Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
193
ÖĞRENME – ÖĞRETME KURAM ve MODELLERİ-II
Çoklu Zeka Teorisi ÖĞRENME – ÖĞRETME KURAM ve MODELLERİ-II
194
ÇOKLU ZEKA KURAMI ( GARDNER)
Çoklu Zeka Teorisi ÇOKLU ZEKA KURAMI ( GARDNER)
195
ÇOKLU ZEKA TEORİSİ Farklı nedenlerle hasar görmüş beyinleri inceleyen Prof. Howard Gardner, insan beyninin farklı bölümlerden oluştuğu ve her bölümün özel işlevlere sahip olduğu gerçeğinden yola çıkarak çoklu zeka teorisini ortaya atmış ve insanların tek bir zekaya sahip oluğu IQ denilen anlayışı kırmıştır.
196
Çoklu Zeka Teorisi Nedir ?
Çoklu zeka teorisi, bütün çocukların sahip oldukları doğal ve gizil güçleri, potansiyelleri ve yetenekleri bulmayı ve onları geliştirmeyi vurgulayan bir eğitim felsefesi olarak ortaya çıkmıştır.
197
Prof. GARDNER’ a göre zeka, değişen dünyada yaşamak ve değişimlere uyum sağlamak amacıyla her insanda kendine özgü bulunan yetenekler ve beceriler bütünüdür, yaşadığınız toplumda faydalı şeyler yapabilme kapasitesidir
198
Zekaya İlişkin Eski Anlayış
Zekaya İlişkin Yeni Anlayış Bir bireyin kalıtımla birlikte getirdiği zeka kapasitesi iyileştirilebilir, geliştirilebilir, değiştirilebilir. Zeka, herhangi bir performansta, üründe veya problem çözme sürecinde sergilendiğinden sayısal olarak hesaplanamaz. Zeka, çoğuldur ve çeşitli yollarla sergilenebilir. Zeka, öğrencilerin sahip oldukları gizli güçlerini veya doğal potansiyellerini anlamak ve onların başarmak için uygulayabilecekleri farklı yolları keşfetmek için kullanılır. Zeka, gerçek hayat durumlarından veya koşullarından soyutlanamaz. Zeka doğuştan kazanılır, sabittir ve bu nedenle de asla değiştirilemez. Zeka, niceliksel olarak ölçülebilir ve tek bir sayıya indirgenebilir. Zeka, öğrencileri belli seviyelere göre sınıflandırmak ve onların gelecekteki başarılarını tahmin etmek için kullanılır. Zeka, gerçek hayattan soyutlanarak (yani, belli zeka testleri ile) ölçülür.
199
Zeka, testlerle ölçülemeyecek kadar karmaşık yapıdadır.
Gerçek yaşamda karşılaştığı problemleri çözemeyen bir kişinin, zeka testlerindeki sayısal ya da sözel problemleri çözüyor oluşu çok önemli değildir.
200
Garner, yapmış olduğu çalışmalar doğrultusunda insanlarda 8 farklı zeka alanının olduğunu ortaya koymuştur.
201
Çoklu ZEKA ALANLARI 201
202
SÖZEL DİLSEL ZEKA DİNLEME BECERİSİ YÜKSEKTİR KELİME OYUNLARINI SEVER
İYİ BİR HAFIZASI VARDIR DİNLEME BECERİSİ YÜKSEKTİR KELİME OYUNLARINI SEVER İYİ BİR FIKRA ANLATICISIDIR KİTAPLARLA İÇ İÇEDİR İYİ BİR KELİME HAZNESİ VARDIR SÖZEL OLARAK İYİ İLETİŞİM KURAR YAZMAKTAN HOŞLANIR SÖZEL DİLSEL ZEKA
203
MESLEK FİİL DERS Öğretmen Gazeteci Yazar Şair Çevirmen Avukat
MESLEK FİİL DERS Öğretmen Gazeteci Yazar Şair Çevirmen Avukat Edebiyatçı Oyun yazarı Yayıncı Hatip Eğitim bilimci Komedyen Romancı Tanımla Listele Görüş Formüle et Yeniden ifade et Tartış Şiir, makale yaz Sunu yap Slogan Bul Röportaj Yap Mektup Yaz Talk-Show Sun Türkçe Yabancı Dil Dilbilgisi Sosyal Bilgiler Dil Kulübü Okul Gazetesi Yıllık Kütüphane Hikayeler Dergiler Çizgi Roman Kelime Oyunları Senaryo Yazma DERS DIŞI
204
GÖRSEL UZAMSAL ZEKA HARİTA, TABLO VE DİYAGRAMLARI KOLAYLIKLA OKUR
RESİMLERDEN DAHA FAZLA ÖĞRENİRLER HARİTA, TABLO VE DİYAGRAMLARI KOLAYLIKLA OKUR ARKADAŞLARINA ORANLA DAHA ÇOK HAYAL KURAR RESİM, SANAT ETKİNLİKLERİNDEN HOŞLANIR YAŞINA ORANLA DAHA İYİ ŞEKİL ÇİZER. GÖRSEL SUNULARI (FİLM, SLAYT) TERCİH EDER. BULMACA ÇÖZMEKTEN HOŞLANIR ÜÇ BOYUTLU YAPILAR KURMAKTAN HOŞLANIR (LEGO) KİTAPLARINI VE DEFTERLERİNİ ÇİZER NESNELERİN YERİNİ BİLİR
205
MESLEK FİİL DERS DERS DIŞI
Kaşif Mimar Mühendis Mekanikçi Görsel Sanatlar Gemici Satranç uzmanı Gezgin Fotoğrafçı Ressam Dekoratör Geometri uzmanı Çiz Hayal et Şekil yap İnşa et Resmini yap Poster yap Örnekle Boya Düzenle Görsel ayrıntı hatırla Dekore et Renklendir Sanat Resim İş-Teknik Fen Bilgisi Satranç kulübü Fotoğrafçılık Resim kursu El sanatları Üç boyutlu çalış Koleksiyonlar Legolar Bloklar Haritalar Renkli kalemler Kuklalar Karikatür Model yapma
206
MANTIKSAL MATEMATİKSEL ZEKA
SOYUT VE KAVRAMSAL DÜŞÜNEBİLİR ZİHİNDEN İŞLEMLERİ KOLAYCA YAPAR GÜÇLÜ BİR MUHAKEMESİ VARDIR KATEGORİLERİ, İLİŞKİLERİ FARKEDER, AÇIKLAR BİLGİLER ARASINDA BAĞLANTILAR KURAR RAKAMLARLA İLGİLİ İŞLEMLERİ YAPMAKTAN HOŞLANIR MATEMATİK OYUNLARDAN ZEVK ALIR SATRANÇ VE DAMA GİBİ OYUNLARDAN ZEVK ALIR SEBEP-SONUÇ İLİŞKİLERİN KOLAYCA ANLAR MANTIKSAL MATEMATİKSEL ZEKA
207
MESLEK FİİL DERS DERS DIŞI
Bilim Adamı Mühendis Bilgisayar programcısı İstatistikçi Yargıç Mucit Matematikçi Muhasebeci Polisiye roman yazarı Eleştirmen Ekonomist Satın alma görevlisi Tahmin Et Uygula Karşılaştır Hipotez kur Problem yaz Şifrele Sınıfla Çözümle Hesapla Keşfet Dene Sor Akıl yürüt Matematik Fen bilgisi Hayat Bil. Dilbilgisi Bilgisayar kulübü Ölçme birimi Legolar Hesap makineleri Bilmeceler Oyun kartları Oyuncak paralar Bulmacalar Strateji oyunları Deney yapma Yap- boz
208
KİŞİLER ARASI ZEKA SOSYAL İLİŞKİ KURMAKTAN HOŞLANIR.
BAŞKALARINI DÜŞÜNÜR SOSYAL İLİŞKİ KURMAKTAN HOŞLANIR. DOĞAL BİR LİDER OLARAK GÖRÜNÜR. PROBLEMİ OLAN ARKADAŞLARINA ÖĞÜTLER VERİR. ORGANİZASYONLARIN BAŞ ELEMANIDIR. BİR ŞEYLER ANLATMAKTAN HOŞLANIR. DİĞER ÇOCUKLARLA OYNAMAKTAN HOŞLANIR. İKİ YA DA DAHA FAZLA YAKIN ARKADAŞI VARDIR. DİĞERLERİ ONU ARKADAŞLIK İÇİN ARAR KİŞİLER ARASI ZEKA
209
MESLEK FİİL DERS DERS DIŞI
İş adamı Dini lider Öğretmen Organizatör Politikacı satıcı danışman Antropolog Sosyolog Doktor Parti Lideri Talk Showcu Pazarlamacı Hemşire Sosyal Çalışmacı Gözle Paylaş Değiştir Tartış Katıl Görüş İş birliği yap yardım et Öğret Takım Kur Yönlendir Arabulucu ol Empati kur Çatışma çöz İkna et Hayat bilgisi Sosyal bilgiler Halk oyunları Beden eğitimi Öğrenci konseyi Kol çalışmaları Takım oyunları İzci kampları Grup projeleri kukla gösterisi Tartışma grubu Mektup arkadaşı Gezi yarışmaya katılma Tiyatro Ders Çalıştırma Beyin Fırtınası kulüp kurma
210
İÇSEL ZEKA BAĞIMSIZLIK DUYGUSU GÜÇLÜDÜR GÜÇLÜ VE ZAYIF YÖNLERİ TANIR
HATALARINDAN VE BAŞARILARINDAN ÖĞRENEBİLİR BAĞIMSIZLIK DUYGUSU GÜÇLÜDÜR GÜÇLÜ VE ZAYIF YÖNLERİ TANIR GERÇEKÇİ AMAÇLAR OLUŞTURUR BAŞKALARINA ANLATMADIĞI HOBİSİ VARDIR. KENDİNİ İYİ MOTİVE EDER KENDİ BAŞINA TERCİH EDER. NE HİSSETTİĞİNİ DOĞRU BİR ŞEKİLDE SÖYLER. ÖZ SAYGISI YÜKSEKTİR. İÇSEL ZEKA
211
MESLEK FİİL DERS DERS DIŞI
Psikolog Dini Lider Araştırmacı Kuramcı Felsefeci Şair İlahiyatçı Politik lider Sanatçı Zanaatçı Yazar Dinle Anla Ölç Değerlendir Eleştir Hedef oluştur İfade et Günlük yaz Amaç belirle Hayal et Bireysel çalış Düşün Duyumsa Planla Sessiz kal Kompozisyon Matematik Türkçe Din Bilgisi Resim İlgi grupları Bilgisayar Bulmacalar Filmler Okuma köşeleri Kişisel öğretim El sanatları
212
DOĞA ZEKASI HAYVANLARA KARŞI ÇOK MERAKLIDIR
DOĞA OLAYLARINA MERAKLIDIR HAYVANLARA KARŞI ÇOK MERAKLIDIR AÇIK HAVADA OLMAKTAN HOŞLANIR BAHÇE İŞLERİNİ SEVER VARLIKLARI SINIFLANDIRMAYA MERAKLIDIR. FARKLI BİTKİ VE HAYVANLARA İLGİ DUYAR ÇEVRE KİRLİLİĞİNE DUYARLIDIR DOĞA DERGİLERİNİ VE BELGESELLERİ İZLER DOĞAYLA BAŞBAŞA KALMAYI SEVER DOĞA ZEKASI
213
MESLEK EYLEM DERS DERS DIŞI
Ziraat Mühendis Çiçekçi Zoolog Bahçıvan Ziraat teknisyeni Biyolog Pet shop sahibi Jeolog Veteriner Çevre bilimci Peyzaj mimarı Bitki bilimci Astronom Hayvan terbiyecisi Gözle Tahmin et Sınıflandır Kategorize et Çözümle Fotoğraf çek Seyahat et İzle Bitki yetiştir Hayvan eğit Koleksiyon yap Araştır Keşfet Hayat Bilgisi Fen Bilgisi Matematik Sağlık Türkçe Doğa gezisi Müze gezisi Piknik yapma Koleksiyon yapma İzcilik Dağcılık Kamp yapma Su altı İnceleme Akvaryum bakımı Fotoğrafçılık
214
DUYGULARINI BELİRGİN OLARAK VUCUT DİLİYLE İFADE EDER
BOYA VE HAMURLA OYNAMAYI SEVER NESNELERİ PARÇALAYIP BÜTÜNLEŞTİRMEYİ SEVER BİR VEYA DAHA FAZLA SPORLA UĞRAŞIR KÜÇÜK KAS GELİŞİMİ MÜKEMMELDİR UZUN SÜRE OTURDUĞUNDA ELLERİ VE AYAKLARIYLA OYNAR YERİNDE DURAMAZ BEDENSEL KİNESTETİK
215
MESLEK FİİL DERS DERS DIŞI
Atlet Dansçı Aktör Balerin Heykeltıraş Pantomimci Balet Mim sanatçısı Cerrah Koreograf Sihirbaz Göster Öğret Ayarla Parçalara ayır Yap Dene Rol oyna Yapı oluştur Alan gezisi yap Modelini yap Jimnastik Beden Eğitimi Yüzme Tiyatro Drama Spor takımı Kukla oyunu Aerobik Kil çalışmaları Mim sanatı Beden dili Vücut geliştirme El sanatları
216
MÜZİKSEL RİTMİK ZEKA ŞARKILARIN MELODİLERİNİ HATIRLAR
ÇEVRESEL GÜRÜLTÜLERE DUYARLIDIR ŞARKILARIN MELODİLERİNİ HATIRLAR GÜZEL ŞARKI SÖYLER MÜZİK ALETİ ÇALAR VURMALI ALETLERDEN HOŞLANIR RİTMİK KONUŞUR YA DA HAREKET EDER FARKINDA OLMADAN MIRILDANIR ÇALIŞIRKEN MASAYA VURARAK RİTİM TUTAR MÜZİK DİNLEYEREK ÇALIŞIR ÖĞRENDİĞİ ŞARKILARI SINIFTA SÖYLER MÜZİKSEL RİTMİK ZEKA
217
MESLEK FİİL DERS DERS DIŞI
Çoklu Zeka Teorisi MESLEK FİİL DERS DERS DIŞI Kompozitör Korist Müzik Öğretmeni Besteci Bando elemanı Disk Jokey Tiyatrocu Şarkıcı Söz yazarı Müzik aleti yapımcısı Udi,gitarist vs. Müzik marketi sahibi Bestele Kaydet Şarkı sözü yaz Ritim tut Mırıldan Şarkı söyle Nota yaz Islık çal Ayaklarını vur Melodi tanı Enstrüman tanı Müzik Drama Fen bilgisi Beden Eğitimi Matematik Orff Programı Bando Orkestra Müzik kolu Koro Gitar kulübü Aerobik Şarkılar Müzikal geziler Misafir şarkıcılar
218
Çoklu Zeka Teorisinin İlkeleri
İnsanlar çok farklı zeka türlerine sahiptir. Örnek: Bir futbolcu hem Görsel - Mekansal hem de Kinestetik – Bedensel Zekasını etkili bir biçimde kullanabilir. Bu zekalara ek olarak Sosyal Zekayı da güçlü olarak kullandığında başarılı bir teknik direktör olabilir. Her insan aktif olarak kullandığı zekaları ile özel bir karışıma sahiptir. Her insanın kendine özgü bir zeka profili vardır. Zekaların her biri insanda farklı bir gelişim sürecine sahiptir. İnsandaki zekalar tanımlanabilir ve geliştirilebilir.
219
Çoklu Zeka Teorisinin İlkeleri
Her bir zeka hafıza, dikkat, algı ve problem çözme açısından faklı bir sisteme sahiptir. Bir zekanın kullanımı esnasında diğer zekalardan da faydalanılabilir. Kişisel altyapı, kültür, kalıtım, inançlar zekaların gelişimi üzerinde etkiye sahiptir. Şu anda bilinen zeka türlerinden daha farklı zekalar da olabilir.
220
ZEKA ALANLARININ GELİŞİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
Bireylerde belirtilen zekaların gelişimi de farklılıklar göstermektedir. Armstrong zekaların gelişmesinde avantaj ya da dezavantaj yaratan çevresel etkenleri şu şekilde sıralamıştır: 1- Kaynaklara ulaşım şansı: Örneğin aile fakirse ve keman, piyano gibi müzikal zekayı geliştirecek enstrümanlar olmadığından bu zekanın güçlenmesi zorlaşabilir. 2-Tarihsel- kültürel etkenler: Okulda matematik ve fene dayalı programlar varsa ve bunlar önemseniyorsa, mantık, matematik zekası gelişir.
221
ZEKA ALANLARININ GELİŞİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
3- Coğrafi etkenler: Köyde yetişmiş bir çocuk, apartmanda büyümüş bir çocuğa oranla, bedensel ve doğacı zekalarını daha çok geliştirebilir. 4- Ailesel etkenler: Ressam olmak isteyen bir çocuğun ailesi onun avukat olmasını istiyorsa dil zekası desteklenecektir. 5- Durumsal etkenler: Kalabalık bir ailede yaşayan bireyler sosyal anlamda , kendilerini geliştirmek için daha az zamana ihtiyaç duyarlar
222
ÇOKLU ZEKA TEORİSİNE GÖRE ÖRNEK DERS PLANI
223
Ders: Fen Bilgisi Tarih: ....../...../..........
Sınıf: Süre: Ders: Fen Bilgisi Tarih: /...../ Ünite: Canlılar ve Doğayla Konu: Canlıların Beslenme İlişkileri Etkileşimleri Hedef ve Davranışlar: 1. Doğadaki canlıların yaşamın devamı için birbirlerine neden gereksinim duyduklarını basit bir besin zinciri şeması ile açıklar. 2. Üretici, tüketici ve ayrıştırıcı canlılara örnekler vererek bu canlılardan birinin yok olması halinde doğabilecek sonuçları fark ederek örneklendirir. 3. Üretici canlıların neden bu adı aldıklarını belirtir. 4. Hangi canlılara tüketici denildiğini açıklar. 5. Simbiyotik ve parazitik ilişkileri örneklerle açıklar. Ders Öncesi Hazırlık: Ders kitabı ve çalışma kağıdı, asetat. İşleniş: SÖZLEL ZEKA__ Çimlenme koşulları yolları ile ilgili listeleme çalışması. Üretici-tüketici konulu tanımlayıcı cümle çalışması. Canlı ve beslenme şekli ile ilgili listelenme çalışması. GÖRSEL ZEKA__ Besin zinciri ile ilgili resim yorumlama çalışması. Sularda besin zinciri ile ilgili akış haritası çalışması.
224
1- Konak ve konakçıyı tanımla.
SOSYAL ZEKA_ Üretici, tüketici, liken konulu ben neyim çalışması. Asalak yaşamla ilgili diyalog tamamlama çalışması. İÇSEL ZEKA__ Doğal dengenin korunması ile ilgili önceliklerin yazılması çalışması. MATEMATİK ZEKASI__ Üretici ve tüketici ile ilgili Venn şeması çalışması. Tüketicilerin beslenme şekilleriyle ilgili kuralı bul çalışması Beslenme ile ilgili neden sonuç çalışması. BEDENSEL ZEKA__ Karada ve sularda besin zinciri oluşturulması ile ilgili rol canlandırma çalışması. Simbiyosis ve asalak yaşamla ilgili rol canlandırma çalışması. MÜZİK ZEKASI__ Asalakların verdiği etkilerin ritimle ilişkilendirme çalışması. DOĞACI ZEKA__ Üretici ve tüketici konulu kategorilendirme çalışması. Yaratıcı Etkinlik: Yeryüzünde Güneş olmasaydı neler olurdu? DEĞERLENDİRME: 1- Konak ve konakçıyı tanımla. 2- Canlıların beslenme şekillerini açıkla. 3- Sularda yaşamla ilgili besin zinciri hazırla. 4- Üretici ve tüketici canlıları karşılaştır, farkları söyle. 5- Kendine bir günlük yemek mönüsü oluştur. 6- Simbiyosis bir yaşam oluşturma imkanınız olsaydı ondan ne tür özveriler beklerdin? Değerlendir.
225
DERS İLE İLGİLİ ETKİNLİK
226
KONU : Canlıları Beslenme İlişkilerine Göre Gruplayabilir miyiz?
SINIF: 5 DERS : Fen Bilgisi KONU : Canlıları Beslenme İlişkilerine Göre Gruplayabilir miyiz? Sularda yaşam ile ilgili akış haritası şeklinde bir besin zinciri oluşturun. Yanda canlıların karadaki yaşamıyla ilgili besin zinciri verilmiştir. Resmi yorumlayan bir yazı yazın. …………………………… Sence doğada olan bu dengenin korunması için yapılması gerekenleri öncelik sırasına göre yaz. Özgür,bir saksının içine fasulye tohumları ekti.Bunun çimlenmesi için gerekli olan koşulları yaz. Bitkisinin büyümesi için neler yapmalı?
227
Sence üretici ne demektir?
Aşağıdaki resimlerde verilen iki canlının benzer ve farklılıklarını Venn şemasında göster. Güneş ışığı, su, karbon dioksit ve mineralleri kullanarak besin üretiriz. Biz hangi canlıyız? Bize ne ad verilir? Sence üretici ne demektir? Tanımını yap Üretici sözcüğü yapısı bakımından nasıl sözcüktür? ……….. Aşağıda verilen canlılardan üretici olanları A-1, üretici olmayanları da A-2 kutusuna yaz. “alg, virüs, mantar, fasulye, nohut, kuş, inek, koyun, bakteri, yosun, mercimek, tavuk, arı, ıspanak, ot, menekşe” A-1 A-2
228
Aşağıda resimdeki canlıların nelerle beslendiğini yazın.
Yeryüzünde güneş olmasaydı neler olurdu? Bu düşünceye neden ulaştın? Üreticilerin (bitkilerin) besinlerini depo etme şekilleri aşağıda verilmiştir. Bunlara örnek yazın. Kök …………………………………..... Yaprak …………………………………….. Gövde …………………………………………… Çiçek ………………………………….... Meyve …………………………………... Tohum Yeryüzünde güneş olmasaydı neler olurdu? …………………………………….. Bu düşünceye neden ulaştın? Aşağıda resimdeki canlıların nelerle beslendiğini yazın. Yukarıdaki canlılar neden hazır besinleri kullanıyor? …… ……………………………………………………………………………………………………………………………….. Bu canlılara ne ad verelim? …………………………………………………………..
229
Gergedanla bir tür kuş arasında iyi
Aşağıdaki kutularda beslenme şekillerine göre hayvanlar verilmiştir. Bunların beslenmesi ile ilgili kuralı bulup birkaç örnek de siz yazın. at, inek tilki, örümcek ayı Gergedanla bir tür kuş arasında iyi kurulmuş. İkisi de hayatından memnun. Bu ortak yaşamın adı nedir? Bu yaşam türünü açıkla ……………………………………………………………………………………………. Aşağıdaki ünitemizle ilgili terimi tanımlayınız. Tüketici: ………………………………………………….. …………………………………… Bu canlılar neden güneş enerjisini kullanarak besinlerini yapamıyorlar? ……………………………………………………
230
Aynı tür bir yaşamı ben mantar ve arkadaşım algle birlikte dostluk içinde yürütüyoruz.
Oluşturduğumuz ortaklığın adı nedir? ……………………………….. Aynı tür ortaklığı sürdürmeyi düşündüğün kişiler var mı? Yaz ……………………………………. Aşağıda sivrisinek ile kendin arasındaki diyalogu tamamla. Konak: Niye canımı yakıp duruyorsun? Yeter artık! Konakçı: Konak: Sen kendi beslenmeni sağlamak için, benim canımı yakıyorsun. Konakçı: Konak: Senin bu yaptığına parazitlik derler. Konakçı: Unutma ki benim bir adım daha var. Söyle bakalım. Konak :
231
2. Çoklu zekâ kuramının ortaya koyduğu bilgileri dikkate alarak mesleğini sürdüren bir öğretmen, bu kuramın gereği olarak aşağıdakilerden hangisini yapmaya özen göstermelidir? (KPSS) A) Dersi sunuş biçimine öğrencilerin alışması için çaba göstermelidir. B) Öğrenciler, hazırbulunuşluk düzeylerine göre bir araya getirilerek gruplanmalıdır. C) Öğrencilerin kavrayabilmeleri için konuları tekrar tekrar anlatmalıdır. D) Farklı öğretim yöntem ve teknikleri kullanmaya çaba göstermelidir. E) Öğrenme gerçekleştiğinde pekiştireç vermelidir. D
232
3. Canlılarla ilgili kitapları okumayı seven, oyun oynarken, ders çalışırken yalnız olmayı tercih eden ve açık hava ortamlarında yapılan yürüyüşlerden hoşlanan bireyin çoklu zekâ kuramına göre hangi zekâ alanlarının daha baskın olduğu söylenebilir? (2008) A) Öze dönük ve doğacı B) Doğacı ve mantıksal C) Mantıksal ve sözel D) Sözel ve öze dönük E) Öze dönük ve müziksel A
233
YAPILANDIRMACI ÖĞRENME KURAMI
234
“yapılandırıcı öğrenme”, “yapısalcı öğrenme”, “oluşumcu yaklaşım”
“oluşturmacılık”, “kurmacılık”, “bütünleştiricilik”, “yapılandırıcı öğrenme”, “yapısalcı öğrenme”, “oluşumcu yaklaşım” gibi kelime ve kavramlarla “yapılandırmacılık” ifade edilmektedir. Temsilcileri; Vico, Piaget, Vygotsky, Bruner , Dewey ve Glasersfeld’dir
235
Bu düşünceye göre; öğrenci çevreyle etkileşim sonucunda yeni kazandığı bilgileri daha önceden sahip olduğu bilgilerle karşılaştırarak yorumlar ve anlamlı hale getirerek zihnine yerleştirir.
236
Birey Nasıl Öğrenir??? Ne Öğretilmeli??? DEĞİL ! Yapılandırmacılar ,
Sorusu ile ilgilenmektedirler.
237
Yapılandırmacı yaklaşım, bilginin doğası ile ilgili bir kavram olarak ortaya çıkmıştır.
Bu yaklaşımda, öğrenilen bilginin transfer edilmesi ve yeniden yapılandırılması söz konusudur
238
Geleneksel Görüş Yapılandırmacı Görüş
Bilgi, bireylerin dışındadır ve öğretmenlerden öğrencilere aktarılır. Bilgi, kişisel anlama sahiptir. Bireysel olarak öğrenciler tarafından oluşturulur. Öğrenciler duyduklarını ve okuduklarını öğrenirler. Öğrenme daha çok öğretmenin iyi anlatmasına bağlıdır. Öğrenciler kendi bilgilerini oluştururlar. Duyduklarını ve okuduklarını önceki öğrenmelerine ve alışkanlıklarına dayalı olarak yorumlarlar. Öğrenme, öğrenciler öğretilenleri tekrar ettiği zaman başarılı olur. Öğrenme, öğrenciler kavramsal anlamayı gösterebildiklerinde başarılıdır.
239
YAPILANDIRMACI ÖĞRENMENİN TEMEL İLKELERİ
Öğrenme aktif bir süreçtir İnsanlar öğrenirken, öğrenmeyi öğrenir. Anlam oluşturmanın en önemli eylemi zihinseldir Öğrenme ve dil iç içedir. Öğrenme sosyal bir etkinliktir Sinan KOÇYİĞİT
240
YAPILANDIRMACI ÖĞRENMENİN TEMEL İLKELERİ
Öğrenme yaşantımızla bağlantılıdır. Öğrenmek için önceki bilgimize ihtiyaç vardır. Öğrenme için zamana gerek vardır. Motivasyon öğrenmede anahtar öğedir. Sinan KOÇYİĞİT
241
Yapılandırıcılığın Çeşitleri
1. Bilişsel Yapılandırmacılık (Piaget) Piaget’e göre anlama zihinsel bir yapıdır, yaşantılarla oluşur. Yeni bilgi bireyin ön bilgileri ile çelişmiyorsa özümsenir ve yeni bir bilişsel denge oluşur. Bilişsel gelişim de bu denge sonucu oluşur. Yeni bir bilgi bireyin önceki yapıları ile uyuşmadığında ise zihinsel dengesizlik oluşur
242
Bu anlayoşa göre öğrenme şu şekilde gerçekleşir:
Özümleme Yerleştirme Zihinde yapılanma (Zihinsel Denge) Sürekli özümleme Oluşturmacılık (Kendi Kendine Sorular Üretme)
243
2. Sosyal Yapılandırmacılık (Vygotsky )
Çocuklar dış dünyadaki insanlar arasında geçen etkileşimi izler, diğerleri ile etkileşim kurarlar ve tüm bu etkileşimleri kendi gelişimleri için kullanırlar. Bu yaklaşımda eğitimin rolü bireyi sosyal ortamdaki karmaşık etkinlikler için hazırlamaktır. Biliş, sosyal etkileşimlere dayalı olarak gelişir. Bu nedenle bilginin aktarılması soru sorma, araştırma, problem çözme gibi öğrenci faaliyetleri ile gerçekleşmektedir.
244
Radikal Yapılandırmacılık
Radikal yapılandırmacılık sosyal etkileşimin önemini inkâr etmemekle birlikte, anlamanın sosyal bir etkileşimle aktarılamayacağını ve kişisel gayret ve beceriyle herkesin kendi anlayışını kendisinin oluşturması gerektiğini vurgular. Hiç kimse aynı deneyim ve yaşantıya sahip olamaz. Bu yüzden kimsenin ortak bir bilgi alanı oluşamaz. Öğrenmenin ve gelişmenin hayat boyu süreceğini savunur.
245
4) Eleştirel Yapılandırmacılık:
Her birey önüne gelen bilgiyi eleştirel bir yapıyla karşılamalıdır.
249
Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı
- Gerçek durumdan alınan zengin bir öğrenme çevresi oluşturulmalıdır. - Ortam, öğrencilerin kendi öğrenme stratejisini düzenleyebileceği şekilde olmalıdır. - Ortam, öğrencinin çözüm yollarını tamamen kendisi bulacak şekilde hazırlanmalıdır. - Bireyin kendisini ifade etmesine ve bütüncül gelişimine olanak sağlamalıdır. - Planlama sürecini öğretmen ve öğrenci birlikte belirlemelidir. - Çok boyutlu bir değerlendirme sürecine izin vermelidir. Deneyimler dikkate alınmak zorundadır.
250
Yapılandırmacı Öğretmenin Özellikleri
1. Öğrencilerin görüşlerine önem verir, dikkate alır. 2. Öğrencilerini iyi tanır. 3. Öğrencilerin eğitim ortamında olabildiğince rahat olmalarını sağlar, 4. Açık uçlu sorularla öğrencilerin düşünmelerini, sorgulama ve soru sorma becerilerini geliştirir. 5. Öğrencilerine öğrenmeyi ve düşünmeyi öğretir. 6. Etkileşimli bir ortam oluşturur
251
Yapılandırmacı Öğretmenin Özellikleri
7. Grupla çalışma yöntem ve tekniklerine önem verir. 8. Öğrenmeyi öğrencinin ilgi ve ihtiyaçlarını dikkate alır 9. Öğrencilerin geniş bir bakış açısı kazanmaları için, devamlı farklı ve alternatif görüşler sunar. 10. Öğrencilerin moral, motivasyon ve meraklarını devamlı canlı tutar.
252
Yapılandırmacı Öğretmenin Özellikleri
11. Öğrencilerin özgün, yaratıcı yönlerinin ürünü olan çalışmaları tespit ve takdirde çok titiz davranır. 12. Öğrencilerin kendi yanlışlarını, görüşlerindeki çelişkileri yine kendilerinin görmesine, bulmasına fırsat verecek etkinlikler düzenler. 13. Öğrenmenin değerlendirilmesinde sonuçtan çok, sürece önem verir, ölçme değerlendirme ölçütlerini öğrencilerle birlikte tespit eder.
253
Yapılandırmacı Yaklaşımda Öğrenen
Yapılandırmacı öğrenmede Birey öğrenme sürecinde seçici, yapıcı ve etkindir. Öğrenmeye öğretmeniyle birlikte yön verir. Öğrenen kendi kararlarını kendi alır.
254
Yapılandırmacı Yaklaşımda Öğrenen
Birey, zihinsel özerkliğini kullanarak öğrenme sürecinde etkili rol almak için eleştirel ve yapıcı sorular sorar, diğer öğrenenlerle ve öğretmenle iletişim kurar, fikirleri tartışır. Öğrenen, öğrenme ortamlarındaki öğretici sorularıyla diğer bireylerin gelişimine de katkıda bulunur.
255
Yapılandırmacı Yaklaşımda Öğrenen
Yapılandırma sürecinde birey, zihninde bilgiyle ilgili anlam oluşturmaya ve oluşturduğu anlamı kendisine mal etmeye çalışır. Mücadeleci, meraklı, girişimci ve sabırlı olmak, yapılandırmacı öğrenmede bulunması gereken kişisel özelliklerdir.
256
Yapılandırmacı Yaklaşımda Öğrenen
Öğrenenler bilgiyi araştırıp keşfederek, yaratarak, yorumlayarak ve çevre ile etkileşim kurarak yapılandırır. Böylece, içerik ve süreci aynı zamanda öğrenirler. Yapılandırıcı öğrenme ortamlarında sorumluluğunu yerine getiren bireylerin girişimci olma, kendini ifade etme, iletişim kurma, eleştirel gözle bakma, plan yapma, öğrendiklerini yaşamda kullanma gibi özelliklere sahip olması beklenir.
257
Yapılandırmacı öğretimin aşamaları
1) Eski bilgilerin harekete geçirilmesi: Herkes kendi yaşantısını hatırlayacak ve bunları geri getirecektir. 2) Yeni bilginin kazanılması: Bir sürü konunun yüzeysel öğrenilmesi yerine bir konunun derinlemesine öğrenilmesi daha önemlidir. ( Bütün – Parça – Bütün ) 3) Bilginin anlaşılması: Yeni bilgi ile eski bilginin karşılaştırılması. Var olan şemaya uydurması veya yeni bir şema oluşturulmasıdır. 4) Bilginin uygulanması: Bütünleştirilen bilginin yeni durumda kullanılmasıdır. 5) Bilginin farkında olunması: Bireyin problemi nasıl çözdüğünün farkında olmasıdır.
258
YAPILANDIRMACI YAKLAŞIMIN SINIFTA UYGULANMASI MODELLERİ
5 E MODELİ
259
5E MODELİ ( Bu model yapılandırmacı anlayışın eğitimde uygulanmasında en çok tercih edilen modeldir ) AŞAMALARI GİRME KEŞFETME AÇIKLAMA DERİNLEŞME DEĞERLENDİRME
260
5E MODELİ 1) Giriş (Girme): Ön öğrenmelerin değerlendirilmesi, merak uyandırılması, hazırbulunuşluğun ortaya çıkartılması gibi etkinlikleri kapsamaktadır. Öğretmen kavramları, ilkeleri kesinlikle hazır olarak vermez. Sorduğu sorularla öğrencilere hatırlatmaya çalışır. Bu bölümde bilgilere erişim sağlanır, merak uyandırılır, öğrencilere ”neden” sorusu sordurulur, öğrenciler motive edilir ve öğrencilerin ilgisi çekilir.
261
Öğrencinin en aktif olduğu basamaktır.
2. Keşfetme aşaması : Öğrenci bir problem durumuyla karşılaştırılır ve bu problemi çözmesi beklenir. Öğrencinin en aktif olduğu basamaktır. Bu bölümde , öğrencilerle birlikte çalışılır, öğrenciler kendi kararlarını kendileri verir ve bir problem durumunda soru ve fikir üretir.
262
3. Açıklama (explain) aşaması : Bu aşamada öğretmen öğrencilerin yetersiz olan eski düşüncelerini daha doğru olan yenileriyle değiştirmelerine yardımcı olur. Modelin en öğretmen merkezli evresidir. Bu aşamada yapılabilecek etkinlikler Ulaştıkları yargılar konusunda sorular sorulur Sınıfta tartışma yaratılır Daha fazla soru sorulur Yeni tanımlar araştırılır
263
4. Derinleşme (elaborate) aşaması :
Bu aşamada öğrenciler kazandıkları bilgileri veya problem çözme yaklaşımını yeni olaylara ve problemlere uygularlar. Bu yolla zihinlerinde daha önce varolmayan yeni kavramları öğrenmiş olurlar. Bu aşamada yapılabilecek etkinlikler Öğrenciler kendi yargılarını oluştururlar, bu konuda baskı yapılmaz Diğer kavramlarla bağlantı kurarlar
264
Değerlendirme aşaması : Bu dönem öğretmenin problem çözerken öğrencileri izlediği ve onlara açık uçlu sorular sorduğu bir aşamadır. Bu aynı zamanda yeni kavram ve becerileri öğrenmede, öğrencilerin kendi gelişmelerini değerlendirdikleri evredir. Bu aşamada yapılabilecek etkinlikler Öz değerlendirme Öğretmen gözlemi Performans değerlendirme Portfolyo Rubrik v.s
265
5E MODELİ DERS PLANI ÖRNEK
270
Kinetik
274
SORU ÖRNEKLERİ
279
TEŞEKKÜRLER
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.