Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
Mustafa KEMAL’İN Çocukluğu Ve Eğİtİm HayatI
2
Annesi Zübeyde Hanım Konya-Karaman Babası Ali Rıza Efendi Aydın Söke
3
1881 YILINDA SELANİKTE DOĞDUĞU EV
MUSTAFA KEMAL GAZİ ANTEP NÜFUSUNA KAYITLIDIR
4
Mustafa kemal okulda Mahalle Mektebi(Selanik)
1 Mahalle Mektebi(Selanik) İlkokul seviyesindeki okuldur.Annesi Zübeyde hanımın gitmesini istediği okuldu. 2 Şemsi Efendi Mektebi(Selanik) Ali Rıza Efendinin gitmesini isteği okuldu. 3 Selanik Mülkiye Rüştiyesi(Ortaokul) Sivil Ortaokuldur 4 Selanik Askeri Rüştiyesi(Ortaokulu) Askerliğe İLK adımını attığı bu okulda matematik öğretmeni kendisine KEMAL adını verdi 5 Manastır Askeri İdadisi(Lise) Edebiyat,Tarih ve Hitabete ilgi duydu.Milliyetçilik düşüncesi gelişti. 6-7 İstanbul Harp(Savaş)Okulu Teğmen rütbesi ile mezun oldu. İstanbul Harp(Savaş)Akademisi Kurmay Yüzbaşı rütbesi ile mezun oldu.
5
SELANİK 1)Ekonominin canlı olduğu önemli bir ticaret kentiydi.(Liman kenti ve demir yolları vardı)
6
Çok uluslu ŞehİR selanİk
2-Selanik’te Türklerle birlikte Rum,Sırp,Bulgar,Yahudi ve Ermeniler gibi milletler yaşamaktaydı *Kozmopolitik,Çok uluslu(milletli) bir yapıya sahip olan Selanik bu sayede zengin bir kültürel yapıya sahip oluyordu. *Bu durum M.Kemal’in Milliyetçi duygularını güçlendirmiş ve farklı kültürleri yakından tanımasını sağlamıştır.
7
FARKLI DİNLER ve kültürel gruplar BİR ARADA YAŞIYORDU
3-Selanikte Müslüman, Hristiyan ve Yahudiler bir arada yaşıyordu. * Bu durum M.Kemal’in hoşgörü anlayışını geliştirmiştir.
8
EĞİTİM VE KÜLTÜREL FAALİYETLERİN CANLI OLDUĞU BİR KENTTİ
4-Bu durum M. Kemal’in kültürel hayatını olumlu etkilemiştir.
9
5- Avrupa’daki gelişmeler ilk olarak Selanik’e ulaşıyor ve buradan diğer yerlere yayılıyordu.
6- Aydınların ve siyasi akımların merkezi konumundaydı (İttihat ve Terakki)
10
Osmanli’yi dağilmaktan kurtarmak İÇİN ortaya atilan fİkİr akimlari
1-OSMANLICILIK Din, dil ve ırk ayrımı gözetmeksizin Osmanlı sınırları içinde yaşayan tüm vatandaşların birlikteliğini ve kanun önünde eşit olması gerektiğini savunan düşüncedir. Milliyetçilk
11
2-İSLAMCILIK-ÜMMETÇİLİK- PANİSLAMİZM
Avrupa'nın sömürgeci devletlerine karşı halifeliği öne çıkararak tüm Müslümanları(hangi milletten olursa olsun) halifelik etrafında birleştirmek ,ve böylece Osmanlı ve İslam dünyasını esarete düşmekten kurtarmak için ortaya atılmıştır. I.Dünya savaşında Arapların İngilizlerle birlikte Osmanlıya karşı savaşması ile bu fikir etkisini yitirmiştir. *Milliyetçilik Ümetçiliğin önüne geçmiştir. 2-İSLAMCILIK-ÜMMETÇİLİK- PANİSLAMİZM
12
Osmanlı devletinin çöküş dönemine girmesini Batı bilim ve tekniğinden uzak kalma nedenlerine bağlayan bu fikir, çöküşü önlemeye yönelik olarak da batı bilim ve tekniğine yönelmeyi önermişse de köklü batıcılık yerine yüzeysellikten ileriye gidememiştir. 3-BATICILIK
13
4-TÜRKÇÜLÜK-TURANCILIK- PANTÜRKİZM
Bu fikir Osmanlı sınırları içindeki bütün Türkleri bir bayrağın altında toplamaya yöneliktir. Türkçülük; Kurtuluş Savaşı döneminde etkili olmuş ve milli mücadelenin kazanılmasında etkili olmuştur. 4-TÜRKÇÜLÜK-TURANCILIK- PANTÜRKİZM
14
Fİkİr akIMLARININ SAVUNUCULARI
Osmanlıcılık Namık KEMAL-Ziya PAŞA Türkçülük Ziya GÖKALP İslamcılık Abdülhamit Mehmet Akif ERSOY Batıcılık Tevfik FİKRET
15
CEPHEDEN CEPHEYE MUSTAFA KEMAL
31 mart olayı ya da isyanı, Meşrutiyet karşıtlarının 13 Nisan 1909'da çıkarttığı isyandır. Bu olaya "31 mart vakası" denmesinin nedeni ise Rumi takvime göre 31 mart 1325'de başlamış olmasıdır. II. Abdulhamit döneminde gerçekleşen 31 mart vakası, padişahın tahtan indirilmesiyle sonlanmıştır. İsyanı, Mustafa Kemal'in komutanlığını yaptığı Hareket Ordusu bastırmıştır 31 MART VAKASI Meşrutiyet:Hükümdarın yetkilerinin anayasa ve halk oyuyla seçilen meclis tarafından kısıtlandığı yönetim biçimidir.
16
TRABLUSGARP SAVAŞI(1911-1912) OSMANLI DEVLETİ-İTALYA
17
Savaşın Sebepleri: Siyasi birliğini geç kuran İtalya’nın sömürgecilik faaliyetlerine girişmesi. İtalya’nın Habeşistan’a saldırması ve başarılı olamaması. İtalya’nın diğer Avrupa devletleri ile anlaşması. Trablusgarp’ın İtalya’ya yakın ve savunmasız olması. Trablusgarp’ın ticaret yolları üzerinde bulunması ve zengin maden yataklarına sahip olması. Savaşın Gelişimi: İtalya, Osmanlı Devleti’nin Trablusgarp’ı gelişmişlikte geri bıraktığı ve bölgedeki İtalyanlara kötü davrandığı iddiasıyla Osmanlı’ya ültimatom çekmiştir. İtalya, Trablusgarp’ı işgal etmiştir. Mustafa Kemal Trablusgarp ve Derne’de, Enver Bey de Bingazi’de başarılar kazanmıştır. Savaşın uzun sürmesi İtalya’yı maddi sıkıntıya sokmuş, savaşın bitmesini isteyen halkın tepkisi üzerine İtalya, Osmanlı’yı barışa zorlamak için Oniki Ada’yı işgal etmiştir. Bu sırada I.Balkan Savaşı başlaması, Osmanlı’yı zor durumda bırakmış ve Osmanlı Devleti İtalya ile Uşi Antlaşması’nı imzalanmıştır
18
Uşi Antlaşması Trablusgarp ve Bingazi İtalya’ya bırakılacak. Trablusgarp ve Bingazi dini bakımdan Osmanlı halifesine bağlı kalacak Sonuçları: Osmanlı Devleti’nin Kuzey Afrika’da ki son toprak parçası elden çıkmıştır. **Mustafa Kemal’in İLK askeri başarısıdır. NOT:Osmanlı Devleti,deniz gücü yetersiz olduğu için donanma ile,Mısır İngiliz işgalinde olduğu için kara yolu ile Trablusgarp’a asker gönderememiştir.
19
1. DÜNYA SAVAŞI VE MUSTAFA KEMAL MUSTAFA KEMAL 1
1. DÜNYA SAVAŞI VE MUSTAFA KEMAL MUSTAFA KEMAL 1.DÜNYA SAVAŞINDA ŞU CEPHELERDE SAVAŞMIŞTIR 1 ÇANAKKALE CEPHESİ: 19.TÜMEN KOMUTANLIĞI İtilaf Devletlerinin Osmanlı Devletini saf dışı edip topraklarını paylaşmak ve Rusya’ya yardım götürmek istemeleri. Arıburnu,Conk Bayırı ve Anafartalar’da başarılar kazandı ve Albay oldu M.Kemal Türk Halkı ve Dünya tarafından tanındı 2 KAFKAS (DOĞU) CEPHESİ Ruslardan Muş ve Bitlis’i geri aldı. Rusların güneye inmesini engelledi. 3 SURİYE FİLİSTİN CEPHESİ İngilizlerin Suriye-Filistin bölgesindeki işgali bölgede bulunan 7. Ordu Komutanı Mustafa Kemal Atatürk tarafından durdurulmak istenmiştir.Ancak sınırlı sayıdaki askeri mevcut, özellikle Alman komutan General Liman von Sanders’in Atatürk ile anlaşamaması, ayrıca Liman Von Sanders’in stratejik hataları ve Arapların İngilizlerle işbirliği yapması bu cephede Osmanlı Devleti’nin başarısız olmasına yol açmıştır.
20
Çanakkale cephesİ
21
KAFKAS (DOĞU) CEPHESİ
22
SURİYE CEPHESİ
23
Mustafa Kemal’in Trablusgarp’ta yerli halkı İtalyanlara karşı örgütlemesi onun TEŞKİLATÇI ve LİDER bir kişiliğe sahip olduğunun göstergesidir. Mustafa Kemal’in Çanakkale Savaşları sırasında düşmanın hangi bölgeden çıkarma yapacağını tahmin etmesi ve tedbir alması onun İLERİ GÖRÜŞLÜ olduğunu gösterir. Mustafa Kemal’in işgallere karşı TÜRK halkını örgütlemesi ve yapılan mücadeleler sonunda ülkeyi düşmandan temizlemesi onun BİRLEŞTİRİCİ ve BÜTÜNLEŞTİRİCİ bir kişiliğe sahip olduğunu ve BAĞIMSIZLIĞA verdiği önemi gösterir.
24
Dört şehİr ve mustafa kemal
25
1-Selanik SELΑNİK (Bugün Yunαnistαn’ın bir şehridir.)
M.Kemal’in doğduğu şehirdir. İşlek bir limαnı ve Αvrupα ile demir yolu bαğlαntısı vαrdı. Mustαfα Kemαl 1907’de αskeri görev için burαyα geldiğinde İttihαt ve Terαkki Cemiyetine kαtıldı. Mustαfα Kemαl, bαzı fikirlerinin cemiyetin ileri gelenleriyle uyuşmαmαsı ve ordunun siyαsetten αyrılmαsı gerektiğini düşündüğünden bu cemiyetten αyrıldı. 1-Selanik
26
Manastır(Bugün Makedonya’da bir şehirdir.)
Atatürk bu şehirde okul hayatı boyunca tarih konularına merak salmış ve Milli duyguları gelişmişti.Ziya Gökalp Mehmet Emin Yurdakul Namık Kemal ve Tarih öğretmeni Mustafa Kemal’i milli duygular bakımından son derece etkilemiş ve vatansever olmuştur 2-MANASTIR(BİTOLA)
27
M.Kemal’in başkente ilk gelişi eğitim amaçlıdır Harp Okulu ve Harp Akademisi.
M.Kemal, İstanbul devletin başkenti olduğu için devletin içinde meydana gelen her türlü gelişmeyi,ayrıca Avrupa’daki gelişmeleri de yakından takip edebilmiştir 3-İSTANBUL
28
Günümüzde Bulgaristan’ın başkenti olan Sofya’ya, Mustafa Kemal, diğer şehirlerden farklı olarak eğitim amaçlı değil askeri görevi gereği gitmiştir. Sofya Askeri ataşesi olarak 1914’te görevlendirildi Askeri Ateşe:Askeri konularda uzman elçilik görevlisidir. Mustafa Kemal bu şehirde ilk kez bir Avrupa şehrindeki toplum hayatının inceliklerini inceleme fırsatı buldu. Burada düzenlenen balolara, yemeklere katıldı, diplomatlarla bol bol sohbet etti ve fikir sahibi oldu Sofya’da Bulgar Meclisini takip ederek parlamento(Parlamento: halka ait olan egemenliğin belirli bir süre temsilcileri aracılığıyla kullanıldığı demokratik ülkelerde yasama organına verilen genel addır)rejiminin nasıl işlediğini görmüştür. 4-SOFYA
29
TopçusIRTI AKV ORTAOKULU SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENİ AYHAN ÜNALAN SAKARYA/AKYAZI/KUZULUK
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.