KISIM 1 Bilgi İşleme Teorisi BÖLÜM 2 Duyusal, Kısa Süreli ve İşleyen Bellek.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLİŞSEL SÜREÇLER Özlem CİHANGİR
Advertisements

BİLİŞSEL SÜREÇLER Abdurrahman İNAN
Bilişsel süreçler Ömer Faruk KOCAMAN
Bilişsel Öğrenme Teorileri ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME
Tam Öğrenme Modeli (Mastery Learning)
15. BÖLÜM BİLGİYİ İŞLEME KURAMI
Beyin Temelli ve Basamaklı Öğrenme S
Öğretİm Materyallerİ Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Bilişsel Öğrenme Kuramı
Öğrenme ilkeleri Prof Dr Süheyla Ünal.
Başlıca Öğrenme Stratejileri
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
ÖĞRENME Yrd. Doç. Dr. Mukaddes Erdem H.Ü. Eğitim Fakültesi
BELLEK VE BELLEK SÜREÇLERİ
İLKÖĞRETİM KURUMLARI STANDARTLARI YAZILIMI
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar Görsel Materyallerin Katkıları Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
Öğretim Durumlarını Planlama
1 eğitimde yeni yaklaşımlar İbrahim KALYONCU Zehra Kitapçıoğlu İlköğretim Okulu Ocak 2007 Tonya Halk Eğitim Merkezi “ y e n i d e r s p r o g r a.
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Çoklu ortam mesajları hazırlanırken “zihin nasıl çalışır?” kavramı neden önemlidir ?
Öğr. Gör. Dr. Şirin KARADENİZ
Portfolyo Nedir? Portfolyo Nasıl Hazırlanır? Elektronik Portfolyo Nedir? Fatma Taşkıran.
Çoklu Ortamda Öğrenme Modeli
İkili Kodlama Kuramı Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyı.
Gestalt Kuramı Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
SINIF YÖNETİMİ.
FİZYOLOJİK PSİKOLOJİ Doç. Dr. Şenol Beşoluk.
Kişilik Kuramları Giriş ve kavramlar.
KISIM 3 Bilişsel Gelişimi Arttırma
KISIM 1 Bilgi İşleme Teorisi
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 11 Okumayı Öğrenme.
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
Probleme Dayalı Öğrenme
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
Bilişşsel Yük Kuramı Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
KISIM 3 Bilişsel Gelişimi Arttırma BÖLÜM 9 Yapılandırmacılık: Öğrenenin Bilginin Yapılandırılmasında.
KISIM 2 İnançlar ve Biliş
BÖLÜM 5 ARAÇ-GEREÇLERİN ÖĞRETİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT II. Algı açısından baktığımızda, insanın bilişsel sistemi, etrafımızdaki dünyayı gelen bilgileri  Bağlam.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT IV. İnsan beyninde kısa süreli ve uzun süreli olmak üzere iki tane bellek merkezi vardır. Kullanıcılar, internet.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
BİLİŞSEL GELİŞİM.
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
GÖRME ENGELLİLER.
Temel Eğitim Genel Müdürlüğü
Oyun ve Din Öğretimi Dr. H. Kader ZENGİN.
Teknoloji Nedir?.
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT II
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
GÖSTERİ (DEMONSTRASYON) YÖNTEMİ
Öğretim Tasarımı Analiz.
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
BİLGİ İŞLEME MODELİ.
JEROME BRUNER’in Bilişsel Gelişim Teorisi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Kültürel Tarihsel Kuram
ÖĞRENMEDE BİLİŞSEL YAKLAŞIM: BİLGİYİ İŞLEME MODELİ
ALGILAMA Duyu organlarının uyarılması akabinde oluşan ani bir ayırt ediciliktir.
PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ Problem çözme yöntemiyle öğrenme yaklaşımı, bilimsel araştırma yöntemini temel almaktadır. Bu yaklaşımın özü John dewey’ in genel.
Sunum transkripti:

KISIM 1 Bilgi İşleme Teorisi

BÖLÜM 2 Duyusal, Kısa Süreli ve İşleyen Bellek

Modal Modeli Modeller topluca bilgi işleme modelleri olarak ve ortak özellikleri de modal modeli olarak bilinmeye başlamıştır.

Duyusal Bellek ve Algı Duyusal bellek, bilgi kaybolmadan önce algısal analizler yapılabilsin diye uyarıcıyı kısa bir süre için duyu kayıtlarda tutan sistemdir.

Duyu Kayıt Bütün duyularımız bu yeteneğe – duyu kayıt – sahip olsa da araştırmalar neredeyse tamamen görme ve duyma üzerine odaklanmaktadır.

Görsel Kayıtlar

İşitsel Kayıtlar Bu alanda Darwin, Turvey ve Crowder (1972) tarafından yapılan, Sperling’in simge üzerindeki çalışmasını işitsel olarak sunulan bilgiler kullanarak tekrarlayan çalışma özellikle yararlıdır.

Duyu Kayıtlar Üzerine Yapılan Araştırmalardan Elde Edilen Çıkarımlar Duyu kayıttaki belleğin kısa süresi bizlere öğretmenlerin öğrencilere sundukları bilgi miktarını sınırlamaları gerektiğini hatırlatmaktadır.

Bilgi ve Bağlamın Algıdaki Rolü Üçüncü Bölüm’de görüleceği gibi, bilgilerimizi görselleştirmenin zor bir yolu şemalar aracılığıyla gerçekleştirilir.

Dikkat Dikkat –kişinin, eldeki göreve bilişsel kaynaklarını ayırması–, algıdan ayrı düşünülemez.

Otomatik İşlemler Otomatikliğin gelişimi üzerine yapılan araştırmalar, başlangıçta herhangi bir bilişsel etkinlik performansının beceriksizce ve yavaş olacağını göstermektedir.

Duyusal Bellek İşlemlerinin Özeti Duyusal bellek, kısa bir sürede sınırlı miktarda gelen uyarıcı üzerinde işlem yapar. Görsel kayıtlar 7 ile 9 parçalık bilgiyi 0.5 saniye boyunca tutar. İşitsel kayıtlar 5 ile 7 parçalık bilgiyi 4 saniyeye kadar tutar.

Kısa Süreli ve İşleyen Bellek Kısa süreli bellek, bilginin anlam için işlendiği yer anlamına gelir.

Kapasite ve Süre Birçok durumda, insanlar tek seferde bellekte 7 veya civarında istiften (anlamlı bilgi birimleri) fazlasını tutamazlar

Bilgiye Erişim Bu tekniğin mantığı, listede yer alan harfl erin yer almayanlara göre daha hızlı bir şekilde muhakeme edilmesi gerektiğiydi.

İşleyen Bellek Kısa süreli bellekteki işlemlerin karmaşıklığı, en göze çarpanı Baddeley (1986) olan bir dizi kuramcının işleyen bellek modelini öne sürmelerine yol açmıştır.

İşleyen Bellek ve Öğrenme Baddeley’in işleyen bellek modelini dikkate almış ve bilişsel yük kuramı olarak bilinen kurama dönüştürmüşlerdir.

Bilişsel Sinir Bilim ve İşleyen Bellek Yakın zamanlarda, bellek ve bilişin biyolojik ve sinirsel temellerine ilgi gösteren araştırmacılar bilişsel sinir bilim çalışmalarının kurulmasını sağlamıştır (Freiberg, 2006).

Sinirsel Seviye Azaltım, uyumlu bir bilişsel etkinlikle bağlantılı olan sinir hücrelerinin gelişirken diğer kullanılmayan sinir hücrelerinin budanması işlemini ifade eder.

Kabuksal Seviye Beyin zarı ve genel olarak da beyin yapısı ile ilgili bu derlememizde üstü örtülü önemli bir kavram modülerite kavramıdır.

İşleyen Bellek İşlevleri İçin Sinirsel Kanıtlar Beyin zarıyla ilgili gerçekleştirilen birçok araştırma, bilişsel kuramlarla oldukça tutarlı deliller sağlamaktadır.

İşleyen Belleğin Değerlendirilmesi Daneman ve Carpenter (1980) tarafından geliştirilen okuma kapasitesi ödevi, en çok tanınan bilişsel ölçme aracıdır.

Öğretim İçin Çıkarımlar: Dikkati Yönlendirme ve Yönetme 1. Bilgi işleme, duyusal ve kısa süreli bellekte bulunan bir “darboğaz” tarafından kısıtlanmaktadır. 2. Otomatiklik, kaynak sınırlamalarını azaltarak öğrenmeyi kolaylaştırır. 3. Algı ve dikkat, önceki bilgiler tarafından yönlendirilir. 4. Algı ve dikkat, esnek işlemlerdir. 5. Kaynak ve veri sınırlılıkları öğrenmeyi kısıtlar 6. Bütün öğrenciler “kendi kaynaklarını yönetme” konusunda teşvik edilmelidir 7. Bilgi işleme, öğrenilecek bilgi işleyen bellekte dağıtıldığında daha kolaydır

Özet Bu bölümde dikkat ve algı işlemleri gözden geçirilmektedir. Algı, gelen uyarıcıya anlam atanmasıdır. Dikkat, eldeki göreve bilişsel kaynakların tahsis edilmesidir.