Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ"— Sunum transkripti:

1 ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

2 EĞİTİMLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
KÜLTÜR İnsanın oluşturduğu her şeye genel anlamda kültür denir. Kültür, toplumu oluşturan insanların öğrendiği, bilgi, teknoloji, dil, sanat, gelenek, görenek ve benzeri yetenek, beceri ve alışkanlıkları içine alan karmaşık bir bütündür. Kültürel değerlerin bireylere kazandırılması sürecine ise kültürleme denir. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

3 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
1) Zoraki Kültürleme: Kültürel değerlerin bireylere zorla kabul ettirilmesi süreci. Tek yönlü bir kültürleme… ÖRN: Tek yönlü beyin yıkama, propaganda, zorla isim yada din değiştirme. 2) Gelişigüzel Kültürleme: Kültürel değerlerin bireylere gelişigüzel yollarla kabul ettirilmesidir. ÖRN: Töre, gelenek ve adetlerin gençlere gelişi güzel yollarla öğretilmesi. 3) Kasıtlı Kültürleme: Kültürel değerlerin planlı ve maksatlı bir şekilde bireylere aktarılması sürecidir. ÖRN: Okullarda yapılan her türlü eğitim bir kasıtlı kültürlemedir. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

4 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
EĞİTİM İnsanların diğer insanları belirli maksatla kültürlemeleri veya kasıtlı kültürleme sürecidir. Diğer bir anlamda kültürel değerlerin planlı ve maksatlı bir şekilde bireylere aktarılması sürecidir. Eğitim genel anlamda bireyde davranış değiştirme sürecidir PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

5 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
Eğitim geniş anlamda, bireyin toplum standartlarını, inançlarını ve yaşam yollarını kazanmasında etkili olan tüm sosyal süreçlerdir. Eğitim, kişinin yaşadığı toplum içerisinde değeri olan, yetenek, tutum ve diğer davranış biçimlerini geliştirdiği süreçlerin bütünüdür. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

6 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
Yetişmiş kuşağın yetişmekte olan kuşağa bilgi, beceri ve tutumlarını aktarma sürecidir. Eğitim, seçilmiş ve kontrollü bir çevrenin, özellikle de okulun etkisi altında sosyal yeterlik ve en iyi şekilde bireysel gelişmeyi sağlayan sosyal bir süreçtir. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

7 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
Eğitimin belli bir plan ya da program uygulanarak gerçekleşen anlamının öne çıktığı tanımlardan başlıcaları şunlardır: Eğitim, önceden saptanmış ilkelere göre insanların davranışlarında belli gelişmeler sağlamaya yarayan planlı etkinliklerdir. Eğitim, bireyin davranışlarında kendi yaşantısı yoluyla kasıtlı olarak istendik değişme oluşturma sürecidir. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

8 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
Eğitim; 1. Formal Eğitim a.Örgün Eğitim b.Yaygın Eğitim 2.İnformal Eğitim PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

9 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
İNFORMAL EĞİTİM Belli hedef ve davranışları olmayan, planlı ve programlı olmadan, sokakta, evde, işyerlerinde, televizyonda kısacası yaşamın içerisinde gelişigüzel gerçekleşen bir süreçtir. Bunun yanında okullarda da öğretmenler derslerin yanında fakına varmadan kendi düşünüş biçimlerini, değerlerini ve davranışlarını öğrencilere geçirebilirler. Amaçlı ve planlı olmayan bu eğitime doğal eğitim de denmektedir. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

10 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
Bu tür eğitimde iki temel öğrenme yolu gözlem ve taklittir. Bu tür eğitim sürecinde insanlar alkol, sigara, kopya çekme gibi istenmeyen ve zararlı alışkanlıkları da öğrenebilirler. Toplumlar büyüdükçe ve geliştikçe bu eğitim yeterli olmamış ve formal eğitim uygulanmaya başlamıştır. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

11 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
FORMAL EĞİTİM Okullarda ya da kurumlarda belli bir plan ve program çerçevesinde gerçekleştirilen eğitimdir. Amaçlıdır Önceden hazırlanan bir program çerçevesinde planlı olarak yapılır. Öğretim yoluyla gerçekleştirilir. Eğitim süreci öğretmen tarafından planlanır, uygulanır ve izlenir. Özel ve kontrollü bir çevrede yürütülür. Sürecin belli aşamalarında ve sonunda değerlendirilir. Örgün ve yaygın olmak üzere iki grupta toplanabilir. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

12 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
FORMAL EĞİTİM İNFORMAL EĞİTİM Planlı ve programlıdır Doğal ortamda kendiliğinden gelişmesi,(Planlı ve programlı olmaması) Hedefler önceden belirlenmiştir Önceden belirlenmiş hedefleri yoktur Eğitim uzman kişiler tarafından gerçekleştirilir Öğreticilerin uzman olma zorunluluğunun olmaması Olumlu davranışlar kazandırmak esastır Olumlu ve olumsuz yönde oluşabilmesi Eğitim ortamları düzenlenmiştir Ortam ve zamanının önceden belli olmaması Eğitim sürecinde araç ve gereçler kullanılır PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

13 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
ÖRGÜN EĞİTİM Belli yaş grubundaki bireylere, ilgili eğitim kademesinin önceden belirlenen amaçlarına uygun olarak hazırlanan eğitim programları aracılığıyla okul ortamlarında düzenli olarak verilen eğitimdir. Okulöncesinden yükseköğretimin sonuna kadar olan tüm kademeleri kapsar. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

14 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
YAYGIN EĞİTİM Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş, bu sistemin herhangi bir kademesinde bulunan veya bu kademelerin birinden ayrılanlara, veya meslek dallarında daha yeterli duruma gelmek isteyenlere uygulanan eğitimdir. Örgün eğitimi tamamlayıcı veya destekleyici bir nitelik gösterir. Örgün eğitimdeki gibi belli bir yaş sınırlaması, benzer yetenek veya özelliklere sahip olma gibi kurallar yoktur. Halk eğitimi, hizmetiçi eğitim, iş başında eğitim gibi uygulamaları vardır. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

15 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
HALK EĞİTİMİ Zorunlu eğitim çağının dışına çıkmış ve asıl uğraşısı artık okula gitmek olmayan kimselerin, yaşamlarının herhangi bir aşamasında duyacakları öğrenme gereksinimini ve ilgiyi doyurmak üzere özellikle düzenlenen programları kapsar. Gönüllü öğrencilere verilen bir eğitimdir. Eğitimin yaşam boyu devam eden bir süreç olması, eğitim kurumlarının bu süreçte yeterli olmaması halk eğitimine dünyada giderek artan bir önem kazandırmaktadır. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

16 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
HİZMETİÇİ EĞİTİM Kişilerin hizmetteki verim ve etkinliklerinin artırılmasını, gelişmeye yol açan bilgi, beceri ve tutumların zenginleştirilmesini amaç edinen ve kurumların genel çalışma düzenini sürekli olarak etkileyen eğitimdir. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

17 HİZMET İÇİ EĞİTİM temel olarak üç şekilde düzenlenir:
a) YENİDEN EĞİTİM Þ Kişilerin yeni koşullara kolaylıkla uyum yapmalarını sağlamak için yeni bilgiler vermek üzere düzenlenen programlardır. b) İLAVE EĞİTİM Þ Kişilerin mesleki eksikliklerini gidermek ve mesleki niteliklerini artırmak için yeni bilgiler vermek üzere düzenlenen programlardır. c) İLERİ EĞİTİM Þ Kişilerin mesleki düzeylerini yükseltmek ve meslekte “eskimişliği” gidermek için düzenlenen programlardır. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

18 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
HİZMET SONRASI EĞİTİM Emekli kişilerin toplumdan kopmamaları için gönüllü eğitim faaliyetlerine katılmalarını ifade eder. Kişilerin daha önce farkına varamadıkları bir çok yönlerinin farkında olmaları ve bu yönlerini geliştirebilmeleri için HİZMET SONRASI EĞİTİM bir yoldur. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

19 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
ÖĞRETİM Eğitim bireyde davranış değişikliği meydana getirme süreci iken, öğretim; bu davranış değişikliğinin okulda planlı ve programlı bir şekilde yapılması sürecidir. Eğitim her yerde, öğretim daha çok okulda yapılmaktadır PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

20 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
Okullarda yapılan planlı-programlı öğretme faaliyetlerine ÖĞRETİM denilmektedir. Eğitim süreci öğretim ve öğrenme süreçlerini de içine almaktadır. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

21 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
EĞİTİM                                                                   ÖĞRETİM Zaman ve mekan yönünden çok boyutludur Zaman ve mekan yönünden sınırlıdır Her yerde oluşur Belirlenmiş kurumlarda (okul) Plansız da olabilir Planlı ve Programlıdır Her türlü bilgi ve deneyimi kapsar Önceden belirlenmiş etkinlikleri kapsar Öğrenme ve öğretimi kapsar   Eğitimin alt kategorisidir. Öğrenme öğretme sürecidir Eğitim genel anlamda temel AMAÇTIR.  Genel anlamda eğitimin aracıdır. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

22 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
ÖĞRENME Bireyin içinde bulunduğu çevreyle etkileşimi sonucu davranışlarında oluşan kalıcı izli değişmelerdir. Tekrar ve yaşantı sonucu davranışlarda meydana gelen oldukça devamlı değişiklikler olarak ta tanımlanabilir. Yalnızca okul yada sınıf ortamıyla sınırlı değildir, her zaman istenilen yönde olmayabilir PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

23 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
Kendiliğinden: Bireyin kendi kendine gerçekleştirdiği bir eylem ya da yaşantı sonucu oluşan öğrenmeler. Yönlendirilmiş: Öğrenmeyi sağlayacak olan öğrenenin dışındaki bir kişi ya da araç olduğu durumda oluşan öğrenmeler. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

24 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
ÖĞRENME PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

25 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
DAVRANIŞ Organizmanın etkiye karşı göstermiş olduğu tepkidir Eğitim açısından gözlenebilir, ölçülebilir ve istenilir olmalıdır Davranışları Üç Grupta Toplayabiliriz Doğuştan gelenler (göz kırpma, ağlama gibi) Geçici olanlar (alkol, yüksek ateş vb nedenlerle ortaya çıkarlar) Sonradan kazanılanlar (öğrenme ürünleri) PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

26 Sonradan kazanılan davranışlar
Bilişsel Duyuşsal Psikomotor (Devinsel) PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

27 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
İnsan, öğrenmeye muhtaç ve öğrenebilir bir canlıdır.. İnsan bir öğrenme ve öğretme ustasıdır. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

28 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
ÖĞRETME Öğrenmeyi sağlama ya da gerçekleştirme faaliyetidir. Bir amaç değil, öğrenmeyi gerçekleştirmede işe koşulan bir araçtır. Öğretme işi öğretmen, ana, baba, usta, arkadaş ve çevrede sürekli olarak gerçekleştirilmektedir. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

29 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
Toplumsal yaşantı içerisinde öğretme etkinliği sunan pek çok araç vardır (Aile, akran grupları, kitle iletişim araçları…) Öğretme işinde öğrenme durumundaki kişinin yeterliliği (olgunlaşma, zeka, kabiliyet) öğretme ortamı ve öğretme durumu önem taşımaktadır. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

30 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
Bilmeyen bir kişiye Bilgiyi (üçgenlerin alanı, enflasyon vs.) Beceriyi (bisiklete binme, halk oyunu, kravat bağlama vs.) Tutumları (dürüstlük, yalan söylememe, ulusal politikalar vs.) nasıl öğretirsiniz? PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

31 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
Bütün şu öğrenmeler farklı farklıdır. cebir öğrenme, dil öğrenme, kaymayı, buz patenini, kemençe çalmayı öğrenme, insanları tanıma, x ışınlarının özelliklerini öğrenme... PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

32 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
İnsan hayvanlara da öğretir. Sirk hayvanları, köpekler, avcı kuşlar, ev hayvanları.. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

33 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
İnsan makinelere de öğretir: akıllı fırınlar, otomatik pilotlar, öğrenme makineleri, yapay zeka çalışmaları... PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

34 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
Öğrenme ve Öğretim İlkeleri Öğretim ilkesi, eğitim öğretim sırasında devamlı göz önünde bulundurulması gereken, ona zıt iş yapılmasına müsaade edilmeyen prensiplerdir. İlkeler, konu ve metot seçiminde de etkili olur. Öğretimde başarıya ulaşmak için, uygun yöntem kullanmak kadar; bu faaliyetlerde bazı ilkelere de uymak gereklidir. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

35 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
Öğretim İlkeleri Çocuğa görelik (Öğrenciye görelik, Öğretimi “bireyselleştirme”) İlkesi: Öğretme-öğrenme sürecinde yapılacak tüm etkinliklerin öğrencinin gelişim özellikleri ve bireysel farklılıklarına göre yapılması ve öğrenciyi merkeze almasıdır. Hayatilik İlkesi: Bu ilke okulu, öğrencileri yaşama hazırlayan bir yer olmaktan çok, hayatın kendisi olmalıdır anlayışına dayanmaktadır. Öğretme – öğrenme etkinlikleri bireyin yaşamda karşılaşacağı problemlere ve durumlara yönelik olmalıdır. Öğretim öğrencinin yaşamla bağlantısını kurmalıdır. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

36 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
Bilinenden – Bilinmeyene Öğretim İlkesi: Öğrenme-öğretme sürecinde yeni öğretilecek bilgi ve becerilerin daha önce öğrenilen bilgi ve becerilerden hareket edilerek öğretilmesidir. Böylece öğrencinin hazır bulunuşluk düzeyi dikkate alınır ve sağlam bir alt yapı oluşturulur. Kısaca bu ilke, yeni öğrenilecek konular ile önceki öğrenilen konular arasında bağlantı kurmayı gerektirir. Açıklık İlkesi: Ayanilik ilkesi olarak da ifade edilen bu ilke öğrenme konusu olan konu, nesne, olay ve olgularla öğrencinin direk etkileşimini, karşı karşıya gelmesini ve duyu organlarını etkin olarak kullanmayı gerektirir. Öğretmenin açık ve anlaşılır dil kullanmasını gerektirir. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

37 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
Somuttan – Soyuta Öğretim İlkesi: Somut, gözlenen, incelenen ve ölçülebilen nesne, olgu ve olaylardır. Soyut ise duyu organlarından bağımsız düşünebilmelidir. Özellikle küçük yaşlarda (İlköğretim 1., 5. sınıf) bulunan öğrencilere yapılan öğretim etkinliklerinin duyu organlarına bağlı olarak gerçekleştirilmesi önemlidir. Her türlü eğitim-öğretim faaliyeti en az zaman, en az emek ve enerji sarf edilerek, en yüksek verim elde edilecek şekilde düzenlenmelidir. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

38 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
Yakından – Uzağa Öğretim İlkesi: Öğrenmenin yakın çevreden konulardan ve ilgilerden başlayarak uzak çevre, konulara ve ilgilere doğru yönelmesidir. Uygulanabilirlik (İş-aktivite, Yaparak – yaşayarak öğrenme) İlkesi: Öğretimin yaparak-yaşayarak gerçekleştirilmesidir. Nispeten kalıcı izli davranış değişikliği olarak nitelendirilen “öğrenme” sürecinde davranışın kalıcılığı yaparak ve yaşarak gerçekleştirilen aktivitelerle kazanılır. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

39 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
Güncellik (Aktüalite) İlkesi: Öğretme-öğrenme süresindeki etkinliklerin yaşamda geçerli ve ilişkisel olarak ele alınmasıdır. Öğrencilerin yaşadıkları hayatın gerçekleriyle karşı karşıya gelmeleri için ders konularıyla aktüel (güncel) olay ve sorunlar arasında ilişkili kurularak öğretim yapılmalıdır. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

40 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
Öğretim stratejisi, bir öğretmenin, dersin veya bir konunun öğretilmesinde hedefe ulaşmak için seçeceği öğretim metodu, çeşitli teknikler ve hattâ değerlendirme biçiminin uyum içinde olmalarıdır. Bazı eğitim amaçlarına ulaşmada, diğerlerinden daha uygun ve verimli yollar, stratejiler vardır. Öğretmenler genellikle kendilerinin merkezde olduğu, dersin akışını ve öğrencileri yönlendirdiği, değerlendirmeyi kendilerinin yaptığı öğretim stratejileri tespit ederler. Bilgi vermeye dayanan derslerde genellikle öğretmen sunuşunun ağırlıklı olduğu bir strateji izlenir. Burada dersin akışını güzelleştirecek, sınıfın dikkatini canlı tutacak soru-cevap ve örnek verme teknikleri ile düz anlatımın sıkıcılığı giderilir. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

41 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
Eğer hazır sistemli bilgiler verme yerine, öğrencilerin araştırıp bulmaları veya ham bilgileri işleyerek daha sistemli bilgiler oluşturmaları isteniyorsa, o zaman öğrenci merkezli öğretim stratejileri izlemek gerekir. Öğretim metot ve teknikleri, öğretim stratejilerinin yapı taşlarıdır. Bazı eğitimciler, öğretim metodunun bir "öğretim tekniği" olduğunu savunurlarken, bazıları da tekniği, daha geniş olan metodun içindeki bazı küçük işleri yapma yolu olarak anlarlar. Yani, bir metodun içinde çeşitli teknikler kullanılabilir. Bütün derslerde tek bir metot veya teknik kullanan öğretmen çok başarılı olamaz. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

42 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
Yöntem: bir sorunu çözmek, bir deneyi sonuçlandırmak, bir konuyu öğrenmek ya da öğretmek gibi amaçlara ulaşmak için bilinçli olarak seçilen ve izlenen yoldur. Hedeflere ulaşmak için izlenen en kısa yoldur. Teknik ise bir yöntemi uygulamaya koyma biçimi, ya da sınıf içinde yapılan işlemlerin bütünü olarak tanımlanabilir. Yöntemi bir tasarım, tekniği bir uygulama biçimi olarak düşünebiliriz. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

43 Sonuç olarak; Strateji Yöntem Teknik 43

44 EĞİTİM- ÖĞRETİM FAALİYETLERİNİN PLANLANMASI
Tasarlanan eğitim amaçlarının veya öğrencilerde istenilen yönde davranış değişikliklerinin gerçekleştirilebilmesi ile eğitim faaliyetlerinin bir program çerçevesinde yapılası arasında pozitif bir ilişki vardır. Eğitim faaliyetleri sonunda hedeflenen sonuçların gerçekleşmesi tutarlı ve ayrıntılı bir planlamanın yapılmasını gerekli kılar. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

45 EĞİTİM- ÖĞRETİM FAALİYETLERİNİN PLANLANMASI
Eğitimin verimliliği bireye kazandırılacak davranışların gerçekçi biçimde tespit edilmesine, bu değişikliklerin gerçekleşmesi için uygun eğitim ortamlarının düzenlenmesine, öğrenciye davranış değişikliğini gerçekleştirmede sistematik rehberlik yapılmasına, tasarlanan davranış değişikliklerinin ne ölçüde gerçekleştiğinin güvenilir biçimde kontrol edilmesine bağlıdır. Bu sonucun gerçekleştirilmesi ayrıntılı bir planlama ve uygulamayı gerektirir. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

46 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

47 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
SÜREÇ: Bir aktivitenin başlangıcı ile bitimi arasındaki geçen zaman dilimidir. Başlangıcı bilinmekle birlikte ne zaman sona ereceği bilinmeyen zaman dilimidir. HEDEF: Varılmak istenen nokta olarak tanımlanır. Eğitimde HEDEF ise: kişide gözlenmesi kararlaştırılan istendik özellikler olarak ele alınır. PROGRAM: Genel olarak yapılması gereken bir işin bölümlerini, her bölümün yapılış sırasını, zamanını ve nasıl yapılacağını gösteren bir tasarı anlamına gelmektedir. Hedeflere ulaşmak için yapılan etkinliklerin düzenlendiği süreç olarak da tanımlanmaktadır. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

48 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
EĞİTİM PROGRAMI “Okulun ve öğretmenin yol göstericiliği altında, okul içi ve okul dışındaki bütün öğrenme ve öğretim faaliyetlerini içine alır. Öğrencilerin bilişsel, duyuşsal, psikomotor(devinsel) ve sosyal yönlerden gelişmesine yardım eden, milli eğitimin ve öğretim kurumunun amaçlarına dönük ve bireyin uzun dönemli eğitim amaçlarına ulaşmasına yardım etmek amacına yönelik her türlü öğrenim deneyimlerini kapsayan bir programdır. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

49 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
Dersler, kol faaliyetleri, geziler, anma günleri, kurslar gibi ders dışı etkinlikler, yurt, yemekhane yaşamı, ders arası (teneffüs) etkinlikleri, okul-endüstri veya işyeri ilişkileri, rehberlik, sağlık v.b. hizmetler ve etkinlikler ve hatta ev içi ve işyerine kadar uzanan planlanmış çalışmalar bu çerçeve içinde düşünülür. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

50 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
EĞİTİM PROGRAMI “eğitilecek bireylere, öğrenme yaşantılarını kazandırma planı”, “okulun sorumluluğunda öğrencilerin değerlerini, tutumlarını tavırlarını değiştiren, becerilerini geliştiren, bilgi ve anlayış kazanmalarını sağlayan, hem süreç hem de içerik olarak tanımlanmış , okulun kontrolünde öğrencilerin tüm yaşantıları düzeni”, PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

51 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
“bir eğitim kurumunun çocuklar, gençler ve yetişkinler için sağladığı, milli eğitimin ve kurumun amaçlarının gerçekleştirilmesine yönelik tüm faaliyetleri içeren ayrıntılı planlama”, “öğrencilerde beklenen öğrenmeyi meydana getirebilmek için planlanmış faaliyetlerin tamamı”, “hedefler, içerik, öğretme öğrenme süreci ve değerlendirmenin planlanması” olarak tanımlanabilir. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

52 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
ÖĞRETİM PROGRAMI Okul içi deneyimlerle sınırlı olan öğretim programı, bir okulda okutulan ders veya kurs programlarını kapsar. Bu programın eğitim programı içerisinde ağırlıklı bir yeri vardır ve eğitim programının amaçları doğrultusunda öğrenciye kazandırılması istenen bilgi, beceri, tutum ve tavırların ders grupları olarak planlı bir biçimde düzenlenmesidir. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

53 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
ÖĞRETİM PROGRAMI: Belli bir öğretim basamağındaki çeşitli sınıf ve derslerde okutulacak konuları, bunların amaçlarını, her dersin sınıflara göre haftada kaç kez okutulacağı ve öğretim metotlarını, tekniklerini gösteren kılavuzdur. Öğretim, öğrenme süreçleriyle ilgili tüm faaliyetleri kapsar. Ülkemizde her okulun öğretim programı ilgili öğretim basamağı ile adlandırılmaktadır. “İlköğretim programı” gibi… bu bakımdan da okul programı daha somut bir anlam taşımaktadır. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

54 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
Öğretim Programı, genellikle belli bilgi kategorilerinden oluşan ve bir kısım okullarda beceriye ve uygulamaya ağırlık tanıyan, bilgi ve becerinin eğitim programlarının amaçları doğrultusunda ve planlı bir biçimde kazandırılmasına yönelik programdır. Böylece okul içi deneyimlerle sınırlı olan bu program, okulda okutulan dersleri veya kursları kapsayan bir kılavuz kitap veya dokümandır. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

55 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
MÜFREDAT PROGRAMI: Daha çok eski program anlayışını yansıtan bu terim, tek tek bir takım konulardan oluşan program anlamına gelir. Yani eğitim ve öğretim için amaçlar, ilkeler, metot ve teknikler belirtilmiyor buna karşılık öğretmenin okutacağı konular en ince ayrıntısına kadar teker teker sıralanıyordu. Öyleyse müfredat programına sadece ders ve ders içeriklerinin gösterildiği programlardır diyebiliriz… PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

56 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
Ders Programı Ders programı, bir öğretmenin yapacağı faaliyetlerdir... Öğretmenin başarılı olması için kullanacağı yöntemler, teknikler, öğretim ilkeleri ve öğretmenlere öğütlerdir.. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

57 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
öğrenme, öğrencilerin doğrudan yaşamaları ve deneyimleriyle olur ‘öğrenme deneyimi' ders içerikleriyle aynı olmayabilir... [Ders programı] ... eğitsel hedeflere ulaşmak için okul tarafından planlanan ve yönetilen öğrencilerin her türlü öğrenmeleridir." (Tyler, 1949) PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

58 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
Ders programı Öğretim programında yer alan bir dersin amaçlarının öğrenci davranışına dönüştürülmesini, bunların gerçekleştirilmesi için içeriğin konulara ve alt başlıklara ayrıştırılmasını, buna dayalı öğrenim ortamının organizasyonu ve değerlendirme araçlarını kapsayan detaylı bir plandır. Başka bir değişle, öğretilecek dersin uygulanabilir bir plan şeklinde düzenlenmesidir. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

59 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
DERS PROGRAMI: Bir disiplinin (dersin) amaç, muhteva (içerik), öğretme-öğrenme süreçleri ve değerlendirmeden oluşan programıdır. Böyle bir ders programı bir okulun eğitim programının kapsadığı MATEMATİK, FEN BİLGİSİ, TARİH, TÜRKÇE VB. tüm etkinlik kategorilerinin her biri için söz konusudur. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

60 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
a) EĞİTİM PROGRAMI belirlenen hedefler doğrultusunda planlanan tüm etkinlikleri kapsar. b) ÖĞRETİM PROGRAMI bir eğitim basamağında çeşitli sınıf ve derslerde ele alınacak konularla ilgili tüm öğretim etkinliklerini kapsamaktadır. c) DERS PROGRAMI ise dersin öğretimiyle ilgili tüm etkinlikleri kapsar. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

61 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
ÖRTÜK PROGRAM Eğitim Programı içerisinde yer alır ve onun ayrılmaz bir parçadır. Ancak literatürde bu kavram adı altında eğitim programından ayrı olarak da verilmektedir. Bu program ders dışı etkinlikleri kapsamaktadır. Doğrudan programlarda yazılı olarak yer almaz. Program dışında kazandırılması düşünülen bilgi, beceri, tutum ve toplumsal değerleri kapsar. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

62 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
Genelde program geliştirme uzmanları, okullarda okutulan derslerin programlarını hazırlama çabalarına önem vermekte, ders dışı etkinlikler için herhangi bir program çalışması yapmamaktadır. Problem çözmeye, yaratıcılığı geliştirmeye, düşünmeyi artırmaya, gözlem yapmayı sağlamaya yönelik örtük programlar genellikle gündeme getirilmemekte ve planlanmamaktadır. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

63 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
Kurumların zaman, olanaklar, materyaller vb. imkanları dikkate alarak bu programlara da yer vermeleri önemlidir. Yapılan araştırmalar, örtük programların istenilen davranışları oluşturmada oldukça etkili olduğunu ortaya koymuştur. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

64 Etkili bir eğitim programı aşağıdaki özelliklere sahip olmalıdır:
1) Görevsel (işlevsel) Olmalıdır: Eğitim programının görevsel olması demek, programda yer verilen konuların ve etkinliklerin hayatta geçerli olması yani işe yaraması durumudur. Bunun yanında bireye ve toplumun ihtiyaçlarına cevap vermesi, bireyin yeteneklerini ortaya çıkarması ve geliştirmesi gibi niteliklere de sahip olması demektir. (Yaşama görelik) PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

65 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
2) Esnek (Elastiki) Olmalıdır: Öğretmenin eğitim programındaki konuları ve etkinlikleri görev yaptığı yörenin; ekonomik, sosyal özellikleri ile öğrencilerin ilgi, ihtiyaç ve sosyal çevrenin değişen koşullarına göre düzenleyebilmesidir. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

66 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
3) Çerçeve Program Özelliği: Öğretme-öğrenme etkinliklerine ilişkin konuların genel hatlarıyla belirlenmesi ve ayrıntılara girilmemesi durumudur. Konular; üniteler ve genel başlıklar şeklinde belirlenir. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

67 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
4) Değişmez ve Genel Olma Özelliği: Belli konuların ülkemizdeki bütün okullarda işlenmesi zorunluluğu bulunmaktadır. ÖRN:10 Kasım’ın olduğu haftada ülkemizdeki bütün okullarda ATATÜRK’ü anma etkinliklerinin yapılması zorunluluğu vardır. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

68 5) Uygulayıcılara Yardımcı Olmalıdır:
Programların hazırlanması kadar uygulanması da önemlidir. Çünkü en iyi, en mükemmel program; yetersiz ve kötü bir uygulama ile verimliliğini kaybeder. Bu bakımdan öğretmenlere programları başarıyla uygulamalarını sağlayacak rehberlik yapılmalıdır. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

69 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
6) Bilimsellik: İyi bir eğitim programının bir özelliği de onun modern bilimlerdeki gelişmeleri, yeni öğrenme-öğretme metot ve tekniklerini dikkate alarak düzenlenmiş olmasıdır. Eğitim programı bütün ders konuları itibariyle gelişen ve değişen dünyamıza ayak uydurmak zorundadır. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

70 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
7) Amaçlara Yönelik Olmalıdır: Her eğitim programının içerdiği birinci kategori o programın dayandığı amaçlardır. İyi bir eğitim programı eğitim amaçlarını gerçekleştirmeye yönelik olmalıdır. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

71 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
8) Uygulanabilirlik: İyi bir eğitim programının bir özelliği de uygulanabilir olmasıdır. Programların uygulanabilirlik özelliği onların işlevsellik, esneklik özelliklerinin bir sonucudur. Eğitim programları gelişen ve dinamik bir kılavuz olarak görülmelidir. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

72 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
9) Ekonomiye Uygunluk: Bir eğitim programı içerdiği amaçlar, içerik, öğrenme yöntemleri ve değerlendirme teknikleri açısından ekonomik olmalıdır. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

73 10) Devletin, Toplumun Görüş ve İsteklerine Uygun Olmalıdır:
Eğitim kurumları toplumu meydana getiren bireylere, milli değerleri ve idealleri kazandırmakla görevlidirler. Bunun için eğitim programlarında yer alan çeşitli dersler ve faaliyetler, devletin dayandığı temel felsefe ve ilkelerin öğrencilere kazandırılmasına yönelik olmalıdır. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

74 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
Okul, eğitsel deneyimlerin yaşandığı eğitim kurumudur Hangi bilgi öğrenmeye değerdir? Niçin değerlidir? Bu bilgi nasıl kazanılır veya yaratılır? Nerede öğretilmelidir? Ne zaman öğretilmelidir? Kim tarafından öğretilmelidir? PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

75 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
Ders programı hazırlarken cevaplanacak temel sorular 1) Kim eğitilecektir? 2) Eğitimin hedefleri ne olacaktır? 3) Eğitimin içeriği ne olacaktır? 4) Eğitimin içeriği öğrenci merkezli mi, toplum merkezli mi, ders (konu) merkezli mi yoksa başka bir faktöre göre mi belirlenecektir? 5) Hedefler nasıl formüle edilmeli ve değerlendirilmelidir? 6) Ders programının alternatifleri olmalı mıdır? PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

76 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
7) Çocukların etkili deneyimler yapmaları ve başarılı olmaları için hangi sistem ve materyaller kullanılmalıdır? 8) Ders programının düzenlenmesi ve geliştirilmesinden kim sorumlu olmalıdır? 9) Öğretim yöntemlerini belirlemeden kim sorumlu olmalıdır? 10) Program değerlendirmeyi kim yapmalıdır? PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

77 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
Ders programı, toplumsal yapıya ve felsefesine uygun olmalıdır. Öğretmenler programı öğretim stratejileri haline getirmelidir. Öğretmenlerin kişiliği ve yetenekleri, onların program içeriğini öğrenci öğrenmesine çevirmesini etkiler. Öğrencilerin ilgi ve yetenekleri, onların öğrenmelerini etkiler. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

78 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
Başarılı programlar iyi hazırlık ve planlama gerektirir. Eğitimciler ders programı yaparken iki temel hata yaparlar: Ya herşeyi olduğu gibi bırakırlar, Ya da ihtiyaçlarının çok üstünde mükemmel bir program yaparlar. Ders programı yapanlar, öğrenciye, okula ve topluma uygun kültürel ögeleri programa eklemelidirler. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

79 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
PROGRAM GELİŞTİRME Eğitimin verimliliği (1) bireye kazandırılacak davranışların gerçekçi biçimde tespit edilmesine, (2) bu değişikliklerin gerçekleşmesi için uygun eğitim ortamlarının düzenlenmesine, (3) öğrenciye davranış değişikliğini gerçekleştirmede sistematik rehberlik yapılmasına, (4) tasarlanan davranış değişikliklerinin ne ölçüde gerçekleştiğinin güvenilir biçimde kontrol edilmesine bağlıdır. Bu sonucun gerçekleştirilmesi ayrıntılı bir planlama ve uygulamayı gerektirir. Ayrıntılı bir eğitim planlama ve uygulaması ise program geliştirmenin konusudur. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

80 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
Program geliştirme, eğitim programı ve öğretim programı kavramları birbirleriyle iç içe olan, bazen de birbirlerinin yerine kullanılan kavramlardır. Program Geliştirme ; “hazırlanan programlarının uygulamada, araştırmalar yolu ile geliştirilmesi” veya “programının hedef, içerik, öğretme-öğrenme süreci ve değerlendirme öğeleri arasındaki dinamik ilişkiler bütünü” olarak tanımlanmaktadır. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

81 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
TANIMLAR Eğitim Programı Öğretim Programı Ders Programı Genelde dersin ilk günü öğrencilere de dağıtılan veya açıklanan, bir dersin amaçlarını, içeriğini, etkinlikleri ve değerlendirmeyi içeren detaylı bir plan Teknik Eğitim fakültesinde okutulan dersleri, kredilerini, içeriği, öğretim etkinliklerini ve değerlendirmeyi içeren kılavuz Bir üniversitenin fakültelerini, amaçlarını, okutulan dersleri, ders dışı etkinlikleri, kitaplık, beslenme, yurt, sağlık, rehberlik vb. hizmetleri açıklayan kılavuz kitap MEB tarafından hazırlanıp okullara gönderilen, derslerin adı, saati, amaçları, içeriği ve çeşitli açıklamaların yer aldığı kılavuz kitap PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR

82 PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR
Program geliştirme konusunda yapılan tanımlardan şu hususların çıkarılması mümkündür; Eğitim programı öğretme-öğrenme durumlarını belirleyen ayrıntılı bir plandır. Ayrıntılı planlama tasarlanan eğitim amaçlarını gerçekleştirmenin ön şartıdır. Endüstriyel kurumlar için üretim planlaması ne derece önemli ise, eğitim kurumları için de eğitim planlaması o derece önemlidir. Etkili bir öğretme,öğrenme planı öğrenmeye etki eden unsurları bir sistem bütünlüğü içinde kapsamalıdır. PROF.DR.YÜCEL GELİŞLİ: ÖİY- GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR


"ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları