Recep ŞAHAN/Kurucaşile Müftüsü ALLAH’TAN UTANIN Vaaz Vaaz ÜLÜĞÜ Recep ŞAHAN/Kurucaşile Müftüsü 15.01.2016/ Kurucaşile
«الحياء شعبة من الإيمان»:«HAYA İMANDAN BİR ŞUBEDİR» Utanma –haya duygusu Ancak HAYA kavramının iyi anlaşılması lazım. Bunun için de yine Efendimiz’e kulak vermek durumundayız. «الحياء شعبة من الإيمان»:«HAYA İMANDAN BİR ŞUBEDİR» «الحياء من الإيمان ، والإيمان في الجنة»:Haya İmandandır, İman da cennettedir.واه أحمد والترمذي « إِنَّ لِكُلِّ دِينٍ خُلُقًا وَخُلُقُ الإِسْلاَمِ الْحَيَاءُ »:Her dinin bir ahlakı var islamın ahlakı ise HAYADIR (İbn Mace)
«إذا لم تستحي فاصنع ما شئت» «Utanmıyorsan dilediğini yap» (Buhari) Haya/utanma ile alakalı zikrettiğimiz bu hadislerden sonra şimdi bu sohbetimizde ele alacağımız Hz.İbni Mesud(ra)’tan nakledilen hadis-i şerife geçebiliriz..
“Allah’tan hakkıyla Haya edin” buyurdu. Biz de: عن ابن مسعود رضِىَ اللّهُ عَنْهُ قال: قالَ رسولُ اللّه صلى الله عليه وسلم : اسْتَحْيُوا مِنْ اللّهِ حَق الحَيَاءِ ، قُلْنَا يا رَسُولَ اللّهِ إنَّا نَسْتَحِى وَالْحَمْدُللّهِ. قَالَ: لَيْسَ ذاكَ، ولكِنْ اْلاسْتِحْيَاءَ مِنَ اللّهِ حَقَّ الحَيَاءِ أنْ تَحْفَظَ الرَّأسَ وَمَا وَعَى ، وَالْبَطْنَ وَمَا حَوَى ، وَتَتَذَكَّرَ المَوْتَ وَالْبِلى ، وَمَنْ أرَادَ ااْلاخِرَةَ تَرَكَ زِينَةَ الدُّنْيَا ، فَمَنْ فَعَلَ ذلِكَ فَقَدِ اسْتَحْيَا مِنَ اللّهِ حَقَّ الْحََيَاءِ. Abdullah ibn-i Mes’ud (ra)’den rivayete göre Resulullah (sav) şöyle demiştir: “Allah’tan hakkıyla Haya edin” buyurdu. Biz de: “Ey Allah’ın Resulü! Hamd olsun biz hakkıyla haya etmeye çalışıyoruz” dedik. Resulullah (sav) buyurdu ki: “O sizin anladığınız utanma hissi değildir! Allah’tan gereği biçimde haya etmek demek; 1-Baş ve başta bulunan organlarla, 2-Karın ve karnın içerisine aldığı organları her türlü günah ve haramlardan korumak, 3-Ölümü ve toprak altında çürümeyi daima hatırlamaktır. 4-Ahireti isteyen, dünyanın süsünü bırakır. Kim bu şekilde davranırsa Allah’tan gereği biçimde haya etmiş olur.” Tirmizi,Kıyame,24
T.C. KURUCAŞİLE MÜFTÜLÜĞÜ Bu hadis-i şerif bize bir ölçü koyuyor. Allah’tan haya etmek laf ile olmuyor. Nitekim hadiste “Allah’tan hakkıyla haya edin” denilerek hakiki utanmanın nasıl olması gerektiğine vurgu yapılıyor. İşte hadisten anlıyoruz ki hadiste sayılacak olanlar yerine getirilirse Allahtan hakkıyla haya edilmiş olur.
أنْ تَحْفَظَ الرَّأسَ وَمَا وَعَى T.C. KURUCAŞİLE MÜFTÜLÜĞÜ أنْ تَحْفَظَ الرَّأسَ وَمَا وَعَى 1-Başı ve başta bulunan organları korumak. Vücudumuzun baş kısmında hangi organlar var? 1-SECDE YAPILIR: O halde bize emanet olarak verilen bedenimizin bir parçası olan başımız secdeli olmalı.Allah’a secde halinde olmalı. Yani SECDELİ /NAMAZLI bir alın sahibi Allah’tan haya ediyor demektir.
حي علي الصلوة Haydi namaza! T.C. KURUCAŞİLE MÜFTÜLÜĞÜ حي علي الصلوة Haydi namaza! Günde 5 defa sana yapılan bu DAVETe kayıtsız kalabilir misin? . Hala kayıtsız kalıyorsan nasıl olur da Allah’tan haya ediyorum dersin.. .
2-GÖZÜ KORUMAK: Bakılması haram olanlara bakmayarak göz korunmuş olur. T.C. KURUCAŞİLE MÜFTÜLÜĞÜ 2-GÖZÜ KORUMAK: Bakılması haram olanlara bakmayarak göz korunmuş olur. … قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ … وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ Mü'min erkeklere/kadınlara da söyle, bakışlarını (yasak) olandan çevirsinler,.. Nur24/30-31
Ve bilmediğin bir şeyin peşinden gitme! Çünkü, T.C. KURUCAŞİLE MÜFTÜLÜĞÜ Ve bilmediğin bir şeyin peşinden gitme! Çünkü, وَلاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً «Ve bilmediğin bir şeyin peşinden gitme! Çünkü kulak, göz ve gönül; bütün bunlar (hesap günü) ondan dolayı sorguya çekilecektir.» İsra17/36
T.C. KURUCAŞİLE MÜFTÜLÜĞÜ 3-KULAĞI KORUMAK: Duyulması haram olanları duymayarak göz korunmuş olur. Yani göz gibi kulak da harama kapalı olmalıdır. إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولا …Çünkü kulak, göz ve gönül; bütün bunlar (hesap günü) ondan dolayı sorguya çekilecektir.» İsra17/36
يَا أَيُّهَا النَّاسُ كُلُواْ مِمَّا فِي الأَرْضِ حَلاَلاً طَيِّباً T.C. KURUCAŞİLE MÜFTÜLÜĞÜ 4-AĞZI-DİLİ KORUMAK: Ağız ve dil de giren ve çıkandan sorumludur. Allah’tan haya eden kişi dilini yalan, YALANCI ŞAHİTLİK,dedi kodu, iftira gibi mümine asla yakışmayan sözlerden uzak tutar.. Ağız girenden,dil çıkandan sorumludur. Efendimiz’in «bana iki şeyi garanti edin cenneti garanti edeyim,1-Dil,2-Tenasül uzvu» hadisini hatırlayalım.. يَا أَيُّهَا النَّاسُ كُلُواْ مِمَّا فِي الأَرْضِ حَلاَلاً طَيِّباً «Ey insanlık! Yeryüzündeki helal ve temiz olan her şeyden yararlanın! Şeytanın izinden gitmeyin! Çünkü o sizin apaçık düşmanınızdır..» Bakara2/168 (Ayrıca bkz. Bakara2 /172)
T.C. KURUCAŞİLE MÜFTÜLÜĞÜ YALAN ve TAKVA يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا «Siz ey iman edenler! Allah'a karşı sorumlu davranın ve sözü yerinde ve dosdoğru söyleyin!» Bakınız ayetin ilk kısmında, geçen hafta(08.01.2016) anlattığımız konu olan TAKVA geçti: -اتَّقُوا اللَّهَ -Ey iman edenler! Sorumluluğunuzun bilincinde olun.. Allaha karşı günah işlemekten sakının..takvalı olmak demek yalan konuşmamak demektir aynı zamanda.. “Onlar, yalana şahitlik etmeyen, faydasız boş bir şeyle karşılaştıkları zaman, vakar ve hoşgörü ile geçip gidenlerdir.” Furkan 25/72 وَالَّذِينَ لَا يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا
T.C. KURUCAŞİLE MÜFTÜLÜĞÜ YALAN ATEŞE GÖTÜRÜR عَن ابْنِ مَسْعُودٍ رضي اللَّه عنه عن النَّبِيَّ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم قال : « إِنَّ الصَّدْقَ يَهْدِي إِلَى الْبِرِّ وَإِنَّ الْبِرَّ يَهْدِي إِلَى الجَنَّةِ ، وَإِنَّ الرَّجُلَ ليصْدُقُ حَتَّى يُكتَبَ عِنْدَ اللَّهِ صِدِّيقاً ، وإِنَّ الْكَذِبَ يَهْدِي إِلَى الفجُورِ وَإِنَّ الفجُورَ يَهْدِي إِلَى النَّارِ ، وَإِنَّ الرَّجُلَ لَيَكْذِبُ حَتَّى يُكتَبَ عِنْدَ اللَّهِ كَذَّاباً İbnu Mes'ud (r.a.) anlatıyor: "Rasulullah (s.a.v.) buyurdular ki: "Sıdk insanı birr'e (Allah'ı razı, edecek iyiliğe) götürür, birr de cennete götürür. Kişi, doğru söyler ve doğruyu arar da sonunda Allah'ın indinde sıddîk (doğru sözlü) diye kaydedilir. Yalan da kişiyi haddi aşmaya götürür. Haddi aşmak da ateşe götürür. Kişi yalan söyler ve yalanı araştırır da sonunda Allah'ın indinde yalancı diye kaydedilir." (Buhari,Edeb 78/69)
T.C. KURUCAŞİLE MÜFTÜLÜĞÜ 5-BAŞ ÖRTÜSÜ-TESETTÜR Sohbetimizde ele aldığımız hadis-i şerifte “baş ve başa bağlı organları korumak” ifadesini anlatırken, Hanımlarımızın tesettürlerinin bir parçası olan baş örtüsü (ki kur’an buna Hımar/Humur der (Nur 24/31) konusu da burada zikredilmelidir.
وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ T.C. KURUCAŞİLE MÜFTÜLÜĞÜ وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ “…Baş örtülerini, yakalarının üzerine (kadar) örtsünler....” (Nur24/31) Ayetteki خُمُرِ kelimesi başörtüsü manasınadır. Hımar’ın çoğuludur. Hımar, lugat olarak tereddütsüz başla ilgilidir.. Bu manada aklı örttüğü için de İçkiye yine aynı kökten gelen el-Hamr denilir (bkz.Maide5/90).
T.C. KURUCAŞİLE MÜFTÜLÜĞÜ NOT:Bazı çevreler ayette RA’S(BAŞ) geçmediği için bu başörtüsü değil göğüs örtüsü manasınadır derler. Azıcık lugata baksalardı bu kelimenin sadece başla alakalı olduğunu görürlerdi. Kaldıki mesela Tükçede kullandığımız Yazma, yaşmak, atkı, bürgü, bürümcek, çarşaf, eşarp, tülbent..kelimeleri neyle alakalı? Baş ile. Ama içinde baş geçmiyor…
2-Karın ve karında bulunan organları korumak. T.C. KURUCAŞİLE MÜFTÜLÜĞÜ أنْ تَحْفَظَ وَالْبَطْنَ وَمَا حَوَى 2-Karın ve karında bulunan organları korumak. Karın bölgemizde hangi organlar var? 1-MİDE: Allah’tan haya ettiğini iddia eden kişi midesine haram lokma indirmez,haram yiyip haram içmez. يَٓا اَيُّهَا الَّذ۪ينَ اٰمَنُوا لَا تَأْكُلُٓوا اَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ اِلَّٓا اَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ وَلَا تَقْتُلُٓوا اَنْفُسَكُمْۜ “Ey iman edenler! Mallarınızı aranızda batıl yollarla yemeyin. Ancak karşılıklı rıza ile yapılan ticaretle olursa başka. Kendinizi helak etmeyin...”(Nisa4/29) NOT:Helal ve temiz olanlardan yiyiniz :Bkz.Bakara 2/168; bk, Nahl, 16/116; A’raf,7/32; Bakara, 2/278-279, Maide, 5/90-91; Necm, 53/39; En’am, 6/151-153; İsra, 17/22-3., Mâide 5/88
İçki-Kumar Şeytan İşi Pisliktir T.C. KURUCAŞİLE MÜFTÜLÜĞÜ İçki-Kumar Şeytan İşi Pisliktir يَٓا اَيُّهَا الَّذ۪ينَ اٰمَنُٓوا اِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْاَنْصَابُ وَالْاَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ “Ey iman edenler! (Aklı örten) içki (ve benzeri şeyler), kumar, dikili taşlar ve fal okları ancak, şeytan işi birer pisliktir. Onlardan kaçının ki kurtuluşa eresiniz.” Maide5/90
Piyango-Loto-Toto- At Yarışı vs. Kumardır T.C. KURUCAŞİLE MÜFTÜLÜĞÜ Piyango-Loto-Toto- At Yarışı vs. Kumardır Piyango da kumardır ve haramdır. Adı Milli de olsa kumardır..Haramdır.. Ve Şeytan işi birer pisliktirler.(bkz. Maide 5/90) Allah’tan utanıyorum diyen müslüman asla bunları yapmaz..
T.C. KURUCAŞİLE MÜFTÜLÜĞÜ YETİM MALI YEMEK ااِنَّ الَّذ۪ينَ يَأْكُلُونَ اَمْوَالَ الْيَتَامٰى ظُلْماً اِنَّمَا يَأْكُلُونَ ف۪ي بُطُونِهِمْ نَاراًۜ وَسَيَصْلَوْنَ سَع۪ير “Yetimlerin mallarını haksız yere yiyenler, ancak ve ancak karınlarını doldurasıya ateş yemiş olurlar ve zaten onlar çılgın bir ateşe (cehenneme) gireceklerdir”.Nisa4/10
T.C. KURUCAŞİLE MÜFTÜLÜĞÜ FAİZ HARAMDIR الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لاَ يَقُومُونَ إِلاَّ كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُواْ إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا وَأَحَلَّ اللّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا “Faiz yiyenler, ancak şeytanın çarptığı kimsenin kalktığı gibi kalkarlar. Bu, onların, "Alış veriş de faiz gibidir" demelerinden dolayıdır. Oysa Allah alışverişi helal, faizi haram kılmıştır. “.. Bakara2/275
HADİS-İ ŞERİF الراشي والمرتشي والرائش في النار T.C. KURUCAŞİLE MÜFTÜLÜĞÜ RÜŞVET ALAN DA VEREN DE ATEŞTEDİR HADİS-İ ŞERİF الراشي والمرتشي والرائش في النار “Rüşvet alan da veren de Cehennemdedir” لعن الله الراشي والمرتشي والرائش (رواه أحمد والطبراني) “Rüşvet alana, veren ve vasıta olana(komisyoncu) Allah lanet etmiştir.”
MÜŞTERİYİ ALDATMA? ÖLÇÜ VE TARTIDA HİLE T.C. KURUCAŞİLE MÜFTÜLÜĞÜ MÜŞTERİYİ ALDATMA? ÖLÇÜ VE TARTIDA HİLE Mutaffifin 83/1-6 وَيْلٌ لِلْمُطَفِّف۪ينَۙ ﴿١﴾ اَلَّذ۪ينَ اِذَا اكْتَالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَۘ ﴿٢﴾ وَاِذَا كَالُوهُمْ اَوْ وَزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَۜ ﴿٣﴾ اَلَا يَظُنُّ اُو۬لٰٓئِكَ اَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَۙ ﴿٤﴾ لِيَوْمٍ عَظ۪يمٍۙ ﴿٥﴾ يَوْمَ يَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعَالَم۪ينَۜ ﴿٦﴾ 1-Ölçüde ve tartıda hile yapanların vay haline! 2-Onlar insanlardan (bir şey) ölçüp aldıkları zaman, tam ölçerler. ﴾3-Fakat, kendileri onlara bir şey ölçüp, yahut tartıp verdikleri zaman eksik ölçüp tartarlar. 4- Onlar,yeniden diriltileceklerini sanmıyorlar mı? 5-büyük bir gün için, 6-insanların, âlemlerin Rabbinin huzurunda duracakları gün.
وَتَتَذَكَّرَ المَوْتَ وَالْبِلى T.C. KURUCAŞİLE MÜFTÜLÜĞÜ وَتَتَذَكَّرَ المَوْتَ وَالْبِلى 3-Ölümü ve toprak altında çürümeyi daima hatırlamaktır. . Allah’tan haya eden kişinin üçüncü özelliği de Ölüm ve sonrasını asla unutmamasıdır. Zira asıl hayat ölümle başlıyor.Ölünce günahları düzeltme şansın yok. Artık hasad zamanı yaklaşıyor..
وَمَنْ أرَادَ ااْلاخِرَةَ تَرَكَ زِينَةَ الدُّنْيَا T.C. KURUCAŞİLE MÜFTÜLÜĞÜ وَمَنْ أرَادَ ااْلاخِرَةَ تَرَكَ زِينَةَ الدُّنْيَا 4-Ahireti isteyip dünyanın süsünü terk etmek (Dünyanın geçici nimetlerine aldanmamaktır) Allah’tan haya eden kişi,Dünya da misafir-yolcu olduğunu unutmaz. Hep ahiret merkezli düşünür ve ahiret merkezli yaşar. Dünyaya dalıp ahiretini mahvetmez. Dengelidir. وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَلَا تَنسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا «Gel sen Allah'ın sana verdiklerini doğru yolda harcayarak ahiret yurdunun (mutlulu"ğunu) ara, üstelik dünyadan da nasibini unutma! .» Kasas 28/77
Allah’tan hakkıyla haya eden kişi şu dört özelliği taşır: T.C. KURUCAŞİLE MÜFTÜLÜĞÜ Allah’tan hakkıyla haya eden kişi şu dört özelliği taşır: 1-Başı ve başta bulunan organları günahlardan korur. 2-Karın ve karında bulunan organları günahlardan korur. 3-Ölümü ve toprak altında çürümeyi daima hatırlar. 4-Dünyanın geçici nimetlerine aldanmaz. ÖZETLE
www.recepsahan.net ‘den İndirebilirsiniz&izleyebilirsiniz Bu vaazı www.recepsahan.net ‘den İndirebilirsiniz&izleyebilirsiniz Kurucaşile Müftülüğü SUNDU www.kurucasilemuftulugu.gov.tr