Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ"— Sunum transkripti:

1 TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ

2 Yönetim bir bilim midir?
Evet, genç bir bilim dalı. Yönetim ve yöneticilik insanlık tarihinin çok eski yıllarından beri var ama araştırma, gözlem ve incelemelere dayanan sistematik yaklaşımlar ancak 20.YY başlarına dayanıyor....

3 Yönetim bilimi nelerle ilgilidir?
Toplumsal yaşamdaki farklı kesimlerin (fabrika, mağaza, ev, dernek, sendika,okul,klüp..vb), bilimsel ilkelere göre yönetilmesi yollarını araştıran ve öneriler geliştiren bir bilim dalı. Yaşamdaki somut durumlardan  Soyutlamalar yapmaya çalışır. Benzerlikleri, genellenebilirlikleri, ortak yanları inceler.

4 Tüm Örgütlerde (formal veya informal) ortak dikkate alınacak özellikler nelerdir?
Hiyerarşi Yetke Birimler arası rekabet Örgütsel değerler İş bölümü Uzmanlaşma

5 Yönetim nasıl tanımlanabilir?
Çalışanların tüm bireysel farklılıkları ve çatışmaları aşarak ortak örgütsel hedefler için davranışlarını bütünleştirmelerini sağlamak. Bu anlamda kamu, işletme veya eğitim yönetimi gibi farklı pek çok yönetim alanında ortak noktalar bulunur. (Kaya 1993) Ancak eğitim yönetiminin kendine özgü özellikleri de vardır.

6 Kuram nedir? Deneylerle ortaya çıkan gerçeklerin modelleştirilmesi girişimidir. Gerçeklere dayanır, doğrudan yada dolaylı olarak gözlenebilir, niceliği veya niteliği belirtilebilir olgular veya nesnelerdir.(Başaran 2000) Kurama dayandırılamayan uygulamalar ekonomik değiller ve başka durumlara transfer imkanları zayıf.

7 Kuram ile uygulama nasıl ilişkili?
Kuram uygulamacı için bir başvuru çerçevesi Kuramlaştırma süreci, uygulamada karşılaşılan olayları çözümlemek için genel bir yaklaşım ortaya çıkarır. Kuram, karar vermede uygulayıcıya rehber

8 Kuramların işlevleri nelerdir?
Amaca uygun olan olguları ayırtetme Olguları sınıflandırma Yapıları formülleştirme Olguları kestirme (somut erişim veya gözlem olanağı yoksa) Araştırma ihtiyacını ortaya çıkarma

9 Eğitim Yönetimi Kuramları
Bu alandaki bilimsel yazılı materyale bakıldığında eğitim kuramlarının dayanılan felsefe, temel ilkeler vb. açısından şu kuramlara ayrılabildiğini gösterir: Klasik Kuramlar Neo-Klasik (Davranışsal) Kuramlar Sistem Yaklaşımı (Çağcıl/Modern) Kuramlar

10 Klasik Kuramlar Örgütün yapısına ve süreçlerine ağırlık verir. Ataerkil yönetim anlayışı hakimdir. Yönetenin baba gibi koruyuculuğu vardır. Sanayi devrimi ile geçerliliğini yitirmiştir. Bu kuramlar şunlardır: Bilimsel Yönetim Yönetim Süreci Bürokrasi

11 Bilimsel Yönetim Yaklaşımı nedir?
Her iş gözlem ve deneylerle çeşitli görevlere ayrılmalı İşin yapılması için gerekli en kısa süre belirlenmeli İşe alınacaklar standartlara göre bilimsel yöntemle seçilmeliler Yönetim, işin saptanan şekilde yapılması için denetlemeli İşi alanlar, daha iyi iş yapabilmek için eğitilmeliler Üretenler, ürettiklerinin nicelik/niteliğine bağlı olarak ücret almalı (güdüleyici) İşi planlama ve uygulama farklı kişilerce yapılmalı.

12 Yönetim Süreci Yaklaşımı Nedir?
Planlama Örgütleme Emir verme (yönetme/yürütme) Koordine etme (eşgüdüleme) Denetleme (kontrol etme)

13 Bürokrasi Kuramı Nedir?
Görevlerin basamaklandırılması Alanının uzmanına göre görev verme Kayıt altına alma ve dosyalama Makamların hak ve yükümlülüklerinin önceden belirlenmesi (yönergeli yeterlik) Örgütteki davranış kuralları önceden belirlenmeli

14 Klasik Kuramlar Eğitime nasıl yansıdı?
Ataerkil yönetim anlayışıyla salt üretime yönelik insan yetiştirme çabası; okulu fabrika, öğrenciyi de hammade gibi görme anlayışını getirdi.(örgüt için iyi olan, insan için de iyidir) Fayol’un yönetim ilkeleri ve yönetim süreci düşüncesi eğitime katkı sağlarken, emretme, sıkı denetim ilkelerinin okula uygulanması ise çeşitli sorunlar yarattı.

15 Davranışsal (Neo-Klasik) Kuramlar
Neo-klasik Yönetim düşüncesinin temelini insan ilişkileri yaklaşımı (kuramı) oluşturur. Bu yaklaşımda: Bireyler özellikleri ile birbirinden farklıdır İnsan ayni zamanda psikolojik ve toplumsal bir varlıktır. İnsan davranışlarının bir amacı ve nedeni var

16 Davranışsal (Neo-Klasik) Kuramlar (devam)
- İnsan, örgütün en değerli varlığıdır. - Örgüt, toplumsal bir sistemdir - İnsan ve örgüt karşılıklı olarak birbirine bağlıdır. (İnsan için iyi olan, örgüt için de iyidir)

17 Davranışsal Kuramlar Eğitime Nasıl Yansıdı?
Okulun verimini değerlendirmek salt yöneticinin insiyatifinden çıktı. Okul eğitim programları da bu gelişmeden etkilendi. Öğrenciyi yaşama hazırlamak, öğretmenin rolünü yeniden saptamak, eğitimin toplumsal sorumluluklarını duyurmak hedefler arasına girdi. Denetmenlerin görevi de etkilendi: rehberlik, insani ilişkiler psikolojik destek vb sorumluluklar eklendi.

18 Çağcıl (Modern) Kuramlar
Sistem Kuramı Durumsallık Yaklaşımı

19 Sistem Kuramı Klasik Kuramla-Davranışsal Kuramın bir sentezi. Temel kavramları ise Sistem ve alt sistemler Açık ve kapalı sistemler Çevre Entropi ve Negatif entropi Değişkenler ve parametreler Dengeli durum, dinamik denge Girdi, çıktı ve geri besleme Değişik girdi-çıktı ilişkisi

20 Durumsallık Yaklaşımı
Bu yaklaşımda da örgüt bir sistem olarak ele alınır, ancak iç ve dış durumlar ve koşullar nedeniyle izlenecek yöntem ve oluşacak değişimlerle ilgilenir. Her yer ve koşulda geçerli tek bir “en iyi örgüt yapısı” yoktur (Koçel, 1994)

21 Durumsallık Yaklaşımı (devam)
Bu kuramın bazı görüşleri şöyledir (Başaran, 2000): Her örgüt, benzeri olmayan toplumsal bir sistemdir. Her örgüt, elverişli bir ortamda var olur Her örgüt, iç ve dış ortamına uygun olarak yapılandırılmalıdır. Örgüt, her parçası ile bir bütündür Örgütü tanımak için sistemin çözümlenmesi gerekir. Her örgüt kendine özgü biçimde yönetilmelidir Örgütte liderin doğması oradaki ortama bağlıdır Yönetim birçak bilimin katkı alacağı bir alandır.

22 Çağcıl Kuramlar Eğitime nasıl yansıdı?
Yönetim düşüncesi ve uygulamasına yeni boyutlar getirdi Örgütü çevresi ile etkileşen açık bir sistem olarak gören bütüncül bakış açısı sundu Klasik kuramlar gibi kural koyucu değil, betimsel.

23 Çağcıl Kuramlar Eğitime nasıl yansıdı? (devam)
Eğitim sektöründe girdi-çıktı analizilerini yaptı. Okulların alt sistemler (bölüm, sınıf, yönetim, öğretmen, rol, statü vb) ile birlikte onu çevreleyen üst sistemlerin (merkez örgüt, eğitim müdürlükleri, denetim örgütü vb) uyumlu yönetimleri ile başarılı olabileceği savunuldu(Kaya 1993).

24 Yeni Kuramlar Z Kuramı Öğrenen Örgüt

25 Z Kuramı (William Ouchi, 1981)
Amerikan Yönetim tarzı (A türü örgüt(yönetim)), Japon Yönetim tarzı (J türü örgüt(yönetim)) den yola çıkarak Z türü örgüt(yönetim) kurallarını geliştirdi. Uzun vadeli istihdam Ortak karar verme Ortak sorumluluk Yavaş değerleme ve yükselme Biçimsel olmayan ve kapalı denetim Orta ölçüde uzmanlaşarak mesleksel yükselme Çalışanı bağlı olduğu tüm sistemle ve ailesiyle ele alma

26 Öğrenen Örgüt Gelişmiş toplumlar > “Bilgi Toplumuna” dönüşüyor.
Artık Örgütler > olay ve durumları daha hızlı, doğru yorumlayan ve değişimi daha hızlı öğrenen ve kendini buna uyarlayan yapılar oluyor. Çelik, 2008 “Öğrenen örgüt” teriminin ilk kez 1990’da Peter Senge’nin kitabında ortaya atıldığını aktarıyor.

27 Öğrenen Örgüt Öğrenen Eğitim Sisteminin özellikleri nelerdir?
Ortaklaşa öğrenmeye uygun örgüt yapısı Şeffaf bir yönetim Kaliteli ürün Takım çalışması Sistem yaklaşımı Durumsal yönetim Özel erk (özel kudret) (Başaran, 2006)

28 Türk Milli Eğitiminin Sorunları ve Çözüm Yolları

29 Klâsik Eğitim Sistemimizin Genel Karakteri
Demokratik , Çağdaş, Bilimsel, Lâik, Karma

30 Eğitimin Değişen Rolü Klasik anlamda eğitimin rolü, çocuğun bilgi ve becerilerini artırarak onu hayata hazırlamaktır. Ama, çağımızda eğitimi kimse bu dar anlamıyla görmüyor. Eğitim sistemi, bu klasik rolünün yanında, geleceğin sosyo-ekonomik yapısını da şekillendirme rolünü üstlenmiştir.

31 Dönüşümü kavramak Bölünmüşlük, öngörüsüzlük, bilgisizlik:
11 Eğitim Sendikası Sayısız dernek Çağı kavrayamama Ulusal ideallerin yokluğu Evrensel ideallerin yokluğu

32 Dünya Neyi Tartışıyor? Gelecekte eğitimde öğretmenin rolü ne olacak?
okulun rolü ne olacak? devletin rolü ne olacak?

33 Okulöncesi Ailelerin sosyo-ekonomik yapısı Nüfus artışı
Kente göç –varoşların oluşumu- Aile içi ve çevre eğitiminin yozlaşması Okulöncesi kurumların sayısal yetersizliği

34 İlköğretim Eski formu: 5 yıl 5+3 yıl 8 yıl Yeni formu: 4
İlköğretimin hastalığı: İmkân ve fırsat eşitliği yaratamama Erken yaşta mesleğe yönlendirme!

35 Ortaöğretim Genel Amaçlı Okullar Mesleki ve Teknik Okullar
Orta Öğretim Sisteminin Hastalığı: İmkân eşitliği AB Standardı ÖSYM ye hedefli olma! Mesleki ve Teknik Okulların Yapısı ve hedefi

36 Yükseköğretim (AB) Aşırı merkeziyetçi bir yönetim,
Kısıtlı idari ve mali özerklik, Düşük ve azalan kamu kaynakları, Yetersiz öğrenci harçları, Eğitimde verimsizlik, Düşük mezuniyet oranları ve uzayan eğitim süreleri, Araştırmada verimsizlik

37 Yükseköğretim (Türkiye)
Üniversitelerin niceliksel yetersizliği Üniversitelerin niteliksel yetersizliği Ortaöğretimdeki hastalıkların yansıması Yönetimsel Problemler Mali Problemler

38 Türk Yükseköğetiminde Milat
3 Temmuz 2006 : Yüksek Öğretim Kurulu Cumhurbaşkanına “Türkiyenin Yükseköğretim Stratejisi” raporunu sundu.

39 TÜRKİYE’NİN YÜKSEKÖĞRETİM STRATEJİSİ
Rapor üç ana bölümden oluşmaktadır. Dünyadaki Yüksek Öğretim Sistemlerinde Yeni Eğilimler ve Beklentiler Avrupa Yüksek Öğretim Alanı ve Bologna Süreci Türkiye’nin Yüksek Öğretim Sistemindeki Beklentiler

40 Yükseköğretimin Yönetimi/Yönetişimi (Governance)
Üniversite üzerinde potansiyel siyasi baskıları azaltmak Üniversite yönetiminde iç verimliliği artırmak, Üniversite performansını artırmak, Hesap verebilirlik ve saydamlığı sağlamak, Üniversite ile dış çevre arasında güçlü bir işbirliği gerçekleştirmek.

41 Yükseköğretimin Yönetimi/Yönetişimi (Governance)
İş yönetimi (managerial) [ABD, Kanada] Meslektaşlar yönetimi [Finlandiya, Yunanistan, Fransa, Almanya, İsviçre, Japonya] Girişimci Model [İngiltere, Avustralya, Hollanda, Avusturya, Norveç, Danimarka, Japonya, Kore]

42 Üniversite Özerkliği Kendi bina ve makina-teçhizatına sahip olma
Borç alabilme Bütçeyi serbest harcama Akademik yapıyı oluşturma ve dersleri belirleme Akademik personeli atama / çıkarma Ücretleri belirleme Öğrenci sayısını belirleme Öğrenim harcını belirleme Hollanda EVET KISMEN Polonya İngiltere Kore Türkiye Japonya

43 Avrupa Yükseköğrenim Alanında Kalite Güvence İlke ve Standartları
Üye ülkelerde aynı kalite ölçütleri, Aynı değerlendirme ve denetleme süreçleri, Saydamlığı artırma, Uluslararası öğrenci hareketliliği, Eğitim sürelerinin ve diplomaların tanınması

44 AVRUPA YÜKSEKÖĞRETİM ALANININ OLUŞUMU VE BOLOGNA SÜRECİ
1990: Dünyanın en rekabetçi bilgi tabanlı ekonomik gücü olma isteği, Avrupa’da yükseköğretim sistemlerinin uyumlaştırılması, yakınlaştırılması, Avrupa Yükseköğretim Alanı (European Higher Education Area EHEA) oluşturulması

45 Hizmetlerin serbest dolaşımı, Diploma denkliği ve akreditasyon,
Avrupa Yükseköğretim Alanı Bologna Süreci (Bologna, Prag, Berlin, Bergen Bildirileri) Hizmetlerin serbest dolaşımı, Diploma denkliği ve akreditasyon, Öğrenci hareketliliği, Üniversiteler arasında işbirliği Bilim ve teknolojide rekabet gücünün artırılması.

46 Açık Fikirler İletişim teknolojilerinin yaygınlaşması Online dersler
Öğretmenin rolü Okulun rolü Devletin rolü

47 Türk Eğitim Sisteminde Dönüşüm Zorunluluğu
Avrupa Birliği Yenilikçilik Göstergeleri Sanayi Toplumu Eğitim Paradigması ve Bilgi Toplumu Eğitim Paradigması Eğitimde Geleceğe Yönelik Gereksinmeler Eğitimli İnsanın Tanımı Öğrenme ve Öğretme Biçimleri Değişen Bilgi Tabanı

48 Yaşamboyu Eğitim Hızla gelişen ve değişen teknoloji, okul bilgilerini kısa zamanda aşıyor. İş ve hayat, sürekli öğrenmeyi zorunlu kılıyor. Öğrenmeyi öğrenme

49 Eğitimde Genel Problem
Kısıtlı Mali Kaynak Aşırı Merkeziyetçi Sistem Yüksek Öğretimde Beyin Göçü

50 TÜRK MİLLİ EĞİTİM SİSTEMİNİN YAPISI VE ÖZELLİKLERİ TÜRK MİLLİ EĞİTİM SİSTEMİNİN YAPISI VE ÖZELLİKLERİ

51 TÜRK EĞİTİM SİSTEMİNİN GELİŞİMİ
Türk Eğitim Sisteminin, günümüze kadar olan gelişim sürecine bakıldığında; *İslam Öncesi Dönem *Osmanlı Dönemi *Cumhuriyet Dönemi olmak üzere üç devreye ait belirgin özellikler gösterdiği görülmektedir. İslam öncesi dönemde, yerleşik bir eğitim kurumuna rastlanmamaktadır.

52 TÜRK EĞİTİM SİSTEMİNİN GELİŞİMİ
Osmanlı Döneminde ise eğitim kurumları olarak; *Medreseler *Mahalle (Sibyan) Mektepleri *Ahilik sistemi *Enderun(Saray okulları) *Azınlık ve Misyoner Okulları *Tanzimat Okulları * İlk üniversite olan İstanbul Darülfünun (1869) görülmektedir. * Ayrıca bu dönemde 1857’de kurulan Maarif-i Umumiye Nezaretiyle (Genel Eğitim Bakanlığı) ilk defa sadece eğitimle ilgili bir bakanlık oluşturulmuştur.

53 Cumhuriyet Döneminde Gelişmeler
*Mustafa Kemal Atatürk‘ün başkanlığında 1921’de Maarif Kongresi toplanması, *3 Mart 1924’de Öğretim Birliği (Tevhid-i Tedrisat) yasası çıkarılması, *1928 yılında latin alfabesinin kabul edilmesi ve millet mektepleri, 1930’lardan itibaren köylerde halk okuma odalarının ve 1932 yılından sonrada halk evlerinin açılması, *Yabancı uzmanlar John Dewey, Buyse ve Kuhne’e çalışmalar yaptırılması, *1933’de bir üniversite reformu yapılarak, İstanbul Darülfünun’nun adının İstanbul Üniversitesi olarak değiştirilmesi, *Köy Eğitmenleri Yasası” ve 1940 da “Köy Enstitüsü” yasalarının çıkarılması, *1973 yılında bugünkü Türk Eğitim Sisteminin temellerini oluşturan 1739 sayılı Milli Eğitim Temel kanununun çıkarılması, *1981 yılında tüm yüksek öğretim kurumlarının üniversite çatısı altında toplanması, *1997 tarihinde zorunlu eğitimin sekiz yıla çıkarılması, *2004 yılında ise yapılandırmacı yaklaşımı benimseyen eğitim programları oluşturulmasıdır.

54 Türk Eğitim Sistemini düzenleyen esaslar şu şekilde sıralanmaktadır:
*T.C. Anayasası *Eğitim ve Öğretimi Düzenleyen Yasalar *Hükümet Programları *Kalkınma Plânları *Millî Eğitim Şûraları *Ulusal Program

55 Türk Eğitim Sisteminin Örgüt Yapısı (Milli Eğitim Bakanlığı)
Milli Eğitim Bakanlığının Görevleri; a) Atatürk İnkılap ve İlkelerine ve Anayasada ifadesini bulan Atatürk Milliyetçiliğine bağlı, Türk Milletinin milli, ahlaki, manevi, tarihi ve kültürel değerlerini benimseyen, koruyan ve geliştiren, ailesini, vatanını, milletini seven ve daima yüceltmeye çalışan, insan haklarına ve Anayasanın başlangıcındaki temel ilkelere dayanan demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devleti olan Türkiye Cumhuriyetine karşı görev ve sorumluluklarını bilen ve bunları davranış haline getirmiş vatandaş olarak yetiştirmek üzere, Bakanlığa bağlı her kademedeki öğretim kurumlarının öğretmen ve öğrencilerine ait bütün eğitim ve öğretim hizmetlerini planlamak, programlamak, yürütmek, takip ve denetim altında bulundurmak, b) Okul öncesi, ilköğretim, ortaöğretim ve her çeşit örgün ve yaygın eğitim kurumlarını açmak ve yükseköğretim dışında kalan öğretim kurumlarının diğer bakanlık kurum ve kuruluşlarınca açılmasına izin vermek, c) Türk Vatandaşlarının yurt dışında yapılacak eğitim ve öğretimi ile ilgili hizmetleri düzenlemek ve yürütmek, d) Diğer bakanlık, kurum ve kuruluşlarca açılan ve yükseköğretim dışında kalan örgün ve yaygın eğitim kurumlarının denklik derecelerini belirlemek, program ve yönetmeliklerini birlikte hazırlamak ve onaylamak, e) Türk Silahlı Kuvvetlerine bağlı ortaöğretim kurumlarının program, yönetmelik ve öğrenim denklik derecelerinin belirlenmesi konularında işbirliğinde bulunmak, f) Yükseköğretimin milli eğitim politikası bütünlüğü içinde yürütülmesini sağlamak için, Yükseköğretim Kanunu ile Bakanlığa verilmiş olan görev ve sorumlulukları yerine getirmek, g) Okullardaki beden eğitimi, spor ve izcilik eğitimi ile ilgili hizmetleri yürütmek, h) Yükseköğrenim gençliğinin barınma, beslenme ihtiyaçlarını ve maddi yönden desteklenmelerini sağlamaktır.

56 Milli Eğitim Bakanlığının Örgüt Yapısı
*Bakanlık Makamı *Sürekli Kurullar *Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı *Danışma ve Denetim Birimleri *Ana Hizmet Birimleri *Yardımcı Hizmet Birimleri *Taşra Örgütleri *Yurtdışı Örgütleri

57

58 Taşra Örgütleri *İlçe Milli Eğitim Müdürlükleri
-İl Milli Eğitim Müdürlükleri *İlçe Milli Eğitim Müdürlükleri *İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı *Rehberlik Araştırma Merkezi *Örgün Eğitim Kurumları -Okul Öncesi Eğitim -İlköğretim -Ortaöğretim *Yaygın Eğitim Kurumları -Halk Eğitim Merkezleri -Mesleki Eğitim ve Eğitim Uygulama Merkezleri -İş Eğitimi Merkezleri -Yükseköğretim kurumları

59 Okulun Yapısı ve Yönetimi
Okul, insan kişiliğinin biçimlenmesi için öğrenmenin gerçekleştiği, yani eğitim hizmetinin üretildiği ve sunulduğu yerdir ( Şişman, 2004) . Okulun özellikleri ise şöyle sıralanabilmektedir. *Okulun en önemli ve açık özelliği üzerinde çalıştığı hammaddenin toplumdan gelen ve yine topluma giden insan olmasıdır. *Okulda çeşitli değerler bulunur ve bunlar çatışma durumundadır. *Okulun ürününü değerlendirmek güçtür. *Okul özel bir çevredir. *Okul çevredeki bütün formal ve informal örgütlerin ya yön verdiği veya etkilediği bir örgüttür

60 Okulun Yapısı ve Yönetimi
Okuldaki görevliler * Okul Müdürü ve müdür yardımcıları *Öğretmenler *Okul Rehber Öğretmeni *Yönetim İşleri ve Büro Memuru *Hesap İşleri Memuru *Kütüphane Memuru *Diğer Yardımcı Personeller Ayrıca farklı okul türüne göre okullarda, eğitim şefi, belletici öğretmen, ambar memuru ayniyat ve depo, şoför, aşçı, aşçı yardımcısı, kaloriferci, bahçıvan, gece bekçisi ve teknisyen gibi görevlilerde bulunabilmektedir.

61 Okulun Yapısı ve Yönetimi
Okullarda kurulan kurullar ve komisyonlar ile yapılan mesleki çalışmalar ise şunlardır: *Öğretmenler Kurulu *Zümre Öğretmenler *Şube Öğretmenler Kurulu *Öğrenci Kurulu *Okul Gelişim Yönetim Ekibi *Satın Alma Komisyonu *Muayene ve Teslim Alma Komisyonu *Meslekî Çalışmalar

62 Okulun Yapısı ve Yönetimi
Okuldaki hizmet alanlarında ise; *Personel hizmetleri :Okul personelinin atama, nakil, görevlendirme ve adaylık işlemleri, özlük haklarının sağlanması,sicil, disiplin, sağlık, güvenlik ve askerlik işlemlerinin yapılması, *Öğrenci hizmetleri: Öğrencilerin okula kayıt, devamın izlenmesi, nakil ve kayıt silme, sağlık güvenlik önlemlerinin alınması, kimlik paso,sınavlar ve sınıf geçme ile ilgili işlemler mezuniyet ve diploma işlerinin yapılması, *Öğretimle ilgili hizmetler: Yıllık öğretimin planlanması, şube ve zümre toplantılarının yapılması, ders araç gereçlerinin sağlanması, öğretimin yapılmasına yönelik işlemlerin ve kütüphaneyle ilgili işlemlerin yapılması *Eğitimle ilgili hizmetler: Öğrenci rehberlik hizmetlerinin ve disiplin işlerinin yapılması,öğretmenler kurulu toplantılarının yapılması, eğitici çalışmalar, okul aile birliği çalışmaları, okul geliştirme yönetim ekibi çalışmaları ve okul çevre ilişkilerinin düzenlemesi, *Okul işletmesi: Bina tesis donatım bakım onarım sivil savunma güvenlik koruma temizlik ayniyat hesap ve döner sermaye işlerinin yapılması sağlanmaktadır.

63 Okul ve Öğretmen Denetimi
Türk Eğitim Sisteminde teftişin gerekliliği 1982 Anayasasının 42. maddesinde “eğitim ve öğretim, Atatürk ilke ve inkılapları doğrultusunda çağdaş bilim ve eğitim esaslarına göre devletin gözetim ve denetimi altında yapılır” denilmektedir. 1739 sayılı yasanın 56. maddesinde eğitim-öğretim hizmetlerinin yürütülmesinden, gözetim ve denetiminden Milli Eğitim Bakanlığının sorumlu olduğu belirtilmektedir. Denetimin amacı düzeltip geliştirmektir. Bu amaçla denetim üç aşamadan oluşur .Bunlar: *Durumu saptama ( durum saptayıcı veriler toplama) *Değerlendirme(Varolan durumun olması gereken standartlarla karşılaştırılması) *Düzeltip- geliştirmedir.

64 Okul ve Öğretmen Denetimi
Okulda iki tür teftiş yapılır. Bunlar: *Kurum teftişi *Öğretmen teftişidir. Kurum teftişi, okulun eğitim ve yönetim süreçleri ile bunlarla ilgili kayıt ve işlemlerin incelenerek, kurumun genel işleyişi hakkında bir hükme varmak üzere yapılan teftiştir. Kurum teftişinin en önemli özelliği sürekliliktir.

65 Okul ve Öğretmen Denetimi
İlköğretim okullarında kurum teftişi, *Okulun fiziki durumu *Eğitim ve öğretim durumu *Büro işleri *Öğrenci işleri *Personel işleri *Hesap, ayniyat ve döner sermaye işleri *Demirbaş alanlarında yapılmaktadır.

66 Okul ve Öğretmen Denetimi
Öğretmen teftişi, Orta öğretim kurumlarında Bakanlık Müfettişlerince, İlköğretim okullarında ise İlköğretim Müfettişlerince yapılır. Öğretmen değerlendirmesi Türkiye’de sınıf gözlemine dayanmaktadır. Öğretmenler yılda en az iki yılda bir sınıf gözlemi yapılarak değerlendirilmektedir. Sınıf gözlemi sırasında, dersliğin eğitim-öğretime hazırlık durumu ve eğitim öğretim durumu gözlenmektedir. Öğretmenin yönetim-çevre ilişkileri ve mesleki gelişimiyle ilgili çalışmaları ise öğretim süreci dışında incelenmektedir Ayrıca okul yöneticileri, öğretmenleri yıl içerisin de en az iki kez öğretmeni değerlendirme ve geliştirme amaçlı sınıfta gözlemek zorundadırlar.

67 AVRUPA BİRLİĞİ SÜRECİ VE TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ
Türk Eğitim Sisteminde şuan yürürlükte olan Avrupa Birliği programları şunlardır SOCRATES: Socrates programı alt programları ile birlikte üniversiteler (Erasmus Programı) ve okullar (Comenius Programı) arasındaki öğrenci hareketliliğini ve işbirliklerini ve dil öğrenimi teşvik eder. Niteliklerin tanınması bakış açısıyla ağlar kurulmasını destekler. Eğitim alanında bilgi verir ve yöneticiler arasında tecrübe değişimine fırsat tanır. ERASMUS MUNDUS: Bu program, Erasmus Mundus mastır derslerine mali destekten burs sağlanmasına kadar bir takım girişimlerle Avrupa yüksek öğretiminin kalitesini artırmayı hedefler. LEONARDO DA VINCI: Ulusal mesleki eğitim sistemlerini geliştirerek, yenilikleri ve hayat boyu öğrenmeyi teşvik ederek mesleki eğitime erişimi artırır. GENÇLİK: Avrupa Gönüllülük Hizmetleri (EVS) programıyla, eğitim sistemleri dışındaki az ayrıcalıklı gençlerin hareketliliğine imkan tanıyarak Avrupa'daki ya da gelişmekte olan ülkelerdeki yerel yetkililer veya dernekler tarafından yürütülen projelere katılmalarını mümkün kılar. TEMEL EĞİTİMİN DESTEKLENMESİ PROJESİ: Yoksulluğu azaltma doğrultusunda eğitim seviyesini arttırarak en dezavantajlı kırsal, şehirsel, bölgeler ve gecekondularda nüfusun yaşam koşullarını geliştirmektir.


"TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları