Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanAta Şengül Değiştirilmiş 8 yıl önce
1
AİLE(FARKINDALIK) EĞİTİMLERİ
2
Kişilik Oluşumunu Etkileyen Faktörler 2 ÇERKEZKÖY İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ5 ANNE, BABA, KARDEŞ ARKADAŞ, KOMŞU, AKRABA OKUL DEĞERLER, DEVLET POLİTİKASI, KANUNLAR
3
1.Aile bireyleri taklit edilerek, 2.Anne – babanın sözlü/sözsüz mesajlarıyla, 3.Çevreden öğrenilenlerle 3 ÇERKEZKÖY İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ6 KİŞİLİK NASIL OLUŞUR?
4
4 ÇERKEZKÖY İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ1 ÇOCUKLARINIZIN HANGİ DAVRANIŞLARA VE HANGİ KİŞİLİK ÖZELLİKLERİNE SAHİP OLMASINI İSTERSİNİZ? ÇALIŞKAN TEMİZGÜZEL KONUŞAN KENDİNE GÜVENEN SAĞLIKLI SPOR YAPAN DÜRÜST DÜZENLİ
5
Davranış Geliştirmede 3 Adım 1. Davranışı tanımlamak, 2. Amaç belirlemek, 3. Doğru yöntemi seçmek ve uygulamak 5 ÇERKEZKÖY İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ7
6
6 8 Davranışı Tanımlamak OLUMLU DAVRANIŞI TANIMLAMAK OLUMSUZ DAVRANIŞI TANIMLAMAK OTOBÜSTE YAŞLILARA YER VERMEKKÜFÜR ETMEK
7
Amaç Belirlemek ÇERKEZKÖY İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ 9 OLUMLU DAVRANIŞ GELİŞTİRMEİSTENMEYEN DAVRANIŞI DEĞİŞTİRME
8
8 ÇERKEZKÖY İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ2 OLUMLU DAVRANIŞ KAZANDIRMA ÖRNEK OLMA ÖNLEYİCİ AÇIKLAMALAR YAPMA ORTAM HAZIRLAMA TAKDİR VE TEŞVİK ÖDÜL VERME VE PUAN SİSTEMİ
9
ÖRNEK OLMAK Anne babalar gösterdikleri davranışlarla sürekli olarak çocuklarının gözünde model oluştururlar. Çocuğunuz doğru ya da yanlış davranmayı sizin davranışınızı ve başkalarının davranışlarını gözlemleyerek ve taklit ederek öğrenir. Unutmayın çocuğunuz sizin aynadaki yansımanızdır. 9 ÇERKEZKÖY İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ3
10
ÖNLEYİCİ AÇIKLAMALAR YAPMAK 10 ÇERKEZKÖY İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ4
11
ORTAM HAZIRLAMA Çocuğun istenilen davranışı yapması için annenin gerekli ortamı hazırlaması çok önemlidir. Ortam hazırlamak istenilen davranışın gerçekleşmesini kolaylaştırır. Ayrıca ortam hazırlamak hoşumuza gitmeyen bir davranış gerçekleşmeden önce önlem almamızı sağlar. 11 ÇERKEZKÖY İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ 10
12
TAKTİR VE TEŞVİK Hangi davranışı takdir ettiğimizi belirtme yöntemine takdir ve teşvik denir. Örneğin, Çocuk pazarda sözümüzü dinleyip hep elimizi tutmuş ve yanımızdan ayrılmamışsa sadece “aferin” demek yerine “pazarda elimi bırakmayıp yanımdan ayrılmadığın için aferin.” denebilir. Çocuk güzel bir şey yaptığında anında takdir edilmelidir. Ödüller maddi değil manevi olmalıdır. -Sözle takdir etmek, -Birlikte sevdiği bir kek veya pastayı yapmak, -Bir bakış, gülüş, dokunuş, kucaklaşma, -Oyun oynamak, parka gitmek, -Çocuğa özel zaman ayırmak gibi 12 ÇERKEZKÖY İLÇE MİLLİ EĞİİTM MÜDÜRLÜĞÜ 11
13
Takdir ederken anne-babanın kendi duygularını belirtmesi. «Yemeği tabağında bırakmadan bitirdin, çok hoşuma gitti.» Takdir cümlelerinin sonunda “hep böyle olmalısın” denmemeli. Takdir çocuğun kişiliğine değil davranışın üzerine odaklanmalıdır. 13 ÇERKEZKÖY İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ 13
14
ÖDÜL VERME VE PUAN SİSTEMİ Çocuğunuza yeni bir davranış veya zor bir davranış kazandırmak istediğinizde takdir etmenin ötesinde onun motivasyonunu arttırmak için daha somut teşvikler, ödüller vermeniz gerekebilir. Olumlu davranış kazandırmak için program yaparken; – Davranış açık ve somut bir şekilde belirtilmelidir. – Çocuğa ne yapacağı söylenmelidir, ne yapmayacağı değil. – Küçük adımlarla ilerlenmelidir. – Davranış sayısı fazla olmamalıdır. 14 ÇERKEZKÖY İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ 12
15
Ödül Listesi Oluşturma Ödül listesi oluştururken; – Ucuz, küçük oyuncaklar (kırtasiye malzemeleri, kitap, yiyecek, oyuncak) – Özel ayrıcalıklar( fazladan tv izleme, bilgisayarda oyun oynama, oyun parkına gitme, sinemaya gitme, pikniğe gitme) – Anne – baba ile özel etkinlikler ( anne – baba ile maça gitme, anne – baba ile yemek yapma, pastanede pasta yeme, arkadaş ziyareti) gibi üç dalda ödüller çocuk ile beraber belirlenmelidir. Ödüller belirlendikten sonra kaç puan olacağı belirlenmelidir. Çocuktan bekleyeceğiniz davranışları, ödülleri ve puanları da belirledikten sonra ödül listemizi oluşturabiliriz. 15 ÇERKEZKÖY İLÇE EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ 20
16
Ödül Listesi Oluşturulurken Dikkat Edilecek Hususlar Her olumlu davranıştan sonra mutlaka puan verin. Davranışı küçük adımlar halinde ödüllendirin. Belirlediğiniz ödüller çocuğunuzun ilgisini çekmelidir. Ödülleri çocuğunuz ile birlikte belirleyin. 7-9 yaşındaki çocuğunuz üç günde, 9-11 yaşındaki çocuğunuz ise en az haftada bir ödül almalıdır. Çocuğunuz davranış kazandıktan sonra programı değiştirin. 16 ÇERKEZKÖY İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ 16
17
İSTENMEYEN DAVRANIŞI DEĞİŞTİRME GÖRMEZDEN GELME SÖNME TEPKİNİN BEDELİ MOLA DAVRANIŞIN SONUCUNU YAŞATMA 17 ÇERKEZKÖY İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ 14
18
GÖRMEZDEN GELME Çocuklar iyi bir şeyler yaptıklarında bu yetişkinlerin dikkatini çekmiyorsa sırf ilgi çekmek için bazen istenmeyen davranışlarda bulunurlar. Çocuk istenmeyen davranış sergilediğinde veya hemen sonrasında çocuğa ne olumlu ne de olumsuz hiçbir karşılık verilmemelidir. Görmezden gelmek demek, çocuk istenmeyen davranışı yapmaya devam ettiği sürece çocukla konuşmadan ona cevap vermemek, gülümsememek veya kızmamak, kaş çatmamak, göz teması kurmamak, yüz ifadesini değiştirmemek demektir. Ancak yaralanmaya yol açabilecek hiçbir tehlikeli davranış görmezden gelinmemelidir. 18 ÇERKEZKÖY İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ 15
19
TEPKİNİN BEDELİ Uygun olmayan davranışı izleyen biçimde, belli sayıda yıldız, gülen yüz, para gibi sembollerin sistematik olarak geri alınmasıdır. Tepkinin bedelinin davranışları azaltmak amacıyla kullanılabilmesi için çocuğun daha önce belirli sayıda sembol kazanmış olması gereklidir. Tepkinin bedeli, ödül verme ve puan sistemi ile birlikte kullanılmalıdır. Bu uygulamada çocuk uygun davranışlar için kazandığı sembolleri, uygun olmayan davranışlar yüzünden kaybetmektedir. 19 ÇERKEZKÖY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ 17
20
MOLA Çocuğu istenmeyen davranışı yaptığı ortamdan uzaklaştırıp onu fazla oyuncak, eşya, kişi olmayan sessiz bir ortama götürüp belli bir süre orda kalmasını sağlayarak uygulanmalıdır. Mola kullanılırken bu uygulama için evin bir köşesi kullanılabilir. Burada çocuğa kaç dakika orada kalacağı ve niçin kalacağı söylenmelidir. 20 ÇERKEZKÖY İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ 18
21
Mola Kullanmada Dikkat Edilecek Hususlar 1. Saldırgan davranış gösteren ve grupla birlikte olmaktan hoşlanmayan, içe dönük çocuklar için mola tekniği uygun değildir. 2. Belirlenen kabul edilmeyen davranışlar için mola tekniği tutarlı ve kararlı bir şekilde kullanılmalıdır. Arkadaşına vuran çocuk ilkinde mola yerine götürülüp ikinci kez bu davranışı yaptığında farklı tepki verilirse çocuğun vurma davranışı pekiştirilmiş olur. 21 ÇERKEZKÖY İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ 21
22
Mola Kullanmada Dikkat Edilecek Hususlar 3. Diğer yöntemlerde olduğu gibi öğrenci hangi istenmeyen davranış için ne tür mola alacağını bilmelidir. Bu nedenle kurallar liste yapılıp çocuğa açıklanmalıdır. 4. Mola uygulaması sırasında nedeni yada kuralları hatırlatmanız, öğrencinizi azarlamanız anlamına gelmez. Nedenleri mümkün olduğunca nötr bir ifadeyle (ne kızarak ne gülerek) anlatmalı ve bu sizinle öğrenci arasında tartışmalara neden olmamalıdır. 5. Molada bir diğer önemli husus molanın süresidir. Bu süre azami 10 dk. dır. Çocuk ne gereğinden kısa nede uzun süre mola yerinde bırakılmamalıdır.( 2 ile 5 dk. normaldir.) 22 ÇERKEZKÖY İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ 21
23
DAVRANIŞIN SONUCUNU YAŞATMA Davranışın sonucunu yaşatma yöntemi kullanılıyorsa, önce diğer yöntemler denenmiş ve sonuç alınamamış olması gerekmektedir. Bu teknikte «Ben her şeyi denedim, bana başka şans bırakmadın.» fikri mevcuttur. Sorumluluk sadece çocuğa aittir. Çocuk olumsuz davranışa neden olan her şeyden mahrum bırakılır. 23 ÇERKEZKÖY İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ 19
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.