Kaynak: Kemal Gözler, Türk Anayasa Hukuku Dersleri mutlaka okunacak

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İDARİ-ASKERİ-AKADEMİK-ADLİ PERSONEL İpek Özkal Sayan, Türkiye’de Kamu Personel Sisteminin Gelişimi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, SBF 2005.
Advertisements

TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI
KAZANIMLAR 5. Bir Türk vatandaşı olarak cumhuriyetin Türk milletine kazandırdığı vatandaşlık temel hak ve sorumlulukları bilincini kazanır.
Nurcan CİVELEK Yeter ALTUNTAŞ
C)CUMHURİYET'İN BEKÇİLERİNE...
AB HUKUKU DOÇ. DR. MUSTAFA ÇEKER.
DEVLETİN GENEL TANIMI Devlet bir ulusun sahip olduğu ve coğrafi sınırları belirli ülke toprakları üzerinde, yasama, yürütme ve yargı işlevlerini yerine.
GENEL OLARAK MAHKEMELER
Elif vural b YÜRÜTME.
HUKUKUN KAYNAKLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
TEMEL EĞİTİM DERS NOTLARI
YARGI BAĞIMSIZLIĞI & YASAMA VE YÜRÜTME İLE İLİŞKİLER
ANAYASA HUKUKU Av. Deniz EŞGÜNOĞLU & Av. Gökçe ŞEKERCİ
T.C. ANAYASASI T.C. Sağlık Bakanlığı Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük CUMHURİYET’İN İLANI
1924 ANAYASASI.
HUKUKUN DALLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
Hukukun Temel Kavramları
6 ÜNİTE YAŞAYAN DEMOKRASİ KURULTAYDAN MECLİSE KONULAR
CUMHURİYET DÖNEMİNDE HUKUK
ANAYASA REFERANDUMU’NA NE DİYORUZ ? Ulusal Sivil Toplum Kuruluşları Birliği *İstanbul Barosu Başkanlığı’nın çalışmasından yararlanılarak hazırlanmıştır.
T.C. MARMARA ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ İLKÖĞRETİM BÖLÜMÜ SINIF ÖĞRETMENLİĞİ ANABİLİM DALI B YAĞMUR ATALAY DERS:VATANDAŞLIK BİLGİSİ.
VATANDAŞLIK BİLGİSİ ESRA ERİŞ 4-B KONU : YARGI
İSTANBUL ÇEKMECE KAMU HASTANELERİ BİRLİĞİ GENEL SEKRETERLİĞİ
TÜRK ANAYASALARININ “KUVVETLER AYRILIĞI” YÖNÜNDEN MUKAYESESİ
SİYASİ HUKUKİ EĞİTİM ve KÜLTÜR TOPLUMSAL EKONOMİ
GENEL BÜTÇE KANUN TASARISI KESİN HESAP KANUN TASARISI
ANAYASASININ HAZIRLANMASI
ANAYASA KAVRAMI İnsanların,toplumİnsanların,toplum içinde düzenli bir şekilde yaşamasını sağlayan bir bir YASALAR BÜTÜNÜ BÜTÜNÜ ‘ dür.Bir dür.Bir SÖZLEŞME‘dir.
İDARE HUKUKU BİRİNCİ BÖLÜM Öğr. Gör. A. Çağlar ERKAN.
K ü bra AVCI / / 4-B 3. POZİTİF HUKUKUN KAYNAKLARI Pozitif hukuk kaynaklarını üç başlık altında inceleyebiliriz: Yazılı Kaynaklar Yazısız Kaynaklar.
Süleyman Demirel Üniversitesi Aday Memur Temel Eğitimi
Türk Anayasa Düzeni Giriş
TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI -07/11/1982-
1/8. 2/ 8 İÇİNDEKİLER I. KISIM GENEL OLARAK  GENEL OLARAK MEVZUAT  BİR KISIM HUKUKÎ TABİRLER  NORM / NORMLAR HİYERARŞİSİ İKTİDAR / ERK / GÜÇ  İDARİ.
TUNCAY ÖZOĞLU. AVRUPA BİRLİĞİ ORGANLARI  Avrupa Parlamentosu, AB kurumları içinde doğrudan halk tarafından seçilen organdır.  AB üyesi ülkelerin vatandaşları.
20.YÜZYIL TÜRKİYE ANAYASALARI
MEŞRUTİYET DÖNEMİ Meşrutiyetin ilan edilmesinde;
2709 sayılı TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI Anayasanın bağlayıcılığı ve üstünlüğü MADDE 11 – Anayasa hükümleri;  Yasama,  Yürütme ve  Yargı organlarını,
AVRUPA BİRLİĞİ KURUMLARI
NORMLAR HİYERARŞİSİ.
Çağ Üniversitesi Hukuk Fakültesi Anayasa Hukuku II.
2. Ders Sendika Kavramı, Kuruluş, Organlar Yönetici Güvencesi
HUKUK KURALLARI HİYERARŞİSİ VE TERİMLERİ
Kamu Yönetiminin Yapısı. Türkiye’de Kamu Yönetiminin Yapısı Merkezi Yönetim Türkiye’nin yönetim yapısı, örgütlenme ilkelerine göre «merkezi» ve «yerinden.
Çağ Üniversitesi Hukuk Fakültesi.
Süleyman Demirel Üniversitesi Aday Memur Temel Eğitimi
YENİ ANAYASA OCAK 2017 OCAK 2017 TARİHLİ ANAYASA MADDELERİNDEN KISALTILARAK ALINTI YAPILAN , GENEL BİLGİLENDİRME AMAÇLI, ÖZET BİR ÇALIŞMADIR.
Temel HUKUK DERS NOTLARI SON HAFTA
VETERİNER HEKİMLİĞİ MEVZUATI
YASALAR VE ÖZEL EĞİTİM.
ANAYASA REFERANDUMU’NA NE DİYORUZ
MEVZUATLA İLGİLİ KAVRAMLAR
HUKUK BAŞLANGICI 3 PROF.DR.ABDULLAH DEMİR.
Anayasa normlar hiyerarşisinin en üstünde yer alan ve yasama, yürütme ve yargı organlarını bağlayan temel hukuk kurallarını içerir. ANAYASA.
HUKUKUN KAYNAKLARI Hukukun kaynakları, asıl kaynaklar ve yardımcı kaynaklar olarak ikiye ayrılır. Asıl kaynaklar: Yazılı ve yazısız kaynaklar Yardımcı.
Demokrasinin Temel İlkeleri Hazırlayanlar:M.Kerem GÜNGÖR Deniz ÇAPAR Kaan CANLI.
YASAMA FONKSİYONU Maddi Bakımdan Y.F.: Genel, sürekli, objektif ve kişisel olmayan işlemler yapmak, kural koymak Şekli Bakımdan Y.F.: yasama organı.
HUKUKUN DALLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
1982 TARİHLİ TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI’NDA İNSAN HAKLARI VE DEMOKRASİ Prof. Dr. Yasemin KARAMAN KEPENEKCİ Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖĞ. gör. Benay KESKİN İŞOĞLU 3. Hafta
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
I. Anayasa Mahkemesi’nin Yapısı
MADDE 1- Türkiye Devleti bir Cumhuriyettir.
VII. Yasama yetkisi Yasama yetkisi Türk Milleti adına Türkiye Büyük Millet Meclisinindir. Bu yetki devredilemez.
II. Anayasa Mahkemesi’nin «Norm Denetimi» İşlevi
HUKUK BAŞLANGICI 12.
Sunum transkripti:

Kaynak: Kemal Gözler, Türk Anayasa Hukuku Dersleri mutlaka okunacak 1961 ANAYASASI Prof. Dr. Turgut Göksu Kaynak: Kemal Gözler, Türk Anayasa Hukuku Dersleri mutlaka okunacak

1961 Anayasası 27 Mayıs 1960 Askeri Müdahalesinin ürünüdür. Yüksek Adalet Divanı Milli Birlik Komitesi Cemal Gürsel ve 37 Subay. TBMM yetkilerine sahip. 1 sayılı Kanun adeta geçici anayasa. Turgut Göksu

13 Aralık 1960’ta 157 sayılı Kanun ile kuruldu. Kurucu Meclis: 13 Aralık 1960’ta 157 sayılı Kanun ile kuruldu. Kurucu Meclis= Millî Birlik Komitesi + Temsilciler Meclisi. Temsilciler Meclisi üyeleri: Devlet Başkanı, İller, CHP, CKMP, Barolar, basın, Eski Muhripler Birliği, esnaf kuruluşları, işçi sendikaları, meslek odaları, öğretmen kuruluşları, tarım kuruluşları, üniversiteler, yargı organları tarafından seçilmiştir. Turgut Göksu

Kurucu Mecliste görüşülen ve kabul edilen son metin 9 Temmuz 1961’de halkoylamasıyla kabul edildi (%61.7). 15 Ekim 1961’de genel seçimler yapıldı. CHP %36.7, AP %34.8, CKMP %14. YTP %13.7 Turgut Göksu

Devletin şekli cumhuriyettir. Anayasa Hükümleri Genel Esaslar: Devletin şekli cumhuriyettir. Cumhuriyetin nitelikleri “Türkiye Cumhuriyeti, insan haklarına ve başlangıçta belirtilen temel ilkelere dayanan, millî, demokratik, lâik ve sosyal bir hukuk Devletidir” (6 ok yok).  Turgut Göksu

I. DEVLETİN ŞEKLİ Madde 1 - Türkiye devleti bir Cumhuriyettir. BİRİNCİ KISIM GENEL ESASLAR         I. DEVLETİN ŞEKLİ          Madde 1 - Türkiye devleti bir Cumhuriyettir.         II. CUMHURİYETİN NİTELİKLERİ          Madde 2 - Türkiye Cumhuriyeti, insan haklarına ve başlangıçta belirtilen temel ilkelere dayanan, milli demokratik, laik ve sosyal bir hukuk Devletidir.          III. DEVLETİN BÜTÜNLÜĞÜ; RESMİ DİL; BAŞKENT          Madde 3 - Türkiye Devleti, ülkesi ve milletiyle bölünmez bir bütündür.         Resmi dil Türkçedir.         Başkent Ankara'dır.         IV. EGEMENLİK          Madde 4 - Egemenlik kayıtsız şartsız Türk Milletinindir.         Millet, egemenliğini, Anayasanın koyduğu esaslara göre, yetkili organlar eliyle kullanır.         Egemenliğin kullanılması, hiçbir suretle belli bir kişiye, zümreye veya sınıfa bırakılmaz. Hiçbir kimse veya organ kaynağını Anayasadan almayan bir Devlet yetkisi kullanamaz.         V. YASAMA YETKİSİ          Madde 5 - Yasama yetkisi Türkiye Büyük Millet Meclisinindir. Bu yetki devredilemez.         VI. YÜRÜTME GÖREVİ          Madde 6 - Yürütme görevi, kanunlar çerçevesinde, Cumhurbaşkanı ve Bakanlar kurulu tarafından yerine getirilir.         VII. YARGI YETKİSİ          Madde 7 - Yargı yetkisi, Türk Milleti adına bağımsız mahkemelerce kullanılır.         VII. ANAYASANIN ÜSTÜNLÜĞÜ VE BAĞLAYICILIĞI          Madde 8 - Kanunlar Anayasaya aykırı olamaz.         Anayasa hükümleri, yasama, yürütme ve yargı organlarını, idare makamlarını ve kişileri bağlayan temel hukuk kurallarıdır.         IX. DEVLET ŞEKLİNİN DEĞİŞMEZLİĞİ          Madde 9 - Devlet şeklinin Cumhuriyet olduğu hakkındaki Anayasa hükmü değiştirilemez ve değiştirilmesi teklif edilemez.  Turgut Göksu

Temel Hak ve Özgürlükler: Önce temel hak ve özgürlüklere ilişkin genel hükümler, sonra kişinin hakları ve ödevleri, daha sonra sosyal ve iktisadî haklar ve ödevler, en sonunda ise siyasî haklar ve ödevler düzenlenmiştir. 1961 Anayasası, temel hak ve özgürlüklere daha geniş bir yer vermiştir. Sosyal hak ve ödevler, ilk defa sistematik olarak 1961 Anayasasında düzenlenmiştir. Turgut Göksu

“Çift meclis sistemi”ni kabul etmiştir. (=1876 Kanun-u Esasî). Yasama Organı: “Çift meclis sistemi”ni kabul etmiştir. (=1876 Kanun-u Esasî). “Yasama yetkisi Türkiye Büyük Millet Meclisinindir” (m.5). TBMM, “Millet Meclisi” ve “Cumhuriyet Senatosu” isimli iki ayrı meclisten kurulmuştur (m.63).  Millet Meclisi: genel oyla seçilen 450 milletvekili. Milletvekili seçilebilmek için otuz yaşını bitirmiş olmak ve Türkçe okuyup yazma koşulları yeterlidir. MV görev süresi dört yıldır (m.69). Seçimler dört yılda bir yapılır. Turgut Göksu

İlk iki grup üyelerin görev süresi altı yıldır. Cumhuriyet Senatosu: Üç çeşit üye: 150 adet olan birinci grup üyeler halk tarafından; 15 adet olan ikinci grup üyeler ise Cumhurbaşkanı tarafından seçilir. İlk iki grup üyelerin görev süresi altı yıldır. Üçüncü grup üyeler ise ömür boyu görev yapar. Anayasa bunlara “tabiî üyeler” ismini demektedir. Bunlar Millî Birlik Komitesi başkan ve üyeleri ile eski cumhurbaşkanlarıdır. Cumhuriyet Senatosuna üye seçilebilmek için kırk yaşını doldurmuş olmak ve yüksek öğrenim yapmış olmak. Cumhuriyet Senatosu seçimleri altı yılda bir değil, iki yılda bir yapılır. Her seçimde, Cumhuriyet Senatosu üyelerinin üçte biri yenilenir. Turgut Göksu

Bütçe kanununun kabulünde son söz Millet Meclisine aittir (m.94). Millet Meclisinin yetkileri, Cumhuriyet Senatosunun yetkilerinden genellikle daha ağır basmaktadır. Hükûmet, Millet Meclisine karşı sorumludur. Güven oylaması sadece Millet Meclisinde yapılır (m.103). Bütçe kanununun kabulünde son söz Millet Meclisine aittir (m.94). Kanun kabul etme sürecinde de son söz esas itibarıyla Millet Meclisine aittir. Ancak kanun tasarı ve tekliflerinin görüşülmesinde Cumhuriyet Senatosunun da çok önemli yetkileri vardır. 1961 Anayasasına göre TBMM'nin kanun kabul etmesinin oldukça uzun ve karışık bir usûlü vardır. Anayasanın değiştirilmesi usûlünde Millet Meclisi ve Cumhuriyet Senatosu eşit yetkilerle donatılmıştır. Anayasa değişikliği teklifinin kabulü için “Meclislerin ayrı ayrı üye tamsayılarının üçte iki çoğunluğunun oyu” gerekir. Turgut Göksu

Yürütme Organı: 1961 Anayasası, yasama ve yargıdan bir “yetki” olarak bahsederken, 6’ncı maddesinde, yürütmeden bir “görev” olarak bahsetmiştir. “Yürütme görevi, kanunlar çerçevesinde, Cumhurbaşkanı ve Bakanlar Kurulu tarafından yerine getirilir”. 1961 Anayasası, tartışmasız olarak parlâmenter hükûmet sistemini benimsemiştir.   Turgut Göksu

Bir kişi iki defa Cumhurbaşkanı seçilemez. Cumhurbaşkanı, Türkiye Büyük Millet Meclisince, kırk yaşını doldurmuş ve yüksek öğrenim yapmış kendi üyeleri arasından, üye tamsayısının üçte iki çoğunluğu ile ve gizli oyla yedi yıllık bir süre için seçilir; ilk iki oylamada bu çoğunluk sağlanamazsa, salt çoğunlukla yetinilir. Bir kişi iki defa Cumhurbaşkanı seçilemez. Bakanlar Kurulu ise Başbakan ve Bakanlardan oluşur. Başbakan, Cumhurbaşkanınca, TBMM üyeleri arasından atanır. Bakanlar, TBMM üyeleri veya milletvekili seçilme yeterliğine sahip olanlar arasından Başbakanca seçilir ve Cumhurbaşkanınca atanır (m.102). Bakanlar Kurulu, Millet Meclisinden güvenoyu almak zorundadır. Hükûmetin kuruluş usûlü parlâmenter hükûmet sistemine tamamıyla uygundur. Turgut Göksu

Yargı yetkisi Türk milleti adına bağımsız mahkemelerce kullanılır. Yargı Organı: Yargı yetkisi Türk milleti adına bağımsız mahkemelerce kullanılır. Mahkemelerin bağımsızlığı, hâkimlik teminatı tanınmıştır. 1961 Anayasasının yargı alanında getirdiği önemli bir yenilik hâkimlerin bağımsızlığını sağlamak üzere kurduğu “Yüksek Hakimler Kurulu”dur. 1961 Anayasası, Yargıtay, Danıştay, Askerî Yargıtay, Uyuşmazlık Mahkemesi gibi yüksek mahkemeleri tek tek düzenlemiştir. Turgut Göksu

1961 Anayasasının yargı alanında getirdiği en önemli yenilik Anayasa Mahkemesi. Anayasanın ilk şekline göre bu Mahkemenin 15 üyesinden beşini seçme yetkisi TBMM’ye aitti. Anayasanın ilk şeklinde Askerî Yüksek İdare Mahkemesi yoktu. Bu mahkeme Anayasaya 1971 değişiklikleriyle sokulmuştur. Turgut Göksu

Değiştirilme Usulü: TBMM üye tamsayısının en az üçte biri tarafından yazıyla teklif edilebilir. Değişikliğin Millet Meclisi ve Cumhuriyet Senatosu tarafından ayrı ayrı üye tamsayılarının üçte iki çoğunluğuyla kabul edilmesi gerekir (m.155). 1982 Anayasasından farklı olarak, 1961 Anayasası Anayasa değişiklikleri üzerinde Cumhurbaşkanına zorlaştırıcı veto yetkisi veya referanduma sunma yetkisi tanımamıştır. Devlet şeklinin Cumhuriyet olduğu yolundaki Anayasa hükmü değiştirilemez (m.9). Turgut Göksu

1961 AY Dönemindeki Siyasi Olaylar 15 Ekim 1961’de genel seçimler yapıldı. CHP %36.7 (173MV), AP %34.8 (158MV) , CKMP %14 (54MV). YTP %13.7 (65MV) 10 Ekim 1965 AP %53 (240MV), CHP %29 (134MV), MP %6 (31mv), YTP %4 (19mv), TİP %3 (15MV), CKMP %2 (11mv) Nispi temsil, milli bakiye 12 Mart Muhtırası (1971), Demirel istifa, Nihat Erim Başbakan Turgut Göksu

1971-1973 Anayasa Değişiklikleri: 1971-1973 ara döneminde 1961 Anayasasında iki köklü değişiklik yapıldı. 20 Eylül 1971 tarihinde Anayasanın toplam 34 maddesinde değişiklik yapılmış ve Anayasaya yedi geçici madde eklenmiştir. 15 Mart 1973 tarihinde ise Anayasanın 4 maddesinde değişiklik yapılmış, 2 yeni geçici madde daha eklenmiştir. Turgut Göksu

Anayasa değişikliklerinin özeti şöyledir: a) Yürütmenin Güçlendirilmesi Yönünde Değişiklikler: Bakanlar Kuruluna kanun hükmünde kararname çıkarma yetkisinin verilmesi (m.64); vergi, resim ve harçların muafiyet ve istisnaları ile nispet ve hadlerine ilişkin hükümlerde değişiklik yapmaya Bakanlar Kurulunun yetkili kılınması (m.61); üniversite özerkliğinin zayıflatılması (m.120); TRT’nin özerkliğinin kaldırılması (m.121). b) Temel Hak ve Özgürlüklere Getirilen Sınırlamalar: Bütün temel hak ve özgürlükleri için geçerli genel bir sınırlama hükmünün getirilmesi (m.11); temel hak ve özgürlükler için yasal sınırlama sebeplerinin artırılması (m.11); devlet memurlarının sendika kurma hakkının ortadan kaldırılması (m.119). Turgut Göksu

c) Yargı Denetimine Getirilen Sınırlamalar: Üyelerinin atanmasında Bakanlar Kurulunun aday gösterdiği Devlet Güvenlik Mahkemeleri’nin kurulması (m.136); tabiî yargı yolu yerine kanunî yargı yolunun getirilmesi (m.32); küçük siyasal partilerin Anayasa Mahkemesine başvurma olanağının kaldırılması (m.149). d) Ordu ile İlgili Değişiklikler: Askerî otorite sivil iktidardan yeni tavizler koparmıştır. Askerî yargı sivil yargının aleyhine genişlemiştir. Asker kişilerle ilgili idarî eylem ve işlemlerin yargısal denetimi, Danıştaydan alınarak yeni kurulan Askerî Yüksek İdare Mahkemesine verilmiştir (m.140). Sıkıyönetime geçiş kolaylaştırılmıştır (m.124). Sivillerin askerî nitelikte olmayan suçlarından dolayı yargılanmaları mümkün kılınmıştır (m.138/2). Turgut Göksu

1975’ten itibaren siyasal şiddet ve terör olayları. 1961 Anayasasının Sonu 1975’ten itibaren siyasal şiddet ve terör olayları. Siyasal sistemde de ciddî tıkanıklıklar. 1980’de TBMM yeni Cumhurbaşkanını altı ay süreyle seçememiştir. Hükûmetler sürekli değişmiş ve koalisyonlar; hükümetler karar alamaz ve meclisler kanun çıkaramaz hale gelmiştir. 1961 Anayasasında köklü değişikliklerin yapılması fikri. Bu değişiklikler yapılamamış, ülkenin içine girdiği siyasal ve ekonomik krizden çıkılamamış, terör olaylarının önüne geçilememiştir. …ve 12 Eylül 1980 Darbesi. Turgut Göksu