Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Devlet Muhasebe Standartları

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Devlet Muhasebe Standartları"— Sunum transkripti:

1 Devlet Muhasebe Standartları
Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN

2 Devlet Muhasebesi Standardı 1 (DMS 1)
Mali Tabloların Sunulması Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN

3 DMS 1 Mali Tabloların Sunulması
Devlet Muhasebesi Standartları IFAC(International Federation of Accountants) sivil toplum kuruluşunun bağımsız bir organı olan IPSASB (International Public Sector Accounting Standarts Board) tarafından yayınlanan IPSAS( International Public Sector Accounting Standarts) ’ın Türkiye’de uygulanması amacını taşımak üzere Devlet Muhasebesi Standartları Kurulu tarafından yayımlanmaktadır. Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN

4 DMS 1 Mali Tabloların Sunulması
Devlet Muhasebesi Standartları , Uluslararası Muhasebe Standartlarının Kamu için uyarlanmış hali olarak nitelendirebiliriz. Bu bağlamda DMS 1, TMS 1 Finansal Tabloların Sunuluşu ile örtüşmektedir. Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN

5 DMS 1 Mali Tabloların Sunulması Amaç
Devlet Muhasebesi Standartlarının ilki olan DMS-1 amacı genel yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin genel amaçlı malî tablolarının geçmiş dönemlere ait malî tablolarıyla karşılaştırılmasına olanak verecek biçimde sunulması için gerekli olan temel ilke ve esasları açıklamaktır. TMS 1 ile aynıdır. Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN

6 DMS 1 Mali Tabloların Sunulması Kapsam
DMS 1 genel yönetim kapsamındaki kamu idarelerinde, Uluslararası Kamu Sektörü Muhasebe Standartları çerçevesinde tahakkuk esaslı hazırlanan genel amaçlı malî tabloların sunulmasında, tüm kurum ve kuruluşlar için aynı ve eşit şekilde uygulanır. Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN

7 DMS 1 Mali Tabloların Sunulması Bazı Tanımlar
DMS 1 de belirtilen Gelecekteki Ekonomik Yararlar: Varlıklar, kamu idarelerinin hedeflerini gerçekleştirmelerinde araç teşkil eder. Net nakit girişi oluşturmak için elde bulundurulan varlıklar ise "gelecekteki ekonomik yararlar" dır. Bu Standartta, varlıkların dâhil olabileceği tüm amaçları içermesi amacıyla ve varlıkların esas karakteristiğini tanımlamak üzere "gelecekteki ekonomik yararlar" terimi kullanılmaktadır. Genel Amaçlı Malî Tablolar: Genel amaçlı malî tablolar, özel bilgi ihtiyaçlarını karşılamak için isteğe göre hazırlanmış raporları talep etme durumunda olmayan kullanıcıların gereksinimlerini karşılamaya yönelik tablolardır. Bu tabloların kullanıcıları arasında kamu idareleri, özel sektör kuruluşları ve bireyler yer alır. Genel amaçlı malî tablolar, bağımsız olarak veya rapor gibi bir başka belge ile birlikte sunulan malî tabloları içerir. Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN

8 DMS 1 Mali Tabloların Sunulması Bazı Tanımlar
Gerçeğe Uygun Değer: Piyasa koşullarında muvazaasız bir işlemde bilgili ve istekli taraflar arasında bir varlığın el değiştirmesi veya bir borcun ödenmesi için belirlenen tutardır. İz Bedeli:Ekonomik ömrünü tamamladığı halde fiilen kullanılmasına devam edilen iktisadi kıymetler ile gerçek değeri tespit edilemeyen veya edilmesi uygun görülmeyen ancak, hesaplarda izlenmesi gereken iktisadi kıymetlerin muhasebeleştirilmesinde kullanılan ve muhasebe kayıtlarında yer verilen en düşük tutardır. Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN

9 DMS 1 Mali Tabloların Sunulması Bazı Tanımlar
Malî Olmayan Varlıklar: Malî olmayan varlıklar; bir üretim süreci sonunda ortaya çıkan ve zaman içinde tekrarlanarak bir yıldan fazla kullanılabilen binalar ve yapılar, yeraltı ve yerüstü düzenleri, makine ve teçhizatlar, taşıtlar, demirbaşlar ve diğer maddi duran varlıkları kapsayan maddi duran varlıklar; üretim veya yönetim hizmetlerinde kullanılmak veya satış amacıyla edinilen stoklar ile ilk madde ve malzemeler, üretim aşamasında veya üretim aşamaları tamamlanmış olan ve satılmak veya tüketilmek üzere elde bulundurulan mallar gibi diğer varlıkları kapsayan stoklar; değerli taşlar ve metaller, sanat eserleri, antikalar ve mücevherat gibi öncelikli amacı üretim sürecinde kullanılmak veya tüketilmek olmayan taşınır varlıklar; arsa, arazi, yeraltı varlıkları, üretilmemiş diğer maddi duran varlıklar ile patent hakkı, lisans, telif hakkı gibi üretilmemiş maddi olmayan duran varlıklardır. Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN

10 DMS 1 Mali Tabloların Sunulması Bazı Tanımlar
Malî Varlıklar: Malî varlıklar; kasadaki nakit, banka hesaplarındaki mevcutlar, verilen borçlardan doğan alacaklar, senet, tahvil ve benzeri menkul varlıklar, sermaye payları, malî türevler, bir sözleşmeden doğan alacağı ifade eden haklar ve hesaplarda kayıtlı alacaklar gibi maddi ve maddi olmayan duran varlıklar dışındaki her türlü değeri kapsar. Malî varlıklar, kaynaklarına ve türlerine göre sınıflara ayrılarak kaydedilir ve raporlanır. Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN

11 DMS 1 Mali Tabloların Sunulması Bazı Tanımlar
Önemlilik: Çıkarılması veya yanlış beyanı halinde, kullanıcının malî tablolara ilişkin kararlarını veya değerlendirmelerini etkileyebilecek bilgi önemlidir. Önemlilik, bilginin çıkarılması veya yanlış beyanı durumlarında değerlendirilen eksik kalemin veya hatanın içeriğine veya büyüklüğüne bağlıdır. Bir eksik veya yanlış beyanın, malî tablo kullanıcılarının kararlarını etkileyip etkilemeyeceğinin, yani eksik veya yanlış beyan edilen bilginin önemli olup olmadığının değerlendirilmesinde kullanıcıların özelliklerinin dikkate alınması gerekir. Kullanıcıların kamu sektörü, ekonomik faaliyetler ve muhasebe hakkında bilgi sahibi olduğu ve bilgileri makul ihtimam göstererek incelemeye istekli olduğu varsayımı ile bu niteliklere sahip kullanıcıların karar verirken ve değerlendirme yaparken bu eksik veya yanlış beyandan ne şekilde etkilenebileceği yapılan değerlendirmelerde dikkate alınmalıdır. Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN

12 DMS 1 Mali Tabloların Sunulması Bazı Tanımlar
Tahakkuk Esası: İşlem ve olayların,  nakdin veya nakit benzeri varlıkların alındığı veya ödendiği anda değil, gerçekleştikleri anda kaydedildiği bir muhasebe esasıdır. Bir ekonomik değer; oluşturulduğunda, başka bir şekle dönüştürüldüğünde, mübadeleye konu edildiğinde, el değiştirdiğinde veya yok olduğunda muhasebeleştirilir ve ilgili oldukları dönemlerin malî tablolarında gösterilir. Varlıklar, yükümlülükler, net varlıklar/özkaynak, gelir ve giderler tahakkuk esasına göre muhasebeleştirilen unsurlardır. Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN

13 DMS 1 Mali Tabloların Sunulması Mali Tabloların Amacı
Kaynak tahsisine ilişkin kararların alınması ve değerlendirilmesinde geniş çaptaki kullanıcı kitlesi için yararlı olan; idarenin malî durumu, performansı ve nakit akışları hakkındaki bilgileri sağlamaktır. Mali Tablolar; Kaynaklarının dağılımı ve kullanımını, Faaliyetlerinin nasıl finanse edildiği ve nakit ihtiyacının nasıl karşılandığını, Faaliyetlerini finanse edebilme ve sorumlulukları ile taahhütlerini yerine getirebilme yeteneğini, Malî durumu ve malî durumundaki değişiklikleri, Faaliyetlerindeki performans, etkinlik ve başarısını, Kendilerine sağlanan kaynakları bütçelerine uygun ve yasal şekilde kullanıp kullanmadıklarını, Malî işlemlerinde saydam olup olmadıklarını ve hesap verilebilirliğini Gösterir. Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN

14 DMS 1 Mali Tabloların Sunulması Mali Tabloların Amacı
Malî tablolar bir kamu idaresiyle ilgili : Bilgilerini gösterir. TMS 1 Madde 10’da bulunan Ortakların ortak olmaları sebebiyle yaptıkları katkılar ve ortaklara yapılan dağıtımlar fıkrası hariç aynıdır. Varlıklar Yükümlülükler Net varlıklar/ Özkaynak Giderler Gelirler Nakit Akışları Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN

15 DMS 1 Mali Tabloların Sunulması
Genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri tek bir raporlama birimi sayılır, ancak kendi adına ekonomik varlık edinebilen, yükümlülük üstlenebilen, üçüncü şahıslarla ve diğer kamu idareleriyle ekonomik ilişkilere girebilen her kurumsal birim raporlama yapar. Bu mali tablolar Maliye Bakanlığı’nca konsolide edilerek süresi içerisinde kamuoyuna sunulur. Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN

16 DMS 1 Mali Tabloların Sunulması
Tam bir Mali Tablo Seti: DMS TMS Bilanço Dönem sonu finansal durum tablosu Faaliyet Sonuçları Tablosu Döneme ait kar veya zarar ve diğer kapsamlı gelir tablosu Varlıklar/ Yükümlülükler Değişim Tabloları Döneme ait özkaynak değişim tablosu Nakit Akış Tablosu Döneme ait nakit akış tablosu Muhasebe politikaları ve Mali tablolara ilişkin açıklayıcı notlar Önemli muhasebe politikalarını özetleyen dipnotlar ve diğer açıklayıcı notlar oluşur. Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN

17 DMS 1 Mali Tabloların Sunulması
Kamu idareleri mali tablolarını Devlet Muhasebesi Standartlarına uygun olarak hazırlamalı ve bunu belirtmelidir. Standartlara uygun olmayan muhasebe uygulamaları, muhasebe politikalarının açıklanması, notlar veya açıklayıcı bilgiler suretiyle düzeltilemez. Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN

18 DMS 1 Mali Tabloların Sunulması
Kamu idarelerinin, çok ender durumlarda bir standarttaki gerekliliklere uyum sağlanmasının malî tablolar için yanıltıcı olabileceğine ve gerçeğe uygun malî tabloların sunulması açısından bu standardın uygulanmamasına karar vermesi halinde; Malî tabloların kamu idaresinin malî durumu, malî performansı ve nakit akışlarıyla ilgili olarak gerçeğe uygun olarak sunulduğuna karar verdiğini, Tüm önemli hususlar bakımından Devlet Muhasebesi Standartlarına uygunluğun sağlandığı, ancak gerçeğe uygun bir sunumun sağlanması amacıyla bir standardın uygulanılmasından vazgeçildiğini, Standardın gerektirdiği uygulama, bu uygulamanın neden gerçeğe uygun sunuma engel olacağı ve bunun yerine nasıl bir uygulamanın kabul edildiğini de içermek üzere kamu idaresinin uygulamaktan vazgeçtiği standardı uygulamama nedenini, Bu standardın uygulanmaması halinde, sunulan her bir dönem için bunun kamu idaresininözkaynakları, varlıkları, yükümlülükleri, nakit açığı üzerindeki malî etkisini  açıklaması gerekir TMS 1 Madde 19-20 Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN

19 DMS 1 Mali Tabloların Sunulması
Tüm önemli hususlar bakımından, standartlara uyulması halinde gerçeğe uygun sunum sağlanır. Gerçeğe uygun sunum aşağıdaki hususları gerektirir; Muhasebe politikalarının seçilmesi ve uygulanması, Bilgilerin güvenilir, ilgili, karşılaştırılabilir ve anlaşılabilir şekilde sunulması, Standart gerekliliklerinin bazı işlem ve olayların, kamu idaresinin mali durumuna ve performansına etkisini göstermek açısından yetersiz olması halinde, mali tablo kullanıcıları için ek açıklamalar sunulması. TMS 1 Madde 25 Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN

20 DMS 1 Mali Tabloların Sunulması
Kamu idaresinin tasfiyesi, faaliyetini durdurulması gibi durumlar söz konusu olmadığı sürece mali tablolar, idarenin sürekliliği varsayımına dayanılarak hazırlanır. TMS 1 Madde 25 Mali tabloların içeriğinin sınıflandırılması ve sunulması, kamu idaresinin faaliyetinde önemli bir değişiklik yoksa veya bir standart tarafından sunuma ilişkin bir değişiklik gerekmiyorsa, dönemden döneme aynı biçimde sürdürülmelidir. Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN

21 DMS 1 Mali Tabloların Sunulması
Varlıklar, yükümlülükler ve özkaynaklar, başka bir standartta izin verilmediği sürece, mali tablolarda netleştirmeden sunulmalıdır. Gelir ve giderler sadece, bir devlet muhasebesi standardının izin vermesi ya da aynı veya benzer işlemlerden doğan gelir ve giderlerin önemli olmaması durumunda netleştirilebilir. Stok değer düşüklüğü karşılığı ve şüpheli alacaklar karşılığı gibi varlıkların düzenleyici hesaplar düşüldükten sonra net değeriyle raporlanması netleştirme değildir. Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN

22 DMS 1 Mali Tabloların Sunulması
Mali tabloların ilk kez raporlandığı dönem haricinde, mali tablolardaki tüm sayısal bilgileri için önceki döneme ait karşılaştırmalı bilgiler sunulmalıdır. Önceki dönemde verilen bir bilgi, cari dönemde de devam ediyorsa(yasal bir ihtilafın halen devam ediyor olması gibi), buna ilişkin bilgi cari dönemde de sunulmalıdır. 201x yılı 201(x-1) yılı Varlıklar Yükümlülükler Mali raporlar karşılaştırılabilecek şekilde en az yıllık bazda sunulmalıdır. Raporlama döneminin değişmesi ve karşılaştırılabilirliğin olmaması durumunda bu husus gerekçeleri ile birlikte açıklanır. Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN

23 DMS 1 Mali Tabloların Sunulması
Mali tablo kalemlerinde önceki dönemden farklı bir sunum veya sınıflandırma yapılmışsa, mümkünse karşılaştırmalı bilgilerde yeniden sınıflandırılmalı ve söz konusu sınıflandırmanın niteliği, tutarı ve nedeni de açıklanmalıdır. Yeniden sınıflandırma mümkün değilse bunun nedeni ve sınıflandırılmış olsaydı gerçekleşecek değişikliklerin niteliğini açıklamalıdır. Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN

24 DMS 1 Mali Tabloların Sunulması
Mali tablolar açıkça belirtilmeli ve birlikte yayınlandıkları dokümanlardan ayrılmalıdır. Kullanıcıların devlet muhasebesi standartlarıyla uyumlu raporlar ile diğer bilgileri ayırabilmeleri önemlidir. Aşağıdaki bilgilerin mali tablolarda açık bir şekilde gösterilmesi gereklidir; Raporlayan kamu idaresinin adı veya idari yapı içindeki yerine ilişkin diğer bilgiler, Mali tabloların birden fazla kamu idaresini kapsaması durumunda, bu idarelere ilişkin bilgiler, Raporlama tarihi ve mali tabloların kapsadığı dönem, Raporlama para birimi, Mali tablolarda kullanılan rakamlar sunulurken ne derecede yuvarlama yapıldığı. Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN

25 DMS 1 Mali Tabloların Sunulması
Kamu idareleri, faaliyetlerinin niteliğine bağlı olarak, dönen ve duran varlıklar ile kısa ve uzun vadeli yükümlülüklerini bilançoda ayrı ayrı sunmalıdır. Dönen varlıklar şu niteliklere sahip varlıklardır; Satış ya da tüketim amacıyla elde tutulan ve normal faaliyet döneminde paraya çevrilmesi beklenen, Özellikle gelir getirmesi amacıyla veya kısa vadeli olarak elde tutulan ve raporlama tarihinden itibaren on iki ay içerisinde paraya çevrilmesi beklenen, Nakit veya nakit benzeri varlıklar. Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN

26 DMS 1 Mali Tabloların Sunulması
Dönen varlıklar dışındaki tüm varlıklar duran varlıklar olarak sınıflandırılır. Dönem sonunda vadeleri bir yılın altında kalan varlıklar bu gruptan çıkarılarak, dönen varlıklar hesap grubundaki ilgili hesaplara alınırlar. Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN

27 DMS 1 Mali Tabloların Sunulması
Kısa vadeli yabancı kaynaklar, normal faaliyet dönemi içerisinde ödenmesi beklenen ve raporlama tarihinden itibaren on iki ay içerisinde ödenecek olan yükümlülüklerdir. Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN

28 DMS 1 Mali Tabloların Sunulması
Kısa vadeli yükümlülükler dışındaki tüm yükümlülükler uzun vadeli yükümlülükler olarak sınıflandırılır. Dönem sonunda vadeleri bir yılın altına inenler bu gruptan çıkarılarak, kısa vadeli yabancı kaynaklar grubundaki ilgili hesaplara alınırlar. Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN

29 DMS 1 Mali Tabloların Sunulması
Bilançoda asgari olarak; Mali varlıklar (nakit ve nakit benzeri varlıklar ile alacaklar ayrıca gösterilir) Maddi ve maddi olmayan duran varlıklar (stoklar ve yatırım malları ayrıca gösterilir) Yükümlülükler (karşılıklar ayrıca gösterilir) raporlanırlar. Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN

30 DMS 1 Mali Tabloların Sunulması
Kamu idaresinin mali durumunu gerçeğe uygun sunmak amacıyla veya bir standartta öngörülmesi halinde bilançoda ilave kalemler de sunulur. Farklı sınıflardaki varlıklar ve yükümlülükler için farklı ölçüm esasları kullanılıyorsa bunların niteliğinin farklı olduğu görülür ve ayrı kalemler olarak raporlanırlar. Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN

31 DMS 1 Mali Tabloların Sunulması
Bilanço, belirli bir tarihte, kamu idaresinin sahip olduğu varlıklar ile bunların elde edildiği kaynakların saydam ve gerçeğe uygun olarak raporlanmasına yarayan mali tablodur. Bütün kalemler gayrisafi olarak gösterildiğinden, indirim kalemleri ilgili hesapların altında açıkça gösterilerek, net değerlerin raporlanması sağlanır. Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN

32 DMS 1 Mali Tabloların Sunulması
Faaliyet sonuçları tablosu, kamu idaresinin bir faaliyet döneminde elde ettiği gelirleri ve yaptığı giderleri gösteren mali tablodur. Gelirler ve giderler tahakkuk ettikleri dönemin faaliyet sonuçları tablosunda gösterilir TMS 1 Madde 27-28 Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN

33 DMS 1 Mali Tabloların Sunulması
Tablo karşılaştırma yapılabilecek şekilde ve asgari olarak aşağıdaki bilgileri içerecek şekilde gösterilir; Faaliyetlerden sağlanan gelir, Faaliyetlerden kaynaklanan gider, Döneme ilişkin olumlu ya da olumsuz fark, Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN

34 DMS 1 Mali Tabloların Sunulması
Bir devlet muhasebesi standardı öngörüyorsa veya tablonun gerçeğe uygun olarak sunulması için gerekli ise ek kalemler de sunulur. Faaliyet sonuçları tablosunda giderler niteliklerine göre veya fonksiyonlarına göre sınıflandırılırlar. Mali varlık ve yükümlülükler değişim tablosu, kamu idarelerinin belirli raporlama dönemleri arasında mali varlık ve yükümlülükler arasındaki değişimi gösterir ve raporlama tarihindeki net mali değeri ölçer. Net mali değer toplam mali varlıklar ile toplam yükümlülükler arasındaki farktır. Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN

35 DMS 1 Mali Tabloların Sunulması
Net varlık / Öz kaynak değişim tablosu aşağıdaki hususları içermelidir; Dönem net olumlu veya olumsuz farkı Öz kaynakta doğrudan muhasebeleştirilen her bir gelir ve gider kalemi ile bu kalemlerin toplamı, Muhasebe politikasındaki değişikliklerin ve temel hataların düzeltilmesinin birikimli etkisini, Dönem başında ve raporlama tarihinde biriken olumlu ve olumsuz farkların bakiyesi ile dönem içindeki hareketleri, Özkaynak kalemlerini ayrı olarak sunulması suretiyle, özkaynağın her bir kaleminin dönem başındaki ve sonundaki net defter değerlerinin, her bir değişikliği ayrı ayrı göstererek uyumlaştırılmasını. Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN

36 DMS 1 Mali Tabloların Sunulması
Net varlık / Öz kaynak değişim tablosu aşağıdaki hususları içermelidir; Dönem net olumlu veya olumsuz farkı Öz kaynakta doğrudan muhasebeleştirilen her bir gelir ve gider kalemi ile bu kalemlerin toplamı, Muhasebe politikasındaki değişikliklerin ve temel hataların düzeltilmesinin birikimli etkisini, Dönem başında ve raporlama tarihinde biriken olumlu ve olumsuz farkların bakiyesi ile dönem içindeki hareketleri, Özkaynak kalemlerini ayrı olarak sunulması suretiyle, özkaynağın her bir kaleminin dönem başındaki ve sonundaki net defter değerlerinin, her bir değişikliği ayrı ayrı göstererek uyumlaştırılmasını. Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN

37 DMS 1 Mali Tabloların Sunulması
Mali tablolara ilişkin açıklayıcı notlar; Seçilen ve uygulanan muhasebe politikalarına ilişkin bilgileri sunmalıdır. Mali tablolarda sunulmayan ancak devlet muhasebesi standartlarının öngördüğü bilgileri açıklamalıdır, Gerçeğe uygun bir sunuş için gerekli olan ek bilgileri açıklamalıdır. Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN

38 DMS 1 Mali Tabloların Sunulması
Mali tablolara ait notlar sistematik bir şekilde bilanço, faaliyet sonuçları tablosu, nakit akış tablosu ve varlıklar/yükümlülükler değişim tablolarındaki her bir kalemle ilişkilendirilmelidir. Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN

39 DMS 1 Mali Tabloların Sunulması
Mali tabloların anlaşılabilir ve karşılaştırılabilir olması için notlar şu sırayla sunulur; Uygulanan ölçüm esasları ve muhasebe politikaları tablosu, Her bir ilgili kalem ve mali tablonun sunulduğu sıraya göre mali tablolardaki kalemlerle ilgili destekleyici bilgiler, Koşullar, taahhütler ve diğer mali açıklamalar. Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN

40 DMS 1 Mali Tabloların Sunulması
Mali tabloların notlar bölümünde muhasebe politikalarına ilişkin şu bilgiler açıklanmalıdır; Mali tabloların en iyi şekilde anlaşılması için gerekli olan belirli muhasebe politikaları, Mali tabloların hazırlanmasında kullanılan ölçüm esasları, Herhangi bir standarttaki geçici hükümlerin ne derece uygulandığı, Kamu idaresinin adresi, hukuki yapısı ile faaliyet gösterdiği alan, Kamu idaresinin temel faaliyetlerine ilişkin açıklamalar. Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN

41 DMS 1 Mali Tabloların Sunulması
Bir muhasebe politikası, mali tabloların kullanıcılar tarafından anlaşılmasına yardımcı olup olmayacağına göre açıklanır. Muhasebe politikaları asgari olarak aşağıdaki hususları içermelidir, Gelirin muhasebeleştirilmesi, Konsolidasyon ilkeleri, Yatırımların muhasebeleştirilmesi, Maddi ve maddi olmayan duran varlıkların muhasebeleştirilmesi ve amortismanı, Borçlanma maliyetlerinin kapitalizasyonu ve diğer giderler, Mali araçlar, Finansal kiralama, Araştırma ve geliştirme maliyetleri, Stoklar, Karşılıklar, Çalışanların sosyal güvence maliyetleri, Kur farkları ve mali riskten korunma, Faaliyet alanlarının tanımları ve nu alanlar arasında maliyetlerin dağıtım esası, Bağışlar Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN

42 DMS 1 Mali Tabloların Sunulması
DMS 1 Mali Tabloların Sunulması ile TMS 1 Finansal Tabloların Sunuluşu standartları karşılıklı olarak incelendiğinde, tüm esas ve usullerin paralellik gösterdiği, mali tabloların sunulmasında uyulacak hususlar açısından kamu ile özel sektör arasında farklılık bulunmadığı görülmüştür. Genel bütçe kapsamındaki tüm kamu idarelerinin tek bir raporlama birimi olması ve tüm mali tabloların Maliye Bakanlığı tarafından konsolide edilerek sunulması ve devletin her zaman gelir elde etme amacı bulunmadığından dönen varlık ve kısa vadeli yükümlülükler tanımlarında ticari amaç bulunmasını şart koşmaması iki standart arasındaki farklılıklar olarak görülmüştür. Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN

43 DMS 1 Mali Tabloların Sunulması
Örnek Malî Tablo Yapısı Kamu İdaresi – 31 Aralık 200(t) tarihi itibarıyla Bilânço Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN

44 DMS 1 Mali Tabloların Sunulması
Kamu İdaresi – 31 Aralık 200(t) Tarihinde Sona Eren Malî Yıl İçin Faaliyet Sonuçları Tablosu (Gelirlerin Ekonomik ve Giderlerin Fonksiyona Göre Sınıflandırılmasının Açıklanması) Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN

45 DMS 1 Mali Tabloların Sunulması
Kamu İdaresi – 31 Aralık 200(t) Tarihinde Sona Eren Malî Yıl İçin Faaliyet Sonuçları Tablosu (Giderlerin Niteliğe Göre Sınıflandırılmasının Açıklanması) Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN

46 DMS 1 Mali Tabloların Sunulması
Kamu İdaresi – 31 Aralık 200(t) Tarihinde Sona Eren Yıl İçin Net Varlıklar/Özkaynak Değişim Tablosu   Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN

47 DMS 1 Mali Tabloların Sunulması
Kamu İdaresi – 31 Aralık 200(t) Tarihinde Sona Eren Yıl İçin Malî Varlık/Yükümlülük Değişim Tablosu  Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN


"Devlet Muhasebe Standartları" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları