Çatışma Çözme ve Arabuluculuk

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İZMİR YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanlığı Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Hizmetleri.
Advertisements

ÖFKEYLE BAŞ ETME.
NİÇİN ÖFKE VEYA BU KONFERANS NİYE? ACABA ÖFKELENMEMEYİ ÖĞRENSEK;
ÇATIŞMA ÇÖZME EĞİTİMİ PROGRAMI
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
Şİddet Muhammet GÜLER.
ARABULUCULUK EĞİTİMİ PROGRAMI SONUNDA
ÇATIŞMA YÖNETİMİ ..
ÖZGÜVEN NE DEMEKTİR? Kendine güvenmenin ne anlama geldiği konusunda birçok yanlış görüş vardır ve bunlar özgüven kazanmada insanın önünde engel oluştururlar.Kendi.
ÜMMÜHAN YAPAR ÖZEL GÜVENTAŞ LİSESİ P.D.R.
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
Öfke Yönetimi.
Rehberliğin Amacı ve Eğitimdeki Yeri
Hüseyin ŞİRİN Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi EYTEP ABD.
BİLİMSEL BİLGİNİN ÖZELLİKLERİ VE FEN - TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞI
PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ
ROL OYNAMA.
İLETİŞİM VE ÇATIŞMA. ÇATIŞMA HER ZAMAN HAYATIMIZDADIR Çocukken hangi oyunu oynayacağımız en büyük sorunumuzdu arkadaşlarımızla… Ailemizle süt içmemek.
ÇATIŞMANIN BASAMAKLARI
Problem Çözme Becerileri
ÖFKE VE ÖFKE YÖNETİMİ.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YOLLARI
YANSITICI DÜŞÜNME.
Yetkinlikler Yetkinlikler belirli bir görevi başarıyla yerine getirebilmek için beklenen ortak kurumsal davranış ve tutumları tanımlanmaktadırlar.
ÖFKEYLE BAŞ ETME PSİKOLOJİK DANIŞMAN.
Çatışma: Tarafların istek ve ihtiyaçlarının uymadığı için kişiler arasında ortaya çıkan sürtüşmeye çatışma denir.
Çatışma ve Çatışma Çözme
ÇATIŞMA ÇÖZME ve İLETİŞİM STRATEJİLERİ
PEER SUPPORT TEAM.
STRES VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI 1.
MERHABA.
GÖRÜŞME AŞAMALARI.
ŞİDDETİN ÖNLENMESİNDE ÖĞRENCİLERİMİZE BAZI ÖNERİLER
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Şenay ERTÜRK Psikolojik Danışman ve Rehber Öğretmen.
ÇATIŞMA NEDİR?.
ETKİLİ ÇATIŞMA ÇÖZME BASAMAKLARI
ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ
AKRAN EĞİTİMİ AKRAN ARABULUCULUĞU.
ÇORUM İSTİKLAL İLKOKULU ÇORUM İSTİKLAL İLKOKULU REHBERLİK SERVİSİ.
ÇEVRE DOSTU POŞET TASARLAYALIM
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
Kişisel rehberlik kapsamında öğrencilerin iletişim becerilerini iyileştirmeye, sorumluluk bilinci kazanmalarını, farkındalıklarını artırmaya, problem.
İŞLETMELERDE İLETİŞİM
Kişisel Rehberlik.
ÇATIŞMA YÖNETİMİ.
AMAÇ, İÇERİK VE AKADEMİK YAKLAŞIM UYGULAMA SÜRECİ BEKLENEN SONUÇLAR.
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
Sosyal Öğrenme Kuramı (Bandura)
DANIŞMANLIK Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 191.
ÖRNEK OLAY YÖNTEMİ HaZIRLAYAN: ŞİRİN KÜBRA YILDIZ
1. BİLİNÇALTI BİR HAFIZA BANKASI OLARAK HİZMET VERİR  KAYDET VE SAKLA  ÇÖZÜM ÜRET.
Psikolojik Danışma Basamakları ve Becerileri
YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,
ÇATIŞMA ÇÖZME.
ÖFKE VE ÖFKE YÖNETİMİ.
PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ
Prof. Dr. Yasemin ışıktaç
ÖFKEYLE BAŞ ETME PSİKOLOJİK DANIŞMAN RIFAT YUSUF BAHADIR.
FATMA YILDIZ REHBER ÖĞRETMEN
Hüseyin ŞİRİN Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi EYTEP ABD.
Yrd. Doç. Dr. Abdullah MERT
KİŞİLERARASI İLETİŞİM ÇATIŞMASI
İDARECİ EĞİTİMİ.
BAŞARIDA AİLENİN ROLÜ SAMET YAN. “ BAŞARI ” Nedir? Belirlenen bir hedefe ulaşılması durumu. “ BAŞARILI İNSAN ” Kimdir? Hedefine ulaşan kişi.
YAPLANDIRMACILIK VE TÜRKÇE ÖĞRETİMİ
Sunum transkripti:

Çatışma Çözme ve Arabuluculuk Ocak, 2011

Çatışma Nedir? Bir ya da birden çok kişinin herhangi bir konu üzerinde anlaş(a)madığı zaman ortaya çıkar ve insanların gereksinimleri, dürtüleri, istekleri, birbiriyle ters düştüğü zaman yaşanır.

Çatışma Kavramıyla ilgili Yeni Görüşler Çatışma günlük yaşamın bir parçasıdır. Çatışmanın kendisi olumlu ya da olumsuz değildir. Çatışmaya verilen tepkilerin yıkıcı ya da yapıcı sonuçları olabilir. Çatışmaları çözme biçimleri gelişim ve sosyal değişim için itici güç olabilir.

Çatışmanın Kaynağı Karşılanmamış Temel Gereksinimler Ait Olma Sevme-Sevilme Güç Özgürlük Eğlenme Farklı Değerler -İnançlar -Öncelikler -İlkeler Sınırlı Kaynaklar -Zaman -Para -Mal Çatışma

Çatışmaya Gösterilen Tepkiler Kaçma Çekilme İnkar Görmezlikten gelme Kavga Tehdit Saldırı Öfke Problem Çözme Anlayış Saygı Çözüm Kaybet/Kaybet Kaybet/Kazan Kaybet/Kazan Kaybet/Kaybet Kazan/Kazan

Çatışma Çözme Süreci

1.Adım Olumlu ve Etkili Bir Ortam Oluşturma Kişisel Hazırlık Zamanlama Yer Başlangıç Cümlesi

2.Adım Algıların Netleştirilmesi Sorun parçalara ayrılmalıdır. Hayali sorunlardan kaçınılmalıdır. Eğer çatışma bireylerin sahip oldukları farklı değerlerden kaynaklanıyorsa, bunlar açıklığa kavuşturulmalıdır. Etkili bir çözüme ulaşabilmek için tarafların birbirlerine ve işbirliğine gereksinimleri olduğu hatırlatılmalıdır.

Algılar Netleştirilirken; Taraflara; Önyargılardan kaçınmaları, Birbirlerinin sözünü kesmeden dikkatlice dinlemeleri, Birbirlerinin gereksinimleri ve değerlerini belirleyip, kabul etmeleri, Karşılıklı duyguların anlaşılmasına özen göstermeleri konusunda hatırlatma yapılmalı; Yanlış anlaşılmaya neden olan noktalar varsa, bunlar açıklığa kavuşturularak düzeltilmeye çalışılmalıdır.

3.Adım Kişisel ve Ortak Gereksinimlere Odaklaşma Çatışma yaşayan her iki tarafın da gereksinimleri, korkuları, istekleri, düşünceleri ve amaçları olduğu göz ardı edilmemelidir. Tarafların birbirlerini anlayabilmeleri için bunların açığa çıkarılması gerekmektedir.

4.Adım Olumlu Enerji Paylaşılmalıdır Olumlu enerji çözüme ulaşabilmek için güdüleyici bir güç kaynağıdır. Her iki taraf da sahip oldukları olumlu enerjiyi harekete geçirirlerse birbirlerini desteklerler. Olumlu enerji birlikte gelişmeyi sağlar ve ilişkiyi güçlendirir.

5.Adım Önce Geleceğe Yönelik Çalışma Yapılmalı, Sonra Geçmişte Yaşananlar Değerlendirilerek Anlaşılmaya Çalışmalıdır Şu an yaşananlar üzerine odaklanılarak gelecekle ilgili çözümler üzerinde çalışılırken geçmişte neler olduğunun farkına varılmalı ve aynı yanlışları tekrarlamaktan kaçınılmalıdır. Karşıdaki kişinin tüm kişiliğini hedef almayıp, yalnızca sorun yaratan davranışa yönelerek ‘‘Sana kızmıyorum.’’, ‘‘Senin yaptıklarına kızıyorum.’’ mesajı iletilebilmelidir.

6. Adım Seçenekler Geliştirilmelidir Kullanılan kesin ifadelerin farkında olmaya özen gösterilmeli ve bunlardan hangilerinden vazgeçilebileceği düşünülmelidir. Ortak eğilimler bulunulmaya çalışılmalıdır. Her iki tarafın çıkarlarını gözeten seçenekler bulunmaya çalışılmalıdır. Anlaşmazlıklar üzerinde durmak yerine uygulanabilir gibi görünen seçenekler üzerine odaklaşılmalıdır. İki tarafın da gereksinimlerini karşılayamayacak olan seçenekler üzerinde ısrarcı olmadan, onları bir kenara bırakarak çatışmanın büyümesi engellenmelidir.

Seçenek Üretirken Önce çatışma sırasında daha çok incinmiş olan tarafın çözüm önerileri sorulmalıdır. Anlatılanlar dikkatle dinlenmeli ve bilgi edinilmelidir. Özgürce, olabildiğince çok çözüm seçeneği üretilmeye çalışılmalıdır. Çatışmanın çözümü için anahtar olan seçenekler belirlenerek tanımlanmalıdır. Seçenekler üzerinde çalışılırken geçmişteki olumsuz yaşantılardan etkilenmemelidir.

7. Adım Uygulanabilir Seçenekler Belirlenmelidir Başarı şansı, uygulanabilirliği en yüksek olan davranışlarla ilgili görüşler belirlenmelidir. Çözüm önerilerinin her iki taraf için de adil olmasına özen gösterilmelidir. Bu çözümle ilgili seçeneklere her iki tarafın yaptığı öneriler ile ulaşılmalıdır. Çözüm seçenekleri güven verici olan eylemler önermelidir. Ortak gereksinimleri karşılayabilecek nitelikte olmalıdır.

8.Adım Her İki Taraf İçin de Doyum Sağlayacak Adil Anlaşmalar Yapılmalıdır Taraflar birbirlerine kendi isteklerini dayatmak yerine anlaşma yolları geliştirmeye, paylaşabilecekleri amaç ve çıkarlar belirlemeye özen göstermelidirler. Küçük adımlarla ilerlerken basit çözümlerden hareketle daha karmaşık uygulanabilir çözümlere ulaşılmaya çalışılmalıdır. Her iki taraf da birbirinin çıkarlarını gözetmeye özen göstermelidirler.

Bazı temel sorunlar üzerinde bazen hemen uzlaşmaya ulaşılamaz Bazı temel sorunlar üzerinde bazen hemen uzlaşmaya ulaşılamaz. Böyle durumlarda taraflar kendileri için vazgeçilmez olan temel isteklerini açıklamalıdırlar. Her iki tarafın da çözüm için üstlenebilecekleri kendi kişisel sorumlulukları belirlemeleri gerekir. Her iki taraf da çatışma çözmede kazandıkları becerileri kullanarak aralarındaki işbirliğini geliştirmeye çalışmalıdırlar.

Çatışma Yaşayan Kişileri Çözüme Ulaştırabilecek Sihirli Cümleler Sana göre en adil çözüm ne olabilir? Bu çatışma durumunu çözebilmek için neye ihtiyacın var? Bu konuda kendini iyi hissedebilmen için neler yapılabilir? İkiniz arasındaki ilişkinin düzenlenmesi için neler yapabilirsiniz? Eğer yine böyle bir çatışma durumu ile karşı karşıya gelseydiniz; nelerin daha farklı olmasını isterdiniz? Unutmayın ki, burada problemi çözmek üzere bir aradayız. Öyleyse birlikte çözümler üretmelisiniz.

Tesekkürlerimle.. ysfdmzn