Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanGülbahar Ekşi Değiştirilmiş 7 yıl önce
1
ÖZ DEĞERLENDİRME RAPORU VE FAKÜLTENİN HAZIRLAYACAĞI BELGELER
Prof. Dr. Feral OGAN-BEKİROĞLU Yrd. Doç. Dr. Kürşad DURU
2
Öz Değerlendirme Raporu
Amaç: Ekibin fakülteyi ve ziyaret edilecek programları yakından tanımasını sağlamak ve ziyaret süreciyle ilgili ilk kanıtın oluşturulması. Süreç: Fakülte tarafından yedi standart alanının her biri hakkında bilgi verilip, gösterilen performansın değerlendirilmesi. Sonuç: Belge ve kanıtların hazırlanarak, raporun oluşturulması.
3
Öz Değerlendirme Raporunun Önemi
Öz değerlendirme raporu akreditasyon sürecinin en değerli bölümünü oluşturur. Öğretim elemanlarına, Türkiye’de öğretmen eğitimi standartlarına uyup uymadıkları konusunda kendi kendilerini değerlendirme olanağı sağlar. Öğretim programını destekleyebilir, kalite güvence mekanizmalarını güçlendirebilir ve daha ileri planlama yapılması için bir temel oluşturulabilir.
4
Öz Değerlendirme Raporunun Hazırlanma Süreci
Dekan bütün süreci fakülte ve ziyaret ekibi için inceleyecek bir Fakülte Akreditasyon Koordinatörü atar. Dekan öz değerlendirme rapor taslağını hazırlayacak bir Fakülte Akreditasyon Komisyonu oluşturur ve ilk toplantıya katılır. Akreditasyon koordinatörü bu komisyona başkanlık eder. Komisyon her bir standart alan için öz değerlendirme raporunun taslağını hazırlar. Komisyon gerekli belgeleri ziyaret ekibinin incelemesi için hazırlar.
5
Öz Değerlendirme Raporunun Hazırlanma Süreci
Komisyon, öz değerlendirme raporunun yazılması için verilen sürenin dolmasından çok önce öz değerlendirme raporu taslağını dekanla tartışır. Öz değerlendirme raporunun son hali fakülte komisyonu ve dekanın ortak görüşünü yansıtmalıdır. Tamamlanmış öz değerlendirme raporunun kopyalarının YÖK’e gönderilmesi dekanın sorumluluğundadır. Raporu ziyaret ekibine YÖK dağıtır.
6
Öz Değerlendirmenin Öğretim Sürecine Katkısı
Her bir standart alanının değerlendirme bölümünde öğretim elemanları, kendi programlarının standartlara ne derece uyduğu konusunda değerlendirme yaparlar. İstenilen belgelerin bir araya toplanması öğretim elemanlarının öz değerlendirme yapmalarına olanak sağlar. Öz değerlendirme sonucunda öğretim elemanları öğretmen adaylarına, performanslarının artmasını sağlayacak dönütler sağlarlar.
7
Öz değerlendirme raporu şu işlevleri yerine getirir:
Ekibe incelenmekte olan programların genel durumunu yansıtır, Programların uygulama okullarıyla nasıl çalıştığını gösterir, Fakültenin yönetim ve kalite güvencesi süreçlerinin öğretmen eğitimi programlarını nasıl desteklediğini gösterir.
8
Öz Değerlendirme Raporu Formatı
Ekler hariç maksimum 10 sayfa, Tek satır aralıklı, 12 punto, Times New Roman yazı karakterli,
9
Öz Değerlendirme Raporu Formatı
A: FAKÜLTE HAKKINDA GENEL BİLGİ B: STANDARTLAR ÖĞRETİMİN PLANLANMASI, UYGULANMASI VE DEĞERLENDİRİLMESİ ÖĞRETİM ELEMANLARI VE ELEMAN YETİŞTİRME ÖĞRENCİ ALIMI, GELİŞİMİ VE BAŞARISI, DESTEK VE REHBERLİK HİZMETLERİ FAKÜLTE-OKUL İŞBİRLİĞİ ÖĞRENME KAYNAKLARI: TESİSLER, KÜTÜPHANE VE DONANIM YÖNETİM KALİTE GÜVENCESİ
10
Öz Değerlendirme Raporu Formatı
A: FAKÜLTE HAKKINDA GENEL BİLGİ Fakültenin yeri ve üniversitenin diğer birimlerine yakınlığı Fakültenin, üniversitenin diğer fakülteler (özellikle Fen ve Edebiyat Fakülteler) ile bağlantıları Fakültenin ulusal ve uluslararası kurum ve kuruluşlarla ilişkileri Fakültenin kısa geçmişi Fakültenin vizyonu ve misyonu Fakültenin kullandığı binalar (ofisler, derslikler, laboratuvarlar, öğrenci yurtları, yemekhaneler, spor ve sosyal tesisler) ve bunların kapasiteleri, yararlanan öğrenci sayıları.
11
Öz Değerlendirme Raporu Formatı
B: STANDARTLAR 1. ÖĞRETİMİN PLANLANMASI, UYGULANMASI VE DEĞERLENDİRİLMESİ 1.1 Amaç ve Hedefler Eğitim programlarının amaçlarının ve bu amaçların gerçekleşebilmesi için ulaşılacak hedeflerin belirtilmesi. Programların amaçlarının fakültenin vizyonu ve misyonu ile uyumunun anlatılması. 1.2 Eğitim ve Öğretim Programları Fakültenin lisans ve lisansüstü düzeyde vermekte olduğu programların özetlenerek, her programda yer alan ders öğretim programlarının amaçlara nasıl ulaştığının açıklanması.
12
Öz Değerlendirme Raporu Formatı
1.3 Öğretim Programının İçeriği ve Düzenlenmesi Öğretim programlarının amaçları nasıl gerçekleştirdiğinin ve öğrencilere gerekli becerileri kazandırmada amaçların ne kadar, ne yönde gerçekleştirilebildiğinin açıklanması. 1.4 Öğretme-Öğrenme ve Öğrenci Değerlendirme Süreçlerinin Niteliği Kullanılan öğretim yöntemlerinin ve ölçme-değerlendirme tekniklerinin açıklanması. Öğretme-öğrenme süreçleri ile değerlendirme süreçleri arasındaki bağlantının gösterilmesi. Her dersin amaçları ile derste sağlanan öğrenme yaşantıları arasındaki bağlantının gösterilmesi. 1.5 Bölüm 1 Hakkında Değerlendirme
13
Öz Değerlendirme Raporu Formatı
2. ÖĞRETİM ELEMANLARI VE ELEMAN YETİŞTİRME 2.1 Öğretim Elemanlarının Sayıları ve Nitelikleri Öğretim elemanı sayısının, görevlendirme durumlarının, ünvanlarının, cinsiyet oranlarının, yaşlarının ve haftalık ders yüklerinin belirtilmesi. Öğretim elemanlarının verdikleri dersler ile deneyim ve uzmanlık alanları arasında bağlantı kurulması. Öğretim üyesi/öğrenci oranının verilmesi. Öğretim elemanlarının öğretmen eğitimi ve alan eğitimi ile ilgili araştırmalarının nasıl desteklendiğinin anlatılması.
14
Öz Değerlendirme Raporu Formatı
2.2 Öğretim Elemanı Yetiştirme Öğretim elemanlarının öğretme ve öğrenme açısından mesleki gelişimlerine yardımcı mevcut imkanların özetlenmesi. Bilgi teknolojilerine ulaşım, ulusal ve uluslararası konferanslara ve bölüm içi seminer etkinliklerine katılımın sağlanması hakkında bilgi verilmesi, ödül ve teşvik sistemlerinin açıklanması. 2.3 Bölüm 2 Hakkında Değerlendirme
15
Öz Değerlendirme Raporu Formatı
3. ÖĞRENCİLER: ÖĞRENCİ ALIMI, GELİŞİMİ VE BAŞARISI, DESTEK VE REHBERLİK HİZMETLERİ 3.1 Öğrenci Alımı Son üç yılda kaydolan öğrencilerin sayılarının ve cinsiyetlerinin belirtilmesi. Üniversiteye giriş taban ve tavan puanlarının ve programı tercih sıralarının verilerek ve diğer eğitim fakültelerinin eşdeğer programlarıyla karşılaştırarak, Türkiye ölçeğindeki yerin ve gelişimin gösterilmesi. 3.2 Öğrencinin Gelişimi ve Başarısı Her program için, başarı oranlarının, öğretimi tamamlama süresi ortalamasının, öğrencilerin derslere devamı konusunun anlatılması.
16
Öz Değerlendirme Raporu Formatı
3.3 Öğrencilere Destek ve Rehberlik Hizmetleri Yeni öğrencilerin ilk yılı ye uyumu için yapılan düzenlemelerin ve öğrenciler için mevcut kişisel rehberlik ve akademik danışmanlık sistemlerinin açıklanması. 3.4 Bölüm 3 Hakkında Değerlendirme
17
Öz Değerlendirme Raporu Formatı
4. FAKÜLTE-OKUL İŞBİRLİĞİ 4.1 Uygulama Okulları ve Fakülte Okul-İşbirliği Düzenlemeleri Uygulama okullarının sayısının ve türlerinin belirtilmesi, okulların seçiminde kullanılan ölçütlerin listelenmesi. Her programda uygulama öğretim elemanı-öğretmen adayı ve uygulama öğretmeni-öğretmen adayı oranlarının verilmesi. Fakülte-okul işbirliği için yapılan yönetsel düzenlemelerin açıklanması. Fakülte-okul işbirliğini geliştirmek amacı ile son bir yılda yapılan etkinliklerin sıralanması. Uygulama öğretmenlerinin eğitiminin nasıl gerçekleştirildiğinin ve uygulama öğretmenleri için sağlanan olanakların anlatılması.
18
Öz Değerlendirme Raporu Formatı
4.2 Öğrencilerin Uygulama Okullarındaki Gelişimlerinin İzlenmesi Öğrencilere (öğretmen adaylarına) okullarda destek verme ve yardımcı olmak amacıyla yapılan etkinliklerin açıklanması. 4.3 Bölüm 4 Hakkında Değerlendirme
19
Öz Değerlendirme Raporu Formatı
5. ÖĞRENME KAYNAKLARI: TESİSLER, KÜTÜPHANE VE DONANIM 5.1 Tesisler ve Donanımları Ders öğretim mekanlarının, fen laboratuvarlarının, müzik ve sanat atölyeleri gibi özel mekanların açıklanması. Öğrencilerin ulaşabileceği kitaplar ve dergiler, eğitim/öğretim teknolojisi ve bilgisayar becerilerinin geliştirilmesi için sunulan kaynaklar hakkında bilgi verilmesi. 5.2 Tesislerin Kullanımı Tesislerin öğrencilere verilen eğitimin niteliğine nasıl katkıda bulunduğunun açıklanması. 5.3 Bölüm 5 Hakkında Değerlendirme
20
Öz Değerlendirme Raporu Formatı
6. YÖNETİM 6.1 Yönetim Fakülte ve program bazında özel sorumluluk gerektiren görevlerin ve çalışma grupları ya da komiteler gibi yönetsel iç düzenlemelerin açıklanması. 6.2 Kaynakların Kullanımı Kadro ile mali kaynakların etkin kullanımı ve programlar arası dağılımı konusunda yorum yapılması. Eleman alma ile ilgili fakülte politikaları ve ölçütlerinin açıklanması. 6.3 Yönetim-Öğretim Elemanı-Öğrenci İlişkileri Yönetim-personel-öğrenci ilişkilerinin açıklanması. Öğrenci temsilcilerinin yönetim ile ilişkisinin ve yönetime katılmaları konusunda yapılan uygulamaların açıklanması. 6.4 Bölüm 6 Hakkında Değerlendirme
21
Öz Değerlendirme Raporu Formatı
7. KALİTE GÜVENCESİ 7.1 Kalite Güvencesi Üniversite ya da fakülte bünyesinde, yazılı olarak ortaya konmuş kalite politikaları ve buna bağlı düzenlemelerin ve örgütsel yapının açıklanması. Derslerin değerlendirilmesi, öğrencilerin dersleri ve öğretim elemanlarını değerlendirmeleri, öğretim elemanlarının seçimi, görev süresinin uzatılması ve yükseltilmesine ilişkin ölçütler, öğrenci başarıları ve bu konulara ilişkin sistematik veri derleme ve değerlendirme süreçlerinin anlatılması. 7.2 Bölüm 7 Hakkında Değerlendirme
22
Öz Değerlendirme Raporunun Fakültenin Gelişiminde Kullanılması
Komisyonun Oluşturulması Komisyon Çalışmalarına Diğer İlgililerin Katılımı Ziyaret Ekibi Faaliyetlerinden Yararlanma Öz Değerlendirme Raporundan Yararlanma
23
Öz Değerlendirme Raporunun Fakültenin Gelişiminde Kullanılması
Komisyonun Oluşturulması İncelenmekte olan programlardan bazı öğretim üyelerinin yanı sıra eğitim bilimleri ve fakültenin diğer bölümlerinden de öğretim üyelerinin olduğu büyük bir komisyon oluşturulması ve çeşitli görüşlerin tartışabilmesi. Bir akreditasyon değerlendiricisinin komisyonda görevlendirilmesi. Sosyal ve temel bilimler alanındaki lisans programları inceleniyorsa öz değerlendirme raporunun hazırlanması sürecine, ilgili alandan bir öğretim üyesinin atanması.
24
Öz Değerlendirme Raporunun Fakültenin Gelişiminde Kullanılması
Komisyon Çalışmalarına Diğer İlgililerin Katılımı Öz değerlendirme raporunun hazırlanmasında uygulama okulundan bir grup uygulama öğretmeninin dahil edilmesi. Öz değerlendirmenin bir parçası olarak öğretmen adaylarının fikirlerinin alınması. Diğer yükseköğretim kuramlarından bir ya da iki meslektaşın öz değerlendirme rapor taslağını incelemesi ve dönüt vermesi. Değerlendirmeye girmeyen programlarda görevli öğretim elemanlarının öz değerlendirme çalışmasına dahil edilmesi.
25
Öz Değerlendirme Raporunun Fakültenin Gelişiminde Kullanılması
Ziyaret Ekibi Faaliyetlerinden Yararlanma Ekip üyeleri faaliyetleri kılavuzunu öz değerlendirmenin bir parçası olarak kullanma. Daha önce programları incelenmiş bir fakülteden bir meslektaşın öz değerlendirme komisyonuna bir seminer vermesi için davet edilmesi.
26
Öz Değerlendirme Raporunun Fakültenin Gelişiminde Kullanılması
Öz Değerlendirme Raporundan Yararlanma Öz değerlendirme raporu, ziyaret ekibi raporuyla beraber fakültenin bir gelişim planı oluşturması için kullanılabilir.
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.