Doç. Dr. Özlem Çetinkaya BOZKURT İLETİŞİM VE BEDEN DİLİ Doç. Dr. Özlem Çetinkaya BOZKURT
'Dikkat vücudunuz konuşuyor' Nasıl mı?
Beden dili duygu ve düşüncelerimizin yansımasıdır.
BEDEN DİLİNDE İLETİŞİM Sözsüz mesajlar; jestler, göz ve baş hareketleri, beden duruşu, yüz ifadeleri, mesafe temas vb.
Verilen mesajlar, düşmanlık, sıkıntı, güven, saldırganlık, hoşlanma… vb. gerçek duygu ve tavırları yansıtmak konusunda, söylenen kelimelerden çok daha önemli rol oynarlar.
İş hayatında kullanılan ses tonu ve beden dili hem ilişkiler de hem de toplantılarda büyük önem taşıyor. Yöneticilerin özellikle dikkat etmesi gereken bu unsurlar çalışanlarıyla daha iyi iletişim kurmalarını ve kendilerini daha iyi dinletebilmelerini sağlıyor.
Bazı kişiler var ki, ne konuşup anlatırlarsa anlatsınlar, keyifle dinlenirler ve zamanın nasıl geçtiği anlaşılmaz.Çünkü bu kişiler anlatımlarına duygularını düşüncelerini kendi eşsiz bilgilerini katıp pekiştirirler.Bu kişiler seslerinin rengi ve değişik düşünce biçimleri ile dikkat çekicidir.En önemlisi ise vücut dilleri ve mimikleridir.
İlk izlenim, yaptığınız hareketler ve sözlerin birleşiminde çok önemlidir.Basit bir nezaket davranışı, binlerce kelimeden çok daha etkilidir.Motivasyonun, bilinçdışı yansıması ise size hayranlık kazandıracak, dinleyenleri büyüleyecektir.
MESAJIN ULAŞMASI SÖZ %7 SES %93 BEDEN DİLİ
Beden Dilinin Öğeleri Beden Duruşu Mimikler Başın Kullanımı Oturmak İçin Seçilen Yer Giyim Bakım Ve Makyaj Jestler Göz Teması Ayakların Kullanımı Oturma Biçimi Mesafe Kullanılan Aksesuarlar
İletişimde en önemli öge gözlerdir. Gözler her şeyi anlatır; dolayısıyla beden dili için gözler ilk sırada gelir.
ÇEŞİTLİ BEDEN DİLİ HAREKETLERİ VE ANLAMLARI
AVUÇLARIN AÇIK OLMASI İki avucun açık olarak kullanılması genellikle açıklık dürüstlük ve sadakat gibi duygularla açıklanmaktadır. İnsanların yemin ederken ellilerini kalplerinin üzerine koymaları da buna örnektir. Çocuklar yalan söyledikleri zaman genellilikle ellerini arkalarında saklamaya çalışırlar.
Ağız koruma hareketi El ağzın üzerinde ve baş parmak yanağa doğru bastırılmaktadır. Genellikle konuşma sırasındaki gerçeğe aykırı ve abartılı ifadelerle yalan sözlerin gizlenmesi amacıyla kullanılmaktadır. Bu hareket dinleyen tarafından yapılıyorsa dinleyenin konuşan kişinin sözlerini gerçeğe uygun bulmadığını göstermektedir.
Çevreyi dikkate almaz. Eleştirmen dinleyicidir. Güvenlidir.
Dikkatli dinlemeye sahiptir. Kendine güveni yüksektir. Rahattır. İlgilidir.
Sandalyeye Binmek Sandalyenin arkalığı vücudunu koruyan bir kalkan görevi yaparken onun saldırgan ve egemen bir savaşçıya dönüşmesini sağlar.
Pamukçuk Toplayıcı Birisi başkalarının görüş veya davranışlarını onaylamadığı ama kendi görüşünü bildirmekten de çekindiğinde yaptığı sözel olmayan hareketlerdir. Kişinin yere bakması karşısındakinin düşüncelerini onaylamadığını gösteren en büyük işarettir.
Bir konuşma sırasında bu hareketlerden biriyle karşılaşmanız durumunda öncülüğü ele alıp konuşmayı sizin bitirmeniz daha akıllıca olabilir.
Kemer veya ceplere sokulmuş başparmaklar saldırgan bir tavrı göstermek için kullanılan harekettir.
eleştirel ve yargıcı ve saldırgan bir davranış gösterecek
Vakit kazanmaya çalışmak
Kol ve Parmaklar Huzursuz Olumsuz Yaklaşımlı Rahat Düşünceli Cevaba Hazır Rahat Düşünceli İlgili
ELLER Takip Ediyor Takipçi Rahat Sinirli Karşısındakine Güveniyor Huzursuz
başparmaklar Başparmak kullanımı genellikle egemenlik ve üstünlük anlamları taşımaktadır. Resimdeki kişi çevreye egemenliğini, güçlülüğünü ve kararlılığını göstermektedir.
Başparmak yukarıya doğru Resimdeki adam kendinden son derece emin “ben bilirim” havasındadır. Genellikle söze başlarken “benim naçizane görüşüme göre …….” şeklinde başlar.
Arka cepten dışarıya uzatılan başparmak Genellikle kişinin baskın tavrını gizlemeye çalışması anlamına gelir. Bu hareketi yaparken aynı zamanda ayak uçlarında üzerinde sallanma hareketi ise uzun boylu görünmeyi amaçlamaktadır.
Ense kaşıma Bu hareket bir tür şüphe veya emin olmama işareti olup 'Sana katıldığımdan emin değilim' diyen kişiye özgü olan bir harekettir.
Burna dokunma Ağız kapama hareketi ile benzer anlamdadır. Bu hareketi yapan kişinin o anda söylediği sözlerin bir kısmında gerçeğe aykırı ifadeler yer aldığını göstermektedir. Dinleyici bu hareketi yapıyorsa konuşmacının sözlerinde yalan olduğunu düşündüğü anlamına gelmektedir.
CAN SIKINTISI Dinleyici başını desteklemek için elini kullanmaya başladığında bu can sıkıntısının başladığı ve eliyle başını destekleme nedeninin aslında uyuyakalmamak için olduğuna dair bir işarettir. Dinleyicinin can sıkıntısının derecesi kol ve elinin başını ne kadar desteklediğinden anlaşılabilir.
Çatı hareketi Yöneticiler genellikle astlarına talimat veya tavsiyelerde bulunurken bu hareketi kullanırlar. Yukarı doğru çatı hareketi kişinin kendinden emin olduğunu gösterir. Dinleme sırasında yapılan aşağı doğru çatı hareketinde kişi bazı talimatlar aldığını ve bunları yerine getireceğini ifade etmektedir.
Çene okşama Bu çene okşama hareketi dinleyicinin bir karar vermekte olduğunu gösterir. Dinleyicilerden bir karar vermelerini isteyip de hareketleri değerlendirme hareketlerinden karar verme hareketlerine değiştiğinde aşağıdaki hareketlerden kararın olumlu mu olumsuz mu olduğunu anlamak mümkündür.
Olumlu ve eleştirel değerlendirme Sol taraftaki kişi anlatılanlara karşı ilgi duyuyor ve olumlu bir bakış açısıyla yaklaşıyor demektir. Sağ taraftaki kişi ise anlatılanlara karşı ilgi duymuyor ancak nezaket gereği anlatılanları dinliyormuş gibi görünmektedir. Ayrıca bu hareket kişinin konuşmacı ya da konu hakkında olumsuz veya eleştirel düşüncelerinin olduğunu göstermektedir.
Standart kol kavuşturma hareketi neredeyse her yerde aynı savunma veya olumsuz tavrı gösteren evrensel bir harekettir. Özellikle kişi toplantılar, kuyruklar, kafeteryalar, asansörler veya kendisini güvensiz hissettiği başka herhangi bir yerde yabancılar arasındayken yaygın olarak görülür . Bu hareket kişinin inatçı olduğunu ve konu hakkında katı görüşlerinin bulunduğunu ifade etmektedir.
Kadının memnuniyetsiz olduğunu ifade ediyor. Sinirli ve çekingen olduğunu ve olumsuz bir duruma karşı kendini savunmaya aldığını gösterir.
Hafife Alan Kendine Aşırı Güvenen Karşısındakini Ciddiye Almayan Düşünceli İlgili Rahat Takipçi
DÜŞÜNCE Aşırı İlgili Etkilemeye Çalışan Hakim Olmak İsteyen Sıkılmış İlgisi Dağılıyor Umursamayan
OTURUŞ Aşırı Huzursuz Rahat Çekingen Güvenli Sıkılmış Uyumlu Bitişi bekleyen Rahat Güvenli Uyumlu Huzurlu
Egemen el sıkışma (Kontrolü ele alma) Avucun aşağıya doğru bakan bu konumu karşısındaki insana “ben egemenim” mesajını vermektedir. Burada egemen olmak isteyen kişinin avucu aşağıya doğru bakmaktadır.
Eşitlik anlamında tokalaşma Adam gibi el sıkışmaktır. Her iki tarafta birbirlerine saygılarını ifade etmenin sembolik bir ifadesi olarak eşitlik duyguları içinde el sıkışırlar.
Karşısındaki kişiye duyulan güven ve samimiyet göstergesidir
Çoğunlukla siyasetçilerin kullandığı toklaşma şeklidir.
BAŞ HAREKETLERİ Kafa bir yana doğru eğildiğinde; bu kişinin anlatılan konu ile ilgilenmeye başladığı anlamına gelir. İnsanların bir şeyle ilgilenmeye başladıklarında, başlarını yana eğdikleri görülür.
Baş aşağıya eğik olması, tavrın olumsuz hatta yargılayıcı olduğunu gösterir. Eleştirel değerlendirmede baş aşağıya eğiktir ve karşınızdakinin başını kaldırmasını veya yana eğmesini sağlayamazsanız, bir iletişim sorunuyla karşı karşıya kalabilirsiniz.
Her iki el de başın arkasında duruş hareketi muhasebeci, avukat, satış müdürü, banka müdürü gibi mesleklerden olanlarda görülür. Bu hareket, kendilerine güvenli veya bir konuda kendilerini üstün hisseden kişilere özgüdür.
Ne söylediğiniz değil, onu nasıl söylediğiniz önemlidir."