ÇOCUK ve ŞİDDET.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Servisi
Advertisements

TELEVİZYON VE BİLGİSAYAR
Şİddet Muhammet GÜLER.
ANA BABA VE ERGENLİK.
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
İÇİMİZDEKİ ÇOCUK DOĞAN CÜCELOĞLU.
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
Ş İ D D E T ŞEHİTKAMİL ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ
FARKI BİRLİKTE YAŞAYALIM
ANNE-BABA ÇOCUK İLİŞKİSİ
ÇOCUK İHMALİ.
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ÖZEL TERCÜMAN LİSESİ ANAOKULUNDAN İLKÖĞRETİME SEMİNER PROGRAMI
ÇOCUKLARDA DİKKAT EKSİKLİĞİ VE VELİLERE ÖNERİLER
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
DEZAVANTAJLI VE RİSK ALTINDAKİ ÇOCUKLAR KİMLERDİR?NASIL TESPİT EDİLİR?
AKRAN BASKISI.
ERGENLİK DÖNEMİNDE ARKADAŞ ETKİSİ
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
EĞİTİM ÖĞRETİM YILI ANASINIFI VELİ SEMİNERİ
RİSKLİ DAVRANIŞLAR NEDİR?
Tutum Kişinin herhangi bir olaya ve kişiye karşı olan tutumu onun kişiliği doğrultusunda gerçekleşir. Genellikle ev dışındaki ortamlarda yaşıtları tarafından.
ÇOCUKLARDA SALDIRGANLIK VE ŞİDDET
TV – BİLGİSAYAR – CEP TELEFONU – İNTERNET VE ÇOCUK EĞİTİMİ
Çocuğun Eğitiminde Disiplin ve Sınırlar
Çocuklarda Tırnak Yeme Alışkanlığı
AKRAN ZORBALIĞI.
ENGELLİLER AİLE VE ÇEVRE
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
ANNE-BABA TUTUMLARI İLKNUR NURKAN
ÇOCUK VE AİLE İÇİ ŞİDDET
AİLE İÇİ ŞİDDET Ocak 2015.
AİLE MODELLERİ VE ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
HACI KADRİYE ARSLAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE OKULA UYUM
AİLE İÇİ ŞİDDET.
AİLE EĞİTİMİ ŞİDDETE HAYIR!.
KARTAL ATATÜRK İLKOKULU DEĞERLER EĞİTİMİ
Okullarda Şiddet ve Ailelere Düşen Görevler
ŞİDDET NEDİR???.
TV – BİLGİSAYAR – CEP TELEFONU – İNTERNET VE ÇOCUK EĞİTİMİ
BAŞARISIZ ÇOCUK BAŞARISIZLIK NEDİR? NASIL ÖNLENEBİLİR?
KİŞİLİK BOZUKLUKLARI VE GENÇLİK
AİLE MODELLERİ VE ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
OKUL KORKUSU VE BAŞ ETME YOLLARI
ŞİDDET eğilimi olan ve SUÇA itilen çocuk ve gençler
BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI. BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI.
TELEVİZYONUN ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
ÇOCUK VE SUÇ.
MURAT KARADUMAN AFYONKARAHİSAR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
"Bu proje T.C. Avrupa Birliği Bakanlığı, AB Eğitim ve Gençlik Programları Merkezi Başkanlığınca (Ulusal Ajans, yürütülen Erasmus+
OKULÖNCESİ DÖNEMDE TV VE BİLGİSAYAR KULLANIMI
İNTERNET ORTAMINDA ÇOCUĞUN CİNSEL İSTİSMARA UĞRAMASININ ÖNLENMESİ
Engelli çocuğun kardeşlerinin tepkileri
ÇOCUKLARDA SALDIRGANLIK VE ŞİDDET
ANA BABA VE ERGENLİK.
AİLE MODELLERİ VE ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Çocuklara Yönelik Şiddetin Önlenmesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÇOCUK ve ŞİDDET.
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
ESRA ÇELİK 12/A Şiddet, bireyin fiziksel, cinsel, psikolojik veya ekonomik yönden zarar görmesiyle ya da acı çekmesiyle sonuçlanan veya sonuçlanması.
Sunum transkripti:

ÇOCUK ve ŞİDDET

ŞİDDET NEDİR? Bir kişi ya da toplumun başka bir kişi ya da toplum üzerinde zorunlu kontrol ve tekrar olgusudur. Bu kontrol, fiziksel yaralanmayı içerebilir ya da içermeyebilir. -Fiziksel şiddet -Sözel şiddet -Duygusal şiddet -Ekonomik şiddet -Cinsel şiddet

Şiddetin Oluşumu ve Ortaya Çıkması Biyolojik kuram Gelişimsel ve Sosyal Öğrenme Kuramı (doğuştan var olan içgüdü- İzleyerek, sosyalizasyonda öğrenme) Değişim kuramı (yarar-maliyet ilişkisi) Kültürel dayanaklar (öğrenilmiş ve paylaşılan toplumsal değer ve davranışlar)

Çocuk Neden Şiddet Uygular ?

Aile İçi Şiddetin Çocuk Üzerindeki Etkileri Aile içi şiddet olan evlerde büyüyen çocuklar - güçlü olanın güçsüz olana vurma hakkı olduğunu - şiddet yoluyla istediklerini elde etmenin mümkün olduğunu öğrenir. Gerek şiddete doğrudan maruz kalan gerekse annesinin, babasının veya kardeşlerinin sık sık küçük düşürüldüğüne, tehdit edildiğine ya da dayak yediğine şahit olan çocuklar şiddetten olumsuz etkilenir

Aile İçi Şiddette Ailenin Çocuğa Karşı Tutumu Çocuklar anne baba arasındaki gerginliğe yol açmakla suçlanabilirler Çocuğun kavgalar sırasında taraf tutması istenebilir Çocuğun şiddet gören kişiyi koruması, rahatlaması veya sakinleştirmesi beklenebilir Çocuğun duygusal ihtiyaçları karşılanamaz; üzüntüsü, sevinci, korkusu, endişesi yetişkinler tarafından fark edilmez Evdeki mutsuzluk nedeni ile çocuğun yeme, içme, bakım ve temizlik ihtiyaçları ihmal edilebilir, okul durumu takip edilmez veya çocuğun uykuları bölünür, ders çalışamaz

Çocukta Gelişen Tepkiler Duygusal tepkiler Bilişsel tepkiler Davranışsal tepkiler Toplumsal tepkiler Fiziksel tepkiler

Duygusal Tepkiler Suçluluk duyguları Anne babasına karşı duygularında karışıklık ( sevgi ve nefreti aynı anda hissetme) Korkma (terk edilmekten, duygularını ifade etmekten, yaralanmaktan) Kızgınlık duyma Evde olan bitenlerden utanma Çaresiz ve güçsüz hissetme, depresyon

Bilişsel Tepkiler Kendi davranışları için başkalarını suçlama İstediğini yaptırmak, kızgınlığını belirtmek, güçlü hissetmek ve ihtiyaçlarını karşılamak için sevdiği insanlara vurmanın normal olduğuna inanma Düşük benlik saygısı İstediklerini ve ihtiyaçlarını belirtememe Başkalarına güvenmeme Rollerle ilgili katı yargılara sahip olma (cisiyetçi bakış açısı)

Davranışsal Tepkiler Aşırı hırçınlık, isyankarlık ve saldırganlık - İçine kapanma, pasiflik Okulda başarısızlık, okula gitmeyi reddetme - başarı için aşırı gayret Bahaneler bulma, alaycı yaklaşımlar, duygusuz davranma, donukluk, her şeyi "siyah ya da beyaz" görme Aşırı ilgi çekme davranışları, yalan söyleme Uyku sorunları, kabuslar, altını ıslatma Kontrol edilememe, sınırlarını bilmeme, yönergeleri yerine getirememe Başkalarını memnun etmek için aşırı çaba gösterme

Toplumsal Tepkiler Arkadaşlarından ve akrabalarından uzak durma İlişkilerinde genellikle kavgacı olma, çok çabuk arkadaş olup arkadaşlıklarını aniden bitirme Başkalarına güvenmekte zorluk çekme Kızgınlığını kontrol edememe, uzlaşma becerileri gösterememe Evden uzaklaşma, aşırı sosyal yaşantı Arkadaşlarına zorbalık yapma Şiddet içeren ilişkiler içine girme ve bu ilişkilerde ezen taraf olma, arkadaşlarla aşırı sert oyunlar oynama

Fiziksel Tepkiler Ağrı şikayetleri ( baş ağrısı, karın ağrısı gibi) Sinirlilik, gerginlik, kısa dikkat, yorgunluk ya da aşırı enerji Sık hastalanma, kişisel temizliğine dikkat etmeme Gelişsel gerileme, yaşından küçük davranışlara geri dönme (parmak emme, altını ıslatma) Acıya karşı duyarsızlık, kendine zarar verme ( bilerek bir yerini kesme, yakma, kafasını vurma) Tehlikeli oyunlar oynama ve etkinliklerde bulunma

Aile İçi Şiddetin Çocuk Üzerindeki Tepkilerini Azaltmak İçin Aile Neler Yapabilir? Çocuğunuzun her şeyin farkında olduğunu bilin Çocuğunuzla şiddeti konuşun Onu dinleyin ve duygularını kabul edin Çocuğunuza şiddet kullanmamayı öğretin Çocuğu aracı olarak kullanmayın Güven verin Gerektiğinde çocuğunuzun öğretmeni ile konuşun Korunmayı öğretin

Toplum, Çocuk ve Şiddet Toplum hayatında DayanakKuvvet Saldırmak  Hedef Çıkar Boğuşmak | Kural  Mücadele  ŞİDDET  İnsan ilişkileri Irk üstünlüğü Sömürmek, hak yemek DayanakHukuğun üstünlüğü  Hedef Fazilet, iyilik | Kural Yardımlaşma  ŞİDDET  İnsan ilişkileri Evrensel insanlık değerleri 

Türkiye’de Toplumsal Değişim ve Çocukta Şiddet Türkiye’de 1960’lardan sonra kırsal kesimden kentsel bölgelere göçle birlikte; Göç eden ailelerde denge bozulmaya başladı Gelir dağılımındaki eşitsizlik Kadına, çocuğa yönelik şiddet arttı Çocukta güven-sevgi kaybı, kaygılar gelişti Çocuklar erken çalışma hayatına girdi Evden kaçmalar Bağımlılıklar Şiddet Suç işleme

Okulda Şiddet Okulda şiddet; Öğrenciler arasında Öğretmenlerin öğrencilere Öğrencilerin öğretmenlere Şiddet uygulayan çocuklara yönelik verilen; Bedensel cezalar ve korkutma yöntemleri - Aşırı otoriter yaklaşım  Okuldan ve toplumdan dışlanma Şiddet ve suça yönelik davranışlar artar Kendi topluluklarını kurarlar (çeteleşme)

Şiddet ve Okul Uluslararası Sempozyum Sonuç Bildirgesi 28-30 Mart 2006/İstanbul Okullara Düşen Görev; İnsan haklarına ve onuruna saygıyı benimseyerek hayata geçirme Ev, okul ve toplum arasındaki iletişimi güçlendirme Öğrenciler ve personelin katılımıyla davranış kuralları belirleme Bireyin, gelişim dönemlerini dikkate alan disiplin önlemleri almalı Şiddete karşı net ve tutarlı bir tavır sergilemeli ve bunları görmemezlikten gelmemeli Öğrencilerin güvenliğini sağlayacak tedbirleri almalı Çocukların karar verme süreçlerine aktif katılımlarını sağlamalı

Medya, Çocuk ve Şiddet TV, sinema ya da bilgisayar oyunlarında şiddet izleme *çocuklarda saldırgan davranışlara yol açar *gerçek yaşamdaki şiddete karşı çocukları duyarsızlaştırır Dünyada 15-20 yıldır şiddet fimleri furyası var. TV’da saldırganlığı ve şiddeti kanıksatan bir kültür hakim. Bu kültür, kendi çıkarını kutsallaştıran bir kültür Çocuk kendi çıkarını ötekinin önüne geçiren bir zihinsel şartlanmayla büyüyor ve bir süre sonra ben merkezci, narsistik eğilimler ortaya çıkıyor.

Bu tür yayınları izleyen çocuklar yeterli zihin ve ruhsal gelişimi tamamlamadan ergenliği erken bitiriyorlar ama yeterince olgunlaşmıyorlar Bir özdeşim modeli olarak izlediği bu yayınlarla dünyada özellikle 90 sonrasında birçok çocuk, para, cinsellik ve uyuşturu ile erken tanışmıştır

Türkiye’de TV ve Şiddet 1995’de yapılan bir araştırmaya göre; * Bir haftalık programlarda yer alan olguların 2/3’si şiddet eylemi içermektedir. Bunların 1/3’inde de şiddet eylemi suç kapsamı içindedir * Çocukların TV izleyebileceği saatlerde şiddet kullanmaya özendirici programlar yayınlanmaktadır * Şiddet görüntüleri daha çok yabancı film ve çizgi filmde yoğunlaşmaktadır. (POKEMON) ------------------------------------------------------------------------- Ülkemizde bir kişi yaşadığı her beş saatten birini, uyku dışındaki her üç saatten birini TV izleyerek geçirmektedir. Çocukların üçte biri TV’u ailelerinin yanında izlememekte, yarısından fazlası ise izleyeceği programı kendi seçmektedir.

Medyadaki Şiddetin Çocuktaki Etkisinin Azaltılmasında Aile Neler Yapabilir? Çocuklar günde 2 saatten az TV seyretmelidir. Anne ve baba da TV izleme sürelerini kısıtlamalıdır Anne ve babalar izlenecek programları önceden seçmelidir Çocuğun odasında TV bulunmamalıdır Anne-babalar çocuklarına kendi hayatları ve toplumsal değerleri ile TV dünyası arasındaki farkı öğrenmelerinde yardımcı olabilmek için çocukları ile birlikte TV izlemelidirler Çocuklar için hazırlanmış video ve CD’ler incelenerek alınmalıdır Medyanın yerine başka seçenekler sunulmalıdır TV bebek bakıcısı olarak kullanılmamalıdır Medyada çocuk gelişimine zararlı olabilecek bir program görüldüğünde mutlaka RTÜK’e bildirilmelidir