10-14 Yaş Gelişim Dönemi ve Çocukla İletişim

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İSMİN HALLERİ 1.YALIN HAL 2.YÖNELME HALİ 3.BULUNMA HALİ 4.AYRILMA HALİ
Advertisements

ADIN YERİNE KULLANILAN SÖZCÜKLER
Bu sözleri hiç duydunuz mu?
ERGENLERLE SAĞLIKLI İLETİŞİM
duyduğunu anlayabilmesi için basit bir yöntem önermiş;
ÇATALCA ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
Bir süre önce, başka bir kadınla çıkmaya başladım ve bu aslında
Ilk göz ağrım.
REHBERLİK SERVİSİ SUNAR
ÇOCUKLA İLETİŞİMDE KULLANILAN DİL.
ZÜBEYDE HANIM ANAOKULU
4-5 YAŞ ÇOCUĞUNUN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
KABUL EDEMEM.
OLAYLARI OLUŞ SIRASINA KOYMA Mustafa BİLGE Yenişehir/MERSİN
ANNE-BABA ÇOCUK İLETİŞİMİ
ERGENLİK AİLEDE İLETİŞİM
Hikmet SIRMA.
Önemli Günlerim Ayşe Beril Heral.
SINIF YÖNETİMİ “ÇOCUK EĞİTİMİ Mİ ANNE-BABA EĞİTİMİ Mİ?”
ÇOCUKLARIMIZI NASIL KORURUZ
HOŞGELDİNİZ.
ANNE BABA TUTUMLARI.
BABALAR VE KIZLARI.
AİLE TUTUMLARI VE ÇOCUĞU ANLAMAK REHBERLİK SERVİSİ
ANAOKULUNA UYUM SÜRECİNDE ANNE ÇOCUK İLİŞKİSİ
Şiddetle itiraz ettim: "Ama ben seni seviyorum!!!"
HAYIR DEMEYİ ÖĞRENELİM Erkan İLGÜN Rehber Öğretmen
OLUMLU DAVRANIŞ GELİŞTİRMEDE
ÖZENLİ KULLANIM Hazırlayan NEHİR OR 1 / C.
HATALI ANNE BABA TUTUMLARI
BAŞARI VE MOTİVASYON.
NESLİHAN PEKÖZ REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK 1.SINIF
YARDIM ETME Amaç : Öğrencilerin yardım etme duygularının geliştirilmesi Düzey : 1. sınıf ve üstü Materyal: Yazı tahtası,kalem,fon kağıdı Süre.
ETKİLİ ÖĞRETMENLİK NEDİR
Eğitimin anlamından bahsedile bilir eğitimde çocuğun özgür iradesinin de olması gerektiği vurgulana bilir ÇOCUĞA SINIR KOYMAK.
CÜMLEDE ANLAM 1.SORU: Aşağıdaki cümlelerin hangisinde küçümseme anlamı vardır? A.Bütün gün uğraştım ,ödevlerimi hala bitiremedim B.İnsanlara zor zamanlarında.
ETKİLİ ANNE-BABA-ÇOCUK İLETİŞİMİ
ÇOCUĞUNUZ BİR HATA YAPTIĞINDA UYGULAMANIZ GEREKEN 8 ŞEY.
İLETİŞİM BECERİLERİ KARATAY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
ÇOCUKLA İLETİŞİM KURMAK
YEDİEYLÜL İLKOKULU Kişisel Sınırlarımız
ÇOCUK VE AİLE İÇİ ŞİDDET
ETKİLİ İLETİŞİM.
Engelli Çocukların Ailelerine Öneriler
Şenay ERTÜRK Psikolojik Danışman ve Rehber Öğretmen.
İLETİŞİM BECERİLERİ SEMİNERİ
SORUN YOKTUR BAKIŞ AÇILARI VARDIR.
BEN DİLİ SEN DİLİ.
T.C MEB MUSTAFA PARS İLKOKULU EĞİTİM -ÖĞRETİM YILI
7 Günlük, 7 Aylık, 7 Yıllık EVLİLİK
ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMEK
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR
Pozitif psikoloji İletişim becerileri.
1. SINIF VELİSİ OLMAK.
HAYIR DEMEK HERŞEYİ ÇÖZERMİ?
n Düzey: n Düzey: Lise 1. Sınıf öğrencileri n Genel Hedef: n Genel Hedef: Karar verme becerisini geliştirmelerini sağlayabilme. n Oturum Sayısı: n Oturum.
Her cümlede işi yapan bir varlık ya da varlıklar mutlaka vardır. Cümlede işi yapan bu varlığa denir. özne Özne, cümlenin bazen başında bazen de ortasında.
VURUR YÜZE İFADESİ TEOG ZAMANI GELMİŞ BİTANESİ
ULUDAĞ İLKÖĞRETİM OKULU
BİRİKİM YAPACAĞIM.
İLETİŞİM.
HAYIR DİYEBİLİRİM.
AİLE TUTUMLARI ve ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
NOKTALAMA İŞARETLERİNİ TANIYALIM
İLETİŞİM NEDİR?. İLETİŞİM NEDİR? İLETİŞİM: Duygu,düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır. Bu sürecin amacı.
İLETİŞİM ANA-BABA TUTUMLARI
Sunum transkripti:

10-14 Yaş Gelişim Dönemi ve Çocukla İletişim RASATHANE ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

Duyguları İfade Etmede Çocuğa Yardım Duyguları reddetmek yerine, Duyguları isimlendirin… Çocuk: Kaplumbağam ölmüş. Oysa bu sabah yaşıyordu. Baba: Bu kadar üzülme tatlım. Çocuk: (Ağlamaya başlar.) Baba: Kes şunu sana başka bir kaplumbağa alırım. Bak çok mantıksız davranıyorsun… Çocuk :Başka bir tane istemiyorum. Çocuk: Kaplumbağam ölmüş. Oysa bu sabah yaşıyordu. Baba: Yoo,olamaz ne kadar kötü! Çocuk: Obenim arkadaşımdı. Baba: İkiniz beraber bayağı iyi vakit geçiriyordunuz. Çocuk: Onu her gün beslerdim. Baba: O kaplumbağayı gerçekten seviyordun.

Açıklama ve mantık yerine… Çocuğa istediklerini bir hayal dünyasında sunun… Çocuklar elde edemeyecekleri bir şey istediklerinde, yetişkinler çocunlukla, çocukların isteklerine ulaşamamalarına mantıklı açıklamalar getirerek karşılık verirler. Ama çocuklar, çoğu kez, ne kadar çok açıklama yaparsak o kadar isyankar davranırlar. Bazen, sadece, bir şeyi ne kadar çok istediğinizi anlayan birinin olması, gerçeği kabullenmeyi kolaylaştırır.

Sorular ve öğütler yerine……. Bir sözcükle onaylayın….(öyle mi? Hımmm) Çocuk: Biri yeni kırmızı kalemimi almış. Anne: Öyle mi? Çocuk: Tuvalete giderken sıramın üzerindeydi. Döndüğümde yoktu. Anne: Hımmmm….. Çocuk: Bu izinsiz alınan üçüncü kalemim oldu. Anne: Yaaa… Çocuk: Bundan sonra sınıftan çıkarken kalemimi sıranın içine saklayacağım… Anne: Anlıyorum… Çocuk: Biri yeni kırmızı kalemimi almış. Anne: Kaybetmediğine emin misin? Çocuk: Hayır kaybetmedim tuvalete giderken sıramın üzerindeydi. Anne:Eğer eşyalarını orada bırakırsan ne olacağını bekliyorsun ki? Önceden de eşyaların başkaları tarafından alınmıştı. Bu ilk değil ki? Sana her zaman söylüyorum “değerli eşyalarını çantanın içine koy.” Senin sorunun beni hiçbir zaman dinlememen. Çocuk: Üfff rahat bırak beni! Anne: Küüstahlaşma…

Herhangi biri tarafından sorgulandığı, suçlandığı veya öğüt verildiği zaman, çocuğun yapıcı ve olumlu düşünmesi zordur. Basit “yaa, hımm, anlıyorum” bile bazen çok işe yarıyor. Bu tür onaylamalar, anlayışlı, sıcak bir “hıhımm” la da pekiştirildiğinde, çocuğa kendi düşünce ve duygularını keşfetmesi için ortam hazırlar ve kendi çözümlerine ulaşmasını sağlar.

Burada önemli olan ebeveynin gördüğünü söyleyerek, sorunu dile getirerek, gerektiğinde çocuğu bilgilendirerek ve kendi duygularını yansıtarak işbirliği içine girmesidir. Anne babanın kendisini çocuğun yerine koyduğunda yapacağı yaklaşım, suçlama ve tehdit içermeyeceğinden çocuğa, karşısında olmak yerine onun yanında olduğu mesajını verecekir.

Anlatın (küvete su dolduran çocuk örneği) Bunun yerine… Ona durumu anlatın… Ne kadar sorumsuzsun. Her seferinde küveti doldurmaya başlıyorsun ve sonra unutup gidiyorsun. Evi su basmasını mı istiyorsun? Ali küvetteki su taşmak üzere…

Bilgi Verin Bilgi verin… Bunun yerine…. Duvarların üzerine yazı yazılmaz, yazı yazmak için kağıt kullanılır… Eğer bir kez daha seni duvara yazı yazarken yakalarsam popona şaplağı yiyeceksin…

Bilgi verilmesini kabullenmek, suçlamaya katlanmaktan daha kolaydır Bilgi verilmesini kabullenmek, suçlamaya katlanmaktan daha kolaydır. Çocuklar olup biten hakkında bilgilendirildikleri zaman çoğunlukla, yapılması gerekeni anlarlar.

Bir Sözcükle Özetleyin… Bunun yerine…. Bir sözcükle özetleyin… Şu haline bak! Yine öğle yemeğini yanına almadan gidiyorsun. Bedenine bağlı olmasaydı, kafanı bile unuturdun heralde… Ayşe,… Öğle yemeğin… Ayrıntılardan arındırılmış mesajlar, çocuğun sorununun çözümüne yönelik davranmasını hızlandırır.

Bunun yerine…(sen dili) Kendi duygularınızdan söz edin…(ben dili) Çok kabasın her zaman sözümü kesiyorsun… Çocuk: Baba benimle top oynar mısın? Baba: Her akşam aynı şey! Bıktım artık! Şımarık bir çocuk gibi konuşuyorsun! Bir şey söylemeye başlayıp da bir türlü sonunu getiremediğim zaman çok rahatsız oluyorum… Çocuk: Baba benimle top oynar mısın? Baba:Bu akşam çok yorgunum. İstersen oyun oynamayı başka bir akşama erteleyelim.

Örnek Durum: Bir vidayı sıkmanız gerekiyor fakat tornavidayı alet çantanızda bulamıyorsunuz. Çocuğunuzun da onun için aldığınız oyuncak bir alet çantası olmasına rağmen o her defasında sizinkiyle oynuyor ve yerine koymuyor. Duygularınızı sert ama çocuğun kişiliğine saldırıda bulunmadan açıkça belirtin: “Alet çantası dağınık olduğunda ve aradıklarımı bulamadığımda çok sinirleniyorum.” Beklentilerinizi açıkça belirtin: “Alet çantamdakilerin kullanıldıktan sonra yerine konulmasını beklerim” Çocuğa hatalarını nasıl düzeltebileceğini gösterin: “Aletleri şu biçimde yerine koymanı istiyorum.” Seçenek sunun: “Ya aletleri kullanır yerine koyarsın ya da aletleri kullanma hakkını kaybedersin, kararı sen ver.” Harekete geçin: Çocuk: “Alet kutusu neden kilitli?” Baba: “Sence neden olabilir?”

Katılımınız için teşekkür ederiz… 