Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanCeren Terzioğlu Değiştirilmiş 7 yıl önce
1
Araştırma Olayların incelenmesi, bilgilerin toplanması, düzenlenmesi, analiz ve senteze tabi tutulması, yorumlanması, değerlendirilmesi ve anlamlı bilgiler bütünü haline getirilmesi
2
Araştırma Yöntemlerinin Kökenleri
Pozitivizm (Objektivizm) Relativizm (Subjektivizm) Quantitative (Nicelikle Belirlenen) Qulitative(Nitelikle Belirlenen) Deneysel Çalışmalar Etnografik Çalışmalar ("kültür ve günlük hayatın anlamına" odaklı bir araştırma yöntemidir. Anket Çalışmaları Mülakat Gözlem
3
Bilimsel Araştırma ve Türleri
Bilimsel araştırma çok farklı biçimlerde tanımlanmaktadır (bkz. Karasar, 2005 s.22) Günümüzde bilimsel araştırmalar iki türdür: 1-Temel araştırmalar 2-Uygulamalı araştırmalar Geleneksel sınıflandırma: 1-Temel araştırmalar, kuram geliştiremeye yönelik bilgi üretmeye yöneliktir 2-Uygulamalı araştırmalar, temel araştırmalar ile elde edilen bilginin uygulamaya aktarılmasına yöneliktir 3-Aksiyon (eylem) araştırmaları ise, uygulamalardaki pratik sonuçların, uygulayıcılarının da katılması ile çözümüne yöneliktir
4
Bilimsel Araştırma ve en çok rastlanan sınıflandırmalar
Temel, uygulamalı, aksiyon (eylem), AR-GE Tarihsel (ne idi?), betimsel (Nedir?), deneysel (neden?) Retrospektif (olmuş bitmiş olayları sonuçlarından izleyerek araştırmak), prospektif (tarama ve betimleme araştırmaları yanında, ileriye dönük ve neden-sonuç ilişkilerini belirlemeye çalışmak) Tarama, deneme Betimleyici, açıklayıcı, nicel, nitel
5
Araştırma Türleri I Temel araştırmalar Uygulamalı araştırmalar
Kuram geliştirmeye yönelik bilgi üretmek Var olan bilgiye yenilerini katmak Açımlama-> Ayrıntı saptama -> Neden-sonuç ilişkisi saptama -> Kuram geliştirme Uygulamalı araştırmalar Üretilen bilgilerin değerlendirilmesiyle sorunların fiili çözümü (aksiyon araştırmaları, AR-GE araştırmaları) Değerlendirme, aksiyon, toplumsal etki ölçümü
6
Araştırma Türleri II Niceliksel Araştırmalar Niteliksel Araştırmalar
Maddi olguların ölçümü (Sayısal özellikler ön planda, bir olgu ne derece var?) Değişkenler üzerine odaklanır Güvenilirlik önemli veri toplama araçlarının araştırma deseninin ve veri analizinin geçerliği ve güvenirliği çok dikkatli bir şekilde test edilmeli ve sonuçları okuyucuya rapor edilmelidir. Değerden arındırılmış (tutum ve değer yargılarından mümkün olduğunca arındırılmış ) Bağlamdan bağımsız Denek sayısı çok Araştırmacı olayın dışında Niteliksel Araştırmalar Sosyal gerçekliğin, kültürel anlamın yapısı (olgunun “varlığına ve anlamına olgu ve olayların niteliğine yönelir Etkileşimli süreçlere, olaylara odaklanır Gerçeğe uygunluk önemli Nitel araştırmada geçerlik ölçme aracının ölçmeyi amaçladığı olguyu doğru ölçmesi ile yakından ilişkilidir. Bu durumda toplanan veriler gerçeği yansıtır ve araştırma sonuçlarının geçerliğine katkıda bulunur. Değerler var ve açık Durumla sınırlı Denek sayısı az Tematik analiz Araştırmacı olayın içinde Kaynak: Neuman, 2003, s. 16
7
Daha fazla bilgi için bkz.
(
8
NİCEL ARAŞTIRMALAR NİTEL ARAŞTIRMALAR YAKLAŞIM AMAÇ ARAŞTIRMA ODAĞI
Tümdengelim Tümevarım AMAÇ Kuram sınama, tahmin, gerçekleri ortaya koyma, hipotez sınama Gerçeklikleri betimleme, derinlemesine anlama sağlama, günlük yaşamı ve insanın bakış açısını ortaya koyma ARAŞTIRMA ODAĞI İzole değişkenler, daha büyük örneklem, bilinmeyen katılımcılar, testler ve standart ölçeklerle veri toplama Tüm bağlamı inceleme, katılımcılarla etkileşime girme, katılımcılardan yüz-yüze veri toplama ARAŞTIRMA PLANI Çalışma başlamadan önce geliştirilir ve yapılandırılır, öneri resmidir Katılımcılar ve ortamla ilgili daha fazla bilgi edinmek üzere başlar, esnektir, öneri geçicidir VERİ ANALİZİ Temel olarak istatistiksel ve sayısaldır. Temel olarak betimleyici ve yorumlayıcıdır.
9
Nicel Araştırma Sürecinin Aşamaları
1 Konu seç 7 Başkalarını bilgilendir 2 Soruya odaklan Kuram 6 Verileri yorumla 3 Araştırmayı tasarla 5 Verileri analiz et 4 Veri topla Kaynak: Neuman, 2006, s. 15
10
Nitel Araştırma Sürecinin Aşamaları
1 Toplumsal benliği kabul et 7 Başkalarını bilgilendir 2 Bakış açısı benimse Kuram 6 Verileri yorumla 3 Araştırmayı tasarla 5 Verileri analiz et 4 Veri topla Kaynak: Neuman, 2006, s. 15
11
Araştırma Türleri III Keşfedici Temel maddi verilerle aşinalık sağla
Koşulların genel bir zihni resmini yarat Gelecekte yapılacak araştırmaların sorularını formüle et Yeni fikirler, hipotezler geliştir Araştırma yapılıp yapılamayacağını kararlaştır Yeni veri bulma ve ölçme teknikleri geliştir Tanımlayıcı Detaylı, doğru bir resim oluştur Eski verilerle çelişen yeni veri bul Yeni bir dizi kategori yarat ya da türleri sınıfla Nedensel bir süreci ya da mekanizmayı belgele Bir durumun arka planını ya da bağlamını rapor et Açıklayıcı Bir kuramın kestirimlerini ya da ilkelerini sına Bir kuramın açıklamasını detaylandır ya da zenginleştir Bir kuramı yeni sorunlara ya da konulara uygula Bir kestirim ya da açıklamayı destekle ya da çürüt Sorun ya da konuları genel bir ilkeyle ilişkilendir Hangi açıklamaların en iyisi olduğunu kararlaştır Kaynak: Neuman, 2006, s. 14
12
Sosyal Bilimlerde Araştırma
Tanımlayıcı araştırma “Evsiz kimdir?” “Gereksinimleri nelerdir?” “Kaç kişi evsiz?” Keşfetmeye yönelik araştırma “Burada ne oluyor?” “Evsiz olmak nasıl bir şey?” Açıklayıcı araştırma Toplumsal olguların sebep ve sonuçlarını belirleme Bir olgunun diğeri üzerindeki etkisini tahmin etme “İnsanlar niçin evsiz kalıyor?” “İşsizlik oranı evsiz sayısını etkiliyor mu?” Değerlendirme araştırması Toplumsal bir programın etkilerini araştırma “Hangi hizmetlerin evsizlere yardımı dokunuyor?” Kaynak: Schutt, 1999, s. 12 vd.
13
Temel Araştırmalar Tanım
Temel (basic, pure) araştırmalar, salt amacı var olan bilgiye yenilerini katan araştırmalardır. Temel araştırmalarda “bilgi bilgi içindir” anlayışı egemendir. Bu bilgi geleneksel algılamada yalnızca “kuram” düzeyi ile sınırlıdır. Ancak, burada, daha geniş bir yorum ile, kuramdan önceki bilgi düzeyleri de dikkate sunulmaktadır.
14
Temel Araştırma Düzeyleri
1-Açımlama 2-Ayrıntı saptama 3-Neden-sonuç ilişkisi 4-Kuram geliştirme
15
1. Temel AraştIrmalar Temel araştırmalar, kuram (teori) geliştirmeyi ya da var olan kuramları sınamayı amaçlamaktadır. Kuram geliştirme kavramsal bir süreçtir ve uzun zaman içerisinde pek çok araştırma yapmayı gerektirir.
16
Temel araştırmaların bulguları doğrudan bir fayda sağlamaz ve uygulamalı araştırmalara zemin hazırlayabilmek için ise yıllar gerekebilir.Örneğin, Skinner’in güvercinlerle (edimsel koşullama), Pavlov’un köpeklerle (klasik koşullama), Piaget’in kendi çocuklarıyla (gelişim evreleri) ve Bandura’nın çocuklarla (sosyal öğrenme) yıllarca çalışması temel araştırmalara en güzel örneklerdir.
17
Uygulamalı AraştIrmalar
Bir kuramı uygulamak ve sınamak ya da uygulamada yaşanan sorunları çözmek üzere gerçekleştirilen araştırmalardır . Genellikle uygulamadaki bir sorunun çözümüne odaklanır ve elde edilen bulgular bu soruna ilişkin karar vermede yararlıdır.
18
Uygulamalı Araştırmalar Tanım ve Türler
Üretilen bilgilerin değerlendirilmesiyle sorunların fiili çözümü, bilimin olayları denetim altına alma işlevini gerçekleştirmeyi amaçlayan araştırmalardır. Toplumsal etki ölçümüdür. Türleri: 1- Aksiyon araştırmaları 2-AR-GE araştırmaları 3-Değerlendirme Araştırmaları
19
3. Değerlendirme Araştırmaları
Değerlendirme araştırmaları, herhangi bir program, ürün ya da uygulamanın niteliğini, etkililiğini, özelliklerini ve değerini belirlemek üzere sistematik olarak veri toplama ve analiz etme sürecidir. Diğer araştırmaların tersine, değerlendirme araştırmalarında yeni bir bilgi arayışından çok var olan program, ürün ve uygulamalarla ilgili karar vermeye odaklanır
20
5. Eylem Araştırmaları Aslında uygulamalı araştırmaların bir parçasıdır. Eylem araştırmalarının amacı, sorunları çözmek, uygulamaları geliştirmek ve belli bir konuda karar vermeye yardımcı olmaktır. Temel amacı, bilime katkıda bulunmaktan çok bir sorunu çözmektir.
21
Aksiyon araştırmaları
Aksiyon (Eylem veya Öğretmen) araştırmaları, soruna çözüm getirmek ve var olan durumu iyileştirmek amacıyla uygulayıcıların ve soruna taraf olanların katılımıyla gerçekleştirilen araştırmalardır. Örneğin, okullarda var olan sorunları ilgililerin yerinde çözümlemek amacıyla gerçekleştirdikleri araştırmalar birer aksiyon araştırmasıdır. Bu araştırmalar, program geliştirme sürecinde uygulanmakta ve sürekli gelişmeyi sağlamak bakımından yararlı olmaktadır. Aksiyon araştırmalarının sonuçları yerel özellik taşıdıkları için genellenemezler.
25
Tüketici/müşteri gereksinimlerinin belirlenmesi ve daha sonra bu gereksinimleri karşılamak üzere ürünler geliştirme sürecidir. Bu ürünler belli özellikler doğrultusunda geliştirilir, geliştirildikten sonra alanda test edilir ve gözden geçirilir, etkililiği sınanarak son hali verilir (Gay, Mills ve Airasian, 2006).
26
Ar-Ge Nedir ? Eğitim, Bilim ve teknolojinin gelişmesini sağlayacak yeni bilgileri elde etmek veya mevcut bilgilerle yeni malzeme, ürün ve araçlar üretmek, bilgiye dayalı sistematik olarak yeni projeler üretebilmek, süreç ve hizmetler oluşturmak veya mevcut olanları geliştirmek amacı ile yapılan düzenli çalışmalar olarak tanımlanmaktadır. AR-GE, kişinin, toplumun ve kültürün bilgi birikimini artırmak ve bu birikimin yeni uygulamalara yol açması amacıyla sistematik bir temele dayalı yapılan yaratıcı işleri kapsar.
27
Ar-Ge Nedir ? AR-GE terimi üç ana aktiviteyi kapsar: 1-Temel Araştırma: Spesifik bir uygulama veya kullanım olmadan, araştırılan konunun temeli ve gözlemlenen gerçeklerine dair yeni bilgi kazanılması için yapılan deneysel veya teorik çalışmadır. 2-Uygulamalı Araştırma: Yeni bilgi kazanılması için yapılan özgün araştırmadır. Fakat bu Temel Araştırma’dan farklı olarak, spesifik bir pratik uygulamaya veya amaca yöneliktir. 3-Deneysel Gelişim: Yeni malzeme, ürün ve araçların üretimine; yeni işlemlerin,sistemlerin,hizmetlerin kurulmasına; veya halihazırda üretilmiş veya kurulmuş olanların geliştirilmesine yönelik, mevcut bilgiye dayalı sistematik çalışmasıdır.
28
Ar-Ge Nedir ? AR-GE Personeli AR-GE faaliyetlerinde fiili olarak çalışan, alanında uzman personel ile nitelikli destek personelini ve AR-GE faaliyetlerinin bilimsel ve teknik yanlarının planlanıp yönetilmesi, izlenip değerlendirilmesi ve desteklenmesi ile uğraşan personeli ifade eder. “AR-GE personeli” temel olarak bölümünde yüksek öğrenim görmüş ve/veya çalışma alanında gerekli sertifika, lisans, yetkinlik belgesi vb. belgelere sahip olmalıdır.
29
Doğa Bilimleri ve Toplumbilimlerinde Araştırma Gelişmişlik Düzeyi
Toplumbilim araştırmaları gelişmişlik düzeyi doğa bilimleri araştırmaları gelişmişlik düzeyinden düşüktür. Nedenleri: 1-Toplumbilim araştırmalarının yeniliği 2-İnsanın, kendi türünü inceleme güçlüğü 3-Sonuç alıcı araştırma alışkanlığındaki yetersizlik 4-Araştırmaya karşı geliştirilmiş yanlış tutumların varlığı
30
Araştırmaya Karşı Yanlış Tutumlar
A-Araştırmanın Önemini anlayamamadan kaynaklanan yanlış tutumlar B-Araştırmanın sınırlılıklarını bilememeden kaynaklanan yanlış tutumlar
31
Araştırmaya Karşı Yanlış Tutumlar
A-Araştırmanın Önemini anlayamamadan kaynaklanan yanlış tutumlar 1-Araştırmayı reddederek, alışkanlıklara aşırı bağlılık 2-Kendi kişisel görüşünü üstün tutma 3-Gelişmenin, araştırmadan başka nedenlerle ve otomatik olarak gerçekleşebileceği inancı
32
Araştırmaya Karşı Yanlış Tutumlar
B-Araştırmanın sınırlılıklarını bilememeden kaynaklanan yanlış tutumlar 1-Araştırmacıya tapma 2-Çabuk sonuç bekleme 3-Bilimsellik ile doğa bilimleri eşleştirmesi
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.