Fakirlik ve Kalkınma Küreselleşme dersi 7. Hafta

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
Advertisements

Fiyat İstikrarı ve Büyüme
Kamu harcamalarının bileşiminin büyüme ve refah etkisi
MİKROEKONOMİYE GİRİŞ PROF.DR. TÜMAY ERTEK.
Bilgi, Bilgi Toplumu ve Bilgi Ekonomisi
Büyümenin Bileşenleri Yada Belirleyicileri
Durgunluk ve Maliye Politikası
Bölüm 25 Toplam Arz- Toplam Talep. 2 Toplam Talep (AD) Monetaristler: AD negatif eğimli, sadece para arzı değişiklikleri kaymasına neden olur. Keynesyenler:
Toplam Talep ve Toplam Arz.
PARA TEORİSİ: FAİZ ORANLARININ ANLAMI, ÖLÇÜMÜ VE BELİRLENMESİ
SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK VE YEREL KALKINMA
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
Rekabet Politikasının Artan Önemi Güven Sak TEPAV Ekonomi Politikaları Araştırma Enstitüsü Ankara, 4 Mart 2005.
İKT-102 İktisata Giriş II Makro İktisatın Temelleri
MERKANTİLİZM TANIM Orta çağın sonları ile sanayi devrimi arasında kalan dönem. Ticaret Ev-sanayi şeklinde başlayan sanayi Kapitalist sınıf: sanayiciler,
Ekonomi Nedir ? İnsan ihtiyaçlarını sonsuz bu ihtiyaçlar için gerekli olan kaynaklar sınırlıdır. Sınırsız ihtiyaçlar ile sınırlı kaynak arasındaki dengeyi.
İşletme Biliminin Temel İlkeleri
Küreselleşme, Sonuçları ve Az Gelişmiş Ülkeler.
Toplam Talep ve Toplam Arz.
EKONOMİK BÜYÜME VE KALKINMA
Mal piyasalarında denge
İSTİHDAM HACMİNİ VE MİLLİ GELİRİ BELİRLEYEN DEĞİŞKENLER
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
Klasik ve Keynesçi İktisat
SEZGİN ÖZTEK ŞEREF AYAN
Prof. Dr. Aysen Müezzinoğlu Dokuz Eylül Üniversitesi
Klasik iktisadi yaklaşım
Küreselleşme ile Ulus Devlet Ölüyor mu?
TALEP KATILIMI VE TALEP TARAFI YÖNETİMİ Prof. Dr. Ramazan BAYINDIR
İŞLETMELERİN KURULUŞU
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
YAKIN DO Ğ U ÜN İ VERS İ TES İ İ KT İ SAD İ VE İ DAR İ B İ L İ MLER FAKÜLTES İ EKONOMI BÖLÜMÜ 2015/2016 GÜZ DÖNEMI.
Copyright ©2004, South-Western College Publishing Uluslar arası İktisat By Robert J. Carbaugh 9th Edition 1. Bölüm: Uluslar arası İktisat.
TÜKETİMİ DİĞER ETKİLEYEN FAKTÖRLER
Ekonomi Bölümü Behiye Çavuşoğlu YDÜ Ekonomi. Behiye Çavuşoğlu Behiye Çavuşoğlu YDÜ Ekonomi.
Mühendislik Ekonomisi
BÖLÜM 3 EKONOMİLERDE TEMEL SORUNLAR
KÜRESELLEŞME NEDİR?.
TÜRKİYE’DE DUAL İSTİHDAM YAPISI
KIRSAL KALKINMA ve ÖRNEK PROJELER
ÜCRETLİ KADIN EMEĞİ İLE İLGİLİ KURAMLAR
KAPİTALİZM VE SOSYALİZMİN KARŞILAŞTIRILMASI
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
MERKANTİLİZM NEDİR ?.
STATİK ETKİLER . Entegrasyon gerçekleştirildikten sonra üretimle tüketimin yer ve hacim olarak yeniden düzenlenmesini gerektirecek değişmeler statik etkilerin.
Mahmut BİLEN. Ders Değerlendirme Biçimi Vize %70 Ödev%10Dönem içi %50 Quizler%20 Final%50Dönem Sonu%50.
KÜRESEL E Şİ TS İ ZL İ K. KÜRESEL E Şİ TS İ ZL İĞİ N B İ Ç İ M İ Dünya Bankası ülkeleri ki ş i ba ş ına dü ş en gayri safi milli gelirlerine (GSMH) göre.
Uluslararası Örgütler
Toplam çıktı Bir ekonomide belirli bir dönemde üretilen (arz edilen) toplam mal ve hizmet miktarıdır. toplam gelir Belirli bir dönemde üretim faktörlerinin.
Doç. Dr. Mahmut BİLEN ENDÜSTRİEL EKONOMİ. ENDÜSTRİDE GİRİŞ VE ÇIKIŞLAR 2 Bu konuyu çalıştıktan sonra :
İKTİSADA GİRİŞ.
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
SAĞLIK HİZMETLERİ ARZI
2. PİYASA EKONOMİSİNE GENEL BİR BAKIŞ
MAKROEKONOMİYE GİRİŞ Oya Cesur Demir.
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
TEMEL MİKROEKONOMİ 1.GİRİŞ.
REFAH DEVLETİ.
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
SOSYAL BİLGİLRİN TEMELLERİ
NEO LİBERAL POLİTİKALAR VE
Alternatif Makro Modeller: Klasik İktisat
Azgelişmiş Ülkelerin Profili
Ekonomi Biliminin Doğuş Gerekçesi ; Kıtlık Kanunu Kaynakların;
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Küresel Kamusal Mallar
2. PİYASA EKONOMİSİNE GENEL BİR BAKIŞ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

Fakirlik ve Kalkınma Küreselleşme dersi 7. Hafta Andrew heywood, Küresel Siyaset, 15. bölüm, sayfa: 422-453

Giriş Dünya kamuyu için kalkınma ve fakirliği azaltma konuları İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra gittikçe önemli bir hale gelmiştir. Beklenenin aksine Sömürgeciliğin tasfiyesi süreci Üçüncü Dünya olarak isimlendirilen ülkelerde ekonomik ve sosyal gelişme getirmedi. Aynı tarihlerde endüstriyel batı devletleri tarihte görülmemiş bir düzeyde ekonomik kalkınma sergiliyorlardı. Bu da sömürgeciliğin ‘yeni sömürgeciliğe’ dönüştüğü iddialarını güçlendirdi. Siyasi hakimiyet  eskisinden daha etkin gizli ekonomik hakimiyet. Kuzey – Güney ayrımı Dünya Bankası, IMF ve NGO’lar zengin ülkelerle fakir ülkeler arasındaki mesafeyi azaltmayı ahlaki bir zorunluluk olarak değerlendirmeye başladılar. !

Fakirlik Nedir? Fakirlik ve kalkınma oldukça karmaşık bir sorundur. Fakirlik sadece ekonomik bir olgu mudur? Kalkınma fakir toplumların gelişmiş olan Batı’nın zengin toplumlarına göre yeniden yapılandırılmasıdır? Küreselleşme küresel fakirliği artırmakta mıdır azaltmakta mıdır? Zengin ülkelerin fakir ülkelere yardım etme gibi bir ahlaki yükümlülükler var mıdır? Gibi bir çok soru ortaya çıkmaktadır. Dünya tarihine baktığımızda fakirliğin değil batılı ülkelerin kalkınmışlık ve refah düzeylerinin yeni olduğunu görüyoruz. Çok iyi örgütlenmiş ve gelişmiş yönetim sistemleri olan toplumlarda bile ekonomi, teknolojik olarak oldukça basit ve verimlilik düzeyleri düşüktü. Halk büyük oranda fakirdi. O günün en zenginleri bile bugünkü standartlar çerçevesinde fakir gözükecektir. Bu bağlamda fakirlik bir istisna değil normal bir durumdu. Bu bağlamda istisna durum modern Batı’nın şu anda sahip olduğu refahtır.

Fakirlik nedir? Fakir hayatın gerekliliklerinden mahrum kalmak demektir. (gıda, yakıt, barınma, giysi vs.gibi) İlk zamanlar fakirlik bu değerlerin altına düşüldüğünde insan varlığını sürdürmenin zor olacağı «mutlak» standart olarak kabul edilmişti.(yetişkin bir erkeğin 2000-2500 kalori günlük ihtiyacı) Buna göre ABD, kanada, İngiltere, Avusturalya gibi endüstrileşmiş ülkelerde fakirlik hiç yoktu. Fakat insanlar sadece maddi zorluklar ve temel ihtiyaç yoksunluğu nedeniyle değil başkalarının sahip olduğu şeylere sahip olmadıkları için de kendilerini fakir hissediyor olabilirler. (arap baharı) Göreli fakirlik, OECD’nin «fakirlik çizgisi» kavramları. Sübjektif bir kavram olarak ele alınmaktadır. Objektif bir kavram için mutlak fakirliğin tanımlanması gerekir. Dünya Bankası günlük 1 dolar olarak hesaplanan gelir düzeyini aşırı fakirlik standardı olarak belirlemiştir. 2004’te 1,25 dolar olarak güncellenmiştir. (1,4 milyar insan). Bazı yorumcular bu değerin günlük 2-2,5 $ olduğunu iddia etmektedirler. Bu da dünya nufüsunun %46 sına denk gelmektedir.

Maslow’un ihtiyaçlar hiyerarşisi

Çoklu mahrumiyetler: Fakirlik gıda yokluğundan değil karmaşık sosyal, ekonomik ve siyasi faktörlerden kaynaklanması. yüksek gıda fiyatları, Kötü gıda dağıtım sistemleri, Hükümetlerin beceriksizliği gibi Bu sebeplerle fakirlik sadece gelir ya da kaynak azlığıyla ilgili değil fırsatlarla ve özgürlük (Pozitif Özgürlük) yokluğuyla da alakalıdır. BM’nin İnsani Gelişme Raporları (Human Development Report-HDR) Küresel fakirlik konusunda temel yaklaşım haline gelmiş ve «İnsani gelişme» kavramına daha fazla vurgu yapılmaya başlanmıştır.BM bu raporlarla devletleri «İnsani Gelişme İndeksi» çerçevesinde sınıflandırmaktadır.

KALKINMA Fakirlikle ilgili tartışmalar sadece fakirliğin doğası veya tanımı çerçevesinde değil, fakirlik ile nasıl baş edileceği ve «kalkınma» nın nasıl gerçekleşeceği konularında da yapılmaktadır. Gelişmiş toplum, Gelişmekte olan, Az gelişmiş toplum ne demektir? Geleneksel Kalkınma: ekonomik liberalizme dayanmaktadır. Bu anlayışa göre fakirlik tamamen ekonomik anlamda bir başarısızlık olarak görülmektedir. Bu anlamda fakirliğin azaltılması ya da ortadan kaldırılması, geleneksel olarak kişi başına düşen GSMH temelinde hesaplanan ekonomik büyümeyi arttırma yeteneğiyle ilişkilendirilir. Ekonomik büyümeyi arttıracak temel mekanizma serbest piyasa sistemidir. Serbest piyasa sisteminin üstün yanları. Bireyleri kendi çıkarları peşinde koşmada tamamen serbest bırakır, Çalışma, ticaret ve iş kurma motivasyonu bahşeder, Arz ve talep güçlerini (piyasa güçleri)eşit düzeye getirerek uzun dönemli dengeyi oluşturur.

Kalkınma Gerçekten sınırsız ekonomik büyüme imkanı sunan piyasa en güvenilir refah artırma aracıdır. Bu yüzden geri ya da az gelişmiş toplumlar modern ya da gelişmiş toplumlara dönüşmek zorundadırlar. Rostow’un «modernleşme teorisi» (1960) geleneksel toplumların gelişmiş modern toplumlara dönüşmesinde izlemeleri gereken bir çizgisel nitelikte sadece bir yolunun olduğunu iddia eder. Geleneksel toplumlar (ilkel teknoloji, bilim öncesi değer ve normlara sahip geçim ekonomisine sahip toplum) Kalkışa geçmenin ön şartları (belli derecede sermaye hareketliliğine (bankalar ve para) sahiptir ve girişimci bir sınıf ortaya çıkmaya başlar) Kalkışa geçme (ekonomik büyümenin normları iyice yerleştiğinde ve sektör temelli büyüme yaygınlaştığında gerçekleşir) Olgunluğa yol alış (artan ekonomik çeşitlenme, ciddi anlamda azaltılmış toplumsal fakirlik ve artan hayat standartları) İleri düzeyde kitlesel tüketim (ekonomi artan oranda modern tüketici mallarının üretimiyle meşgul olur ve zenginlik yaygınlaşır.)

Eleştiriler Geleneksel kalkınma görüşü 1945’ten bu yana fakirlik, eşitsizlik ve kalkınma ile ilgili en fazla kabul görmüş olan düşüncedir. Küresel ekonomiyi yöneten kurumların ve başta ABD olmak üzere giderek artan sayıda devletin piyasa yanlısı ekonomik felsefeye dönmesiyle geleneksel düşüncenin etkisi 1970- ve80’lerde artmış, 90’larda eski komünist devletlerin piyasa reformlarını gerçekleştirmeleriyle birlikte bu etki daha da artmıştır. Ancak büyüme yanlısı ve piyasa yanlısı geleneksel düşünce son yıllarda oldukça eleştiri almaktadır. Muhalif ülkeleri piyasanın ve Uls.ticaret sisteminin çılgınlıklarına maruz bırakacak olan ekonomik reformların ters tepebileceğine ve fakirliğin azalmaktan çok artabileceğine şahit olunmuştur. 1990 larda özellikle IMF ve DB tarafından empoze edilen yapısal uyum reformları piyasa temelli çözümlerin dünyanın bütün bölgelerinin çıkarlarına eşit derecede hizmet edip etmediğini sorgulanmasına yol açmıştır.

Fakirlik ve Eşitlik Göreli fakirlik fakirlikle eşitliksizlik arasında bağ kurduğundan fakirliğin ancak gelirin yeniden dağıtılması ve eşitliğin sağlanması yoluyla azaltılabileceği ya da ortadan kaldırılabildiğini öngördüğü için beraberinde önemli siyasi sorunlar getirmektedir.