Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
Yayınlayansait gökçen Değiştirilmiş 6 yıl önce
4
وَلِلّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلاً "…Gücü yetenlerin haccetmesi Allah'ın insanlar üzerinde bir hakkıdır" (Al-i İmrân, 3/ 97). (Al-i İmrân, 3/ 97). وَأَذِّن فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَأَذِّن فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَعَلَى كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِن كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ "İnsanların arasında haccı ilan et ki, gerek yaya olarak gerek uzak yollardan gelen yorgun develer üzerinde sana gelsinler" (Hac, 22/27).
5
Haccı ve umreyi Allah için tamamlayın...... Kim hac günlerine kadar umre ile faydalanmak isterse, kolayına gelen kurban kesmesi gerekir. (Bakara,196 )
6
مَنْ حَجَّ لِلَّهِ فَلَمْ يَرْفُثْ وَلَمْ يَفْسُقْ رَجَعَ كَيَوْمِ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ "Kim Allah için hacceder de (Allah'ın rızâsına uymayan) kötü söz ve davranışlardan ve Allah'a karşı gelmekten sakınırsa, (kul hakkı hariç) annesinin onu doğurduğu günkü gibi (günahlarından arınmış olarak hacdan) döner." Buhârî, Hac, 4. II, 1141. Nesâî, Menâsikü'l-Hac, 4. V, 114. الْحُجَّاجُ وَالْعُمَّارُ وَفْدُ اللَّهِ إِنْ دَعَوْهُ أَجَابَهُمْ وَإِنِ اسْتَغْفَرُوهُ غَفَرَ لَهُمْ "Haccedenlerr ve umre yapanlar Allah'ın elçileri,misafirleridir. Kendisine dua ederlerse dualarına icabet eder, On'dan bağışlanma dilerlerse onları bağışlar“
7
İslâm şartlarının beşincisi hac'dır. Hicretin dokuzuncu yılında farz olmuştur. Hac hem mal, hem de beden ile yapilan bir ibadettir. Belirli sartlari tasiyan müslümanlarin ömründe bir defa hac’ca gitmesi farzdır. Allah'in her emrinde oldugu gibi hac’cın farz kılınmasında da bir çok hikmetler ve faydalar vardir. Zengin-fakir her seviyede müslümanın ihrama girerek ayni kıyafet içinde bulunması insanlara eşitlik fikrini asılar, mahşer gününü hatırlatır. Bu sebeple hac sosyal bir ibadettir.
8
Aşağıdaki şartları taşıyanlara hacca gitmek farz olur: 1 ) Akilli olmak, 2) Erginlik çağına gelmiş olmak, 3) Müslüman olmak, 4) Hür olmak, 5) Haccın farz olduğunu bilmek. (Bu şart Müslüman olmayan ülkelerde Müslümanlığı kabul edenler içindir. İslâm ülkelerinde yasayan Müslümanlar için haccın farz olduğunu bilmemek özür değildir.)
9
6) Zorunlu ihtiyaçlardan başka hacca gidip dönünceye kadar kendisinin ve bakmakla yükümlü olduğu aile fertlerinin geçinebileceği maddi güce sahip olmak. 7) Durumuna uygun bir vasıta ile hac yolculuğunu yapabilmesi için vasıta ve yol masraflarını karşılayacak parası olmak. 8) Hac vazifesini yapabilecek zamana yetişmiş olmak. Saydigimiz bu şartlardan başka hac vazifesini bizzat yapmak için su şartların da bulunmasi gerekir. Bunlara haccın edasının şartları denir.
10
MİKAT Hac niyetiyle yola çıkan Müslümanlar, harem sınırlarını belirleyen Mikat bölgelerinde ihrama girerek hac için ilk adımı atarlar. Kabe’de “tavaf”, Safa ve Merve arasında “say” yapılır. ARİFE GÜNÜ Arife günü Arafat’ta “vakfe” yapılır. Aynı gün Müzdelife’de vakfe yapıldıktan sonra güneş doğmadan Mina’ya gidilir. BAYRAMIN 1. 2. VE 3. GÜNÜ Mina’da şeytan taşlandıktan sonra ihramdan çıkılır. Bayramın 1. 2. veya 3. günlerinde Kâbe’de farz olan ziyaret tavafı yapılarak hac ibadeti tamamlanır.
12
HACCIN FARZLARI İhrama girmek (Şarttır) Arafat'ta vakfe (Rükün) Ziyaret tavafı (Rükün)
13
TELBİYE Lebbeyk. Allâhümme lebbeyk. Lebbeyke lâ şerîke leke lebbeyk. İnnelhamde venni’mete leke vel mülk. Lââ şerîke leke. MANASI: "Allah’ım! Davetine icabet ediyorum. Emrine boyun eğiyorum. Bütün varlığımla sana teslim oldum. Senin hiçbir ortağın yoktur. Tekrar tekrar davetine icabet ediyorum. Şüphesiz hamd sana mahsustur. Nimet senindir mülk de senin... Senin hiçbir ortağın yoktur."
14
1)Kâbe’nin etrafında 7 defa dönmektir. 2)Kâbe sola alınarak yapılır. 3)Farz olan tavaf bayramın 1. günü yapılır. 4)Her bir dönüşe Şavt denir. 7 Şavt 1 tavaf olur
15
Arife günü öğleden sonra bayramın birinci günü sabahına kadar bu zaman içerisinde belli bir vakit Arafat’ta kalmaktır.
16
Safa ve Merve tepeleri arasında Safa’dan başlamak üzere 7 defa gidip gelmektir.
17
Hacer Validemizin oğlu İsmail’e su bulmak maksadıyla koştuğu tepelerdir. Kâbenin yanında ve doğu tarafındadır. Mescidi Haramın içinde Kâbenin 200 metre doğusundadır. İki tepe arası yaklaşık 350 metredir.
18
İnsanın dünyaya ayak basışını ve kıyamette Allah’ın huzurunda bekleyişini hatırlatır. Arafat bilmektir, kendini bilmektir, benini tanımaktır. Kulluğun künhüne vakıf olmak, dünyadan soyutlanmak, dünyada mahşeri yaşamaktır. (Adem(a.s.) Havva’sını Arafat’da bildi, tanıdı).
20
Arafat ile Mina arasında bir yerdir. Bayram gecesi burada beklenir. (vakfe yapılır) Şeytanlara atılacak taşlar burada toplanır. ( 70 tane )
21
MİNA Mina:Müzdelife ile Mekke arasında bulunan kutsal bir yerdir.Şeytan taşlama yerleri buradadır.Hac yapanlar,kurbanlarını burada keserler.
22
Hac günleri dışında ihramlı olarak Kâbe’yi usulüne göre ziyaret etmek ve yapılması gereken diğer dini görevleri yapmaktır.
23
NİYET ve TELBİYE Niyet ettim Allah’ım!.. Senin rızan için umre yapmaya, bunu bana kolay kıl ve bana yardım eyle. Lebbeyk. Allâhümme lebbeyk. Lebbeyke lâ şerîke leke lebbeyk. İnnelhamde venni’mete leke vel mülk. Lââ şerîke leke. MANASI "Allah’ım! Davetine icabet ediyorum. Emrine boyun eğiyorum. Bütün varlığımla sana teslim oldum. Senin hiçbir ortağın yoktur. Tekrar tekrar davetine icabet ediyorum. Şüphesiz hamd sana mahsustur. Nimet senindir mülk de senin... Senin hiçbir ortağın yoktur."
24
Peygamberimiz Şöyle Buyuruyor: “Umre,daha sonraki umreye kadar,ikisi arasında işlenen günahlar için keffarettir.Allah katında makbul haccın karşılığı ancak cennettir.” (Buhari,Umre,1 ;Müslim,Hac,437) “Hac ve umreyi birbirine ekleyin(peş peşe birlikte yapınız);çünkü bunlar körüğün demir,altın ve gümüşteki kiri, pası gidermesi gibi,yoksulluğu ve günahları giderir. Allah katında makbul haccın karşılığı ancak cennettir.” (Tirmizi, Hac,2;Nesai,Hac,6
25
UMRE NEDİR? Umre kelimesi, ziyaret etmek anlamına gelmektedir. Dini bir terim olarak umre: “Belirli bir zamana bağlı olmaksızın, (Hac yapma günleri hariç, yani teşrik günleri dışında) ihrama girerek Kâ’be’yi tavvaf etmek, Safa ile Merve arasında Sa’y yapmak ve tıraş olup ihramdan çıkmaktır.” Umrenin iki farzı vardır: İhram ve Tavvaf. Bunlardan ihram şart; tavaf rükündür. Vacipleri ise; Sa’y ile tıraş olup ihramdan çıkmaktır.
26
1. Beden temizli ğ i 2. Boy abdesti veya abdest 3. Rida ve izara bürünmek 4. İ ki rekat ihram namazı kılmak 5. Niyeti dil ile sesli olarak yapmak 6. Telbiyeyi namazdan sonra okumak 7. Hac için ihrama, hac ayları ba ş ladıktan sonra girmek
27
İHRAM Hac ya da umre yapmaya niyet eden kişinin, başka zamanlarda işlemesi mubah olan bazı fiil ve davranışları, belirli bir süre kendisine haram kılması, yasaklamasıdır. Kişinin kendini geçici kaygı ve bağımlılıklardan kurtarışının sembolüdür. Halk arasında ihrama girmiş olmanın gereklerinden biri olarak bürünülen havlu ve benzeri türden dikişsiz kıyafete de ihram denilmektedir. İhrama niyet ve telbiye ile girilir. (İhramın rükünleridir)Mikat sınırlarının dışından hac ve umre yapmaya gelenler bu sınırları ihramsız geçemezler.
31
Kâbe ve Hac İle İlgili Genel Bilgiler KÂBE Makamı İbrahim Hacer-i Esved Hatim ve Hıcri İsmail Altın Oluk Kâbe Kapısı Tavafa başlama yeri Mültezem
32
Kabe’nin İçi
33
HACER-İ ESVED
34
KABE’NİN BÖLÜMLERİ 33 MÜLTEZEM KABE’NİN KAPISI
35
MAKAMI İBRAHİM VE HZ.İBRAHİM’İN AYAK İZİ
36
35 TEMETTU HACCININ UMRESİNİ YAPMAK İÇİN MESCİD-İ HARAMA GELİŞ
37
Hacer-i Esved’i selamlama, Allah’a vermiş olduğu ahdi yenileme anlamına gelmektedir. Kul, ruhlar âleminde verdiği kulluk sözünü, amelleriyle ortaya koyduğu iman akdini bu defa Beyt’te, Beyt’in sahibinin önünde bu hareketiyle temsilî olarak yineler ve pekiştirir. Yeşil ışık TAVAFA BAŞLAMA NOKTASI
38
ZEMZEM ve TAVAF NAMAZI İsmail (as)’ın ayakları yanından çıkan sudur. Mescidi Haramın içindedir. Zemzem hangi niyetle içilirse kabul edilir. ( Hadisi Şerif) 1. Rekatta Fatihadan Sonra Kafirun Suresi, 2. Rekatta İhlas Suresini Okumak Müstehaptır.
39
Gördüm ki; bu dünya bir oyalanma, Halime bakıp da, mutluyum sanma. Bedenim Kâbe’den uzakta amma; Gönlümü bıraktım, Beytullah’ta ben. VEDA TAVAFI
40
KURBAN İBADETİ
41
KURBAN Kelime olarak yakın olmak,yakınlaşmak demektir.Allah’a yaklaşmak için belli günlerde kesilen hayvana “Kurban” denir.
42
DİNLERDE KURBAN Kurban uygulaması insanlık tarihi kadar eskidir.Tevrat!ta ve Kur’anıkerim’de Hz Adem’in çocukları olan Kabil ile Habil’in kurban uygulamalarından söz edilmektedir. Yahudilerde kurban geleneği vardır.Yahudiler bu görevi Kudüs’te altar(sunak) denilen yerde yerine getirirler.Fakat Yahudiler,Babil sürgününden sonra kurban kesme geleneğini terk ettiler. Hristiyanlar ise Hz İsa’nın insanlığı “asli suç”tan kurtarmak için kendisini feda ettirmiş olduğuna inanırlar.Onlar bu nedenle başka kurbana gerek kalmadığını söylerler. İslam öncesi Türklerde de Gök Tanrı’nın hoşnutluğunu kazanmak için hayvan kurban edilirdi. Hinduizm,Konfüçyanizm ve Şintoizm gibi dinlerde de kurban ibadeti bulunmaktadır.
43
HZ. İBRAHİM VE KURBAN “ O : "Rabbim! Bana sâlihlerden olacak bir evlat ver", dedi. İşte o zaman biz onu uslu bir oğul ile müjdeledik. Babasıyla beraber yürüyüp gezecek çağa erişince: Yavrucuğum! Rüyada seni boğazladığımı görüyorum; bir düşün, ne dersin? dedi. O da cevaben: Babacığım! Emrolunduğun şeyi yap. İnşallah beni sabredenlerden bulursun, dedi. Her ikisi de teslim olup, onu alnı üzerine yatırınca: Biz ona: " Ey İbrahim!" diye seslendik. Rüyayı gerçekleştirdin.Biz iyileri böyle mükâfatlandırırız. Bu, gerçekten, çok açık bir imtihandır. Biz, oğluna bedel ona büyük bir kurban verdik. Geriden gelecekler arasında ona (iyi bir nam) bıraktık: “Saffat Suresi 100 – 107
44
KURBAN NASIL KESİLİR? İslam’da kurban,ibadet amacıyla belli özelliklere sahip bir hayvanı belli bir zamanda Allah rızasını umarak kesmek anlamına gelir.Bu amaçla kesilen hayvana da “Kurban” denir.Kurbanın mutlaka ibadet etmek ve Allah’a yaklaşmak amacıyla kesilmesi şarttır. Olanağı olanların kurban kesmelerini İslam dini istemiştir: “Rabbin için namaz kıl,kurban kes.” (Kavser suresi,2)” “…Allah’ın onlara rızık olarak verdiği hayvanları belli günlerde kurban ederken Allah’ın adını ansınlar.Siz de bunlardan yiyin,çaresiz kalmış yoksulu da doyurun.”(Hac suresi,36)”
45
Kurban Kesmek Kimlere Vaciptir? Müslüman Akıllı Ergenlik çağına girmiş Zengin Hür Yolcu olmayan
46
Hangi Hayvanlar Kurban Edilebilir? KOYUN-KEÇİ Bir yaşını doldurmuş koyun ve keçi,kurban olarak kesilebilir. Koyun ve keçi tek başına kesilir,ortak olunamaz.
48
SIĞIR-MANDA Sığır ve mandanın kurban edilebilmesi için en az iki yaşını doldurmuş olması gerekir. Sığır ve mandada yedi kişiye kadar ortak kurban kesilebilir.
50
DEVE Devenin kurban edilebilmesi için en az beş yaşında olması gerekir Deve,yedi kişiye kadar ortaklaşa kurban edilebilir.
52
Kurban Ne Zaman Kesilir? Kurban,Kurban Bayramının 1’inci, 2’nci ve 3’üncü günlerinde kesilebilir.
53
Kurban Keserken Nelere Dikkat Edilmelidir? Dinimize göre,kurban kesen kişiler,hayvana şefkatle davranmalı,ona eziyet olacak davranışlardan kaçınmalıdır.
54
Kurban Eti Nasıl Değerlendirilir? Kurbanın Eti Üç Kısma Ayrılır Kurban kesemeyen fakirlere dağıtılır. Eve gelen misafirlere ve komşulara dağıtılır. Kendi ailemize ayrılır. İsteyenler kurban etinin hepsini fakirlere veya hayır kurumlarına verebilirler.
55
Kurban,Allah’a Yaklaşmanın Bir Aracıdır Kurban kesen kişi,kazancı ile aldığı ya da yetiştirdiği hayvanı sadece Allah’ın emri olduğunu düşünerek ve hiçbir maddi karşılık beklemeksizin kurban eder.Böylece insan,Allah’ın emrine boyun eğmekle kulluk bilincini ortaya koymaktadır. Bu konuda Allah şöyle buyurur: “elbette kurbanların ne etleri,ne de kanları Allah’a ulaşır.Fakat sizin takvanız (Allah’ın buyruklarını içtenlikle yapmanız) ona ulaşır.”(Hac suresi,37)
56
Kurban İnsanlar Arasında Dayanışmayı Sağlar Kurban ibadeti bize,başkalarını düşünme ve onlara yardım etme alışkanlığı kazandırır.Kurban etinin bir kısmı yoksullara dağıtılır. Kurban ibadeti,toplumsal bilincin canlanmasına,toplumda dostluk ve kardeşlik ilişkilerinin gelişmesine katkıda bulunur.
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.