Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
Yoğun Trafikte ve Seperasyonda Seyir
2
Yoğun Trafikte Seyir Gemi Trafik Hizmetleri(VTS) Sistemleri; belirlenmiş deniz alanlarındaki deniz trafiğini izleyerek, -Seyir emniyetini arttırmak -Kaza riskini azaltmak, -Deniz çevresinin korunmasına katkıda bulunmak amaçlarıyla kurulmuş olan sistemlerdir.
3
Seyir Yardımı Hizmeti Zor seyir veya kötü meteorolojik koşullarda, seyir esnasında arıza söz konusu olduğu durumlarda, gemi kaptanı tarafından talep edildiğinde veya Gemi Trafik Hizmetleri Operatörü tarafından gerek görüldüğünde, gemilere verilen hizmettir. Seyir yardımı hizmeti tavsiye niteliğinde ve sonuca yöneliktir.
4
Bilgi Hizmeti Gemiler, Gemi Trafik Hizmetleri alanına girdiklerini rapor ettiklerinde ve Gemi Trafik Hizmetleri alanı içerisinde bulundukları süre içerisinde düzenli aralıklarla veya gerekli görüldüğü durumlarda ya da gemilerce talep edilmesi halinde verilen hizmetlerdir.
5
Kıyı Gemi Trafik Hizmetleri
Deniz trafiği yoğun olan ve gemiler tarafından geçiş alanı olarak kullanılan bir kıyıda kurulan Gemi Trafik Hizmetleri.
6
Liman Gemi Trafik Hizmetleri
Bir ya da birden fazla liman tesisinde kurulan Gemi Trafik Hizmetleri.
7
Bölgesel Gemi Trafik Hizmetleri
Deniz yetki alanları içerisinde bulunan körfezlerde, iç sularda, deniz trafiği yoğun olan belirli bir bölgede ve bu bölgede bulunan liman tesislerinde kurulan Gemi Trafik Hizmetleri.
8
VTS’nin Faydaları Seyir emniyetini arttırmak, Deniz trafiğinin kontrolü ve koordinasyonu sağlamak, Gemilere ve limanlara bilgi hizmeti sağlamak, Gemilere seyir yardımı hizmeti vermek, Deniz kazalarını önleyebilmek, Deniz güvenliğinin arttırılmasına yardımcı olmaktır.
9
TÜRK BOĞAZLARININ TOPLAM UZUNLUĞU 164 NM
• Yılda gemi/150 milyon ton Tehlikeli Yük • 2002 yılından beri gemi trafiğinde10% artış
10
Yaşanmış Kazalar 1994 M/T Nassia – M/V Ship Broker
11
1979 M/T Independenta – M/V Evriali
12
Yoğun Trafik durumu var ve gece ise ilk iş kaptana haber verilmelidir
Yoğun Trafik durumu var ve gece ise ilk iş kaptana haber verilmelidir . Kaptanın talimatları üzerine manevra yapılmalı veya yapılmamalıdır.
16
YOĞUN TRAFİKTE KAPTANIN SORUMLULUKLARI
1) Kaptan, gemi trafik hizmetleri alanı içerisinde gemisinin sevk ve idaresi ile gemisinin yapacağı bütün manevralardan sorumludur.
17
2) Kaptan, gemi trafik hizmetleri tarafından verilen tüm talimatlara, gemisinin ve diğer gemilerin emniyeti açısından tehlike arz etmediği müddetçe uyacaktır.
18
Gemisinin veya diğer gemilerin emniyetini etkileyebilme olasılığı sebebiyle gemi trafik hizmetleri tarafından verilen talimata uymayan gemi kaptanı, mümkün olan en kısa sürede gemi trafik hizmetlerine nedenleri ile birlikte bilgi verecektir.
19
4) Kaptan, gemisinde veya gemi trafik hizmetleri alanı içerisindeki veya çevresindeki başka gemi ya da gemilerde;
20
a) Gemi emniyetine etki edebilecek çatma, çatışma, karaya oturma, hasar, arıza veya makine arızası, sızıntı veya yük kaymaları ile omurga veya tekne yapısı hasarları gibi olaylar veya kazaları,
21
b) Seyir emniyetine tehlike oluşturabilecek, geminin manevrasına veya denize elverişliliğine etki eden arızalar ile geminin yürütücü gücü olan makineleri, dümen donanımı, elektrik gücü üreten jeneratörleri, seyir cihazları veya iletişim ekipmanlarında bozukluk oluşturan olaylar veya kazaları,
22
c) Kirletici maddelerin denize boşaltılması gibi nedenlerle denizin veya sahilin kirletildiği veya kirletici maddelerin denize boşaltılması riskini oluşturan durumları, tespit ettiğinde gemi trafik hizmetleri otoritesini bilgilendirecektir.
23
YOĞUN TRAFİKTE VARDİYA ZABİTİNİN SORUMLULUKLARI
1) Vardiya zabiti ; radarını yoğun trafikli sularda sınırlıklarını dikkate alarak kullanmalıdır.
24
2) Vardiya zabiti ; kaptanın temsilcisidir
2) Vardiya zabiti ; kaptanın temsilcisidir. Her zaman başta gelen sorumluluğu geminin güvenli seyridir. Her zaman denizde (yoğun trafikte vs.) DÇÖT kurallarına uymalıdır Denizde çatışmayı önleme tüzüğü
25
3) Vardiyası sırasında yoğun trafikte yaptığı hareketleri (manevra,hız,rota) İşlemlerinin Kaydını Tutacaktır .
26
4) Yoğun Trafikte Gemilerle Arasında Çatışma Ve/Veya Her hangi Bir Olay Olduğu Zaman İlk Olarak Kaptanı Çağırmalıdır.
27
5) Vardiya Zabiti ; Geminin Rotasını , Süratini , Denizdeki Akıntıyı , Diğer Gemilerle Arasındaki Mil’i (Mesafeyi) , Yapacak Olacağı Manevrayı Her Zaman Göz Önünde Bulundurmalıdır. 6) Bütün Elektronik Seyir Cihazlarını Kullanmayı İyi Bilmelidir.
28
YOĞUN TRAFİKTE KILAVUZ KAPTANININ SORUMLULUKLARI
1) Gemiye Bindiğinden İtibaren Kaptan Gibi Görevleri Üstlenen Kılavuz Kaptan Yoğun Trafikte Kaptanla Ortak Kararlar Alarak Aldıkları Kararları Yürürlüğe Koymaktadırlar
30
2) Kılavuz Kaptan Geminin Hangi Rotada Kaç Knot Süratle Gideceğine Karar Vermelidir. .
32
SEPERASYON HATTINDAKİ SEYİRDE KAPTANIN SORUMLULUKLARI
1) Seperasyon Hattında Vardiya Zabitinin Getirdiği Haritalar Üzerindeki Hesaplamaları , Yapılcak Olan Manevraları Dikkatle Kontrol Etmelidir.
34
Seperasyon Hattında Çıkmamaya ve Kendi Sancak Tarafından Gitmeye Sorun Olmadığı Taktirde Tek Bir Rota Üzerinden Gitmesi Daha Güvenli Olacaktır.
35
2) Öncelikli Geçme Hakkı Tanınan Gemilerin Yolundan Çekilecek Ve Seperasyon Hattında Verilen Sürati Aşmayacaktır
36
SEPERASYON HATTINDAKİ VARDİYA ZABİTİNİN SORUMLULUKLARI
1) Vardiya Zabitinin ; Koyacak Olduğu Rotalar Trafik Ayrım Düzeni Rotalarına Paralel Olmalıdır , Mümkün Olduğu Kadar Sancakta Seyretmelidir.
37
2) Dönüş Yapacaksa Trafik Ayrım Düzeninde Belirtilen Noktalarda Yapılmalıdır.
38
3) Akıntı ve Rüzgar Takip Edilmeli Ve Düşmeler Zamanında Kullanılmaya Başlanılmalıdır. 4) Radar Ekranında ki Eko’Lar Gereğinden Fazla Görünürlü Olmalıdır.
39
5) Girdiği Ayrım Düzenlerinden Zorunlu Olmadıkça Çıkmayacak , Çıktıysa En Doğru Manevrayla Tekrar Ayrım Düzenine Girmelidir.
40
6) Trafik Ayrım Düzeni İçerisindeyken Seyir İçin Yaptığı Tüm Her şeyi Bilgiler Dahilinde Raporlayıp Kaptana Sunmalıdır.
41
DENİZDE TRAFİK AYRIM DÜZENLERİ
Kara yollarında da kullandığımız gibi denizde de trafik ayrım şeritleri bulunmaktadır. Bu şeritler güvenli su yollarını teşkil etmekte olup boğazlar ve dar kanallardaki gemi trafik düzenini sağlamak amaçlı oluşturulmuştur.
42
Uluslararası sularda uygulanan trafik ayrım düzeni 1994 yılından itibaren ülkemiz denizlerinde de kullanılmaya başlamıştır. Boğazlarımızın trafik ayrım düzenine girmesinin ardından gemi kazalarında ciddi şekilde azalma görülmüştür.
44
Yukarıdaki resimlerde görüldüğü gibi trafik ayrım düzeni hem manuel haritalarda hemde navigasyon cihazlarında belirtilmiştir.
45
Trafik ayrım düzenini kullanan bir tekne
1-Uygun trafik şeridinde o şeridin trafik yönüne uygun seyredecektir. 2-Mümkün olduğunca trafik ayrım hattından güvenli mesafede uzak olacak şekilde seyredecektir.
46
3-Uygun trafik şeridine girerken veya çıkarken şeridin girişini veya çıkışını kullanacaktır. Giriş ve çıkışlarda şeride en uygun açıda seyir yapacaktır.
47
4-mümkün olduğunca trafik ayrım düzeninde karşıdan karşıya geçmekten kaçınacaktır. Böyle bir durum söz konusu olduğunda trafik ayrım düzenine dik bir açıyla en kısa yoldan geçişini tamamlayacaktır
48
5-Boyu 20 metreden fazla olan tekneler seyrettiği şeridin kıyıya yakın tarafını kullanmaktan kaçınacaktır. 6-Boyu 20 merteden az olan ve yelkenli tekneler kıyıya yakın tarafını kullanacaktır.
49
Trafik ayrım düzenini kullanmayan bir tekne
1-Trafik ayrım düzeninde seyir yapan veya karşıdan karşıya geçiş yapan tekne dışındaki tekneler acil bir durum haricinde trafik ayrım düzeninden uzak duracaktır.
50
2- Trafik ayrım düzeninin sonlarına yakın bölgede seyir yapan bir tekne normalden daha dikkatli seyir yapacaktır. 3-Bir tekne acil bir durum dışında trafik ayrım hattında demir atmayacaktır.
51
4-Balıkçılıkla uğraşan bir tekne trafik ayrım şeridinde seyreden bir teknenin geçişine engel olmayacaktır. 5-Boyu 20 metreden az olan veya yelkenli bir tekne trafik ayrım düzeninde güvenle seyreden bir teknenin geçişine engel olmayacaktır.
52
Kurallardan muaf olan tekneler
1-Manevra kabiliyeti kısıtlı bir tekne ( seyir güvenliği için bakım onarım yapan) onarım süresi boyunca bu kuralları uygulamaktan muaftır. 2-Yaptığı iş nedeniyle (su altı kablosu döşeme) trafik ayrım düzeni içinde bulunan bir tekne bu kuralları uygulamaktan muaftır.
53
TÜRK BOĞAZLAR BÖLGESİ Türk Boğazlar bölgesi; Istanbul Boğazı, Marmara Denizi ve Çanakkale Boğazından oluşan toplam 326 km bir deniz alanı ifade eder. Bu alanda, gerek trafik yoğunluğu, gerek seyir güçlükleri açısından İstanbul Boğazı özellik arzetmektedir.
54
Marmara Denizinde seyir açısında bir güçlük olmadığı gibi Çanakkale Boğazında da Kepez – Akbaş arasındaki 10 millik mesafe dışında İstanbul Boğazı ile kıyaslanacak bir seyir güçlüğü yada trafik yoğunluğundan bahsetmek mümkün değildir.
55
İstanbul Boğazından 2000 yılı itibari ile 48079 adet gemi geçmiştir
İstanbul Boğazından 2000 yılı itibari ile adet gemi geçmiştir. (günde 134) Bayraklarına göre: T.C. Bayraklı: adet %32 Yabancı Bayraklı: adet % 68
56
Boylarına göre: 200 metreden büyük (1): 2203 adet 200 metred GRT ‘larına göre: 500 GRT ‘den büyük (2): adet 500 GRT’den küçük: 3345 adet en küçük: adet
57
Kılavuz Kaptan alıp almayan: Kılavuz Kaptan alan: adet % 40 Kılavuz Kaptan almayan: adet % 60
58
TÜRK BOĞAZLARI TRAFİK SİSTEMİ
Montreux sözleşmesinden önce (1923 – 1936) Lozan Anlaşmanın gereği boğazlardaki yönetim uluslararası bir komisyon aracı ile yürütülmektedir.
59
Bu dönemi 1 Temmuz –1994 öncesi (Türk Boğazları Deniz Trafik Düzeni Tüzüğü’nün uygulamaya kurulduğu tarih) ve sonrası diye iki bölümüde incelenmeli. 1 Temmuz –1994 öncesi boğaz trafiğinde uluslararası seyir kuralları GOLRER – 1973 (Denizde Çatışmanın Önlenmesi Hakkında Uluslararası Tüzük) ve liman tüzükleri uygulanmıştır.
60
Trafik Ayrım Düzeni Türk Boğazları ile yaklaşmalarında Denizde Çatışmayı Önleme Uluslararası Kurallarının (COLREG ) 10 uncu kuralına göre düzenlenmiş, Uluslararası Denizcilik Örgütü (IMO) tarafından onaylanmış ve EK-1 de belirtilen trafik ayırım düzenleridir
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.