TÜKETİCİ HUKUKUNA GİRİŞ YRD. DOÇ. DR. İ smayıl İ SMAYILLI
DERS İ N KONUSU İ nsano ğ lu bir zamanlar temel ihtiyaçlarını aslen; hayvan avlayarak, akarsulardan su içerek, ma ğ arada barınarak giderilmekteydi. Gerçek anlamda “Tüketicinin Korunması” kavramı ok yenidir Tarihçesi:
Tüketici Kelime Anlamı ? Tüketici " İ ngilizce'de ‘consumer", Fransızca'da consommer’ kelimeleri; tamamlamak, bitirmek anlamına gelen Latince "consumare" kelimesinden gelmiştir. Türkçe karşılı ğ ı olan (Tüketmek, kelimesi de; kullanarak, harcayarak yok etmek, sonunu getirmek, hiç kalmamasını sa ğ lamak, hiç bırakmamak, bitirmek; "tüketim) kelimesi üretilen şeylerin kullanılıp harcanması; Eski deyimi ile 'istihlak (tüketim)" ve «müstehlik (tüketici)" kelimeleri ise Arapça ‘helaka’ filinden gelmekte "helak" anlamını taşımaktadır.
Tarihi gelişimi Hammurabi Kanunlarının: 229. maddesindeki “Bir inşaatçı herhangi bir kişi için bir bina inşa eder ve bu binayı uygun bir şekilde yapmazsa ve onun inşa etti ğ i bina yıkılıp sahibini öldürürse, inşaatı yapan öldürülür” 218. maddesindeki “Bir doktor operatör bıça ğ ı ile derin bir yarık açarsa ve hastayı öldürürse ya da bıçak ile bir tümörü açıp gözü keserse doktorun elleri kesilir”
Tarihi gelişimi Tüketicileri dolaylı olarak korusa da, modern anlamda ilk düzenlemenin 1872 yılında Amerika Birleşik Devletleri’nde yapıldı ğ ı kabul edilir. Ulusal düzenlemelerin yanında, Avrupa Birli ğ i’nde oldu ğ u gibi bölgesel yasal düzenlemelerin II dünya savaşından sonra yapılmaya başlanmıştır. 1985
15 MART 1962 TAR İ H İ Kennedy ilk defa Kongrede konuşmasında tüketicilerin temel 4 hakkından söz etmiştir: 1) Güvenlik Hakkı 2) Bilgi Edinme Hakkı 3) Seçme Hakkı 4) Sesini duyurma Hakkı
Türk hukukunda tüketici hukukunun gelişimi Türk Hukukunda da öncelikle Anayasal düzenleme yapılmış ve TC Anayasasının 72. maddesi ile devlete tüketicileri koruyucu ve aydınlatıcı tedbirleri almak, tüketicilerin kendilerini koruyucu girişimlerini teşvik etmek görevi verilmiştir. 1995 yılında çıkarılan Kanunda, tarihli 4822 sayılı kanun ile köklü de ğ işiklikler yapılmıştır. 6502 sayılı Tüketicilerin korunması hakkında kanun 2013 kabul edilmiştir
Tüketici hukuku sistemleri Subjektif sistem: Objektif sistem: ka
Tüketici kavramı Eski 4077 sayılı kanuna göre ‘tüketici, bir mal veya hizmeti ticari veya mesleki olmayan amaçlarla edinen, kullanan veya yararlanan gerçek ya da tüzel kişiyi’ ifade ediyordu. Yeni 6502 sayılı THK’nın 3. maddesine göre ise ‘tüketici, ticari veya mesleki olmayan amaçlarla hareket eden gerçek veya tüzel kişiyi’ ifade eder.
TKHK’ na göre Tüketici kavramının Unsurları: i) Tüketicinin ticari veya mesleki amacının olmaması; ii) Tüzel veya gerçek kişi olması iii) Hareket etmesi Tüketicinin olabilmenin bir di ğ er unsuru kişinin kişisel, ailevi veya özel bir amaçla hareket etmesidir
Başlıca tüketici hakları Sa ğ lık ve güvenlik hakkı Bilgilendirme hakkı Tercihte bulunma hakkı Temel ihtiyaçları karşılama hakkı E ğ itimle hakkı Tazmin edilme hakkı Sesini duyurma hakkı Sa ğ lıklı bir çevrede yaşama hakkı
Sa ğ lık ve Güvenlik hakkı ile ilgili örnek olay:
Bilgilendirme hakkı ile ilgili örnek olay:
Tercihte bulunma hakkı ile ilgili örnek olay:
Temel ihtiyaçları karşılama hakkı ile ilgili olay: İ nsano ğ lu temel ihtiyaçlarını karşılaya bilme aynı zamanda bir tüketici hakkıdır.
Tazminat hakkı ile ilgili örnek olay:
E ğ itimle hakkı Bilinçli tercihte bulunabilmesi için gerekli bilgi ve yetene ğ e sahip olması gerekir.
Sesini duyurma hakkı Tüketici mevzuatı ile ilgili kanun çalışmalarında tüketicilerin temsil edilmesi hakkı
Sa ğ lıklı bir çevrede yaşama hakkı Kendilerinin ve sonraki nesillerin sa ğ lıklı bir çevrede yaşamasını talep etmesi hakkıdır
Tüketici işlemleri Tüketici sözleşmesinin tarafları Soru: Tüketicinin taraf oldu ğ u her işlem tüketici sözleşmesi olarak kabul edilebilir mi? Sözleşmenin di ğ er tarafının bazı özellikleri taşıması gereklidir mi? TKHK ilgili hükümleri dikkate alındı ğ ında tüketici işleminin di ğ er tarafının satıcı veya sa ğ layıcı olması gerekti ğ i anlaşılmaktadır. kredi veren ve konut finansmanı kuruluşları da tüketici sözleşmesinin tarafı olarak zikredilmektedir
Tüketici sözleşmesinin konusu Sözleşmeye konu olan mal veya hizmet 6502 Sayılı Kanun kapsamında olmalıdır. TKHK 3. maddesinde mal ve hizmet tanımı yapılmıştır: Mal: Alışverişe konu olan; taşınır eşya, konut veya tatil amaçlı taşınmaz mallar ile elektronik ortamda kullanılmak üzere hazırlanan yazılım, ses, görüntü ve benzeri her türlü gayri maddi malları, Hizmet: Bir ücret veya menfaat karşılı ğ ında yapılan ya da yapılması taahhüt edilen mal sa ğ lama dışındaki her türlü tüketici işleminin konusunu ifade etmektedir.
Tüketici İ şlemleri İ çin Öngörülen Şekil Şartları Tüketici işlemleri kural olarak herhangi bir şekil şartına ba ğ lı de ğ ildir. Taraflar istedikleri şekilde tüketici sözleşmesi yapabilirler. Fakat kanunda yazılı olarak yapılması öngörülen tüketici sözleşmeleri için özel şekil şartlarının düzenlendi ğ i TKHK’ nın 4/f.1. maddesine uyulması gerekir.
az on iki punto büyüklü ğ ünde anlaşılabilir bir dilde, açık, sade ve okunabilir olmasını şekil şartı olarak öngörmektedir. Soru: ilgili maddede derhal giderilir diyor, giderilmese bunun hukuki sonucu ne olur?
Eksiklerin giderilmemesi durumunda sözleşmenin geçerlili ğ ini bundan etkilemez, sadece hâkim, gerekirse bu eksikli ğ i kanun hükümleri kapsamında tamamlayabilir. Sözleşmeyi düzenleyen taraf eksikleri gidermemesi idari yaptırıma tabi olur ve ayrıca bu hakkını da kötüye kullanamaz
Yorum ilkesi Sözleşmede yer alan bir hükmün birden çok anlama gelmesi hâlinde ise söz konusu hüküm, TKHK m. 5/f.4 gere ğ i tüketicinin lehine yorumlanır. Contrastipulatorem (Sözleşme, şüphe hâlinde düzenleyen aleyhine yorumlanır.)
Sözleşmenin Tüketici Aleyhine De ğ iştirilmesi Yasa ğ ı TKHK’ nin 4/f. 2. maddesi gere ğ i sözleşme hükümleri sözleşme süresi içinde tüketici aleyhine de ğ iştirilemez Soru: Söz konusu hüküm tarafların anlaşması sonucu yapılan de ğ işikleri de kapsar mı? Yoksa yasak sadece tek taraflı de ğ işiklikler için geçerlidir mi?
Ek Bedel İ steme Yasa ğ ı TKHK’ nin 4/f. 3. maddesine göre tüketiciden sözleşme ile belirtilen masrafların dışında bir ek ücret talebi yasaklanmaktadır. Bu düzenleme ile piyasada tüketicilere sunulan mal ve hizmetler için ödenecek ücretlerin kapsamının belirlenmesinde yaşanan sorunları önlenmesi amaçlanmaktadır.