Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

ÇOCUKLARIMIZI İHMAL VE İSTİSMARDAN NASIL KORUYABİLİRİZ?

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "ÇOCUKLARIMIZI İHMAL VE İSTİSMARDAN NASIL KORUYABİLİRİZ?"— Sunum transkripti:

1 ÇOCUKLARIMIZI İHMAL VE İSTİSMARDAN NASIL KORUYABİLİRİZ?

2 ÇOCUK İSTİSMARI VE İHMALİ Dünya Sağlık Örgütü:, 0-18 yaş grubundaki Çocuğun Sağlığını, Fiziksel gelişimini, Psiko-sosyal gelişimini olumsuz etkileyen; Bir yetişkin, toplum yada devlet tarafından bilerek veya bilmeyerek çocuğa karşı gerçekleştirilen her türlü harekete maruz kalması çocuk istismar ve ihmalidir.

3 İHMAL NEDİR?  Çocuğun beslenme, barınma, giyim, temizlik, oyun, eğitim, güvenlik ve sağlık hizmetini sağlama görevinin reddedilmesi ya da yerine getirilmemesidir.  Çocuğa fiziksel ya da duygusal, bilinçli ve isteyerek sorumlulukları yerine getirilmediği taktirde “aktif ihmal”,  Bilgisizlik, imkansızlıklar,gibi nedenlerden dolayı sorumluluklar yerine getirilmiyorsa “pasif ihmal” çocuk ihmalinden söz edilir.

4 FİZİKSEL İHMAL İhmalin pasif bir olgu olması yapılması gereken şeyler yapılmaması, denetlenmemesi Sağlık kontrolünün yapılmaması Çocuğun terk edilmesi veya kendine zarar verebileceği durumlarda denetimsiz bırakılması

5 Beslenme yetersizliği yaşayanBesin desteği başlandıktan 3 ay 18 aylık çocuk beyni (BT)sonraki hali (BT) Unicef : The State of the World’s Children, 2001. New York, Unicef, 2001.

6 DUYGUSAL İHMAL Çocuğun ihtiyaç duyduğu sevgi, ilgi ve yakınlığın gösterilmemesi duygusal ihmal olarak tanımlanabilir Okula gönderilmemesi veya okula gönderildiği halde okuldaki durumu ile ilgilenilmemesi

7 ÖNEMLİ Çocuk Suçluluğu üzerine yapılan araştırmalar sonucunda da ailesi tarafından ihmal edilen çocukların suça yönelme olasılıklarının yüksek olduğu belirlenmiştir. İhmal Sonucu Suça Yönelme

8 İSTİSMAR NEDİR? FİZİKSEL İSTİSMAR Çocuğun; dayak atma, yakma,ısırma,sarsma, haşlanma gibi olaylar sonucunda kaza dışı her türlü yaralanmasıdır. Anne baba, öğretmen, bakıcı gibi çocuğa bakıp yetiştirmekle yükümlü kişiler yada yabancı kişiler tarafından gerçekleştirilebilir FİZİKSEL İSTİSMAR BİR CEZA YÖNTEMİ OLARAK KULLANILABİLİR Mİ? HAYIR Çünkü; Dış güdümlü otoriteye neden oluyor, “iyi” ve “kötü” davranışın içsel olarak öğrenilmesini sağlamıyor Çocukta öfke ve haksızlığa uğramışlık duygusu yaratıyor “Bedelini ödedim”, “Yenisini yapabilirim artık” duygusu yaratıyor Giderek tolerans geliştiriyor

9 Sosyal ilişkilerden olumsuzluk(antisosyal kişilik Evden kaçma Öz saygının azalması ve psikolojik sorunlar Saldırganlık (erkekte) ve şiddet, cinayet Görmüş olduğu şiddeti kendi çocukları ve eşi üzerinde 5 kat daha fazla şiddet uygular Fiziksel İstismar sonuçları

10 Fiziksel istismar olgusu 5 yaş grubu ikizler üzerinde yapılan araştırmada, annesi, babası tarafından dövülen çocukların zeka düzeyinin, huzurlu bir aile ortamı olan yaşıtlarından 8 puan daha düşük olduğu belirlenmiş. Bilim adamları, aile içi şiddetin çocukta stresi artırdığını, bunun da beyin gelişimini olumsuz etkilediğini düşünüyor

11 DUYGUSAL İSTİSMAR ÇOCUĞUN;  Tehdit edilmesi (terk etme ile) Sosyal açıdan ağır zararlar verecek tehdit etmeler( çocuğu başkasına veya bir yerde bırakılacağı)  Nitelik, kapasite ve arzularının devamlı kötülenmesi,  Çocuğun sürekli olarak insanüstü güçlerle korkutulması,  Çocuğun yaşı ve gücünün kaldıramayacağı taleplerde bulunulması,  Çocuğun topluma aykırı düşen bakım yöntemleri ile yetiştirilmesi, olarak tanımlanmaktadır.

12 Duygusal İstismar Duygusal bakımdan gereksinimlerin karşılanmaması, Sık sık eleştirme, Gelişim düzeyinin üstünde sorumluluklar yükleme (annelik görevi gibi) Çocuğun var olan potansiyelinin üzerinde beklenti içerisinde olma (Doktor..avukat) Kardeşler arasında ayrım yapma, değer vermeme,

13 Yalnız bırakma, Ayırma, Korkutma, Yıldırma, Tehdit etme, Suça yöneltme, Önemsememe Aşağılama,, Küçük düşürme, Alaylı konuşma, Lakap takma, Aşırı baskı ve otorite kurma Küfür etme Duygusal İstismar Ayrıca;

14 Duygusal İstismarın Sonuçları Korku Hayal aleminde yaşaması Çok yalan söylemesi,hırsızlık yapması Küçük yaşlardaki davranışlara dönüşPasif kişilik,bağımlı kişilik, anti sosyal kişilik Obsesif davranışlar, panik atak davranışlar Kendine güvensizlik Dünyaya karşı belli bir ilgisizlik Depresif ve pasif davranışlar Karşısındakine çok ihtiyatlı yaklaşmak

15 Cinsel istismar nedir? Cinsel Sömürü: Çocuğa veya üçüncü kişilere para ve benzeri şeylerin verilmesi karşılığında çocuğun yetişkin tarafından cinsel olarak kullanılmasıdır. (Fuhuş, pornografi, cinsel sömürü amaçlı kullanma, çocuk seksi turizmi, erken evlendirme,….)

16 Cinsel istismara maruz kalan çocukların yaşa göre dağılımları incelendiğinde; %30'unun 2–5, %40'ının 6–10, %30’unun 11-17 yaş grubunda olduğu görülmektedir. Bir başka deyişle olguların %70'ini küçük yaş grubu oluşturmaktadır. * Bu veriler adli birimlere intikal eden olgulardır Cinsel istismarda önemli noktalar

17 İstismarın en sık görüldüğü zamanlar; Yazın Hafta sonu Saat 20.00-02.00 En savunmasız oldukları anlar(banyo,oyun,uyku saati…) Cinsel istismarda önemli noktalar

18 Cinsel İstismarcının Özellikleri Sanılanın aksine, serseri görünümlü, pis biri değildir. Çocukların güvenini kazanabilen, onlarla yakın ilişki kurabilen, düzgün görünümlü insanlardır. Olguların %50 sinde aileden birisi, olguların % 70 inde ailenin tanıdığı birisidir,% 90’ı çocuğun tanıdığı biridir. İstismarcının geçmişinde cinsel istismar öyküsü olma ihtimali yüksektir.

19 Histerik veya konversiyonel davranışlar Nedensiz bayılır Tiklerin oluşur Tırnaklarını yer Agresif davranışlar gösterir Okuldan kaçar ve disiplin problemleri yaşar Ders başarısında düşme olur Madde kullanmaya başlar Cinsel istismar sonrası davranış değişiklikleri

20 Uyku bozuklukları oluşur İştah değişiklikleri olur Olayı anımsatan kişilerden ve görüntülerden panikleyip kaçar, Evden kaçar,aileden uzaklaşır İntihar girişiminde bulunur Self Mutilasyon(kişinin vücuduna zarar vermesi..jilet ile kesme,sigara söndürür

21 Kendilerine inanılmayacağını düşünürler Başlarının belaya girebileceğini düşünürler İstismarcının tehdidinden korkarlar Kendilerini suçlu,sorumlu hisseder İstismarcıyı korumak isterler Çocuklar yaşadığı istismar olayını niye anlatmaz?

22  Çocuğun yanında rahat olmaya çalışın.Abartılı tepkiler vermeyin.Paniklemeyin  Çocukla özel olarak konuşmak için bir mekan bulun:Çocuğa daha sakin bir ortamda görüşmeyi teklif edin.Konuşmanızın kesilmeyeceğinden emin olacağınız bir yer bulun.  Çocuğun yanında onu sakinleştirmek için oturun. İzin veriyorsa elinden tutun  Çocuk anlatmaya başladığında duygularınızı ve sözel olmayan ifadelerinizi kontrol edin.  Ses tonunuzun ve yüz ifadenizde ayıplayıcı,şaşırıcı, üzüntülü, hayret verici,yargılayıcı..gibi aşırıya kaçan durumlardan kaçınınız. I. Bir Çocuk İstismar Edildiğini Açıklarsa Ne Yapılmalıdır!

23 Tüm ilginizi çocuğa verin. Kulaklarınızla, gözlerinizle ve kalbinizle çocuğu dinleyin. Çocuğun söyledikleri bitince başka bir şey söylemek isteyip istemediğini sorun. Çocuklar istismar konusunda yalan söylemezler. Bugüne kadar istismar konusunda yalan söyleyen çocukla karşılaşılmadı Çocuğunuzun size anlattığı bilgiyi diğer kişilerle paylaşmayacağınız ve onu koruyacağınız konusunda çocuğa güven verin. Fakat destek almak için yetkili kişilerle iletişime geçeceğinizi söyleyin. I. Bir Çocuk İstismar Edildiğini Açıklarsa Ne Yapılmalıdır!

24  HER VATANDAŞ ÇOCUĞA KARŞI İŞLENMEKTE OLAN İSTİSMAR SUÇUNU BİLDİRMEKLE YÜKÜMLÜDÜR.  T.C.K. MADDE 278

25 ÇOCUKLARIMIZI İSTİSMARDAN NASIL KORURUZ? Vücudumuzu nasıl korumalıyız? Çocuklar vücutlarını nasıl korumaları gerektiği konusunda ailelerin verdiği eğitim ile donanım kazanırlar. Bu eğitim verilirken kullanılacak dil çocukların gelişim dönemine uygun olmalı. Öncelikle kendilerini olağan risklerden nasıl korumaları gerektiği anlatılmalı. Bu olağan durumlar ise :

26 Dokunma Dokunmak birbirimizle iletişim kurmanın önemli bir yoludur.Çocuklara olağan risklerden nasıl korunması gerektiği anlatıldıktan sonra “ iyi dokunma” ve “kötü dokunma ”nın ne olduğu öğretilmeli. Dokunmanın “ iyi dokunma” ve “kötü dokunma ” olmak üzere iki şekli vardır. İyi dokunmayı öğretmek için : Sevdiğin kişilerin sarılması ve öpmesi güzel bir şeydir, anneanne ve büyükbabanın ziyarete geldiklerinde herkesin birbirini kucaklaması ve öpmesi gibi örnekler verilebilir. Kötü dokunma: başkalarının dokunmasını istemediğimiz yerlerimizdir.

27

28

29 Vücudunu korumasını nasıl öğretebilirsiniz.

30

31

32

33

34 Çocuğunuzu asla suçlamayınız; Çünkü onlar hem kanun önünde hem toplum nezdinde hem anne babanın gözünde ÇOCUKTURLAR. Yaşanan olayların sonuçlarını tam olarak kavrayacak kapasitede değillerdir.  Çünkü onlar çocukturlar. Sonuç olarak;

35 TEŞEKKÜRLER


"ÇOCUKLARIMIZI İHMAL VE İSTİSMARDAN NASIL KORUYABİLİRİZ?" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları