OBEZİTEDE BİLİŞSEL DAVRANIŞÇI TERAPİLER Psikolog Gözde Coşkun Antalya Halk Sağlığı Müdürlüğü.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yaşam kalitesini korumak Alkol hakkında faydalı bilgiler
Advertisements

TED ANTALYA KOLEJİ PDR SERVİSİ
ÖFKE DUYGUSUNUN TANINMASI VE KONTROL EDİLMESİ
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE BESLENME EĞİTİMİ
OBEZİTE.
DİYABETTE BESLENME TEDAVİSİ
Yeni Yılda Beslenme Önerileri
Aşırı Sınav Kaygısı Yard.Doç.Dr.M.Zeki ILGAR
DENGELİ YAŞAM PROGRAMI
DİYABET Diyabet tedavisinin amacı kan şekeri düzeyinizi normal sınırlar içerisinde tutarak, kısa veya uzun dönemde oluşabilecek sağlık sorunlarını önlemek.
Verimli Ders Çalışma F.N.Ç.A.L. REHBERLİK SERVİSİ
ERGENLİK DÖNEMİ BESLENME.
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
MERSİN SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ EĞİTİM ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ
BAŞARIYA GİDEN YOLDA “VERİMLİ ÇALIŞMA”
AŞIRI SINAV KAYGISI.
ÇOCUĞA SINIR KOYMAK (OCAK 2012)
HİJYEN VE SAĞLIKLI YAŞAM
BESLENME, HAREKETLİ YAŞAM VE HİJYEN Dyt. MELTEM MUTLU İZMİR İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ.
OBEZİTEDE DAVRANIŞ TEDAVİSİ ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ BULAŞICI OLMAYAN HASTALIKLAR VE PROGRAMLAR ŞUBESİ.
OKULDA DİABET (ORTAOKUL LİSE)
SAĞLIĞIMIZI KORUYABİLİRİZ
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
Psikolog Oya KARAALİ AKTAŞ
NİKOTİN BAĞIMLILIĞININ PSİKOLOJİK VE DAVRANIŞ BOYUTU
Çağın Hastalığı Obezite ve Sağlıklı Yaşam
OLUMLU DAVRANIŞ GELİŞTİRMEDE
OBEZİTE İLE MÜCADELE.
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
STRES VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI 1.
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
HOŞGELDİNİZ.
Vücudun iskelet kasları tarafından oluşturulan her türlü hareketi sonucu enerji harcamasıdır. FİZİKSEL AKTİVİTE.
BESLENME.
BESLENME REHBERİ 2.
SAĞLIKLI BİR HAYAT İÇİN GENEL ÖNERİLER
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN İLKELERİ
SINAV KAYGISI KAYGI KAYGI; üzüntü, sıkıntı, korku, başarısızlık duygusu, sonucu bilememe ve yargılanma gibi heyecanların birini veya çoğunu içerebilir.
SINAV KAYGISI SEMİNERİNE HOŞGELDİNİZ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
“BESLENME DOSTU OKUL” PROJESİ
1 Sağlık SlaytlarıSağlık Slaytları Sağlık Slaytları
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA TEKNİKLERİ
YEME BOZUKLUKLARI OBEZİTE ANOREKSİYA NEVROZA BLUMİYA NEVROZA.
OBEZİTE (Şişmanlık).
STRES VE STRES TEPKİLERİ
ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMEK
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA TEKNİKLERİ
BAĞIMLI KİŞİLİK VE İNTERNET BAĞIMLILIĞI
Yaşlı Bakım Ekonomisinin Gelişmesinde Üniversitelerin Rolü
SINAV KAYGISI. SINAV KAYGISI NEDİR? Sınav kaygısı,sınav öncesinde başlayan Sınav kaygısı,sınav öncesinde başlayan farklı,fiziksel ve psikolojik tepkilerle.
BÖLÜM 11 ORTA ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE FİZİKSEL GELİŞİM.
VERİMLİ VE PLANLI DERS ÇALIŞMA CUMHURİYET ANADOLU LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ.
KONTROL ETMEK YA DA KONTROL EDİLMEK !
PSİKOHİPNOTERAPİ Tahir Özakkaş MD.,PhD Psikiyatrist-Psikoterapist
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
BAŞARIYA GİDEN YOLDA “VERİMLİ ÇALIŞMA”. Verimli ders çalışma amaç doğrultusunda planlı ve programlı çalışmaktır. Verimli ders çalışmak sadece ders.
SAĞLIKLI YAŞAMIN KORUNMASI Hazırlayan = Yakup Çelik
Çağımızın Sağlık Problemi Obezite
Yrd. Doç. Dr. TÜLAY KUZLU AYYILDIZ 2016
Şeker Tüketİmİ ve SağlIk
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
BAŞARIYA GİDEN YOLDA “VERİMLİ ÇALIŞMA”. Verimli ders çalışma amaç doğrultusunda planlı ve programlı çalışmaktır. Verimli ders çalışmak sadece ders.
BAŞARIYA GİDEN YOLDA “VERİMLİ ÇALIŞMA”
STRES YÖNETİMİ
BAŞARIYA GİDEN YOLDA “VERİMLİ ÇALIŞMA”
BAŞARIYA GİDEN YOLDA “VERİMLİ ÇALIŞMA”
Sunum transkripti:

OBEZİTEDE BİLİŞSEL DAVRANIŞÇI TERAPİLER Psikolog Gözde Coşkun Antalya Halk Sağlığı Müdürlüğü

B ILIŞSEL DAVRANıŞÇı TERAPILER ; Obezite gibi söz konusu sorunu devam ettiren süreçlerin bilişsel yapısını ele alır. Kalıcı değişimi önleyen bilişsel ve davranışçı mekanizmaları değiştirmeyi hedefler.

Belirlenen hedefe ulaşmada ve sürdürmede bilişsel ve davranışsal yöntemler kombinasyonunu uygular.

Davranış terapisinin üç temel özelliği vardır: Amaca yöneliktir:ölçülebilir, değerlendirilebilir hedefler amaç olarak belirlenir. Süreç yönelimlidir: bireyler değişim için yapmaları gereken şeyleri, ne zaman, kiminle, nerede, nasıl yapacaklarını belirlerler. Küçük değişimlere odaklanır: “Daha zor hedefler için daha basit adımların başarılması gereklidir.”

Obezitede psikolojik faktörlere bakış ve psikoterapi bileşenleri: Davranış değiştirmeye yönelik teknikler. Kayıt tutma Uyaran kontrolü Davranışçı müdahaleler Ödül mekanizmasının kullanılması

Fonksiyonel olmayan düşünce ve inançların değişimine yönelik teknikler. Bilişsel yeniden yapılandırma

D AVRANıŞ DEĞIŞIMINE YÖNELIK TEKNIKLER Kayıt Tutma: Değişimin ilk basamağıdır. “Sorun davranışın” belirlenmesini sağlar.

Kişinin yaşam koşullarına uygun “hedef davranışın” belirlenmesini sağlar. İzlemi kolaylaştırır. Tedavinin etkinliğinin değerlendirilmesini sağlar. Hedeflenen kiloya ulaşıldığında kilonun korunmasında yardımcı olur.

ZAMANDURUMDÜŞÜNCEYEMEK 08.15Kahvaltı SofrasıBugündiyete başlıcaktım yapamadım, ben zaten hiçbir şeyi başaramam. 5 dilim ekmek 3 dilim peynir 5 zeytin Omlet 5 kaşık reçel 9.30Ablamla kavga ettim. Ev işlerinde bana hiçbir zaman yardımcı olmuyor. Bir paket bisküvi. Kahve 11.00Ders çalışıyordum. Şu sınavı bir türlü geçemiyorum. 2 fincan çay. 100 gr çekirdek. Bir çikolata. ………..………….…………..………..

E TKINLIK TABLOSU Yürüyüş Sabah ve akşam yarımşar saat ……..Akşam yarım saat Spor Hareketleri……Sabah ve akşam evde 20 şer dakika Sabah 20 dakika Ev İşleriToplamda 1 saat ev temizliği Yarım saat balkon temizliği Yarım saat mutfak işleri ………

Uyaran Kontrolü: Yemek yerken başka bir aktivitede bulunmamak. Yemek yemeyi evin bir bölümü ve mümkünse belirli bir masa ve düzenle sınırlı tutmak. Yemek yerken sadece yenilecek miktarda yiyeceği sofrada tutmak.

Yemeği porsiyonlar halinde, sofra düzeninde ve tabaktan yemek. “Tehlikeli yiyecek ve içecekleri” evde bulundurmamak. Alışverişe liste yaparak, planlı ve tok karnına çıkmak.

Davranışçı Müdahaleler: Kilo kaybını engelleyen sorun davranışların, hedefe yönelik altarnetif davranışlarla değiştirilmesi. Danışan için sorun davranışın hangi durumlarda ortaya çıktığı kayıtlardan anlaşılacaktır.

Bu davranışa yönelik alternatif davranışlar da danışan ile birlikte kararlaştırılmalıdır. Danışanın yemek için duyduğu karşı konulması güç isteği frenlemesine yardımcı olacaktır. Alternatif davranışlar, danışanın öz güveninin artmasına da yardımcı olacaktır.

Ödül Mekanizmasının Kullanılması: Hedefe yönelik davranışın ödül ile pekiştirilmesi. Ödüllendirilecek davranışın kilo vermek yerine diyet ve fiziksel aktivite programına uyum sürecindeki gayrete odaklanması gerekmektedir.

Ödüllendirilecek davranışın kolay ulaşılabilir hedefleri takip etmesi ve ödül olarak yiyeceklerin kullanılmaması gerekir. Ödülün ne olacağı ve hangi davranışı takip edeceği danışan ile birlikte belirlenmelidir.

F ONKSIYONEL OLMAYAN DÜŞÜNCE VE INANÇLARıN DEĞIŞIMINE YÖNELIK TEKNIKLER Bilişsel Yeniden Yapılandırılma: Kilo kaybı için engelleyici bilgi ve innaçların, gerçeğe uygun olanlarla değiştirilmesidir. Psiko-eğitim bilişsel yeniden yapılandırmanın ilk aşamasıdır.

Kilo kontrolü, sağlıklı beslenme ilkeleri ve fiziksel aktivite düzeyinin arttırılması ile ilgili kişinin anlayabileceği düzeyde bilgi aktarılması önemlidir. Kilo sorununun sürmesine yol açan faktörler tanıtılmalı ve bu faktörlerin danışan için geçerli olup olmadığı birlikte araştırılmalıdır.

Olumsuz duygularla başa çıkma (kaygı, öfke, üzüntü vb.) yolu olarak yeme davranışı… “Ya hep ya hiç” tarzı düşünme biçimi (ya diyete bütün kuralları ile uymalıyım ya da en ufak bir kaçamakta diyeti tamamen bırakırım)

Olumluyu azımsama ( Sadece 3 kilo verdim o kadar çaba boşunaydı) Mutlak kurallar koymak ( -meli, -malı ekleri) Aşırı genelleme (Hiçbir zaman kilo vermeyi başaramayacağım, şimdiye kadar bu kaçıncı denemem) Etiketleme (çok şişmanım, işe yaramaz biriyim, iradesizin tekiyim)

«Bir diğer insanı, geldiği kültür, yaşadığı ortam, içinde bulunduğu koşullar, sahip olduğu duygu, düşünce ve inançlar açısından biricik olduğunu unutmadan, empatik yaklaşımla tanımaya çalışmalı ve tedavi yöntemlerini O’nun ihtiyaçlarına göre şekillendirmeliyiz.» Unutmayınız ki, en etkin tedavi yöntemi bile hasta ile karşılıklı kurulan iyi bir ilişki ve iş birliği olmaksızın işe yaramaz.

DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜRLER