ANLAMA TEKNİKLERİ I: OKUMA EĞİTİMİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
HIZLI OKUMA TEKNİKLERİ
Advertisements

.Duyu Organlarımız . Hilal Demiraslan 7/B 355.
GÖRME OPTİĞİ VE GÖRMENİN NÖROFİZYOLOJİSİ
DUYU ORGANLARI
SAĞLIK Sağlık Okuryazarlığı - Görme Sistemi -.
DUYU ORGANLARIMIZ
SINIF ORTAMININ FİZİKSEL ÖZELLİKLERİ Fiziksel ortamın önemi nedir?
DUYU ORGANLARIMIZ.
DUYU ORGANLARIMIZ HAZIRLAYAN : HALİL PEHLEVAN
Görme keskinliği Hacimli görme Renkli görme İllüzyonlar
MESLEKİ REHBERLİK PDR SERVİSİ «Büyüyünce Ne Olacaksın»
SINIF ORTAMININ FİZİKSEL ÖZELLİKLERİ Dr. Mustafa Aydın BAŞAR.
VELİ ORYANTASYON ÇALIŞMASI ( EKİM 2012) DİYARBAKIR
‘VERİMLİ ÇALIŞMA’.
OKUMA ÖĞRENME ALANI Yrd. Doç. Dr. Dilek BELET.
Dr. Hasan Özder Hizmetiçi eğitim
BÖLÜM 4 BEBEKLİKTE FİZİKSEL GELİŞİM. BÖLÜM 4 BEBEKLİKTE FİZİKSEL GELİŞİM.
BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
Öz et.
GÖZ (Organum visus) Göz ışığı algılayabilecek şekilde özelleşmiş foto reseptörlere sahip bir organdır. Koruyucu yapılar ile algılamada görevli yapılardan.
GÖRME OLAYI VE IŞIK HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
DUYU ORGANLARI.
Göz modelinde görüntünün oluşması
OKUMANIN İLKELERİ.
DUYU ORGANLARI Vücudumuza dış ortamdan gelen bilgiler ,duyu organları yoluyla sinir sistemine taşınır.Yaşanan değişiklikleri ve uyarıları alıp sinir.
Gözün yapsı Göz, göz çukurunda bulunan, iri bir bilye büyüklüğünde, görmeyi sağlayan küremsi bir organdır. Göz, ışığı geçirmeye ve kırmaya elverişli üç tabakanın birleşmesinden.
Öğretim Teknolojileri ve İletişim Süreci
ETKİLİ OKUMA.
GÖZ.
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 6. SINIFLAR
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
EĞİTİMDE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ FEN BİLGİSİ ÖĞRETMELİĞİ
KONU: OKUMA ALIŞKANLIĞI
Doğru Çalışma Yöntemleri
GÖZ ANATOMİ VE FİZYOLOJİSİNE GİRİŞ
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
YAZMA ÖĞRENME ALANI Yrd. Doç Dr. Özcan PALAVAN. YAZMA NEDİR? Yazma, bireylerin konuşma ve düşüncelerini yazılı olarak anlatmalarıdır.
PSİKOLOJİ İLE DİĞER BİLİM DALLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
BAŞARININ SIRLARI.
TÜMCE(CÜMLE) Duygularımızı, düşüncelerimizi, tam olarak anlatan sözcük ya da sözcük öbeklerine TÜMCE denir.
OKUMANIN İLKELERİ.
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI
ANLAMA TEKNİKLERİ: OKUMA EĞİTİMİ
ÜNİTENİN ÖRÜNTÜSÜ FİZİKSEL ORTAMIN DEĞİŞKENLERİ FİZİKSEL ORTAMIN ÖNEMİ
İŞ ETİĞİ VE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ETİK ALGILARINI ÖLÇMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA.
Gözün yapısı Görme olayı Göz kusurları
GEOMETRİK OPTİK GÖZ VE OPTİK AYGITLAR.
EĞİTİMDE İLETİŞİM SÜRECİ
4 .BÖLÜM Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Geliştirmede Öğretmen Nitelikleri Ve Öğretmen Yetiştirme Ahmet ATAÇ- Cihan ÇAKMAK – Gülenaz SELÇUK – İhsan.
DUYU ORGANLARIMIZ.
REHBERLİK SERVİSİ.
BRAİLLE YAZI SİSTEMİNDE KULLANILAN ARAÇ VE GEREÇLER
GÖZÜN YAPISI.
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Materyal Geliştirme Aracı Olarak Bilgisayarlar
GÖRME OLAYI VE GÖZ.
DUYU ORGANLARIMIZ HAZIRLAYAN : HALİL PEHLEVAN.
Bölüm 5 İLETİŞİM VE EĞİTİM
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Eğitim programında ders kitabının yeri. Planlı, programlı olmayan hiçbir öğrenme etkinliği eğitim programının kapsam alanına giremez. Planlı, programlı.
TÜRKÇE ÖGRETİMİ. YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİ TÜRKÇE EĞİTİM SEVİYELERİ TÜRKÇE EĞİTİM SEVİYELERİ A1 A1 A2 A2 B1 B1 B2 B2 C1 C1 C2 C2.
Doğru Çalışma Yöntemleri
GÖRME DUYUSU ÖĞR.GÖR.CEM SAMUT.
İKNA SÜRECİ.
Göz Küresi: Göz; ortalama 2,5 cm çapında küre şeklindedir. En dışta, beyaz sklera tabakasının tam ortasında saat camı şeklinde kornea (1) tabakası bulunur.
Sunum transkripti:

ANLAMA TEKNİKLERİ I: OKUMA EĞİTİMİ YRD.DOÇ.DR. GÖKHAN ARI

OKUMA BECERİSİ A. OKUMA EĞİTİMİNİN FİZİKİ UNSURLARI 1. GÖZÜN YAPISI 2. NETLİK ALANI, NETLİK AÇISI, OKUMA MESAFESİ, SESLE İLGİLİ UZUVLAR B. OKUMA EĞİTİMİNİN ZİHNİ UNSURLARI

GÖZÜN YAPISI

GÖZÜN YAPISI 1. KORNEA Yoğun, jel kıvamlı bir maddedir. Gözün korunmasını sağlar. Homojendir. Işığın kırıldığı ilk bölümdür.

GÖZÜN YAPISI 2. AKÖZ HUMOR (SULU SIVI) Bu sıvı yapı kornea ile çevrilidir ve lense benzer bir yapıdır.

GÖZÜN YAPISI 3. İRİS Göze ışığın girişini kontrol eden yapıdır. Retinada oluşacak imaj için ışık miktarını belirler. Parlak ortamlarda küçülen iris, gözün dışarıdan bakıldığında renkli olarak görülen yapısıdır.

GÖZÜN YAPISI 4. LENS (GÖZ MERCEĞİ) Retinada görüntünün netleşmesini kontrol eder.

GÖZÜN YAPISI 5. SİLİYER KASLAR Lensin incelip kasılmasını sağlar. Bunlar kasılırsa lens incelir. Siliyer kasların hareketleri, retinaya düşen görüntünün netliği ya da bulanıklığını artırır/azaltır. İnsan vücudunda en fazla çalışan ve en çok yaşlanan (10 yaşından itibaren) kaslardır (Uyumanın sebeplerinden birisidir.

GÖZÜN YAPISI 6. VİTRÖZ HUMOR Jel kıvamlı ve gözün yuvarlaklığını sağlayan yapıdır.

GÖZÜN YAPISI 7. RETİNA Işığa duyarlı yapıdır. Siyahtır. Görme alıcılarına sahip iki tip alıcı vardır: koni, basil. Koniler, gündüz; basiller, gece görüşünü sağlar. Koniler, renkleri görür; basiller, renkleri göremez, ayırt edemez.

GÖZÜN YAPISI 8. SARI NOKTA (MAKULA) Retina üzerinde kör noktaya yakın bir mesafede yer alan son derece küçük bir yapıdır. Görüntünün azami (maksimum) ve net oluştuğu yerdir.

GÖZÜN YAPISI 9. GÖRME SİNİRİ Retinaya düşen görüntüyü beyne götürür. Bu sinirin retinadan çıktığı bölge kör noktadır. Burada koni ve basiller yer almaz. Beyinde sinirlerden alınan görüntünün algılanması birincil görme merkezi (görme gerçekleşir) ve duyusal görme merkezinde (beynin arka bölgesi) değerlendirilip yorumlanır.

OKUMA NETLİK ALANI (aktif görme alanı) NETLİK AÇISI (13-19 derece-2 derece 16 dk) OKUMA MESAFESİ (30-40 cm) OKUMA ORTAMI (ısı, ışık, gölge…)

OKUMA BECERİSİ OKUMA EĞİTİMİNİN ZİHNİ UNSURLARI 1. görüntü 2. görüntü tanıma 3. görüntü yorum alanı 4. okuma merkezi

OKUMA ÖĞRENİMİ SÜRECİ Okuma öğrenimi süreci, değişik aşamalardan oluşmaktadır. Bunlar; Dildeki seslerin akustik analizi, Harflerin optik analizi, Ses-harf ilişkilerini tanıma ve beyne yerleştirme, Harf ve harf kombinasyonlarının sözcük oluşturmaları, Sözcük ve cümlelerin anlamlarını anlama.

OKUMANIN İLKELERİ Okuma anlam kurma sürecidir. Okuma akıcı olmalıdır. Okunan yazının konusunu/temasını saptamak, Anlaşılmayan kelime ve cümleleri anlamak, Yazının ana fikrini bulmak, Yazının yardımcı fikirlerini anlamak, Yazının genel yapısını anlamak. Okuma akıcı olmalıdır. Harf tanımlama, kelime tanıma, kelime ayırt etme Okuma stratejik olmalıdır. Okuma motivasyonu gerektirir. Okuma devamlı gelişen bir eylemdir. Okuma bir iletişim kurmadır.

OKUMADA ÖĞRETMENE YÖNELİK UNSURLAR 1. Okuma eğitimi sürekli ve planlı olarak yapılan bir eğitimle gelişir. 2. Okumada kullanılan strateji ve yöntemler önemlidir. 3. Öğretmen okuma güçlüklerini oluşturan fizyolojik sebepleri (görme bozukluğu vs) bilmelidir. 4. Okumayı engelleyebilecek psikolojik etkenleri bilmelidir.

OKUMADA ÖĞRETMENE YÖNELİK UNSURLAR 5. Öğretmen, sınıf içi tutum ve davranışlarına dikkat etmelidir. 6. Öğretmen, okuma eğitimini çocuğun kişilik gelişmesi yönünde kurmalı ve geliştirmelidir. 7. Öğretmen, sınıftaki farklı okuma düzeyinde olan çocukları belirlemeli, gelişime göre okuma planlaması yapmalıdır. 8. Öğretmen tasarlama, uygulama ve değerlendirme faaliyetlerini düzenli olarak yapmalıdır.

OKUMADA ÖĞRETMENE YÖNELİK UNSURLAR 9. Öğretmen okumada anlama ve yorumlama sorularını iyi düzenlemelidir. 10. Okuma ile kelime dağarcığını geliştirmeye çalışmalıdır. 11. Okuma metinlerini ihtiyaca ve gelişime uygun ölçütleri göz önünde bulundurarak seçmelidir. 12. Okuma alışkanlığı kazandıracak ve geliştirecek uygulamalar yapmalı ve modeller geliştirmelidir.

OKUMADA ÖĞRENCİYE YÖNELİK UNSURLAR 1. Bu metni/kitabı niçin okuyorum? 2. Bu metni/kitabı kim, niçin yazmış olabilir? 3. Yazarın anlatmak istediklerini anlar mıyım? 4. Bu metni/kitabı okumadan önce onun hakkında düşünmeli miyim? 5. Okuduğum düşüncelerin doğruluğunu başka kaynaklardan kontrol etmeli miyim?

OKUMADA ÖĞRENCİYE YÖNELİK UNSURLAR 6. Bu metindeki/kitaptaki gerçeklerle benim yaşadığım çevrenin gerçekleri arasında nasıl bir ilgi var? 7. Okuduğum metindeki/kitaptaki düşünceleri başkalarıyla tartışabilir miyim?