Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanKelebek Aldemir Değiştirilmiş 5 yıl önce
1
7143 SAYILI BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN KANUN
TÜRMOB - TESMER 7143 SAYILI BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN KANUN İLE GETİRİLEN MALİ AF Bölüm 3 A. Murat YILDIZ Yeminli Mali Müşavir 1
2
STOK AFFI 2
3
STOK AFFI İşletmede Mevcut Olduğu Halde Kayıtlarda Yer Almayan Emtia, Makine, Teçhizat ve Demirbaşlar (Md. 6/1) Kayıtlarda Yer Aldığı Halde İşletmede Bulunmayan Emtia (Md.6/2) Kayıtlarda yer aldığı halde işletmede bulunmayan kasa mevcudu ve ortaklardan alacaklar (Md.6/3)
4
Emtia, Makine, Teçhizat, Demirbaşları,
İŞLETMEDE MEVCUT OLDUĞU HALDE KAYITLARDA YER ALMAYAN EMTİA, MAKİNE, TEÇHİZAT VE DEMİRBAŞLAR (MADDE 6/1) [ FATURASIZ ALIŞ ! ] MADDE - 6/1 Kanunun 6/1 inci maddesi hükmü ile gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerine (adi, kollektif ve adi komandit şirketler dahil); İşletmelerinde mevcut olduğu halde kayıtlarında yer almayan; Emtia, Makine, Teçhizat, Demirbaşları, yasal kayıtlarına intikal ettirmek suretiyle, kayıtlarını fiili duruma uygun hale getirmelerine, imkan sağlanmıştır. 4
5
İŞLETMEDE MEVCUT OLDUĞU HALDE KAYITLARDA YER ALMAYAN EMTİA, MAKİNE, TEÇHİZAT VE DEMİRBAŞLAR
Mükelleflere alış faturası olmayan emtia, makine, teçhizat ve demirbaşların kayıtlara intikal ettirilmesine imkân veren bu düzenleme, bütün gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerini kapsamaktadır. Madde hükmünden yararlanmak isteyen mükellefler, işletmelerinde mevcut olduğu halde kayıtlarında yer almayan emtia, makine, teçhizat ve demirbaşlarını Kanunun yürürlüğe girdiği ayı izleyen üçüncü ayın son iş günü olan 31 Ağustos 2018 tarihine kadar bir envanter listesi ile vergi dairelerine bildirecekler ve tahakkuk eden verginin tamamını da en geç bu tarihe kadar ödeyeceklerdir. Bu kıymetler, bildirim tarihinde mükelleflerce veya bağlı oldukları meslek kuruluşunca tespit edilecek rayiç bedelle (Değerleme günü itibariyle normal alım-satım bedeli) değerlenmek suretiyle envanter listesinde gösterilecektir. Rayiç Bedel, mükellefin kendisi tarafından bizzat tespit edebileceği gibi bağlı olduğu meslek kuruluşuna da tespit ettirilebilecektir. Bildirilen kıymetler yasal kayıt süresi içerisinde kayıtlara intikal ettirilecektir.
6
STOK AFFI UYGULAMASINDA EMTİA KAVRAMI
Mükelleflerin stok affı uygulamasında emtia kavramı kapsamında; Alım satım işletmelerinde satışa hazır malları, İmalatçı işletmelerde ise hammadde, malzeme, yarı mamul ve mamul malları, İnşaat işletmelerinde ise (yıllara sari inşaat ve onarım işi, kat karşılığı veya kendi adlarına inşaat yapıp satanlar) varsa inşa edilen ve emtia niteliğindeki taşınmazları (daire, dükkan vb.) ile üretimde kullandıkları demir, çimento, tuğla gibi ilk madde ve malzemelerini veya yarı mamullerini, bildirmeleri mümkündür.
7
İŞLETMEDE MEVCUT OLDUĞU HALDE KAYITLARDA YER ALMAYAN EMTİA, MAKİNE, TEÇHİZAT VE DEMİRBAŞLARIN BEYANI VE VERGİLENDİRME Stok Değer Düzeltimi Uygulaması çerçevesinde beyan edilerek kayıtlara intikal ettirilen, Genel orana tabi makine, teçhizat, demirbaş ve emtiaların bedeli üzerinden %10 oranında; İndirimli orana tabi diğer makine, teçhizat, demirbaş ve emtiaların bedeli üzerinden tabi olduğu oranların yarısı oranında, katma değer vergisi hesaplanarak, hesaplanan KDV sorumlu sıfatıyla verilecek olan 2 No’lu KDV beyannamesi ile beyan edilecek ve aynı süre içinde ödenecektir. Beyan edilen emtia üzerinden hesaplanan katma değer vergisi, 1 no.lu beyannamede genel esaslar çerçevesinde mal ve hizmet teslimleri üzerinden hesaplanan katma değer vergisinden indirime ve iadeye konu edilebilecektir. Makine, teçhizat ve demirbaşlar nedeniyle bahse konu uygulama kapsamında beyan edilerek sorumlu sıfatıyla ödenen KDV indirim ya da iadesi konusu olmayacak, buna karşın verginin ödendiği yılın gelir ve kurumlar vergisi matrahının tespitinde gider olarak dikkate alınabilecektir. Teslimleri KDV’den istisna olan emtia, makine, teçhizat ve demirbaşlarla ilgili olarak stok affı uygulamasından yararlanılması mümkün değildir.
8
İŞLETMEDE MEVCUT OLDUĞU HALDE KAYITLARDA YER ALMAYAN EMTİA, MAKİNE, TEÇHİZAT VE DEMİRBAŞLAR
Uygulama Sonucunda Doğan Değerleme Farklarının Muhasebeleştirilmesi: Bilanço esasına göre defter tutan mükelleflerce, aktiflerine intikal ettirdikleri emtia için ayrı; makine, teçhizat ve demirbaşlar için ayrı olmak üzere pasifte karşılık hesabı açılacaktır. Belgesiz iktisadi kıymetin iktisabı için çek, senet veya başka bir değer verilmişse karşılık olarak bunlarla ilgili hesap gösterilecektir. Öte yandan, Kanunun 6 ncı maddesinin (1-b) numaralı bendine göre; makine, teçhizat ve demirbaşlar ayrıca envantere kaydedilecek, ayrılan karşılık birikmiş amortisman olarak kabul edilecektir. Ancak, bu kıymetlerin satılması halinde, söz konusu karşılık tutarı daha önce gider yazılmamış olduğundan, mali karın tespitinde hasılata dahil edilmeyecektir. Bildirime dahil edilen amortismana tabi iktisadi kıymetler için amortisman ayrılmayacaktır. Emtia için ayrılan karşılık, ortaklara dağıtılması veya işletmenin tasfiye edilmesi halinde, sermayenin unsuru sayılacak ve vergilendirilmeyecektir.
9
3- STOK AFFI UYGULANMA SONUCUNDA AYRILAN KARŞILIKLARIN ORTAKLARA DAĞITIMININ VERGİSEL SONUÇLARI
7143 sayılı Kanunun "İşletmede mevcut olduğu halde kayıtlarda yer almayan emtia, makine, teçhizat ve demirbaşlar" başlıklı 6 ncı maddesinin ikinci fıkrasında; "Bilanço esasına göre defter tutan mükellefler, birinci fıkra hükümleri uyarınca aktiflerine kaydettikleri emtia için ayrı, makine, teçhizat ve demirbaşlar için ayrı olmak üzere özel karşılık hesabı açarlar. Emtia için ayrılan karşılık, ortaklara dağıtılması veya işletmenin tasfiye edilmesi halinde sermayenin unsuru sayılır ve vergilendirilmez. Makine, teçhizat ve demirbaşlar envantere kaydedilir ve ayrılan karşılık birikmiş amortisman addolunur." hükmü yer almaktadır. Bu çerçevede; bilanço esasına göre defter tutan mükelleflerin madde kapsamında aktiflerine intikal ettirdikleri demirbaş, makine ve teçhizat için pasifte açmış oldukları karşılık hesabında yer alan tutarlar, birikmiş amortisman olarak kabul edildiğinden, bu tutarların ortaklara dağıtmaları mümkün bulunmamaktadır.
10
Diğer taraftan, işletmesinde mevcut olduğu halde kayıtlarında yer almayan emtiayı kayıt altına alabilmek için 7143 sayılı Kanunun ilgili hükümlerinden yararlanan mükellefler tarafından söz konusu emtia için ayrılan karşılık sermayenin unsuru olarak sayılacağından, karşılık hesabına kaydedilen tutarlar bu şirket tarafından ortaklarına dağıtılması halinde vergi kesintisi yapılmayacak ve anılan şirketin tasfiye edilmesi halinde de vergilendirilmeyecektir. Bu kapsamda ortakların hisselerine isabet eden tutarın ortaklarca menkul sermaye iradı olarak beyanı da söz konusu olmayacaktır. Benzer bir biçimde, 7143 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinden yararlanan şirketin hissedarı olan diğer bir şirkete söz konusu emtia karşılık hesabından yapılan ödemeler dağıtımdan pay alan şirket için sermaye payının iadesi niteliğinde olduğundan kurum kazancına dahil edilmeyecek, ancak, bu tutarların şirket tarafından ortaklarına kar dağıtımına konu edilmesi halinde ortakların hukuki statülerine göre tevkifat yapılması ve ortakların kazançlarına dahil edilerek ilgili mevzuat hükümlerine göre beyan edilmesi gerekebilecektir. * 6736 sayılı Kanunda yer alan aynı hükme ilişkin olarak Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığı verilen muktezalarda özetle bu ifadeler yer almaktadır. Aynı uygulamalar 7143 sayılı Kanun içinde geçerli olacaktır.
11
STOK AFFI BEYANINA KONU EDİLEN İKTİSADİ KIYMETLERİN SATIŞI
Örnek : Mobilya alım-satımı ile uğraşan Gümüş Limited Şirketi, stoklarında bulunan ancak kayıtlarında yer almayan mobilyalara ilişkin envanter listesini hazırlamıştır. Genel oranda katma değer vergisine tabi olan mobilyaların kendisi tarafından belirlenen rayiç bedeli ,00 TL’dir. Şirketin bu bildirimine ilişkin muhasebe kayıtları aşağıdaki şekilde olacaktır. _____________________ / ______________________________ 153 TİCARİ MALLAR ,00-TL 191 İNDİRİLECEK KDV ,00-TL 525 KAYDA ALINAN EMTİA ÖZEL KARŞ ,00-TL (Kanunun 6/1 inci maddesi) 360 ÖDENECEK VERGİ VE FONLAR ,00-TL (Sorumlu sıfatı ile ödenecek KDV) ________________________ / ______________________________ Stok affından yararlanan mükelleflerin uygulama kapsamına giren mallarını (Emtia, Makine, Teçhizat ve Demirbaşlar) daha sonra satmaları halinde, defterlere kaydedilecek satış bedeli kayıtlı değerinden düşük olamayacak, bir başka deyişle bu şekilde kayıtlara alınan malların satışından zarar doğamayacaktır. Dolayısıyla örnekteki malın satılması halinde kayıtlara intikal ettirilecek satış bedeli ,00-TL’nın altında olmayacaktır. Gerçek satış bedelinin kayda alınan bedelden düşük olması halinde, kazancın tespitinde kayıtlı bedel dikkate alınacaktır.
12
İŞLETMEDE MEVCUT OLDUĞU HALDE KAYITLARDA YER ALMAYAN EMTİA, MAKİNA, TEÇHİZAT VE DEMİRBAŞLAR
Örnek : (A) Ltd. Şti.’nin kayıtlarında yer almayan makinalarının belirlenen rayiç bedeli ,00 TL’dir. Kayıtlarda yer almayan makinaların envantere alınmasına ilişkin muhasebe kayıtları aşağıdaki gibidir: ____________________________ / _____________________________________ 253 TESİS, MAKİNA VE CİHAZLAR ,00-TL 689 DİĞER OLAĞANÜSTÜ GİD.VE ZARAR (%10 KDV) ,00-TL 526 KAYDA ALINAN DEMİRBAŞ,MAKİNE VE TECHİZAT ÖZEL KARŞILIK HESABI ,00-TL (7143 Sayılı Kanunun 6/1 inci maddesi) 360 ÖDENECEK VERGİ VE FONLAR ,00-TL (Sorumlu sıfatı ile ödenecek KDV) ____________________________ / ______________________________________
13
KAYITLARDA YER ALDIĞI HALDE İŞLETMEDE BULUNMAYAN EMTİA (MADDE 6/2) [ FATURASIZ SATIŞ ! ]
Kanunun 6/2 nci maddesi hükmü ile gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerine kayıtlarında yer aldığı halde işletmelerinde mevcut olmayan mallarını, bu Kanunun yürürlüğe girdiği ayı izleyen üçüncü ayın son iş günü olan 31 Ağustos 2018 tarihine kadar fatura düzenlemeleri ve her türlü vergisel yükümlülüklerini yerine getirmek suretiyle kayıt ve beyanlarına intikal ettirmeleri ve böylece kayıtlarını fiili duruma uygun hale getirmeleri imkanı verilmiştir. Madde kapsamında düzenlenecek faturalarda alıcıya ilişkin bilgiler yerine, “Muhtelif Alıcılar (7143 sayılı Kanunun 6/2 nci maddesi çerçevesinde düzenlenmiştir)” ibaresi yazılacaktır. Faturada yer alacak bedel, söz konusu malla aynı neviden olan malların gayri safi kar oranı dikkate alınarak tespit edilecektir. Gayri safi kar oranının yasal kayıtlardan tespit edilemediği hallerde, mükellefin bağlı olduğu meslek odalarının belirleyeceği oranlar esas alınacaktır. 13
14
KAYITLARDA YER ALDIĞI HALDE İŞLETMEDE MEVCUT OLMAYAN EMTİA MUHASEBE KAYITLARI
Uygulama kapsamında faturalanan ve yasal defterlere kaydedilen mallarla ilgili işlemler, normal satış işlemlerinden bir farklılık arz etmemektedir. Buna göre, kayıtlarda yer aldığı hâlde işletmede mevcut olmayan emtiaya ilişkin faturada emtianın tabi olduğu oranda KDV hesaplanacak ve hesaplanan KDV tutarı ilgili dönem 1 Nolu KDV beyannamesinin “Matrah” kulakçığının, “7143 Sayılı Kanunun (6/2-a) Maddesi Kapsamındaki Bildirim” tablosuna kayıt yapılarak beyan edilecektir. Ancak bu madde hükmüne göre ödenmesi gereken KDV, ilk taksiti beyanname verme süresi içinde, izleyen taksitler beyanname verme süresini takip eden ikinci ve dördüncü aylarda olmak üzere üç eşit taksitte ödenecektir. Fatura bedeli “600 Yurtiçi Satışlar, faturada hesaplanan katma değer vergisi de “391 Hesaplanan KDV” hesabına alacak yazılmak suretiyle kayıtlara intikal ettirilerek yıllık gelir veya kurumlar vergisi matrahının hesaplanmasında dikkate alınacaktır. 14
15
KAYITLARDA YER ALDIĞI HALDE İŞLETMEDE MEVCUT OLMAYAN MALLAR MUHASEBE KAYITLARI – II
Gerçek durum ile kayıtlar arasındaki farklılık, faturasız satışlardan kaynaklanmakta olup, normal koşullarda faturasız satılan malların bedeli kadar işletme kalemlerinden birinde (nakit para, banka, alacak senedi, çek ve benzeri değerler) artış olması gerekmektedir. Dolayısıyla, mal çıkışı karşılığında işletmede aktif değer varsa veya işletmede beyan tarihinde bu artış net olarak görülüyorsa, buna ilişkin hesaplara kayıt yapılması gerekmektedir. Aktif hesaplarda meydana gelen artışın herhangi bir şekilde tespit edilememesi hâlinde “689 Diğer Olağan Dışı Gider ve Zararlar” (Gelir veya kurumlar vergisi beyannamesinin düzenlenmesi sırasında kanunen kabul edilmeyen gider olarak dikkate alınacaktır.) hesabına borç kaydı yapılacaktır. Aktif hesaplarda meydana gelen artışın ortaklar tarafından işletmeden çekilmiş olması halinde, “231-Ortaklardan Alacaklar” hesabına borç kaydı yapılacaktır. Fatura düzenlenmek suretiyle bu bölümde açıklandığı şekilde kayıtlara intikal ettirilen malların daha önceki dönemlerde satıldığının tespit edilmesi halinde, geçmişe yönelik tarhiyat yapılmayacağı gibi ceza ve faiz de uygulanmayacaktır. 15
16
KAYITLARDA YER ALDIĞI HALDE İŞLETMEDE MEVCUT OLMAYAN MALLAR MUHASEBE KAYITLARI- III
Örnek : (B) A.Ş., kayıtlarında yer aldığı halde stoklarında mevcut olmayan mallarını faturalandırarak kayıtlarını fiili duruma uygun hale getirmek istemektedir. Şirketin bu kapsamda faturalandıracağı mallara ilişkin bilgiler aşağıdaki gibidir: (Kaydi durum ile fiili durum arasındaki farklılığa sebep olan faturasız satışlar karşılığında işletme kalemlerinden hangisinde artış olduğu tespit edilememektedir.) Kayıtlarda Bulunduğu Halde Stoklarda Yer Almayan Malın Türü Miktarı Birim Değeri Toplam Değeri Karlılık Oranı KDV Oranı KDV Hariç Beyan Edilecek Top. Sat. Bedeli Beyan Edilecek Top. Hes. KDV A 50 20,00 TL 1.000,00 TL % 10 % 8 1.100,00 TL 88,00 TL B 40 100,00 TL 4.000,00 TL 4.400,00 TL 352,00 TL C 100 50,00 TL 5.000,00 TL % 18 5.500,00 TL 990,00 TL TOPLAM - 10.000,00 TL 11.000,00 TL 1.430,00 TL 16
17
KAYITLARDA YER ALDIĞI HALDE İŞLETMEDE MEVCUT OLMAYAN MALLAR MUHASEBE KAYITLARI
Bu verilere göre, yapılması gereken muhasebe kaydı aşağıdaki gibidir: _________________________________ / ____________________________ 689 DİĞER OLAĞANÜSTÜ GİD. VE ZAR 12.430,00 TL (Kanunen Kabul Edilmeyen Gider) 600 YURTİÇİ SATIŞLAR 11.000,00 TL (7143 sayılı Kanunun 6/2 nci maddesi) 391 HESAPLANAN KDV 1.430,00 TL _________________________________ / _____________________________ Muhasebe kaydında yer alan 1.430,00 TL hesaplanan KDV, bildirimin yapıldığı tarihin dahil olduğu Katma Değer Vergisi Beyannamesinde beyan edilecektir. 17
18
ECZANELERDE STOK AFFI UYGULAMASI
Bu uygulamadan sadece Eczane Ruhsatnamesi bulunan KDV mükellefleri yararlanabilir. Eczaneler, stoklarında kaydi olarak yer aldığı halde fiilen bulunmayan ilaçları, bu Kanunun yayımlandığı tarihi izleyen üçüncü ayın sonuna kadar maliyet bedeli üzerinden fatura düzenlemek suretiyle kayıtlarından çıkarabilirler. Stoklarda kaydi olarak yer aldığı hâlde fiilen bulunmayan ilaçlar için bu ilaçların eczane kayıtlarında yer alan maliyet bedelleri esas alınacaktır. Bu suretle kayıtlardan çıkarılan ilaçların maliyet bedeli üzerinden %4 oranında hesaplanan katma değer vergisi ayrı bir beyanname ile beyan edilerek beyanname verme süresi içinde ödenir. Ödenen bu vergi, hesaplanan katma değer vergisinden indirilemez, gelir ve kurumlar vergisi matrahının tespitinde gider olarak dikkate alınamaz. Kayıtlarda yer aldığı hâlde işletmede mevcut olmayan emtia ve ilaçlar nedeniyle düzenlenen faturalar, işletme hesabı esasına göre defter tutan mükelleflerce yasal defterlerine hasılat olarak kaydedilecektir.
19
(Kanunen Kabul Edilmeyen Gider)
Örnek; (Z) Eczanesi, stoklarında kaydi olarak yer aldığı hâlde fiilen bulunmayan ilaçları faturalandırarak kayıtlarını fiili duruma uygun hale getirmek istemektedir. (Z) Eczanesi, stoklarında bulunmayan ve maliyet bedeli TL olan ilaçlar için düzenlediği faturada TL KDV hesaplayarak 27/08/2018 tarihinde beyan etmiştir. (Z) Eczanesi, söz konusu beyannameye göre tahakkuk eden vergiyi en geç 31/08/2018 tarihine kadar ödemesi gerekmektedir. Düzenlenen bu faturanın muhasebe kayıtlarına intikali aşağıdaki şekilde olacaktır. _________________________________ / ________________________________ 689 DİĞER OLAĞANDIŞI GİD. VE ZAR TL (Kanunen Kabul Edilmeyen Gider) 600 YURTİÇİ SATIŞLAR TL (7143 sayılı Kanunun 6/2 maddesi) 360 ÖDENECEK VERGİ VE FONLAR TL _________________________________ / _________________________________
20
STOK AFFINDA Ba ve Bs FORMU VERME MECBURİYETİ
7143 sayılı Kanunun 6/1 inci maddesi kapsamında işletmede mevcut olmakla birlikte kayıtlarda yer almayan emtia nedeniyle (Faturasız Alış) beyan edilecek söz konusu kıymetlerin rayiç bedelleri, Ba Formu vermek zorunda olan mükellefler tarafından söz konusu formlar ile bildirilmek zorundadır. Söz konusu bildirim işlemi, Ba Formunun “Soyadı/Adı Unvanı” bölümüne “Muhtelif Satıcılar (7143 sayılı Kanun Madde 6/1)”, “Vergi Kimlik Numarası” bölümüne ( ) yazılmak suretiyle yapılacaktır. 7143 sayılı Kanunun 6/2 inci maddesinin birinci fıkrasına göre kayıtlarda yer aldığı halde işletmede mevcut olmayan emtia nedeniyle (Faturasız Satış) düzenlenen faturalar, Bs Formu vermek zorunda olan mükelleflerce, Bs Formu ile bildirilmek zorundadır. Söz konusu bildirim işlemi, Bs formunun “Soyadı/Adı Unvanı” bölümüne “Muhtelif Alıcılar (7143 sayılı Kanun Madde 6/2)”, “Vergi Kimlik Numarası” bölümüne ( ) yazılmak suretiyle yapılacaktır.
21
Kayıtlarda Yer Aldığı Halde İşletmede Mevcut Olmayan
Kayıtlarda Yer Aldığı Halde İşletmede Mevcut Olmayan Kasa ve Ortaklardan Alacaklar 21
22
KAYITLARDA YER ALDIĞI HALDE İŞLETMEDE MEVCUT OLMAYAN KASA VE ORTAKLARDAN ALACAKLAR İLE BUNLARLA İLGİLİ DİĞER İŞLEMLER (MADDE 6/3) Bilanço esasına göre defter tutan kurumlar vergisi mükellefleri, 31/12/2017 tarihi itibarıyla düzenledikleri bilançolarında görülmekle birlikte işletmelerinde bulunmayan kasa mevcutları ve işletmenin esas faaliyet konusu dışındaki işlemleri dolayısıyla (ödünç verme ve benzer nedenlerle ortaya çıkan) ortaklarından alacaklı bulunduğu tutarlar ile ortaklara borçlu bulunduğu tutarlar arasındaki net alacak tutarları ile bunlarla ilgili diğer hesaplarda yer alan işlemlerini bu Kanunun yayımı tarihini izleyen üçüncü ayın sonuna kadar (31 Ağustos 2018) vergi dairelerine beyan etmek suretiyle kayıtlarını düzeltebilirler. Bu hüküm kapsamında beyan edilen tutarlar üzerinden %3 oranında hesaplanan vergi, beyanname verme süresi içinde (31 Ağustos 2018’e kadar) ödenir. Bu fıkra kapsamında ödenen vergiler, gelir veya kurumlar vergisinden mahsup edilmez; beyan edilen tutarlar ve ödenen vergiler, kurumlar vergisi matrahının tespitinde gider olarak kabul edilmez. Bu fıkra uyarınca beyan edilen tutarlar nedeniyle ilave bir tarhiyat yapılmaz. 22
23
KAYITLARDA YER ALDIĞI HALDE İŞLETMEDE MEVCUT OLMAYAN KASA VE ORTAKLARDAN ALACAKLAR İLE BUNLARLA İLGİLİ DİĞER İŞLEMLER (MADDE 6/3) Bu uygulamadan yararlanan mükellefler; Bilançolarında görülmekle birlikte işletmelerinde bulunmayan kasa mevcutları ve ortaklardan alacaklar tutarları ile bunlarla ilgili diğer işlemlerini düzeltmek için beyanda bulunan mükellefler, beyan edilen tutarlar üzerinden %3 oranında vergi hesaplayacak ve hesaplanan vergiyi beyanname verme süresi içinde ödeyeceklerdir. Kanaatimizce «BUNLARLA İLGİLİ DİĞER İŞLEMLER» kavramı ile esasen ‘131/231- Ortaklardan Alacaklar’’ hesabında yer alması gerekirken, inceleme riski vb. çeşitli nedenlerle ‘101, 121, 221, 136, 236, 340 vb.’’ hesaplarına aktarılan tutarlar kastedilmektedir. Bu süre içerisinde ödenmeyen bu vergiler 6183 sayılı Kanun hükümlerine göre gecikme zammıyla birlikte takip edilecektir. Söz konusu tutarların beyanı üzerine, defter kayıtlarının düzeltilmesi gerekeceği tabiidir.
24
KAYITLARDA YER ALDIĞI HALDE İŞLETMEDE MEVCUT OLMAYAN KASA MEVCUDUNUN DÜZELTİLEBİLECEK KISMININ BELİRLENMESİ- I Kasa ve ortaklardan alacaklar hesabına ilişkin olarak beyanda bulunacak mükelleflerin, kurumlar vergisi beyannamesi ekinde vermiş oldukları tarihli bilançolarını dikkate almaları gerekmektedir. Dolayısıyla, mükelleflerin kanuni süresinden sonra verdikleri düzeltme beyannamelerinin ekinde yer alan bilançoları dikkate alınmayacaktır. Özel hesap dönemi kullanan mükellefler ise 2017 yılı içerisinde sona eren hesap dönemlerine ilişkin olarak vermiş oldukları kurumlar vergisi beyannamesi ekinde yer alan bilançolarını esas alacaklardır. tarihli bilançosunda var olan kasa mevcudu veya ortaklardan alacaklar tutarında tarihinden beyan tarihine kadar bir azalma olduğu takdirde 7143 sayılı Kanun kapsamında yararlanılabilecek tutar bahse konu hesapların 2018 yılı içinde düştüğü dip rakam esas alınmak suretiyle belirlenecektir. Uygulamadan doğrudan tarihli bilançosunda var olan Kasa hesabının bakiye tutarı için değil, bu tutardan fiilen kasada mevcut tutar düşüldükten sonra bulunan fiktif kısım için yararlanılabilecektir. Yararlanılabilecek olan tutar hiçbir zaman beyan tarihi itibariyle mevcut bulunan ortaklardan alacaklar veya kasa mevcudu tutarını aşamayacaktır. Uygulamadan yararlanabilecek ortaklardan alacaklar tutarlarının hesabında; doğrudan ödünç para verme ve alma işlemlerinden kaynaklanan kısım dikkate alınacak olup, işletmenin ticari faaliyeti kapsamında ortaklarıyla yapmış olduğu işlerden kaynaklanan borç ve alacak tutarları hesaplamada dikkate alınmayacaktır.
25
KAYITLARDA YER ALDIĞI HALDE İŞLETMEDE MEVCUT OLMAYAN KASA MEVCUDUNUN DÜZELTİLEBİLECEK KISMININ BELİRLENMESİ Bilanço esasına göre defter tutan kurumlar vergisi mükelleflerinin Kanunun 6 ncı maddesinin 3 üncü fıkrası kapsamında beyanda bulunduğu takdirde, bu mevcudun muhasebe kayıtlarında da düzeltilmesi gerekmektedir. Net alacak tutarlarının belirlenmesinde, sadece tek düzen hesap planında yer alan "131/231.Ortaklardan Alacaklar" ve "331/431.Ortaklara Borçlar" hesaplarının bakiyeleri değil, ortaklarla ilgili diğer hesaplarda bulunan işlemleri de dikkate alınacaktır. Ortaklarla yapılan işlemlerin kaydedildiği tüm hesaplarda görülen ve işletmenin esas faaliyet konusu dışındaki işlemleri dolayısıyla (ödünç verme ve benzer nedenlerle ortaya çıkmış olan) doğmuş olan ortaklardan alacak ile ortaklara borçlar arasında net alacak kalanının işletme kayıtlarında düzeltilmesi; “689.Diğer Olağan Dışı Gider ve Zararlar” hesabına borç kaydı yapılmak suretiyle yapılacaktır. Bu madde kapsamında beyan edilen kasa mevcutları ve ortaklardan net alacak tutarları ile bunlarla ilgili diğer hesaplarda yer alan işlemlerin, dileyen mükelleflerce “689. Diğer Olağandışı Gider ve Zararlar” hesabı yerine bilançonun aktifinde herhangi geçici bir hesapta (296- Geçici Hesap) izlenmesi mümkündür. Söz konusu geçici hesapta izlenen tutarın herhangi bir şekilde kurum kazancının tespitinde gider olarak dikkate alınamayacağı tabiidir. 25
26
KAYITLARDA YER ALDIĞI HALDE İŞLETMEDE MEVCUT OLMAYAN KASA MEVCUDUNUN DÜZELTİLMESİNE İLİŞKİN MUHASEBE KAYDI Örnek 1: (E) A.Ş., tarihli bilançosunda yer aldığı halde işletme kasasında fiilen mevcut olmayan TL’yi fiili duruma uygun şekilde düzeltmek istemektedir. Kurum, Kanun maddesi gereği, söz konusu tutarı vergi dairesine beyan etmiş ve bu tutar üzerinden %3 olarak hesapladığı TL’yi süresinde ödemiştir. _________________________________ / ___________________________________ 689 DİĞER OLAĞANÜSTÜ GİD. VE ZAR Veya (296- Geçici Hesap) TL (Kanunen kabul Edilmeyen Gider) 100 KASA TL (7143 sayılı Kanunun 6/3 üncü maddesi) 360 ÖDENECEK VERGİ VE FONLAR TL _________________________________ /____________________________________ 26
27
Örnek 2- (K) Anonim Şirketinin, 31. 12
Örnek 2- (K) Anonim Şirketinin, tarihi itibarıyla düzenlediği bilançosunda kasa hesabında TL görülmekte olup, dönem içindeki faaliyetleri sonucunda, beyan tarihi olan tarihi itibarıyla kasa mevcudu TL'dir. Bu tutarın TL’lik kısmı fiilen kasada mevcuttur. Anılan mükellef, her ne kadar, tarihli bilançosunu baz almak suretiyle bu tarih itibarıyla var olan kasa mevcudu TL olsa da, beyan tarihi itibarıyla kasa mevcudu TL olduğundan, bu tutardan da fiilen kasada bulunan TL düşülmek suretiyle en fazla bu tutar ( TL) kadar beyanda bulunabilecektir. Bu çerçevede, beyan edilecek tutar ve üzerinden hesaplanacak vergi aşağıdaki gibi olacaktır. Beyan tutarı : TL Hesaplanan vergi : ( x %3=) 6.000 TL
28
(7143 sayılı Kanunun 6/3. maddesi) 689 DİĞER OLAĞANÜSTÜ GİD. VE ZAR
Örnek 3: (F) Ltd. Şti.’nin, tarihli bilançosunda “131-Ortaklardan Alacaklar” hesabında TL ve “331-Ortaklara Borçlar” hesabında TL kayıtlı görünmektedir. Söz konusu ortaklardan alacakların TL’si ile ortaklara borçlar hesabının TL’si ödünç para verme ve alma işlemlerinden kaynaklanmaktadır. Kalan tutarlar işletmenin ticari faaliyeti kapsamında ortaklarıyla yapmış olduğu işlerden kaynaklanan borç ve alacaktır. Kurum Kanun maddesinden yararlanmak istemiş ve söz konusu hesaplardaki borç verme-alma işleminden kaynaklanan tutarlar arasındaki net alacak tutarı olan ( =) TL’yi tarihinde vergi dairesine beyan etmiş ve bu tutar üzerinden % 3 olarak hesapladığı TL’ yi süresinde ödemiştir. _________________________________ / ____________________________________ 331 ORTAKLARA BORÇLAR TL (7143 sayılı Kanunun 6/3. maddesi) 689 DİĞER OLAĞANÜSTÜ GİD. VE ZAR TL (Kanunen Kabul Edilmeyen Gider) Veya (296- Geçici Hesap) 131 ORTAKLARDAN ALACAKLAR TL 360 ÖDENECEK VERGİ VE FONLAR TL _________________________________ / _____________________________________ 28
29
DİĞER ÖZELLİKLİ HUSUSLAR
Kayıtlarda yer aldığı halde işletmede bulunmayan kasa ve ortaklardan alacaklar mevcudu için ödenen vergiler, gelir veya kurumlar vergisinden mahsup edilmeyecek ayrıca kurumlar vergisi matrahının tespitinde gider olarak kabul edilmeyecektir. Kanunun 6 ncı maddesinin 3 üncü fıkrası hükmü uyarınca, kayıtlarda yer aldığı halde işletmede bulunmayan kasa ve ortaklardan alacaklar mevcudu için beyan edilen tutarlar nedeniyle ilave bir tarhiyat yapılmayacaktır. Kanun uyarınca verilmesi gereken ve elektronik ortamda gönderilebilen beyannamenin, kurumlar vergisi beyannamelerini elektronik ortamda göndermek zorunda olan mükellefler tarafından elektronik ortamda gönderilmesi zorunludur. Öte yandan, mükelleflerce kâr dağıtımı yapılması hâlinde, ticari bilanço açısından dağıtılabilir ticari kar tutarı, 7143 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin üçüncü fıkrası kapsamında beyan edilen ve "689. Diğer Olağandışı Gider ve Zararlar" hesabı altında muhasebeleştirilen tutarlar dikkate alınmaksızın tespit olunacaktır. 29
30
DİĞER ÖZELLİKLİ HUSUSLAR
Maliye Bakanlığı, “Mükelleflerce kâr dağıtımı yapılması halinde, ticari bilanço açısından dağıtılabilir ticari kâr tutarı, 6736 sayılı Kanunun 6/3 üncü maddesi kapsamında beyan edilen ve “689.Diğer Olağandışı Gider ve Zararlar” hesabı altında muhasebeleştirilen tutarlar dikkate alınmaksızın tespit olunacaktır.” görüşündedir. Bu ifade 6111 sayılı Kanunun 11 inci maddesi uyarınca fiilen bulunmayan kasa ve ortaklardan alacaklar hesabının düzeltilmesi amacıyla zarar yazılan tutarların geçmiş yıllar karlarından mahsubunun “kar dağıtımı sayılacağına” ilişkin özelgelerindeki görüşe benzemektedir.
31
ORTAKLAR CARİ VE KASA HESABI İÇİN 7143 SAYILI KANUN’DAN YARARLANILMASI SONUCU MEYDANA GELEN ZARARLARIN, YEDEK AKÇELERDEN VE GEÇMİŞ YIL KÂRINDAN MAHSUP EDİLMESİNİN VERGİSEL SONUÇLARI 6736 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin 3 üncü bendi kapsamında beyana konu edilen ve "Diğer Olağan Dışı Gider ve Zararlar" hesabına kaydedilen tutarların, beyannamede kanunen kabul edilmeyen gider olarak kurum kazancına eklenmesi gerekmekte olup, bu hüküm kapsamında kayıtların düzeltilmesi nedeniyle ortaya çıkan zararın, izleyen yıllarda kurum kazancından indirim konusu yapılması da söz konusu değildir. Bir başka deyişle, mükelleflerce izleyen yıllarda kâr dağıtımı yapılması hâlinde, ticari bilanço açısından dağıtılabilir ticari kar tutarı, 6736 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin üçüncü fıkrası kapsamında beyan edilen ve "689. Diğer Olağandışı Gider ve Zararlar" hesabı altında muhasebeleştirilen tutarlar dikkate alınmaksızın tespit olunacaktır. Dolayısıyla, 6736 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin 3 üncü bendi kapsamında kayıtların düzeltilmesi nedeniyle "Diğer Olağan Dışı Gider ve Zararlar" hesabına kaydedilen tutar gerçek anlamda ticari bir zarar niteliği taşımadığından; söz konusu zararın, geçmiş yıl kârlarından veya yedek akçelerden mahsup edilmesi halinde, bu mahsup işlemi kâr dağıtımı olarak değerlendirilecek ve mahsubu yapılan tutar üzerinden de kâr dağıtımına bağlı vergi kesintisi yapılacaktır. * 6111 sayılı Kanunda yer alan aynı hükme ilişkin olarak Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığı İzmir VDB'nca verilen 12/03/2013 tarih ve [ /9]-145 sayılı mukteza ile Antalya VDB'nca verilen 14/05/2013 tarih [KVK.2012.ÖZ.32]-114 sayılı mukteza.
32
VARLIK BARIŞI UYGULAMASI
BAZI VARLIKLARIN MİLLİ EKONOMİYE KAZANDIRILMASI VARLIK BARIŞI UYGULAMASI (MADDE 10/13) 32
33
YURT DIŞINDA BULUNAN VARLIKLARIN TÜRKİYE’YE GETİRİLMESİ
7143 sayılı Kanunun 10/13. maddesi hükümleri çerçevesinde; a) Yurt dışında bulunan para, altın, döviz, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçlarını, bu fıkradaki hükümler çerçevesinde, 30/11/2018 tarihine kadar Türkiye’deki banka veya aracı kuruma bildiren gerçek ve tüzel kişiler, söz konusu varlıkları serbestçe tasarruf edebilirler. b) Banka ve aracı kurumlar, kendilerine bildirilen varlıklara ilişkin olarak %2 oranında hesapladıkları vergiyi, 31/12/2018 tarihine kadar vergi sorumlusu sıfatıyla bir beyanname ile bağlı bulunduğu vergi dairesine beyan eder ve aynı sürede öderler. c) (a) bendi kapsamına giren varlıklar, yurt dışında bulunan banka veya finansal kurumlardan kullanılan ve bu fıkranın yürürlük tarihi itibarıyla kanuni defterlerde kayıtlı olan kredilerin en geç 30/11/2018 tarihine kadar kapatılmasında kullanılabilir. Bu takdirde, defter kayıtlarından düşülmesi kaydıyla, borcun ödenmesinde kullanılan varlıklar için Türkiye’ye getirilme şartı aranmaksızın bu fıkra hükümlerinden yararlanılır. ç) Bu fıkranın yürürlük tarihi itibarıyla kanuni defterlerde kayıtlı olan sermaye avanslarının, yurt dışında bulunan para, altın, döviz, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçlarının bu fıkranın yürürlüğe girmesinden önce Türkiye’ye getirilmek suretiyle karşılanmış olması hâlinde, söz konusu avansların defter kayıtlarından düşülmesi kaydıyla bu fıkra hükümlerinden yararlanılır.
34
YURT DIŞINDA BULUNAN VARLIKLARIN TÜRKİYE’YE GETİRİLMESİ
Yurt dışında bulunan varlıkların Türkiye’ye getirilmesinden maksat; Fiziki olarak Türkiye’ye getirilmesi mümkün olan Para, döviz, altın, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçlarının fiziki olarak Türkiye’ye getirilmesi veya bu varlıkların Türkiye’deki banka veya aracı kurumlarda açılacak bir hesaba transfer edilmesidir. Fiziki olarak Türkiye’ye getirilmesi mümkün olmayan menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçlarının aracı kurumlara bildirilmesidir. Yurt dışında bulunan para, altın, döviz, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçlarının Türkiye’deki banka veya aracı kurumlarda mevcut ya da yeni açılan bir hesaba transfer edilmesi durumunda, banka dekontu veya aracı kurum işlem sonuç formları, varlıkların Türkiye’ye getirilmiş olduğunun tevsikinde kullanılabilecektir. 30/11/2018 tarihine kadar banka veya aracı kurumlara bildirilmesi kaydıyla, yurt dışında bulunan söz konusu varlıkların Türkiye’ye fiziki olarak getirilmesi sırasında yapılan deklarasyon/bildirime istinaden Gümrük İdaresinden alınan belgeler, varlıkların Türkiye’ye getirilmiş olduğunun tevsikinde kullanılabilecektir.
35
YURT DIŞINDA BULUNAN VARLIKLARIN TÜRKİYE’YE GETİRİLMESİ
Yurt dışında bulunan ancak kapsama girmeyen varlıkların (örneğin taşınmazların) 30/11/2018 tarihine kadar kapsamdaki varlıklara dönüştürülmek suretiyle söz konusu fıkra hükümleri çerçevesinde Türkiye’ye getirilmesi mümkündür. Bildirime konu edilecek varlıkların, bildirim tarihinden itibaren üç ay içinde Türkiye’ye getirilmesi koşuluyla, bu varlıklara yurt dışında hangi tarih itibarıyla sahip olunduğunun madde hükmünden yararlanılması açısından herhangi bir önemi bulunmamaktadır. Şirketlerin kanuni temsilcileri, ortakları ya da şirket veya şirketin ortakları adına Kanun kapsamına giren varlıkları 18/5/2018 tarihinden önce yetkili kuruluşlarca düzenlenen bir vekalet veya temsil sözleşmesine istinaden değerlendirmeye yetkili olanların, bu tarih itibarıyla sahip oldukları ve yurt dışında bulunan varlıklarının, şirket adına bildirime konu edilerek Türkiye'ye getirilmesi veya Türkiye'deki banka veya aracı kurumlarda açılacak bir hesaba transfer edilmesi suretiyle Kanun hükümlerinden yararlanılabilmesi mümkündür.
36
VARLIK BARIŞINDA BEYAN VE ÖDEME
Gerçek ve tüzel kişilerce, yurt dışında bulunan söz konusu varlıklar, 18/5/2018 tarihinden 30/11/2018 tarihine kadar iki nüsha olarak hazırlanacak ve 7143 Sayılı Kanuna İlişkin 3 No’lu Tebliğ Ek-1'de yer alan form ile bankalara veya (menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçlarına münhasır olmak üzere) aracı kurumlara bildireceklerdir. Bildirimin gerçek veya tüzel kişinin vekili ya da kanuni temsilcisi tarafından yapılması halinde, bankalar veya aracı kurumlarca söz konusu vekil veya kanuni temsilcinin yetkili olup olmadığı hususu kontrol edilecektir. Formun bir nüshası, ilgili banka veya aracı kurum tarafından, varsa bildirim nedeniyle açılan hesaba ilişkin bilgiler yazılıp tasdik edildikten sonra, düzenlenen banka dekontları veya işlem sonuç formlarıyla birlikte ilgilisine geri verilecektir. Bildirime konu edilen varlıklara ilişkin olarak banka veya aracı kurumlar tarafından, bildirimde bulunanlardan herhangi bir belge istenilmeyecektir.
37
VARLIK BARIŞINDA BEYAN VE ÖDEME
Banka ve aracı kurumlar; tarihine kadar kendilerine bildirilen varlıklar için vergi hesaplamayacak, tarihinden tarihine kadar kendilerine bildirilen varlıklara ilişkin olarak %2 oranında hesapladıkları vergiyi, tarihine kadar vergi sorumlusu sıfatıyla bir beyanname ile bağlı bulunduğu vergi dairesine beyan edip aynı süre içinde ödeyeceklerdir. Banka veya aracı kurumlara bildirimi yapılan varlıklara ilişkin bildirim değeri üzerinden %2 oranında hesaplanan tutarın ödenmemesi durumunda, banka veya aracı kurumların söz konusu bildirimi alma zorunluluğu yoktur. Bankalara veya aracı kurumlara bahse konu form ile yapılacak olan bildirime ilaveten gerçek ve tüzel kişilerce, söz konusu varlıklara ilişkin olarak vergi dairelerine ayrıca bir beyanda bulunulmayacaktır. Gerçek ve tüzel kişilerce, yurt dışında bulunan varlıklar için tek bir bildirim verilmesi esas olup, 30/11/2018 tarihine kadar birden fazla bildirimde bulunulması mümkündür.
38
VARLIK BARIŞINDA ÖZELLİKLİ KONULAR
Varlık Barışı Uygulaması kapsamında bildirilen veya beyan edilen varlıklar nedeniyle hiçbir suretle vergi incelemesi ve vergi tarhiyatı yapılmaz. Varlık Barışı Uygulamasından faydalanılabilmesi için bildirilen veya beyan edilen tutarlara ilişkin tarh edilen verginin vadesinde ödenmesi ve (a) bendi uyarınca bildirilen varlıkların, bildirimin yapıldığı tarihten itibaren üç ay içinde Türkiye’ye getirilmesi veya Türkiye’deki banka ya da aracı kurumlarda açılacak bir hesaba transfer edilmesi şarttır. Bilanço esasına göre defter tutan mükellefler, kanuni defterlerine kaydettikleri kıymetleri için pasifte özel fon hesabı açacaklardır. Söz konusu hesap serbestçe tasarrufa konu edilebilecek, sermayeye eklenebileceği gibi ortaklara da dağıtılabilecektir. Fon hesabında tutulan bu tutarlar, işletmenin tasfiye edilmesi halinde vergilendirilmeyeceği gibi, gerçekleşecek birleşme, devir ve bölünme hallerinde de vergilendirilmeyecektir. Ayrıca söz konusu varlıklara ilişkin tutarların, kurumlar vergisi mükellefleri tarafından ortaklara dağıtılması halinde kar dağıtımına bağlı stopaj yapılmayacak, gerçek kişi ortaklar ile kurumlar vergisi mükellefi olan ortaklar tarafından elde edilen bu tutarlar da vergilendirilmeyecektir. Varlık Barışı ödenen vergiler gider yazılamaz ve başka bir vergiden mahsup edilemez. Türkiye’ye getirilen veya kanuni defterlere kaydedilen varlıkların elden çıkarılmasından doğan zararlar, gelir veya kurumlar vergisi uygulaması bakımından gider veya indirim olarak kabul edilmez.
39
TÜRKİYE’DE BULUNAN ANCAK KANUNİ DEFTER KAYITLARINDA YER ALMAYAN VARLIKLARIN KANUNİ DEFTERLERE KAYDI
Gelir veya kurumlar vergisi mükelleflerince sahip olunan ve Türkiye'de bulunan, ancak kanuni defter kayıtlarında yer almayan; para, altın, döviz, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçları ile taşınmazlar, 30/11/2018 tarihine (bu tarih dahil) kadar 7143 Sayılı Kanuna İlişkin 3 No’lu Tebliğ Ek-3'de yer alan beyanname ile gelir veya kurumlar vergisi yönünden bağlı olunan vergi dairelerine doğrudan veya elektronik ortamda da beyan edilebilecektir. Beyan edilerek kanuni defter kayıtlarına intikal ettirilen taşınmazlar hakkında Vergi Usul Kanununda yer alan amortismanlara ilişkin hükümler uygulanmayacaktır. Kayıtlara alınan bu varlıkların daha sonra elden çıkarılmasından doğan zararlar, gelir veya kurumlar vergisi uygulaması bakımından gelirin veya kurum kazancının tespitinde gider veya indirim olarak kabul edilmeyecektir. Yukarıdaki belirtilen varlıkların; tarihine kadar vergi dairesine beyan edilerek kanuni defterlere kaydedilmesi halinde vergi hesaplamayacak, tarihinden tarihine kadar vergi dairesine beyan edilerek kanuni kaydedilmesi halinde ise beyan edilen varlığın değeri üzerinden %2 oranında vergi hesaplanacaktır.
40
YURT DIŞINDAN ELDE EDİLEN KAZANÇLARA İLİŞKİN İSTİSNA UYGULAMASI
7143 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin onüçüncü fıkrasının (h) bendi ile 31/10/2018 (bu tarih dahil) tarihine kadar elde edilenler de dahil olmak üzere ; Kanuni ve iş merkezi Türkiye'de bulunmayan kurumlara ilişkin iştirak hisselerinin yurt dışında satışından doğan kazançlar, Kanuni ve iş merkezi Türkiye'de bulunmayan kurumlardan elde edilen iştirak kazançları, Yurt dışında bulunan işyeri veya daimi temsilci aracılığıyla elde edilen ticari kazançlar girmektedir. Kanuni ve iş merkezi Türkiye'de bulunmayan kurumların tasfiyesinden doğan kazançlar, gelir ve kurumlar vergisinden istisna edilmiştir. Yurt dışından elde edilen kazançlara ilişkin istisna uygulamasından yararlanılabilmesi için; yukarıda sıralanan kazançların 31/12/2018 tarihine kadar Türkiye'ye transfer edilmiş olması gerekmektedir. Bu kazançların ilgili mevzuat çerçevesinde Türkiye'ye getirildiği, mükelleflerce kanaat verici belgelerle ispat edilecektir.
41
YURT DIŞINDAN ELDE EDİLEN KAZANÇLARA İLİŞKİN İSTİSNA UYGULAMASI
İstisna uygulamasından, bu kazançlarını Türkiye'ye transfer etmeleri şartıyla, Türkiye'de tam mükellef olan gerçek kişiler ve kurumlar (serbest bölgelerde faaliyet gösteren mükellefler dahil) yararlanabileceklerdir. İstisna hükmünün yürürlüğe girdiği tarihten itibaren, 31/10/2018 tarihine kadar elde edilen ve 31/12/2018 tarihine kadar Türkiye'ye transfer edilen yurt dışı iştirak kazançları ile yurt dışı iştirak hisselerinin elden çıkarılmasından sağlanan kazançlar, 2018 yılına ilişkin verilecek yıllık gelir veya kurumlar vergisi beyannamelerinde gelire veya kurum kazancına dahil edilmek ve beyannamelerin ilgili satırında gösterilmek suretiyle vergiden istisna edilebilecektir. 1/1/2018 tarihinden önce elde edildiği halde kayıtlara intikal ettirilmeyen ve beyan dışı bırakılan iştirak kazançları, iştirak hisselerinin elden çıkarılmasından sağlanan kazançlar, yurt dışı şube kazançları ile bu tarihten önce elde edilen yurt dışında bulunan kurumların tasfiyesinden doğan kazançlar ile ilgili olarak bu istisna hükmünden yararlanılması mümkün bulunmamaktadır.
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.