Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanAydin Paşa Değiştirilmiş 6 yıl önce
1
Kalite Güvence Sisteminin Bir Adımı Program Yapılandırma
Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR
2
Kazanımlarımız Beklentilerin Karşılanması
Açık olmayan noktaların belirlenmesi ve çözüme kavuşturulması Görevlerimiz ve yapacaklarımızın belirlenip yol haritasının çizilmesi Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR
3
Anabilim Dalı/ Program
Anabilim dalı: Lisans sonrası kişilerin uzmanlık alanlarına bağlı kadroların oluştuğu ve lisans üstü eğitim öğretim faaliyetlerinin bağlı olduğu alan (Öğretim üyelerinin istihdam edilme şekli) Program : Tanımlı bir müfredata göre yürütülen ve ön lisans, lisans ve lisansüstü düzeylerinde diploma derecelerine yönelik uygulanan eğitim-öğretim faaliyetleri Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR
4
PROGRAM (Paydaş katılımı ile belirlenmiş)
anabilim dalı misyonu ve vizyonu erişilmesi beklenen amaçlar (Program Eğitim Amaçları) Program eğitim amaçlarına ulaşmak için öğrencilere kazandırılması gereken bilgi ve beceriler (Program Çıktıları/Kazanımları) (TYYÇ Kapsamındaki yeterlilikleri barındıran) Program Çıktılarını sağlayacak Eğitim Programları Eğitim Programını uygulamak ve sürdürmek için gerekli kaynaklar(insan, altyapı, mali) Program Eğitim Amaçları ve Program çıktıları için sürekli işleyen bir Ölçme Değerlendirme ve bunların sonuçlarını kullanan Sürekli İyileştirme Sistemi Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR
5
Programların yapılandırılması
Müfredat güncelleme çalışmaları Başladı. 1 yıl içerisinde bütün programların yeni sisteme dönüştürülmesi planlanmaktadır. AKTS kavramının yerleştirilmesi Ders tanımlama formunun oluşturulup bilgi sisteminde paylaşılması Bilgi paylaşım toplantıları
6
Bir Programın Yapı Taşları
Öğrenciler Program Eğitim Amaçları Program Çıktıları ve Değerlendirme Eğitim Programları Öğretim Kadrosu Altyapı Kurumsal Destek ve Parasal Kaynaklar Bilgilendirme Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR
7
Ne yapmalıyız Enstitünün misyonu ve vizyonu ile uyumlu ana bilim dalı misyon ve vizyonlarını belirlemeliyiz Yeni bir program açma Müfredat güncelleme Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR
8
Program açma/ kapatma Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi
Açılmak istenen programın alanının Üniversitedeki diğer alanlarla çakışmaması Aynı uzmanlık alanlarının aynı anabilim dallarında tanımlanması Temel alanların çok parçalanmaması Disiplinler arası ya da çok disiplinli programların oluşturulması Enstitülerde bu konunun irdelenmesi gerekmektedir. Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR
9
Programın Eğitim Amaçları
Kurumun, misyonuna ve öğrenim ölçütlerine bağlı eğitsel amaçların oluşturması İyileştirme çevrimleri ile programda yapılabilecek düzenlemelere olanak sağlayan süreçlerin oluşturulmasını sağlaması Eğitim amaçlarını sağlayacak bir eğitim programı ve bu programı destekleyen süreçlerin oluşturulmasını sağlaması Amaçların gerçekleştirildiğini gösteren ve bunları programın etkinliğini artırmak için kullanan sürekli bir ölçme değerlendirme sisteminin kurulmasını sağlaması gerekir. Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR
10
Ne yapacağız Programların eğitim amaçlarına uygun ana bilim dallarımızda her program için ana bilim dalı özelliğimize bağlı eğitim amaçlarını oluşturmamız gerekmekte Her programdaki mesleki ve sosyal amaçları koymamız ve bu amaçların misyonumuzla uyumlu olmasını sağlamamız gerekmekte Ayrıca birbirine benzer program yeterliliklerine sahip programlarda farklılık belirtilmeli ve oluşturulmalı Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR
11
Ne yapacağız Genel program çıktıları bağlamında her program için program çıktılarımızı detaylandırmamız gerekli Detaylandırma ana bilim dalının özelliklerine bağlı olarak yapılacaktır. Mühendislik dallarında çoğu çıktı ağırlıklı temel alınırken fen dallarında bazı çıktılar her programda olmayabilir. Ana bilim dalı kendi program çıktılarını her program için kendisi belirleyecektir. Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR
12
Programların eğitim amaçlarına uygunluğunu sağlayan eğitim programlarıdır. Eğitim programlarının bu anlamda yeniden yapılandırılması ve program çıktılarına bağlı ders çıktılarının belirlenmesi gerekmektedir Programın bir değerlendirme süreci ve belgelendirilmiş sonuçları olmalıdır. Değerlendirme sonuçları programın gelişiminde ve iyileştirilmesinde kullanılmalı ve misyon ve amaçlarla uyumluluğu ölçülmelidir. Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR
13
NİTELİK KAZANIMI (ÖĞRENME ÇIKTILARI) NASIL İZLENMELİ ?
Program Amaçları (Program Objectives) Ders 1 Hedefi Ders 2 Hedefi Ders 3 Hedefi Ders 4 Hedefi Ders 5 Hedefi Program Çıktıları (Program Outcomes, Learning Outcomes) (derslere özel çıktılar, genel çıktılar) Ders 1 Öğr. Çıktısı Ders 2 Öğr. Çıktısı Ders 3 Öğr. Çıktısı Ders 4 Öğr. Çıktısı Ders 5 Öğr. Çıktısı TANIMLAMA UYGULAMA DEĞERLENDİRME SÜREKLİ İYİLEŞTİRME VERİ TOPL. ANALİZ Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR
14
Eğitim Programlarının Yapılandırılması
Program çıktılarına bağlı olarak eğitim programlarının gözden geçirilmesi gerekmektedir. Eğitim programlarının program çıktılarına bağlı olarak geliştirebilmek için kıyaslama yapılmalıdır. Program çıktılarının ders çıktılarına dağılımı yapılmalıdır. Ders çıktılarına ulaşmak için derslerin amaçları belirlenmelidir. Dersin amaçları programın eğitim amaçları ile uyumlu olmalıdır. Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR
15
Önemli !!! Her ders her çıktıyı sağlamak zorunda değildir.
Dersler anabilim dalının misyonu ve eğitim amaçlarına uygun genel dersler olmalıdır. Özel konular veya alanlar özel kapsamlı dersler olarak planlanmalı ve ders çıktıları o bağlamda değerlendirilmelidir. Programın gereği ortak derslerden (tez, seminer, dönem projesi, yeterlik aşaması, tez izleme) beklenilen bütün ana bilim dalları için aynıdır. Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR
16
Eğitim Programı Zorunlu mesleki Mesleki seçmeli Uzmanlık alan ve tez
bunların kredi-saat ağırlıklarının bölüm/ program hedefleri çerçevesinde tanımlanmış olması gerekir. Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR
17
Programa Özgü Ölçütler
Her bir programın , alanı/disiplini için gerekli ve uygulanabilir olan temel ve özel ölçütleri karşılıyor olması Lisansüstü akreditasyon programlar için kriterler lisans ile aynı fakat ek olarak bir yıllık araştırma ve eğitim etkinliği aranır. Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR
18
Yönergemiz Yönerge bütün programları içermektedir.
Program açma ve kapatma Müfredat oluşturma ve güncelleme Yeni ders açma Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR
19
Yüksek lisans yeterlilikleri
Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR
20
Doktora yeterlilikleri
Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR
21
Programlar ve Dersler Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR
22
İş yükünün hesaplanması
Öğretim Üyesinin Öğrenci İş Yükünü Tahmin Ederken Sorması Gereken Sorular Dersimde öğrenciye hangi program çıktılarını kazandırmayı amaçlıyorum? Dersimin öğrenim çıktıları nelerdir? Dersimle ilgili hangi öğrenim aktiviteleri mevcut? Öğrenim çıktılarını nasıl ölçüp değerlendiriyorum? Bu öğrenme çıktılarını kazanması için öğrencinin tahmin edilen çalışma süresi nedir? Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR
23
İş Yüküne Dayalı Kredi Öğretim programındaki dersleri AKTS’ye göre tasarlarken veya yenilerken; öğretme biçimlerini ve öğrenme yöntemlerini çeşitlendirerek ve öğrencinin harcadığı tüm zamanı hesaplayarak öğrenci iş yükünü yeniden tanımlıyoruz: Ders Tanımlama Formu İş Yükü Formu Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR
24
Farklı Bir Örnek Etkinlikler Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Haftalık ders saati (Kuramsal) 14 2 28 Haftalık ders saati (Uygulama) Okuma 3 6 İnternette tarama, kütüphane çalışması 4 8 Materyal tasarlama, uygulama 5 15 Rapor hazırlama 1 Sunu hazırlama Sunum Ara sınav ve ara sınava hazırlık Final sınavı ve final sınavına hazırlık 10 120 Toplam İş Yükü / 30 120/30 Dersin AKTS Kredisi Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR 24
25
Öneriler Zorluk derecesi ile AKTS kredi miktarı arasında bir ilişki yoktur. Dersin kredisi statü veya prestije bağlı değildir. Öğretim üyesinin prestiji veya dersin statüsü kredileri belirlemekte kullanılamaz. AKTS kredisi sadece ders saatine bağımlı olmayıp, o dersin oluşturduğu tüm iş yükünü kapsar. Öğretim üyesi ders ücretlerinin hesaplanmasında, dersin AKTS kredisi dikkate alınmaz. Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR
26
Öneriler Farklı teorik saat ve farklı uygulamalarla aynı çıktı elde edilebilir. Zorunlu ve seçmeli derslerin tümüne AKTS kredisi verilir. İzlenen programdan mezun olabilmek için alınması zorunlu olan tez çalışması, proje çalışması veya staj gibi çalışmalar varsa, bunlara da AKTS kredisi verilmelidir. Ortak servis derslerine aynı AKTS verilmelidir. Bir dersin AKTS’si o dersin yerel kredisinin altında olamaz. Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR
27
AKTS Kredilerinin Hesaplanmasının Sağladığı Faydalar Nelerdir?
Öğretim üyeleri, derslerine AKTS kredisi verirken derslerin içeriklerini de gözden geçirmek durumda kalmaktadırlar. Dersin öğrenim hedeflerini ve dersin öğrenciye olan mesleki katkısını ortaya koyar. Öğrencinin çalışma süresini esas alarak, her bir dersin tamamlanması için gerekli öğrenci iş yükünü gösterir. Dersin AKTS Kredisinin hesaplanmasında öğrenci görüşlerinin de alınması, uygulamanın kalite güvencesini ve kabul edilebilirliğini arttırır. Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR
28
AKTS Kredilerinin Hesaplanmasının Sağladığı Faydalar Nelerdir?
Öğretim üyesinin girdilerine değil, istenilen öğrenim çıktılarına/kazanımlarına dayalıdır. Öğrencilerin yabancı üniversitelerde almış oldukları eğitimlerin, kendi ülkelerindeki yükseköğretim kurumları tarafından tanınmasını sağlar. Öğrencilerin Avrupa ülkelerinde daha üst düzeyde programa devamlarında kolaylık sağlar, Mezunların Avrupa ülkelerinde çalışmalarında (istihdamlarında) ve dolaşımlarında kolaylık sağlar. Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR
29
Kolaylıklar dilerim… Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.