Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

EĞİTSEL REHBERLİK.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "EĞİTSEL REHBERLİK."— Sunum transkripti:

1 EĞİTSEL REHBERLİK

2 Eğitsel Rehberliğin Amaçları
Eğitsel rehberliğin amaçlarını aşağıdaki gibi sıralayabiliriz; Öğrencinin öğrenimini devam ettirmek istediği alandaki bir okulu seçmesi ve bu okula girmesi, Girdiği okuldaki alanlardan birini ve seçmeli derslerden kendi ilgi ve yeteneklerine uygun olanı seçmesi,

3 Gerekli başarıyı gösterebilmesi için etkili ve verimli ders çalışma teknik ve yöntemlerini öğrenmesi, gerekli çalışma alışkanlıklarını kazanması, İlgi, yetenek, eğilim ve kişilik özelliklerine uygun olarak gelişmesini sağlamak için uygun eğitim ortamı yaratılması, Okul ve meslek hayatı arasındaki ilişkinin sağlaması.

4 Eğitsel Rehberliğin Kapsamı
Eğitsel rehberliğin genel amacı, öğrenciye öğrenmeyi öğretmektir. Öğrenciyi öğrenmeyi nasıl öğretebiliriz?

5 Bunun başarılması için;
iç ve dış motivasyonun sağlanması, etkili ve verimli ders çalışma yöntem ve tekniklerinin bilinmesi, zaman yönetimi konusunda bilgi sahibi olunması, bilgileri bellekte uzun süre saklayabilmenin yöntemleri,

6 sınavlarda başarılı olmak için sınava hazırlanma yöntemleri,
öğrenme engellerinin bilinmesi ve aşılması, karar verme ve seçim yapabilme becerisi eğitsel rehberliğin kapsamı içerisinde ele alınabilecek konulardır.

7 Eğitsel Rehberliğin Yoğunlaştığı Alanlar
1.Öğrencilerin okul seçmelerine seçtikleri okulda uygun sınıfa yerleştirilmelerine veya uygun bölüme yönelmelerine yardım etmek. 2.Okula yeni kayıt yaptıran bireylerin okula uyum süreçlerini hızlı ve sağlıklı bir şekilde gerçekleştirebilmelerine yardım etmek 3.Öğrencilerin seçtikleri sınıfta veya bölümde karşılaştıkları sorunların çözümüne yardım etme

8 4.Öğrencilerin bireysel farklılıklarını da dikkate alarak ulaşabilecekleri en üst başarı seviyesine ulaşmalarına yardım etmek 5. Öğrencilere etkili öğrenme ve verimli ders çalışma teknikleri konusunda yardım etme 6. Öğrencilerin okuma alışkanlığı geliştirmeleri ve güdülenmeleri yönünde desteklenmesi

9 M.E.B Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü tarafından danışmanların eğitsel rehberlik ile ilgili özel alan yeterliliklerini aşağıdaki şekilde belirlenmiştir. Bu yeterlilikler eğitsel rehberliğin kapsamı olarak da düşünülebilir:

10 Öğrenme stillerini belirleme
Etkili çalışma becerilerini kazandırma Zamanı etkili kullanma becerisini kazandırma Sınav kaygısı ile baş etmeye yardımcı olma Çalışma ortamını düzenleme becerisi Okuma alışkanlığı kazandırma

11 Ders araç gereçlerini etkili kullanma becerisi kazandırma
Çok boyutlu düşünme becerisi kazandırma Dikkat toplama egzersizi yaptırma Motivasyonu artırıcı çalışmalar yapma Ders dinleme becerisi kazandırma Not tutma becerisi kazandırma Kaynaştırma eğitimindeki öğrencilerin gelişimini izleme

12 Bunun için öğretim faaliyetleri düzenlenirken öğretmenin öğretimi mümkün olduğu kadar bireyselleştirmesi gerekmektedir. Çünkü, bireyselleştirilmiş öğretim, farklı yollarda ve hızda öğrenen ve okula farklı bilgiler ve yetenekleri getiren öğrencilerin bireysel farklılıklarını desteklemek için geliştirilmiş bir öğretim yaklaşımıdır. Bunun için öğretmen sınıfta bireyselleştirilmiş öğretimin ilkelerin uygulamak zorundadır.

13 Bireyselleştirilmiş öğretimin ilkeleri;
Öğretmen öğrenme sürecinde öz, esas veya ortak temel üzerine odaklaşır. Öğretmen, sınıftaki öğrencilerin bireysel farklılıklarını dikkate alır, Öğretim ve değerlendirme süreçlerini bir bütün olarak algılar, Öğretimde içerik, süreç ve ürün unsurlarını bir bütün olarak algılar,

14 Öğrencilerle işbirliğine girer,
Öğrencilerin bireysel ve grup normları arasında denge kurar, Derse aktif olarak katılımlarını ve dersi anlamalarını sağlar, Dersin planlanmasında çeşitli öğrenme düzeylerini işe koşar.

15 Tip Teorisi ve Öğrenme Tipleri
Jung (1971) öğrenme-öğretme sürecine psikolojik tip teorisini uyguladığında sekiz tip ve bu sekiz tipe göre de sekiz öğrenme ve öğretme stiline ortaya koymuştur. Bunlar:

16 Dışa dönük tipler, İçe dönük tipler, Duyusal tipler, Sezgisel tipler, Düşünen tipler, Duygusal tipler, Yargısal tipler, Algısal tipler .

17 Dışa Dönük Tipler Sesli düşünen, yaparak yaşayarak öğrenmek isteyen, birlikte öğrenmek isteyen, sınıfta çeşitlilikten hoşlanan, öğretmen ve arkadaşlarında geri bildirim almak isteyen tipler dışa dönük tiplerdir. Öğretmenler sınıflarında bulunan bu tip öğrencilerine; sürekli soru sorarak düşüncelerini ifade etmelerine, pratik yapmalarına, performansları hakkında geri bildirim vererek başarılı olmalarına yardımcı olabilirler.

18 İçe Dönük Tipler Topluluk önünde konuşmadan önce ince hesaplar yapan, kolayca incinebilen, kendi kendini motive edebilen tipler içe dönük tiplerdir. İçe dönük tiplerle öğretmenler daha çok küçük gruplar oluşturarak bireysel projelerinin gerçekleştirebilmeleri için de gerekli öğretim materyallerini sağlamaya çalışmalıdırlar.

19 Duyusal Tipler Öğrenmede belli bir prosedürü izleyen, yeni öğrenmelere karşı tedbirli olan, soyut teorilerden hoşlanmayan ya da yüzeysel geçen, bilgileri edinmede bütün duygularını kullanan tipler duyusal tiplerdir. Bu tip öğrencilerle çalışacak öğretmenler öğrencilerinin sahip oldukları konuyla ilgili bilgileri, becerileri bilmeli, öğrencilerin beş duyu organına hitap edecek şekilde öğrenme etkinlikleri düzenlemelidirler.

20 Sezgisel Tipler Kendi başlarına hipotezler kuran, neyi, niçin ve nasıl öğreneceği konusunda çeşitlilik arayan, çabuk sıkılan, önemli olmayan detayları atlayan, sakin fakat ani ataklarla işe koyulan tipler sezgisel tiplerdir. Öğretmenlerin, öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılamak için program dışında, bağımsız çalışmalarını sağlayacak etkinlikler ve projeler sunmaları gereklidir.

21 Düşünen Tipler Dürüst, adaletli, kuralları harfiyen yerine getirmek isteyen, rekabetçi, iyi düzenlenmiş çalışmalara ihtiyacı olan tipler düşünen tiplerdir. Kendileri ile yarışmaktan hoşlandıkları için bireysel etkinliklere daha çok yer verilmelidir.

22 Duygusal Tipler İşbirliği yapmaya istekli, hem kendilerine hem de başkalarına hizmet etmek isteyen, uyumlu öğretim çevresine ihtiyaç duyan tipler duygusal tiplerdir. Bu tip öğrencilere öğretmenlerin samimi, içten, anlayışlı ve empatik olmaları, duyguları ile davranışları arasında çelişkinin de bulunmaması ve sınıfta asla ilgisiz bir tutum sergilememeleri gerekmektedir.

23 Yargısal Tipler Dakik olup, plan yapmayı, başladıkları işi bitirmeyi ve yürüttükleri projeler hakkında geri bildirim almayı isterler. Projelerle ilgili olarak önceden bilgilenmek, onların emin ve rahat bir şekilde ilerlemelerine yardımcı olur. Bu nedenle bu tip öğrencilere öğretmenler sürekli geri bildirim vermelidirler.

24 Algısal Tipler Yeni fikirler keşfetmeyi seven, yeniliklere ve değişikliklere açık, her aktivite için cesarete ve desteğe ihtiyacı olan, baskıya ve boyun eğmeye gelmeyen, baskı uygulandığında dersten uzaklaşan ya da sınıfta huzuru bozuca davranışlar içerisine giren tiplerdir.

25 Bu tip öğrencilere karşı öğretmenler onları kontrol etmeye veya test etmeye çalışmamalı, yaptıkları çalışmaları kendi kendilerine değerlendirmelerine fırsat vererek öğrenmeye karşı daha duyarlı hale getirmelidirler. Doğal ve sürprizlerle dolu bir öğretim tarzı sergilemeye özen göstermelidirler.

26 Öğrencilerin Güdülenmesi
Güdü, organizmayı harekete geçiren, yönlendiren ve organizmanın hareketini devam ettiren güçtür.

27 Güdülenmeyi etkileyen içsel ve dışsal etkenler vardır
Güdülenmeyi etkileyen içsel ve dışsal etkenler vardır. Bunlardan hangisinin öğretmenlerden hangisinin öğrencilerden kaynaklandığını biliyor musunuz?

28 Ders anlatma biçimi, dersin özelliği, ailenin öğrencinin derslerine karşı tutumu, okul ve sınıf ortamı gibi daha birçok dışsal etkenleri sıralayabiliriz. Bireyin öğrenmeye ve başarmaya karşı tutumuyla ilgili etkenler ise iç etkenlerle ilgilidir.

29 Dışsal etkenlerin güdülenmedeki rolü önemli olmakla birlikte, içsel etkenler olmadan dışsal etkenler çoğunlukla güdülenmeyi sağlayamaz. İçsel güdülenmeyi sağlayabilirse, dışsal güdülenme eksik olsa dahi öğrencinin başarılı olması mümkündür.

30 Öğrenmeye karşı istek ve tutum, öğrencinin güdülenmesini etkileyen etkenlerin başında yer alır. Araştırmalar öğrencilerin öğrenmeye karşı tutumlarını üç grupta toplamışlardır. Başarıya odaklı, başarısızlıktan kaçınan ve başarısızlığı kabul eden tutumlar.

31 Tutum Bu Tutuma Sahip Öğrenci Özellikleri Başarıya odaklanma Başarılı olma amacı öğrenmeyi yönlendirir. Kendine güveni tamdır. Çalışma stratejileri kullanır. Planlı çalışmaya özen gösterir. Başarılı olmama korkusu yoktur. Yeteneğinin daima gelişmeye açık olduğunu bilir. Başarılı olma ihtiyacı, motivasyonu olumlu yönde etkiler.

32 Başarısızlıktan kaçınma
Amaç öğrenmeden çok, ders geçmektir. Anlayarak çalışma yerine ezberlemeye çalışır. Başarılı olmak için yeterli çabayı göstermez. Başarısızlığı kendi yeteneğinde ya da dersin zorluğunda anar. Yeteneği değişmez bir özellik olarak görür. Etkili çalışma teknikleri kullanmaz. Başarılı olamama korkusu hakimdir. Motivasyonu ders geçmeye dönüktür ve sürekli değildir.

33 Başarısızlığı kabul etme
Başarısızlığı kaçınılmaz görür. Başarılı olmak için hiç çaba göstermez. Ders dışı etkinliklere fazla zaman ayırır. Yeteneğin sabit ve değişmez olduğunu düşünür. Başarısızlığı, yeteneğindeki sınırlılığa bağlar. Sürekli desteğe ihtiyacı vardır. Ders çalışma ve öğrenme motivasyonu minimum düzeydedir.

34 Güdülenmiş öğrenci ile güdülenmemiş öğrencilerin davranışları arasında önemli farklar vardır. Güdülenmiş davranışların temel özellikleri: İlgi duyma ve dikkat etmede süreklilik, Davranışın yapılması için çaba göstermeye ve gerekli zaman harcamaya isteklilik, Konu üzerinde odaklanma, kendini verme ve karşılaşılan güçlükler karşısında istenilen davranışı yapmaktan vazgeçmeme, sonuca gitmekte ısrarlı ve kararlı olma.

35 Güdülenme bireye ne gibi faydalar sağlar?
Bireysel enerjiyi ve ilgiyi artırır, Bireyi kesin hedeflere doğru yönlendirir ve bunlara ulaşmasını sağlar, Etkinliklerde sorumluluk almasını ve karşılaştığı güçlükleri yenmesini ve kararlılıkla ilerlemesine yardımcı olur, Bireyin kişisel öğrenme stratejilerini ve bilişsel süreçlerini etkiler, dikkati artırır.

36 Güdü, bireyin içinden gelen bir enerji olmasına rağmen, öğretmen öğrenme ortamı düzenlerken bazı hususları göz önünde bulundurması gereklidir. Bu hususlar öğrencilerin güdülenmesini sağlayabilir. Öğretmenlerin öğrencilerini güdüleyebilmeleri için; Öğretmen öğretme sürecine başlamadan önce öğrencilerin temel ihtiyaçların karşılamalıdır. Öğrencilerin yaptıkları çalışmalar, başarılar pekiştirilmelidir.

37 Öğrenme ortamında öğrencilerin meraklarını uyandıracak, onları araştırmaya yöneltecek etkinliklere yer verilmelidir. Eğitim ortamı düzenlenirken, öğrencilerin ilgileri, beklentileri, uzak ve yakın hedefleri göz önüne alınmalıdır. Öğrencilerin çabaları ödüllendirilmeli çaba göstermeleri teşvik edilmelidir.

38 Öğrenme ortamında, başarılı olma ihtiyacı yüksek olan öğrencilere zor, başarısızlıktan kaçınma eğiliminde olanlara orta güçlükte problemler verilmelidir. Dersin hedefleri belirlenmeli, öğrencilerin başarı ve başarısızlıkları bu hedeflere ulaşma derecelerine göre belirlenmelidir. Öğrencilerin başarı ve başarısızları gösterdikleri çaba ile ilişki kurularak açıklanmalıdır.

39 BİLGİYİ İŞLEME KURAMI Yeni bilgi dışarıdan nasıl alınmaktadır?
Alınan yeni bilgi nasıl işlenmektedir? Bilgi uzun süreli olarak nasıl depolanmaktadır? Depolanan bilgi nasıl geriye getirilip hatırlanmaktadır?

40 Bilgiyi işleme modelinin işleyişi
ÜST-BİLİŞ Bilgiyi işleme modelinin işleyişi

41 Metabilişsel ( Üstbiliş ) Düşünme
Üstbiliş kavramı 1970’li yıllarda bilişsel psikoloji alanına John Şavel’in çalışmalarıyla girmiştir. Üstbiliş, en kısa tanımıyla kişinin kendi düşünme süreçlerinin farkında olması ve bu süreçleri kontrol edebilmesi anlamına gelir.

42 Üstbiliş Davranışları Geliştirmek için Stratejiler
1. Ne bildiğini ve ne bilmediğini belirlemek 2. Düşündükleri hakkında konuşmak 3. Düşünme günlüğü tutma 4. Planlama ve öz düzenleme 5. Düşünme sürecinden bilgi edinmek 6. Öz değerlendirme

43 DÜŞÜNÜYORY

44 HAFIZADA KALMA ORANLARI
METOD % Okuma 10 Film İzleme 50 Dinleme 20 Sergiyi Gezme Resme Bakma 30 Gösteri İzleme Tartışmaya Katılım 70 Konuşma Yapma Dramatik Sunum Yapma 90 Gerçek Bir Deneyi Canlandırma İnteraktif Multimedya Bir Projeyi Gerçekleştirme

45 Yeni bir bilginin hatırlanması
(yüz kişide) 1 gün sonra 75 kişi 2 gün sonra 50 kişi 4 gün sonra 25 kişi 16 gün sonra 2 kişi

46 Tekrar zamanı Genel tekrar süresi Bilginin saklanma süresi 45 dk.Sonunda 5 Dakika 1 Gün 1 gün Sonunda 10 Dakika 1 Hafta 1 Hafta Sonunda 20 Dakika 1 ay 1 ay sonunda 30 dakika Uzun Süreli Hafıza

47 Bir kişide yüz bilginin hatırlanması
Tekrar Sayısı gün sonra

48 ÖĞRENMEYİ ÖĞRENME Bilgiyi işleme kuramı, öğrenmenin açıklanması açısından çok önemli bir kuramdır. Bilgiyi işleme kuramının eğitim alanına getirdiği en önemli katkılardan biri ÖĞRENME STRATEJİLERİdir. Bilgiyi işleme kuramına göre birey, yeni bir bilgiyi kazanmak, yani uzun süreli belleğe kodlama yapabilmek için farklı yöntemler ya da stratejiler kullanır.

49 ÖĞRENMEYİ ÖĞRENME Bilişbilgisi yeterince gelişmiş birey neyi, nasıl, hangi hızla öğrenebileceğini doğru olarak kestirebilir ve kendisi için en uygun öğrenme stratejilerini seçip işe koşabilir. Bilgi çağında yaşayan bireylerin, bilgiye erişme yollarını bilmeleri ve bu bilgileri kullanabilmeleri gereklidir. Bireylerin bunları gerçekleştirebilmeleri için öğrenmenin nasıl olduğu, başka bir deyişle “ÖĞRENMEYİ ÖĞRENME” ile ilgili bilgiye sahip olmaları gerekir.

50 ÖĞRENMEYİ ÖĞRENME Öğrencilerin öğrenmeyi öğrenebilmeleri için, öncelikle, kendi öğrenme özellikleri ile ilgili bilgi sahibi olmaları gereklidir. Yani, öğrenme sürecinde nasıl bir ortama, kime ya da kimlere gereksinimleri var, bilgileri nasıl algılıyorlar gibi öğrenme özelliklerinin ortaya çıkarılması gereklidir. Ayrıca, öğrenme sırasında bilgiye ulaşmalarını kolaylaştıran ve onları özümsemelerine yardımcı olan kimi stratejileri kullanıp kullanmadıklarını ve bunların neler olduğunu bilmeleri de gereklidir.

51 ÖĞRENMEYİ ÖĞRENME Öğrencilerin öğrenmeyi öğrenmelerine yönelik olarak yapılan çalışmaların ve araştırmaların ışığında ortaya iki farklı kavram çıkmıştır. Bunlar, öğrencilerin öğrenmede yararlanılan teknikleri kapsayan “ÖĞRENME STRATEJİSİ” ve öğrencilerin öğrenme özelliklerini kapsayan “ÖĞRENME STİLİ” kavramlarıdır.

52 ÖĞRENME STRATEJİLERİ Öğrenmeyi öğrenme sürecindeki temel öğe ÖĞRENME STRATEJİLERİ dir. Öğrenenin öğrenme sırasında uğraştığı düşünce ve davranışlar olarak tanımlanabilen öğrenme stratejileri, öğrenenin öğrenme amacını gerçekleştirmek için kullandığı planlardır.

53 ÖĞRENME STRATEJİLERİ Öğretmenler sınıfa birbirinden ayrı iki amaçla girmektedirler. Bunlardan birincisi öğrenme ürünleriyle ilgili amaçlar, ötekisi ise öğrenme süreciyle ilgili amaçlardır. Öğrenme ürününe dönük amaçlar, öğrencilerin öğrenme sonunda neyi bilmeleri ya da yapmaları ile ilgilidir.

54 ÖĞRENME STRATEJİLERİ Öğrenme süreciyle ilgili amaçlar ise, öğrencilerin öğrenmeyi gerçekleştirmek için kullanabilecekleri strateji ve teknikler ile öğrenciye nasıl öğreneceğini öğretme ile ilgilidir.

55 ÖĞRENME STRATEJİLERİ Öğrenenler, öğrenmeyi gerçekleştirmek amacıyla belirli davranışsal ve düşünsel süreçleri kullanırlar. Öğrenme stratejileri, öğrenenlerin kendi kendilerine öğrenmelerini sağlayan işlemlerdir. Kendi öğrenmelerini sağlayabilen öğrencilere “stratejik öğrenenler”, “bağımsız öğrenenler”, “öz-düzenleyici öğrenenler” ve “öz-denetimli öğrenciler” gibi adlar verilmektedir.

56 ÖĞRENME STRATEJİLERİ Öğrenme stratejileri, bireyin duyularına gelen uyarımları kısa ve uzun süreli belleğine transfer etmesini ve uzun süreli belleğine işlemesini sağlayan teknikleri içerir. Öğrenmeyi kolaylaştıran bu strateji ve teknikler aynı zamanda öğrencilerin güdülenmesini ve yeni öğrenilen davranışların kalıcı olmasını sağlar.

57 ÖĞRENME STRATEJİLERİ Öğrenme stratejileri öğrencilerin öğrenme işine aktif katılmaları sonucu kendileri tarafından geliştirilir. Her öğrencinin kendine özgü öğrenme stratejisi vardır. Öğrenciler bu stratejileri kendi yaşantıları yoluyla deneme yanılma ya da başkalarının yardımıyla öğrenirler.

58 ÖĞRENME STRATEJİLERİ TEKRAR STRATEJİLERİ ANLAMLANDIRMA STRATEJİLERİ
ÖRGÜTLEME STRATEJİLERİ ANLAMAYI İZLEME STRATEJİLERİ DUYUŞSAL STRATEJİLER

59 TEKRAR STRATEJİLERİ TEKRAR STRATEJİLERİ: Öğrencilerin yeni gelen bilgileri tekrarlayarak kısa süreli bellekte tutmasını ya da uzun süreli belleğe kodlamasını sağlayan öğrenme stratejisidir. Bu strateji genellikle telefon numarası gibi basit bilgilerin hatırlanmasını kolaylaştırır. Ancak bazı durumlarda karmaşık bilgilerin öğrenilmesine de yardımcı olur.

60 TEKRAR STRATEJİLERİ Tekrar(Yineleme) stratejileri, öğrencilerin bilgiyi belirleyerek seçmelerini ve edinmelerini sağlayan stratejilerdir ve bunların temelinde zihinsel tekrar bulunmaktadır.

61 Olduğu gibi hatırlanması istenen bilgilerin öğrenilmesinde tekrar stratejileri etkilidir.
Cumhurbaşkanlarının adlarını sayma, Güneşe olan uzaklıklarına göre gezegenlerin adlarını sayma, bir dizi ülkenin başkentini söyleme

62 TEKRAR STRATEJİLERİ Yazılı bir metinden ders çalışırken, metnin tekrar tekrar sesli ya da sessiz okunması, metnin okunduktan sonra anlatılması, metindeki bilgilerin olduğu gibi bir kağıda not alınması ya da önemli yerlerin altının çizilmesi ve altı çizilen yerlerin tekrarlanması bu stratejiye girmektedir.

63 TEKRAR STRATEJİLERİ Metin kenarına not alma,bilinmeyen sözcükleri yuvarlak içine alma,anlaşılmayan yerlere soru işareti koyma,önemli düşünceleri gösteren işaret ve açıklamalar Tekrar stratejileri basit temel görevler için etkilidir. Tekrar stratejileri kısa süreli hatırlamalar için etkili olmasına karşın, üst düzey öğrenmelere çok etkisi bulunmamaktadır.

64 TEKRAR STRATEJİLERİ Özellikle materyali olduğu gibi yeniden yazma ya da seçilmiş bölümlerden notlar alma gibi etkinlikler, hem daha çok çalışma zamanı gerektirmeleri nedeniyle etkili olamamakta, hem de öğrencilerin materyaldeki bilgilere ilişkin daha önceki öğrendikleri ile bağlantılar kurmalarına olanak tanımamaktadır.

65 ANLAMLANDIRMA STRATEJİLERİ
ANLAMLANDIRMA STRATEJİLERİ: Anlamlandırma stratejisinde gelen bilgiler olduğu gibi değil, öğrenci tarafından değişikliğe uğratılarak uzun süreli belleğe kodlanır. Yeni gelen bilgiler eski bilgilerle ilişkilendirildiği için anlamlı öğrenmeye neden olur.

66 ANLAMLANDIRMA STRATEJİLERİ
Anlamlandırma stratejilerinde öğrencilerin, öğrenmeyi amaçladıkları yeni bilgiyi, daha önce öğrendikleri ve uzun süreli belleklerinde varolan bilgilerle bütünleştirerek, ona anlam yükleyerek öğrenmeleri söz konusudur. Anlamlandırma, yeni bilginin daha anlamlı duruma gelmesi için ayrıntı ekleme sürecidir. Anlamlandırma stratejileri bilgi birimleri arasında ilişki kurarak anlamlı öğrenmeyi sağlayan stratejilerdir.

67 ANLAMLANDIRMA STRATEJİLERİ
Zihinsel imge oluşturma, okunan metni kendi sözcükleriyle anlatma, özetleme, benzetim yaratma, not alma, soru yanıtlama gibi stratejiler bu gruba girmektedir. Görsel bellek destekleyiciler(imajlar) Sözel bellek destekleyiciler

68 ANLAMLANDIRMA STRATEJİLERİ
Görsel bellek destekleyicilere örnek olarak anahtar sözcük yöntemi verilebilir. (Örnek: İngilizce tie(kravat) sözcüğü için Türkçe’deki tay sözcüğü anahtar sözcük olarak kullanılabilir ve şöyle bir imaj oluşturulabilir: “Çocuklar taylara kravat bağlamışlar.”) Sözel bellek destekleyicilere örnek olarak kafiye oluşturma stratejisi verilebilir. (İsveç, Norveç, Danimarka/Türkiye’nin başkenti Ankara gibi)

69 ANLAMLANDIRMA STRATEJİLERİ
Başka sözcüklerle anlatmada temel olan öğrencinin metni kendi sözcükleri ile anlatmasıdır. Özetleme: Etkili çalışma ve öğrenme stratejilerinden birisi olan özetlemede metnin ana çizgileriyle anlatılması söz konusudur. Özetleme, öğrenciyi anlamak için okumaya, önemli düşünceleri ayırt etmeye ve bilgiyi kendi sözcükleriyle anlatmaya yönlendirir. Benzetim yaratma: Öğrenilecek bilginin bireyin önceden kazandığı bilgilerle yapay benzerliklerinin kurulmasıdır. Örneğin öğrenci insan zihninin işleyişini bilgisayarın işleyişine benzeterek öğrenebilir veya gözün yapısı fotoğraf makinesinin işleyişine benzetilebilir.

70 ANLAMLANDIRMA STRATEJİLERİ
Not alma: Genel olarak bireyin dinlediği, gözlediği ya da düşündüğü bir konuda ana noktaları belirlemesi ve bunları kağıt üzerine kaydetmesidir. Etkili not alma, bireyin kendi cümleleri ile ana düşünceleri belirleme, önemli düşünce ve noktaları özetleyerek, birleştirerek bir biçim oluşturmaktır. Soru yanıtlama: Metnin ana noktalarıyla ilişkili olarak iki türlü gerçekleştirilir. Bunlardan birincisi öğrencinin kendisinin oluşturduğu soruların yanıtlarını bulması, ikincisi ise öğretmenin verdiği soruların yanıtlarını bulmasıdır. Bireyin kendine ya da başkalarına soru sorarak düşünme stratejisini kullanması, etkili bir kodlama tekniğidir.

71 ÖRGÜTLEME STRATEJİLERİ
Öğrencilerin yeni gelen bilgileri bir araya getirerek kendi önbilgilerine göre yeniden düzenlemesi esasına dayalıdır. Bu nedenle genellikle örgütleme stratejisi ile anlamlandırma stratejisi aynı anda kullanılır. Gruplama, bilgi birimleri arasında ilişki kurma,bir metnin ana ve yan fikirlerinin çıkartılması, bilgilerin sınıflanması, grafikle gösterilmesi, kavram ve bilgi haritaları bu stratejiye girer.

72 ÖRGÜTLEME STRATEJİLERİ
Bu stratejiyi etkili bir biçimde kullanan öğrenciler sayfalarca yer tutan bir metni basit bir şema ya da tablo ile özetleyebilirler. Bu nedenle örgütleme stratejisi kullanan öğrencilerin çalışmaya ayırdıkları zaman kısalmaktadır.

73 ÖRGÜTLEME STRATEJİLERİ
Gruplama: Çok sayıda yeni bilgi öğrenilirken, bilgilerin gruplanması öğrenmeyi kolaylaştırır. Gruplama ile öğrencinin kısa süreli belleğinde tutması gereken bilgi biriminin sayısı azalır. Bu tekniği günlük hayatımızda telefon numaralarını ezberlerken kullanırız. Bilindiği gibi ülkemizde telefon numaraları gibi yedi basamaklıdır. Biz bu telefon numarasını ezberlerken sayıları olarak üç parçaya böleriz.

74 ÖRGÜTLEME STRATEJİLERİ
Bilgi birimleri arasında ilişki kurma: Örgütleme stratejisinin daha anlamlı olması için grup oluşturulurken, bilgi birimleri arasında mantıksal bir bağ kurulmaya çalışılmalıdır. Bilgiler arasında bağ kurulurken çeşitli tekniklerden yararlanılabilir: Bilgilerin ortak özelliklerine göre sınıflanması, bilgi birimlerinden hikaye ya da cümle oluşturma, ilk harflerle anlamlı sözcük üretme ve şarkılar gibi.

75 ÖRGÜTLEME STRATEJİLERİ
Örgütleme stratejileri, öğrenilecek bilgilerin yeniden düzenlenip yapılandırılarak öğrenilmesini sağlayan stratejilerdir. Anahatları çıkarma: Bunda öğrenciler, metindeki ana noktalardan yola çıkarak konunun ana bilgilerini çıkarırlar. Herhangi bir metnin anahatlarını çıkarma, öğrencinin o konudaki ana düşünce ile yan düşünceler arasındaki ilişkileri görmesine yardım eder.

76 ÖRGÜTLEME STRATEJİLERİ
Bilgi şeması oluşturma: Belli bir başlığın altındaki önemli fikirlerin birbirleri ile nasıl ilişkide olduklarını gösterir. Öğrenci bir şekille ana düşünceyi başa ya da ortaya alarak yardımcı düşünceleri ona oklarla ya da çizgilerle bağlar. Bilgi şemaları, kavram haritaları ve bilgi haritaları biçiminde düzenlenmektedir. Kavram haritaları, bir konuyla ilgili kavramların adlarının genelden özele doğru birbirleriyle ilişkilerine göre şematik olarak gösterimleridir.

77 ÖRGÜTLEME STRATEJİLERİ
Bilgi haritası ise bir metindeki önemli sözel bilgilerin ve bu bilgiler arasındaki ilişkilerin şematik olarak gösterilme biçimidir. Çizelgeleştirme: Burada, metinde verilen bilgilerin çizelge biçiminde düzenlenmesi söz konusudur. Öğrenci yatay ve dikey bölmelere sahip bir çizelge oluşturarak bilgileri bu bölmelere yerleştirebilir. Çizelgeler ya da matrisler öğrenmede düzenleyici olarak görev yaparlar.

78 ANLAMAYI İZLEME STRATEJİLERİ
ANLAMAYI İZLEME STRATEJİLERİ: Öğrencilerin öğrenmeye yönelik olarak gerçekleştirdikleri etkinlikleri denetlemelerini temel alan stratejilerdir. Bu stratejiler öğrencilerin kendi öğrenme özelliklerini belirleyip düzenlemesine, yürütmesine ve denetlemesine yardımcı olur.

79 ANLAMAYI İZLEME STRATEJİLERİ
Anlamayı izleme, bir öğrencinin herhangi bir öğrenme etkinliği için öğrenme amaçları oluşturmasını, bu amaçlara ulaşma düzeyini değerlendirmesini ve gerekirse amaçlara ulaşmada kullandığı stratejileri belirlemesini kapsamaktadır.

80 ANLAMAYI İZLEME STRATEJİLERİ
Eğer öğrenciler, öğrenme sürecindeki gelişimleri üzerinde etkili bir denetim kuramazlarsa, anlamadıkları konuları anladıklarını düşünebilirler. Anlamayı izleme, öğrencilerin biliş bilgisine sahip olmasını gerektirir.

81 DUYUŞSAL STRATEJİLER DUYUŞSAL STRATEJİLER: Etkili öğrenmenin oluşmasında önemli bir role sahiptirler. Öğrenciler kendi kendilerine öğrenirken uygun stratejileri kullansalar bile kimi zaman öğretim amaçlarına ulaşmada güçlüklerle karşılaşırlar. Öğrenmede ortaya çıkan güdüsel ve duyusal engelleri kaldırmaya yardım eden stratejiler duyuşsal stratejiler olarak adlandırılmaktadır.

82 DUYUŞSAL STRATEJİLER Dışarıdan gelen ve öğrenmeyi engelleme olasılığı bulunan uyarıcılara karşı uyanık ve rahat olma, dikkati odaklama, yoğunlaşmayı sürdürme, kendini güdüleme, dışsal dikkat dağıtıcıları gidermek üzere çalışacak sessiz bir yer seçme, çalışmanın gereksiz yere uzamaması için öncelikli konuları belirleme,

83 DUYUŞSAL STRATEJİLER başarısız olma korkusunu gidermek üzere kendi kendine olumlu pekiştirmede bulunma ve çalışma için ayrılacak zamanı etkili olarak kullanabilmek üzere bir zaman çizelgesi oluşturma gibi örnekler bu stratejilerin arasında sayılmaktadır.

84 DUYUŞSAL STRATEJİLER Güven, öğrenmede çaba harcama ve amaca ulaşmada bireyin inançlarında ortaya çıkar. Olumlu öz-konuşmalar, güvenin sağlanması ve sürmesinde etkili olabilir. Güveni olumsuz etkileyen etmenler ise kaygı, verilen görevi iyi yapamama korkusu, test kaygısı vb. olabilir. Kaygı, güdülenmenin azalmasına yol açtığı zaman ardından gelen düşük performans, öğrencilerin kaygılarını arttırarak kısır döngüyü oluşturur.

85 DUYUŞSAL STRATEJİLER Duyuşsal stratejiler üzerinde yürütülen araştırmalar, birçok öğrencinin okul başarılarına ilişkin kaygıları nedeniyle, özellikle de sınavlarda başarısız olma korkusuyla, öğrenme ve çalışmaya yöneltmeleri gereken dikkatlerini kendilerini eleştirmeye yönelttiklerini ortaya koymuştur.

86 DUYUŞSAL STRATEJİLER Öğrenme görevine ya da çalışmaya yöneltilmesi gereken ilgi ve dikkatin azalması ise, başarısızlığı doğurmakta ve sonuçta öğrencilerin beklentilerini doğrulayan bir etki göstermektedir.

87 DUYUŞSAL STRATEJİLER Bu nedenle, öğrencilere başarılı olmalarını engelleyen kaygıyı yenmek, kendilerini güdülemeleri ya da olumlu tutum geliştirmelerini sağlayacak duyuşsal stratejiler konusunda eğitim verilmelidir.

88 Sonuç olarak, öğrencilerin hem örgün eğitim sürecinde, hem de örgün eğitim sürecinden sonra başarılı olabilmeleri için, kendilerini geliştirebilmeleri, kendi kendine öğrenebilmeleri ve öğrenmelerini izleme yeterliliğini kazanmaları gerekmektedir.

89 Öğrencilerin öğrenme stratejilerinin türleri, özellikleri, benzerlik ve farkları, kullanım alanları konusunda bilgilendirilmeleri okul başarılarını olumlu yönde etkileyecektir.

90 Öğrenme stratejileri öğrencilerin bilgiye nasıl ulaşmaları gerektiği konusunda yardımcı olmaktadır. Bu nedenle, etkili bir öğrenme için bireylere okullarda öğretmenleri tarafından öğrenme stratejileri konusunda bilgi verilmesi gerekmektedir. İlköğretimden başlayarak öğretimin her düzeyinde derslerde konunun gerektirdiği öğrenme stratejilerinin öğretimine yer verilmelidir.

91 Çünkü iyi bir öğretim, öğrencilere nasıl öğreneceklerini, nasıl anımsayacaklarını, nasıl düşüneceklerini, güdülenmelerini nasıl sağlayacaklarını öğretmeyi içerir. Böylece bireyler hem etkili, hem de bağımsız öğrenen durumuna gelebilirler, uzun dönemde kendi öğrenmesi üzerinde düşünebilirler ve kendi öğrenme süreçlerini denetleyebilirler.

92 Zeynep öğretmen sınıfta büyük grup tartışmasını kullanıyordu
Zeynep öğretmen sınıfta büyük grup tartışmasını kullanıyordu. Çoğu öğrencinin bu yönteme tepkileri olumluydu ancak bazı öğrencilerin dikkatleri dağınıktı ve derse karşı ilgisiz görünüyorlardı. Öğretmen bu öğrencilerin de derse katılımlarını sağlayabilmek amacıyla etkinlikleri küçük gruplar oluşturarak gerçekleştirdi.

93 Gördükleri öğretmeni şaşırtmıştı
Gördükleri öğretmeni şaşırtmıştı.çünkü sessiz ve içine kapanık öğrencilerin çoğu gruplarda lider olmuşlardı.Öğretmen bu yöntemin mükemmel olduğunu düşündü ancak bu seferde aktif olan öğrencilerin bazılarının derse pek fazla katılmadığını fark etti.

94 Zeynep öğretmenin sınıfta karşılaştığı farklılıkların sebebi ne olabilir?

95 Tek tip öğretim şekli bir çok öğrencinin öğrenmesine engel olmaktadır.
Her bireyin kişilik özellikleri ve ihtiyaçları birbirinden farklıdır. Buna bağlı olarak her birey yeni bir bilgiyi öğrenirken veya hatırlarken farklı ve kendilerine özgü yollar kullanır.

96 Adil bir değerlendirme için hepiniz aynı testten geçeceksiniz
Adil bir değerlendirme için hepiniz aynı testten geçeceksiniz. Bunun için hepinizin şu ağaca tırmanması gerekiyor.

97 “Eşit Olmayan İnsanlara Eşit Davranmaktan Daha Büyük Eşitsizlik Olamaz.”. Thomas Jefferson

98 ÖĞRENME STİLLERİ

99 KENDİNİ OLDUĞU GİBİ GERÇEKLEŞTİRMEK.
“Her bir insan, her bir hayvan,her bir bitkinin doğuştan getirdiği, tek bir amacı vardır.” KENDİNİ OLDUĞU GİBİ GERÇEKLEŞTİRMEK.

100 Öğretmen tahtada dersini anlatır, öğrenciler düzenlenmiş sıralarda otururlar.
Ali gel

101 Görevleri ses çıkarmadan öğretmeni dinlemek ve tahtaya yazılanları sessizce defterlerine geçirmektir.

102 Öğrenciler söz almadan konuşamazlar, izinsiz yerlerinden kalkamazlar, arkalarına bakamazlar, konuşamazlar,gülemezler. Öğretmen canı isterse sınıfı dolaşabilir ama öğrencilerin buna hakkı yoktur.

103 Kan grubunuzu biliyor musunuz?
Bilmiyorsanız bile, öğrenmeniz gerektiğini biliyorsunuz. Çünkü: kan grubunuzun sizin için yaşamsal önemi var. Kan grubunuz kadar önemli olan öğrenme stilinizi bilmeniz de yaşamınızı oldukça kolaylaştıracaktır.

104 Öğrenme sitiliniz, yaşam boyu değişmez ama yaşamınızı değiştirir.
Öğrenme sitilinizi bilmek size anlamsız gelen pek çok davranışınıza anlam katacaktır. Öğrenme stiliniz, sizin kan grubunuz gibi doğuştan var olan ve sizin yaşamınıza çok derin etkileri olan özelliğinizdir. Öğrenme sitiliniz, yaşam boyu değişmez ama yaşamınızı değiştirir.

105 “Öğrenme stilleri her bir öğrencinin yeni ve zor bilgiyi öğrenmeye hazırlanırken, öğrenirken ve hatırlarken farklı ve kendilerine özgü yollar kullanmasıdır.” Rita DUNN 1993 Öğrenme stillerimiz doğuştan var olan karakteristik özelliğimizdir.

106 Yaşamımızın her anında ve her boyutunda davranışlarımızı etkiler.
Yürürken, yatarken, otururken, konuşurken, oynarken, yazarken bizi etkiler ve bu özelliğimize göre bu eylemleri yaparız.

107 Her ne kadar bu özelliklerimiz kalıtsal ise de küçük yaşta belirleyebileceğimiz bu özelliklere göre aileler ve okullar çocuklara daha anlamlı, daha rahat bir yaşam sunabilirler.

108 Birey kendi öğrenme stilini bildiğinde;
Öğrenme sürecinde, öğrenme stilini devreye sokabilir. Etkin bir sorun çözücü durumuna gelir. Benlik saygısını geliştirir. Kendine güveni artar. Okula karşı olumlu tutum sergiler. Etkili ve başarılı öğrenme gerçekleşir.

109 Öğretmen, öğrencilerin öğrenme stillerine dayalı olarak öğretimi planlarken;
Öğrenciye kazandırılacak amaçlara göre öğrenme etkinlikleri düzenlemelidir. Her tür duyu organlarını harekete geçiren farklı araçlar kullanmalıdır. Öğrencilerin tercihlerine göre bireysel çalışmalar veya grup çalışmaları düzenlemelidir. Öğrencilerin nasıl güdülendiğini belirleyerek içsel ya da dışsal pekiştireç almasını sağlamalıdır.

110 Öğrenme Stillerinin Sınıflandırılması
Dunn ve Dunn‘ın Öğrenme Stilleri Modeli Gregorc’un Öğrenme Stilleri Modeli Kolb’un Öğrenme Stilleri Modeli Grasha ve Riechman’ın Öğrenme Stilleri Modeli Reinert’in Öğrenme Stilleri Modeli Jung’un Öğrenme Stilleri Modeli Harvey Silver-J.Robert Hanson Öğrenme Stilleri Modeli Honey ve Mumford’un Öğrenme Stilleri Modeli

111 Dunn ve Dunn’ın Öğrenme Stilleri Modeli

112 Dunn ve Dunn’ın öğrenme stili kuramı, doğrudan öğrenmeyi tanımlama yerine, bilgiyi yönlendirmede bireyin iç dinamiklerine ve yeteneğine etki eden dış faktörleri tanımlamayı yeğlemiştir

113 Dunn ve Dunn’ın Öğrenme Stilleri Modeli
5 alandır ve her alanın alt basamağı vardır: Çevresel Faktörler Duygusal Faktörler Sosyolojik Faktörler Fizyolojik Faktörler Psikolojik Faktörler

114 DUNN & DUNN ÖĞRENME STİLİ MODELİ
Çevresel Ses Işık Sıcaklık Oturma düzeni Duygusal Motivasyon Sorumluluk İş/görev devamlılığı Yapı Sosyal Tek/ ikili Akran Takım Yetişkin / çeşitlilik Fizyolojik Algısal Atıştırma Günün saati Hareket Psikolojik Analitik Bütünsel Yansıtıcı Düşünmeci

115 ÖĞRENME STİLLERİ GÖRSEL İŞİTSEL Kinestetik /dokunsal

116 GÖRSEL Görseller, özel yaşamlarında genellikle düzenli ve titizdir.
Karışıklık ve dağınıklıktan rahatsız olurlar. Çantaları, dolapları her zaman düzenlidir. Dağınık bir masada çalışamazlar. Yazmayı sevmeseler bile defterlerini düzenli ve itinalı kullanırlar.

117 Bu özelliklerinden dolayı, evde büyükleri, okulda öğretmenleri tarafından takdir edilirler, örnek gösterilirler. Düz anlatım yönteminden yeterince yararlanamazlar Tam olarak anlamaları için dersin mutlaka görsel malzemelerle desteklenmesi gerekir.

118 Harita,poster,şema, grafik gibi görsel araçlarla kolay öğrenirler ve bu araçlarla öğrendiklerini kolay hatırlarlar. Öğrendikleri konuları gözlerinin önüne getirerek hatırlamaya çalışırlar.

119 GÖRSELLERİN Güçlü Yanları
Gördüklerini ve okuduklarını hatırlarlar. Net ve güçlü görüntülerle Renkleri kullanırlar ve bundan zevk alırlar düşünür ve öğrenirler. Resimlerle veya sözcüklerle düşünmeye yatkındırlar, okumaya düşkündürler. (Kitap kurdu olmaya müsaittirler.) Yüzleri iyi hatırlarlar. Raporların veya bir olayın anlatılmasındansa yazılı olarak verilmesini tercih ederler. Planlı ve programlı olurlar. Liste yapmayı severler Bir şeylerin görüntüsüne veya konumuna duyarlıdırlar.

120 GÖRSELLERİN Zayıf Yanları
İşittiklerini uzun müddet bellekte tutamazlar. Ders anlatırken not alamazlarsa huzursuz olurlar. Yazılı olmayan bilgiyi algılamayabilirler. İsimleri hatırlamakta zorlanırlar. Görsel metaryallere dayanmayan uzun anlatımlara tahammül edemeyebilirler. Dağınıklığa ve düzensizliğe tahammülsüzdürler. Karmaşık ve karışık ortamlarda huzursuz olurlar. Derslerin laboratuarda işlenmesinden huzursuz olabilirler. Plansızlığa ve programsızlığa tahammül edemeyebilirler. Nevin METİN

121 İŞİTSEL İşitseller,küçük yaşlarda kendi kendilerine konuşurlar. Ses ve müziğe duyarlıdırlar. Sohbet etmeyi,birileri ile çalışmayı severler. Genellikle ahenkli ve güzel konuşurlar. Yabancı dil öğreniminde,konuşma ve dinleme becerilerinde başarılıdırlar.

122 Gözle okuma esnasında hiçbir şey anlamayabilirler
Gözle okuma esnasında hiçbir şey anlamayabilirler. Bu nedenle en azından kendi kulağının duyabileceği bir sesle okumalarına izin verilmelidir. İşittiklerini daha iyi anlarlar. Daha çok konuşarak, tartışarak öğrenirler. Bilgi alırken dinlemeyi, okumaya tercih ederler. Olay ve kavramları birinin anlatması ile daha iyi anlarlar. Grup ve ikili çalışmalarda iyi öğrenirler.

123 İŞİTSELLERİN Güçlü Yanları
İşittiklerini hatırlarlar. Yazarken konuşurlar. Uzun anlatımlarda bile anlatılanların içerisinde kaybolmazlar. İyi bir hatip olabilirler. Müzik hatırlamalarını kolaylaştırır. Pek çok kişi için bir anlatım ifade etmeyen ses, ritim, melodi, onların pek çok şeyi hatırlamalarını sağlar. İsimleri hatırlarlar.

124 İŞİTSELLERİN Zayıf Yanları
Gürültüden rahatsız olurlar. Gürültülü ortamlarda konsantre olamazlar. Resimler ve resimli anlatımlar rahatsız edebilir. Dersin ahenkli ve melodik bir ses ile anlatılmasını isterler. Okumaktansa dinlemeyi tercih ederler. Bilgilerin yazılı olarak sunulması bazen anlamalarını zorlaştırabilir. Yüzleri hatırlamakta zorlanırlar

125 Kinestetik /dokunsal Dokunsallar oldukça hareketli olur. Sınıfta yerlerinde duramazlar. Sürekli hareket halindedirler.

126 Tahtayı silmek,pencereyi açmak,kapıyı örtmek hep onların görevi olsun isterler.
Uzun müddet oturmaya zorlanırlarsa derste ne olup bittiğini anlamaz hale gelebilirler. Hareketlilik uygun işlere yönlendirilmezse genelde sınıfta problem çıkarırlar.

127 Bizim eğitim-öğretim sistemimizden kötü yönde etkilenirler ve genellikle istenmeyen öğrenci haline gelirler. Tahta-tebeşir-anlatım sisteminden en az yararlananlar onlardır. Bu nedenle de yaramaz, tembel, aptal olarak tanımlanabilirler.

128 Dersin anlatılması veya görsel malzemelerle zenginleştirilmesi, kinestetik/ dokunsal öğrencinin öğrenmesine katkı sağlamaz. Öğrenebilmeleri için mutlaka ellerini kullanacakları, yaparak-yaşayarak öğrenme tekniklerinin uygulanması gerekir. Sınıf yerine okul bahçesi veya laboratuarda dokunarak, ellerini kullanarak olayların içinde yaşayarak çok daha iyi öğrenirler.

129 Kinestetik /dokunsalların Güçlü Yanları
Yapılanı hatırlarlar. Dokunma ve hareket önemlidir. Oyunlara bayılırlar. Ya eğlendirmelidirler ya da eğlenmelidirler. Taklit ederek ve deneyerek öğrenirler. Dokunarak anlam çıkarmaya çalışırlar. Rahat giyinmeyi severler. Sportif olmaya müsaittirler. Hareketi içeren etkinlikleri severler. (dans,koşma,yüzme,yeme,gezme, yemek pişirme) Laboratuar ortamlarında çok başarılıdırlar. Konuşmayı severler.

130 Kinestetik /dokunsalların Zayıf Yanları
Konuşulanı veya görüleni hatırlamakta zorlanırlar. Okumakta zorlanmışlardır ya da zorlanmaktadırlar. Çok iyi işitemeyebilirler. Ya da işittiklerinden anlam çıkarmakta zorlanırlar. Yazım hataları çok yaparlar. Okumayı sevmezler. Bulundukları ortamın durumuna önem vermeden hareket ederler. Vücutları ile karşılık verirler. (atarlar, iterler,vururlar) Kendi stilinde sunulmazsa sunulan bilgileri algılamakta yavaş kalabilirler. Farkında olmadan insanlara dokunmaya yatkındırlar.

131 Her insanın bu stillerden yalnız birine sahip olması gerekmez.
Öğrenme stilleri ile zeka arasında bir bağlantı yoktur. Her insanın bu stillerden yalnız birine sahip olması gerekmez. Çoğunlukla biri ağırlıklıdır ama ikisine ya da üçüne de sahip olabilirsiniz.

132 Öğrenciler İçin Öğrenme Stillerini Belirleme Listesi
Sınıfta arkadaşlarımla birlikte tartışarak ve sohbet ederek öğrenmeyi severim. Kendi kendime çalışmayı severim. Yanlışlarımı öğretmenimin anlatarak düzeltmesini severim. Düzenli bir sıram olsun isterim ve sürekli düzenli olması için çaba gösteririm. Sınıfta hareket edebileceğim her olaya var gücümle koşarım ve katılırım. Fıkra ve masal anlatmaktan hoşlanırım. Defterime sürekli şekiller çizerim. Daha iyi öğrenmek için müzik ve ritmi severim.

133 Öğrenciler İçin Öğrenme Stillerini Belirleme Listesi
Ellerimi kullanabileceğim bir şeyler yapmaktan hoşlanırım. Sınıfta çok fazla konuşurum. Okuldaki sportif faaliyetleri severim ve katılırım. Öğretmenler sınıfta çok hareket ettiğimi düşünürler. Okul şarkılarını çok severim ve çabuk öğrenirim. Boş zamanlarımda arkadaşlarımla konuşmayı severim. Yeni gördüğüm şeyleri mutlaka elime alır incelerim.

134 Öğrenciler İçin Öğrenme Stillerini Belirleme Listesi
Çalışırken sık sık durur, başka şeyler yaparım. Arkadaşlarıma el şakası yapmayı severim. Çizgi roman okumayı severim. Resimli bulmaca çözmeyi severim. Sessiz okumayı severim. Okunmakta olan bir metnin bir kopyasını takip etmezsem anlayamam. Yüksek sesle okumayı severim. Masal ve kitap kasetleri dinlemeyi severim. Anlatmayı yazmaya tercih ederim Harita, poster ve şemalarla anlatılmak istenenleri çabuk kavrarım.

135 Öğrenciler İçin Öğrenme Stillerini Belirleme Listesi
Görmediğim şeyi kavrayamam. Aktif olarak katıldığım etkinlikleri severim. Kendi kendime çalışmaktansa öğretmeni dinlemeyi tercih ederim. Öğretmenlerim ve anne babam sık sık eşyalara dokunmamam gerektiğini söyler. Sınıfta tahtayı silmeyi pencereyi açıp kapatmayı hep ben yapmak isterim. Bir konuyu kendim okumaktansa başkası anlatır ya da okursa daha iyi anlarım. Gördüklerimden daha iyi anlam çıkarırım. Olay ya da konular dramatize edilirse daha iyi anlarım.

136 Yetişkinler İçin Öğrenme Stillerini Belirleme Listesi
Uzun sohbetler yapmayı severim. Çalışmaya başlamadan önce masayı düzenlerim Bir işe yoğunlaşmam gerekse bile, bulunduğum yerde hafif bir müziğin olması beni mutlu eder. Karşımdaki eğri bir tabloyu ya da perdeyi hemen fark eder ve düzeltirim. Heyecanlı bir konuyu anlatırken ayağa kalkar tüm vücudumu kullanarak anlatırım. Fıkra ve masal anlatmaktan hoşlanırım. Telefonla konuşurken, bir seminer ya da toplantıyı izlerken sık sık kendimi resim ya da figür çizerken bulurum.

137 Yetişkinler İçin Öğrenme Stillerini Belirleme Listesi
Bir enstrüman çalar veya çalınan bir parçayı kolaylıkla öğrenir ve söyleyebilirim. El sanatları konusunda çalışmalar yaparım ya da bu konuya yatkın olduğumu bilirim. Yakınlarım bazen çok konuştuğum için beni uyarırlar. Çok sevdiğim insanlara el şakası yapmaktan hoşlanırım. Tertipli ve düzenli olmam gerektiği için olurum. İyi resim çizerim. Telefon numarasını biri bana söylüyormuş ya da ben sesli söylüyormuşum gibi hatırlarım.

138 Yetişkinler İçin Öğrenme Stillerini Belirleme Listesi
Telefon numarasının ilk tuşuna dokunduktan sonra, elim numarayı biliyor gibi geri kalan numaraları tuşlarım. Sevdiğim kişilerle beraberken elimi onların omzuna atarım ya da koluna, omzuna dokunurum. Başkalarının hal ve hareketlerini kolayca taklit ederim. Çizgi roman okumayı severim. İleriye dönük planlar yapmayı severim. Sessiz okumayı severim. Okunmakta olan bir metnin bir kopyasını takip etmezsem anlayamam.

139 Yetişkinler İçin Öğrenme Stillerini Belirleme Listesi
22. Yüksek sesle okumayı severim. Müzik dinlemeyi çok severim. Bir şeye konsantre olmak istediğimde çevreden gelen seslerden çok rahatsız olurum. Harita, poster ve şemalarla anlatılmak istenenleri çabuk kavrarım. Görmediğim şeyi kavramakta zorlanırım. Sportif faaliyetlere katılırım. Bir konuyu okumaktansa birinin anlatmasını tercih ederim. Alışverişe gittiğimde ilgimi çeken her şeyi elime alır bakarım.

140 Yetişkinler İçin Öğrenme Stillerini Belirleme Listesi
Bir yerde uzun müddet oturursam sağa sola oynar,parmaklarımı çıtlatır, ayağımı sallar ya da parmaklarımı masaya tıklatırım. Ahenkli ve güzel konuşmam olduğunu söylerler. Bir telefon numarasını hatırlamak istediğim zaman , bir yerde yazılmış haliyle gözümün önüne gelir. Tamir işlerinde becerikliyimdir.

141 EVDE ÖĞRENME STİLLERİ

142 Öğrenme stillerine göre ders çalışma metotları
Görsel\sözel Görsel\ Simgesel (resimsel) Dokunsal\ Kinestetik İşitsel Öğrenmeyi kolaylaştırmak için: Renkleri kullanmalı (fosforlu renkli kalemler özellikler zıt renkler) Yazarken renkli kalem kullansın, okurken önemli renkleri renkli kalemle çizsin. Ders dinlerken not alsın. Anahtar sözcük kartları hazırlasın. Renkleri kullanmaya teşvik edilsin. Kartların az bilgi içermesi belleğe kolay yerleşmesini sağlar. Öğrenmeyi kolaylaştırmak için: Anahtar noktalar için kartlar hazırlasın. Kart üzerine resim ve semboller çizsin Kart üzerinde çok önemli sözcüklerin üzerinden fosforlu kalemle geçsin. Kitapların kenarlarına bir bakışta o bölümü ona hatırlatacak sembol ve resimler çizsin. (resim ve semboller kendinin olmalı sizin önerdiğiniz işe yaramayabilir. Derse konsantre olabilmek için: Ön sıralara otursun, yazım kurallarını göz önüne almadan sürekli işittiklerini hatırlatacak kısa notlar tutsun, şema ya da çizimler yapsın (orta kademe). Öğrenmeyi kolaylaştırmak için: Çalışırken evde kitap ya da kartlarla ileri geri yürüsün yüksek sesle okusun. Çalışırken hareket etmesi kısıtlanmasın Öğrenmeyi kolaylaştırmak için: Çalışma grupları oluşturulmalı ve o gruplarla çalışmalı ya da bir çalışma arkadaşı bulmalı. Konuları tekrar ederken yüksek sesle okumalı. Kasetçalar kullansın(dvd, vcd, ipod) dersleri evde dinlemeli. Okuduklarını kasede kaydederek kendi kasetini oluştursun. Sınavlara böyle çalışabilir.

143 Öğrenme stillerine göre ders çalışma metotları
Görsel \ sözel Görsel \ Simgesel (resimsel) Dokunsal \ Kinestetik İşitsel Harita, şema, ve diğer görsel araçlar için kısa açıklamalar yazsın. Karmaşık konuları çeşitli çizimlere dönüştürsün. Öğrenmeleri gereken materyalleri kendi planlasın ve organize etsin. (öğrenmeyi kolaylaştırır) Belleğinde tutması gerekenler için görsel hatırlatma notları hazırlasın. Çalışma masasının müsait yerlerine yapıştırsın. Matematik ve teknik bilgileri öğrenmek için: Bilgileri organize etmek için posterler hazırlasın, problem çözümü basamaklı ise bu basamakları gösteren kutucuklar çizsin ve içerlerine notlar yazıp kutuları çizgilerle bağlasın. Bilgi ve kavramları sembol ve resimlere dönüştürmesi anlamayı ve bellekte tutmayı kolaylaştırır. Kendi istediği yerde ve şekilde çalışmasına izin verilmeli. Bir şeyler anlatacağı zaman ayağa kalksın ve tüm vücudunu kullanarak anlatabilme özgürlüğü olsun.(“Oğlum / Kızım elini kolunu amma çok sallıyorsun” gibi sözler söylemeyin.) Ders dinlerken hareket etmelerine izin ver, kalem çevirebilir, lego oynayabilir. Bellekte tutulması gereken bilgiler (tarih, isimler, yer adları) için çeşitli melodiler yapılması öğrenmeyi kolaylaştırır. Bu melodilerin komik, saçma olması öğrenmeyi kolaylaştırır. Kendilerinin bu şarkıları yapması daha da önemlidir. Basamaklı bir şekilde öğrenmesi gereken şeyleri, basamaklı olarak yazıp, yüksek ses (şarkı) ile söylesin.

144 Öğrenme stillerine göre ders çalışma metotları
Görsel \ sözel Görsel \ Simgesel (resimsel) Dokunsal \ Kinestetik İşitsel Matematik ve teknik bilgileri öğrenmek için: Anladığını kısa cümle ya da birkaç söz halinde yazması için teşvik et. Problem özerken istenenleri, verilenleri, renkli kalemler de kullanarak yazsın. Bilgisayar ile: Kısa notları bilgisayarda yaz ve yazdır. Görsel malzemeler kazan. Renkli olmaları önemlidir. Videolar görseller için çok önemlidir. Mümkün olduğu kadar olayları, problemleri, kavramları görsel hale dönüştürmeli. Kum üzerine yazma kinestetik öğrenciler için etkilidir. Dersi anlatan kişinin mimik, drama ve abartılı ağız hareketleri anlamalarına yardımcı olur. Ellerini kullanabileceği çalışmalar yapmalı. (Lego, oyun hamuru, kil) Laboratuar çalışmaları için fazladan zaman ayırmalı, konuyla ilgili, müze, tarihi yerler gibi yaşayarak öğrenebileceği yerlere gitmeli. Önemli konuları ve talimatları yüksek sesle okusun. Matematik ve teknik bilgileri öğrenmek için: Yeni konuları konuşarak, kendine anlatarak çalışmalı, problemleri kendi sözcükleriyle ifade etsin. Problemleri çözerken aklından geçenleri sesli anlatsın. Basamaklı bir kavram öğreniyorsa, bu basamakları yazsın, yüksek sesle okusun.

145 Öğrenme stillerine göre ders çalışma metotları
Görsel \ sözel Görsel \ Simgesel (resimsel) Dokunsal \ Kinestetik İşitsel Sıralı işlemleri hatırlayabilmek için her bir basamağı bir karta yazmalı, daha sonra kartları otomatik olarak sıraya koyacak hale gelene kadar denemeli. Matematik ve teknik bilgileri öğrenmek için: Problemleri ve denklemleri fasulye, dama taşları, tabak gibi gereçler kullanarak yapmalı. Bilgisayar ile: Model inşa edebileceği parçaları söküp takabileceği, parçaları oradan oraya götürebileceği oyunlar oynamalı. Ses kayıtları da yaparak çeşitli dersler hazırlasın, bunları daha sonra sınavlarda da kullanabilir.

146 ÖĞRENME STİLİ Öğretmenlerin de farklı öğrenme stilleri vardır.
Öğrencilerin öğrenme stillerini belirleyebilmek için geçerli bir testin kullanılması gerekir. Öğrenciler kendi öğrenme stilleri hakkında bilgi sahibi oldukça öğrenmeye ilgileri artar.

147 Birey kendi öğrenme stilini bildiğinde: -- Öğrenme sürecine, stilini devreye sokabilir. -- Etkin bir sorun çözücü durumuna gelir -- Benlik saygısını geliştirir Kendine güveni artar Okula karşı olumlu tutum sergiler Etkili ve başarılı öğrenme gerçekleşir.

148 Kolay öğrenilenler Kişiye anlamlı gelen konular
Üzerinden iki hafta geçmeden yinelenenler Her zaman yüksek sesle düşünülen ve konuşulanlar Fiziksel becerilere sıkı sıkıya bağlı olanlar Bireyi doğrudan ilgilendiren konular ve olaylar

149 Çabuk unutulanlar Öğrenmeye çalışmadan rast gele edindiğimiz bilgiler
Öğrendikten sonra üzerinde yeterince düşünmediğimiz konular Kısa sürede ve zorla öğrenmek zorunda kaldıklarımız Zor öğrenilmiş, tam olarak kavranmamış konular

150 Çabuk unutulanlar Yorgun, hasta, isteksiz ve sıkıntılı anlarımızda öğrenmeye çalıştığımız bilgiler Uzunca bir süre çalışarak, ara vermeden öğrendiklerimiz Anlayamadığımız ve bize anlamsız gelen konular

151 Öğrenmenin engelleyicileri
İsteksizlik Yorgunluk Dikkat azlığı Aşırı kaygı, stres ve korku Düzensiz yaşam stili Madde kullanımı

152 Öğrenmenin engelleyicileri
Zorlanılan dersleri dışlamak Yatarak ya da uzanarak çalışmak Çalışma anında hayallere dalmak Motivasyon eksikliği Ayrıntılarda boğulmak Çalışmayı tamamlamadan bırakmak Amaç ve öncelikleri belirlememek Arkadaşlara “Hayır” diyememek

153 Öğrenmenin engelleyicileri
Konular hakkında yeterli bilgiye sahip olmamak Düzenli tekrar yapmamak Programsız plansız çalışmak Zamanı denetleyememek Çalışırken uygun dinlenme aralıkları vermemek Yanlışlardan ders almamak, eksiklikleri gidermemek

154 ÖĞRENME İLE İLGİLİ BAZI ÖNERİLER-1
BEYİN VE BESLENME: Nöronlar zihinsel performansın en önemli yapı taşlarıdır. Beynimizin en önemli ihtiyaçları oksijen, glikoz ve sudur. Proteinlerin içindeki maddeler, özellikle tirozin ve triptofan, beyin için kritiktir. Birincisi düşünmeyi artırır, ikincisi sakinlik verir. Beynimiz tirozini, dopamin ve norepinefrin yapmak için kullanır. Dengeli beslenmek ve sabah kahvaltı etmek özendirilmelidir. Glikoz beyin hücrelerinin yakıt kaynağıdır. Kahvaltı gece azalan glikozu yenilemek, yeniden yüklemek için bir fırsattır.

155 ÖĞRENME İLE İLGİLİ BAZI ÖNERİLER-2
BEYİN VE SU: Öğrenme esnasında yeteri kadar su almak, öğrenmek için çok önemlidir. Susuz kalan bir nöronun, öğrenme performansı çok düşmektedir. BEYİN VE VİTAMİNLER: Hafıza, atiklik, dikkat, görsel-uzmansal beceriler, planlama ve organize etme becerileri doğrudan vitaminler (A, C, E ve B’lerin çoğu) ve ayrıca magnezyum, sodyum, potasyum, lesitin, demir, çinko, selenyum ile ilgilidir.

156 ÖĞRENME İLE İLGİLİ BAZI ÖNERİLER-3
BEYİN VE UYKU: Beynin en iyi performansı elde edebilmesi için fizyolojik dinlenme kritiktir. Uyku esnasında öğrenilenler sindirilir, düzenlenir, “temizlik” yapılır. “Nörokimyasal çöplük temizlenir. Bazı gereksiz görülen bilgiler, anılar vb. silindiği zaman nöral ağ daha verimli hale gelmekte ve beyin daha verimli olmaktadır – Masaüstümüzü temizlediğimiz, düzenlediğimiz zaman daha verimli çalışabildiğimiz gibi.

157 ÖĞRENME İLE İLGİLİ BAZI ÖNERİLER-4
MOLALAR: Gün içerisinde en iyi düzeyde beyin performansı elde etmek için, beyni dinlendirici zamanlar sağlamalıdır. (Latinlerin arasındaki siestalarının biyolojik bir temeli vardır.) Üretkenlik, öğrenen kişide gün içerisinde zihinsel molalar verildiğinde artar. Her doksan dakikada bir, beş-on dakikada mola gereklidir .

158 ÖĞRENME İLE İLGİLİ BAZI ÖNERİLER-5
ZAMANLAMA: İnsanlar sabahları yeni bilgileri öğrenme (isimler, sayılar, formüller vb.) konusunda; öğleden sonra ise öğrenilenleri birleştirme, sanatsal, uzamsal işler, tartışma vb. konularda daha verimlidir. “Sabah saat 9-12 arası mekanik öğrenme, heceleme, problem çözme, rapor yazma, matematik, bilim öğrenme için daha iyi Öğlen arası fiziksel hareket gerektiren işler, kağıt işi için iyi ve 14 – 17 arası edebiyat, müzik, sanat öğrenmek için, daha iyidir”

159 ÖĞRENME İLE İLGİLİ BAZI ÖNERİLER-6
BASKI: Yaşadığımız baskının azlığı veya çokluğu öğrenmeyi etkiler. Yoğun baskı altındayken, ezberleme yapılabilir ancak yaratıcı düşünce kaybolabilir. Sınav kazanma baskısının azı karar, çoğu zarardır.

160 ÖĞRENME İLE İLGİLİ BAZI ÖNERİLER-7
BEYİN VE ÇEVRE: Beynimizin absorpladığı bilgilerin yüzde seksen – doksanı görseldir. Renk, ışık, dalga boyu, derinliği vb. öğrenenlerin dikkatini çekmede temel oluşturur. BEYİN VE RENKLER: Renklerin beyin ve vücudu farklı biçimlerde etkilediğini ileri sürülmektedir. Ör. Mavi ve yeşil sakinlik veren renklerdir.

161 ÖĞRENME İLE İLGİLİ BAZI ÖNERİLER-8
BEYİN VE IŞIK: Floresan ışığın kanda kortisol seviyesini artırarak (stres göstergesi) sinir sistemimizi etkilendiği gösterilmiştir. Yumuşak, doğal ışık öğrenme ortamı için en iyisidir. Televizyon ve bilgisayar ekranına uzun süre bakmanın stres yarattığı saptanmıştır.

162 ÖĞRENME İLE İLGİLİ BAZI ÖNERİLER-9
BEYİN VE MEVSİMLER: Mevsimlerin, güneş ışığının süresi, parlaklığı bakımından, melatonin ve bazı hormon seviyeleriyle, nörotransmiterler üzerinde etkili olduğu bilinmektedir. Beynin SCN denen bir bölümü, göz dibi aracılığıyla, ışığı algılar. Melatonin salgılanır. Melatoninin konsantrasyonu, enerjimizi ve ruh halimizi etkilemektedir.

163 Mevsimsel Duyuşsal Bozukluk (SAD)
1987 yılında Amerikan Psikiyatri Derneği tarafından bir hastalık olarak kabul edilmiştir. Daha çok kış aylarda güneşin azlığıyla ortaya çıkan biyomedikal bir problemdir. Kadınların, bu durumdan daha çok etkilendikleri ve öğrenmelerinin olumsuz etkilendiği düşünülmektedir. En iyi öğrenme Haziran – Temmuz aylarında gerçekleşir.

164 ÖĞRENME İLE İLGİLİ BAZI ÖNERİLER-10
BEYİN VE SICAKLIK: Sıcaklık artışının entelektüel ve fiziksel faaliyetlerde test sonuçlarını büyük ölçüde düşürdüğü tespit edilmiştir. Hayatta kalabilmemiz, normal beyin sıcaklığını sürdürmemize bağlıdır. Öğrenme ortamları ne çok sıcak, ne de çok soğuk olmalıdır. İhtiyaca göre zaman zaman sıcaklığı düzenlemek için ayarlanabilir bir klimaya sahip olmak iyidir.

165 ÖĞRENME İLE İLGİLİ BAZI ÖNERİLER-11
BEYİN VE MÜZİK: “Mozart Etkisi” adıyla bilinen araştırmasında, Gordon Shaw, kolej öğrencilerini üç gruba ayırmış; bir gruba Mozart, ikinci gruba arabesk müzik dinletilmiş ve üçüncü gruba hiç müzik dinletilmemiştir. On dakika sonra uzamsal-temporal muhakeme ile ilgili (uzayda hareket eden nesnelerle ilgili) bir test verilmiştir. Mozart’ın sonatları dinlemiş olan öğrencilerin tümü, testte daha iyi sonuçlar almışlardır. Piyano çalma dersi alanların, daha iyi sonuçlar aldığı görülmüştür.

166 ÖĞRENME İLE İLGİLİ BAZI ÖNERİLER-12
DUYGU: Duygular, öğrenmedeki birincil katalizörlerdir. Pozitif duygular karar verme sürecine çok büyük hız kazandırırlar. Duyguların fazlası düşünmeye engeldir. DOLAYISIYLA AŞIK OLMAK, ÖĞRENMEYİ OLUMLU ETKİLER.

167 SONSÖZ İkinci bir dil öğrenmenin, bulmaca çözmenin ve satranç oynamanın beyni geliştirdiği tespit edilmiştir. Tıpkı spor yapmanın kasları geliştirmesi gibi, yabancı dil öğrenmek de beyinde bilgi işlem merkezi olarak bilinen, gri madde bölgesini büyütmektedir. Birden çok dil bilenlerde gri madde yoğunluğunun tek dil konuşabilenlere oranla çok daha fazla olduğu görülmüştür.

168 TEŞEKKÜRLER


"EĞİTSEL REHBERLİK." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları