ÖĞRENME KURAMLARI Bilindiği gibi öğrenme , yaşam boyu devam eden ve davranışta kalıcı değişiklikler oluşturan bir süreçtir. Sağlıkla ilgili eğitim etkinlikleri.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Öğrenme Öğrenme, bu anlamda kendi öğrendiği bilgilerin yükü altında ezilmeyen, öğrendiklerinin egemenliği altında savrulmayan, öğrendiklerini yorumlayabilen,
Advertisements

Öğrenme & Davranışcı Yaklaşım
ÖĞRENME KURAMLARI.
SOSYAL BİLİŞSEL KURAM Albert Bandura
ÖĞRENME KURAMLARI Davranışçı Kuram Bilişsel Kuram Duyuşsal Kuram
Program Geliştirmenim Psikolojik Temelleri S.28-34
SOSYAL BİLİŞSEL KURAM ALBERT BANDURA (1925-)
Muharrem EROĞLU Psikolojik Danışman.  Davranış ç ı terapilerden bahsedildiğinde ilk akla gelen isimler meşhur Rus Fizyologu Ivan Pavlov ve ABD ’ li psikolog.
Bilişsel Öğrenme Kuramı
Proje Tabanlı Öğrenme Modeli ve Bilgisayar Destekli Eğitim
Öğrenme Kuramı ve Öğretim Kuramı
BİLİŞSEL AĞIRLIKLI DAVRANIŞÇI YAKLAŞIM EDWARD C. TOLMAN ( )
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
Öğrenme ilkeleri Prof Dr Süheyla Ünal.
EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 2
SUNUM İÇERİĞİ Öğrenme Kuramları Milli Eğitim Temel Amaçları
EDİMSEL (OPERANT) KOŞULLANMA
ÖĞRENME Yrd. Doç. Dr. Mukaddes Erdem H.Ü. Eğitim Fakültesi
Yrd.Doç.Dr.Nurten SARGIN Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Edward Lee Thorndike ( )
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
1 eğitimde yeni yaklaşımlar İbrahim KALYONCU Zehra Kitapçıoğlu İlköğretim Okulu Ocak 2007 Tonya Halk Eğitim Merkezi “ y e n i d e r s p r o g r a.
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
ÖĞRENME KURAMLARI DAVRANIŞÇI ÖĞRENME BİLİŞSEL ÖĞRENME.
Gözleyerek Öğrenme Kuramı
Evrim Suna ARIKAN Özlem YAŞAR UĞURLU
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
EDİMSEL KOŞULLANMA (Burrhus Frederic Skinner)
Özlem Karaırmak & Ümit Sahranç
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğr. Gör. Dr. Şirin KARADENİZ
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri
İşletme Becerileri ve Grup Çalışması
EĞİTİM BİLİMİNE GİRİŞ Dr. Kerim Karabacak
Ψ ÖĞRENME.
FİZYOLOJİK PSİKOLOJİ Doç. Dr. Şenol Beşoluk.
KENDİNİ TANIMA Ses tonumuzun ve davranışlarımızın, yani iletişimde mesajlarımızın % 90'ının kontrolünü elimizde tutabilmemiz ancak kendimizi tanımamızla.
ÖĞRENME KURAMLARI KLASİK KOŞULLAMA.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Saldırganlık Nedir? Bazı Saldırganlık Kuramları Nelerdir? Saldırganlık Üzerindeki Bazı Etkiler Nelerdir? Saldırganlık.
Probleme Dayalı Öğrenme
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
ARKADAŞ İLİŞKİLERİ.
Sosyal Öğrenme Kuramı (Bandura)
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
Erken çocukluk döneminde fen ve matematiğin önemi
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
ALBERT BANDURA SOSYAL BİLİŞSEL KURAM 1925
DAVRANIŞÇILAR.
Bir Öneri… 5E Modeli 1. Girme 2. Keşfetme 3. Açıklama 4. Derinleştirme
YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM
Sağlık Bilimleri Fakültesi
GÖZLEM YOLUYLA ÖĞRENME
GELİŞİM VE ÖĞRENME PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ.
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
ÖĞRENME ÖĞRENME VE NİTELİĞİ ÖĞRENME ÇEŞİTLERİ
GELİŞİM VE ÖĞRENME ÖĞRENME TEORİLERİ VE KLASİK ŞARTLANMA
Öğrenme Psikoljisi Kuramları: Bilgi İşlemleme Yaklaşımı II
ÖĞRENME.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Başşliyoouu... Başlıyor....
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Sunum transkripti:

ÖĞRENME KURAMLARI Bilindiği gibi öğrenme , yaşam boyu devam eden ve davranışta kalıcı değişiklikler oluşturan bir süreçtir. Sağlıkla ilgili eğitim etkinlikleri sağlıklı yaşamı ve hastalık halinde iyileşmeyi destekleyen davranış değişikliklerinin kazanılmasını amaçlar. Hemşireler eğitimle ilgili etkinliklerinde farklı özellik,deneyim ve becerilere sahip bireylere değişik konularda eğitim vermek durumundadır. Bu nedenle hemşireler birey,aile ve toplum için gerekli plan bilimsel temeli kazanarak öğrenmenin nasıl olduğunu bilmelidir.

ÖĞRENME NASIL OLUR? İnsan biyolojik yapısı ve özellikleri ile öğrenmeye hazır olarak dünyaya gelir. Bu kapasite ile birey, yürümekten başlayarak karmaşık sorunları çözmeye ve felsefi düşünceye kadar çeşitli davranışları öğrenme yolu ile kazanır. Öğrenme; bilgi,hareket ve duşsal alanı kapsayan davranışları içerir. Bu davranışlar birbirleriyle bağlantılı olduğundan birindeki değişim diğerini etkiler.

Eğitimcilerin ve psikologların gelişen bakış açıları ve araştırma yöntemlerine bağlı olarak öğrenmeyle ilgili bir çok kuram geliştirilmiştir. Hemşireler eğitimle ilgili etkinliklerde farklı özelliklere,farklı deneyim ve becerilere sahip bireylere farklı konularda eğitim vermek durumunda oldukları için farklı öğrenme kuramlarından yararlanmak zorundadır. Günümüzde genellikle davranışçı ve bilişsel öğrenme kuramları olarak iki grup altında incelenmektedir.

A-DAVRANIŞCI KURAMCILAR Davranışçı kuramcılar öğrenmenin bir uyaran ve bu uyarana karşı gösterilen tepki sonucu oluştuğunu ve davranış değiştirmenin pekiştirme yolu ile gerçekleştiğini ileri sürmektedir. Uyaran; duyulan ses, görülen ışık ya da resim,alınan tat gibi organizmayı etkileyerek harekete geçiren olaylardır. Bir uyaran karşısında organizmada meydana gelen fizyolojik veya psikolojik değişime tepki,tepkilerin birleşmesi ile oluşan eylem davranış olarak adlandırılmaktadır. Örn; göze gelen ışık uyaran,gözün kapatılması tepkidir.

Davranışçı kuramcılara göre davranış değişikliğine neden olan 3 temel öğrenme süreci vardır. 1-Klasik koşullanma: İnsan çevresinden gelen uyaranlara verdiği tepkiyi öğrenir ve başka zaman aynı uyaranla karşılaştığında daha önce öğrendiği tepkiyi tekrarlar. Kurama göre,deneme ve yanılma yolu ile sorunlara çözüm üretilmektedir. Bu tip öğrenmeler rastlantısal olduğu için eğitim ortamında uygulamak zordur. Bu görüşün temsilcilerinden olan Pavlov ve Guthrie göre öğrenme uyaran ve tepki arasındaki ilişkiden ibarettir.

2-Edimsel Koşullanma: Bir davranışın arkasından olumlu uyaran verilerek yapılan koşullanmaya denir. Edimsel koşullanmada davranışı izleyen ve organizma üzerinde hoşa giden bir etki yaratarak davranışın ortaya çıkma olasılığını arttıran uyaranlar kullanılır. Bu kurama göre, pekiştirilen davranış öğrenilir. Edimsel koşullanma özellikle çocuk eğitiminde, psikomotor ve duyuşsal davranışların kazandırılmasında önemlidir.

Bu görüşün temsilcilerinden olan Skinner’e göre; organizmayı olumlu sonuca götüren davranışlar kalıcıdır. Örneğin yeni aldığınız elbiseyi giydiğinizde arkadaşlarınız “elbisen çok güzel yakışmış” derse, elbiseyi giyme davranışınız sürer. Ancak değerli bir arkadaşınız elbisenin size yakışmadığını söylerse o elbiseyi giymek istemezsiniz.

3-Sosyal Öğrenme (gözlem yoluyla öğrenme) Birey birçok davranışı çevresindeki kişileri gözleyerek, onları model alarak ve taklit ederek öğrenmektedir. Birey genellikle sonucu olumlu olan davranışları model alma eğilimindedir. Bu görüşün temsilcilerinden olan Bandura, bireyin çevredeki kişilerin davranışlarını gözlediğini ve bu gözlemlerden bazı sonuçları çıkararak kendisi için yararlı olan durumlarda aynı davranışı gösterdiğini savunmaktadır.

Uyarana karşı gösterilen tepki Kısaca davranışçı kuramcılara göre öğrenme Uyarana karşı gösterilen tepki Geri bildirim Pekiştirme

Davranışçı Kuramların Öğretim İlkeleri 1-Öğrenmede güdülenme önemlidir. 2-Öğrenmede pekiştirme önemlidir. 3-Davranışçı yaklaşımda yaparak öğrenme esastır. 4-Öğrenilenlerin kalıcı olmasında tekrar önemlidir.

B-BİLİŞSEL KURAMCILAR Bilişsel kuramcılara göre öğrenme, insanın beyninde ve sinir sisteminde oluşan doğrudan gözlenemeyen içsel bir süreçtir. Bilişsel kuramcılar daha çok anlama,algılama,düşünme,duyu ve yaratma gibi kavramlar üzerinde durmaktadır. Bu kuram, öğrenenin kendisine aktarılan bilgileri aynen almadığı,aksine kendisine ulaşan her bilgiyi süzgeçten geçirip yorumlayarak kendi dünyasında bir anlam yüklediğine işaret etmektedir. Anlamlandırma, kişinin deneyimleri kültürü,öğrenme sürecindeki etkileşim ortamı ve öğrenenin bu süreçteki rolüne göre değişmektedir.

Bu kurama göre, birey dış dünyadaki uyarıları alıp duyusal kayıt olarak adlandırılan belleğe 1 sn kadar kısa sürede kayıt eder. Duyusal kayda çok sayıda bilgi geldiği halde, çok azı kısa süreli belleğe geçer.Kısa süreli bellekte bilgiler 15-20 saniye korunabilmektedir. Kısa süreli bellekte yeni gelen bilgiler eski bilgilerle karşılaştırılarak birleştirilir, sınıflandırılır, anlamlandırılır ve uzun süreli belleğe gönderilir. Uzun süreli bellek bilgilerin depolanıp korunduğu bölümdür.Uzun süreli bellekte bilgiler gerektiği zaman hatırlanarak davranışa dönüştürülür.

Bilişsel Kuramların Öğretim İlkeleri 1-Yeni öğrenmeler öncekilerin üzerine eklendiği için öğrenme yaşantıları ve deneyimler önemlidir.Bu nedenle öğreten, anlattığı konu ile ilgili öğrenenin daha önceden bildiklerini fark etmeli ve öğretme esnasında kullanmalıdır. 2-Öğrenme bilgilere anlam yükleme çabasıdır.Bu nedenle öğrenme derin düşünebilme ve konunun özünü kavramaya olanak vermelidir. 3-Öğretim,öğrenene öğrendiklerini uygulaması için fırsat verir.

4-Öğreten otorite figürü değildir 4-Öğreten otorite figürü değildir. Bu nedenle eğitici öğrenenlerin potansiyellerini kullanmalarında rehberlik yapan kılavuz rolünde olmalıdır. 5-Öğrenme, öğreten ve öğrenenin etkileşimiyle gerçekleşir.

İYİ GÜNLER Öğr.Gör.Işık Atasoy