Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

KALİTE GÜVENCESİ SİSTEMİ MEVZUATI

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "KALİTE GÜVENCESİ SİSTEMİ MEVZUATI"— Sunum transkripti:

1 KALİTE GÜVENCESİ SİSTEMİ MEVZUATI
Öğr. Gör. Bahar ÇELİK Kütahya

2 ANA BAŞLIKLAR Yükseköğretim’de Kalite Kavramı
Yükseköğretim Kalite Organizasyon Şeması Yükseköğretim Kalite Kurulu İlgili Kararları; - T.C. Anayasa'sının Yükseköğretim ile İlgili Hükümleri - Yükseköğretim Kalite Güvencesi Yönetmeliği - Yükseköğretim Kanunu (2547 Sayılı Kanun) - Yükseköğretim Kalite Kurulunun Çalışma Usul ve Esasları  - Kurumsal Dış Değerlendirme Yönergesi  -Yükseköğretim Alanında Faaliyet Gösteren Dış Değerlendirme ve Akreditasyon Kuruluşlarının Yetkilendirilmesine İlişkin Yönerge 

3 TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARINDA KALİTE ÇALIŞMALARI
2001 Bologna Süreci 2005 YÖDEK (Yükseköğretim Kurumlarında Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Komisyonu) 2008 ADEK (Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Komisyonu ) 2011 BEK (Bologna Eşgüdüm Komisyonu) 2015 Yükseköğretim Kalite Kurulu (Devam ediyor)

4 YÜKSEKÖĞRETİMDE KALİTE

5 KALİTE GÜVENCESİ ORGANİZASYON ŞEMASI

6 YÜKSEKÖĞRETİM KALİTE GÜVENCESİ YÖNETMELİĞİ
Yönetmeliğin Dayanağı 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu 7, 44 ve 65. maddelerine dayanır, 2547’ye ek 35. ve 36. maddeler eklenmiştir. Tanımlar Akreditasyon İç değerlendirme Dış değerlendirme Kalite Güvencesi (Standartlara uygun çalışma) Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖK Kalite Kurulu) Yükseköğretim Kalite Komisyonu Yükseköğretim Kurumu Performans Değerlendirme Raporu (KİDR) Yükseköğretim Değerlendirme ve Kalite Güvencesi Durum Raporu (YÖK raporu)

7

8 YÜKSEKÖĞRETİM KALİTE GÜVENCESİ YÖNETMELİĞİ
Yükseköğretim Kalite Kurulu Kimlerden Oluşur? Yükseköğretim kurumlarını temsilen Genel Kurul tarafından seçilen beş, b) Üniversitelerarası Kurul tarafından seçilen dört, c) Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığını temsilen bir, ç) Kalkınma Bakanlığını temsilen bir, d) Maliye Bakanlığını temsilen bir, e) Milli Eğitim Bakanlığını temsilen bir, f) Sağlık Bakanlığını temsilen bir, g) Türkiye Bilimler Akademisini temsilen bir, ğ) Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumunu temsilen bir, h) Türkiye Sağlık Enstitüleri Başkanlığını temsilen bir, ı) Mesleki Yeterlilik Kurumunu temsilen bir, i) Türk Akreditasyon Kurumunu temsilen bir, j) Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğini temsilen bir, k) Öğrenci Temsilcisi, üye olmak üzere en fazla toplam yirmi bir üyeden oluşur.

9 YÜKSEKÖĞRETİM KALİTE GÜVENCESİ YÖNETMELİĞİ
YÖK Kalite Kurulunun Görevleri Yükseköğretimde kalite güvencesi ve akreditasyon ulusal politika ve stratejisini tanımlamak ve Genel Kurulun onayına sunmak, b) Yükseköğretim kurumlarında iç kalite güvence sistemlerinin kurulmasını desteklemek ve bu konuda yükseköğretim kurumlarına rehberlik etmek, ç) Ulusal ve uluslararası düzeyde yükseköğretim kalite güvence sistemleri ile ilgili çalışmaları izlemek, ulusal ve uluslararası düzeyde ortak çalışmalar gerçekleştirmek, d) Dış değerlendirmede ve akreditasyonda uygulanacak ilkeleri, kalite göstergelerini ve kuralları belirleyerek Genel Kurulun onayına sunmak,

10 YÜKSEKÖĞRETİM KALİTE GÜVENCESİ YÖNETMELİĞİ
YÖK Kalite Kurulunun Görevleri e) Genel Kurul tarafından onaylanan dış kalite değerlendirmeleri ve akreditasyonda uygulanacak prosedürlerle ilgili yükseköğretim kurumlarını bilgilendirmek ve yayınlar yapmak, f) Yükseköğretim kurumlarının hazırlamış oldukları öz değerlendirme ve dış değerlendirilme süreci sonrası, dış değerlendirme raporlarını değerlendirerek kalite iyileştirmelerine yönelik tavsiyeleri içerecek şekilde nihai raporu düzenleyip Genel Kurula sunmak,

11 YÜKSEKÖĞRETİM KALİTE GÜVENCESİ YÖNETMELİĞİ
YÖK Kalite Kurulunun Görevleri g) En çok beş yılda bir yapılması gereken dış değerlendirmeyi süresi geçmesine rağmen yaptırmayan yükseköğretim kurumları hakkında, masrafları ilgili yükseköğretim kurumundan tahsil edilmek üzere dış değerlendirme yaptırılmasını Genel Kuruldan talep etmek, ğ) Yükseköğretim kurumlarına yönelik olarak yıl boyunca gerçekleştirilen dış kalite değerlendirmeleri, karşılaşılan problemler ve kalite iyileştirmesi süreci ile ilgili önerileri her yılın sonunda Genel Kurula sunmak, i) Elde edilen rapor ve görüşleri, eş zamanlı olarak Kurulun internet sayfasında kamuoyu ile paylaşmak,

12 YÜKSEKÖĞRETİM KALİTE GÜVENCESİ YÖNETMELİĞİ
Kalite Komisyonu Nedir ve Nasıl Kurulur Yükseköğretim kurumları, iç ve dış değerlendirme ve kalite geliştirme çalışmaları için bir Kalite Komisyonu oluşturur. Komisyonun başkanlığını, ilgili yükseköğretim kurumunun rektörü, rektörün bulunmadığı zamanlarda ise rektör yardımcısı yapar. Komisyon üyeleri, aynı fakülte, enstitü, yüksekokul, meslek yüksekokulu ve birden fazla olmamak ve farklı bilim alanlarından olmak üzere üniversite senatolarınca belirlenen üyelerden oluşur. Komisyon üyeleri arasında yükseköğretim kurumu genel sekreteri, öğrenci temsilcisi ile kamu yükseköğretim kurumlarında strateji geliştirme daire başkanı bulunur. Üye sayısı, senato tarafından belirlenen üyelerin iki yıldan az olmamak şartıyla üyelik süreleri ile komisyonun çalışma usul ve esasları üniversite senatolarınca, senatosu bulunmayan yükseköğretim kurumlarında yönetim kurullarınca belirlenir ve yükseköğretim kurumunun internet sayfasında kamuoyu ile paylaşılır. Öğrenci temsilcisi, üniversite senatoları tarafından belirlenecek ilke ve esaslar dahilinde belirlenir ve görev süresi bir yıldır.

13 YÜKSEKÖĞRETİM KALİTE GÜVENCESİ YÖNETMELİĞİ
Kalite Komisyonunun Görevleri Kurumun stratejik planı ve hedefleri doğrultusunda, eğitim-öğretim ve araştırma faaliyetleri ile idarî hizmetlerinin değerlendirilmesi ve kalitesinin geliştirilmesi ile ilgili kurumun iç ve dış kalite güvence sistemini kurmak, kurumsal göstergeleri tespit etmek ve bu kapsamda yapılacak çalışmaları Yükseköğretim Kalite Kurulu tarafından belirlenen usul ve esaslar doğrultusunda yürütmek ve bu çalışmaları Senato onayına sunmak, İç değerlendirme çalışmalarını yürütmek ve kurumsal değerlendirme ve kalite geliştirme çalışmalarının sonuçlarını içeren yıllık kurumsal değerlendirme raporunu hazırlamak ve senatoya, senato bulunmayan kurumlarda yönetim kuruluna sunmak, onaylanan yıllık kurumsal değerlendirme raporunu kurumun internet ortamında ana sayfasında ulaşılacak şekilde kamuoyu ile paylaşmak (KİDR Raporu her yıl Nisan sonu), Dış değerlendirme sürecinde gerekli hazırlıkları yapmak, Yükseköğretim Kalite Kurulu ile dış değerlendirici kurumlara her türlü desteği vermek.

14 YÜKSEKÖĞRETİM KALİTE KURULUNUN ÇALIŞMA USUL VE ESASLARI
Çalışma Esas ve Usullerin İçeriği YÖK Kalite Kurulunun toplanma sıklığı Toplantı gündemlerinin belirlenme şekli Toplantı devamsızlık sınırı Oylama Toplantıda görüşülen konuların tutanak ile kağıda dökülmesi İmza, onaylama ve arşivleme süreci

15 YÜKSEKÖĞRETİM KALİTE KURULU KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME YÖNERGESİ
Yönergenin İçeriği Değerlendirici havuzu (en az 10 yıl tecrübe, değerlendirme tecrübesi, yükseköğretim faaliyetlerinde yer almış olmak) Değerlendirme Takımları (değerlendirilecek kurumun yapısı ve büyüklüğüne göre takım oluşturulur) Öğrenci değerlendiriciler (aktif öğrencilerden seçilir) Gözlemciler (YÖK Kurul üyeleri veya akreditasyon kuruluş temsilcileri) Değerlendirici eğitimleri (kurumsal dış değerlendirme eğitimi verilir) Kurumsal dış değerlendirme süreci (her 5 yılda bir yapılacak değerlendirme süreci)

16 DUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ KALİTE GÜVENCESİ YÖNERGESİ
Kalite Komisyonunun oluşturulması ve organizasyon yapısı Farklı akademik birimlerden birden fazla olmamak ve farklı bilim alanlarından olmak üzere Senato tarafından belirlenen en az 7 üye, Genel Sekreter, Strateji Geliştirme Daire Başkanı, Öğrenci temsilcisi.

17 DUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ KALİTE GÜVENCESİ YÖNERGESİ
Kalite Komisyonunun oluşturulması ve organizasyon yapısı Senato tarafından belirlenen üyelerin görev süreleri iki yıldır. Görev süresi biten ya da görevinden ayrılan üyenin yerine, aynı usulle Senato tarafından yeni üye belirlenir. Görev süresi sona eren üyeler yeniden seçilebilir. Geçerli mazereti olmaksızın bir takvim yılı içinde üst üste iki toplantıya katılmayan ya da altı aydan fazla süre ile hastalık, kaza vb. nedenle görevini yapamaz hale gelen üyelerin üyelikleri, sürenin bitimi beklenmeden kendiliğinden sona erer. Kalite Komisyonu Öğrenci temsilcisi, her eğitim öğretim yılı başında ağırlıklı genel not ortalaması (AGNO) 3.5 ve üzerinde olan öğrenciler arasından bir yıl için Senato tarafından belirlenir.

18 DUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ KALİTE GÜVENCESİ YÖNERGESİ
Kalite Komisyonunun çalışma usul ve esasları Komisyon, her akademik yılda en az iki kez, ayrıca başkanın veya koordinatörün çağrısı veya kurul üyelerinin salt çoğunluğunun yazılı isteği ile toplanır. Toplantı çağrısı Başkan tarafından yapılır. Komisyon, üye tam sayısının salt çoğunluğu ile toplanır ve toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile karar alır. Oyların eşit olması durumunda başkanın oyu doğrultusunda karar verilmiş sayılır. Kalite Komisyonu, gerekli gördüğü takdirde alt çalışma grupları oluşturabilir ve bu gruplara uzmanlık alanına göre akademik veya idari personel görevlendirebilir. Kalite çalışmalarının etkin yürütülebilmesi için Rektör tarafından akademik ve idari birimlerde Birim Kalite Komisyonları oluşturulur.

19 DUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ KALİTE GÜVENCESİ YÖNERGESİ
Dumlupınar Üniversitesi Alt Çalışma Grupları Eğitim-Öğretim Derslerin TYYÇ’ye uygunluğunun kontrolü Derslerin tam işlenmesi Öğrenci devamsızlıkları AR-GE Projelerin etkinliği Araştırma merkezlerinin faal hale getirilmesi Önceliklerimize uygun proje teşvikleri Araştırma ve yayın kalitesinin arttırılması

20 DUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ KALİTE GÜVENCESİ YÖNERGESİ
Dumlupınar Üniversitesi Alt Çalışma Grupları Yönetim Sistemi İç kontrol sistemini hayata geçirme İnsan kaynağının yönetilmesi Bütçe kontrolü Uluslararasılaşma Katma değeri yüksek yabancı öğrenci çekme Uluslararası tanınırlığı arttırma Hareketlilik (mobility) sayısını arttırma Uluslararası işbirliği çalışmalarını arttırma

21 DUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ KALİTE GÜVENCESİ YÖNERGESİ
Dumlupınar Üniversitesi Alt Çalışma Grupları Mevcut Durum Analizi Mevcut durum analizi İç paydaş (öğrenci, personel) memnuniyetinin analizi Dış paydaş (işverenler, mezunlar, kamu kuruluşları vb..) memnuniyetinin analizi

22 DUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ KALİTE GÜVENCESİ YÖNERGESİ
Kalite Komisyonunun Görevleri Üniversitenin stratejik planı ve hedefleri doğrultusunda, eğitim-öğretim ve araştırma faaliyetleri ile idari hizmetlerin değerlendirilmesi ve kalitesinin geliştirilmesi ile ilgili iç ve dış kalite güvence sistemini kurmak, kurumsal göstergeleri belirlemek ve bu kapsamda yapılacak çalışmaları Yükseköğretim Kalite Kurulu tarafından belirlenen usul ve esaslar doğrultusunda yürütmek ve bu çalışmaları Senato onayına sunmak, İç değerlendirme çalışmalarını yürütmek ve kurumsal değerlendirme ve kalite geliştirme çalışmalarının sonuçlarını içeren yıllık kurumsal değerlendirme raporunu hazırlamak ve Senatoya sunmak, onaylanan yıllık kurumsal değerlendirme raporunun, kamuoyuna duyurulmasını sağlayacak şekilde Üniversitenin web sayfasında yer almasını sağlamak, Üniversitede öğrenci odaklılık kavramının bilincinde olunması ve bu bilincin yaygınlaştırılması için çalışmak, Dış değerlendirme sürecinde gerekli hazırlıkları yapmak, Yükseköğretim Kalite Kurulu ile dış değerlendirici kurumlara her türlü desteği vermektir.

23 DUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ KALİTE GÜVENCESİ YÖNERGESİ
Kalite Koordinatörlüğünün Görevleri Kalite Yönetim Sistemi için gerekli süreçleri belirlemek, uygulamak ve sürdürülmesini sağlamak, Kalite Yönetim Sistemi performansı ve iyileştirme için ihtiyaçları raporlamak, Kalite Yönetim Sistemi ile ilgili konularda dış kuruluşlarla ilişkileri yürütmek, Kalite Koordinatörlüğünün görevleriyle ilgili olarak Üniversitenin tüm akademik ve idari birimleri arasında koordinasyonu sağlamak, Kalite standartlarını takip ederek Kalite Yönetim Sisteminin yapılanmasını sağlamak, Akademik birimlerin Kalite Temsilcileri ile yapılan toplantıları koordine etmek, Görev alanıyla ilgili doküman hazırlamak, revizyon yapmak, yayınlamak, kaydetmek ve dağıtım yapmak, Kalite iç denetim planını hazırlamak ve iç denetimlerin yapılmasını sağlamak,

24 DUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ KALİTE GÜVENCESİ YÖNERGESİ
Kalite Koordinatörlüğünün Görevleri Kalite temsilcilerinin, Kalite İç Denetçilerinin, süreç sorumlularının ve çalışanların Kalite Yönetim Sistemleri ile ilgili eğitim almalarını sağlamak, konuyla ilgili eğitimler vermek, Yönetimin gözden geçirme toplantısı için girdileri hazırlamak, toplantının yapılması, alınan kararların yazılması ve birimlere dağıtımını yapmak, Kalite Komisyonunca kalite hedeflerinin belirlenmesini ve hedef bazlı performans ölçümlerinin yapılmasını sağlamak, Koordinatörlük büro çalışmalarını yönetmek, Dış denetimlerin yapılması için gerekli tedbirleri almaktır, Kurumsal İç Değerlendirme Raporuna bağlı olarak Birim Kalite Komisyonlarının iş akış süreçlerini ve faaliyetlerini belirlemek, takibini yapmak.

25 KALİTE DANIŞMA KURULU YÖNERGESİ
Kalite Danışma Kurlunun Amacı Dumlupınar Üniversite’sinin dış paydaşlarla sürdürülebilir işbirliğini sağlamak, tecrübe paylaşımında bulunmak üzere Kalite Danışma Kurulu oluşturmak ve bunların çalışma usul ve esaslarını belirlemektir. Kalite Danışma Kurulu; Rektör, Rektör Yardımcıları, Kalite Koordinatörü, Rektör tarafından belirlenen alanların Kalite Komisyon üyeleri, Üniversite öğrenci konsey başkanı ile Rektör tarafından önerilen dış paydaşlardan oluşur ve Senato onayına sunulur. Üyelerin görev süresi 2 yıldır, yeniden seçilebilir.

26 KALİTE DANIŞMA KURULU YÖNERGESİ
Danışma Kurulunun Görevleri Kurul kararları tavsiye niteliğindedir. Kurul, toplantıda hazır bulunan üyeler ile toplanır ve kararlar, katılanların oy çokluğu esasına göre alınır. Gündem programını inceleyerek, görüş ve önerilerini Kurul Başkanına iletmek, Birimlerin faaliyet gösterdiği alanlardaki kamu ve özel sektör kurum, kuruluş ve meslek odaları ile işbirliği geliştirmek, Dış paydaşların talep ve önerileri üzerine fikir alışverişinde bulunmak, Eğitimde kalitenin artırılmasına, geliştirilmesine, yaygınlaştırılmasına ve sürekli iyileştirilmesine yardımcı olmak.

27 TEŞEKKÜR EDERİM…


"KALİTE GÜVENCESİ SİSTEMİ MEVZUATI" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları