Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
2000’den Günümüze Devlette Reform
2
Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı (2001-2005)
Merkezi yönetimin görevlerindeki oransal artış, sistemin bir çok noktada tıkanmasına ve işleme bozukluklarına yol açmakta; görevlerin merkez, taşra ve yerel yönetimler arasında ölçülü dağılımı yeterince sağlıklı biçimde gerçekleştirilememektedir.
3
Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı
Kamu yönetiminin yeniden yapılandırılmasında verimlilik, etkinlik ve tutumluluğun dolayısıyla da performansın artırılması; kamu kurum ve kuruluşlarında görev ve teşkilat yapıları arasında uyum sağlanması, gerekli sayı ve nitelikte personel istihdamı, personelin bilimsel ve teknolojik gelişmeler ışığında eğitiminin sağlanması, çalışanlarının performansını etkin bir şekilde ölçen bir sisteme kavuşturulması,
4
Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı
yetki devri ve esneklikle beraber hesap verme sorumluluğunun ve yönetsel saydamlığın güçlendirilmesi; kamu yöneticilerinin ve çalışanlarının politika ve strateji oluşturma kapasitesinin geliştirilmesi ve kamu hizmetlerinin sunumunda kalite anlayışının ve bu amaca yönelik yönetsel yöntemlerin yerleştirilmesi temel ilkeler olacaktır.
5
Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı
Nitelikli kamu hizmeti sunumu için, performans yönetimi, toplam kalite yönetimi gibi çeşitli çağdaş yönetim tekniklerinden tüm kamu kurumlarında yararlanılması, böylece kamu yönetiminin, yeni yaklaşımlardan da faydalanarak Toplam Yönetim Kalitesinin artırılması sağlanacaktır.
6
Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı
Başbakanlığın, bakanlıklar arasında işbirliği ve eşgüdümü tam anlamıyla yürütebilmesi, icracı bir bakanlık statü ve görünümünden uzaklaşmasının sağlanması ve devlet bakanı sayısının azaltılması amacıyla Başbakanlık Teşkilatına Dair 3056 sayılı Kanunda ve Bakanlıkların Kuruluş ve Görev Esasları Hakkındaki 3046 sayılı Kanunda düzenleme yapılacaktır.
7
Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı
Yerinden yönetim ilkesi dikkate alınarak, merkezi yönetim tarafından sağlanmakta olan bazı hizmetlerin il özel idarelerinden başlamak üzere yerel yönetimlerin ve taşra birimlerinin yetki ve sorumluluğuna bırakılabilmesi amacıyla yasal düzenleme yapılacaktır.
8
Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı
Kaynak israfına yol açarak verimliliği olumsuz etkileyen küçük ölçekli ve çoksayıda birimden oluşan mahalli idare sistemi ıslah edilecektir. İl, ilçe ve belediye kurulması için kriterler, yerleşmelerin ekonomik potansiyeli, nüfus yapısı, tarihi, coğrafi ve kültürel özellikleri dikkate alınarak belirlenecektir. Kaynak ve görev paylaşımı yönünden Büyükşehir Belediyesi modeli yeniden değerlendirilecektir.
9
Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı
Türkiye’nin Avrupa Birliğine tam üyelik süreci içinde olması, uluslararası norm ve standartlara uyum ve bilgi toplumunun gerektirdiği koşulları yerine getirme yönünden önemli bir fırsat yaratmaktadır. Avrupa Birliği Türkiye’nin küreselleşme hareketinde önemli referans noktalarından birini oluşturacaktır.
10
Dokuzuncu Kalkınma Planı (2007-2013)
dönemini kapsayan Dokuzuncu Kalkınma Planı, değişimin çok boyutlu ve hızlı bir şekilde yaşandığı, rekabetin yoğunlaştığı ve belirsizliklerin arttığı bir döneme rastlamaktadır. Küreselleşmenin her alanda etkili olduğu, bireyler, kurumlar ve uluslar için fırsatların ve risklerin arttığı bu dönemde, Plan Türkiye’nin ekonomik, sosyal ve kültürel alanlarda bütüncül bir yaklaşımla gerçekleştireceği dönüşümleri ortaya koyan temel politika dokümanıdır.
11
Dokuzuncu Kalkınma Planı (2007-2013)
Bu kapsamda Dokuzuncu Kalkınma Planı, “İstikrar içinde büyüyen, gelirini daha adil paylaşan, küresel ölçekte rekabet gücüne sahip, bilgi toplumuna dönüşen, AB’ye üyelik için uyum sürecini tamamlamış bir Türkiye” vizyonu ve Uzun Vadeli Strateji ( ) çerçevesinde hazırlanmıştır.
12
Dokuzuncu Kalkınma Planı (2007-2013)
Devletin ekonomideki rolünün yeniden tanımlanmasının da bir sonucu olarak, Dokuzuncu Kalkınma Planı ile her alanı detaylı düzenlemeye dayanan bir plan hazırlama anlayışından, belirlenen kalkınma vizyonu çerçevesinde makro dengeleri gözeterek, öngörülebilirliği artıran, piyasaların daha etkin işleyişine imkan verecek kurumsal ve yapısal düzenlemeleri öne çıkaran, sorunları önceliklendiren, temel amaç ve önceliklere yoğunlaşan bir stratejik yaklaşıma geçilmektedir.
13
Dokuzuncu Kalkınma Planı (2007-2013) Temel İlkeler
Rekabetçi bir piyasa, etkin bir kamu yönetimi ve demokratik bir sivil toplum gelişme sürecinde birbirini tamamlayan kurumlar olarak işlev görecektir. Devletin ticari mal ve hizmet üretiminden çekilerek, politika oluşturma, düzenleme ve denetleme işlevlerinin güçlendirilmesi esas olacaktır.
14
Dokuzuncu Kalkınma Planı (2007-2013) Neden Reform?
Geçmişte üretim yapısının ve uluslararası sermayenin akış yönünün belirlenmesinde etken olan ucuz işgücü ve hammadde bolluğu gibi geleneksel faktörler önemini görece yitirirken, etkin işleyen bir piyasa mekanizmasına, kurumsal yapıya, gelişmiş bir teknolojik ve ticari altyapıya sahip olmanın ve pazarın değişen ve gelişen tercihlerini yakından izleyebilmenin önemi artmıştır.
15
Dokuzuncu Kalkınma Planı (2007-2013) Reformda AB Süreci
Bu anlayışla hazırlanan Dokuzuncu Kalkınma Planı, AB’ye üyelik sürecine katkı sağlayacak temel strateji dokümanı olarak tasarlanmıştır. Bu nedenle Plan dönemi AB mali takvimi dikkate alınarak yıllarını kapsayacak şekilde 7 yıllık olarak belirlenmiştir.
16
Dokuzuncu Kalkınma Planı (2007-2013) Reformda AB Süreci
Üyelik süreci, ülkemizin ekonomik, sosyal ve siyasi yaşamında köklü dönüşümlere yol açarken, demokrasi, hukuk devleti, insan hakları, sağlık, gıda güvenliği, tüketici hakları, rekabet kuralları, kurumsal iyileşme ve çevrenin korunması gibi bir çok alanda AB norm ve standartlarına ulaşılması, halkımızın yaşam kalitesini yükseltecektir.
17
Acil Eylem Planı Başbakanlık makamı tam anlamıyla bir koordinasyon makamı haline getirilecektir. Bakanlık sayıları azaltılacak Öncelikli alan olarak belirlenen ekonomide hızlı, etkin ve koordineli bir yaklaşımın hayata geçirilmesi bakımından güçlü bir Ekonomi Bakanlığı kurulacaktır. Yolsuzluk yapanlara verilen cezaların caydırıcılığı artırılacaktır. Vatandaşın Bilgi Edinme Hakkı Kanunu çıkarılacaktır.
18
Acil Eylem Planı İhale mevzuatı AB standartlarına çıkarılacaktır.
Devlet Personel Rejimi Reformu ile bütün kamu kurum ve kuruluşlarında norm kadro uygulamasına geçilecek. Yerel yönetimlerin görev ve yetkileri geniş bir çerçevede yeniden belirlenecek. Yerel düzeyde sivil toplum katılımını sağlayacak Kent Konseyleri kurulacak. Hizmeti etkin şekilde götürecek ölçeğe sahip alt bölgeler bazında bölgesel kalkınma kurumları oluşturulacaktır.
19
Kamu Yönetiminin Temel İlkeleri ve Yeniden Yapılandırılması Hakkında Kanun
Madde 6: a) Kamu hizmetlerine ilişkin ulusal düzeyde genel ilke ve politikalar, amaç ve hedefler ile standartları belirlemek. b) Kamu hizmetlerinin hukuka, belirlenen politika ve standartlara uygunluğunu izlemek, değerlendirmek ve denetlemek. Merkezi yönetimin görevleri tek tek sayılmaktadır: Adalet, savunma, güvenlik, istihbarat, dış ilişkiler ve dış politikaya ilişkin görev ve hizmetler, Maliye, hazine, dış ticaret, gümrük hizmetleri ile piyasalara ilişkin düzenleme görev ve hizmetleri…
20
Kamu Yönetiminin Temel İlkeleri ve Yeniden Yapılandırılması Hakkında Kanun
MADDE 8. - Mahallî müşterek ihtiyaçlara ilişkin her türlü görev, yetki ve sorumluluklar ile hizmetler mahallî idareler tarafından yerine getirilir. MADDE 22. - Taşra teşkilâtı olan bakanlıklar illerde ve hizmetin niteliği ile ihtiyaçlar dikkate alınarak ilçelerde teşkilatlanır. (Sağlık Bakanlığı, Kültür ve Turizm Bakanlığı, Çevre ve Orman Bakanlığı, Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, Sosyal Hizmetler, Gençlik ve Spor ve Sanayi ve Ticaret) MADDE 39. - Kamu kurum ve kuruluşlarında iç ve dış denetim yapılır. (Teftiş kurullarına ve Yüksek Denetleme Kuruluna yer yok. MADDE 41. - Gerçek ve tüzel kişiler, kanunla belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde bilgi edinme hakkına sahiptir.
21
Stratejik Yönetim-Planlama
1993 tarihli «Hükümet Performansı Sonuç Kanunu» ABD tarihli ve 62 milyon dolar tutarındaki “Kamu Mali Yönetim Projesi” Projenin amaçları; vergi idaresi, kamu harcamalarının yönetimi ve gümrük idaresinde ve bu görevlerin yürütülmesinden sorumlu kuruluşlarda etkinliğin ve verimliliğin iyileştirilmesi ile ilgili borçlu tarafından uygulamaya konulacak, mali konsolidasyon ve reform çalışmalarının birinci safhasına hız kazandırmaktır.
22
Neden Stratejik Planlama
…bütçe kontrol sisteminin güçlendirilmesi. Ekonomik analizler yapmaya elverişli yeni bir bütçe kod yapısını uygulamak yoluyla bütçe-karar mekanizmasının güçlendirilmesi. Kamuda etkin bir yönetim ve harcama sisteminin kurulması.
23
Neden Stratejik Planlama
750 Milyon dolarlık ekonomik reform kredisi. (2000) (a) En az 25 bütçe içi fonun kaldırılması (b) Banka ile mutabık kalınarak bütçe dışı fonların sayısının azaltılması (c) Kamu yatırım programına yeni proje alımına sınırlamalar getirilmesi (d) Hükümet garantileri için bir kayıt sistemi kurulması ve yeni garanti verilmesine sınırlamalar getirilmesi (e) Daha etkin harcama kontrolü mekanizmalarının oluşturulması
24
Neden Stratejik Planlama
12 Temmuz 2001 tarihinde imzalanmış olan 1. Program Amaçlı Mali ve Kamu Sektörü Uyum Kredi Anlaşması (PFPSAL-1). Borçlu, konsolide bütçe kurumları için yeni GFS standartlarıyla uyumlu bir bütçe tasnifini tamamlamış olup, pilot olarak 2002’de uygulanacaktır. Mevcut kontrol, teftiş ve denetim süreçlerinin gözden geçirilmesine dayalı ve uluslararası ve ABD standartlarıyla uyumlu yeni bir iç finansal kontrol ve denetim kanununun hazırlanmasıdır.
25
Neden Stratejik Planlama
IMF, 6. Gözden Geçirme: Kamu yönetimi reformu gerçekleştirilecektir. Daha ayrıntılı bir ifade ile, kamudaki yapılanmanın fonksiyonel olarak gözden geçirilmesi, yılı Temmuz ayına kadar tamamlanacaktır. Bu gözden geçirmenin temel amaçları, kamu yönetimini, vatandaş ve sektör odaklı bir biçimde yeniden yapılandırmak, kamunun örgütsel yapısını basitleştirerek karar verme sürecini hızlandırmak ve kamu harcamalarını azaltmaktır. Bunu takiben hazırlanacak bir kamu sektörü reform stratejisi Bakanlar Kurulunca 2003 yılının sonuna kadar kabul edilecektir.
26
Neden Stratejik Planlama
Avrupa Birliği (2005-ilerleme raporu)- Aşırı merkezi yapı içinde çalışan ve sık sık siyasi müdahalelere konu olan kamu kuruluşları, genel olarak politika üretme kapasitesinden yoksun hâle gelmişlerdir. Kuruluş düzeyinde stratejik planların hazırlanması sonucunda kuruluşlar varlık nedenlerini (misyon), ulusal plan ve stratejiler çerçevesinde netleştirecek, politika ve önceliklerini ortaya koyabilecek, performans göstergeleri geliştirmek suretiyle başarılarını ölçebileceklerdir.
27
Neden Stratejik Planlama
Katılımcı bir anlayışla hazırlanacak olan bu planlarda dış (vatandaşlar) ve iç (çalışanlar) müşteri memnuniyeti esas alınacak, planlama sürecine ilgili tüm taraflar dâhil edilecektir.
28
Stratejik Planlamadan Temel Beklenti
Mali disiplini sağlamak, kaynakları stratejik önceliklere göre dağıtmak, bu kaynakların etkin kullanılıp kullanılmadığını izlemek ve bunun üzerine kurulu bir hesap verme sorumluluğunu geliştirmek (DPT-Kamu İdareleri İçin Stratejik Planlama Kılavuzu)
29
Stratejik Planlamanın Önemi
Bakanlıklar ile bağlı ve ilgili kuruluşlar, stratejik planlarına, yıllık amaç ve hedeflerine bağlı olarak teşkilat yapısını, hizmet kalite standartlarını, yönetim ve hizmet süreçlerini sürekli geliştirici tedbirleri alır. Bu kanun kapsamındaki kurum ve kuruluşların her kademedeki yöneticileri, görevlerini mevzuata, stratejik plan ve programlara, performans ölçütlerine ve hizmet kalite standartlarına uygun olarak yürütmekten üst kademelere karşı sorumludur.
30
Stratejik Araştırma ve Planlama Kurumu-Neden?
Dünyada 1970'li yılların sonlarında finansal piyasalardaki serbestleşme hareketleri ve iletişim teknolojisindeki gelişmelerle başlayan ve dış ticaretteki serbestleşme ve ivme kazanan teknolojik gelişme ile hızlanarak ekonominin diğer alanlarını da etkisi altına alan küreselleşme süreci ekonomik ve sosyal karar alma mekanizmalarında köklü değişikliklerin yapılmasına yol açmaktadır. Uluslararası kuruluşların etkinliği artarken, tam üyelik hedeflediğimiz Avrupa Birliğinde, özellikle ekonomik alanda uluslararası kurumların giderek karar alma sürecinde belirleyici olmaya başlaması…
31
Stratejik Araştırma ve Planlama Kurumu-Ne yapar?
Özel sektör ve yabancı sermaye faaliyetlerinin plan hedef ve amaçlarına uygun bir şekilde yürütülmesini düzenleyecek teşvik ve yönlendirme politikalarının genel çerçevesini hazırlamak ve hükümete teklif etmek… Uluslararası kuruluşlarla iletişim içerisinde çalışarak ileriye dönük stratejiler geliştirmek ve topluma perspektif sağlayan politika önerilerini katılımcı bir yaklaşımla belirleyerek özel kesim için orta ve uzun dönemde belirsizlikleri giderici yönlendirme görevini yerine getirmek…
32
Dokuzuncu Kalkınma Planı (2007-2013)
Devletin ekonomideki rolünün yeniden tanımlanmasının da bir sonucu olarak, Dokuzuncu Kalkınma Planı ile her alanı detaylı düzenlemeye dayanan bir plan hazırlama anlayışından, belirlenen kalkınma vizyonu çerçevesinde makro dengeleri gözeterek, öngörülebilirliği artıran, piyasaların daha etkin işleyişine imkan verecek kurumsal ve yapısal düzenlemeleri öne çıkaran, sorunları önceliklendiren, temel amaç ve önceliklere yoğunlaşan bir stratejik yaklaşıma geçilmektedir.
33
Bütçe Performans esaslı bütçeleme: Dünya Bankası-1998 IMF Government Finance Statistics-GFS Amaç: Kurumsal, finansman, fonksiyonel ve ekonomik sınıflandırmaya dayanması ve devletin faaliyetlerinin sonuçlarını ölçmek, izlemek, analiz etmek ve böylece de ülkeler ve dönemler arasında uluslararası karşılaştırmalara imkân tanımasıdır.
34
Performans Esaslı Bütçeleme
«Kamu idarelerinin ana fonksiyonlarını, bu fonksiyonların yerine getirilmesi sonucunda gerçekleştirilecek amaç ve hedeflerini belirleyen, kaynakların bu amaç ve hedefler doğrultusunda tahsisini ve kullanılmasını sağlayan, performans ölçümü yaparak ulaşılmak istenen hedeflere ulaşılıp ulaşılmadığını değerlendiren ve sonuçları raporlayan bütçeleme sistemidir.»
35
Bütçe Performans bütçenin ilk özelliği, bütçenin yıllık olma ilkesinin kaldırılarak üç yıllık (2009’da tekrar yıllık) bir zaman zarfı için düzenlenmesi ve genel, katma ve özel bütçe ayrımına son verilerek merkezi yönetim (genel bütçeli idareler, özel bütçeli idareler, düzenleyici ve denetleyici kurumlar), sosyal güvenlik kurumları ve mahalli idareler şeklinde bir ayrım benimsenmiştir. Bir diğer özellik, plan-bütçe ilişkisini değiştirmesi ve planın bütçeye bağımlı olmasına neden olmasıdır.
36
Bütçe 1. Performans Programları: Stratejik planların yıllık uygulama dilimleri olarak bir mali yılda idarenin stratejik planı doğrultusunda yürütmesi gereken faaliyetleri, bu faaliyetlerin kaynak ihtiyacını, performans hedef ve göstergelerini içeren, idare bütçesinin ve idare faaliyet raporunun hazırlanmasına dayanak oluşturan ve her harcama birimi tarafından hazırlanması zorunlu olan programlardır.
37
Bütçe 2. Faaliyet Raporu: Kamu idarelerinin stratejik plan ve performans programları uyarınca yürütülen faaliyetlerini, belirlenmiş performans göstergelerine göre hedef ve gerçekleşme durumu ile meydana gelen sapmaların nedenlerini açıklayan, idare hakkındaki genel ve mali bilgileri içeren rapordur.
38
Maliye Bakanlığı’nın Yeni Konumu
Maliye Bakanlığı (BÜMKO), bütçelerin stratejik planlarda belirtilen performans göstergelerine uygun olarak hazırlanması ve bu çerçevede idarelerin yürütecekleri faaliyetler ile performans esaslı bütçelemeye ilişkin diğer hususların belirlenmesi görevine sahip olmuştur. Araştırma, planlama ve koordinasyon daireleri (APK) lağvedilerek yerine stratejik yönetim düşüncesini kamuya kazandırma amacıyla strateji geliştirme birimleri kurulmuştur..
39
Strateji Geliştirme Birimleri
Stratejik planın hazırlanması, güncellenmesi ve yenilenmesi çalışmalarında koordinasyonu gerçekleştirmek, idarenin görev alanıyla ilgili araştırma-geliştirme faaliyetlerini yapmak, idarenin üstünlük ve zayıflıklarını tespit etmek, idarenin görev alanına giren konularda performans ve kalite ölçütleri geliştirmek, idarenin stratejik plan ve performans programının hazırlanmasını koordine etmek, harcama birimleri tarafından hazırlanan birim faaliyet raporlarını da esas alarak idarenin faaliyet raporunu hazırlamak ve iç kontrol sisteminin kurulması, standartlarının uygulanması ve geliştirilmesi konularında çalışmalar yapmak.
40
Bütçe Sürecinde Yeni Araçlar
Orta vadeli program (OVP): KB tarafından hazırlanan ve makro politikaları, ilkeleri, hedef ve gösterge niteliğindeki temel ekonomik büyüklükleri kapsayan bir programdır. (3 yıllık) Orta vadeli mali plan (OVMP): Gelecek üç yıla ilişkin toplam gelir ve gider tahminleriyle birlikte hedefe açık ve borçlanma durumu ile kamu idarelerinin ödenek teklif tavanlarını içeren ve orta vadeli programa uygun olarak Maliye Bakanlığı tarafından hazırlanarak YPK tarafından karara bağlanan bir plandır.
41
Kalkınma Bakanlığı Yeni Bölgecilik Bölgesel kalkınma
Rekabet temelinde çalışan bölgeler Birbirinden ayrı bölgeler Dinamiklerini ve farklarını ortaya koyma çabası
42
Reformun Uluslararası Boyutu
AB, 2009 İlerleme Raporu Kamu yönetimi reformu konusunda çok sınırlı bir ilerleme kaydedilmiştir. Özellikle, kamu hizmetinin modernleştirilmesi konusunda önemli çalışmaların yapılması gerekmektedir. Öncelikler arasında, bürokratik işlemlerin azaltılması ve yönetimin sadeleştirilmesinin teşvik edilmesinin yanı sıra profesyonel, bağımsız, hesap verebilir, şeffaf ve liyakate dayalı bir kamu hizmetinin daha fazla geliştirilmesi bulunmaktadır.
43
Reformun Uluslararası Boyutu
2006 KOB, Bölgesel politikanın hem merkezi hem de bölgesel düzeyde uygulanmasına yönelik idari kapasitenin güçlendirilmesine devam edilmesi. 2010 İR, Kurumların IPA fonlarını etkili ve verimli biçimde yönetme kapasitesine ilişkin kaygılar devam etmektedir. Bölgesel düzeydeki idari kapasite zayıf kalmaya devam etmektedir. Merkezi kuruluşların kendi aralarında ve yerel ve merkezi düzeyler arasında bölgesel kalkınma politikalarını koordine etmeyi amaçlayan bölgesel kalkınma komitesi (RDC), Türkiye’nin yeni bölgesel politikasının temel unsuru olarak öngörülmekte ve komitenin 2010 yılı içerisinde oluşturulması planlanmaktadır, ancak henüz bu yönde somut bir gelişme kaydedilmemiştir.
44
Reformun Uluslararası Boyutu
IPA döneminde katılım öncesi AB mali yardımları, daha önceki dönemlerden farklı olarak Katılım Öncesi Yardım Aracı (Instrument for Pre-accession Assistance-IPA) olarak tek bir çatı altında toplanmaktadır. IPA'nın temel amacı, aday ülkeleri üyelik sonrası yapısal ve uyum fonlarının programlanması, yönetimi ve uygulamasına hazırlamaktır. Bir başka deyişle amaç, aday ülkenin kurumsal ve hukuksal yapısının AB çerçevesinde şekillendirilmesidir ki bu amacın en önemli bileşenlerinden birini kamu yönetimi reformu oluşturmaktadır. IPA kapsamındaki mali yardımlardan faydalanabilmek için, yararlanıcı ülkenin gerekli idari yapıları oluşturması zorunludur.
45
Reformun Uluslararası Boyutu
Yunanistan’da 1996 yılında Kalkınma Bakanlığı kurulmuş ve bu bakanlık seçimlerinden sonra Bölgesel Kalkınma ve Rekabet Bakanlığı’na dönüşmüştür yılı içinde yapılan reform çalışmaları neticesinde de bakanlığın adı Kalkınma, Rekabet ve Denizcilik Bakanlığı olarak değiştirilmiştir.
46
Reformun Uluslararası Boyutu
Yeni üye ülkelerde ise bölgeselleşme konusunda ilk planda kalkınma ajansı şeklinde idari yapılanmalar belirmiş ve daha sonraki aşamalarda da bölgesel politikalar arasında bir uyum sağlayabilme ve AB fonlarını yönetebilme düşünceleriyle bakanlık tipi örgütlenmeler gündeme gelmiştir.
47
Reformun Uluslararası Boyutu
Çek Cumhuriyeti, 1996, Bölgesel Kalkınma Bakanlığı. Bakanlık ulusal düzeyde kalkınma planları hazırlayarak ekonomik ve sosyal açıdan koordinasyon sağlamakta, bölgesel kalkınma stratejisini belirleyerek bölgelerin kalkınma çabalarında analizler yapmakta ve böylece kalkınma ajanslarına teknik destek sağlamaktadır. Macaristan,1990, Bölgesel Politika ve Çevre Bakanlığı. 1998’de Tarım ve Bölgesel Kalkınma Bakanlığı oluyor.
48
Reformun Uluslararası Boyutu
Polonya, 2005, Bölgesel Kalkınma Bakanlığı. Bulgaristan, Bölgesel Kalkınma ve Bayındırlık Bakanlığı. Romanya, Bölgesel Kalkınma ve Turizm Bakanlığı. Letonya, Bölgesel Kalkınma ve Yerel Yönetimler Bakanlığı.
49
Neden Kalkınma Bakanlığı?
Dokuzuncu Kalkınma Planı: Ülkemizin AB’ye üyelik süreci de bölgesel gelişme politikaları ve uygulamalarında köklü bir değişim yapabilmesine imkan tanımaktadır. Bu kapsamda, bir taraftan üyelik sonrası kullanılabilecek olan yapısal fonlara hazırlık için merkezi ve yerel düzeyde gerekli altyapı oluşturulurken, diğer taraftan da daha aktif, katılımcı, yeterli finansman ve kurumsal yapı ile desteklenen aşağıdan yukarıya bölgesel gelişme politikasının uygulanması için gerekli ortam hazırlanmaktadır.
50
Denetim Doğruluk, yasallık ve düzenlilik yerine verimlilik, etkinlik ve tutumluluk geçiyor. 5018’den önce ilgili bakanlıkların teftiş kurullarının, Maliye Bakanlığı’nın ve Sayıştay’ın yapmış olduğu denetim söz konusudur. Maliye Bakanlığı-harcama öncesi denetim-bütçe dairesi başkanları ve sayman (harcamalar mevzuata uygun mu?/Bakanlığa bağlı) //mali kontrol birimleri (idareye bağlı)
51
Denetim Harcama sonrası: Maliye Bakanlığı müfettişleri (Maliye Bakanlığı Teftiş Kurulu) ve muhasebat kontrolörleri//iç denetim Bakanlık teftiş kurulları, İlgili bakanlık bünyesinde mali (olay bazlı) ya da idari denetim- Sayıştay- vize ve tescil (harcama öncesi)//dış denetim
52
Denetim İç kontrol sistemi COSO (Committee of Sponsoring Organizations of Treadway Commission) modeli temel alınarak hazırlanmıştır. “İç kontrol malî ve malî olmayan tüm işlemleri kapsar.” Mali kontrol birimleri tarafından yapılan harcama öncesi denetim ön mali kontrol ve iç denetçiler tarafından yapılan harcama sonrası denetim de iç denetim olarak nitelendirilmektedir.
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.