Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

OSMANLI DEVLETİ SARAYLARI.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "OSMANLI DEVLETİ SARAYLARI."— Sunum transkripti:

1 OSMANLI DEVLETİ SARAYLARI

2 TOPKAPI SARAYI

3 TOPKAPI SARAYI KROKİSİ

4 TOPKAPI SARAYI DÜNYADA GÜNÜMÜZE GELEBİLMİŞ SARAYLARIN EN ESKİSİ VE GENİŞİ TOPKAPI SARAYIDIR. 1924 YILINDAN BERİ MÜZE OLARAK KULLANILMAKTADIR. KONUMU HALİC’İ , BOĞAZİÇİ’Nİ VE MARMARA DENİZİ GÖREN, ÇOK GÜZEL MANZARALI İSTANBUL’UN İLK KURULUŞ YERİ OLAN BİLİNEN AKROPOL TEPESİDİR. TARİHİ İSTANBUL ÜÇGEN YARIMADASININ EN UÇ NOKTASINDA, 5 KM.Yİ BULAN SURLARLA ÇEVRİLİ, M2 ÖZEL ARAZİYE SAHİP BİR KOMPLEKSTİR.

5 İSTANBUL’UN FETHİNİ 1453’TE GERÇEKLEŞTİREN GENÇ FATİH SULTAN MEHMET, İMPARATORLUK TAHTINI BU ŞEHRE TAŞIMIŞTI. KURDUĞU İLK SARAY ŞEHRİN ORTASINDA BULUNMAKTAYDI. 1470’LERDE YAPTIRDIĞI İKİNCİ SARAYA, ÖNCELERİ YENİ SARAY, YAKIN TARİHLERDEN BERİ DE TOPKAPI SARAYI DENİLMEKTEDİR

6 BURASI, TARİHTE BİLİNEN DİĞER TÜRK SARAYLARI GİBİ, KLASİK BİR TÜRK SARAYIDIR. DEĞİŞİK FONKSİYONLARI OLAN, AĞAÇLARLA GÖLGELENDİRİLMİŞ, BİRİBİRİNİ TAKİP EDEN VE ABİDEVİ KAPILARLA AYRILMIŞ AVLULARDAN OLUŞMUŞTUR. FONKSİYONEL YAPILAR BU AVLULARIN ÇEVRESİNE SERPİŞTİRİLMİŞTİR. SARAY, KURULDUĞU ÇAĞDAN BAŞLAYARAK SULTANLARIN YAPTIRDIĞI BİRÇOK DEĞİŞİKLİK VE EKLEMELERLE SÜREKLİ GELİŞMİŞTİR. SULTANLARIN 1853’TE GÖSTERİŞLİ DOLMABAHÇE SARAYINA TAŞINMALARI İLE RESMİ SARAYLIKTAN ÇIKMIŞ VE HIZLA HARAP OLMAYA YÜZ TUTMUŞTU.

7 SARAY OLARAK KULLANILDIĞI DEVİRLERDEKİ FONSİYONLARI, TARİHTEKİ DİĞER SARAYLARA GÖRE OLDUKÇA DEĞİŞİKTİR. BURASI İMPARATORLUĞUN TEK SAHİBİ SULTANIN RESMİ İKAMETGÂHI OLMAKLA BERABER, RESMİ DEVLET İŞLERİNİN MERKEZİ, BAKANLAR KURULUNUN TOPLANTIĞI, DEVLET HAZİNESİ, DARPHANESİ VE ARŞİVLERİNİN BULUNDUĞU YERDİ. İMPARATORLUĞUN EN YÜKSEK ÖĞRENİM KURUMU, SULTANIN VE DEVLETİN ÜNİVERSİTESİ DE SARAYDA BULUNURDU.

8 OSMANLI TÜRK İMPARATORLUĞUNDA 36 SULTAN HÜKÜM SÜRMÜŞ VE 16. YY
OSMANLI TÜRK İMPARATORLUĞUNDA 36 SULTAN HÜKÜM SÜRMÜŞ VE 16. YY. BAŞLARINDAN İTİBAREN, HALİFELİK ÜNVANI İLE DE, İSLAM DÜNYASININ DİNİ HÜKÜMRANLIĞINI ÜSTLENMİŞTİR. SARAYDA SULTANIN ÖZEL AVLUSUNDA BULUNAN OKULDA EĞİTİMİNİ TAMAMLAYAN YETENEKLİ MEMURLAR, GENİŞ İMPARATORLUĞUN YÖNETİMİ VE ÖRGÜTLENMESİNDE BÜYÜK BİR SADAKATLA BAŞARI GÖSTERMİŞLERDİR.

9 TOPKAPI SARAYINDA GÜN IŞIĞI İLE BAŞLAYAN HAYAT HER ADIMDA, HER DURUMDA, BÜYÜK TÖREN VE KATI PROTOKOL KURALLARINA BAĞLI İDİ. ASIRLARI BULAN KÖKLEŞMİŞ GELENEK VE GÖRENEKLERE HERKESİN UYMASI ŞARTTI. BU HUSUS İMPARATORLUĞUN ÇÖKÜŞ DEVRİNDE BİLE KATİ KURALDI. BATI DÜNYASI PROTOKOL USÜLLERİ, DAİMA BU SARAYIN KURALLARININ ETKİSİNDE KALMIŞTIR. TOPKAPI SARAYININ SAHİL KÖŞK VE PAVYONLARI GEÇEN YÜZYIL SONLARINDA TAHRİP OLMUŞLARDIR. DEĞİŞİK ÇİNİ, AĞAÇ İŞLERİ VE MİMARİ ÜSLUPLARI, TOPKAPI SARAYINDA TÜRK SANATININ GELİŞMESİNİ, ÜSLUP FARKLARININ UYUMUNU EN GÜZEL ŞEKİLDE GÖSTERİR.

10 SARAYIN BİRİNCİ AVLUSUNA BAB-I HÜMAYUN DİYE BİLİNEN İMPARATORLUK KAPISINDAN GİRİLİR. KAPI DIŞINDAKİ ANIT ÇEŞME 18. YY. TÜRK SANATININ EN GÜZEL ÖRNEKLERİNDENDİR. BİRİNCİ AVLUDA SARAY FIRINLARI, DARPHANE, MUHAFIZ ALAYI, ODUN DEPOLARI VE AŞAĞIDAKİ DÜZLÜKLERDE ÖZEL SEBZE BAHÇELERİ YER ALIRDI. SARAYIN İLK YAPISI ÇİNİLİ KÖŞK VE ARKEOLOJİ MÜZELERİ DE BU AVLUDADIR. GİRİŞİ TAKİBEN SOLDA 6. YY. BİZANS ESERİ OLAN AYA İRİNİ MÜZESİ YER ALIR. BİRİNCİ AVLU

11 İKİNCİ AVLU TOPKAPI SARAYI MÜZESİNİN ANA GİRİŞİ, İKİNCİ KAPI OLAN BAB-ÜS SELAM, ORTA KAPIDIR. İKİNCİ AVLU DEVLET VE HÜKÜMETİN YÖNETİM MERKEZİDİR. YALNIZCA SULTANLARIN AT BİNDİĞİ BU AVLUDA, HALKTAN RESMİ İŞİ OLANLAR, ÖZEL ÖDEME GÜNLERİNDE MAAŞLARINI ALAN YENİÇERİ TEMSİLCİLERİ, ELÇİ KABULLERİ VE DEVLET TÖRENLERİ YAPILIRDI BİN KİŞİNİN MEVCUT OLABİLDİĞİ TÖRENLERDE, TAM BİR SESSİZLİĞİN HÜKÜM SÜRDÜĞÜ BİLİNİR.

12 TÖRENLER SULTANLARIN KATILDIĞI TÖREN VE OLAYLARDA İMPARATORLUK TAHTI BU AVLUNUN DİĞER YANINDAKİ KAPININ ÖNÜNE YERLEŞTİRİLİR VE BİR SAYGI ÖNLERİNDE KAVUŞMUŞ OLARAK DURURLARDI. AVLUNUN SOL YANINDA KABİNENİN TOPLANDIĞI YÖNETİM BÖLÜMÜ YER ALIR. SARAYIN TEK KULESİ DE BURADADIR. DEVLET ADALETİNİN BU DİVANDA DAĞITILMASINDAN DOLAYI BURAYA ADALET KULESİ DENİLİRDİ. BU KULEDEN BÜTÜN İSTANBUL VE LİMAN GÖZETLENEBİLİRDİ. KULENİN TEK GİRİŞİ HAREM KISMINDA BULUNMAKTADIR. I. AHMED TAHTI

13 HAREM 16 YY. ORTALARINA KADAR ŞEHRİN BAŞKA SEMTİNDEKİ ESKİ SARAYDA YERLEŞİKTİ. TOPKAPI SARAYI HAREMİ DAR UZUN KORİDORLAR, KÜÇÜK İÇ AVLULAR ETRAFINA SERPİŞTİRİLMİŞ 400 KADAR ODADAN OLUŞMUŞTUR. BURASI ÇAĞLAR BOYUNCA DEĞİŞİKLİKLERE UĞRAYARAK GELİŞMİŞTİR. SULTANIN ANNESİ, KIZ, ERKEK KARDEŞLERİ, AİLENİN DİĞER FERTLERİ VE GENİŞ AİLEYE HİZMET EDEN CARİYE VE HAREM AĞALARININ BULUNDUĞU EVİN ÖZEL BÖLÜMÜ DURUMUNDA İDİ HAREM.

14 HAREM DAİRESİ GENEL GÖRÜNÜM
DIŞARIYA KESİNLİKLE KAPALI OLAN BU ÖZEL, HAREM BÖLÜMÜ İÇİN ASIRLAR BOYU PEK ÇOK ÖYKÜLER ANLATILMIŞTIR. SULTANA VE AİLESİNE HİZMET VERECEK CARİYELER, ÇEŞİTLİ IRKLARIN EN GÜZEL VE SIHHATLİ KIZLARI ARASINDAN SEÇİLİR VEYA HEDİYE EDİLİRLERDİ. ÇOCUK YAŞTA HAREME GİREN KIZLAR YILLAR SÜREN KATİ DİSİPLİN İÇİNDE YETİŞTİRİLİRLERDİ. SARAY USULLERİNİ ÖĞRENDİKTEN SONRA, BELİRLİ SINIFLARA AYRILMIŞ BU CARİYELERDEN SULTANIN GÖZÜNE GİREBİLENLER, ONUN KARISI BİLE OLABİLİRDİ

15 HAREM HAREMİN BÜTÜN İDARESİ SULTANIN ANNESİNİN ELİNDE İDİ. ZENGİNLİK VE İHTİŞAMIN YANINDA DEDİKODU, KİN VE SULTANA DAHA YAKLAŞABİLMEK İÇİN MÜCADELE, YAŞAMIN BİR PARÇASI İDİ. YENİ BİR SULTANIN TAHTA GEÇİŞİ, ESKİ SULTANIN HAREMİNİN BİR BAŞKA SARAYA GÖNDERİLMESİNE SEBEP OLURDU. İDARESİ VE KİŞİLİĞİ ZAYIF SULTANLAR DEVİRLERİNDE HAREM KADINLARI VE HAREM AĞALARININ YÖNETİME ETKİLERİ VE ÇEVİRDİKLERİ ENTRİKALAR HEMEN ORTAYA ÇIKARDI. BÜTÜN GÜZELLİKLERİ İLE BİRLİKTE HAREMDE YAŞAM, ÇAĞDAŞI KADIN DÜNYASINDAN ÜSTÜN BİR YAŞAM ŞEKLİ İDİ. HAREM BÖLÜMÜNÜN ANCAK BİR KISMI ZİYARETE AÇIKTIR

16 HAREKETLİ VE RENKLİ ESKİ GÜNLERİNİN TAM TERSİNE LOŞ KORİDORLAR, BOŞ ODALAR ZİYARETÇİNİN ANCAK HAYAL GÜCÜNDE CANLANABİLİR. HAREM GEZİSİ SULTAN ANNESİNE TAHSİS EDİLEN BÖLÜM İLE 40 ODALI KISIMDAN BAŞLAR. BÜYÜK HAMAM VE KUBBELİ, GENİŞ SULTAN SALONU SONRAKİ BÖLÜMLERDİR. HER MÜNASİP YERE ÇEŞME VE OCAK YERLEŞTİRİLMİŞTİR.

17 ENTERESAN ÇEŞMELERİN AKTIĞI HAVUZLU, BÜYÜK SALON 16. YY
ENTERESAN ÇEŞMELERİN AKTIĞI HAVUZLU, BÜYÜK SALON 16. YY. ŞAHANE ÇİNİLERİ İLE SÜSLÜ OLUP, III. MURAT DEVRİ ESERİDİR. KÜÇÜK KÜTÜPHANE ODASINA VE ÇOK ENTERESAN MEYVE VE ÇİÇEK RESİMLERİ İLE BEZELİ “YEMİŞ ODASINA” SALONUN DİP TARAFINDAN GİRİLİR. HAREM TURUNUN SONUNDA GEZİLEN İKİ 16. YY. ODASI, CAMLARI GÜZEL VİTRAYLAR VE DUVARLARI ZENGİN DEKORLA KAPLIDIR. BU ÇİFT ODA ŞEHZADEYE TAHSİS EDİLMİŞTİ. GENİŞ SAÇAKLI “DİVAN-I HÜMAYUN” BÖLÜMÜNÜN YANINDAKİ BÜYÜK YAPI DEVLET HAZİNESİ İDİ.

18 SİLAH KOLEKSİYONU VE DİVAN ODASI
8 KUBBELİ BİNA ESKİ SİLAHLARIN MODERN BİÇİMDE SERGİLENDİĞİ ZENGİN BİR KOLEKSİYONDUR. SULTANLARIN KULLANDIĞI ZIRH VE SİLAHLARLA, SARAY VE ORDU MENSUPLARININ DEĞİŞİK ÇAĞLARDA KULLANDIKLARI SİLAHLAR, DİĞER ÜLKELERDEN ELE GEÇİRİLENLERLE BİRLİKTE TEŞHİRDEDİRLER.HÜKÜMET ÜYELERİNE TAHSİS EDİLMİŞ DİVAN BÖLÜMÜ YANINDA SARAYIN TEK KULESİ ADALET KULESİ YÜKSELİR. DİVAN TOPLANTILARI SADRAZAM BAŞKANLIĞINDA TOPLANAN VEZİRLER VE KATİPLER İLE YAPILIRDI.

19 SULTANLAR TOPLANTIYA KATILMAZ ANCAK, DUVARDA HAREM BÖLÜMÜNE AÇILAN YÜKSEK, PERDE İLE KAPALI BİR PENCEREDEN TOPLANTIYI DİNLEYEBİLİRDİ. ELÇİ KABULLERİNDE ZİYAFET SOFRASI BU SALONDA KURULURDU. İKİNCİ AVLUNUN SAĞ TARAFINDA 20 BACALI SARAY MUTFAKLARI YER ALIR. SARAYDA MEVCUDU ”İ GEÇEN ÇİN VE JAPON PORSELENLERİNİN 2500 KADARI BU BÖLÜMDE SERGİLENMEKTEDİR. BURANIN MUTFAK OLARAK KULLANILDIĞI GÜNLERDE SAYILARI 1000’İ GEÇEN AŞÇI VE YARDIMCILARI, SARAYIN DEĞİŞİK BÖLÜMLERİNE TAHSİS EDİLMİŞ YEMEKLERİ PİŞİRİP, GÖNDERİRLERDİ.

20 MUTFAKLAR VE PORSELEN KOLEKSİYONU
GÜNÜMÜZDEKİ PORSELEN TEŞHİRİ KRONOLOJİK VE MODERN BİR SERGİDİR. DÜNYANIN EN ZENGİN KOLEKSİYONUNUN SEÇİLMİŞ PARÇALARIDIR. MUTFAKLARIN BİR BÖLÜMÜ ESKİSİ GİBİ MUHAFAZA EDİLMİŞ, DİĞER BÖLÜMÜNDE DE İSTANBUL İŞİ PORSELEN EŞYA VE CAM İŞİ TEŞHİRE SUNULMUŞTUR. AYRI BİR BÖLÜMDE GÜMÜŞ EŞYA VE AVRUPA PORSELENLERİ KOLEKSİYONU YER ALIR.

21 EŞSİZ ÇİN SELEDONLARI GİRİŞ SAĞ SALONDADIR
EŞSİZ ÇİN SELEDONLARI GİRİŞ SAĞ SALONDADIR. MAVİ BEYAZLAR, TEK VE ÇOK RENKLİ PORSELEN TEŞHİRLERİ, JAPON PORSELEN SALONU İLE NİHAYETLENİR. HELVAHANE BÖLÜMÜNDE GÜNLÜK YAŞAMDA KULLANILAN MADENİ KAPKACAK, KAHVE TAKIMLARI, TOMBAKLAR SERGİLENMEKTEDİR.

22 ÜÇÜNCÜ AVLUYA BAB-ÜS SAADE DENİLEN, AK HADIM AĞALARIN KONTROL ALTINDA TUTTUĞU, ANCAK ÖZEL İZNİ OLMAYAN HİÇ KİMSE GEÇEMEDİĞİ KAPIDAN, SULTANIN ÖZEL AVLUSUNA GİRİLİRDİ. SARAY ÜNİVERSİTESİ, TAHT ODASI, SULTANIN HAZİNE DAİRESİ VE KUTSAL EMANETLER BÖLÜMÜ BU KISIMDA YER ALIRDI. SULTANLAR ELÇİ KABULLERİNİ TAHT ODASINDA YAPAR, YÜKSEK DEVLET MEMURLARI İLE DE BURADA GÖRÜŞÜRLERDİ. GİRİŞ KARŞISINDAKİ TAHT ODASI HİZMETKÂRLARI, GÜVENLİK NEDENLERİ İLE SAĞIR VE DİLSİZ KİMSELERDEN SEÇİLİRDİ. SULTANIN ÇEŞİTLİ, DEĞİŞİK HİZMETLERİNİ GÖREN SUBAY RÜTBELİ PERSONEL AYNI ZAMANDA SARAY OKULUNUN İLERİ GELENLERİYDİ. AVLUNUN ORTASINDA BULUNAN 18 YY. III AHMET KÜTÜPHANESİ BAROK ÜSLUBUNUN TÜRK MİMARİSİNE UYUMUNUN TİPİK, GÜZEL ÖRNEĞİDİR

23 ELBİSELER AVLUNUN SAĞ YAN BÖLÜMÜNDE TEŞHİR EDİLEN SULTAN ELBİSELERİ KOLEKSİYONUNUN, DÜNYADA BİR BENZERİ YOKTUR. ÖZEL SARAY TEZGÂHLARINDA, ELDE YAPILMIŞ KUMAŞLARDAN DİKİLEN ELBİSELER 15. YY.DAN BERİ İTİNA İLE BOHÇALANIP, ÖZEL SANDIKLARDA SAKLANMIŞ OLUP TAMAMI 2500 KADARDIR. İPEK, ALTIN VE GÜMÜŞ SİMLERLE İŞLENMİŞ ELBİSELER YANINDA, TÜRK SANATININ ŞAHESERLERİ OLAN SULTANLARIN KULLANDIĞI İPEK HALI, ÖZEL SECCADE ÖRNEKLERİ DE TEŞHİR EDİLMEKTEDİR.

24 HAZİNE TOPKAPI SARAYI MÜZESİNİN HAZİNE KOLEKSİYONU DÜNYANIN EN ZENGİN, BİR NUMARALI KOLEKSİYONUDUR. 4 ODADA TEŞHİR EDİLEN ESERLER OTANTİK VE ORJİNALDİR. DEĞİŞİK YÜZYILLARDAKİ TÜRK MÜCEVHERAT İŞÇİLİĞİNİN ŞAHESERLERİ, UZAK-DOĞU, HİNT VE AVRUPA ESERLERİ İLE BİRLİKTE SEYREDENLERİ BÜYÜLER. HAZİNE BÖLÜMÜ SERGİLEMESİ 2001 YILINDA MODERNİZE EDİLEREK DEĞİŞTİRİLMİŞTİR.

25 İLK ODADA OSMANLI İMPARATORLUĞUNUN DEĞİŞİK ÇAĞLARDA KULLANDIĞI BİRİ SOM ALTIN KAPLAMALI DİĞERİ BENZERSİZ MİNE VE KIYMETLİ TAŞLARLA SÜSLENMİŞ, BİR DİĞERİ ABANOZ AĞACI VE ÜZERİNE FİLDİŞİ KAKMA MOTİFLİ, ÖTEKİSİ BAĞA VE SEDEF KAKMALI, KIYMETLİ TAŞLARLA SÜSLÜ DÖRT TAHT VE SULTANLARIN NADİDE TAŞLARLA SÜSLÜ SORGUÇLARI, İRİ TAŞLI ZÜMRÜT ASKILARI YER ALIR. İKİNCİ ODADA RUS-ÇİN-İRAN-HİND EL İŞİ GÜZEL ESERLER, DEVLET MADALYONLARI SERGİLENMEKTEDİR.

26 ÜÇÜNCÜ SALON VİTRİNLERİNİ YEŞİM, TUTYA VE NECEFTEN YAPILMA EŞSİZ ESERLER, BİR 16 YY. MERASİM MİĞFERİ, HER BİRİ 48 KG SOM ALTINDAN YAPILAN İKİ BÜYÜK ŞAMDAN SÜSLER. DÖRDÜNCÜ SALONDA MERASİM KILIÇ VE HANÇERLERİ, TAKI VE YÜZÜKLER YANINDA SARAYIN SEMBOLÜ TOPKAPI HANÇERİ, KAŞIKÇI ELMASI, III MUSTAFA’NIN SÜSLÜ ZIRHI VE ALTIN ÜZERİ DEĞERLİ TAŞLARLA SÜSLÜ BEŞİK SERGİLENMEKTEDİR. ÜÇÜNCÜ ODAYI DÖRDÜNCÜYE BAĞLAYAN, BOĞAZİÇİ’NİN GİRİŞİNE VE ASYA SAHİLİNE HAKİM ŞAHANE MANZARALI BİR BALKON VARDIR.

27 SAAT KOLEKSİYONU BÖLÜMÜ
KUTSAL EMANETLERİN YANINDAKİ ODA, DÜNYANIN EN ZENGİN KOLEKSİYONUDUR. GİRİŞ SAĞ TARAFINDA TÜRK SANATKÂRLARINI SAATLERİ YER ALIR. ÇOK DEĞERLİ DUVAR VE MASA SAATLERİ, CEP SAATLERİ YY.LAR ARASI TARİHLENİR. DEĞİŞİK MARKALAR SARAYA HEDİYE EDİLMİŞLERDİ. SALONUN EN BÜYÜK SAATİ 3.5 METRE BOYUNDA VE 1 METRE ENİNDE İNGİLİZ MALI OLUP, İÇİNDE BİR ORG VARDIR. CEP SAATLERİ ARASINDA SULTAN ABDÜLMECİT VE ABDÜLAZİZ’LERİN PORTRELİ SAATLERİ ENTERESANDIR. KUBBEDEN AŞAĞIYA SARKAN KUŞ KAFESİNİN ALTI ENTERESAN, MİNELİ BİR SAATTİR.

28 KUTSAL EMANETLER BÖLÜMÜ
16 YY. MISIR’IN FETHİNİ TAKİBEN SARAYA GETİRİLEN İSLAM'IN KUTSAL EMANETLERİ O TARİHTEN BERİ BU BÖLÜMDE MUHAFAZA EDİLMEKTEDİRLER. EMANETLERİN SERGİLENMESİNDEN ÖNCE, BÖLÜM TAHT ODASI OLARAK KULLANILMIŞTI.

29 KUBBELİ ODALARIN DUVARLARI ÇİNİLERLE KAPLIDIR. HZ
KUBBELİ ODALARIN DUVARLARI ÇİNİLERLE KAPLIDIR. HZ.MUHAMMED’İN KILIÇLARI, YAYI VE DEĞERLİ BİR KUTU İÇERİSİNDE MUHAFAZA EDİLEN HIRKASI KOLEKSİYONUN ÖNEMLİ PARÇALARIDIR.

30 ODADAKİ BÜYÜK, SÜSLÜ İŞLEMELİ, KUBBELİ KAFES GÜMÜŞTEN MAMULDÜR
ODADAKİ BÜYÜK, SÜSLÜ İŞLEMELİ, KUBBELİ KAFES GÜMÜŞTEN MAMULDÜR. DİĞER ODA VİTRİNLERİNDE HZ. PEYGAMBERİN, MÜHRÜ, SAKAL-I ŞERİFİ, MEKTUP VE AYAK İZLERİ SERGİLENMEKTEDİR.

31 İLK EL YAZMA KURANLARDAN BİRİSİ, KÂBE’NİN ANAHTARLARI, ÖNEMLİ KİŞİLERİN KILIÇLARI DİĞER ESERLERDİR.

32 KUTSAL EMANETLERDEN KABE’NİN KAPISI VE HACERÜ’L ESVED

33 SULTAN PORTRELERİ GALERİSİ
KUTSAL EMANETLER BÖLÜMÜ İLE HAZİNE ARASINDA, MÜZE MÜDÜRİYETİNİN BULUNDUĞU ÖNÜ SÜTUNLU BİNADADIR. BÜYÜK SALONDA ZAMAN, ZAMAN DEĞİŞTİRİLEN SERGİLER YER ALIR. TOPKAPI SARAYI MÜZESİNDE ZENGİN, DEĞİŞİK BELGELER, KİTAPLAR, MİNYATÜRLER, YAZI TAKIMLARI GİBİ KIYMETLİ ESERLER BULUNMAKTADIR. BU NADİDE PARÇALAR BURADAKİ SALONDA ZAMAN İÇERİSİNDE SERGİLENİR. SALONUN BALKON ŞEKLİNDEKİ GALERİ DUVARLARINDA SULTANLARIN YAĞLI BOYA TABLOLARI BULUNMAKTADIR.

34 DÖRDÜNCÜ AVLU SARAYIN ÜÇÜNCÜ AVLUSUNDAN KORİDORLAR İLE DÖRDÜNCÜ AVLUYA, BAHÇELER İÇİNDEKİ PAVYONLARA GEÇİLİR. BURADA SARAYIN TEK AHŞAP PAVYONU, 17. YY. ZENGİN İŞLEMELİ VE ÇİNİLERLE SÜSLÜ BAĞDAT VE REVAN KÖŞKLERİ VE NİHAYET SARAYA İNŞA EDİLEN EN SON YAPI OLAN MECİDİYE KÖŞKÜ YER ALIR. KÖŞKÜN ALT KATI ZİYARETÇİLERE AYRILMIŞ LOKANTADIR. BAĞDAT KÖŞKÜNÜN ÖNÜNDEKİ TERAS HALİÇ, GALATA BÖLÜMÜ VE ESKİ İSTANBUL’UN KUBBELER VE MİNARELERDEN OLUŞAN EŞSİZ MANZARASININ BİRLİKTE SEYREDİLEBİLECEĞİ EN UYGUN YERDİR. SARAY YAMAÇ BAHÇELERİ HALKA TAHSİS EDİLMİŞ BÜYÜK BİR ŞEHİR PARKIDIR

35 DOLMABAHÇE SARAYI

36 DOLMA BAHÇE SARAYI 17. YÜZYILA KADAR BOĞAZİÇİ’NİN KOYLARINDAN BİRİ OLAN BU YÖRENİN; ALTIN POST'U ARAMAYA ÇIKAN ARGONOTLARIN EFSANEVİ GEMİSİ ARGOS’UN DEMİRLEDİĞİ, FATİH SULTAN MEHMED’İN İSTANBUL’U FETHİ SIRASINDA HALİÇ’E İNDİRMEK ÜZERE GEMİLERİNİ KARAYA ÇIKARDIĞI YER OLDUĞU İLERİ SÜRÜLÜR

37 SARAY İÇİNDEN BİR GÖRÜNÜM
OSMANLILAR DÖNEMİNDE KAPTAN PAŞALARIN DONANMAYI DEMİRLEDİKLERİ, GELENEKSEL DENİZCİLİK TÖRENLERİNİN YAPILAGELDİĞİ DOĞAL BİR LİMAN GÖRÜNÜMÜNDE OLAN BU KOY; 17. YÜZYILDAN BAŞLAYARAK DÖNEM DÖNEM DOLDURULMUŞ VE DOLMABAHÇE ADIYLA PADİŞAHLARIN BOĞAZİÇİ’NDEKİ HAS BAHÇELERİNDEN BİRİ KONUMUNA GETİRİLMİŞTİR

38 SARAY BAHÇESİ TARİHSEL SÜREÇ İÇİNDE ÇEŞİTLİ PADİŞAHLAR TARAFINDAN YAPTIRILAN KÖŞK VE KASIRLARLA DONATILAN DOLMABAHÇE; ZAMANLA "BEŞİKTAŞ SAHİL SARAYI" ADIYLA ANILAN BİR SARAY GÖRÜNÜMÜ KAZANMIŞTIR

39 BEŞİKTAŞ SAHİL SARAYI, SULTAN ABDÜLMECİD DÖNEMİNDE ( ) AHŞAP VE KULLANIŞSIZ OLDUĞU GEREKÇESİYLE 1843 YILINDAN BAŞLAYARAK YIKTIRILMIŞ VE AYNI YERDE GÜNÜMÜZE DEK GELEN DOLMABAHÇE SARAYI’NIN TEMELLERİ ATILMIŞTIR

40 YAPIMI, ÇEVRE DUVARLARIYLA BİRLİKTE 1856 YILINDA BİTİRİLEN DOLMABAHÇE SARAYI M2’Yİ AŞAN BİR ALAN ÜSTÜNE KURULMUŞ VE ANA YAPISI DIŞINDA ONALTI AYRI BÖLÜMDEN OLUŞMUŞTUR. BUNLAR SARAY AHIRLARINDAN DEĞİRMENLERE, ECZANELERDEN MUTFAKLARA, KUŞLUKLARA, CAMHANE, DÖKÜMHANE, TATLIHANE GİBİ İŞLİKLERE UZANAN BİR DİZİ İÇİNDE, ÇEŞİTLİ AMAÇLARA AYRILMIŞ YAPILARDIR. BU YAPILAR ARASINA SULTAN II. ABDÜLHAMİD DÖNEMİNDE ( ) SAAT KULESİ VE VELİAHD DAİRESİ ARKA BAHÇESİNDEKİ HAREKET KÖŞKLERİ EKLENMİŞTİR.

41 DÖNEMİN ÖNDE GELEN OSMANLI MİMARLARI KARABET VE NİKOGOS BALYAN TARAFINDAN YAPILAN SARAYIN ANA YAPISI; MABEYN-İ HÜMÂYÛN (SELÂMLIK), MUAYEDE SALONU (TÖREN SALONU) VE HAREM-İ HÜMÂYÛN  ADLARINI TAŞIYAN ÜÇ BÖLÜMDEN OLUŞUR.

42 MABEYN-İ HÜMÂYÛN; DEVLETİN YÖNETİM İŞLERİ, HAREM-İ HÜMÂYÛN; PADİŞAH VE AİLESİNİN ÖZEL YAŞAMI, BU İKİ BÖLÜMÜN ARASINDA YER ALAN MUAYEDE SALONU İSE; PADİŞAH’IN DEVLET İLERİ GELENLERİYLE BAYRAMLAŞMASI VE KİMİ ÖNEMLİ DEVLET TÖRENLERİ İÇİN AYRILMIŞTIR

43 TÜM YAPI, BODRUMLA BİRLİKTE ÜÇ KATLIDIR
TÜM YAPI, BODRUMLA BİRLİKTE ÜÇ KATLIDIR. BİÇİMDE, AYRINTILARDA VE SÜSLEMELERDE GÖZLENEN BELİRGİN BATI ETKİLERİNE KARŞILIK BU SARAY, BU ETKİLERİN OSMANLI USTALARCA YORUMLANMIŞ BİR UYGULAMASIDIR. ÖTE YANDAN, GEREK KURULUŞ GEREKSE ODA VE SALON İLİŞKİLERİ AÇISINDAN GELENEKSEL TÜRK EVİ PLAN TİPİNİN ÇOK BÜYÜK BOYUTLARDA UYGULANDIĞI BİR YAPI BÜTÜNÜDÜR.

44 BEDEN DUVARLARI TAŞTAN, İÇ DUVARLARI TUĞLADAN, DÖŞEMELERİ AHŞAPTAN YAPILMIŞTIR. ÇAĞIN TEKNOLOJİSİNE AÇIK OLAN SARAYA, YILLARINDAYSA ELEKTRİK VE KALORİFER SİSTEMİ EKLENMİŞTİR M2’LİK KULLANILIR DÖŞEME ALANI, 285 ODASI, 46 SALONU, 6 HAMAMI VE 68 TUVALETİ VARDIR. DÖŞEMELERİN İNCE İŞÇİLİKLİ PARKELERİNİN ÜSTÜNDE, ÖNCE SARAYIN DOKUMEVİNDE, SONRA DA HEREKE’DE DOKUNMUŞ 4454 M2 HALI SERİLİDİR.

45 PADİŞAHIN DEVLET İŞLERİNİ YÜRÜTTÜĞÜ MABEYN; İŞLEVİ VE GÖRKEMİYLE DOLMABAHÇE SARAYI’NIN EN ÖNEMLİ BÖLÜMÜDÜR. GİRİŞTE KARŞILAŞILAN MEDHAL SALON, ÜST KAT İLE BAĞLANTIYI SAĞLAYAN KRİSTAL MERDİVEN, ELÇİLERİN AĞIRLANDIĞI SÜFERA SALONU VE PADİŞAHIN HUZURUNA ÇIKTIKLARI KIRMIZI ODA; İMPARATORLUĞUN TARİHSEL GÖRKEMİNİ VURGULAYACAK BİÇİMDE SÜSLENMİŞ VE DÖŞENMİŞTİR.

46 ÜST KATTA YER ALAN ZÜLVECHEYN SALONU; PADİŞAHIN MABEYN’DE KENDİNE ÖZEL OLARAK AYRILMIŞ DAİRESİNE BİR TÜR GEÇİŞ MEKANI OLUŞTURMAKTADIR. BU ÖZEL DAİREDE, PADİŞAH İÇİN MERMERLERİ MISIR’DAN GETİRİLMİŞ GÖRKEMLİ BİR HAMAM, ÇALIŞABİLECEĞİ ODA VE SALONLAR BULUNMAKTADIR.

47 HAREM VE MABEYN BÖLÜMLERİ ARASINDA YER ALAN MUAYEDE SALONU; DOLMABAHÇE SARAYI’NIN EN YÜKSEK VE EN GÖRKEMLİ PARÇASIDIR M2’Yİ AŞAN ALANI, 56 SÜTUNU, YÜKSEKLİĞİ 36 M.Yİ BULAN KUBBESİ VE BU KUBBEYE BAĞLI YAKLAŞIK 4,5 TONLUK İNGİLİZ YAPIMI AVİZESİYLE BU SALON, SARAYIN DİĞER BÖLÜMLERİNDEN BELİRGİN BİR BİÇİMDE AYRILMAKTADIR..

48 SALON, BODRUMDAKİ TESİSLERDEN ELDE EDİLEN SICAK HAVANIN SÜTUN DİPLERİNDEN İÇERİ VERİLMESİYLE ISITILMAKTA, BÖYLELİKLE SOĞUK MEVSİMLERE RASTLAYAN TÖRENLER DAHA SICAK BİR ATMOSFERDE YAPILABİLMEKTEYDİ. GELENEKSEL BAYRAMLAŞMA TÖRENİ GÜNLERİNDE, TOPKAPI SARAYI’NDA BULUNAN ALTIN TAHT BU SALONA GETİRİLEREK KURULUR VE PADİŞAH BU TAHTTA DEVLET İLERİ GELENLERİYLE BAYRAMLAŞIRDI. GALERİLER İSE ELÇİLİK GÖREVLİLERİNE, SARAY ORKESTRASI’NA, BAY VE BAYAN KONUKLARA AYRILMIŞTI

49 DOLMABAHÇE SARAYI’NIN BATI ETKİLERİ ALTINDA, AVRUPA SARAYLARINDAN ÖRNEK ALINARAK YAPILMIŞ BİR SARAY OLMASINA KARŞILIK, İŞLEVSEL KURULUŞU VE İÇ MEKAN YAPISINDA “HAREM”İN ESKİSİ KADAR KESİN ÇİZGİLERLE OLMASA DA AYRI BİR BÖLÜM OLARAK KURULMASINA ÖZEN GÖSTERİLMİŞTİR.

50 ANCAK TOPKAPI SARAYI’NIN TERSİNE, HAREM, ARTIK SARAYDAN AYRI TUTULMUŞ BİR YAPI YA DA YAPILAR TOPLULUĞU DEĞİLDİR; AYNI ÇATI ALTINDA, AYNI YAPI BÜTÜNLÜĞÜ İÇİNDE YERLEŞTİRİLMİŞ ÖZEL BİR YAŞAMA BİRİMİDİR.

51 DOLMABAHÇE SARAYI’NIN YAKLAŞIK ÜÇTE İKİSİNİ OLUŞTURAN HAREM BÖLÜMÜ'NE, MABEYN VE MUAYEDE SALONU’NDAN GELENEKSEL AYRIMI VURGULAYAN DEMİR VE AHŞAP KAPILARLA KESİLMİŞ KORİDORLARDAN GEÇİLMEKTE, BU BÖLÜMDE BOĞAZİÇİ’NİN YANSIMALARIYLA AYDINLANAN SALONLAR, SOFALAR BOYUNCA PADİŞAHLARIN, PADİŞAH EŞLERİNİN, ÇEŞİTLİ GÖREVLERİ OLAN KADINLARIN, ŞEHZADE VE SULTANLARIN YATAK ODALARI, ÇALIŞMA VE DİNLENME ODALARI SIRALANMAKTADIR.

52 VALİDE SULTAN DAİRESİ, MAVİ VE PEMBE SALONLAR, ABDÜLMECİD, ABDÜLAZİZ VE REŞAD TARAFINDAN KULLANILAN ODALAR, CARİYERLER BÖLÜMÜ, KADINEFENDİ ODALARI, SAYISIZ DEĞERLİ EŞYA, HALI, LEVHA, VAZO, AVİZE, TABLO GİBİ SANAT YAPITLARI HAREM’İN İLGİNÇ VE ETKİLEYİCİ PARÇALARINI OLUŞTURMAKTADIR.

53 SARAYIN BUGÜNÜ GÜNÜMÜZDE DOLMABAHÇE SARAYI’NIN BÜTÜN BİRİMLERİ RESTORE EDİLMİŞ VE ZİYARETE AÇILMIŞ BULUNMAKTADIR. SARAY’IN DEĞERLİ EŞYALARININ SERGİLENDİĞİ İKİ “DEĞERLİ EŞYALAR SERGİ SALONU”, MİLLİ SARAYLAR YILDIZ PORSELENLERİ KOLEKSİYONU’NDAN ÖRNEKLERİN YER ALDIĞI “İÇ HAZİNE SERGİ BİNASI”, GENELLİKLE MİLLİ SARAYLAR TABLO KOLEKSİYONU’NUN BÖLÜM BÖLÜM VE UZUN SÜRELİ SERGİLER BİÇİMİNDE İZLEYİCİLERE SUNULDUĞU “SANAT GALERİSİ”, BU GALERİNİN ALT KATINDA SARAYIN ÇEŞİTLİ OBJELERİ VE MİMARİ SÜSLEMELERİNDEN ALINMIŞ KUŞ MOTİFLERİNİN FOTOĞRAFLARINDAN OLUŞAN SÜREKLİ SERGİNİN BULUNDUĞU TARİHSEL KORİDOR, MABEYN BÖLÜMÜ’NDEKİ ABDÜLMECİD EFENDİ KÜTÜPHANESİ; DOLMABAHÇE SARAYI’NIN BAŞLICA SERGİLEME BİRİMLERİNİ OLUŞTURMAKTADIR.

54 SARAYIN HEMEN GİRİŞİNDE BULUNAN ESKİ MEFRUŞAT DAİRESİ’NDE KÜLTÜR-TANITIM MERKEZİ YER ALMAKTA VE MİLLİ SARAYLAR’IN ÇEŞİTLİ YERLERİNDE SÜRDÜRÜLEN BİLİMSEL ÇALIŞMALARLA TANITIM ETKİNLİKLERİ BU MERKEZDEN YÖNLENDİRİLMEKTEDİR. ÖTE YANDAN, YİNE BU MERKEZDE ÇOĞUNLUĞUNU 19. YÜZYILA YÖNELİK YAYINLARIN OLUŞTURDUĞU BİR KİTAPLIK KURULARAK ARAŞTIRMACILARIN HİZMETİNE SUNULMUŞTUR.

55 SAAT KULESİ, MEFRUŞAT DAİRESİ, KUŞLUK, HAREM VE VELİAHD DAİRESİ BAHÇELERİNDE ZİYARETÇİLERE YÖNELİK KAFETERYA HİZMETLERİ VEREN BÖLÜMLER VE HEDİYELİK EŞYA SATIŞ REYONLARI OLUŞTURULMUŞ, BU REYONLARDA KÜLTÜR-TANITIM MERKEZİ’NCE HAZIRLANAN VE MİLLİ SARAYLARI TANITICI BİLİMSEL NİTELİKTE KİTAPLAR, ÇEŞİTLİ KARTPOSTALLAR VE MİLLİ SARAYLAR TABLO KOLEKSİYONU’NDAN SEÇİLMİŞ ÜRÜNLERİN TIPKI BASIMLARI SATIŞA SUNULMUŞTUR.

56 ÖTE YANDAN MUAYEDE SALONU VE BAHÇELER İSE ULUSAL/ULUSLARARASI RESEPSİYONLARA AYRILMIŞ, YENİ DÜZENLEMELERLE SARAY, MÜZE İÇİNDE MÜZE BİRİMLERİNE, SANAT VE KÜLTÜR ETKİNLİKLERİNE KAVUŞTURULMUŞTUR.

57 BEYLERBEYİ SARAYI BOĞAZ’IN ANADOLU YAKASINDA, SARAYLA AYNI İSMİ TAŞIYAN SEMTTE, KIYIDA YER ALIR. SARAY, BAHÇE İÇİNDEKİ SARAY VE BAĞLI BULUNDUĞU YAPILARDAN OLUŞAN BİR KOMPLEKSTİR. SULTAN ABDÜLAZİZ TARAFINDAN MİMAR SARKİS VE AGOP BALYAN KARDEŞLERE YAPTIRILAN SARAYIN İNŞASI 1864’TE TAMAMLANMIŞ, FAKAT TEFRİŞ EDİLMESİ UZUN SÜRDÜĞÜNDEN ANCAK 1865 YILINDA SULTAN ABDÜLAZİZ SARAYA GELEBİLMİŞTİR.

58 SARAY; KOMPLEKSİN ANA YAPISI OLAN BEYLERBEYİ SARAYI, SARAYIN DENİZ TARAFINDAKİ DUVARININ HER BİR KÖŞESİNDE YER ALAN BİRİ HAREMLİK, DİĞERİ SELAMLIK DENİZ KÖŞKLERİ, ARKA BAHÇEDE YER ALAN MERMER KÖŞK, SARI KÖŞK VE HAS AHIR’DAN OLUŞUR.

59 BUNLARDAN DENİZ KÖŞKLERİ VE BEYLERBEYİ SARAYI SULTAN ABDÜLAZİZ TARAFINDAN YAPTIRILMIŞTIR. DİĞER YAPILAR İSE DAHA ÖNCE BURADA BULUNAN SARAYA AİTTİR. SARAYIN ANA YAPISI OLAN BEYLERBEYİ SARAYI, YÜKSEK BİR BODRUM ÜZERİNE, KAGİR VE İKİ KATLI BİR BİNADIR. BOĞAZ’A PARALEL OLARAK YERLEŞTİRİLEN SARAYIN UZUNLUĞU 65 M.DİR.ÜÇ YÖNDEN BASAMAKLARLA ÇIKILAN SARAYDA, 6 SALON VE 24 ODA BULUNMAKTADIR.

60 ÖZELLİKLE ÜST KATTAKİ HAVUZLU SALON VE İSMİNİ SÜTUNLARININ RENGİNDEN ALAN MAVİ SALON, SARAYIN EN GÖRKEMLİ MEKANLARIDIR. AYRICA SETLER BİÇİMİNDE DÜZENLENMİŞ BAHÇESİ DE SARAYIN BİR BAŞKA ÖZEL YÖNÜDÜR YILINDA MÜZE OLARAK ZİYARETLERE AÇILMIŞTIR

61 YILDIZ SARAYI ŞALE YILDIZ SARAYI VE ÇEVRESİ, SON YILLARDA İSTANBUL HALKININ YAŞAMINDA YENİ BİR AĞIRLIK KAZANMIŞ BULUNMAKTADIR. DAHA ÖNCE, ÇEVRELERİYLE BİRLİKTE ÖZENLE YENİDEN DÜZENLENEN MALTA KÖŞKÜ'NÜN KAZANDIRDIĞI YOĞUNLUĞA ŞALE'NİN EKLENMESİYLE, YILDIZ SARAYI ESKİ BÜTÜNLÜĞÜNE ULAŞMA YOLUNDADIR. AYRICA ŞALE'NİN BÜYÜK ÖNEM TAŞIYAN BAHÇELERİ VE SERALARI TÜMÜYLE YENİDEN DÜZENLENMEKTEDİR. BU ARADA BİLİM ADAMLARI VE UZMANLARIN, AYRINTILI ÇALIŞMALARIYLA, ŞALE'NİN MÜZE-SARAY NİTELİĞİ DAHA DA GÜÇLENMEKTEDİR.

62 MİLLİ SARAYLAR SEMPOZYUMU'NUN YAPILDIĞI "ŞALE", BİR YILDAN DAHA KISA BİR SÜREDE 7 TEMMUZ 1985'TE İSTANBUL YAŞAMINA KATILMIŞ BULUNMAKTADIR. ÖZELLİKLE MİMARİSİ, BİRBİRİNDEN İLGİNÇ TARİHİ MALZEMESİ İLE ŞALE, YILDIZ SARAYI TOPLULUĞU İÇİNDE ÖZEL BİR ÖNEME SAHİPTİR.

63 BİLİNDİĞİ GİBİ ŞALE, XIX
BİLİNDİĞİ GİBİ ŞALE, XIX. YÜZYIL OSMANLI SİVİL MİMARLIĞININ EN GÜZEL YAPILARINDAN BİRİDİR. YÜKSEK DUVARLARLA ÇEVRİLİ BİR BAHÇE İÇİNDE, FARKLI TARİHLERDE İNŞA EDİLEN, BİTİŞİK İKİ ANA YAPIDAN OLUŞMUŞTUR. BİRİNCİ BÖLÜMÜN 1889'DA, İKİNCİSİNİN İSE 1898 YILLARINDA TAMAMLANDIĞI, MERASİM KÖŞKÜ ADIYLA DA ANILAN İKİNCİ BÖLÜMDE MİMAR RAİMONDO D'ARONCO'NUN ÇALIŞTIĞI BİLİNMEKTEDİR.

64 İLK KEZ SULTAN III. SELİM'İN ( ), ANNESİ MİHRİŞAN SULTAN İÇİN YAPTIRDIĞI KÖŞKLE YAPILAŞMAYA AÇILAN VE ADINI, SULTAN II. MAHMUT'UN ( ) YAPTIRDIĞI YILDIZ KÖŞKÜ'NDEN ALAN YILDIZ ÇEVRESİ, BİR SÜRE SONRA İSTANBUL'DA YÖNETİM MERKEZİ GÖREVİNİ DE YAPAN VE TARİHİ GELİŞİM İÇİNDE ESKİ SARAY, TOPKAPI SARAYI VE DOLMABAHÇE SARAYI'NDAN SONRA DÖRDÜNCÜ YERİ ALAN YILDIZ SARAYI YAPILAR GRUBUNUN BULUNDUĞU BİR BÖLGE HALİNE GELMİŞTİR.

65 SULTAN ABDÜL HAMİD HANIN KULLANDIĞI FOYTON
SULTAN II. ABDÜLHAMİT'İN ( ) TAHTA ÇIKMASI VE KISA BİR SÜRE SONRA YILDIZ SARAYI'NA YERLEŞMESİYLE BİRLİKTE ABDÜLMECİT VE ABDÜLAZİZ DÖNEMİNDE YAPTIRILAN YAPILARA YENİLERİ EKLENMİŞ, BAHÇE DÜZENLEMELERİYLE, HAVUZ, SERA VE LİMONLUKLARIN YAPIMIYLA SARAY BUGÜNKÜ GÖRÜNÜMÜNÜ ALMIŞTIR SULTAN ABDÜL HAMİD HANIN KULLANDIĞI FOYTON

66 ŞALE'NİN BİTİŞİĞİNDEKİ ISTABL-I AMİRE-İ FERHAN VE ÇEVRESİNDEKİ YAPILAR YAKIN BİR TARİHTE ASKERİ BİRLİKLERDEN DEVRALINMIŞTIR. BU BİNALAR BAŞTA OLMAK ÜZERE EN KÜÇÜK KALINTI ÖZENLE DEĞERLENDİRİLMEKTE VE BURASI MİLLİ SARAYLAR DAİRE BAŞKANLIĞI'NIN KULLANIMI İÇİN YENİDEN DÜZENLENMEKTEDİR. YILDIZ SARAYI'NIN YOKOLMAYA YAKLAŞAN BU BÖLÜMLERİNİN ELE ALINMASI BU TARİHİ ÇEVREDE BÜTÜNLÜĞE ULAŞMAK İÇİN ATILAN ÖNEMLİ BİR ADIMDIR.


"OSMANLI DEVLETİ SARAYLARI." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları