Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanCan Taner Değiştirilmiş 8 yıl önce
1
MARMARAY HAKKINDA BİLİNMEYEN GERÇEKLER 2007
2
Çok eski bir tarihe sahip olan İstanbul 19. yüzyılda surların içindedir. Bu yüzyılda ulaşımda yapılan yeniliklerle kent surların dışına yayılmaya başlamıştır.
3
MARMARAY HAKKINDA BİLİNMEYEN GERÇEKLER Önce Şişli’ye kadar uzanan tramvay yapılmıştır. Daha sonra Anadolu tarafında Haydarpaşa-Pendik, Avrupa tarafında Sirkeci-Küçük Çekmece hattı yapılmıştır. Böylece İstanbul kenti surların dışında gelişmeye başlamıştır.
4
MARMARAY HAKKINDA BİLİNMEYEN GERÇEKLER 20. Yüzyıla gelindiğinde kent yanlış planlamalar yüzünden göç almaya başlamıştır. Bunun bir sonucu olarak; Eyüp, Halkalı, Maltepe, Kağıthane gibi gecekondu semtleri oluşmuştur. 20. Yüzyılın ortalarında Avrupa tarafında Levent, Şişli, Kağıthane, Topkapı, Halkalı, Eyüp, GOP, Alibeyköy gibi semtlerde sanayi bölgeleri oluştu. Anadolu tarafında ise Maltepe, Kartal, Tuzla, Gebze gibi semtlerde sanayi bölgeleri oluştu.
5
MARMARAY HAKKINDA BİLİNMEYEN GERÇEKLER Marshall Planı doğrultusunda demiryolları yok sayılarak, tüm ulaşım planı karayolu lehinde düzenlenmiştir. Bunun sonucu olarak daha önce güney paralelde olan kent, kuzeye doğru kaymaya ve İstanbul’un yeşil alanları yok olmaya başlamıştır. 70’li yıllarda E-5 ve Boğaz Köprüsünün yapımı kenti doğu- batı ekseninde genişletirken kentin yerleşim şekli de değişmeye başlamıştır. Kent kuzeye kayarken sahil kesimi de banliyö semti özelliğini yitirmiştir.
6
MARMARAY HAKKINDA BİLİNMEYEN GERÇEKLER Marshall Planı doğrultusunda demiryolları yok sayılarak, tüm ulaşım planı karayolu lehinde düzenlenmiştir. Bunun sonucu olarak daha önce güney paralelde olan kent, kuzeye doğru kaymaya ve İstanbul’un yeşil alanları yok olmaya başlamıştır. 70’li yıllarda E-5 ve Boğaz Köprüsünün yapımı kenti doğu- batı ekseninde genişletirken kentin yerleşim şekli de değişmeye başlamıştır. Kent kuzeye kayarken sahil kesimi de banliyö semti özelliğini yitirmiştir. E-5 Demiryolu
7
MARMARAY HAKKINDA BİLİNMEYEN GERÇEKLER TEM ve Fatih Sultan Mehmet Köprüsünün yapımı ise kentin daha da kuzeye kaymasına neden olmuştur. E-5 Demiryolu TEM
8
MARMARAY HAKKINDA BİLİNMEYEN GERÇEKLER Karayoluna dönük politikalar nedeniyle, İstanbul’un kuzeye doğru kayan kesiminde yeşil alanlar ile su havzaları yok edilirken ve bölge yollarla dolarken bu durum beraberinde trafik sıkışıklığını da getirmiştir.
9
MARMARAY HAKKINDA BİLİNMEYEN GERÇEKLER İstanbul’un sanayisi de kent ile birlikte E-5 ve TEM arasına kaymıştır.
10
MARMARAY HAKKINDA BİLİNMEYEN GERÇEKLER Bu süreç dahilinde güney sahil şeridinde yapılan karayolları sahillerin doğal özelliklerinin kaybolmasına sebep olurken, demiryolu taşımacılığına da büyük bir darbe vurmuştur.
11
MARMARAY HAKKINDA BİLİNMEYEN GERÇEKLER 20. Yüzyılın ortalarından itibaren başlayarak bugüne gelindiğinde, kenti geliştiren demiryolu ağırlıklı politikaların değiştirilerek karayolu ağırlık hale getirilmesi sonucunda, demiryolları ve denizyolları giderek kan kaybetmiştir.
12
MARMARAY HAKKINDA BİLİNMEYEN GERÇEKLER 20. Yüzyıl süresince yürütülen ulaşım politikalarının bir sonucu olarak, İstanbul’da karayolları %91’lik taşıma payına erişmiştir. İstanbul’daki ulaşım dağılımı Karayolu taşımacılığının içinde otomobilin payı günümüzde %87’dir!
13
İŞTE GÜNÜMÜZ İSTANBUL TRAFİĞİ Bugün İstanbul kaos haline gelen sıkışık trafiği ile tanınamaz haldedir. MARMARAY HAKKINDA BİLİNMEYEN GERÇEKLER
14
Her yer köprülerle kavşaklarla ve yollarla dolmuştur ama trafik sorunu artarak devam etmektedir. İŞTE GÜNÜMÜZ İSTANBUL TRAFİĞİ
15
MARMARAY HAKKINDA BİLİNMEYEN GERÇEKLER Trafiğin en çok tıkandığı noktalar; E-5 ve TEM ile bağlantı yolları, boğaz köprüleri, yanlış planlanan kavşak, köprülü kavşak ve yollardır. İŞTE GÜNÜMÜZ İSTANBUL TRAFİĞİ
16
MARMARAY HAKKINDA BİLİNMEYEN GERÇEKLER Boğaz Köprülerinden Taşınan Günlük Araç ve Yolcu Dağılımı Boğaz Köprüleri, İstanbul’da yaşanan trafik sorununa en iyi örnektir. Boğaz geçişinde kullanılan otomobil ile otobüs sayısı arasındaki fark çok çarpıcıdır.
17
MARMARAY HAKKINDA BİLİNMEYEN GERÇEKLER Denizyolu ile taşınan günlük yolcu sayısı DİĞER ULAŞIM ARAÇLARININ ZAMAN İÇİNDEKİ DURUMU Bir deniz kenti olan İstanbul’da denizyolu taşımacılığı her geçen yıl gerilemektedir. Daha önce Türkiye Denizcilik İşletmelerinde olan Şehir Hatları Vapurlarının sürekli yolcu kaybetmesinin nedeni; hatların belediyeye devri ile belediyenin karayoluna öncelik vermesidir.
18
MARMARAY HAKKINDA BİLİNMEYEN GERÇEKLER DİĞER ULAŞIM ARAÇLARININ ZAMAN İÇİNDEKİ DURUMU Demiryolu ile taşınan günlük yolcu sayısı Demiryolları yönünden de aynı durum geçerlidir. Yıllar içinde karayolu taşımacılığına verilen önem sonucunda yolcu sayısında düşüş devam etmektedir.
19
MARMARAY HAKKINDA BİLİNMEYEN GERÇEKLER Toplu Ulaşım Sistemleri olan demiryolları ve denizyollarının gerilemesinde bir çok neden vardır: Kent kuzeye doğru kaymış ve bu yüzden yolcu potansiyeli azalmıştır. Sadece karayoluna önem verilmiş diğer her iki sistem de ihmal edilmiştir. Kentin E-5 ile TEM arası ve yakın çevresine kayan kesimiyle entegrasyonu sağlayan ulaşım politikası yerine, karayolu lehine tüm ulaşım sistemlerinin yarıştırılması sonucu bu ulaşım sistemleri gerilemiştir. Özelleştirme ve tasfiye programları bu kurumları batağa itmiştir.
20
MARMARAY HAKKINDA BİLİNMEYEN GERÇEKLER Tüm yatırımlar ve geliştirmeler karayolu lehinde kullanılırken, neden İstanbul’da trafik sürekli artmış ve içinden çıkılamaz bir hal almıştır ? Merkezi ve yerel yönetimlerin belirlediği ulaşım politikaları yanlış, plansız ve şova yöneliktir. Dış borçlanma ve yüksek maliyetlerle yapılan, köprülü kavşaklar battı çıktı tüneller ve bağlantı yollarının çözüm değil çözümsüzlük getirdiği ve hatalı olduğu ortaya çıkmıştır. Ulaşım sistemlerinin aynı istikamette birbirleriyle yarıştırılması ve entegrasyon sağlanmaması trafiği tıkayan en önemli etkenler olmuştur. İETT’nin yapısı zayıflatılmıştır. Yolların otopark haline gelmesi ve %50’sinin kullanılamaz halde olmasına çözüm olarak resmi değnekçilik yapılması otopark sorununu kalıcılaştırmıştır.
21
MARMARAY HAKKINDA BİLİNMEYEN GERÇEKLER Kuzeye doğru gelişmiş olan kent yapısı ve trafik yoğunluğu yüksek olan bölgeler göz önüne alındığında, şu anda açıklandığı şekliyle ortaya konulan Marmaray Projesi, İstanbul Trafiğine nasıl bir çözüm getirecektir ?
22
İstanbul Metrosu ile Yenikapı'da entegrasyon sağlanarak, Yenikapı –Taksim – Şişli –4 Levent – Ayazağa'ya yolcuların güvenilir, hızlı ve konforlu bir toplu taşım sistemi ile seyahat etmesi sağlanacak, Kadıköy-Kartal arasında inşa edilecek olan Hafif Raylı Sistemi ile entegrasyon sağlanarak yolcuların güvenilir, hızlı ve konforlu bir toplu taşım sistemi ile seyahat etmesi sağlanacak, Kent ulaşımı içinde Raylı Sistemlerin payı artacaktır. En Önemlisi Avrupa ile Asya'yı demiryolu ile birbirine bağlayarak Asya ve Avrupa yakaları arasında yüksek kapasiteli toplu taşım imkanı sağlanacak, Tarihi ve kültürel çevrenin korunmasına katkı sağlanacak Boğazın genel yapısında bir değişikliğe yol açılmayacak, deniz ekolojik yapısı korunacak, MARMARAY projesinin hizmete girmesi ile Gebze-Halkalı arasında 2-10 dakikada bir sefer yapılacak ve bir yönde saatte 75.000 yolcu taşıma kapasitesi sağlanacaktır. Yolculuk süreleri kısalacak, Mevcut Boğaz Köprülerinin yükü hafifletilecek, İş ve kültür merkezlerine kolay, rahat ve çabuk ulaşım sağlayarak kentin değişik noktalarını birbirlerine yaklaştıracak ve kentin ekonomik yaşamına da canlılık katacaktır…” MARMARAY HAKKINDA BİLİNMEYEN GERÇEKLER Bu konuda Marmaray Projesinden sorumlu kuruluş olan DLH Genel Müdürlüğü diyor ki;
23
MARMARAY HAKKINDA BİLİNMEYEN GERÇEKLER DLH ’nin iddiaları gerçekleri yansıtmamaktadır !
24
MARMARAY HAKKINDA BİLİNMEYEN GERÇEKLER Yolculuk süresi kısalmamakta tersine uzamaktadır!
25
MARMARAY HAKKINDA BİLİNMEYEN GERÇEKLER TCDD elindeki araçlarda bulunan çalıştırmak zorunda olduğu bir sistemi çalıştırmadığı için güncel süreler daha uzun gözükmektedir ancak sistem normal işletildiğinde mevcut araçlarla dahi gerçekleşecek olan süreler yukarıda verildiği şekilde olacaktır. ParkurlarTCDD(mevcut)(max.dk)Marmaray Projesi(max.dk) S.çeşme-Gebze(banliyö)55(H.Paşa varış)60-61 S.çeşme-Gebze(Bölgesel tren)35-37(H.Paşa varış)60-61 S.çeşme-Gebze(şehirlerarası trenler)30-32(H.Paşa varış)60-61 Kazlıçeşme-Halkalı(banliyö)29,727(bir durak eksiltilerek-bir durağın ortalama kaybı 2-3 dk) Kazlıçeşme-Halkalı(bölgesel ve anahat) 21-2227 Mevcut taşıma süreleri ile Marmaray’ın öngörülen taşıma süreleri karşılaştırması
26
MARMARAY HAKKINDA BİLİNMEYEN GERÇEKLER Marmaray projesi ile birlikte saatte tek yönde 75.000 yolcu taşınacağı savı, gerçek dışı ve İstanbul gerçeğinden uzaktır. Önceki aktardığımız verilerin ışığında söz konusu hattı kullanacak olan yolcu potansiyeli belli olup, proje hayata geçtiği takdirde mevcut yolcuların dışında ek olarak sadece bazı bölgelerdeki vapur yolcuları Marmaray’ı kullanacaktır. Bunun sayısal büyüklüğü de saatte tek yönde yaklaşık 6.500 yolcuya karşılık gelmektedir.
27
MARMARAY HAKKINDA BİLİNMEYEN GERÇEKLER Marmaray projesi ile birlikte saatte tek yönde 75.000 yolcu taşınacağı savı, gerçek dışı ve İstanbul gerçeğinden uzaktır. Projede kapasite olarak gösterilen 75.000 sayısı yetkili ağızlarca taşınacak yolcu sayı imiş gibi gösterilerek kamuoyu yanıltılmaktadır. Bu sav sonucunda 06:00-24:00 saatlerinde çalışacağı öngörülen bir sistemin günde taşıması gereken yolcu sayısı 2.700.000 olmaktadır. Ancak boğazdan günde bütün ulaşım araçlarını kullanarak geçen yolcu sayısı 1.025.215 ‘tir. Boğazdan geçiş yapan tüm yolcuların Marmaray’ı kullanacağı ve köprülerin boşalacağı varsayılsa bile toplam olarak günde en fazla 1.135.215 kişi Marmaray’da yolculuk edecektir. İstanbul’un yerleşiminin ve sanayisinin zaman içinde sahilden uzaklaşarak kuzey yönüne kaymış olması gerçekliğinden hareketle, boğaz köprülerinden hiç araç geçmeyeceğini düşünmek en hafif ifadeyle saflıktır.
28
MARMARAY HAKKINDA BİLİNMEYEN GERÇEKLER 30 Haziran 2008’de lastik tekerlekli araçlar için tüp geçit ihalesi yapıldı !!! Yapılmak istenen ikinci tüp geçit, hem tüp açısından hem de bağlantı yollarının sahil yolları olması açısından ve bu yollar demiryoluna paralel ve yakın olduğu için mevcut tren yolcusunun da sayısı düşecektir. Bu ihale şu anlama gelmektedir: Raylı taşımacılık ile İstanbul’un trafik sorununun çözülebileceği iddiasıyla yapılan Marmaray Projesinin hemen yanına karayolu araçları için ikinci bir tüp geçit yapılmak istenmesi, asıl amacın farklı olduğunu göstermektedir. Karayolu tüp geçidinin bağlantı yolları sahil yolları olacağı için, mevcut üç şeritli yollar altı şeritli olacaktır. Bu yüzden zaten zarar görmüş sahil şeridi tamamen yok olacaktır.
29
MARMARAY HAKKINDA BİLİNMEYEN GERÇEKLER 30 Haziran 2008’de lastik tekerlikli araçlar için tüp geçit ihalesi yapıldı !!! İstanbul’daki mevcut toplu taşımacılık uygulamalarının yetersizliğine ve kullanılan araçların birbiriyle rekabet eder şekilde düzenlendiğine daha önce değinilmişti. Bu gerçekliklerin ışığında tüm bu yaklaşımların bir ürünü olan karayolu araçları için yapılması düşünülen tüp geçit projesi, Marmaray Projesine büyük bir darbe olacaktır. Ve Marmaray Projesi doğmadan ölecektir!
30
MARMARAY HAKKINDA BİLİNMEYEN GERÇEKLER MARMARAY PROJESİ DEMİRYOLLARINI GELİŞTİRMEK İÇİN YAPILMIYOR! Demiryolu projesi olarak gösterilen Marmaray projesi ile ilgili olarak yapılan sözleşmelerde TCDD taraf/muhatap kabul edilmemiştir! Proje sözleşmesinde mühendislik ve kontrol hizmetleri dahi TCDD tarafından değil Avrasya adında özel bir şirket tarafından yapılmaktadır.
31
MARMARAY HAKKINDA BİLİNMEYEN GERÇEKLER TRENLER ARTIK İSTANBUL’A GİREMEYECEK! TCDD trenleri projede öngörüldüğü üzere 00:00-05:30 saatleri dışında tüp geçide giremeyecektir. Bu saat dilimlerinde dahi Gebze ve Halkalı’dan tüp geçit hattına yapılacak girişler için kontrol ve onay zorunluluğu getirilmekte olup, TCDD’ye ayrılan bir adet yolun dışında Marmaray dizilerinin çalışacağı yollara giriş izni verilmeyecektir. Projede TCDD’nin yer almadığının bir kanıt da; gar ve istasyon oluşumları ile işletmecilik hakkındaki tüm taleplerin DLH tarafından reddedilmesidir. Tüm bunlar trenlerin artık İstanbul’a giremeyeceğinin kanıtıdır.
32
Proje gereği, TCDD’ye sadece bir yol ayrılmıştır. Mevcuttaki 2 yol ile taşımacılığını sürdürmekte zorlanan demiryollarının, sadece bir yol ile taşımacılık yapması imkansızdır. Proje gereği, Marmaray dizilerinin çalışacağı diğer 2 yol TCDD’ye kullandırılmayacaktır. Tüp geçit 2 yol esasına göre yapıldığı gerekçesiyle TCDD’ye ait trenlerin 00.00-05.30 saatleri dışında tüpten geçmesine izin verilmeyeceği için trenler çalışmaz hale gelecektir. Halktan gizlenen projedeki bu gerçekliklere göre, İstanbul’a artık tren giremeyecektir. Bölgesel trenler(Adapazarı ekspresleri, Trakya tarafında çalışan trenler) kaldırılacaktır. Şehirler arası trenler seferden kaldırılacak, yapım süreci tartışmalarla dolu olan hızlı tren İstanbul’a giremeyecek ve Anadolu’ya sadece bu tren çalıştırılacak ve bu trenin fiyatı, açıklanan haliyle 65 YTL olacaktır. Bu da, dar gelirli vatandaşlarımızın hızlı trene binemeyeceğini göstermektedir. Bu proje nedeniyle Türkiye’nin 3.büyük limanı olduğu gibi, ülke ihracatının % 50’sinin karşılandığı ve özelliği itibariyle tek limanı olan Haydarpaşa Limanı kapatılacaktır. Proje hayata geçerse, Üsküdar, Beşiktaş, Karaköy, Eminönü, Haydarpaşa ve Kadıköy’deki birçok vapur seferi kaldırılacaktır. Proje gereği yapılacak inşaat çalışmaları için seçilen güzergah TCDD banliyö hatları olduğu için, inşaat başladığı anda bölgedeki demiryolları hatları en az iki yıllığına ulaşıma kapatılacaktır. İstanbul’da demiryolu ulaşımının durdurulması, demiryollarını kullanan 130.000 yolcuyu mağdur edecektir. Bu 130.000 yolcu, var olan trafiğe ekleneceği için trafik duracağından, diğer yolcular da mağdur olacaktır. Kapatmanın asgari hesapla TCDD’ye vereceği zarar 2007 yılı hesaplarıyla 180 milyon YTL (180 trilyon TL) ‘dir. MARMARAY HAKKINDA BİLİNMEYEN GERÇEKLER MARMARAY PROJESİ’NİN, İSTANBUL’UN VE ÜLKEMİZİN ULAŞIM SEKTÖRÜNE NE GİBİ BİR ETKİSİ OLACAK?
33
MARMARAY HAKKINDA BİLİNMEYEN GERÇEKLER 150 YILLIK BİR TARİH YOK OLACAK! Mevcut yol sayısı artırılacağı, istasyon yerleri ve şekilleri değiştirileceği için güzergahtaki bir çok istasyon, yapı ve yeşil alan yok edilecektir.
34
MARMARAY HAKKINDA BİLİNMEYEN GERÇEKLER YANLIŞ GÜZERGAH SEÇİMİ, DEVLETE YÜZMİLYONLARCA DOLAR ZARAR VERECEKTİR! Her yönüyle yanlış olan Marmaray kara güzergahı yerine, doğru ve İstanbul trafiğini rahatlatacak bir güzergah seçilse; Zaten var olan TCDD güzergahını kullanmak yerine Anadolu tarafında E-5 güzergahında yapılan Kartal-Harem hattı Gebze’ye kadar uzatılsa, Avrupa yakasında ise, “daha kuzeye kaydırılmaması” kaydıyla yine E-5 güzergahında alternatif bir metro yapılsa ve bu güzergahlar tüp geçidin bağlantı yolları kabul edilse, İstanbul’un boydan boya geçen yeni bir demiryolu hattı olacaktır. Aksi takdirde İstanbul’a yeni bir demiryolu hattı yapılmamış olacaktır. Proje güzergahının E-5 olarak seçilmesi, İstanbul trafiğinde gözle görülür, bir rahatlama yaratacak, projede öngörülen taşınacak yolcu sayısına ancak bu şekilde yaklaşılabilecektir.
35
Yüzeyde yapılacak inşaat nedeniyle demiryolunun yakınında yaşayan on binlerce insanın yaşamı, en az iki yıl boyunca şantiyeye dönecektir. Bir çok bölgede demiryolunun yanından giden sokak ve cadde yolları kullanılamaz hale geleceği için ayrı bir mağduriyet oluşacaktır. Demiryolu güzergahı üzerindeki yaya ve karayolu alt-üst geçitleri de yıkılacağı için, ulaşım her yönü ile aksayacaktır. Demiryolu hatlarını iki yıl süreyle kapatmanın İstanbul trafiğine olacak etkisi ile bunun ülke ekonomisine, çevreye ve toplum psikolojisine çok büyük olumsuz etkileri olacaktır. MARMARAY HAKKINDA BİLİNMEYEN GERÇEKLER YANLIŞ GÜZERGAH SEÇİMİ, DEVLETE YÜZMİLYONLARCA DOLAR ZARAR VERECEKTİR! Marmaray inşaatının TCDD hatlarında yapılması durumunda oluşacak ekonomik ve sosyal zararlar ise;
36
Güzergahta bir çok tarihi yapı ve eser olduğu için, bunların taşınması, yıkılıp yeniden yapılması, vb. durumlar artı maliyettir. Mevcut hatların sökülmesi ve taşınması artı maliyettir. Yanlış güzergah seçimi yüzünden bir çok yerde kamulaştırmaya gidilmek zorunda kalınmış olup, bu da artı maliyettir. İnşaat nedeniyle çalıştırılamayacak hatlardan ötürü TCDD’nin 2007 yılı hesaplarıyla 180 milyon YTL zararı olacaktır. Farklı bir güzergahta 2 hat olarak inşa edilebilecek olan hattın, mevcut hatta yapılması, 3 yol olması zorunluluğunu getirecek olup, artı maliyettir. İnşaat sürecinin yaratacağı artı mağduriyet sebebiyle oluşacak hukuki ihtilaflar nedeniyle kamunun zararı artacaktır. MARMARAY HAKKINDA BİLİNMEYEN GERÇEKLER YANLIŞ GÜZERGAH SEÇİMİ, DEVLETE YÜZMİLYONLARCA DOLAR ZARAR VERECEKTİR! Marmaray Projesinin bu şekilde uygulanması ile farklı bir güzergahtan geçirilmesi durumları arasında büyük maliyet farkı olacaktır;
37
MARMARAY HAKKINDA BİLİNMEYEN GERÇEKLER YANLIŞ GÜZERGAH SEÇİMİ, DEVLETE YÜZMİLYONLARCA DOLAR ZARAR VERECEKTİR! Tüm bu zararlar yerine, farklı bir güzergah olan E-5 güzergahında yapılacak iki yollu Marmaray hattının ekonomik ve toplumsal maliyeti, projede öngörülen güzergahın yapım maliyetine oranla çok daha düşük olacaktır! YANLIŞ GÜZERGAH SEÇİMİNDE ISRAR EDİLİRSE; DEVLET YÜZMİLYONLARCA DOLAR ZARAR EDECEKTİR!
38
MARMARAY HAKKINDA BİLİNMEYEN GERÇEKLER BİMTAŞ adlı şirket bünyesinde kurulan İstanbul Metropolitan Planlama Bürosu tarafından hazırlanan görüntüdeki 1:100.000 ölçekli, İstanbul için gelecek yaşam planı, konuyla ilgili odaların tüm itirazlarına rağmen, İBB tarafından yürürlülüğe konulmuştur! (Bu planın iptali için yargıya başvurulmuştur.)
39
MARMARAY HAKKINDA BİLİNMEYEN GERÇEKLER Trenler artık İstanbul’a giremeyecek! Önceden de sunduğumuz tüm veriler; bu projenin fizibl olmadığını, İstanbul trafiğine çözüm getirmeyeceğini göstermektedir! Asıl amaç TCDD arazilerine el koymaktır!
40
Halk kentin doğu ve batı uçlarına sürgün edilirken, kırmızı noktalarla gösterilen bölgeler; kentsel yağma (dönüşüm!) projeleri ile bir avuç zenginin rant alanı haline getirilecektir. Mevcut TCDD hattı yukarıda da görüldüğü üzere, planlanan bu alanların kapsamındadır. Marmaray Projesi kapsamında, İBB ve TCDD arasında yapılan toplantıların tutanakları, projenin TCDD arazilerinin yağmalanması amacını güttüğünü göstermektedir. Bu tutanaklara göre hazırlanan taslak protokolde 1:100.000 planda yer alan kırmızı işaretli bölgelerdeki TCDD arazilerinin belediye ile birlikte kentsel dönüşüm alanları olarak planlanmaları ve arazinin bir avuç zengine peşkeş çekilmesi öngörülmektedir. Bu anlaşmanın amacı; belediyenin kentsel dönüşüm projeleri yapması için arazi temin etmesini sağlamaktır ve Marmaray Projesi bunun için planlanmıştır. MARMARAY HAKKINDA BİLİNMEYEN GERÇEKLER “İstanbul İl Çevre Düzeni Planı” olarak adlandırılan bu plana göre;
41
MARMARAY HAKKINDA BİLİNMEYEN GERÇEKLER Marmaray Projesi, raylı taşımacılığı geliştirmek, kent trafiğine çözüm yaratmak için değil, Kentsel Yağma Projelerine arazi yaratmak için yapılmaktadır!
42
İstanbul 1/100.000 planı tüm sonuçları ve hazırlıklarıyla birlikte iptal edilmeli ve ilgili odalar, bilim insanları ile kent örgütlerinin oluru alındıktan ve İstanbul ile ülke geneliyle ilgili Ulaştırma Ana Planları hazırlandıktan sonra şekillendirilip yürürlüğe konulmalıdır. Marmaray projesi ulaştırma alanındaki yetkin akademisyenler, konuya muhatap odalar ve kurum çalışanlarının örgütleri olan sendikalarla mutabakat sağlanarak yeniden ele alınmalıdır. Karayolunda faaliyet gösteren toplu taşıma araçlarının aynı güzergah üzerinde çalışması engellenmeli, dikey ve çapraz entegrasyon dahilinde güzergahlar yeniden tespit edilmelidir. Toplu ulaşım araçları arasında rekabet ortamı yaratacak uygulamalardan derhal vazgeçilmelidir. 3. boğaz köprüsü ve lastik tekerlekli araçlar için düşünülen boğaz tüp geçişinden vazgeçilmelidir. “Kentsel dönüşüm” projeleri durdurulmalıdır. Otomobil kullanımını özendirecek yeni yol, kavşak, köprü yapımları durdurulmalı, toplu taşıma araçlarının etkin dağılımı hedef alınmalıdır. Kenti çirkinleştiren, yaşam alanlarını daraltan, meskenleri yaşanmaz hale getiren tüm köprülü kavşaklar, battı-çıktı tüneller kapatılmalı ve yıkılmalıdır. Toplu taşıma ucuzlatılmalı, kısa mesafe indirimleri getirilmelidir. Boğaz Köprülerinden geçişlerde, toplu taşıma araçlarına öncelik verilerek, tercihli yol uygulamasına gidilmelidir. Toplu taşıma araçlarına tercihli yol uygulaması, E-5 ve ana arterler için de düşünülmelidir. İETT’nin organizasyon yapısı ile ekonomik yapısında yaratılan bozulmanın önüne geçilmeli, İETT güçlendirilmelidir. Deniz ulaşımının, kent içi ulaşımda payının artırılması için, şehir hatlarının iskeleleriyle dikey entegrasyon sağlayan toplu ulaşım hatları kurulmalıdır. Deniz ulaşımında dışa bağımlı politikalardan vazgeçilmeli, yeni deniz otobüsü ve vapur alımı yerine, Haliç Tersanesi işler hale getirilerek, öz kaynaklar kullanılmalıdır. Deniz taşımacılığının özendirilmesi için yeni güzergahlar oluşturulmalıdır. Kente ulaşmada en büyük ihtiyaçlar olan; okul, hastane vb. gibi kurumların bölgeler bazında yenilerinin yapılarak etkin dağılımı sağlanmalı, bu kurumların tek merkezde toplanmasına son verilmelidir. Havaray ve metrobüs gibi, yine dışa bağımlı ve kenti bozacak olan sistemlerden derhal vazgeçilmelidir. Metro ve tramvay hatlarının yapımında kent kuruluşları ve odalarla birlikte hareket edilmeli, “Yeditepe yedi tünel projesi”nden vazgeçilmeli, konunun siyasi ve ekonomik rant malzemesi olarak kullanılmasının önüne geçilmelidir. Mevcut banliyö hatlarının çeken-çekilen araçları öz kaynaklar kullanılarak yenilenmeli, bu konuda yetkin sanayi kuruluşları olan TÜVASAŞ, TÜLOMSAŞ ve TÜDEMSAŞ la birlikte çalışılmalı, günün koşullarına uygun, güvenli, konforlu ve seri araçlar kullanılmalıdır. Haydarpaşa Limanı kapatılmak yerine genişletilmeli ve geliştirilmelidir. Ulaşım politikaları muhakkak suretle demokratik ve katılımcı ortamlarda belirlenmeli, bilim insanlarının, ilgili kuruluşların, demokratik kitle örgütlerinin ve sendikaların onayı aranmalıdır. MARMARAY HAKKINDA BİLİNMEYEN GERÇEKLER BİLİM İNSANLARINA, ODALARA VE SEKTÖRLE İLGİLİ SENDİKALARA DANIŞILMADAN, SÜSLÜ SÖZLERLE HALKTAN DA BİLGİ SAKLANARAK İNŞAATINA BAŞLANAN BU PROJE DURDURULMALIDIR! O HALDE ÇÖZÜM NEDİR?
43
MARMARAY HAKKINDA BİLİNMEYEN GERÇEKLER BİLİM İNSANLARINA, ODALARA VE SEKTÖRLE İLGİLİ SENDİKALARA DANIŞILMADAN, SÜSLÜ SÖZLERLE HALKTAN DA BİLGİ SAKLANARAK İNŞAATINA BAŞLANAN BU PROJE DURDURULMALIDIR! O HALDE ÇÖZÜM NEDİR? Marmaray Projesi ile ilgili ortaya konulmuş yada yayınlanmış herhangi ciddi bir rapor bulunmamaktadır. Sunumuzda listelenen çözüm önerilerine, geniş katılımlı ortamlarda yapılacak çalışmalarla yenileri eklenebilecektir.
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.