Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
KÜRESEL GİRİŞİMCİLİK VE İNOVASYON YÖNETİMİ
Doç. Dr. İbrahim Sani MERT (8nci Hafta: Yeniliğin Kaynakları)
2
Yenilik Kaynakları İşletme Çalışanlarını Dinlemek Müşterileri Dinlemek
Diğer Yenilik Kaynakları
3
Yenilik Kaynakları Peter F. DRUCKER’dan Akt. Ali Acaray (2007). Küçük ve Orta Boy İşletmelerde Yenilik Yönetimi: Yenilik Yönetiminde Etkili Olan Örgütsel Yapı ve Faktörlere İlişkin Bir Araştırma, Yayımlanmamış Yüksek LisansTezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü s.33
4
Yenilik Kaynakları İçsel yenilik kaynakları;
işletmelerin tek başına sahip oldukları bilgi, beceri, öğrenme yeteneği, girişimci özellikleri ile birlikte yapılan yatırımlar, Ar- Ge çalışmaları, deneyim ve yeni teknolojileri benimseme derecesi Dışsal yenilik kaynakları; işletmelerin dışında kalan sosyal ve entelektüel ortamlarda gelişir. Bu kaynakların ortaya çıkmasına neden olan faktörler ise demografik değişiklikler, algılama değişiklikleri ve yeni bilgi kaynaklarıdır. Kaynak: Demirci A.Emre vd. (2010) Yenilik Yönetimi , T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2602, s.123
5
Yenilik Kaynakları Peter F. Drucker içsel yenilik kaynaklarını küresel rekabet ortamını göz önünde bulundurarak 4 ayrı başlıkta toplamıştır. Bunlar; beklenmedik gelişmeler, uyumsuzluklar, süreç ihtiyaçları, sektör ve pazar yapısındaki değişiklikler Kaynak: Demirci A.Emre vd. (2010) Yenilik Yönetimi , T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2602, s.102
6
Yenilik Kaynakları Dışsal yenilik kaynakları demografik değişiklikler,
algılama değişiklikleri yeni bilgi kaynakları Kaynak: Demirci A.Emre vd. (2010) Yenilik Yönetimi , T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2602, s.104
7
İşletmeler İçin Yenilik Fırsatı Yaratabilecek Paydaşlar
Pazarlar ve Müşteriler: Müşteriler ürün ya da süreç yeniliklerini farklı şekilde etkileyebilirler. Bunlar; • Kullanıcı gereksinimlerini açıklayan tamamlayıcı ve örtük (tacit) bilgi sağlayarak, • Yeni ve değişen müşteri ihtiyaçları ile ilgili bilgi sağlayarak, • Aynı kullanıcı topluluğunun yer aldığı pazarda diğer firmaların yaptığı yenilikler ile ilgili bilgi sağlayarak. Kaynak: Bueren vd., 2004 ‘den Akt. Demirci A.Emre vd. (2010) Yenilik Yönetimi , T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2602, s.106
8
İşletmeler İçin Yenilik Fırsatı Yaratabilecek Paydaşlar
Yenilik Toplulukları : Yenilikler dahi bireylerin tek başlarına yaptıkları çalışmalar yerine genelde uzun saatlerin harcandığı ekip çalışmaları, toplu olarak gerçekleşen bir öğrenme ve geliştirme sürecinin sonucu ortaya çıkmaktadır. Yenilik yaratmak için işletmelerin, sanatçı, düşünür, bilim adamlarının, müşterilerin, tedarikçilerin kısaca daha önce belirtildiği gibi tüm paydaşların etkileşim içinde daha etkin sonuçlar üretmesi her geçen gün daha fazla önem taşımaya başlamıştır. Kaynak: Bueren vd., 2004 ‘den Akt. Demirci A.Emre vd. (2010) Yenilik Yönetimi , T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2602, s.106
9
İşletmeler İçin Yenilik Fırsatı Yaratabilecek Paydaşlar
Yenilik faaliyetleri için oluşturulan toplulukların sahip oldukları özellikler her toplulukta bulunmayan özelliklerdir. Bu özellikler; • Eğilim takip eden: Gelecek vadeden eğilimleri önceden fark edebilen ve bu eğilimler üzerinden yeni fikirler üretebilen, • Gerçekleştiren: Fikirlerin gereksinimlerini tutkulu bir şekilde gerçekleştiren ve uygulamaya koyabilen, • Fikirleri yayan: Çok hızlı bir şekilde büyük gruplara fikirleri yayabilen, • Şüpheci: Fikirleri dürüst bir şekilde tartışabilen, olumlu veya olumsuz yorum yapabilen, • Katılımcı: Tartışmalara katılan, yorum yapan ve öğrenen. Kaynak: Bueren vd., 2004 ‘den Akt. Demirci A.Emre vd. (2010) Yenilik Yönetimi , T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2602, s
10
İşletmeler İçin Yenilik Fırsatı Yaratabilecek Paydaşlar
Rakipler ve Tedarikçiler İşletmelerin yenilik yaratma sürecinde dış kaynaklardan elde ettiği bilgilerin en önemlilerinden birisi de tedarikçileridir. Tedarikçiler ile kurulan bu etkileşim süreci rekabet modelinden ortaklık modeline kadar farklı biçimlerde gerçekleştirilebilir. Bugün, ürün veya süreç yeniliklerinde tedarikçiler ile oluşturulan işbirliği işletmeler tarafından yaygın bir şekilde kullanılmaktadır. Kaynak: Bueren vd., 2004 ‘den Akt. Demirci A.Emre vd. (2010) Yenilik Yönetimi , T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2602, s.109
11
İşletmeler İçin Yenilik Fırsatı Yaratabilecek Paydaşlar
Durumsal Kaynaklar Durumsallık yaklaşımına göre; işletmenin kendi koşulları, kuruluşun çevresel koşullar ve unsurlarla ilişkisi, kullandığı teknolojinin özellikleri, kullandığı personelin sosyo-kültürel özellikleriyle birlikte ele almak ve sorunlara çözüm aramak gerekir. Stratejik Ortaklıklar Küresel rekabet koşullarında stratejik işbirliği, artık birçok firma tarafından yaygın bir şekilde uygulanmaktadır. Günümüzde özellikle küresel rekabetin yoğun bir şekilde yaşandığı yüksek teknoloji gerektiren sektörlerde stratejik işbirliği daha sık bir şekilde gerçekleştirilmektedir. Kaynak: Bueren vd., 2004 ‘den Akt. Demirci A.Emre vd. (2010) Yenilik Yönetimi , T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2602, s
12
İşletmeler İçin Yenilik Fırsatı Yaratabilecek Paydaşlar
Üniversite, Kamu Kurumları ve Özel Kuruluşlar Üniversiteler gerek yetiştirdikleri uzman bireyler, gerek yaptıkları araştırmalarla, gerekse bu araştırmaların sanayi kesiminde kullanılmasını sağlayarak ülkelerin yenilikçi güç elde etmelerinde önemli bir özellik sergilemektedirler. Kaynak: Bueren vd., 2004 ‘den Akt. Demirci A.Emre vd. (2010) Yenilik Yönetimi , T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2602, s
13
Üniversite-Sanayi İşbirliği
Üniversite için, • Eğitim ve araştırma çalışmaları için finansal destek sağlamak, • Sanayi ile işbirliğini önkoşul olarak gören kamu fonlarından yararlanmak, • Kamu fonlarına nazaran daha az kural ve sınır içeren özel fon akışını çoğaltmak, • Kamu yararına hizmet sunma misyonunu yerine getirmek, • Öğrencilerine ve fakültelerine endüstriyel tecrübe alanları açmak, • Anlamlı problemler belirlemek, • Bölgesel ekonomik gelişmeye katkıda bulunmak, • Mezunlarına iş alanları yaratmak. Kaynak: Demirci A.Emre vd. (2010) Yenilik Yönetimi , T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2602, s.112
14
Üniversite-Sanayi İşbirliği
Sanayi için, • Üniversitenin araştırma altyapısına ve insan kaynaklarına erişmek, • Kendisinde olmayan laboratuar uzmanlıklarına erişmek, • Üniversitelerce sağlanan sürekli eğitim faaliyetlerinden yararlanmak, • Şirket prestiji ve imajını yükseltmek, • Teknolojilerinin genişlemesine ve yenilenmesine olanak sağlamak, • Gelecekteki elemanlarını seçebilmek, Kaynak: Demirci A.Emre vd. (2010) Yenilik Yönetimi , T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2602, s.112
15
Üniversite-Sanayi İşbirliği
Sanayi için, • Rekabet öncesi araştırma olanakları sağlamak, üniversitenin temel ve uygulamalı araştırma sonuçlarına erişerek bunlardan yeni ürün ve proses geliştirme çalışmalarında yararlanmak, • Kendi araştırma kapasitesini artırmak, • Bölge ve ülkeye karşı sosyal sorumluluk görevini yerine getirmek. Kaynak: Demirci A.Emre vd. (2010) Yenilik Yönetimi , T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2602, s.112
16
Üniversite-Sanayi İşbirliği
Üniversite-sanayi işbirliğinde devletin de yer almasını gerektiren ana amaçlar ise şunlardır: • Ekonomik gelişme ve fark yaratmayı ileri götürmek, • Kamu yararını hakim kılmak ve beklentilerin karşılanmasını sağlamak, • İleri görüşlü olmayı benimsetmek, • En son teknolojileri sürekli takip ederek yaşam boyu öğrenme ve araştırma yaklaşımını cesaretlendirmek, • Uzun dönemli stratejilerle temel araştırmaları desteklemek, • Yeni teknoloji ve stratejik konularda derinlemesine çözümlemeler yapabilme yetenek ve sistemlerinin geliştirilmesini özendirmek. Kaynak: Demirci A.Emre vd. (2010) Yenilik Yönetimi , T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2602, s.113
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.