Prof. Dr. Cengiz Yılmaz Orta Doğu Teknik Üniversitesi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MBA-502 Stratejik Yönetim Yard. Doç. Dr. Erlan Bakiev
Advertisements

Stratejik yönetim işletmenin dış çevresini (rakipler, pazar-piyasa, ürünler, müşteriler, aracılar, tedarikçiler) analiz eder. İşletmenin geleceği ile.
Strateji Tasarımı İlker acar.
Yrd. Doç. Dr. Yusuf KARACA Afyon Kocatepe Üniversitesi
İŞLETME ANALİZİ RAQİF QASIMOV.
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
PAZARIN BÖLÜMLERE AYRILMASI
Bölüm 9 Büyüyen Pazarlarda Pazarlama Stratejileri
GİRİŞİMCİ SUNUMU.
Yeni Pazarlama Teknikleri
Bölüm 10 İşlevsel Stratejiler (Fonksiyonel/Bölümsel Stratejiler)
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
Bölüm 12 Pazar Konumuna Göre Pazarlama Stratejileri
Bölüm 13 Pazarlama Stratejilerinin Uygulanması
Öğrenci Adı Soyadı/Numarası
Bölüm 10 Olgunlaşmış Pazarlarda Pazarlama Stratejileri
Kalite Kültürüne Dönüşüm Stratejileri
Kimsenin Rüyalarınızı Çalmasına İzin Vermeyin
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Yrd. Doç Dr. Ozan BÜYÜKYILMAZ
Ö.Yavuz KARAGÖZ Mevlüt BALTA Hasan AKKOÇ
Pazarlama Giriş 1 1.
YNT/YNTZ 514 TEKNOLOJİ VE YENİLİK YÖNETİMİ ISLT318-Hafta2 : Yenilik Süreci Prof. Dr. Atilla ELÇİ Aksaray Ü., İ şletme Bölümü, YNT/YNTZ 5141.
Doç. Dr. Mehmet İsmail YAĞCI Mersin Üniversitesi
Strategic Business Planning for Commercial Producers
SATIŞTA VE PAZARLAMADA
Öğr.Gör.SEDA AKIN GÜRDAL
Pazarlama nedir? iki veya daha fazla taraf arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir. Marketing mübadele sürecinde insan istek ve ihtiyaçlarını.
Bölümün Amacı Bu bölümde, firmanın büyük ya da küçük oluşunun neden önemli olduğu sorusunu ve büyüklüğün yapı ve kontrolle nasıl ilişkilendirildiğini.
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
Bölümün Amacı Bu bölüm, yöneticilerin uluslararası çevre için örgütleri nasıl tasarladığını keşfediyor. Bölüme, öncelikle, küresel büyümeyi harekete.
VI: STRATEJİ OLUŞTURMAK
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgütlerin nasıl değiştiğini ve yöneticilerin yenilik ve değişim sürecini nasıl yönettiklerini keşfetmektedir.
IV: İç (Mikro) Çevre: Firmanın Üstünlük ve Zayıflıkları
Strategic Business Planning for Commercial Producers
İşletme Çevreleri, Büyüme, Küçülme ve Analizler
Topluluk İnovasyon Girişimi Süreç Açıklaması ve Yol Haritası Dokümanı 26 Mayıs
Toplam Kalite Yönetimi
Elektronik pazarlama: – internetin kar yaratmak amacıyla kullanılması – birçok aşamayı ortadan kaldırmakta – daha hızlı ve daha düşük maliyetli –
2 Pazarlama Strateji ve Planlarının Geliştirilmesi
Doç. Dr. Yusuf KARACA Afyon Kocatepe Üniversitesi
Bölüm 11 Olgunlaşmış Pazarlarda Pazarlama Stratejileri
Bölüm 14 Pazar Konumuna Göre Pazarlama Stratejileri
Prof Dr Remzi ALTUNIŞIK
İşletme Yönetimi Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü.
CRM İÇIN STRATEJIK BIR YAKLAŞıM Hafta 5 – Adrian Payne Chapter 1 Prof. Dr. Remzi ALTUNIŞIK.
Stratejik Pazarlama 2. Hafta
Tutundurma, iletişime dayanır ve ikna edici yanı vardır. Doğrudan satışları kolaylaştırma amacına yönelik olduğu kadar, tutum ve davranışlara da yöneliktir.
KAMU KURUMLARINDA SÜREÇ YÖNETİMİ ve
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ
Prof. Dr. Cengiz Yılmaz Orta Doğu Teknik Üniversitesi
Bölüm 13 Kriz Dönemlerinde Pazarlama Stratejileri
ISLD 318 TEKNOLOJİ VE YENİLİK YÖNETİMİ
Bölüm 12 Düşüş Dönemi İçin Pazarlama Stratejileri
“STRATEJİ NEDİR?” STRATEJİK DEĞİŞİM.
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Yenilik Türleri (Radikal &Artımsal ve Ürün&Süreç Yeniliği) Doç. Dr. Ayşe GÜNSEL.
PAZARLAMA SİSTEMİNE GİRİŞ Büşra YARADILMIŞ
SWOT ANALİZİ TÜRKER DURAN YATIRIM TEŞVİK DANIŞMANI.
PAZARLAMA YÖNETİMİ’NİN TEMELLERİ Prof. Dr. İsmail Üstel.
Bölüm 6. Pazarlama karması (stratejiler)
REKABET STRATEJİLERİ Rekabet Stratejileri.
Prof Dr Remzi ALTUNIŞIK
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Pazarlama İletişimi
1960lardan 1980lere kadar işletme stratejileri genel olarak ürün-pazar seçimi konuları ile ilişkili idi. Ama bu durum pazarlama akademisyenlerinden kaynaklanmıyordu.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

Prof. Dr. Cengiz Yılmaz Orta Doğu Teknik Üniversitesi Bölüm 2 Jenerik Pazarlama Stratejileri ve Rekabet Avantajının Sürdürülebilirliği Prof. Dr. Cengiz Yılmaz Orta Doğu Teknik Üniversitesi

Strateji Kavramı Strateji kavramı, belirli hedeflere belirli bir zaman içinde ulaşmak amacıyla tasarlanmış eylemler bütününü ifade eder. Bu anlamda bir strateji kimi zaman bir fener, kimi zaman bir pusula kimi zaman da bir harita gibi işlev görür ve karar vericilere hedeflere nasıl ve ne şekilde ulaşabilecekleri konusunda ışık tutar.

Rekabet Avantajı Tanım ve Kapsamı Rekabet oyununda başarının şartlarından biri hedef aldığınız müşteri gruplarının sizin ürünlerinize rakiplerin ürünlerinden daha fazla değer atfetmeleridir. İşletmeler ürün ve hizmetleri üretip müşterilere ulaştırabilmek için pek çok maliyet yüklenmek zorunda kalırlar. İşte rekabet avantajının ikinci unsuru da bütün bu maliyetler açısından rakiplerden daha etkin çalışıp daha düşük maliyetli ürünleri pazara sunabilme becerisidir.

Rekabet Avantajı Konumları

Rekabet Avantajı Konumları Rekabet avantajı konumunda olabilmek için ya maliyetler açısından rakiplerinize yakın performans gösterip görece olarak çok daha yüksek değer ifade eden ürünleriniz olacak (şekil 2.1. 1 nolu alan) ya da makul bir değeri çok düşük maliyetlerde üretebiliyor veya pazara sunabiliyor olacaksınız Tabi rekabet avantajının en arzulanır hali bu iki boyutun her ikisinde de rakiplere üstünlük olsa da bu durum az rastlanabilen istisnai bir durumdur.

Strateji Geliştirme Sürecinde Sorulan Temel Sorular Hangi sektör ya da pazarlarda rekabet etmeliyim ? Nasıl ve ne şekilde rekabet avantajları geliştirip sürdürebilirim Bunlar başarmak için benim işletmemde var olan ne tür varlıkları, kaynakları, yetenekleri ve istidatları kullanabilirim ve ne tür yeni kaynaklara ve yeteneklere ihtiyacım var

Michael Porter’ın Jenerik Stratejileri Stratejik Kapsam Rekabet Avantajı Ürün Farklılaşması Düşük Maliyet Geniş(Çeşitli Pazar Segmentleri) Farklılaştırma Stratejisi Maliyet Liderliği Stratejisi Dar (Küçük Bir Segment) Odaklanma Stratejisi (Farklılaştırma) Odaklanma Stratejisi (Düşük Maliyet)

Farklılaştırma Stratejileri İşletmeler hedef aldıkları müşteri gruplarının ürün ve hizmetleri konusundaki algı ve düşüncelerini bütün rakiplerden mümkün olduğunca olumlu nitelikler üzerinden ayrılmasını arzularlar. Bu amaçla da ürün ve hizmetlerini başta marka imajı ve çeşitli fayda önermeleri açısından farklılaştırmaya çalışırlar ve söz konusu farklı yönlerini de ürün ve hizmet tasarımı, pazarlama iletişimi ve pazarlama yönetiminin bütün diğer unsurlarında stratejik yaklaşımın merkezine oturturlar.

Maliyet Liderliği Stratejisi Maliyet Liderliği stratejisinin temel amacı düşük maliyetlerle çalışan bir firma olmak ve bu şekilde düşük fiyatlarla güçlendirilmiş ürün ve hizmetlere rekabetçi bir konum kazandırmaktır. Ayrıca son dönemlerde maliyet liderliğinin yalnızca fiyat avantajlarıyla sınırlı kalmaması gerektiği, ürünün müşteriler açısından bütün maliyetleri göz önüne alınarak (erişim, kurulum vb.) değerlendirilmesi gerektiği düşünülmektedir.

Odaklanma Stratejisi Dar bir müşteri grubuna odaklanarak kimi zaman özel farklılaştırmalarla kimi zaman hedef grubun tercihleri doğrultusunda çeşitli maliyet avantajları sunarak rekabet edilebilir. Odaklanma stratejisinin özellikle farklılaşma yoluyla daha başarılı olabileceği genellikle kabul gören bir yaklaşımdır. Nitekim küçük bir segmentin tercih ve arzularına odaklanarak başarılı olmak daha anlaşılabilirdir.

Karma Stratejiler Porter tanımladığı jenerik stratejilerden yalnızca birinin hedeflenmesi gerektiğini aksi takdirde işletmelerin iki arada bir derede kalıp kaynaklarını boşa harcayacağını iddia etmiştir. Pek çok yazar açısından Porter’ın bu görüşü günümüzde geçerli değildir. Pazar koşullarının ve müşteri tercihlerinin büyük bir hızla değişebildiği günümüz koşullarında işletmelerin hem farklılaşma hem de maliyetleri düşürme konusunda uzmanlaşmaları gereği sıklıkla ifade edilmektedir.

Treacy ve Wiersema’nın Değer Disiplinleri Treacy ve Wiersema’nın görüşleri de, aynı Porter gibi, nerede rekabet etmeliyiz ve nasıl rekabet etmeliyiz sorularından ortaya çıkmıştır. Gene aynı Porter gibi Treacy ve Wiersema stratejiyi iş birimi seviyesinde kurgulamış, farklı iş birimlerinin bir araya geldiği holding benzeri gruplaşmaları daha geniş bir analiz birimi olarak değerlendirerek kapsam dışı tutmuşlardır. Porter’dan en büyük farkları, karma yaklaşımları yalnızca makul değil aynı zamanda zorunlu görmeleridir.

Treacy ve Wiersema’nın Değer Disiplinleri

İşlevsel Mükemmellik İşlevsel mükemmellik değer disiplini, hammadde ve diğer ihtiyaçların tedariki, ürünlerin üretimi ve müşterilere ulaştırılması süreçlerine özel ilgi gerektiren bir stratejik yaklaşımdır. Hedef işletmenin faaliyet gösterdiği sektörde gerek düşük fiyatlar gerekse müşterilerin ürüne ulaşımı ve kolay kullanımı açısından liderlik eden bir konuma gelmesidir.

Ürün Liderliği Ürün liderliği disiplinini takip eden işletmeler en başta yaratıcı özelliklerini en üst aşamaya getirmiş olmalıdırlar. Bu firmalar ar-ge çalışmaları ve teknolojik gelişmeler açısından sektör liderleridir. Bu işletmelerde hemen hemen hiç bürokrasi yoktur, onun yerine yenilikler üretme yarışı vardır. Bu işletmelerin en büyük avantajları yeniliklerle üstünleştirdikleri ürün ve hizmetlerine yüksek kar marjlarıyla müşteriler bulabilmeleridir.

Müşterilere Yakınlık Müşterilere yakınlık değer disiplini müşterilere yakın olmayı, en doğru ve detaylı müşteri bilgilerine ulaşabilmeyi ve müşterilerle karşılıklı güven bağlılık esasına dayalı uzun dönemli ilişkiler geliştirebilmeyi gerekli kılmaktadır. Bu disiplinde önemli olan müşterilere satış yapmak değil, yaşam boyu aynı işletmenin markasına ve ürünlerine olumlu bakan ve onlar için gönüllü elçiler gibi çalışan sadık müşterilere sahip olmaktır.

Rekabet Avantajlarının Sürdürülebilirliği Eğer bir işletme rekabet sürecinde avantajlıysa bunu sürdürebilmek ister. Aynı şekilde rekabet sürecinde dezavantajlı durumdaki işletmeler bu durumu bir an önce kendi lehlerine olacak şekilde düzeltmek isterler. Bu anlamda, bir rekabet avantajının kalıcı nitelikte sürdürülebilir olup olmaması ya da sürdürülebilir nitelikte ki rekabet avantajlarının ne tür özellikleri olduğu türündeki sorular strateji geliştirme ve uygulama aşamasında önemlidir. Bu sorulara en iyi yanıtları şimdilerde stratejik yönetim alanında egemen paradigma olan “ Kaynaklara Dayalı Yaklaşım” ortaya koyar.

Kaynaklara Dayalı Yaklaşım Kaynaklara dayalı yaklaşım, işletmelerin rekabet avantajlarının temel nedenlerini, başka bir ifadeyle söz konusu avantajlara sahip olmalarına ve kullanabilmelerine olanak sağlayan örgütsel varlık, kaynak, yetenek ve kabiliyetleri ana çalışma konusu olarak ele alan strateji yaklaşımıdır. Temel mantığı çok basit ve anlamlıdır. Eğer bir takım işletmeler rakiplerinden daha yüksek değer ihtiva eden ürün ve hizmetleri rakiplerinden daha az maliyetle üretebiliyorsa bunun bir sebebi olmalıdır.

Rekabet Avantajı Doğuran Kaynaklar Finansal Kaynaklar Fiziksel Kaynaklar Yasal Kaynaklar İnsan Kaynakları Örgütsel Kaynaklar Bilgi İlişkiler

Dinamik Kabiliyetler Kaynaklara dayalı yaklaşım bir işletmenin bazı yetenek ve kabiliyetlerini dinamik kabiliyetler olarak tanımlamakta ve bunlara özel bir önem vermektedir. Dinamik kabiliyetlerin özelliği diğer yetenek ve kabiliyetlerin geliştirilmesi için onlara gereksinim duyulmasıdır. Bunlar bir anlamda yetenek geliştiren yeteneklerdir. Örneğin bir işletmenin rakiplerine oranla daha hızlı öğrenebilir ve değişebilir olması bu tür yetenektir. Daha hızlı öğrenebiliyorsanız ilişkilerinizi de, bilgilerinizi de diğer örgütsel yeteneklerinizi de daha hızlı geliştirebilirsiniz.

Sürdürülebilir Nitelikte Rekabet Avantajı Yaratan Kaynakların Özellikleri Alınıp satılamazlar Tespit edilemezler (Nedensel belirsizlik içerirler) Karmaşıktırlar Birlikte işleyerek avantaj yaratırlar Ancak birebir tecrübelerle geliştirilebilirler Geliştirilmeleri uzun zaman alır Kritik büyüklük eşiklikleri vardır.

Teşekkürler…