Sakatlık ve Siyaset Sakat hareketi hemen her ülkede hak temelli diğer toplumsal hareketlere göre neden daha zor örgütlenmektedir?

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Rekabet hukuku, mal ve hizmet piyasalarında rekabetin korunması amacına yönelik olarak oluşturulan kurallar üzerine inşa edilmiş bir hukuk dalıdır.
Advertisements

Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
Uluslararası İnsan Hakları Hukukuna Giriş 15 Ekim 2012 – AFYON.
Özürlü ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Engellilerin Haklarına İlişkin BM Sözleşmesi
ENGELLİLERİN EĞİTİMİ VE İSTİHDAMINDA YENİ PERSPEKTİFLER
AB ÜYELİĞİNİN TÜRK VATANDAŞLARINA FAYDALARI
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
Ayrımcılık Yasağı ve Güncel Biçimleri
Birleşmiş Milletler Engelli Hakları Sözleşmesi Işığında Mevzuata Bir Bakış Av. Güler POLAT.
AB GENÇLİK( YOUTH ) PROGRAMI
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
ENGELLİ OLMAK SUÇ DEĞİL
Yrd. Doç. Dr. İdil Işıl GÜL 9 Kasım 2012, Ayfonkarahisar.
Anayasal Vergilendirme İlkeleri
ERİŞİLEBİLİRLİK Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
2. Sağlık hizmetleri.
ULUSAL İSTİHDAM STRATEJİSİ EYLEM PLANLARI ( ) Özel Politika Gerektiren Grupların İstihdamının Artırılması 24 Aralık 2014.
AVRUPA BİRLİĞİNDE ÜYELİK
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
15 Ekim 2012 Afyonkarahisar ENGELLİLERİN HAKLARINA İLİŞKİN SÖZLEŞMENİN UYGULANMASININ TEŞVİK EDİLMESİ VE İZLENMESİNE İLİŞKİN ULUSLARARASI VE ULUSAL MEKANİZMALAR.
Karar kimin? Zihinsel ve psikososyal engellilerin hukuki ehliyet hakkı
ENGELLİ BİREYLERİN BAKIMI
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük 1945 SONRASI İNSAN HAK VE ÖZGÜRLÜKLERİ
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
EĞİTİM HAKKI.
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
5. Ulusal Meslek Yüksekokulları Müdürleri Toplantısı 1. Komisyon Raporu Meslek Yüksekokullarında İşyeri Eğitimi -İşyeri eğitiminin planlanması ve kredilendirilmesi.
ULUSAL YETERLİLİK SİSTEMİ KALİTE GÜVENCESİ
İnsan Hakları Nedir? İnsan hakları, olmadığı koşulda, kişilerin insan olarak onurlarıyla yaşabilmelerinin mümkün olmadığı temel ilkelerdir. İnsan hakları.
Kütahya Aile ve Sosyal Politikalar
ETİK SÖZLEŞME.
1 20 EKİM 2004, ANKARA T. Uzm. Deniz YANIK Lisans ve Sözleşmeler Dairesi Başkanlığı TELEKOMÜNİKASYON KURUMU TÜRKİYE’DE TELEKOMÜNİKASYON POLİTİKASI ALANINDA.
Mustafa ÖZÜNLÜ Kamu Yönetimi Bilim Uzmanı Mart 2015 Ürgüp/NEVŞEHİR
EŞİT BİR EĞİTİM İÇİN ENGELSİZ KAMPÜS
Eğitim ve Hukuk.
Bilişim Suçlarıyla İlgili Mevzuat 2- AB’ye Uyum. Avrupa Birliği’ne uyum sürecinde Bilişim suçları ve güvenliği ile ilgili Türkiye’yi bağlayan bir başka.
Birleşmiş Milletler Engellilerin Haklarına İlişkin Sözleşme’nin İzlenmesi (BMEHS) Kapka Panayotova Bağımsız Yaşam Gençlik Yaz Okulu İstanbul, Türkiye 2.
BEN OLMADAN BENİM ADIMA HİÇ BİR ŞEY! Bağımsız Yaşam hareketinin merkezinde “engelli bireyler” in kendileri vardır. Engelli bireyler, kendi hayatlarına.
ÇOCUK HAKLARI SÖZLEŞMESİ
Sosyal Güvenlik Hukuku 1. Ders
Özürlü Öğrenci Birimleri Engelsiz Üniversite Birimleri 17.MAYIS.2010 Prof. Dr. Bülbin Sucuoğlu
Eşitlik İlkesini Uygula
Sivil toplum kuruluşlarının ve sendikaların ayrımcılıkla mücadeledeki rolü Burcu Yeşiladalı İstanbul Bilgi Üniversitesi İnsan Hakları.
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ SEMİNERİ. EĞİTİM HAKKI Özel gereksinimi ve/veya engeli olan ya da olmayan tüm çocuklar eğitim hakkından yararlanma özgürlüğüne.
Çocuk Hakları Konusunda Türkiye'de Yapılan Çalışmalar.
Haklarımı Biliyorum, Düşüncelerimi Açıklıyorum
KAMU HUKUKUNDA ÇOCUK HAKLARI ÇOCUĞUN ANAYASAL TEMEL HAKLARI
Yrd Doç Dr Turhan ŞALVA İş Sağlığı ve Güvenliği
ÖMER HALİSDEMİR ÜNİVERSİTESİ
Özel Gereksinimli Bireyler için Haklar ve Hizmetler
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
3. ÜNİTE TÜRKİYE’DE ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMİ İLE İLGİLİ ÖRGÜTLENME VE MEVZUAT.
YASALAR VE ÖZEL EĞİTİM.
AYRIMCILIK.
ÜLKEMİZDE NÜFUS / Eğitim ve Çalışma Hakkı
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
İnsan Hakları Nedir? İnsan hakları, olmadığı koşulda, kişilerin insan olarak onurlarıyla yaşabilmelerinin mümkün olmadığı temel ilkelerdir. İnsan hakları.
3 Aralık Dünya Engelliler Günü
Konu : Accessible Tourism (Erişilebilir Turizm) DİLARA BAHTİYAR.
SOSYAL BİLGİLER AMACINA ULAŞMAK İÇİN NELER YAPMIŞTIR
Sağlık Bilimleri Fakültesi
HUKUKUN DALLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
Doç.Dr.Mehmet Merve ÖZAYDIN
Sağlık Bilimleri Fakültesi
CEDAW Her iki cinsten birinin aşağılığı veya üstünlüğü fikrine veya kadın ile erkeğin kalıplaşmış rollerine dayalı ön yargıların, geleneksel ve diğer.
12. Hafta Ders İçeriğinin Başlıkları
Sunum transkripti:

Sakatlık ve Siyaset Sakat hareketi hemen her ülkede hak temelli diğer toplumsal hareketlere göre neden daha zor örgütlenmektedir?

Bir Toplumsal Hareket olarak Sakatlık Mücadelesinin Temel Eksenleri 1.Sakatlığın yeniden tanımlanması: Sağlamcı ideolojinin ifşası 2.Sakatlığın bir güçsüzlük olarak değil, aktif bir vatandaşlık olarak tartışılması: Sakatlar adına sakat olmayanların karar vermesinin eleştirilmesi 3.Mekânın erişilebilir kılınması: Kentin nasıl organize edileceğinin sınırları

ABD ve Britanya’da Sakatlık Hareketi  Ed Roberts: Berkeley’deki ilk sakat öğrenci, Bağımsız Yaşam Hareketinin Babası olarak anılıyor. Judith Heumann: New York City’nin İlk tekerlekli sandalyeli öğretmeni UPIAS: Sakatlığın Temel İlkeleri Bildirgesi

Bir Toplumsal Hareket olarak Sakatlığın Diğer Hak Temelli Arayışlardan Farkları Nelerdir?  Bir kimlik siyasetine tam olarak karşılık gelmez.  Sakat kişinin kendine yönelik algısı  Farklı sakatlıkların farklı ihtiyaçları  Kabul ve destek görme potansiyeli mevcutken, iane (yardım) mantığı çerçevesine sıkışmıştır  Örgütlenmeden kaynaklı güçlükler

Türkiye’de Sakat Hareketi  Merkezi ve Yerel Yönetimler:  Otoriter ve güçlü devlet - zayıf ve bağımlı yerellik  Sosyal Politikalar:  Tıbbi modelin hakimiyeti  Neo-liberal politikaların genel etkisi  STK’ların Örgütlenme Biçimi  Dayanışmacı değil, rekabetçi birliktelik

Son Dönem Gelişmeler (1990 sonrası)  Siyasi gündeme yansımalar  ÖZİDA’nın kuruluşu ve Özürlüler Yasası  AB ve BM etkisi Üyelik süreci / Engelli Hakları Sözleşmesi  Toplumsal Hareketlere yansımalar  Engelliler.biz, sakatlar erişim gibi platformlar / Görece hak temelli bazı oluşumlar

Sonuç yerine  Disiplinler arası bir yaklaşım ile alınabilir bir akademik alan.  Kentsel erişilebilirliğe sosyal boyut kazandırılması  İnsan türünün ve bedeninin imkanları ve sınırları: örneğin sibernetik ve protezler

Sakatlığa Dayalı Ayrımcılıkla Mücadelede Hukukun Rolü Türkiye’de sakatlara ilişkin yasal düzenlemeler nelerdir ve uygulamadaki sorunlar nasıl aşılabilir?

Hukuk ve Sakatlık  Toplumsal hayatı düzenleyen norm ya da kurallar olarak hukuk  Kişilerin (gerçek veya tüzel) hukuken suç veya hukuka aykırı davranışlarını emir, yasak ve izin ile düzenler  Ulusal –Uluslararası Hukuk Ayrımı  İnsan hakları hukuku söz konusu olduğunda konunun muhatabı genelde Devlet’tir. Örneğin: insan hakları hukuku devletlere “engelli çocukların eğitim hakkından tam ve eşit şekilde yararlanması için gerekli tedbirleri almaları”nı emreder.

Tıbbi Yaklaşım ve Hukuk  Cezai sorumluluk, fiil ehliyeti, sosyal yardım ve hizmetlere duyulan ihtiyaç gibi düzenlemelerle sınırlı  Neyi yapamazlar neyi yapabilirler üzerine kurulu dar bir anlayış: sorunun kaynağını kişi ise çözümü de kişidedir. Dolayısıyla sakatlara hak sahipleri olarak yaklaşılamaz.  Toplumsal ‘Muafiyet’: fayda amaçlı gibi görünen ama kişinin toplumsal hayattan dışlanmasına neden olan bir durum.  Kişinin sadece sınırlılıklarına, eksikliklerine ve hastalıklarına odaklanan tıp biliminden farklı olarak hukuk, kişinin bedeninin ve zihninin ötesine geçerek toplumsal hayatı düzenlemek ve kişinin potansiyelini azami ölçüde geliştirebileceği özgürleştirici bir hayat yaratmak iddiasındadır.

İnsan Hakları Yaklaşımı  Hak özgürlüklerin herkes için güvence altına alınması.  1990’lardan sonra hak arayışı geçmişe nazaran daha ileri düzeyde:  Dayanışma ağlarının güçlenmesi tek başına zor olan hak mücadelesine imkan tanımıştır.  Türkiye’nin BM’in Engelli Hakları Sözleşmesini (2006 BM / 2009 Türkiye) imzalaması ve onaylaması

Sakatlık ve Türkiye’de Hukuki Uygulama Alanı (I)  BM Sözleşmesi Öncesi  Belediyeler Tip İmar Yönetmeliği (1999) «kamusal mekanlara erişilebilirlik açısından önemli»  2005 Özürlüler Kanunu: «Doğuştan veya sonradan herhangi bir nedenle bedensel, zihinsel, ruhsal, duyusal ve sosyal yeteneklerini çeşitli derecelerde kaybetmesi nedeniyle toplumsal yaşama uyum sağlama ve günlük gereksinimlerini karşılama güçlükleri olan ve korunma, bakım, rehabilitasyon, danışmanlık ve destek hizmetlerine ihtiyaç duyan kişi» « Kamu kurum ve kuruluşlarına ait mevcut resmî yapılar, mevcut tüm yol, kaldırım, yaya geçidi, açık ve yeşil alanlar, spor alanları ve benzeri sosyal ve kültürel alt yapı alanları ile gerçek ve tüzel kişiler tarafından yapılmış ve umuma açık hizmet veren her türlü yapılar bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren yedi yıl içinde özürlülerin erişebilirliğine uygun duruma getirilir.»

Çalışma Hayatında Sakat Çalıştırma Kotasına İlişkin Veriler (2013)

Sakatlık ve Türkiye’de Hukuki Uygulama Alanı (II)  BM sözleşmesi sonrası  2013 yılında kanunun adı Engelliler Hakkında olarak değiştirildi.  “Fiziksel, zihinsel, ruhsal ve duyusal yetilerinde çeşitli düzeyde kayıplarından dolayı topluma diğer bireyler ile birlikte eşit koşullarda tam ve etkin katılımını kısıtlayan tutum ve çevre koşullarından etkilenen birey” Kanun özü ve ruhu itibariyle BM Engelli Hakları Sözleşmesine paralellik gösterir niteliğe kavuşmuştur. 1. maddeye göre Kanun’un amacı “... engellilerin temel hak ve özgürlüklerden faydalanmasını teşvik ve temin ederek ve doğuştan sahip oldukları onura saygıyı güçlendirerek toplumsal hayata diğer bireylerle eşit koşullarda tam ve etkin katılımlarının sağlanması ve engelliliği önleyici tedbirlerin alınması için gerekli düzenlemelerin yapılmasını sağlamaktır.”

İlgili Kanuna Göre Ayrımcılık  Madde 4/A: “Doğrudan ve dolaylı ayrımcılık dâhil olmak üzere engelliliğe dayalı her türlü ayrımcılık yasaktır. Eşitliği sağlamak ve ayrımcılığı ortadan kaldırmak üzere engellilere yönelik makul düzenlemelerin yapılması için gerekli tedbirler alınır. Engellilerin hak ve özgürlüklerden tam ve eşit olarak yararlanmasını sağlamaya yönelik alınacak özel tedbirler ayrımcılık olarak değerlendirilemez.”  3. maddeye göre Ayrımcılık Türleri:  Doğrudan, Dolaylı ve makul düzenleme eksikliği Engellilerin insan haklarını ve temel öz-gürlüklerini tam ve diğer bireylerle eşit şekilde kullanmasını veya bunlardan yararlanmasını sağlamak üzere belirli bir durumda ihtiyaç duyulan, ölçüsüz veya aşırı bir yük getirmeyen, gerekli ve uygun değişiklik ve tedbirleri ifade eder.”

Mevzuat Neden Uygulanamıyor? (I)  Yasal tedbirlerin alınması sanki sorunun kendiliğinden ortadan kaldıracak gibi algılanıyor.  Yükümlülükler Devlete ait bir sorumluluk alanı olarak algılanmıyor.  Yasal tedbirlerin başka tedbirlerle desteklenmesi gerekir.  Mevcut yasal düzenlemelerin etkisini ölçmeye yönelik denetim, niteliksel ve niceliksel veri toplama ve değerlendirme faaliyetleri eksik. Bu nedenle aksaklıkların kaynağı tespit edilemiyor.

Mevzuat Neden Uygulanamıyor? (II)  Hukuk toplumdan bağımsız değildir: Toplumun sahip olduğu algılayış yasal düzenlemelere yansıyabilir.  Cezai müeyyideler tazmin edici: Dönüştürmektense cezayı öde ve kurtul anlayışı  Ceza Hukuku kapsamının dışına çıkılabilmelidir: suç olarak tanımlanan fiillerin değiştirilmesi gerekliliği.  Hukuk tek başına yetmez: toplumdaki kalıp yargıların varlığı temel bir sorun  Kanuna ilişkin düzenlemelerin duyurulması ve toplum tarafından bilinebilirliğinin arttırılması gerekir.  Uzman insan kaynağı yetiştirilmelidir.  Yasal düzenlemelerin açık, net ve herkes tarafından anlaşılabilir olabilmesi gerekir  Devletin en azından kendi kurumlarında samimi davranabilmesi, örnek olması gereklidir