DİL GELİŞİMİ
Dil gelişimi, bilişsel ve bedensel gelişime paralel olarak yürür. Aynı yaşlardaki çocuklarda dil gelişimi benzer özellikler gösterir. Dil gelişimi, bilişsel ve bedensel gelişime paralel olarak yürür.
Dil gelişimi konusunda farklı görüşler (akımlar) vardır Dil gelişimi konusunda farklı görüşler (akımlar) vardır. Bunlardan en yaygın ikisi Davranışçı görüş ve Psiko-Linguistik görüştür.
Davranışçı Dil Gelişimi Görüşü: Dil, davranışçı öğrenme kuramlarına uygun olarak öğrenilir. Çocuk, çevreyi taklit ederek, doğru kelimeler ve cümleler söylediğinde ödüllendirilerek öğrenir.
Psiko-Linguistik Dil Gelişimi Görüşü: İnsan, dil öğrenmek için özel bir mekanizmaya sahiptir. Çocuk yürümeyi nasıl öğreniyorsa dili de öyle öğrenir.
İnsan doğuştan dil ve konuşma yeteneğiyle doğar İnsan doğuştan dil ve konuşma yeteneğiyle doğar. Önce çevresindeki sesleri dinler, bunları anlamaya ve benzerini çıkarmaya çalışır. Ardından sözcükleri kullanarak cümleler kurar, kendisini anlatmak ve çevresini anlamak için...
Çocuklarda dil gelişimi tablosu Yaş 0-3 ay 3-6 ay 6-12 ay Dil gelişimi Seslere başını çevirir. Mırıldanma ve gülümsemeyle karşılık verir. Anlaşılmaz sesler çıkarır (bababa, gagaga). İsmine yanıt verir. ”Ce" oyunu oynamaktan hoşlanır Sözcükleri taklit eder. "Hayır"a tepki verir. "Anne" ,"baba” gibi sözcükleri söyleyebilir. Kolay heceleri söyleyebilir (da, go, ga).
Çocuklarda dil gelişimi tablosu Yaş 2-18 ay 18-24 ay 24-36 ay Dil gelişimi Sözcük dağarcığı 5-20 arasındadır. Basit direktifleri takip eder. İsmine karşılık verir. Bay bay yapmak. İki basit sözcükle basit cümle kurar. Örneğin"Baba gitti". İki ya da dört sözcükle cümle kurar. Bilinen insanların, nesnelerin ismini bilir. Yaklaşık 50 sözcük bilir. İki aşamalı direktifleri takip eder. ("oyuncağını getir" ve "koltuğa koy.”) Dört- beş sözcüklük cümleler kullanır. "Neden" soru tipini kullanır, basit sorular sorar.
Çocuklarda dil gelişimi tablosu Yaş 3-4 yaş 4-5 yaş Dil gelişimi Çok sayıda sorular yöneltir. Kendine ait öyküler uydurur ve yaptıklarını anlatır. Yaklaşık beş- altı sözcüklü cümleler kurar. Zamanı algılar (yarın, daha sonra, gelecek hafta gibi) Daha uzun ve içinde ailesinin de olduğu öyküler yaratabilir. Beş sözcükten daha fazla sözcük içeren cümleler kurar. Gelecek zamanı kullanır (Örneğin; "Yarın anaokuluna gideceğim.” gibi).