Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Yazılım ve Bilgi Teknolojilerinde Big Bang Boom Teorisi*

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Yazılım ve Bilgi Teknolojilerinde Big Bang Boom Teorisi*"— Sunum transkripti:

1 Yazılım ve Bilgi Teknolojilerinde Big Bang Boom Teorisi*
Copyright © 2014 The Standish Group International, Inc.*

2 Büyük Projelerde Big Bang Teorisi
Çalışan bir yazılım ürününün tüm katılımcıları (stakeholders) ile ortak olarak ortaya çıkmış olması ve çalışıyor olması önemlidir. Big Bang kavramının en temel özniteliği projenin tüm fonksiyonelliğin tamamlanmış olarak belirli bir tarihte teslim edilmiş olmasıdır. Big Bang teorisi potansiyel, geliştirilmesi hedeflenen büyük bir projede de kullanılarak ön proje ile ilgili araştırmalara ışık tutar.

3 Proje İştirakçileri (Stakeholders)
Projeye dahil bir iştirakçi (stakeholder) projede bulunan herhangi bir kişi (şahıs) ya da organizasyondur. Bu kişi ya da organizasyonun projenin çalışmasının devam etmesine ve tamamlanmasına pozitif ya da negatif etkisi olabilir. Proje yöneticisi ve proje geliştirme takımı projenin doğal katılımcılarıdır. Yukarıdaki tanım Project Management Institute (PMI) tarafından yapılmıştır ve 2013 yılından itibaren de bir projenin çıktısı (outcome) olarak kabul edilmektedir.

4 Farklı Katılımcılar Proje yöneticisi Proje takımı Proje sponsoru
Projeyi gerçekleştiren organizasyon Ortaklar (Partners) Müşteri (Client) Diğerleri. Bunlar proje çıktılarından etkilenen her şey olarak alınır.

5 Anahtar Katılımcılar (Key Stakeholders)
İçsel (İnternal) – Proje takım üyeleri : işleri gerçekleştiren gruptur Proje yönetim takımı: Doğrudan projenin yönetimi ile ilgili olan takım elemanlarıdır Arada müşteri/kullanıcılar bulunur : Sınuçta elde edilen ürünü kullanacak organizasyon ya da kişidir. Farklı düzeylerde kullanıcı tanımlanabilir Sponsor: Maddi kaynakları sağlayan kişi ya da grup Organizasyonu gerçekleştiren: Organizasyon çoğunlukla projenin içerisinde kabul edilir. Dışsal (external): Etkileyenler ( Influencers ) Projede doğrudan ilişkili olmayıp bir projenin gidişatını etkileyen kişi ya da gruplardır.

6 PMBOK (Project Management Body of Knowledge)
PMI (Project Management Institute) gönüllülerden oluşan bir topluluktur ve endüstri standartlarını belirlemeyi amaçlar «A Guide to the Project Management Body of Knowledge» isimli kılavuz, American National Standards Institute (ANSI) tarafından da tanınmıştır. 2013 yılında ISO (International Organization for Standardization) adapte edilerek PMBOK 5 versiyonu olarak proje yönetimi proseslerine uyarlanmıştır. Proje yönetimi kılavuzu (PMBOK ) ise proje yönetimi ile ilgili bir dizi standart tanımlar.

7 Büyük Yazılım Projeleri (2003-2012)
CHAOS* veri tabanında bulunan çok büyük yazılım projelerindeki göre değerlendirmeler: Başarılı (successful) projeler zamanında teslim edilen , maliyetine uygun ve implementasyonu gereksinimleri sağlayan projelerdir. Problemli (Challenged) projeler maliyetinin üzerinde sonuçlanan, geç teslim edilen ve/veya gereksinimlere cevap vermeyen projelerdir. Başarısız (failed) projeler ya proje tamamlanmadan iptal edilmiş Ya da implementasyonu sonunda kullanılmayan projelerdir. CHAOS, Standish Grup veri tabanı Standish Group isimli araştırma kurumu uluslararası büyük IT projelerini izleler ve yazılımları da içeren raporlar yayınlar

8 Ön Proje Örneği (NPAC) NPAC (Number portability Administration Center) isimli proje öneriliyor. Bu projede uluslararası düzeyde sabit ve mobil telefon kullanıcılarının yerlerini (konumlarını) ve operatörlerini değiştirdiklerinde telefon numaralarını korumalarını sağlayan bir sistem geliştirilecektir. Önerilen projenin CHAOS veritabanındaki diğer projelerle karşılışatırılarak geliştirilmesi hedefleniyor. Mevcut proje Neustar Federal Communications Commission (FCC) tarafından belirlenen kurallara göre geliştirilmiş. Bu proje de yeni geliştirilecek proje için önemli bir yapı taşı teşkil edecektir. Yeni NPAC teslim edilecek yazılımın, diğer tüm hizmetlerin ve operasyonların tümünün Big Bang içerisinde yapılmasını hedeflemektedir. Çünkü iştirakçiler mevcut işleyen yapı Neustar sistemini düzeyinde hizmet ve fonksiyonellik talep etmektedirler.

9 Yazılım Projelerine Standish Grup Katkısı
Önerilen yeni NPAC sisteminin geliştiricisinin ve tüm çevresinin projenin büyüklüğü büyüğü, karmaşıklık, farklı tipteki iştirakçiler, birbirleri ile bağlantılı pek çok alt sistemler, yoğun test işlemine olan gereksinim, projenin tamamlanma tarihindeki sıkıntılar gibi pek çok benzerlikleri bulunmaktadır. Tüm bunlar Big Bang olarak adlandırılmaktadır.

10 Alternatif Proje Yaklaşımı
İteratif döngü önerilmektedir. Küçük gruplar fonksiyonelliği gerçekleştirir ve onların geri bildirimi (feedback) daha fazla fonksiyonellik gerçekleştirmek üzere kullanılır. İteratif geliştirme bir dizi küçük projrden meydana gelir. 90 lı yılların başlarında Standish Group iteratif ürün geliştirme yöntemlerini yayınladıktan sonra bu yöntem Scrum gibi pek çok çevik (agile) metodolojilerin kaynağı olmuştur. Amazon, eBay, WebEx ve Google ürünlerini ve organizasyonlarını oluşturmak üzere iteratif yöntem kullanmışlardır. Yeni firmalar (start-up companies) dünya ölçeğinde «minimal kabul edilebilir ürün» politikası ile çalışmaya başlarlar.

11 NPAC Ürününe adım adım erişim
Neustar ilk NPAC ürününü geliştirdiğinde bu proje Big Bang tipinde bir proje idi. Aslında yeni proje kapsam olarak (uygulama alanı) oldukça küçüktü Neustar pek çok problemler içeriyordu 17 yıl sonra Neustar geliştirdiği yeni sistemi (fonksiyonelliği ) endüstrinin tüm gereksinimlerini karşılayacak şekilde tüm hizmet düzeylerinde başarı ile çalıştırdı Çok yoğun bir iteratif geliştirme yapısı içerisinde telekom endüstrisi katma değerini çok arttırdı. Gelecekte önerilecek yeni bir NPAC üreticisi ,doğru bir Big Bang implementasyonu ile sonuçlanmış olan, bu süreçleri takip edecektir.

12 Yeni NPAC Projesinin Çözümü
Mevcut NPAC sistemini yeniden inşa etmek için CHAOS veri tabanındaki büyük projeler karşısında değerlendiriliyor. Tablo veri tabanındaki benzer 100 den daha fazla projenin sonuçlarını yansıtıyor. Bu aşamada en yüksek başarısızlık oranı elde ediliyor. Bu sonuçlar yeni bir NPAC projesi ile ilgili tahminlerdir. Projenin başarısın da projenin büyüklüğü (size), karmaşıklığı (iştirakçilerin sayıları ile birlikte yüzlerce özellik karmaşıklığı belirler), kullanılan metodoloji, çalışanların becerileri, kullanılan araçlar ve teslimat (delivery) önemlidir.

13 Projenin Başarısında Ürünün Dağıtımının Önemi
Yeni üreticiler geliştirdikleri ürünün fonksiyonelliğini yansıtmakta deneyimsiz olabilir. Müşteri ile iletişime geçmekte yetersiz kalabilir. Big Bang dağıtım (delivery) ilkeleri bu problemi çözecektir.

14 Projenin Başarısında Endüstrinin önemi
Yeni projenin hangi endüstriye ait olduğu proje başarısını etkiler. Endüstri çevresel (environmental) bir faktördür . Ayrıca: Projenin karmaşıklığı, geliştirme tipi, uygulama alanı başarı oranını istatistik sonuçlarına göre bir miktar düşürebilir. Örneğin %6 bir başarı yüzdesi elde edilmiş ise bu oran %4 e düşebilir.

15 NPAC Projesi ile İlgili Zaman Aşımları
Bu istatistiki değerlere göre Standish Grup ortalama iki katı sürede tamamlanacağını öngörmektedir. Diğer bir ifade ile; projenin geliştirilmesi için iki yıl öngörülmüş ise dört yılda tamamlanacağı beklentisidir. Zaman ve maliyetin fazla aşımını önlemek İçin bazı süreçlerden vazgeçilebilir.

16 Genel Başarı Faktörleri
CHAOS veritabanındaki benzer projelerin sonuçları Projeye pozitif katkı sağlayacak bir sponsor olmak için 50 farklı beceriye (skill) gerek vardır. Bunlar duygusal olgunluk «emotional maturity» kriterleri olarak yayınlanmıştır.

17 CHAOS veritabanında bulunan organizasyonlara büyük projeleri için konusunda uzman olan (executive) sponsorların proje takımına ve iştirakçilere projenin amaçları doğrultusunda sağladıkları pozitif katkı görülmektedir.

18 Yer Değiştirecek ve Entegre Edilecek Çözümler
Endüstrideki (telekominikasyon sektörü) pek çok projenin gerçekleştirilmesinde oldukça fazla sayıda, örneğin minimum 80 tane tekli (küçük) projenin yeni bir NPAC satıcısı (geliştiricisi) olmak üzere bu istatistiklerden yararlanabilecektir. Standish Grup küçük projelerin maliyetinin de tahmin etmektedir. Bu projede her biri için 2milyon dolardır. Belirlenmiş olan bu maliyetler sistem entegrasyonu ve kullanıcı kabul testlerini de içermektedir.

19 Bütçeden ve Zamandaki Gecikmelerin Etkileri
Yazılım ürününü geliştirirken bütçe ve zamanda meydana gelen kayıplarda zaman kaybı bütçeden çok daha fazladır. Süredeki gecikme tüm organizasyonu etkileyeceği için bütçeden daha önemlidir. Örnek olarak üç aylık bir proje gecikme nedeni ile dört ya da beş aylık bir projeye dönüşebilir.

20 Bir Yazılım Projesinin Genel Başarı Faktörleri
Yüksek donanımlı teknik elemanlar (yeni sistemleri ve teknolojiyi bilme ve kullanabilme derecesi ) Proje Yöneticisi (takım elemanlarını sahiplenme ve cesaretlendirme kapasitesi) Proje takımının prototipler üzerinde çalışması (çok fazla sayıda kullanıcı geribildirimine verdikleri önem) Proje yönetimi araçlarının , proseslerin, kontrolün minimal kullanımı ile kontrollerin şeffaf olarak yürütülmesi

21 Yazılım Ürünün Kullanılamamasının Nedenleri


"Yazılım ve Bilgi Teknolojilerinde Big Bang Boom Teorisi*" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları