Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
Yayınlayansudenaz beter Değiştirilmiş 6 yıl önce
1
Müziğin: -Resimle -Mimari -Edebiyatla -Opera -Bale Ve Dansla -Tiyatro Ve Sinema MÜZİK ÖDEVİ AD:SUDE NAZ SOYAD:BETER
3
MÜZIĞIN RESIMLE ILIŞKISI “ Mutlaka herkesin, gönlünde yükselen, kendine özgü bir ezgisi vardır. İlkel boylarda da bu böyledir, çok ileri teknolojilerle donanmış toplumlarda da. Gönlünde duyduğunu sesinde arayan insan, her zaman kendi müziğini yaratmıştır”. Evin İlyasoğlu Müzik; kişiden, toplumdan ve diğer sanatlardan ayrı düşünülemez. Bu çalışmanın amacı özellikle görsel sanatlarla müzik arasındaki ilişkiyi değerlendirmeye yöneliktir. Müziğin sadece işitme duyusuna hitap etmediği diğer duyuları da etki altında bıraktığı bilinen bir gerçektir. Müzik üreten ya da müzik dinleyen kişilerden şu cümlelere hep duyulmuştur. “Tüylerim diken diken oldu”. “Gözlerimin önünden............... geçti” Müzik tarihini incelediğimizde görsel sanatlarda var olan pek çok anlayışı, yaklaşımı, kuramı ve sanat akımını müzikte de görmekteyiz.Örneğin; Rönesans müziği, barok müzik, klasik müzik, rokoko müziği, romantik müzik, izlenimci müzik, gelecekçi müzik, dışavurumcu müzik, popüler müzik, minimal müzik bunlardan sadece birkaçıdır. Bu derlemede, müzik-görsel sanatlar ilişkisi rönesanstan başlayarak ele alınmıştır. Yeniden doğuş anlamına gelen Rönesans o güne kadar var olan pek çok değerin sorgulanması ve yeni bir bakış açısı ile ele alınmasını sağlamış, bilimde, sanatta, felsefe de hatta insanın günlük yaşamında yeni yaklaşımların doğmasına yol açmıştır. Rönesans, yaşama sevincinin, coşkunun her sanat yapıtına yansıdığı dönemdir.
4
DEVAMı…. Müzik tarihinde 1450-1600 yılları arasına rastlar. Sanatçı Rönesans da kendi varlığını ortaya koyabilmiş, kendini ve çevresini sanata yansıtabilmiştir. Bu dönemde plastik sanatların en büyük ustaları Leonardo da Vinci, Michelangelo, Raphaello, Tiziano, Botticelli, El Greco gibi sanatçılardır.Rönesans resminde ideal güzelliğin,genelin ve özün yansıtılması sanatın pek çok dalını etkilemiştir.Özellikle bir anın dramatik olanın yansıtılması resim kadar müziği de etkilemiştir. Rönesans da kilisenin güdümünden uzaklaşma, dindışı yaşama ilgi, sanatı yönlendirmiştir. Giotto’nun donuk, kutsal resimleri yerine canlı figürler çizmeye başlaması, İsa-Meryem konulu kutsal içerikli resimleri doğal ortamlarda göstermesi resimde perspektifi keşfetmesi, müziği de etkilemiş, müziğe derinlik getiren, çok sesli tekniğe esin kaynağı olmuştur.Tarih boyunca insanların yaratıcı eylemleri birbirlerini etkilemiştir. Müzik resimden, felsefe bilimden edebiyat mimariden, kısacası her biri bir diğerinden etkilenmiştir. Barok dönemin müziği kendi çağdaş sanat felsefe ve biliminin benzer özelliklerini taşır.Barok müzik sık sık ton değiştirmesi uyuşumsuz ve karmaşık armoni yapısı, yapay melodileriyle dengesi zor kurulan hareketi sınırlı bir müziktir. Barok müzikteki duygusal abartı aynı dönemin mimari yapıtlarında da görülür. Bu dönemde çok büyük alanlarda süslü katedrallerin yapıldığı, aşırı süslemeye önem verildiği görülür. Örneğin: Roma’daki San Pietro meydanı ve katedrali, Barok döneminin ürünüdür. Ayrıca heykelci Gianlorenzo Bernini’nin süslü heykelleri zamanın tüm alanlarına ve kiliselerine yerleştirilir.Müzikteki süslemeler de dönemin şatafatlı mimarisinin benzeridir.
5
MÜZIĞIN MIMARI ILIŞKISI Mimarlık, disiplinler arasıdır. Disiplinler arasılık, disiplinlerin birbirleriyle etkileşimleri, birbirlerinden beslenmeleri ve çıkan ürünün bileşke disiplinlerin girdilerini içerme durumudur. Mimarlığın ilişki içerisinde olduğu disiplinlerden olan müzik ile arasındaki etkileşim tarih boyunca sorgulanmıştır. Metaforik, analojik ve sayısal tabanlı benzerlikler kurulduğu gibi, daha teknik konularda da ilişkiler kurulmuştur. Kurulan bu bağlantılar figüratif, grafik içeriklidir. Birçok yöntemsel yaklaşım geliştirilmesine rağmen ortak tasarım metotlarının oluşmaması söz konusudur. Dolayısıyla, disiplinler arası içerikte mimarlık ve müzik çakışımının mimarlar, tasarımcılar ve düşünürler tarafından nasıl ele alındığının incelenmesi bu çalışmanın yöntemini oluşturmaktadır. Bu çalışma, Antik Çağ’dan günümüze kadar mimarlık ve müzik arasında kurulan ilişkileri irdeler, mevcut ilişkilerin ötesinde algısal boyutta ve figüratif benzerliklerden uzak, yeni bağlantıların ve yaratıcılığı olumlayabilecek sorgulamaların gerekliliğine işaret eder. <3
7
MÜZIĞIN EDEBIYATLA ILIŞKISI Edebiyat ile şiir birbiri ile bağlantılı olan bir sanattır. Özellikle de edebiyatın şiir kolu müzik ile oldukça yakından ilgilidir. Bununla birlikte düzyazıdaki sözcüklerin ritmik şekilde sıralanışının da müzik ile ilgisinin bulunduğunu söylemek de mümkündür.Müziğin temel öğesi sestir. Müzisyenler sesler aracılığı ile duygu ve düşüncelerini dinleyenlere aktarmaya çalışmaktadırlar. Edebiyatın malzemesi ise dil yani kelimelerdir. Edebiyatçılar da kullandıkları kelimeler ise düşündüklerini ve hissettiklerini okuyuculara sezdirmektedir. Müzik ile aktarılan düşüncelerde kelimelere ihtiyaç yoktur. Müziğin ritmi, notaların farklı şekillerde tonlanması kişide belli başlı duyguları uyandırmaktadır. Zaman zaman da müziğin arkasına eklenen sözler müzik sanatını edebiyata biraz daha yaklaşmaktadır.Eski çağlarda ortaya konan müzik eserlerine sözlerin eklenmesi ile edebiyat sanatının temeli hazırlanmıştır. Bilhassa tek Tanrılı dinlerde müzik parçalarına sözler eklenmiş bu da dinsel müzik denilen türün ortaya çıkmasını sağlamıştır.
8
MÜZIĞIN OPERA ILE ILIŞKISI Opera bir sanat dalıdır. Genellikle tarihi ve ya mitolojik konulu bir drama eşliğinde ortaya konan, müzikal ve teatral formda bir sahne eseridir. Opera sözcüğü, İtalyanca “opera musica” (müzikli yapıtlar) deyiminin kısaltılmışıdır. Opera Terminolojisi Opera’da oyuncuların herşeyi şarkıyla anlattığı oyunun metnine ‘libretto’ denir. Oyun süresinin çoğunu sözlü bölümler oluşturur. Sözler, konunun akışına göre belli başlı şu müzik türleri içinde bestelenir : Operalarda solistlerden birinin orkestra eşliğinde söylediği, genellikle kendi içinde bütünlüğü olan parçaya ‘arya’ denir. Arya bir kişinin duygu ve düşüncelerini yansıtır. Düet, terzet, kuartet, kentet vb. İki, üç, dört ve beş kişinin duygu, düşünce ve konuşmalarını iletir. Koro ise oyundaki kamu vicdanının sesini ortaya koyar. Kişilerin sözlerini konuşurcasına söyledikleri bölüm ‘resitatif‘tir. Bunların dışında oyun başlarken genellikle bir giriş parçasına (uverütr) ve oyun içinde yer yer orkestra bölümleri ya da geçitleri gibi çalgısal bölümlere yer verilir. Bazı operalarda bale sahneleri de bulunur. Opera’nın Doğuşu Opera sanatının ana yurdu İtalya’dır. Rönesans’ın başlıca merkezlerinden olan Floransa, müzikli sahne eserlerinin de beşiği sayılır. İncelemelerden, opera fikrinin bu şehirdeki bazı müzikçi ve şairlerin birleşerek eski Yunan oyunlarına benzer eserler yazmak istemelerinden doğduğu anlaşılıyor.
10
MÜZIĞIN BALE VE DANSLA İLİŞKİSİ Oluşturulan seslerin bir araya gelerek anlamlı bir bütün oluşturması durumuna müzik adı verilmektedir. Müzik her insanın hayatında önemli bir yer kaplamaktadır. Müzikte ses çok önemlidir, fakat yalnız ses önemli olmamaktadır. Müzikte sessizliğin de öneminin büyük olduğu bilinmektedir. Ses ile sessizliğin oluşturmuş olduğu ahenk sonucu ortaya çıkan şeye müzik denilmektedir. İnsanlar müzik ile duygularını ve hislerini ifade ederler. Bu durum için müzik insanlara sunulmuş bir aracıdır. Gerek söylerken, gerek dinlerken duygularımızı harekete geçiren müzikler ile bir şeyler anlatmaya ya da anlamaya çalışırız. Dans bir müzik eşliğinde vücudu estetik olacak bir şekilde hareket ettirmek anlamına gelmektedir. Müzik ile dans arasında kuvvetli bir bağ vardır ve dans, müzik olmadan düşünülemez. Dans müziğin akışına, sözlerine ya da ritimine göre gerçekleştirilir. Her sanat ile bağı olan müzik, en çok dans ile bağlantılı olmaktadır. Müzik eşliğinde gerçekleştirilen dans, hem duyusal hem de görsel bir şölen halinde olmaktadır.
11
MÜZIĞIN TIYATRO VE SINEMA İLE İLŞKİSİ Müzik ve görüntü ilişkisinde keyfiyetin giderilmesi müzik ve sinema ilişkisi açısından önemli ve iyi bir gelişmeydi. Ancak bu gelişme zaman içinde bir sorunu da beraberinde getirmişti. Bu da müzik listelerinin kulanım sıklığının izleyicide yarattığı sıkkınlıktı. Artık her aşk sahnesinde neyin çalınacağı izleyici tarafından bilinir olmuştu. Zaman zaman seyirci bu sahnelerde müziğe katılıyordu. Böylece uzun metrajlı filmler için ona uygun özel müzik besteleme yoluna gidildi. İlk film müziği skoru da 1908 de Assassinat du Duc De Guise filmine bir klasik müzik sanatçısı olan Camille Saint tarafından yapıldı. Özel film skorları hazırladılar. Bu yöntemin kabul görmesi ile sessiz sinema döneminde yeni besteciler ortaya çıktılar. Özel skor üretim ile orkestralarda çalışma düzeni de gelişti. Orkestra Şefleri dramatik ve aksiyon bölümleri için senkron tutturma gayretine girerek sinemada müziğin kattığı dile katkı sunmaya çalıştılar. Öncelikli olanı hiç kuşkusuz sinemanın devir hızıydı ve bu sorun zorluk çıkarıyordu. Ayrıca makinistin veya orkestra üyelerinin çıkardığı uyumsuzluklar da vardı. Ama zaman içindeki teknolojik ilerleme ile devir hızının sabitlenmesi ile bu sorun giderek azaldı ve sinemada müziğin dile kattığı etki daha da kendini hissettirdi. Sesli Sinema Dönemi: Edison 1890 ‟ lı yıllarda görüntüyü kaydetmeyi bulup geliştirirken Dickson ile sesin kaydı üzerine de çalışmalar yapmışlardı. Kinetoskop ile Edison’un buluşlarından biri olun Fonografın birleştirilmesi sonucu Kinetophone bulunur. Kinetophone ile ses, görüntün çekimi esnasında bir silindire kaydediliyor
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.