Vygotsky’nin Bilişsel Gelişime İlişkin Görüşleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BEP : Her bir engelli çocuk için yazılı olarak, bireyin bağlı olduğu eğitim kurumunda oluşturulan birim tarafından geliştirilmiş olan ve engelli çocukların,
Advertisements

Öğretimde Kullanılan Teknikler (3)
İşbirliğine Dayalı Öğrenme
MESLEKİ REHBERLİK PDR SERVİSİ «Büyüyünce Ne Olacaksın»
Temel Kavramlar: Öğrenme İlkeleri
LEV SEMONOVİCH VYGOTSKY
EĞİTİMDE OKUL AİLE İŞBİRLİĞİ
Özel Gereksinimi Olan Çocuklar ve Özel Eğitim
Öğrenme Kuramı ve Öğretim Kuramı
Buluş Yoluyla Öğrenme.
JEROME BRUNER ‘İN ÖĞRENME KURAMI
Öğretimde Kullanılan Yaklaşımlar (Stratejiler)
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Çok Kültürlü Bir Bakış Açısına Göre Çocuklar
Öğrenme Kuramları ve Nasıl Öğretmeliyiz?
Öğrenme Stilleri.
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Hazırlayanlar: Mustafa Safa Horpan Özlem Çetin Sibel Temizel
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretimde Teknoloji Kullanımı Bilgisayar ve İnternet
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Gözleyerek Öğrenme Kuramı
Tuncay Yavuz ÖZDEMİR Eğitim Psikolojisi/BÖTE
Durumlu Öğrenme (Situated Learning)
Devinişsel Hedeflere Ulaşma Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Erken Eğitim Şeyda Altuntaş
Buruner’in Bilişsel Gelişim Kuramı
Kişilik Gelişimi.
Vygotsky ve Sosyo-kültürel teori
Öğr. Gör. Dr. Şirin KARADENİZ
OKUL BAŞARISIZLIĞI.
16 - ÖĞRENCİ DEĞERLENDİRMELERİNİN ÖLÇME DEĞERLENDİRME SÜRECİNE KATILMASI
Vygotsky’nin Bilişsel Gelişime İlişkin Görüşleri
BEP NEDİR?. Akdeniz Rehberlik ve Araştırma Merkezi Bireyselleştirilmiş Eğitim Planı.
Gestalt Kuramı Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Temel Kavramlar ve İlkeler
Oyunun Özellikleri ve Önemi
Mesleki Rehberlik.
Buluş Yoluyla Öğrenme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
KISIM I Matematik Öğretme: Temeller ve Perspektifler
BAŞARI ÇALIŞMA ve KARİYERLER
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Yapılandırmacı kuramın özelliklerini tanıyabilme, Hayat bilgisi dersinde öğretme-öğrenme sürecinin özelliklerini kavrayabilme, Yapılandırmacı kuramın.
AKRAN İLİŞKİLERİ.
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
MÜZE BİLİNCİ VE MÜZELERLE EĞİTİM
ÜNİTENİN ÖRÜNTÜSÜ FİZİKSEL ORTAMIN DEĞİŞKENLERİ FİZİKSEL ORTAMIN ÖNEMİ
Vygotsky’nin Bilişsel Gelişime İlişkin Görüşleri.
Yapılandırmacılık = Constructivism
Lev Vygotsky.
Duygularını ve düşüncelerini ifade eder.
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Sosyo-Kültürel Kuram Dr. Sadiye KELEŞ.
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
Anne Baba Tutumları ve Çocuğun Kişilik Gelişimine Etkileri.
Aile katılımının artırılması
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
GÜNÜMÜZDE ÖĞRETMENİN DEĞİŞEN ROLLERİ.
SOSYO-KÜLTÜREL YAKLAŞIM
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Kültürel Tarihsel Kuram
Sosyo-Kültürel Gelişim Kuramı Lev Semyonovich Vygotsky
Sunum transkripti:

Vygotsky’nin Bilişsel Gelişime İlişkin Görüşleri

Bir Rus bilim insanı olan Lev Vygotsky bilişsel gelişimde sosyal çevrenin önemine vurgu yapmaktadır.

Vygotsky’ye göre çocuklar öğrenmeye çevrelerindeki insanlardan başlarlar. Çocuklardaki öğrenmelerin kaynağı sosyal çevreleridir. Bilişsel gelişimin kaynağı psikolojik süreçlerden önce insanlar arası etkileşimdir.

Vygotsky’ye göre tüm psikolojik süreçler sosyal süreçlerle başlar Vygotsky’ye göre tüm psikolojik süreçler sosyal süreçlerle başlar. Sosyal etkileşimler duygu durumunuzu belirler, sosyal çevremiz statümüzü ve rollerimizi belirler.

Buna göre çocuklar diğer çocuklarla ve yetişkinlerle işbirliği yaparak öğrendiklerinde bilişsel gelişimleri beslenmektedir.

Vygotsky sosyal etkileşimi, yalnızca iş bölümü yapmanın ya da birbirinden öğrenmenin ötesinde birbirinin bilişsel yapılarını ve süreçlerini etkilemek olarak yani birlikte anlam oluşturmak olarak görmektedir.

Vygotsky’nin ortaya attığı önemli terimlerden biri de “yakınsal gelişim alanı”dır.

Yakınsal gelişim alanı, çocuğun bağımsız olarak sağlayabileceği gelişim düzeyi ile rehberlik alarak sağlayabileceği gelişim düzeyi arasındaki farktır.

Öğrenme süreci boyunca öğrenenlere öğretmen, akran, anne, baba gibi çeşitli kimseler destek olabilmektedir. Yakınsal gelişim alanının etkili olarak kullanılması için öğrenenler çok fazla bağımsız bırakılmamalı, onlara rehberlik yapılmalıdır. Bu destek ise tam gerektiği kadar ve öğrenme süreci boyunca giderek azalan biçimde olmalıdır.

Öğrenenlere sağlanan bu destek öğrenme çerçevesi olarak çevrilebilen «scaffolding» terimi ile ifade edilir. Her ne kadar Vygotsky kendi eserinde öğrenme çerçevesi terimini kullanmamış olsa da görüşleri ile uyum gösteren bu terim sık sık onun adı ile birlikte anılmaktadır.

Erken yaşta hayatını kaybeden Vygotsky, düşüncelerini tam olarak sistemleştirme olanağı bulamamıştır. Bu sebeple kuramı daha çok genel düşüncelerden oluşmaktadır.

Kaynaklar Senemoğlu, N. (2005). Gelişim Öğrenme ve Öğretim, Kuramdan Uygulamaya. Gazi Kitabevi, Ankara.