ANKET YÖNTEMİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLİMSEL ARAŞTIRMA SÜRECİ
Advertisements

EĞİTİMDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Veri Toplama Teknikleri
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
KISA CEVAPLI TESTLER ve DOĞRU-YANLIŞ TESTLERİ
ULUSAL MESLEKİ BİLGİ SİSTEMİ
Çalışmada kullanılacak örneklemin seçimi
HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAMCILIKTA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BÖLÜM 6 DENETİM TESTLERİ
Araştırma Önerisi Araştırma Raporu
Nitel Araştırmalarda Görüşme
VERİ TOPLAMA TEKNİKLERİ
PSİKOLOJİNİN ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Anket Tekniği.
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
ARAŞTIRMA TASARIMI.
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 Betimleme Yöntemi Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
Örnekleme Yöntemleri Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
TOPLUM HİZMETLERİ PROGRAMI
ULUSLAR ARASI PAZARLAMA ARAŞTIRMASI
Anket Hazırlama.
Varsayımın Sınanması (Gerçekleme)
EDS462 Okul Deneyimi Dersi

ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
NİTEL VERİ TOPLAMA ARAÇLARI
SERVQUAL BEKLENTİ ANKETİNDE GEÇMİŞ DENEYİM SORGULANMALI MIDIR?
Erken çocuklukta gelişim
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri 6. Hafta- Örnekleme yöntemleri ve Anket Yrd. Doç. Dr. Bahadır Namdar Fen Bilgisi Eğitimi ABD.
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
ÖĞRENME AMAÇLARI Çeşitli veri toplama yöntemlerinin avantaj ve dezavantajlarını anlamak. Kişisel görüşme, telefonla anket ve çevrim içi anketleri.
Müşterilere Karar Vermelerinde Yardımcı Olmada Pazarlama Araştırması Kullanma Bu bölüme araştırma sürecini ele alarak başlanmaktadır. Daha sonra.
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
Bölüm 04 Veri Toplama ve Örnekleme
BİLİMSEL ARAŞTIRMALARDA VERİ
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
NİTEL ARAŞTIRMADA VERİ TOPLAMA ARAÇLARI-II
Yapılandırılmış (Denetimli, Sistematik) Gözlem Anket ve Survey.
MUHASEBE DENETİMİ 6. HAFTA.
DENEYSEL YAKLAŞIM (Kullanıcı Testleri)
Web üzerinden veri toplama ve araştırma Tacettin İnandı.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE TEKNİKLERİ
GENEL İŞLETME İŞLETMENİN AMAÇLARI
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
ANKET SÜREÇLERİ VE ANKET UYGULAMASI
VERİ TOPLAMA ARAÇLARI ANKET FORMU DÜZENLENMESİ.  Anket: Bilgi toplamak için biçimlendirilmiş veri formları…  Bilginin doğruluğu soruların niteliğine.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Örnekleme Yöntemleri
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Verilerin Toplanması ANKET
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Gözlem Gözlemin bilimde üçlü bir rolü vardır. a) Bilimin kalkış noktasıdır. Olgular arasındaki ilişkilerin kurulmasına yarayan ilk bilgilerin kaynağıdır.
EDS462/OMB504 Okul Deneyimi Dersi
Öğretimin Planlanması
EĞİTİMDE KULLANILAN ÖLÇME ARAÇLARI
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 5.DERS
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
ETKİLİ ÖĞRETMENLERİN ÖZELLİKLERİ
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Anket ve Likert Ölçekler
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Veri Toplama Araçları Anket, Gözlem vb.
İş görüşmelerinde nelere dikkat edilmeli?
Sunum transkripti:

ANKET YÖNTEMİ

Anket; Araştırma planlamasının son aşamasıdır. Örneğe seçilen bireylere uygulanan, araştırmanın amacına yönelik olarak belirlenen değişkenlerle ilgili verinin elde edildiği formdur.

Anket Yönteminin Genel Yapısı ve Özellikleri Sosyal konularda yapılan araştırmaların veri kaynağı insandır ve onlardan doğrudan bilgi alma yöntemlerinden biri de anket yöntemidir. Anket yöntemi, birinci elden yani birincil kaynaktan veri toplama biçimidir

.. Anket yönteminin temelini, bir evren ya da örneklemi oluşturan birimlerden sistematik biçimde bilgi elde edebilmek oluşturur. Bu amaçla, yazılı ya da sözlü sorular sorarak bunların yanıtlarına ulaşılmaya çalışılır. Görüşmeci ile yanıtlayıcı arasında bir tür iletişimden söz edilmektedir Veri toplama aracı anket formu olarak adlandırılır.

… Böyle bir iletişimin başarılı olabilmesi için anket formunda yer alacak soruların yazılı ya da sözlü sorulabilmesinde çeşitli faktörler göz önünde bulundurulmalıdır: Cevaplayıcıların kültür düzeyleri Cevaplayıcıların taraf tutma eğilimleri Bölgesel davranışlar Cevap vereceklerin meslekleri

Anket yöntemi ile.. Cevaplayıcıların tutum ve davranışlarından tutun da demografik özelliklerine kadar değişik türde bilgiler elde edebilmek söz konusudur Sorulacak sorulardaki esneklik ve çeşitlilik ile çok çeşitli bilgiler elde edilebilir Veriler, iletişim olanaklarının sunduğu hız ve düşük maliyetle daha çabuk ve düşük maliyetle elde edilebilir.

Anket Yönteminin Türleri Mektupla anket Telefonla anket Kişisel görüşme E-posta veya internet yoluyla anket

Mektupla (ya da e-posta ile) anket Mektupla anketin üstün yönleri; Geniş bir alanı kapsayan örnekten bilgi elde edebilmek olanağı olduğundan, her bir anket formunun maliyeti düşüktür. Çok çeşitli ve ayrıntılı konuları araştırma olanağı sağladığından esnek bir yapıya sahiptir. Anketör kullanılmadığından, cevaplayıcıların kişi etkisinde kalmamasından dolayı, yansız değerlendirme yapma olanağı vardır. Sorulara yanıt vermek için, cevaplayıcı en uygun zamanı ayırabilecek ve daha dikkatli cevaplar verebilecektir. Cevaplayıcıların kimlikleri gizli kalacağından sorulara verilecek yanıtlar daha doğru ve gerçekçi olabilecektir.

Mektupla anketin zayıf yönleri: Cevaplama oranının düşük olması genellikle karşılaşılan bir durumdur. Bu durum, maliyetleri arttırabildiği gibi cevap vermeme hatasını da yaratır. Soruları kimin yanıtlandığını saptamak olanaksızdır. Cevaplayıcıların soruları ve talimatları tam olarak anlayarak cevaplandırdıklarından emin olunamaz. Geri dönme zamanı kontrol edilemediğinden, cevap alma süreci uzayabilir. Gözlem yapma olanağı yoktur.

Telefonla Anket Başlıca üstün yönleri: Diğer anket türlerine göre daha düşük maliyetlidir Kısa bir zaman içerisinde daha fazla kişiye ulaşılabilir Telefonla görüşmelerde kişiselleşme söz konusu olduğundan, insanlar kendileriyle ilgili sorulara daha rahatlıkla ve içtenlikle yanıtlar verebilmektedir

Telefonla anketin başlıca zayıf yönleri: Sadece telefonu olanlarla görüşme yapılabilir. Uzun görüşmelere fazla olanak sağlamadığından, elde edilecek bilgilerin miktarı ve çeşidi sınırlı kalabilmektedir Gözlem olanağı yoktur. Ses tonu ve konuşma biçimi ile birçok eğilim saptanmaya çalışılır

Kişisel Görüşme Görüşmeci, cevaplayıcının bulunduğu yere gider ve anketi uygular Kişisel görüşmenin üstün yönleri: Diğer anket türlerine göre daha esnektir. Sorulacak soruların sırası değiştirilebilir. Anlaşılmayan sorular için açıklamalarda bulunabilinir Kişisel iletişim güven duygusu yaratılır, doğru yanıtlar alınmasını kolaylaştırır. Gözlem yapabilme olanağını vardır

Kişisel görüşme yönteminin zayıf yönleri: Deneyimli ve bilgili görüşmeciler gerektirdiğinden ve görüşmenin fazla zaman almasından dolayı maliyetler yüksektir Görüşmecinin etkilemesi söz konusudur

Uygun Anket Türünü Belirleme Araştırmanın amacı ve araştırma problemi göz önünde bulundurularak, hangi tür anketin en uygun olduğunu belirlemede birçok kriter değerlendirilmeye çalışılır • Soruların karmaşıklığı • Arzulanan veri miktarı • Arzulanan doğruluk • Örneklem denetimi • Harcanabilecek zaman • Kabullenilebilir cevaplamama oranı • Maliyet

Anket Türlerinin Karşılaştırılması

Mektupla Ankette Cevaplama Oranını Arttırma Cevaplayıcılar ile önceden ilişki kurarak olabildiğince güdülenmeyi ve teşviki arttırmak Cevaplayıcılara, tekrarlanan postalama ya da diğer ilişki kurma yolları ile hatırlatmalarda bulunmak

Açıklama (Takdim) Mektubu Anket formuna ek olarak bir açıklayıcı nitelikteki mektup ise mutlaka yazılmalıdır. Bu konuda dikkat edilmesi gereken noktalar şöyle sıralanabilir: • Açıklayıcı mektup mümkün ise kişiye hitap etmeli, pozisyonu ve ismi bulunmalı • En fazla iki ya da üç paragraf olmalı ve çalışmanın yararlarını açıklamalı • Cevaplayıcıların dikkatli ve sistemli biçimde seçilmiş olduğu vurgulanarak anket formunu doldurmanın önemi açıklanmalı • Verilen bilgilerin gizli tutulacağı ve cevaplayanların isimlerinin açıklanmayacağı, yalnızca ortak bir formda raporlanacağı vurgulanmalı. • Kesin bir geri gönderme tarihinin belirtilmesi olumlu etki yapabilir • Anket uygulanmasının önemini ve güvenirliğini arttırmak için kimin destek verdiğinin belirtilmesi gerekir • İstendiği takdirde, sonuçların gönderilebileceği belirtilmeli • Her açıklama mektubu, göndericinin kendi el imzasını taşımalı • Varsa parasal ve parasal olmayan ödüllerin ne olabileceği açıkça vurgulanmalı

Açıklama Mektubu Örneği

Anket Formu • Anket formu açık, kesin ve doldurulması kolay olacak biçimde düzenlenmelidir. • Biçim olarak cazip olmayan ve kötü gözüken bir anket formunun tamamlanma olasılığı düşük olacaktır. • Öğrenmek istenilen konular üzerinde yoğunlaşılmalı ve ilgisiz sorulardan kaçınılmalıdır. • Doldurma işleminin kısa süreceğinin gösterilmesi için form küçültülebilir, göze hoş gelecek biçimde tasarlanabilir ve soruların sayısı en aza indirilmeye çalışılabilir. Özellikle, tekrarlı soruların elimine edilmesine özen gösterilmelidir. Sorular hem basit tutularak hem de açıklamalar eklenerek, cevaplayıcının karşılaşacağı karmaşıklık en aza indirilmelidir. • Açıklama mektubu ve anket formu küçük bir örneklem ile test edilmelidir.

Anket Formunu İade Zarfı Araştırmacının açık adresinin bulunduğu dönüş zarfını da anket formuna eklemek, cevaplama oranını arttırıcı olumlu bir davranıştır. Maliyetleri yükselten bir etkisi olsa bile, cevaplayıcı açısından işin önemi ve ciddiyetinin algılanmasında olumlu etki yaratabilmektedir. Takip Dönmeyen anket formlarının takibi ve onlardan dönebilmesi için yapılacak çalışmalar toplam dönme oranını arttırıcı niteliktedir.

Soru Formu Düzenleme Soru formu ya da anket formu düzenlemek en önemli sorunlardandır. Uygun biçimde oluşturulmuş bir soru formu, veri toplamayı ve etkili analiz için cevapları standartlaştırmayı kolaylaştırabilir. Düzgün ifade edilmiş sorular sayesinde deneklerin, anketörlerin neyi öğrenmeye çalıştığını anlamaları ve sorulara mümkün olduğunca bilinçli ve doğru cevap vermeleri sağlanır.