Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanElmas Koca Değiştirilmiş 8 yıl önce
1
5. HAFTA Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
2
AMAÇLARA GÖRE YÖNETİM (AGY) Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
3
1. İşletmenin Amaçları İşletmelerin amaçlarını kişiler ve kişilerin oluşturduğu gruplar belirler. Bunun da nedeni; insanların maddi ve manevi değeri elde etmek için uğraş içerisine girmeleridir. Dolayısıyla amaçlar Maddesel yani parasal değer de olabilir veya tinsel özellik ve nitelikte olabilirler. Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
4
İşletme bir amaçlar sistemidir. Kurucuların veya pay sahiplerinin işletmeyi oluşturmak için kendilerince belirlenmiş amaçları, işletmede yönetici olarak çalışanların ve diğer çalışanların amaçları gerçekleştirmek için çalıştıkları, işletmenin ürettiği mal ve hizmetleri seçen tüketicilerin amaçlarının oluşturduğu amaçlar sistemidir. İşletme birbiriyle çelişen, bir takım amaçların dengelendiği genel amaçlar sistemidir. Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
5
2. Amaçların Özellikleri Amaçlar işletme sahipleri veya yönetim kademelerinin oluştuğu bir işletmede tepe yönetim kademesi tarafından belirlenir. Ancak amaçları diğer bölümlerin veya işletme çalışanlarının benimsemesi ve başarıyla gerçekleştirilmesine katılmalarının sağlanabilmesi için bu amaçların bazı özelliklerinin olması gerekir. Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
6
1. Amaçlar Özgün ve Anlaşılabilir Olmalıdır Amaçlarla elde edilmek istenilen sonuçlar açık ve net olmalıdır. Amaçlar açık ve seçik olursa bunları gerçekleştirecek olan çalışanların anlamaları ve başarmaları kolay olacaktır. Amaçlar tanımlanırken işletmenin hiyerarşik kademelerin ve bu kademede çalışanların anlayabileceği ifadeler kullanılmalıdır. Genel ve belirsiz bir şekilde tarif edilen amaçlar beklenen sonuçlara ulaştıramazlar. Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
7
2. Amaçlar Ulaşılabilir (Başarılabilir) Olmalıdır Amaçlar belirli bir zaman içinde gerçekleştirilebilecek nitelikte olması yanında ne zor ne de kolay olmalıdır. İşletmenin maddi ve beşeri faktörleri dikkate alınarak tespit edilmelidir. Başarılamayacak amaçlar seçilmemeli aynı şekilde amaçlar çok da kolay başarılacak olmamalı. Amaçlar işletmenin kaynakları ile uyumlu olmalıdır. Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
8
3. Amaçlar Kabul Edilebilir Olmalıdır Amaçlar bunları gerçekleştirecek olanlar ile işletme kurucuları ve pay sahipleri tarafından kabul edilmelidir. Şayet yöneticiler amaçlar kabul edilebilir cinsten ise bunları üstlenir, sahip çıkar ve başarabilirler. Kabul edilebilir amaçların tespiti ancak yöneticilerin ve çalışanların ihtiyaç ve isteklerinin bilinmesi ve değerlendirilmesi sonucu oluşur. Amaçlar ne kadar benimsenirse o kadar faydalı olur. Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
9
4. Amaçlar Güdüleyici (Motive Edici) Olmalıdır Amaçlar amaçları gerçekleştirecek olan ilgilileri motive etmelidir. Başarı ihtiyaçlarını tatmin etmek isteyenler motive edilmeli, harekete geçirilmelidir. Harekete geçirme de motivasyon ile mümkündür. Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
10
5. Amaçlar Birbirleriyle Tutarlı Olmalıdır Amaçlar birbirlerine uymalı veya birbirlerini tamamlamalıdır. Amaçlar arasında uyum olmazsa amaçların gerçekleştirilmesi mümkün olmaz. İşletme içerisinde bir departmanın amacı diğer departmanların amaçları ile uyumlu olmalıdır. Örneğin; pazar payını artırmayı hedefleyen bir işletme üretim ve pazarlama departmanlarının amaçlarını uyumlu şekilde koordine ederse pazar payını artırmak mümkün olur. Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
11
6. Amaçlar Ölçülebilir Olmalıdır Amaçlar ölçülebilir, diğer bir ifade ile objektif ve sayılarla ifade edilebilir olmalıdır. Ölçülebilir olması karşılaştırma olanağı sağlar, belirlenen amacın ne derece gerçekleştirildiğinin tespit edilmesini kolaylaştırır. Diğer yandan sayılarla ifade edilebilme özellikle kontrol faaliyetleri için önemlidir. Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
12
7. Amaçların Fırsat Maliyeti Gözönüne Alınmalıdır İktisatçılar fırsat maliyetini Bir şeyin seçilmesi nedeniyle vazgeçilen en iyi alternatifin değeri olarak tanımlarlar. Bu tanımı esas alarak işletmecilik ve amaçlar açısından fırsat maliyeti dendiğinde yönetimin bir amacı seçmesi halinde diğer amaçların sağlayacağı yarardan da vazgeçilecektir. Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
13
3. Amaçların Fonksiyonları (İşlevleri) Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
14
1.İşletmenin iç ve çevresini tanıma işlevi: İşletme amaçları gerçekçi olarak tespit edilmesi gerektiğinden işletmeler zayıf ve güçlü yönleri analize tabi tutarlar. Güçlülük, işletmenin rakiplerine göre üstün olduğu yönleridir. Zayıflık ise rakiplerinin işletmeye göre sağladığı üstünlükler olarak ifade edilir. İşletmeler SWOT analizi yaparak kendilerini ve çevrelerini tanıma olanağını sağlarlar. Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
15
SWOT ANALİZİ: Strengths-Weaknesses-Opportunities-Threats Kurumun, tekniğin, sürecin, durumun veya kişinin güçlü-zayıf yönleri, fırsatları ve tehditlerini saptamak için kullanılan bir tekniktir. Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
16
2.Çalışanların davranışlarının olumlu yön verme işlevi: Kişisel amaçların işletme amaçlarına uyumlaştırılması, işletme amaçlarının ön plana çıkarılmasını sağlar. İşletmede faaliyetler arası koordinasyonun kurulmasını sağlar. İşletme başarılarının ölçülmesinde kriter oluşturur. Kararların alınmasında sınırlamalar getirir. Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
17
4. Amaçların Sınıflandırılması İşletmelerin amaçları çeşitli yazarlara göre değişik şekillerde ve değişik kriterler ele alınarak sınıflandırılmıştır. Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
18
4.1. Temel Ekonomik amaçlar Karlılık, Büyüme, Güvenlik ve Otonomidir. Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
19
Kârlılık İktisat dilinde basitçe kâr, üretim sonucu yaratılan mal ve hizmetlerin sağladığı hasılattan müteşebbise ayrılan pay olarak ifade edilir. İşletmecilik açısından kar ise; özvarlıkta meydana gelen artış olarak tanımlanır. Kar, işletmenin başarısını ölçmekte bir kriterdir, Kar, denetleme aracıdır, Kar, müteşebbisi üretime iten motivasyon aracıdır. İşletmenin devamlılığını sağlar. Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
20
Büyüme Büyüme hacim artışını veya sayısal bir artışı ifade eder. Üretim ve satış miktarlarında artışın meydana gelmesi, büyüme işaretidir. Büyümeden bahsedebilmek için niteliksel gelişmeler de gereklidir. Büyüme, daha geniş tüketici kitlesine hitap etmeyi gerektirdiği için onların arzu ve ihtiyaçlarına daha uygun ürünler üretilmesi ürün farklılaştırılması, ürün çeşitlendirilmesini gerektirir. Bunun yanında işletmenin organizasyonunda bazı değişiklikler söz konusu olabilir. Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
21
Güvenlik İşletmeler sürekli değişen dinamik bir çevrede faaliyet gösterirler. Bu nedenle risk kaçınılmazdır. Bu risk genellikle çevrenin değişken olması ve geleceğin belirsizliğinden kaynaklanır. İşletmeler bu riskleri dikkate alarak faaliyette bulunurlar. Bu durumda işletmeler iki tutum takınabilir. Bunlardan birincisi riskleri ortadan kaldırma veya dağıtma tedbirleriyle defansif (savunmacı), ikincisi ise daha az risk taşıyan faaliyetleri bulma olanaklarını sağlayan ofansif (atak) bir güvenlik araştırmaktan ibarettir. Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
22
Otonomi Kelime anlamı ÖZERKLİK’tir. İşletmenin kurucularının ve sahiplerinin işletmede söz sahibi olmaları mülkiyet hakkının kendilerine tanıdığı bir haktır. Bu kişiler kuruluştan sonra bu hakkın ellerinden alınmasını istemezler. Otonomi, işletmenin geleceğine hakim olmayı gerektiren bir amaçtır. İşletmenin geleceğine hakim olma işletme sahipleri ve yöneticileri için söz konusudur. Otonomiden söz edildiği zaman işletmenin yönetim özgürlüğü anımsanmalıdır. Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
23
4.2. İşletmenin Ekonomik Olmayan Amaçları Ekonomik olmayan amaçlar sosyal amaçlar olarak da adlandırılır. Bu amaçlar işletmenin içinden ve dış çevresinden gelen baskılar sonucu oluşur. Ekonomik amaçlar sosyal amaçlara göre şekillenir. Ekonomik olmayan amaçlar aslında işletmenin ekonomik amaçlarına kısıtlayıcı etkilerde bulunur. Ekonomik amaçlar işletme gelişip büyüdükçe zaman içerisinde önemini azaltarak sosyal amaçlara ağırlık verir. Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
24
AMAÇLARA GÖRE YÖNETİM (AGY) İşletmenin hedeflerini belirleme, bu hedeflere ulaşmasını sağlayacak faaliyet planları hazırlama, bu faaliyetler arasında koordinasyon sağlama, faaliyetleri denetleme ve elde edilen sonuçları değerlendirme sorumluluğu veren bir yönetim biçimidir. Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
25
AMAÇLARA GÖRE YÖNETİM (AGY) 1954’ten sonra Peter Drucker ile ortaya çıkan bir yaklaşımdır. Drucker’a göre AGY örgütsel amaçlar arasında dengelemeyi ve faaliyetler arasında birleşmeyi sağlayan bir sistemdir. Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
26
Tanım AGY, Bir organizasyonda üst ve astların amaçlarını birlikte tespit ettikleri, sorumluluk alanlarını ve elde etmek istedikleri sonuçları birlikte kararlaştırdıkları ve belirli dönemlerde amaç ve sonuçları birlikte karşılaştırdıkları bir süreçtir. Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
27
Tanımlar incelendiğinde amaçlara göre yönetim; yöneten ve çalışanların birlikte belirledikleri amacın gerçekleştirilmesi için yapılan çalışmaları kapsar. Ayrıca amaçlar göre yönetim bir süreçtir. Diğer bir ifade, birbirini izleyen ardışık faaliyetlerden oluşur. Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
28
Amaçlara göre yönetim kavramının gelişmesi ve uygulama evreleri şöyledir; Performans değerleme evresi: Bu dönemde kişilik özelliklerini dikkate alan değerleme subjektif olup, motive edici olma özelliğinden uzaktır. Birleştirme (Entegrasyon) evresi: Bu evrede örgüt amaçlarıyla bireylerin amaçlarını bütünleştirmek esastır. Stratejik planlama evresi: Burada asıl olan örgütün ve bireylerin uzun dönemli amaçlarını gerçekleştirmektir. Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
29
Amaçlara Göre Yönetimin Özellikleri... Ulaşılacak amaç ve sonuçların önceden belirlenmesi ile olaylara yön verilmeye çalışılır. AGY felsefesinin öngördüğü uygulama, yönetime katılımdır. AGY bir planlama ve kontrol aracıdır. AGY bir performans değerleme aracıdır. AGY personel geliştirmeye imkan sağlar. AGY motivasyon oluşturur. AGY ile ücret ve teşvik sistemi kurulabilir. Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
30
Bir süreç olarak Amaçlara Göre Yönetim... Örgütsel ve kişisel amaçların belirlenmesi Faaliyet planlaması Uygulama ve kendi kendini kontrol Periyodik değerleme Sorun çözme AGY uygulaması Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
31
1. Amaçların Belirlenmesi... Amaçların belirlenmesi temel unsurunun evreleri şunlardır: Uzun dönemli amaçların belirlenmesi ve stratejik planlama Spesifik örgütsel amaçlar ve departman amaçlarının belirlenmesi Bir işletme içinde yukardan aşağıya doğru 4 tür amaç tanımlanır: Temel işletme amaçları (uzun dönemli amaç ve stratejik plan) Bölüm amaçları Alt bölüm/kısım amaçları Personel standartları Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
32
2. Faaliyet Planlaması AGY sürecinin 2. ana evresidir. Stratejik planda ortaya konan ve departman-kişi düzeyine indirilen amaçların nasıl gerçekleştirileceğini belirlemeye çalışır. Hangi faaliyetlerin nasıl nerede ne zaman ve kim tarafından yapılacağını belirlemeye çalışır. 3. Uygulama ve Kendi Kendini Kontrol Planları uygulamaya koymak ve amaçlara ulaşmak arasında bağ kurulur. Sapmalar varsa bunların belirlenip tedbirler alınmasını sağlayan bir evredir. Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
33
4. Periyodik Değerlendirmeler Yapılan faaliyetlerle belirlenen amaçlara ne ölçüde ulaşıldığının belirlenmesi ve değerlendirilmesidir. Böylece bireylerin performansları belirlenebilecektir. Ast ve üst birlikte, astın amaçlarını ve ulaştığı sonuçları değerlendirirler. Üst bu veriler doğrultusunda ast hakkında bir değerlendirme yapar. Sonucu asta da bildirir ve aynı zamanda bu sonuçlar ödüllendirme sistemleri ve eğitim için birer çıktı oluşturur. Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
34
Amaçlara Göre Yönetimin Yararları ve Sınırları... Hiyerarşik yapıya canlılık getirir. Planlama ve kontrolü daha işler hale getirir. Yöneticilere kendi kendini kontrol imkanı sağlar. Yönetici değerleme daha objektiftir. Çatışma ve gerginliği azaltır. Sorunlar önceden teşhis edilebilir. Yöneticileri motive eder. Adil bir ödül sistemi ve terfi planları geliştirmede yardımcıdır. Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
35
Daha iyi planlama yapmayı sağlar. AGY tepe yönetiminin katkı ve desteğini gerektirir. Amaçlar açık ve ölçülebilirdir, başarıya ulaşım bu sayede daha kolaydır. Başarı için örgütsel ve yönetsel değişiklikleri yapmak zorundadır. Yazışma ve raporun artması büyük zaman alır. AGY her amaca farklı katkı sağlayabilir. AGY her açıdan masraflı bir sistemdir. Gerektiğinde kişiler üzerinde baskı kurabilir, bu da sistemin ana özelliğini yok edici etki yaratabilir. Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
36
Amaçlara Göre Yönetimin Motivasyona Etkisi... Amaç Belirleme Amaçları Başarma Performans Değerleme Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
37
İSTİSNALARLA YÖNETİM Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
38
İSTİSNALARLA YÖNETİM Yetki devrinin uygulandığı bir organizasyonda organizasyonun değişik yönetim kademelerindeki yöneticiler günlük normal kararlarını ve işlevlerini mevcut yönergelere, yöntemlere, kurallara ve çalışma ilkelerine göre yürütürler. Ancak, çözümü mümkün olmayan ve yetkilerini aşan sorunları ilgili üst yönetim kademesine iletirler. İşte sorunun ait olduğu organizasyon biriminde çözümlenerek karara bağlanması ve ancak olağan dışı sorunların gerektikçe yukarı kademelere aktarılması durumuna "İSTİSNAİLİK" ilkesi denilmektedir. Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
39
İSTİSNALARLA YÖNETİM... İstisnalarla yönetim uygulamasıyla yüksek kademelerdeki yöneticiler ayrıntılı kararlar vermek zahmetinden kurtarılmakta, organizasyonun temel politikaları ve stratejilerine daha çok zaman ayırmaları mümkün olmaktadır. Organizasyon bireylerinin inisiyatif kullanabilme becerileri geliştirilebilmektedir. Organizasyonda bireylerin motivasyon seviyeleri yükseltilebilmektedir. Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
40
Kısaca, istisnalarla yönetim, bir sorun saptama ve iletişim sistemidir. Yönetimin araya girmesini gerektiren sorun yöneticiye bildirilecek, işe karışmayı gerektirmeyen husus ise bildirilmeyecektir. Böylece bir kuruluş; işbölümü, sorumluluk ve yetki devri ile yaygın bir kontrol düzeni üzerine oturtulur. Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
41
İstisnalarla Yönetimin Evreleri Organizasyonda normal durumlarda sürdürülen faaliyetler için benimsenmiş ölçülebilir performans değerleme standartlarının kabul edilmiş olması, Faaliyetler sonunda gerçekleşen sonuçlarla önceden saptanan standartlar arasındaki uyumu belirleyen başarı ölçütlerinin ortaya konulması, Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
42
Kuruluşta gerçekleşen sonuçlarla konulan standartların karşılaştırılmasıyla ortada üst yönetime iletilecek bir olağan dışı durum bulunup bulunmadığının belirlenmesi, Karar aşamasında görülmekte olan işlerle, organizasyon amaçları arasında uyumlaştırma yapılması söz konusu olmaktadır. Belirlenen sayısal hedeflerle, eğer günün değişen koşullarına uydurulmazsa ya da faaliyet önceden saptanan hedeflerle bağlantısız olursa kuruluşta örgütsel ve yönetsel etkinlik kaybolacak, ayrıca kullanılan kaynaklardan tam yararlanılmamış olacaktır. Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
43
İSTİSNALARLA YÖNETİM... İstisnalarla yönetimin yararları şunlardır: Zaman tasarrufu İşletmenin prodüktivitesi ve rantabilitesi artar Karar verme işi basitleşir Üst kademe tam etkinlikle çalışır Acil sorunlar belirlenir Yöneticiler objektif olarak değerlendirilir Yönetim faaliyetleri gerçek yönetim işleri üzerine yoğunlaştırılır. Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
44
KALİTE KONTROL ÇEMBERLERİ Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
45
KALİTE KONTROL ÇEMBERLERİ Kalite çemberi; aynı işyerinde çalışan veya benzer işleri yapan iş görenlerin, gönüllülük esasına dayalı, kendi alanlarında karşılaştıkları veya karşılaşabilecekleri sorunları saptamak, kestirebilmek, analiz etmek ve bu tür sorunlara çözüm bulabilmek için oluşturdukları, düzenli aralıklarla toplanan küçük çalışma gruplarıdır. Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
46
Gönüllü katılımcılardan oluşması kalite çemberlerini diğer kalite gruplarından ayıran önemli bir özelliktir. Örgütlenme üst düzey bir yönetici, ona bağlı çemberi koordine eden ve yönlendiren, gerektiğinde himaye eden, grubun çalışmalarını kolaylaştıran bir destekçi, grup lideri ve üyelerden oluşur. Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
47
Esas itibariyle kalite geliştirmeye yönelik görülen kalite çemberleri, aslında işletmelerin bütünsel verimliliğini etkilemektedir. Başlangıçta kalite çemberinde kalite sorunları ele alındığından dolayı bu uygulamaya “ Kalite Kontrol Çemberleri ” adı da verilmektedir. Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
48
Kalite çemberinin arkasındaki temel fikir şu şekilde özetlenebilir; En mükemmel kaliteye ulaşmak İnsana saygı duymak ve iş ortamını iyileştirmek. İnsanların becerilerini artırmak ve eldeki beyin gücünden yararlanmak Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
49
KALİTE KONTROL ÇEMBERLERİNİN AMAÇLARI ana amacı Kalite çemberlerinin ana amacı, kalitenin geliştirilmesimaliyetlerin düşürülmesiverimin yükseltilmesidir kalitenin geliştirilmesi, maliyetlerin düşürülmesi ve verimin yükseltilmesidir. 1) Kaliteyi geliştirmek 2) Çalışanların motivasyonu ve katılımı geliştirmek 3) Ast-üst ilişkilerini geliştirmek 4) Maliyetleri düşürmek 5) İş görenlerin kültürünü geliştirmek Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
50
KALİTE KONTROL ÇEMBERLERİNİN ORGANİZASYONU Kalite çemberlerinin oluşturulmasında, normal ve düzenli bir emir komuta zinciri kullanılır. Hiyerarşinin dışına çıkılmaz. Bir kalite çemberinin organizasyon şemasındaki üyeler şunlardır: Kalite Yürütme Grubu Rehber Lider Çember Üyeleri Destek Uzmanı Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
51
KALİTE KONTROL ÇEMBERLERİNİN ORGANİZASYONU KALİTE YÜRÜTME KURULU REHBER DESTEK UZMAN Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
52
KALİTE YÜRÜTME KURULU Üst düzey yöneticiler, bölüm sorumluları ve rehberlerden oluşur. Ayda bir genel durum değerlendirmesi yapılır. Kalite çemberlerinin faaliyetlerini yönlendirecek politika ve hedefleri belirler ve uygular. Kalite çemberleri için rehberleri atar. Kalite çemberlerinin ihtiyaçlarını temin eder. Çemberlerden gelen raporları değerlendirir. Çember önerilerinin uygulanmasına yönelik karar verir. Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
53
REHBER Grup amaçlarına nasıl ulaşabileceklerini ve bunun için nelerin gerekli olduğunu belirlerler. Lideri yetiştirirler ve rol değişimleri sırasında psikolojik destek verir. Lider ve yatırımcılara geri besleme sağlar. Liderlere işlerini daha kolay yapmaları için yardımcı olur. Çember üyesi olmayan kişiler arasında çeşitli bilgiler vererek, bir gönüllü grup oluşturmaya çalışır. Örgüt içinde kurulan birden çok çemberle ilişki kurup koordinasyon sağlar. Çember faaliyetlerine yönelik ilk plânlama çalışmalarını gerçekleştirir. Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
54
LİDER Toplantıların tarihlerini ve gündemlerini saptamak Çember üyelerini eğitmek Grubu teşvik edici ve etkinliklere katılımı sağlayacak ortamı yaratmak İlk toplantılarda üyeleri toplamak Öneriler toplayarak, üyelerle birlikte çemberin üzerinde çalışacağı sorunu belirlemek Sorunların analizinde uygun teknikleri belirlemek Çemberin çalışmalarıyla ilgili olarak bağlı olduğu üstlere bilgi vermek Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
55
ÜYELER Kendi faaliyet alanlarındaki işe, iş süreçlerine ve çalışma ortamlarına ilişkin iyileştirme alanları tespit edilir. Belirlenen sorunlara çözüm getirilir. Çözümler doğrultusunda öneriler geliştirilir. Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
56
Kalite Çemberleri, çalışmaları esnasında gerek duyulması halinde, belirli bir konuda ilgili uzmanlardan yardım alabilir. İstenen yardım verildikten sonra destek uzmanının görevi sona ermiş olur ve çember çalışmalarından ayrılır. DESTEK UZMANI Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
57
KALİTE KONTROL ÇEMBERLERİNİN İŞLEYİŞİ Yrd. Doç. Dr. Burcu ILGAZ YILDIRIM
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.