Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
Yrd. Doç. Dr. Abdullah MERT
Çatışma Çözme Yrd. Doç. Dr. Abdullah MERT
2
Çatışma Nedir? Birbirine uymayan etkinliklerde, çıkarlarda, değerlerdeki farklılıklar veya kişiler arasında yaşanan rekabete çatışma denmektedir. İsteklerdeki, inançlardaki değerlerdeki ya da gereksinimlerdeki farklılıklar nedeni ile iki ya da daha fazla kişi arasında anlaşmazlık çıkması durumu olarak tanımlanabilir.
3
Bir Başka Çatışma Tanımı;
Çatışma aynı fikirde olmama, tartışma, görüş olarak ayrılma, anlaşmazlık, tutarsızlık, çelişme, birbirine uymama ile eş anlamlı olarak kullanılır. Çatışma normal yaşamın bir parçasıdır. Çatışma bireyin büyümesine ve gelişmesine yardımcı bir faktördür. Çatışma, bireylerin ihtiyaçlarını karşılaması bir başka kişi tarafından engellendiği zaman ortaya çıkan bir durumdur.
4
Çatışma Her Zaman Kötü Müdür?
Çatışmalar, bağlılığı artırma, taraflar arasında güç dengesini sürdürme, probleme çözüm yolu bulma gibi bazı imkanlar sağlar.
5
Schrumpf, Crawford, Bodine (1997) de çatışmayı dört madde ile tanımlamaktadırlar
Çatışma yaşamın doğal ve kaçınılmaz bir parçasıdır, Çatışmayı olumlu ya da olumsuz olarak ele almamak gerekir. Çatışmanın sonunda yıkıcı veya yapıcı sonuçlar ortaya çıkar, Çatışma olumlu yönetildiğinde bireyin gelişmesine ve sosyal değişimlere neden olmaktadır
6
Kişisel Ve Kişiler Arası Çatışma
Kişinin kendisiyle olan çatışmaları içsel çelişkileri içerirken, Kişiler arası çatışmalar iki taraf arasındaki anlaşmazlıkları kapsar.
7
İletişimde Çatışma Ve Çatışma Yönetimi
Çatışma Sebepler Güç Statü İnançlar Çıkarlar İstekler Çatışma Biçimleri İlişki Veri Çıkar Yapısal Değer
8
Kaynaklar İlişki: Aşırı duygusallık Yanlış algılama, Kalıp-Yargılar
İletişim kurallarının yeterince bilinmemesi Veri: Bilgi yetersizliği/yanlış bilgi, kavram-analiz eksiklikleri Farklı yorumlama Nelerin ilgili olduğuna dair görüş farklılıkları
9
Çıkar: Çıkardan Kaynaklanan Rekabet Psikolojik Çıkar Fonksiyonel Çıkar Yapısal: Fiziki Engeller Değerler: İnanç
10
Çatışmayı Yapıcı Çözmenin Faydaları
Kişilerin başarılarını, sorun çözme, akıl yürütme becerilerini arttırmakta ve gençlerin olgunlaşmalarına yardımcı olmaktadır. Çatışmayı yapıcı bir biçimde çözmek için çaba harcayan biri, diğer kişinin bakış açısı ile dünyaya bakabilmektedir. Çatışmaların çözülebilmesi için iki tarafın da büyük bir rolü vardır.
11
İnsanların Çatışma Çözmek İçin Sahip Olması Gereken Beceriler
Duyguları keşfetme becerisi İletişim becerisi Problem çözme becerisi Öfke kontrolü Atılganlığı uygun bir şekilde kullanabilme
12
İnsanlar çatışma ile baş edebilmek için 2 yol benimser;
Çatışmadan Kaçmak Saldırgan Tepki Vermek 3. Yol İse; Problemi Yapıcı Olarak Çözmek
13
Çatışma Türleri Gelişimsel Çatışma Kavramsal Çatışma Çıkar Çatışması
Tartışma Çıkar Çatışması Kavramsal Çatışma Gelişimsel Çatışma
14
Tartışma Kişilerin düşünce ve bilgilerinin birbiri ile uyuşmadığı durumlarda ortaya çıkan çatışma türüdür.
15
Kavramsal Çatışma Kişinin yeni öğrendiği bir bilginin mevcut bilgisi ile tutarlı olmaması durumunda ortaya çıkan çatışmadır
16
Çıkar Çatışması İki kişinin çıkar elde etmek için gösterdikleri çabanın birbirini engellemesi durumunda “çıkar çatışmaları” ortaya çıkmaktadır.
17
Gelişimsel Çatışma Büyüme ve gelişme ile birlikte yaşama bakışın, beklentilerin ve isteklerin farklılaşması durumunda ortaya çıkan çatışma türüdür.
18
Çatışma Türleri Yaklaşma Kaçınma
19
Yaklaşma-Yaklaşma Bir partiye gitmek ile bir arkadaşımızı görmek arasında karar vermek iki keyifli seçenek arasında karar vermeyi kapsar. En az stresli olan çatışma türüdür.
20
Kaçınma-Kaçınma Kayınvalideye gitmek ile baldıza gitmek arasında karar vermek, iki istenmeyen ihtimal arasında karar vermeyi gerektirir.
21
Yaklaşma-Kaçınma Yeni tanıştığımız birisini davet etmek ve reddedilme korkusu arasında karar vermeye çalışmak hem olumlu hem de olumsuz sonuç ihtimallerini içeren tek bir durumu kapsar
22
Kişiler Arası Çatışmaların Nedenleri
Sınırlı Kaynaklar Değer Farklılıkları Temel Psikolojik İhtiyaçlar
23
Temel Psikolojik İhtiyaçlar
Temel gereksinimler bir kişinin yaşamını devam ettirebilmesi için karşılamak zorunda olduğu gereksinimlerdir. Bu gereksinimler şöyle açıklanabilir: Sevgi ve Ait Olma, Güç, Özgürlük Eğlence.
24
Eğer iki kişinin temel gereksinimlerini karşılama konusunda farklı görüşleri varsa aralarında çatışma ortaya çıkabilir
25
Maslow’un İhtiyaçlar Kuramı
Maslow, motivasyon teorisini hiyerarşik bir biçimde ortaya koyarak, insanoğlunda birçok ihtiyacın görüldüğünü belirtmiştir. Temel ihtiyaçlar diğer ihtiyaçlardan önce doyurulması zorunlu olan açlık, susuzluk gibi ihtiyaçlardır. Bunun yanında kendi kendine saygı ihtiyacı, kişinin yalnız başına karşılayabileceği bir ihtiyaçtır.
26
Kendini Gerçekleştirme
Saygı Sevgi Ve Ait Olma Güvenlik Fizyolojik
27
Alderfer’in ERG Kuramı
Alderfer, Maslow’un İhtiyaç Hiyerarşisi kuramında bazı değişiklikler yaparak ihtiyaçları üç grup üzerinde incelemiştir
28
ERG Varolma İlişki Büyüme
29
ÖZERKLİK KURAMI (RYAN VE DECI)
Otonomi İlişki Yeterlilik
30
WILLIAM GLASSER Yaşama Ait Olma Güç Özgürlük Eğlence
31
Heckert Ve Ark. Başarı İlişki Özerklik Başatlık
32
Sınırlı Kaynaklar Kaynakların sınırlı olmasından kaynaklanan çatışmaların nedenleri; genellikle, para, mal ve zaman kaybıdır. Sınırlı kaynaklarla (zaman, para, mal) ilgili çatışmalar, en kolay çözülenlerdir
33
Farklı Değerler Her insanın, yaşadığı ilişkilerde, benimsediği değerleri diğer kişilere karşı koruma, değerlerini ve inançlarını değiştirmemek konusunda direnç gösterme eğilimi vardır. Amaçların farklı olmasından kaynaklanan çatışmaların kaynağı, ya taraflardan her birinin aynı amaca verdiği önemin farklı olmasıyla da tarafların farklı amaçlara önem vermeleridir
34
Çatışma İyi Yönetilirse Ne Olur
İlişkiler iyileşir, Psikolojik olgunluk meydana gelir Birey kendine öz saygısı meydana gelir, Bireysel gelişim, Etkinlik ve verimlilik artışı, Problemler tanınır ve daha iyi çözülür, Örgütte değişim başlar Monotonluk azalır Takım uyumlu bir hale gelir
35
Çatışma Yönetilmezse Ne Olur
Stres ve bıkkınlık İletişim bozukluğu olur Güvensizlik meydana gelir İş doyumu düşer Değişime direnç başlar Örgüte adanmışlık azalır
36
Çatışma Çözme Tarafların başarılı sonuçlar elde edilinceye kadar aynı fikirde olmadıkları, konu yada durum üzerinde çalışması sürecidir.
37
Çatışma Çözmek İçin Gerekli Beceriler;
Başkalarının farkında olma Kendi ve başkalarının ayrımının farkında olma Dinleme becerilerini kullanma Kişinin duygu ve düşüncelerinin farkında olması Başkalarının duygu ve düşüncelerine tepki verebilme becerisi
38
ÇATIŞMA ÇÖZME YOLLARI Kaybet Kazan
39
Geri Çekilme Zorlama Alttan Alma Uzlaşma Yüzleşme
40
Geri Çekilme İsteklerimizden ve ilişkimizden vazgeçme ile ilgilidir.
Çatışma ve ilişki adeta yok sayılır. İki taraf da kaybetmiş olur (KAYBET-KAYBET).
41
Zorlama İlişki yerine amaçların, isteklerin önemli sayılarak çatışmanın çözülmeye çalışılmasıdır. Çatışmanın çözülmeye çalışılması halinde karşıdakini bulunan çözümü kabul etmesi için zorlamaya dayalı bir yoldur (KAZAN-KAYBET)
42
Alttan Alma Amaçtan vazgeçip ilişkiyi korumaya yöneliktir.
Karşıdakinin yapmak istediğine izin vermeye dayalı bir taktiktir.
43
Uzlaşma Amaç ve ilişki orta derecede önemlidir.
Biraz ilişkiden biraz da amaçtan vazgeçilir. KAZAN-KAZAN
44
Yüzleşme Amaç da ilişki de çok önemlidir.
İki tarafında taviz vermeden gereksinimlerini tam olarak karşılayabildikleri yoldur. Çatışma çözüldüğünde KAZAN-KAZAN taktiği kullanılmış olur.
45
Çatışma Çözme Stratejileri
Kaplumbağa Tilki Baykuş Ayı Köpek Balığı
46
Kaplumbağa (Kaçınma) Çatışmadan uzak dururlar çatışma durumunda geri çekilirler. Çatışma yaratan kişilerden ve ortamlardan da uzak dururlar. KAYBET-KAYBET
47
Eğer; Ortam uygun değilse Kaybedeceğiniz bir şey yoksa
Tam olarak hazır değilseniz Karşınızda çok öfkeli biri varsa Bu strateji kullanılabilir.
48
Ayıcık (Uyma) Önemli olan ilişkinin bozulmamasıdır.
Çatışmanın pek önemi yoktur. Kazan-Kaybet
49
Eğer; Sorun karşıdaki kişi için daha önemliyse
Sorunun sizi çok yıpratacağını hissettiğinizde bu strateji kullanılabilir.
50
Köpek Balığı (Rekabet, Güç Kullanımı)
Burada kişinin kendi amaçları önemlidir Kişi, karşıdaki kişi üzerinde güç kullanır. KAZAN-KAYBET
51
Eğer; Kesinlikle kendinizin haklı olduğunu düşünüyorsanız
Ve karşınızda diğerlerini ezen bir kişi varsa Bu strateji uygun olabilir.
52
BAYKUŞ (İşbirliği Yapma)
Kişinin hem amaçları hem de ilişkileri önemlidir. KAZAN-KAZAN
53
Eğer; Arada güven duygusu varsa Başkasının yaşamı söz konusu olduğunda
Tüm sorumluluğu üzerinize almak istemediğinizde Bu strateji uygun olabilir.
54
Tilki (Uzlaşma) Amaç, her iki tarafın da memnun olacağı, uzlaşacağı bir çözüm yolu bulmaktır. KAZAN-KAZAN
55
Eğer; Amaçlar orta derecede önemliyse
Rekabet yada işbirliğinin çözüm vermediği durumlarda Bu strateji kullanılabilir.
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.