Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
Okullarda Devamsızlık ve Okula Kazandırma
Hazırlayan: Hakan YILDIRIM
3
DEVAMSIZLIK NEDENLERİ ANKETİ
Eğitim öğretim yılı “Devamsızlık Nedenleri Anketi” okuldaki tüm sınıf düzeylerine uygulanmıştır. İşaretlenme oranı %50’nin üzerinde olan soru maddeleri kıstas alınarak aşağıdaki tablo hazırlanmıştır.
4
İŞARETLEYEN ÖĞRENCİ SAYISI
SINIF İŞARETLEYEN ÖĞRENCİ SAYISI YÜZDE ORANI AÇIKLAMA 9-A Katılımcı öğrenci sayısı: 26 16 %62 Dinlenmek için okuldan kaçarım. Uzun tatil öncesinde ve sonrasında ders yapılmadığını düşündüğümden gelmem. 13 %50 Arkadaşlarımla anlaşarak birlikte okuldan kaçtığımız oluyor. 14 %54 Bir sonraki gün olacak sınava hazırlanmak için okuldun kaçarım. 9-B Katılımcı öğrenci sayısı: 26 21 %81 Okuldan kaçınca, zamanımı ders çalışabileceğim bir yerde geçiririm. Bir sonraki gün olacak sınava hazırlanmak için okuldan kaçarım. 18 %69 Devamsızlığı bize tanınmış bir hak olarak gördüğüm için.
5
Eğitime Katılan Öğrenci Oranı(%) Orta Öğretimden Mezuniyet Oranları(%)
Eğitim Öğretim Yılında Türkiye ve Avrupa Ülkelerinde Eğitime Katılan ve Terklere Ait Sayısal Veriler Eğitime Katılan Öğrenci Oranı(%) Orta Öğretimden Mezuniyet Oranları(%) TÜRKİYE %69 %64 OECD Ülkeleri(Avusturya, Almanya, Birleşik Krallık…) %84 %85 Türkiye , İsrail ve Meksika’dan sonra eğitime katılım oranı en düşük üçüncü ülke olarak dikkat çekmektedir.
6
Türkiye’de ortaöğretime yeni başlayan öğrenciler ile mezun olan öğrenciler arasında %30’luk bir fark bulunmaktadır (Dinçer, 2005). Bu fark, ortaöğretime yeni başlayan 100 öğrenciden 30’unun akademik başarısızlık ya da devamsızlık gibi nedenlerden dolayı sistem dışına çıktığını göstermektedir.
7
Devamsızlık nedir? Okula devamsızlık, hem fiziksel hem psikolojik hem de toplumsal birçok etmenden kaynaklanabilen ve öğrenci akademik başarısını olumsuz yönde etkileyebileceği düşünülen istenmeyen bir öğrenci davranışıdır Devamsızlık, öğrencilerin okula aralıklı gelme veya hiç gelmeme durumlarını ifade eder.
8
Neden Devamsızlık Yapılır?
Yöneticilerden kaynaklanan nedenler, Aileden kaynaklanan nedenler, Çevreden kaynaklanan nedenler Öğretmenlerden kaynaklanan nedenler Bireysel nedenlerdir
9
1. Yöneticilerden kaynaklanan nedenler?
Okul yöneticilerinin öğrenci üzerine doğrudan etkisi olmasa bile, dolaylı olarak etkisi bulunmaktadır
10
Okulda örgüt iklimini oluşturan disiplin politikaları, sosyal ve sportif etkinlikleri örgütleme, giriş-çıkış ve teneffüs saatlerinin belirlenmesi gibi pek çok yönetim etkinlikleri öğrenci devamsızlıklarını etkileyen etmenleri oluşturabilir.
11
Okul yönetiminin demokratik bir hoşgörü düzeyi tutturması, öğrenciyi sıkı koşullarla sınırlandırmak yerine, esnek bir düzen kurması, bu düzenin belirlenmesinde öğrenci görüşlerini alması, onların istek ve beklentilerini okul amaçlarına zarar vermeden gerçekleştirmelerine yardım etmesi, okul yönetimi kökenli devamsızlık nedenlerini azaltabilecek etkinlikler arasında sayılabilir.
12
2. Öğretmenlerden kaynaklanan nedenler
Öğretmenlerin sınıf içinde olumlu tutum ve davranışları öğrencilerin okula bağlılığı üzerinde olumlu etki yaparken; öğretmenin sınıf içindeki otoriter tavrı, öğrencilerle olan iletişiminin yetersizliği, öğrenciden yetenekleri üzerinde performans beklemesi gibi etmenler, devamsızlık gibi istenmeyen davranışlara neden olabilmektedir
13
Öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeyinin dikkate alınmaması,
Öğrenciye dersi, sınıfı sevdirecek önlemler alınmaması, Öğretmen yer değişikliğinin fazla olması, Sınıf rehber öğretmenliği hizmetlerinin etkili çalışmaması,
14
Çözüm: Devamsızlık takipleri günlük yapılmalı, veli bilgilendirilmeli ve öğrencilerle de görüşülmeli, Sınıf ve okul rehber öğretmenleri öğrencileri daha yakından tanımak ve onlarla daha iyi iletişim kurmak için koordineli bir çalışma sistemi oluşturmalı, İdareci ve öğretmenlere akademik personeller tarafından eğitimler düzenlenmeli, Öğretmenler öğrencileri okula bağlamak için dersleri daha ilgi çekici hale getirmeli
15
3. Aileden kaynaklanan nedenler
Öğrencinin aile ortamı, onun davranışlarının temel kaynağıdır. Anne babanın çocuk yetiştirme tarzları, eğitim düzeyleri, boşanma gibi pek çok etken öğrenci davranışlarını etkilemektedir. Ailenin çocuğun davranışlarını aşırı derecede kontrol etmeye çalışması ya da aşırı ilgisiz davranması öğrencilerin devamsızlık yapmalarına neden olabilmektedir
16
Parçalanmış ailelerin sayısının hızla artması,
Velilerin eğitime gereken önemi vermemesi, Velilerin okulla ilişkilerinin güçlü olmaması,
17
Çözüm: Devamsızlık durumlarında veliler ile işbirliğine gidilmeli, veli okula çağırılmalı, gerekiyorsa ev ziyaretleri yapılmalı ve devamsızlığın nedenleri araştırılmalı. Velilere, öğrencilerin devamsızlıklarına ilişkin sorumlulukları ve yükümlülükleri konusunda bilgi paylaşımında bulunulması,
18
4. Çevreden kaynaklanan nedenler,
Öğrencinin çevresinde yer alan çeşitli arkadaş grupları, öğrenci davranışı üzerinde etkilidir. Öğrenciler, grup dinamiğinin etkisi ile bir grup içerisine girebilmek ya da grup içerisinde kalabilmek için de devamsızlık yapabilirler Bunun yanında, öğrencinin evinin okula uzak olması gibi fiziki nedenler de devamsızlık nedeni olabilir. Öğrencilerin birbirlerini olumsuz olarak etkilemesi, okula gitmeyerek, dışarıda vakit geçirmeleri, Çevrede öğrencilerin okula alternatif olarak gördükleri internet kafe ve oyun salonlarının denetiminin yapılmaması,
19
Çözüm Gruplar halinde devamsızlık yapan öğrencilerin belirlenmesi ve akabinde söz konusu öğrencilere okulda sorumluluklar verilerek okula bağlanmaları sağlanmalı (sosyal projeler, sportif faaliyetler, öğrencinin okulu tercih etmesini sağlayacak etkinlikler), Çocuk Şube Müdürlüğü ile işbirliği yapılarak, çevrede bulunan internet kafe ve oyun salonlarının okul saatlerinde öğrencilere açık olmaması sağlanmalı,
20
5. Akademik kaygıdan kaynaklanan nedenler
Öğrencilerin öğrenimleri süresince başarılı olmalarını sağlayan, akademik başarılarını olumlu şekilde etkileyen etmenlerden birisi, öğrencilerin sahip oldukları etkin ve verimli ders çalışma alışkanlıklarıdır Öğrencilerin düzenli bir ders çalışma alışkanlıkları yoksa, sınavlarına çalışmak ya da ödev yapmak gibi nedenlerle devamsızlık yapabilmektedirler.
21
6. Bireysel nedenler Öğrencilerin; okul dışında çalışmak zorunda olması, psikolojik rahatsızlıkları, yeterince güdülenmediği için okulu sevmemesi ve gelecek kaygısı gibi pek çok bireysel neden devamsızlık yapmasına neden olabilmektedir
22
İhmalin Belirtisi Olabilir.
İstismarın Belirtisi Olabilir. Akranlar Arası veya Aile Arasında Şiddet Olabilir. Gelişim Geriliğine İşaret Olabilir.
23
Çözüm: Bireysel sağlık sorunu yaşayan öğrencilerle birebir iletişim kurulmalı ve sorunun kaynağı araştırılarak çözüme kavuşturulmalı, Öğrencilerin her yönüyle tanınması için gerekli çalışmalar yapılmalı, Bireysel sorunların çözümü için öğretmen, idare ve veli eşgüdümlü çalışmalı,
25
Yapılan Anket Sonuç Olarak Bize Neyi Gösteriyor
Öğrencilerin yarısı, devamsızlık yapmasında okul yönetiminin etkisi olduğu görüşündedir. Öğrenciler, geç kaldığı zamanlarda okul yöneticilerinden çekinmesinin; bos derslerinde ve öğle aralarında okulda yeterli sosyal etkinlik olmamasının; giriş ve çıkış saatlerinin uygun olmamasının; kılık-kıyafetinin uygun olmadığı zamanlarda (saç, sakal, kravat vb) okul yönetiminden tepkisinden çekinmesinin, devamsızlık yapmasında ara sıra ya da daha üst düzeyde etkili olduğu görüsündedir.
26
Öğrencilerin yaklaşık beste ikisi devamsızlık yapmasında öğretmenlerin etkisi olduğu görüsündedir. Öğrenciler, ders öğretmeninin aşırı disiplinli davranmasının; derslerin çok sıkıcı geçmesinin; başarısız olduğu derslere katılmak istememesinin, devamsızlık yapmasında ara sıra ya da daha üst düzeyde etkili olduğu görüsündedir.
27
Öğrencilerin yaklaşık beste biri ailesinden kaynaklanan nedenlerin devamsızlık yapmasında etkisi olduğu görüsündedir. Öğrenciler, ailesinin dikkatinin çekmek istemesinin; ailesinin okula gitmesi için asırı baskı yapmasının; ailesinin sabahları uyandırmamasının, devamsızlık yapmasında ara sıra ya da daha üst düzeyde etkili olduğu görüsündedir.
28
Öğrencilerin beste birinden daha fazlası akademik kaygıdan kaynaklanan nedenlerin devamsızlık yapmasında etkisi olduğu görüsündedir. Öğrenciler, bir sonraki gün yapılacak sınava çalışmak istemesinin; ödevlerini yapmamasının; mevcut uygulamanın üniversiteye girişini kısıtladığını düşünmesinin, devamsızlık yapmasında ara sıra ya da daha üst düzeyde etkili olduğu görüsündedir.
29
Öğrencilerin yaklaşık dörtte biri çevreden kaynaklanan nedenlerin devamsızlık yapmasında etkisi olduğu görüsündedir. Öğrenciler, kız/erkek arkadaşıyla buluşmak istemesinin; arkadaşları tarafından kabul edilmek istemesinin; devamsızlık yapan arkadaşlarının baskısının; internet kafelere gitmek istemesinin; evinin okula uzak olmasının, devamsızlık yapmasında ara sıra ya da daha üst düzeyde etkili olduğu görüsündedir.
30
Öğrencilerin dörtte biri kisisel nedenlerinin devamsızlık yapmasında etkisi olduğu görüsündedir. Öğrenciler, okulu sevmemesinin; okul dısında çalısmak zorunda olmasının; okulu bitirdiğine is bulacağına inanmamasının, devamsızlık yapmasında ara sıra ya da daha üst düzeyde etkili olduğu görüsündedir.
31
7. Teknik Liselerin ve Çok Programlı Liselerin Devamsızlık Durumları
32
8. Teknik Liselerin ve Çok Programlı Liselerin Devamsızlık Durumları
33
9. Devamsızlığı Önlemek İçin Ne Yapılabilir?
37
10. Farklı Olarak Kullanılabilecek Yöntemler.
Öğrenci Koçluğu: Öğrenci koçluğu öğrenciye neler yapmasını ya da yapmamasını söylemek yerine, öğrencinin neler yapması gerektiğine ya da yapmaması gerektiğine kendisinin karar verme sürecine girmesi ve çözümleri kendisin üretmesini amaçlar.
38
Öğrenci İlgi ve İsteklerini Dikkate Alma
39
Okul Bazlı “Abi- Abla” Projesi:
Abla-Ağabey-Kardeş Projesi ile yaş arası üniversite öğrencisi ya da mezunu gençlerimizi İlköğretim ve 8. sınıf öğrencileriyle ve ortaöğretim öğrencileriyle buluşturma.
40
Öğrencilere Gerçek Yaşamı Tanıtacak Çalışmaların Yapılması:
41
Okul Rehberlik Servisinin Yapması Gereken Çalışmalar:
Devamsızlık sorunu yaşayan öğrenciler ile yüz yüze görüşme yapılması, Öğrencilerin devamsızlık yapma nedenlerinin araştırılması ve bu nedenlerin okul yönetimi ile paylaşılması, Öğrenciyi tanıma teknikleri uygulanarak öğrencilerin ilgi alanlarına yönelik yönlendirici çalışmaların yapılması, Gruplar halinde devamsızlık yapan öğrencilere okulda, sosyal, sportif faaliyetlerde sorumluluk verilerek, öğrencilerin okulu tercih etmesini sağlama, Sınıf rehberlik toplantıları için önceden hazırlanmış aktivitelerin uygulanması ve aktivite eşliğinde toplantıların yapılması,
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.