Standart Puanlar Z puanı: T puanı: T=10*Z+50 = Bireyin puanı = Grup ortalaması = Grup standart sapması 27.04.2017 Madde Analizi
Z Puanı-Kullanıldığı Yerler Öğrencinin grup içindeki başarısı: Bir öğrencinin, grubun ne kadarından başarılı, ne kadarından başarısız olduğunu belirleme Z puanı kullanılır. Başarı bakımından karşılaştırma: Bir öğrencinin farklı derslerde aldığı puanlara göre hangi dersten daha başarılı olduğunun belirlenmesinde Z puanı kullanılır. 27.04.2017 Madde Analizi
Z Puanı-Kullanıldığı Yerler -Öğrencinin grup içindeki başarısı- Örnek: Bir testte alınan puanların aritmetik ortalaması 40, standart sapması 5 bulunmuştur. Bu testte 45 puan alan Ali, sınıfın ne kadarından başarılı, ne kadarından başarısızdır? Z=1 bulunur. 27.04.2017 Madde Analizi
Z Puanı-Kullanıldığı Yerler -Öğrencinin grup içindeki başarısı- 27.04.2017 Madde Analizi
Z Puanı-Kullanıldığı Yerler -Öğrencinin grup içindeki başarısı- Z PUANI BAŞARISIZ BAŞARILI % 50 % 84 % 98 % 99.5 % 16 % 2 % 0.05 1 2 3 -1 -2 -3 % 50 % 16 % 2 % 0.05 % 84 % 98 % 99.5 27.04.2017 Madde Analizi
Z Puanı-Kullanıldığı Yerler -Başarı bakımından karşılaştırma- Örnek: Veli’nin en başarılı olduğu ders hangisidir? Dersler Veli’nin notları X Ss Z Başarı Sırası T Matematik 65 70 12 (65-70) /12= -0.41 3 45.9 Türkçe 60 50 8 (60-50)/8= 1.25 1 62.5 Fizik (65-70)/8= -0.62 4 43.8 Kimya 15 (60-50)/15= 0.66 2 56.6 27.04.2017 Madde Analizi
Madde Analizi Madde güçlük indeksi Madde ayırıcılık gücü indeksi 27.04.2017 Madde Analizi
Alt-Üst Grup Yöntemiyle Madde Analizi Doğru cevaplar 1, yanlış ve boş cevaplar 0 olarak puanlanır Öğrencilerin toplam test puanları bulunur Test puanları göre büyükten küçüğe doğru sıralanır. Test puanlarının en yüksek % 27’lik grubu ile en düşük % 27’lik grubu seçilir ve bunlar üst-grup ve alt grup olarak isimlendirilir. Öğrenci sayısının az olması (önerilen; en az 100 kişi) durumunda kağıtlar ikiye bölünür. İlk % 50 si üst, son % 50’si alt grup olur. Kağıtların tamamı analize dahil edilir. Her bir soru için; sorunun seçeneklerine verilen cevapları gösteren bir tablo hazırlanır. 27.04.2017 Madde Analizi
Madde Güçlük İndeksi Madde güçlük indeksi (Pj) (0,1): Bir soruyu doğru cevaplayan öğrenci sayısının, tüm öğrenci sayısına oranıdır. Madde güçlüğü, sorunun zorluk düzeyi olarak değerlendirilir. 0 ile 1 arasında değer alır 1’e yaklaştıkça soru kolaylaşır. 0’a yaklaştıkça zorlaşır. Başarı testlerinde bunun, 50 civarında olması arzu edilir. 0.00-0.29………zor soru 0.30-0.69………normal soru 0.70-1.00………kolay soru 27.04.2017 Madde Analizi
Madde Ayırıcılık gücü indeksi Madde ayırıcılık gücü indeksi (rjx) (-1, +1): Söz konusu sorunun başarılı öğrencilerle başarısız öğrencileri ayırt edebilme gücünü gösterir. Bulunan değer; 0’dan küçükse: madde atılır 0.00-0.19 arasında: madde zayıftır, atılır 0.20-0.29 arasında: madde düzeltilerek alınır 0.30-0.39 arasında: madde iyidir. Düzeltilerek alınır 0.40 ve üstü: madde çok iyidir. Kullanılır. 27.04.2017 Madde Analizi
Madde Analizi Tablosu A B C D Toplam Üst Grup 20 14 8 50 Alt Grup 10 12 28 24 100 Seçenekler Gruplar Doğru cevap: A 27.04.2017 Madde Analizi
Formüller Madde Güçlük İndeksi: Ayırıcılık Gücü indeksi: Dü: Maddeyi üst grupta doğru cevaplayanların sayısı Da: Maddeyi alt grupta doğru cevaplayanların sayısı N: Alt ve üst gruptaki toplam öğrenci sayısı n: Alt ya da üst grubun öğrenci sayısı 27.04.2017 Madde Analizi
Hesaplama Madde güçlük indeksi: Madde ayırıcılık gücü indeksi: Yorum: 0’a yakın olduğu için zor bir madde Yorum: Ayırıcılık gücü düşük olduğundan madde düzeltilmelidir 27.04.2017 Madde Analizi
Testin Ortalama Güçlüğü P= Aritmetik ortalama / Testten alınabilecek en yüksek puan P= Soruların güçlük indeksleri toplamı / Soru sayısı Bu; aynı zamanda öğrencinin ve sınıfın mutlak başarı oranıdır. Hedeflerin gerçekleşme oranıdır. 27.04.2017 Madde Analizi
Ölçmede Standart Hata Standart hata: ölçülen özelliğin gerçek değeri ile gözlenen ölçme sonucu arasındaki farktır. Ölçme işlemine karışan tesadüfü hatadır. Örnek: Ambalaj kutuları üzerinde bulunan (200+-10 gr.) 27.04.2017 Madde Analizi
Eğitimde Standart Hata Hesabı Standart hata: gerçek puanın hesabında kullanılır. Gerçek puan= ölçme sonucu+-standart hata Standart hata=standart sapma√1-güvenirlik katsayısı Örnek: Sınavdan 75 alan bir öğrenci için, standart hatasını +- 2 dersek gerçek puan aralığı 73-77 dir. 27.04.2017 Madde Analizi
Eğitimde Standart Hata Hesabı Standart hatanın; standart sapma, güvenirlik katsayısı ile olan ilişkisi: Sorularda; Standart hatanın en yüksek olduğu testin bulunması isteniyorsa; seçeneklerde standart sapması en yüksek, güvenirlik katsayısı en düşük olandır. Standart hatanın en düşük olduğu hangisidir diye soruluyorsa; seçeneklerde standart sapması en düşük, güvenirlik katsayısı en yüksek olandır. 27.04.2017 Madde Analizi
Eğitimde Standart Hata Hesabı Olasılık Gerçek puan % 68 % 95 % 99 G= ölçme sonucu +- (1*Standart hata) G= ölçme sonucu +- (2*Standart hata) G= ölçme sonucu +- (3*Standart hata) Örnek: Güvenirlik katsayısı 0.75 olan bir testin, standart sapması 2 ise bu testten 80 alan bir öğrencinin gerçek puanı %68, %95, %99 olasılıkla kaçtır? 27.04.2017 Madde Analizi