Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanAyşe Erkan Değiştirilmiş 6 yıl önce
1
DİN EĞİTİMİNDE PROGRAM GELİŞTİRME ÇABASINDA HEDEFLERİN BELİRLENMESİ
2
Din eğitimi hangi amaçlara ve hedeflere ulaşmak
için okullarda yer almalıdır?
3
Din eğitimi,bireyde istendik dini davranış geliştirme (denemeleri) sürecidir.
Öyleyse: Din eğitimi programı, bireyde istendik dini davranışların geliştirilmesi için gerekli ve geçerli öğrenme durumları düzeni şeklinde tanımlanabilir
4
DİN EĞİTİMİ PROGRAMINDAKİ TEMEL UNSURLAR
ÜNİTE VE KONULAR ÖRNEK İŞLENİŞLER HEDEFLER DEĞERLENDİRME
5
Program geliştirme konusunda en önemli husus, program geliştirmede benimsenecek yaklaşım, bir başka ifadeyle benimsenecek program geliştirme modelidir.
6
HEDEFLERİN BELİRLENMESİNDE ETKİLİ OLAN HUSUSLAR
Devletin ve toplumun dünya devlet ve toplumları arasındaki yeri Felsefi anlayışlar ve eğitim felsefesi Toplumsal ve dini-kültürel yapı Öğrencinin özellikleri Devlet ve Rejim Anlayışı B. Eğitim Felsefesi ve Eğitim politikası İnsan Anlayışı A. Felsefi anlayışlar Bilgi Anlayışı Din Anlayışı Eğitim Anlayışı
7
FELSEFİ ANLAYIŞLAR Devlet ve Rejim Anlayışı İnsan Anlayışı
Bilgi Anlayışı Din Anlayışı Eğitim Anlayışı
8
Devlet ve Rejim Anlayışı
Din devleti,komünist devlet ya da demokratik ve laik devletlerde din eğitimine yaklaşım birbirinden farklıdır.
9
İnsan Anlayışı Din eğitiminde hedeflerin belirlenmesinde ve program geliştirmede,insana bireysel yada toplumsal açıdan bakma etkili olabildiği gibi,birey yada tebaa olarak bakmak da etkilidir.
10
Bilgi Anlayışı Din eğitiminde bilgi anlayışının etkisi,özellikle program geliştirme aşamasında görülür. Dini bilginin mutlak kabul edilmesi; hedeflerin, konuların, eğitim ve öğrenme durumlarının belirlenmesinde tesirini gösterir.
11
Din Anlayışı İnsanın kendi dinine ve diğer dinlere, cemaat, mezhep veya tarikatlara karşı tutumu,din eğitiminde program geliştirmede etkili olmaktadır.
12
EĞİTİM FELSEFESİ veya EĞİTİM POLİTİKASI
Eğitim politikasından kasıt;bir devletin yetiştirmeyi hedeflediği insan tipidir. Din eğitiminde program geliştirmede ve hedef belirlemede,milli eğitim politikası ve milli eğitimin genel amaçları belirleyici rol oynamaktadır.
13
DİN EĞİTİMİ YAKLAŞIMLARI
Din eğitimindeki yaklaşımlar,programın türünden amaç ve hedeflerine,muhtevasından değerlendirmesine kadar her alanda etkisini göstermektedir. Micheal Grimit (üçlü tasnif yaklaşımı) dini öğrenmede;dinin kendisi, .din hakkında öğrenmede;din hakkındaki araştırmalar, .dinden öğrenmede;eğitim bilimleri ön plandadır.
14
TOPLUMSAL VE DİNİ KÜLTÜREL YAPI
Eğitimin evrensel genel geçer hedeflerinden biri de,bireyi toplumsallaştırmaktır.Din eğitimi ve öğretimi de,bireyin toplumun dini boyutuna uyum sağlamasına katkıda bulunmalıdır. Toplumların sahip olduğu dini kültürel özelliklerin çeşitlilik arz etmesi de ,program geliştirmede dikkate alınması gereken bir husustur.
15
DEVLETİN VE TOPLUMUN DÜNYA DEVLET VE TOPLUMLARI ARASINDAKİ KONUMU
İçe kapanık bir devlet ve millet yapısı ile dünyaya açık bir devlet ve millet yapısının,din eğitimi programı geliştirirken sahip oldukları eğilim ve anlayışlar birbirinden farklıdır.
16
ÖĞRENCİNİN ÖZELLİKLERİ Öğrenci özellikleri denilince akla gelen iki önemli husustan biri, öğrencinin olgunlaşma ve hazır bulunuşluk düzeyi,diğeri ise öğrencinin ihtiyaçlarıdır.
17
ile hedefler arasında nasıl bir ilişki olabilir?
Dersin türü ve öğrencilerin derse ilgileri ile hedefler arasında nasıl bir ilişki olabilir?
18
Din eğitimi olarak verilen ders, inanana destek olmalı,inanç arayışı içerisinde olana yardım etmeli,kayıtsızca din olgusunu tanıtmalı,inançsıza ise din konusunda sağlıklı davranış kazandırmalıdır.
19
Din öğretiminde öğrenciye görelik ilkesinin anlamı ve önemi nedir?
20
‘öğrenciden hareket’ ilkesi
Öğrenciye pasif alıcı veya öğrenmek zorunda olan gözüyle değil,öğrenmenin gerçekleştiği bir birey olarak bakma Bu ilkeden hareketle din eğitiminin görevi;bir değer ve bir kişilik olan öğrenciden yola çıkmak ve öğrencinin dini değerleri kişilik özelliği olarak kazanmasını sağlamaktır.
21
Din öğretiminde öğrenciye görelik ilkesine uymamanın ortaya çıkardığı sakıncalar nelerdir?
22
Dini konuların sorgulanmadan öğrenilip kabul edilmesi gerektiği anlayışı,ezberleme yönteminin ön plana çıkmasına sebep olmuştur. Din derslerinin muhtevasında yer alan bir konu, yaşanan dini hayatın gerçeklerinden uzak olarak nitelendirilmekte ve bu sorun din dersinin can sıkıcı olmasının sebebi olarak gösterilmektedir. Değer problemlerinin ve kanaatlerin tartışılmasının dikkate alınmadığı bir din dersi reddedilmektedir.
23
O halde; Din eğitiminde hedef belirleme ve program geliştirmede, öğrencinin özellikleri ve beklentileri de dikkate alınmalı,ve din dersleri her şeyden önce,öğrencileri hayatın anlamı ve değeri konusunda aydınlatmalı, onlardan gelecek her türlü soru ve sorunlara uygun karşılıkları bulabilmelidir...
24
ÖĞRENME KURAMLARI VE DİN ÖĞRETİMİNDE PROGRAM GELİŞTİRME
Din eğitimi programlarını geliştirirken dikkate alınması gereken unsurlardan biri de öğrenme kuramlarıdır. Öğrenmenin neliği ve süreci konusunda çeşitli kuramlar bulunmaktadır.
25
DAVRANIŞÇI KURAMLAR Pavlov Klasik koşullanma kuramı Watson ve Guthrie Bitişiklik kuramları Thorndike Bağlaşımcılık kuramı Skinner Edimsel koşullanma BİLİŞSEL KURAMLAR Geştalt kuramı Bilgiyi işleme kuramı Nörofizyolojik kuram Çoklu zeka kuramı İnşacı öğrenme kuramı
26
Klaus Gebauer’in, Almanya’da yaşayan Türk çocuklarına yönelik program geliştirme çalışmalarında esas alınan ve Psiko biyolojik öğrenme diye nitelendirilen öğrenme yaklaşımı:
27
Yeni psiko-biyolojik öğrenme kuramları, öğrenme olgusunun neliğinin ve sürecinin ancak, çevrenin birey üzerindeki karmaşık etkisinin incelenmesi ile anlaşılabileceği noktasından hareket etmektedir. Öğrenme sürecinde işlev gören dört sistemden söz etmek mümkündür:
28
Öğrenme sürecinde işlev gören sistemler
ALGILAMA SİSTEMİ DEĞERLENDİRME SİSTEMİ (hisler duyular) DEĞİŞMİŞ ÇEVRE ÇEVRE DAVRANIŞ SİSTEMİ DÜNYA HAFIZA SİSTEMİ (depolama v.b.)
29
DİN EĞT. PROGRAM GELİŞTİRME MODELLERİ
Mezheplere Göre Din Eğitimi ve Programı Mezheplere Göre Din Eğitimi ve Programı Mezhepler Üstü Din Eğitimi ve Programı Mezhepler Üstü Din Eğitimi ve Programı Mezhepler Arası Din Eğitimi ve Programı Mezhepler Arası Din Eğitimi ve Programı Dinler Arası Açılımlı Din Eğitimi ve Programı Dinler Arası Açılımlı Din Eğitimi ve Programı Fenomenolojik Din Eğitimi ve Programı Fenomenolojik Din Eğitimi ve Programı
30
Beyza Bilgin mezhepler üstü din derslerini iki şekilde anlaşılıp uygulandığını belirtmektedir.
Çoğulcu model anlayışına göre, din dersi toplumun bir aynası olmalıdır. Yani bu ders, her mezhebi olduğu gibi, her türlü dini, dünya görüşünü ve ahlak anlayışını da öğretim konusu yapmalıdır. Birleştirici modele göre, din öğretimi, öğrencinin bütününe cevap verecek nitelikte olmalıdır. Yani din dersinde, dinin özü okutulmalıdır.
31
OKUL ÇEŞİTLERİ VE DİN EĞİTİMİ PROGRAMLARI
32
Okul çeşitleri denildiğinde…
33
genel öğretim okulları
34
Din eğitimi eğitimi ağırlıklı
meslek okulları Diğer okullar
35
Anaokullarında din eğitimi söz konusu değil!
36
Türkiye’de…
37
Din öğretimi
38
okul seviyelerine göre
39
Bir örnek…
40
Meslek liselerine gelince…
41
Batı’da
42
Türkiye gerçeğine baktığımız zaman
43
BATIDA (ALMANYA MERKEZLİ) DİN EĞİTİMİNDE PROGRAM GELİŞTİRMENİN TARİHİ SÜRECİ
44
Avrupa din eğitimi tarihine baktığımız zaman
45
konu ve metin merkezli
46
II.Vatikan Konsülü’nden sonra
47
kerigmatik ders anlayışı
bilgi dersi anlayışı Curriculum anlayışı
48
konu merkezli-monolog
öğrenci merkezli-diyalog
49
Curriculum anlayışında
50
Muhteva değil Yaşam durumları
51
Almanya’da 1970’li yıllarda program geliştirme anlayışı
52
Ben ve İnanç Ben ve Diğerleri Hayat durumları Geleneksel iman Hayat durumları
53
DİN EĞİTİMİNDE PROGRAM GELİŞTİRMEDE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ
54
Program geliştirme çalışmalarında cevap aranan birinci soru artık ; “öğrenci neyi öğrenmelidir?” değil, Niçin öğrenmelidir?” olmuştur. (“Çocuklar ne öğrenmelidir, niçin öğrenmelidir, ne zaman ve nasıl öğrenmelidir?”)
55
Din eğitimi programlarının geliştirilmesinde etkili olacak diğer unsurlar;
Milli eğitim felsefesi Milli eğitimin genel hedefleri Okulun genel hedefleri
56
Hasan Ali Koçer’e göre;
din eğitiminde program geliştirmede en önemli nokta genel eğitimin amaçlarıdır. Anlamaktayız ki; din eğitiminde amaç ve hedefler genel eğitimin hedeflerinden bağımsız olamaz.
57
Din eğitiminde amaç, İnsan unsurunun din duygusunu bilinçlendirmek, onun yönlendirici etkilerini daha anlamlı bir hale getirmek, böylece din duygusu gibi en güçlü ve manevi bir otoriteyi, toplum huzur ve refahı yönünden daha verimli kılmaktır.
58
Din öğretiminde hedef belirlemede etkin aktörler kimlerdir?
59
Etkin iki unsur; Yetişkinler aktif belirleyici Yetişmekte olanlar pasif belirleyici
60
Eğitim hedefi, hayat hedefinin bir somutlaştırması olmalıdır. Din eğitimi hedefleri ve bu hedeflere ulaşmak üzere yapılacak her türlü düzenleme öğrenciye göre olmalıdır.
61
Din eğitimi biliminin bilimler arasındaki konumu hedef belirlemeyi nasıl etkiler?
62
Salt ilahiyat bilimi planlanacak konu ve muhteva da normatif karakterli,
Salt eğitim bilimi normlar eğitim bilimine ait
63
Sonuç olarak, dersin muhtevası ve hedefleri;
Yetişmekte olanların sosyokültürel, toplumsal ihtiyaçlarına, ilgilerine ve seviyelerine, geleneğin anlamına ve bilimin hükümlerine uygun olmalı, eğitimin ve okulun genel amaçlarına, öğrenciye özgürlük kazandırılmasına yönelik olmalı, gerçekliği kutsal ile temellendirmeli böylece konu-problem merkezli didaktik anlayışa uygun olmalıdır.
64
Üç grup davranış türü; Bilişsel, Duyuşsal ve Becerisel ( psiko-motor) davranışlar… Okullarda, din öğretiminde bilişsel davranışlara itiraz edilmezken, duyuşsal ve becerisel davranışlara karşı çıkılabilmektedir.
65
Fakat; Din eğitiminde sadece bilişsel boyutta bilgilendirme değil aksine hayatın mümkün kılınması söz konusudur.
66
Almanya’da 1920 1956 1966 Hedef: “Din dersi; insanları, yaşadıkları dünyada yaşayabilir hale getirmelidir”
67
İman öğretilebilir mi?
68
DİN EĞİTİMİNDE HEDEFLERİN BELİRLENMESİNDE İDEOLOJİ SORUNU
69
Burada ideolojiden kastedilen,
Din eğitiminin yeri, zamanı, şekli gibi hususlardan başlayarak din eğitiminin genel amacının ve hedeflerinin neler olması gerektiği konusundaki bilimsel olmayan yaklaşımlardır.
70
İdeolojik yaklaşımların temelinde;
İdari Siyasi Kültürel Dini anlayışlar bulunabilir.
71
Birçok insan,din eğitiminin sunduğu geleneğin birçok unsuru ve içeriğiyle bağları koparmakta veya onlara bölük pörçük yaklaşmaktadır. Geri kalanlar ise geleneğin kendilerine bir emniyet sunduğunu düşünerek ona bağlanmaktadır. İşte burada bir ideoloji sorunu gündeme gelmektedir.
72
Din eğitiminin, ideolojik yaklaşımlardan kurtularak bilimsel düzeyde ele alınması, planlanması ve yürütülmesi gerekmektedir.
73
Okuldaki din eğitiminin hedefleri neler olabilir?
Öyleyse; Okuldaki din eğitiminin hedefleri neler olabilir?
74
Okulun esas hedefi, Öğrencinin dini alana tavır alışındaki bilinçliliği sağlamaktır. Din konusunda doğru ve geçerli davranışlar kazandırmaktır.
75
Sonuç olarak; Okuldaki din eğitiminin hedefleri olarak şunları düşünebiliriz: Kendini gerçekleştirmede dinin katkısından yararlanma Toplumsal hayatın dini boyutuna uyum sağlama Dinin evrensel boyutunu kavrayabilme Dini aslına uygun öğrenme Kültürün dini boyutunu algılayıp benimseyerek onu ilerletecek güce sahip olma Ahlaki alanda dinin katkılarından faydalanma
76
BİZİ DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİZ
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.