Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
ÇALIŞMA HAYATINDA ETİK
2
Sunu içeriği İş sağlığı ve güvenliği uygulamalarında etik kavramı
İSG Etik kurallarının yer aldığı ulusal ve uluslararası yasal/yasal olmayan düzenlemeler Etik dışı davranışları etkileyen faktörler
3
Etik Ethos: Gelenek, görenek
Herhangi bir eylemin kabul edilebilir biçimde gerçekleşmesini sağlayan temel kurallar ya da değişkenlerdir Neyin doğru ya da yanlış olduğunu ortaya koyan davranışsal kurallar, ilkeler topluluğudur
4
Etik İnsanların çeşitli davranışlarının yanlış ya da doğru oluşunu belirleyen bir yargı ve ilkeler sistemi Etik, toplumdaki belirli bir mesleğin, işin, kurumun veya grubun davranış standartlarıdır İnsan ilişkilerinin temelinde yer alan değerleri ve özel gruplar için geliştirilmiş belirli davranışları, kuralları ve normları içerir
5
Davranış düzenleyici sistemler
Yasa; Yapılmaması gerekenlerle ilgili yaptırımların tanımlanmasıdır Ahlak; toplumun en üst düzeydeki davranış standartlarıdır Bilim doğruya, estetik güzele ve ahlak da iyiye ulaşmaya çalışır.
8
Etik kurallar Toplumun kendi kendine oluşturduğu ve hiçbir yazılı metne dayanmayan törel kurallardır Ahlaki görev ve sorumlulukları da içerir Ahlak davranışlarını sistemleştirerek ve hukuksal bir yapı içinde düzenleyerek, toplumları kontrol edici bir özellik kazanır Değişik ahlak anlayışlarının kesiştiği ortak noktadan çıkarak evrensel normlar oluşturur
9
Etik kurallar Değerleri ve kuralları netleştirir Belirsizliği azaltır
Mesleki gruplaşmayı kolaylaştırır Sosyolojik açıdan toplumsal güveni aşılar Kişisel olarak, disipline etmek için bir çerçeve oluşturur Toplumları kontrol eder
11
Etik özellikler Doğruluk, dürüstlük Tutarlılık ve kararlılık
Güvenilir olma Zarar vermeme Sorumluluk Sadakat Başkalarına yardım etme Başkalarına saygı gösterme Yalan söylememe Başkasının hakkını yememe Karşısındakinin güç durumundan yararlanmama Acısı olanın acısını paylaşma Dayanışma Bireylerin eşitliğini kabul etme
12
Evrensel etik değerler
Dürüstlük Sorumluluk sahibi olmak Vicdan sahibi olmak Adaletli olmak Hoşgörülü olmak İnsana değer vermek
13
Ahlak “Nasıl yaşamamız gerekir” sorusuna verilecek cevapları araştıran bir felsefe disiplinidir Belli bir dönemde belli insan topluluklarınca benimsenmiş olan, bireylerin birbiriyle ilişkilerini düzenleyen törel davranış kurallarının, yasalarının ve ilkelerinin toplamıdır İnsanlar arası ilişkilerde kişilerin uyması beklenen davranışlardır.
14
İş Ahlakı Belli bir alanda işin yürütümü ve uygulanması sırasında yararlı görülen kurallar ve davranış şekillerini tanımlar İş hayatında karşılaşılan tüm ahlaki sorunları inceler. Bu sorunlar çalışanlar arasında, çalışanlarla yöneticiler arasında veya diğer çevresel faktörler arasında olabilir. Yapılan işin icrası sırasında etkileşenler ile çalışanlar arasındaki kuralları düzenler.
15
İş Etiği ile İş Ahlakı Arasındaki Farklar
Hukuka, felsefeye, düşünceye dayalı davranış ilkeleri Evrensel normlar Herkes için geçerli Kurallar bütünü Dini inançlara göre uyulması gereken kurallar Toplumsal gelenek, görenekler Göreceli Davranış ilkeleri
16
İş Etiği ve Ahlakının İşlevleri
İlişkileri düzenleme Güven oluşturma Bütünleştirme Kontrol etme İş barışının geliştirilmesi Dürüstlük, saygı, eşitlik gibi kavramların gelişiminin sağlanması
17
İş Etiği İş dünyasındaki davranışlara yönelik etik kurallar geliştirmeyi amaçlar İşletmelerin ürün ve hizmet üretme ve dağıtma aşamalarında gerek kurum gerekse birey/ çalışan düzeyindeki davranışların etik boyutları ile ilgilenir İki gruba ayrılır; Çalışma etiği Meslek etiği
18
Çalışma Etiği Bir toplumda işe ve çalışmaya ilişkin değerleri ve tutumları içerir Bu bağlamda çalışma etiği; İnsan yönetimi, Adalet, Dürüstlük, Eşitlik …… konuları ile yakından ilişkili bir kavramdır
19
Meslek etiği (Profesyonel: bir işi maharetli ve gereklerine uygun bir biçimde yürüten kişi) Belirli bir mesleğin üyelerinin uyacağı standartları belirleyen kurallar bütünüdür Meslek etiği ilkeleri genellikle toplumsal kültür ve değerlerden bağımsız olup, evrensellik arz eder Meslek etiği ilkeleri; Doğruluk Yasallık Yeterlik Güvenirlik Mesleğe Bağlılık
20
İşletme etiği İnsancıl değerler ışığında işletme işlevlerinin doğru bir şekilde yerine getirilme çabası Değerlere dayalı yönetim biçimi Topluma karşı sosyal sorumluluk üstlenmeleri
21
Toplumsal açıdan iş etiği
Sanayi kuruluşlarının çevreye zararı, çevre kirliliği, endüstriyel kazalar Yeni geliştirilen biyolojik ve askeri teknolojilerin oluşturduğu riskler Toplumun huzur ve refahı Toplumu bilgilendirme
22
Ulusararası açıdan iş etiği
Tehlikeli işlerin gelişmekte olan ülkelere kayması Tehlikeli atıklar Ucuz işgücü İzin verilen limitlerde ülkeler arası farklılıklar Bilimsel araştırmalar-Endüstri izni
23
İş Sağlığında Etik Konular
İşçi-İşveren ilişkileri, Kurallar-mevzuat, Karşılıklı borçlanma (emek-ücret), Sağlıklı ve güvenli işyeri, Tazminat hakkı, Bilme hakkı, Sanayi kuruluşları (çevreye zarar), Topluma yansıyan riskler, Çevre kirliliği, Büyük endüstriyel kazalar (Chernobyl, ...), Toplumu bilgilendirme (Riskler…),
24
İş Sağlığında Uluslararası Etik Konular
Tehlikeli işler gelişmekte olan ülkelere… Asbestli gemi sökümü gibi tehlikeli işlerin gelişmekte olan ülkelere doğru kaydırılması uluslar arası açıdan etik bir sorundur Tehlikeli atıkların gelişmekte olan ülkelere taşınması, açık denizlere bırakılması uluslar arası etik sorunlardandır Ucuz işgücünden yararlanma İzin verilen limitler açısından ülkeler arası farklılıklar Bilimsel araştırmalarda izin (endüstri desteği ve yayınlama izni)
25
İSG Etik kurallarının yer aldığı ulusal ve uluslararası yasal/yasal olmayan düzenlemeler
26
Ahilik kuralları İyi huylu ve güzel ahlâklı olmak
İşinde ve hayatında kin, çekememezlik ve dedikodudan kaçınmak Gözü, gönlü ve kalbi tok olmak Şefkatli merhametli, adaletli, faziletli, iffetli ve dürüst olmak Cömertlik, ikram ve kerem sahibi olmak Hataları yüzüne vurmamak
27
Ahilik kuralları Hakka, hukuka, hak ölçüsüne riayet etmek
İnsanların işlerini içten, gönülden ve güler yüzle yapmak Emri altındakileri ve hizmetindekileri korumak ve gözetmek Kötü söz ve hakaretlerden kaçınmak İçi, dışı, özü, sözü bir olmak Hakkı korumak, hakka riayetle haksızlığı önlemek Bela ve kötülüklere sabır ve tahammüllü olmak
28
Tıbbi Deontoloji Nizamnamesi
Ayrım yapmadan sağlığa-özel yaşama saygılı olma, Hastanın sırrını saklama (mahremiyet ilkesi-yasal…), Kullanılan hasta bilgisinde, hasta kimliğini koruma, Bilgilendirme ve uygulamalar için onay alma, Meslek bilgilerini kötü amaçlar için kullanmama, Mesleğini icra ederken baskı altında olmama, vicdani kanaatine göre hareket etme, Mesleki uygulamalarına ticari yön vermeme, hastalardan haksız menfaat temin etmeme
29
Tıbbi Deontoloji Nizamnamesi 1960
Mesleki bilgilerini uygularken işverenden ve işçilerden mesleki anlamda bağımsız çalışma Hizmet sunumunda güven, gizlilik ve eşitlik Testler ve tıbbi araştırmalar için işçilerden onay alma, Tanıda bilimsel bilgi ve teknik yeterliliğe dayanma Gerektiğinde uzman görüşüne başvurma İşverenin, işçilerin, sendikaların ve yetkili diğer makamların desteğini ve işbirliğini isteme
30
İSG Mühendis ve Teknik Elemanlarının Topluma Karşı Sorumlulukları
Dünya Mühendisler Birliği,Mühendislik Etiğinin Temel İlkelerini 1977’de kabul etmiştir. Mühendislik etik kuralları Mesleki bilgi, beceri ve deneyimlerini, toplumun ortak çıkarları; evrensel insani kazanımların ve kültürel mirasın korunması ve insan refahının gelişimi için kullanırlar İş yerlerinde işçi sağlığını korumak ve iş güvenliğini sağlamak için gerekli önlemleri alırlar, iş yerlerinde çalışanları bu konularda bilgilendirirler
31
İSG Mühendis ve Teknik Elemanlarının Topluma Karşı Sorumlulukları
Tarafsız ve gerçeğe uygun resmî raporlar yayınlarlar Mesleki konularda işveren veya müşteri ayrımı yapmadan güvenilir vekil olarak davranırlar ve taraflar arasındaki çıkar çatışmalarının içine girmezler İşverenin ve işyerinin meslek sırlarını, ticari ve ekonomik durumlarını gizli tutarlar Kendilerinden istenen işin toplum ve çevre için ciddi bir tehlike yaratacağı sonucuna varırlarsa ve bu konudaki mesleki yargıları işveren ya da müşteri tarafından dikkate alınmıyorsa, görüşlerini işverene ya da müşterilerine yazılı olarak bildirirler; sonuç alamamaları durumunda meslek örgütlerini ve gerektiğinde yetkili makamları ve kamu oyunu bilgilendirirler
32
Kamu yönetimi etiği Kamu çalışanının her türlü davranışını yasalara, etik kodlara ve çeşitli kurallara göre yapması veya kamu görevlilerinin görev alanları ile ilgili her türlü eylemi, yasa ve bireysel ahlaki değerleri bir potada eriterek yapması
33
Kamu Yönetiminde Etik Hiyerarşisi
1- Bireysel Ahlak: Kamu görevlisinin kendi öznel geçmişi tarafından biçimlendirilen ahlak. 2- Mesleki Etik: Kamu görevlisinin görevini yaparken, mesleğin gerektirdiği normlar çerçevesinde davranmasıdır. 3- Örgütsel Etik: Kamu görevlilerinin eylemlerini örgütsel amacın gerçekleşmesi doğrultusunda belirlenmiş bulunan kurallara göre yapmasıdır. 4- Toplumsal Etik: kamu görevlilerinin bir taraftan bireyi koruyan tutum ve davranışlar sergilemesi diğer yandan ise toplumun bir bütün olarak gelişmesine katkı sağlayacak biçimde davranmalarıdır.
34
Hizmet Standartlarına Uyma Amaç ve Misyona Bağlılık
Kamu Görevlileri Etik Davranış İlkeleri ile Başvuru, Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik Resmî Gazete : /25785. Kamu Hizmeti Bilinci Halka Hizmet Bilinci Hizmet Standartlarına Uyma Amaç ve Misyona Bağlılık Dürüstlük ve Tarafsızlık Saygınlık ve Güven Nezaket ve Saygı Yetkili Makamlara Bildirim Çıkar Çatışmasından Kaçınma
35
Kamu Görevlİleri Etik Davranış İlkeleri ile Başvuru, Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik Resmî Gazete : /25785. Görev ve Yetkilerin Menfaat Sağlamak Amacıyla Kullanılmaması Hediye Alma ve Menfaat Sağlama Yasağı Kamu Malları ve Kaynaklarının Kullanımı Savurganlıktan Kaçınma Bağlayıcı Açıklamalar ve Gerçek Dışı Beyan Bilgi Verme, Saydamlık ve Katılımcılık Yöneticilerin Hesap Verme Sorumluluğu Eski Kamu Görevlileri ile İlişkiler Mal Bildiriminde Bulunma
36
ICOH: İş Sağlığı Uluslararası Komisyonu
1992 Uluslararası Etik Kuralları
37
ICOH 1992 yılında Uluslararası Etik Kuralları iş sağlığı alanında genel etik ilkeleri getirmiştir Bu kurallar 1997, 1999 ve 2002’de güncellenmiştir
38
ICOH Temel İlkeleri İş sağlığının amacı, işçilerin bireysel ve toplu olarak sağlığına ve sosyal refahına yönelik hizmetlerin sunulmasıdır. İş sağlığı uygulaması en yüksek profesyonel standartlara ve etik ilkelere göre gerçekleştirilmelidir. İş sağlığı profesyonelleri, çevre ve toplum sağlığına katkıda bulunmalıdır.
39
ICOH Temel İlkeleri İş sağlığı profesyonellerinin görevleri arasında, işçinin yaşamını ve sağlığını koruma, insan onuruna saygı ve iş sağlığı politikaları ile programlarında en yüksek etik ilkeleri geliştirme yer alır. Profesyonel davranış, dürüstlük, tarafsızlık, sağlık verilerini gizliliğini ve işçilerin özel bilgilerini korumayı da içermektedir.
40
ICOH Temel İlkeleri İş sağlığı profesyonelleri, görevlerini yerine getirirken tam profesyonel bağımsızlığa sahip olması gereken uzmanlardır. Görevleri için gerekli olan yeterliliği edinip sürdürmeli ve işlerini doğru uygulamayla ve profesyonel etik kurallara uygun biçimde yürütmelerini sağlayacak koşulları talep etmelidirler.
41
İş sağlığı çalışanlarının görevleri ve yükümlülükleri
Amaçlar ve danışmanlık rolü Bilgi ve uzmanlık Politika ve program geliştirilmesi Önleme ve hızlı hareket etmenin vurgulanması İyileştirici eylemlerin izlemi Güvenlik ve sağlık bilgileri Ticari sırlar Sağlık izlemi İşçiyi bilgilendirme İşvereni bilgilendirme
42
İş sağlığı çalışanlarının görevleri ve yükümlülükleri
Üçüncü kişilere yönelik tehlike Biyolojik izlem ve araştırmalar Sağlığın desteklenmesi Toplumun ve çevrenin korunması Bilimsel bilgiye katkı Yeterlilik, doğruluk ve tarafsızlık Profesyonel bağımsızlık Eşitlik, ayrım gözetmeme ve iletişim
43
İş sağlığı çalışanlarının görevleri ve yükümlülükleri
İş sözleşmelerinde etik hüküm Kayıtlar Tıbbi gizlilik Toplu sağlık verileri Sağlık profesyonelleriyle ilişkiler Suiistimalle mücadele Sosyal taraflarla ilişkiler Etiği destekleme ve denetim
44
İş sağlığı çalışanlarının görevleri ve yükümlülükleri
Amaçlar ve danışmanlık rolü İşçilerin sağlığını korumak ve desteklemek, Güvenli ve sağlıklı bir iş ortamı oluşturmak, İşçilerin iş kapasitelerini ve işe erişimlerini korumak
45
İş sağlığı çalışanlarının görevleri ve yükümlülükleri
Çalışanlara birincil koruma hizmeti verebilmek için; Çalışma ortamına yakın olmalı Bilimsel ve teknik bilgi ile donanmalı Konuyla ilgili riskleri yok etmek ya da en aza indirmek için en verimli yöntemleri bilmelidir
46
İş sağlığı çalışanlarının görevleri ve yükümlülükleri
İşçilerin sağlığını etkileyebilecek risk etmenleri konusunda geliştirdikleri politika ve program ile; Yönetimi ve işçileri bilgilendirmeli, İşle ilgili tehlikelerin risk değerlendirmesini yapmalı, Uygun şekilde iş güvenliği ve sağlık tehlikelerini izlemeli, Tehlike halinde zararlı sonuçları en aza indirmelidir
47
İş sağlığı çalışanlarının görevleri ve yükümlülükleri
Önleme ve hızlı hareket etmenin vurgulanması Teknik açıdan kusursuz ve kolaylıkla uygulanabilen basit önlemlerin seçilmesine özel dikkat göstermeli, iş riskiyle ilgili kuşkular varsa hızla hareket tarzı seçilmeli, bunun için; Tüm değerlendirmelerinde açık olmalı Düşüncelerini iletmede muğlaklıktan kaçınmalı Gerektiğinde diğer profesyonellere danışmalı Yönetimi ve işçileri bilgilendirmelidir
48
İş sağlığı çalışanlarının görevleri ve yükümlülükleri
İyileştirici eylemlerin izlemi Bir riskin kaldırılmasında ya da sağlık ve güvenlik için tehlike durumunun iyileştirilmesinin işveren tarafından reddedilmesi durumunda; Üst düzey yönetime konunun önemini, ilgili sağlık koruma standardını ve işverenin işyerinde yasaları uygulama yükümlülüğünü anımsamalı ve kaygılarını yazılı olarak açıkça dile getirmeli, İşçiler ve kuruluştaki temsilcilerini bilgilendirmeli, yetkili makamlarla iletişim kurmalıdır
49
İş sağlığı çalışanlarının görevleri ve yükümlülükleri
Güvenlik ve sağlık bilgileri İşçilerin maruz kalabilecekleri iş tehlikeleri konusunda, hiçbir gerçeği gizlemeyen ve önleyici yöntemleri vurgulayan bir tarzda bilgilendirilmelerine katkıda bulunmalıdırlar. İdari personel ve işçilerin sağlık ve güvenliği konusunda yeterli bilgi sağlanması ile ilgili olarak işveren, işçiler ve temsilcileriyle işbirliği yapmalıdır. İşverenlere, işçilere ve temsilcilerine, işyerindeki bilinen ya da kuşkulanılan iş tehlikelerinin bilimsel kesinlik derecesi hakkında bilgi sağlamalıdır
50
İş sağlığı çalışanlarının görevleri ve yükümlülükleri
Ticari sırlar Etkinlikler sırasında farkına varabilecekleri endüstriyel ve ticari sırları açıklamamakla yükümlüdürler. Bununla birlikte; İşçilerin ve toplumun güvenlik ve sağlığını koruma açısından gerekli olan bilgileri de saklamamalı, Gerektiğinde ilgili yasanın uygulanmasını izlemekle görevli yetkili makama danışmalıdır.
51
İş sağlığı çalışanlarının görevleri ve yükümlülükleri
Sağlık izlemi İş sağlığının hedefleri, izlem yöntemleri ve işlemleri, işçilere öncelik verilmek üzere açıkça tanımlanmalı, Bu yöntemlerin ve işlemlerin uygunluğu ve geçerliliği saptanmalı, İzlem işçilerin onayı alınarak yürütülmeli, Muayene ve izlem programlarına katılımın olası olumlu ve olumsuz sonuçları, onay alma işleminin bir parçası olarak tartışılmalı, Sağlık izlemi, yetkili makamca onaylanmış bir iş sağlığı profesyoneli tarafından gerçekleştirilmelidir.
52
İş sağlığı çalışanlarının görevleri ve yükümlülükleri
İşçiyi bilgilendirme Sağlık izlem sistemi içinde yürütülen muayenelerin sonuçları ilgili işçilere açıklanmalı, Belirli bir işe uygunluğun değerlendirmesi, işin gereklilikleri ve işçinin sağlığı hakkında yeterli bilgi temel alınarak gerçekleştirilmeli, İşçilere, çıkarlarına aykırı olduğunu hissettikleri işe uygunluk kararlarına ilişkin kuşkularını belirtme imkanları olduğu bildirilmeli ve bu konuda bir başvuru formu hazırlanmalıdır.
53
İş sağlığı çalışanlarının görevleri ve yükümlülükleri
İşvereni bilgilendirme Ulusal yasalarla saptanmış muayenelerin sonuçları, Planlanan çalışma için uygunluk, İş ile ilgili veya mesleksel tehlikelere maruz kalmada tıbbi bakımdan gerekli sınırlamalarla ilgili konular, …………………sadece yönetime aktarılmalı İşe uygunluk, sağlık ya da iş tehlikelerinin sağlık üzerindeki olası etkilerine dair genel bilgiler, işçinin sağlığının korunmasını garantilemek için, gerekli görüldüğü kadarıyla ilgili işçiye haber verilip onayı alınarak yönetime verilebilir.
54
İş sağlığı çalışanlarının görevleri ve yükümlülükleri
Üçüncü kişileri bilgilendirme İşçinin sağlık durumunun ve yürütülen işin doğasının başkalarının güvenliğini tehlikeye sokma olasılığı varsa; İşçi durumdan açık şekilde haberdar edilmeli, Özellikle tehlikeli bir durumda, yönetim ve ulusal yönetmeliklerce gerekli ise yetkili makam 3. kişileri korumak için gerekli önlemlerden haberdar edilmeli, Önerilerin, söz konusu işçinin işi ile tehlikeye uğraması olası kişilerin sağlığının ve güvenliğinin arasını bulmaya çalışmalıdır.
55
İş sağlığı çalışanlarının görevleri ve yükümlülükleri
Biyolojik izlem ve araştırmalar Biyolojik testler ve diğer araştırmalar, ilgili işçinin sağlığının korunması için geçerli ve uygun olmalı, duyarlılık ve seçicilik değerleri dikkate alınmalı, Daima işçinin sağlığına karşı tehlike içermeyen, noninvaziv yöntemler tercih edilmeli, Bu tür bir araştırma işçinin aydınlatılmış onamına sunularak, en yüksek profesyonel standartlara göre gerçekleştirilmelidir.
56
İş sağlığı çalışanlarının görevleri ve yükümlülükleri
Sağlığın desteklenmesi Sağlık eğitimi ve taramasının tasarım ve uygulama aşamalarında, hem işverenin hem de işçilerin katılımını istemeli, İşçilerin kişisel sağlık verilerinin gizliliğini korumalı, kötüye kullanılmaları önlemelidir.
57
İş sağlığı çalışanlarının görevleri ve yükümlülükleri
Toplumun ve çevrenin korunması İşletmedeki çalışmalar veya işlemler sonucu doğabilecek mesleksel ve çevresel tehlikelerin önlenmesi amacıyla tanımlama, değerlendirme, tanıtma ve haberdar etme konularında uygun biçimde ilk adımı atmalı ve katılımda bulunmalıdırlar.
58
İş sağlığı çalışanlarının görevleri ve yükümlülükleri
Bilimsel bilgiye katkı Yeni ya da kuşkulanılan iş tehlikelerinden bilimsel toplulukları, halk sağlığı ve işçi sınıfı yetkililerini tarafsız olarak haberdar etmelidirler. Aynı zamanda, yeni ve amaca uygun önleme yöntemlerini de bildirmelidirler. Araştırmada görevli iş sağlığı profesyonelleri, etkinliklerini tam bir profesyonel bağımsızlık içinde sağlam bir bilimsel temele oturtarak tasarlamalı, yürütmeli, ve bağımsız bir etik kurulun uygun biçimde değerlendirmesi de dahil olmak üzere, tıbbi ve diğer araştırmalara ilişkin etik ilkeleri izlemelidir.
59
İş sağlığı çalışanlarının görevleri ve yükümlülükleri
Yeterlilik, doğruluk ve tarafsızlık İş sağlığı profesyonelleri, yargılarını bilimsel bilgiye ve teknik yeterliliğe dayandırmalı ve gerektiğinde uzman görüşüne başvurmalıdır İş sağlığı profesyonelleri, güvenilir olmayan ya da verilen işin gereklerine ilişkin yeterli öngörü değeri taşımayan kontrol testleri ve araştırmaları kullanmamalıdır
60
İş sağlığı çalışanlarının görevleri ve yükümlülükleri
Profesyonel bağımsızlık İşlerini yürütmede tam bir profesyonel bağımsızlık aramalı, bunu sürdürmeli ve gizlilik kurallarına dikkat etmeli Özellikle sağlığa ve güvenliğe karşı tehlike oluşturan mesleksel riskler konusunda, işveren, işçi ve temsilcilerine önerilerde bulunurken, hiçbir koşul altında yargılarının ve beyanlarının bir çıkar çatışmasından etkilenmesine izin vermemelidirler.
61
İş sağlığı çalışanlarının görevleri ve yükümlülükleri
Eşitlik, ayırım gözetmeme, açık iletişim İş sağlığı hizmeti verdikleri insanlarla güven, gizlilik ve eşitliğe dayanan bir ilişki kurmalı, Durumlarına, yargılarına ya da iş sağlığı profesyonelinin danışmanlığına götüren nedene bakılmaksızın ve hiçbir ayrım gözetilmeksizin, tüm işçiler eşit olarak değerlendirilmeli İşin ve işteki çalışma ortamı, koşulları ve düzenlenmesi konularında, kendi aralarında, üst düzey yönetim personeliyle ve işçilerin temsilcileriyle açık iletişim kanalları kurmalı ve bunu sürdürmelidir.
62
İş sağlığı çalışanlarının görevleri ve yükümlülükleri
İş sözleşmelerinde etik hüküm Sözleşmelerine etik hüküm konulmasını istemeli ve bu etik hüküm, özellikle profesyonel standartları, yönerge ve etik kuralları içermeli, İşlevlerini beklenen profesyonel standartlara ve etik ilkelere göre yürütmelerine izin vermeyen iş sağlığı uygulaması koşullarını kabul etmemeli, İş sözleşmeleri, yasal sözleşmeye bağlı ve taraflar arasında kılavuzluğu içermeli ve anlaşmazlık yönetiminde özellikle kayıtlara ve gizliliğe erişimi kapsamalıdır.
63
İş sağlığı çalışanlarının görevleri ve yükümlülükleri
Kayıtlar İşletmedeki iş sağlığı sorunlarını tanımlama amacıyla, uygun bir gizlilik ölçüsü içerisinde yeterli kayıt tutmalı, Bu tür kayıtlar çalışma ortamının izlemine ilişkin verileri, iş öyküsü gibi kişisel verileri ve iş riskleri ile ilgili öykü, mesleksel tehlikelere maruz kalma konusunda kişisel izlem ve uygunluk sertifikaları gibi iş sağlığı verilerini içermeli, İşçilerin, çalışma ortamının izlemine ilişkin verilere ve kendi sağlık kayıtlarına erişimi sağlanmalıdır.
64
İş sağlığı çalışanlarının görevleri ve yükümlülükleri
Tıbbi gizlilik Bireysel tıbbi veriler ve tıbbi araştırma sonuçları, iş sağlığı hekimi ya da iş sağlığı hemşiresinin sorumluluğu altında korunan gizli tıbbi dosyalara kaydedilmeli Tıbbi dosyaların erişimi, iletilmesi ve açıklanması, yerel düzeyde geçerli olan tıbbi veriler hakkında ulusal yasa ve yönetmeliklere ve sağlık profesyonelleri ile tıbbi meslek sahipleri için ilgili ulusal etik kurallara göre düzenlenmelidir.
65
İş sağlığı çalışanlarının görevleri ve yükümlülükleri
Toplu sağlık verileri Bireysel olarak tanınma olanağı bulunmayan durumlarda, işteki yönetime ve işçi temsilcilerine ya da bulundukları yerlerdeki güvenlik ve sağlık komitelerine, korunmasız işçi gruplarının sağlığını ve güvenliğini koruma görevlerinde yardımcı olmak amacıyla, işçi gruplarına ait bütün sağlık verileriyle ilgili bilgi açıklanmalı, İş yaralanmaları ve meslek hastalıkları, ulusal yasalara ve yönetmeliklere göre yetkili makamlara bildirilmelidir.
66
İş sağlığı çalışanlarının görevleri ve yükümlülükleri
Sağlık profesyonelleriyle ilişkiler İşle veya tümüyle işgücünün sağlığıyla ilişkili olan; işçilerin sağlığının korunması, bakımı ya da desteklenmesi gibi konularla ilgili olmayan kişisel bilgileri araştırmamalı, İş sağlığı hekimleri, işçinin onayı ile ve yalnızca söz konusu işçinin korunması, bakımı ya da sağlığının desteklenmesi amacıyla, işçinin kişisel hekiminden ya da hastane tıbbi personelinden daha fazla bilgi ve veri talebinde bulunabilir,
67
İş sağlığı çalışanlarının görevleri ve yükümlülükleri
İş sağlığı hekimi, işçinin kişisel hekimini ya da hastane tıbbi personelini, yaptığı işlem ve gereken tıbbi bilginin ya da verinin amacı hakkında bilgilendirmeli İş sağlığı hekimi ya da hemşiresi, eğer gerekliyse işçinin onayı ile kişisel hekimine, işçinin sağlık durumu, risk oluşturan işteki tehlikeler, mesleksel riskler ve sorunlar hakkında bilgi verebilir.
68
İş sağlığı çalışanlarının görevleri ve yükümlülükleri
Suistimalle mücadele İşçilerin sağlığı ve tıbbi verilerin gizliliğinin korunması konusunda, diğer iş sağlığı profesyonelleri ile işbirliği yapmalı, Etik ilkelere aykırı olduğunu düşündükleri i işlem ve uygulamaları tanımlamalı, değerlendirmeli ve bunlara dikkat çekmeli, gerektiğinde yetkili makamları haberdar etmeli, Özellikle iş sağlığı verilerinin kötü kullanımı, bulguların gizlenmesi, alıkonması, tıbbi gizliliğin ihlal edilmesi, bilgilerin bilgisayara konması bu tip yetersizliğe dair örneklerdir.
69
İş sağlığı çalışanlarının görevleri ve yükümlülükleri
Sosyal taraflarla ilişkiler İnsan onuruna saygı göstermek ve iş sağlığı uygulamasının kabul edilebilirliğini ve etkinliğini artırmak amacıyla, tam bir profesyonel bağımsızlığın ve tıbbi gizliliğin korunmasını garanti etmenin gerekliliği konusunda, işverenleri, işçileri ve temsilcileri bilinçlendirmelidir.
70
İş sağlığı çalışanlarının görevleri ve yükümlülükleri
Etiği destekleme ve eğitim İş sağlığı uygulamasında en yüksek etik standardı uygulayabilmek için işverenlerin, işçilerin ve onların örgütlerinin ve yetkili makamların desteğini ve işbirliğini istemeli Uygun standartların konulmuş olduğundan, bunların karşılandığından, eğer eksikliklerin düzeltildiğinden, ve profesyonel performansın gelişmesi için gerekli adımların atıldığından emin olabilmek amacıyla, etkinliklerin profesyonel olarak denetimine ilişkin bir program başlatmalıdırlar.
71
Etik dışı eylemlere ilişkin etmenler
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.