Grup Adı : CANİKOLAR Grup Üyeleri : Eda DENLİ Rabiye Merve HAYRAN

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İLKÖĞRETİM OKULU MÜDÜRLERİNİN VİZYONER LİDERLİK ÖZELLİKLERİNE SAHİP OLMALARI İLE ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL ADANMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ Fatma BABİL Eskişehir.
Advertisements

Yrd. Doç. Dr. Kemal DOYMUŞ K.K.E.F İlköğretim Bölümü
Öğretim Görevlisi: Hasan Avcıoğlu Doç. Dr. Gönül Akçamete
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER
Ölçme Düzeyleri Ölçeklerin Kullanılması
EĞİTİM VE ÖĞRETİM FAALİYETLERİNDE TEKNOLOJİ KULLANIMI
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Eyvah Öğrenciler Küçüldü: Üniversite Öğrencilerinin Çok-Kullanıcılı Sanal Bir Bilgisayar Ortamında Bilgisayar Okuryazarlığı Eğitimi Alması Araş. Gör. Gonca.
PSİKOLOJİDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Araştırma Projesi Sunumu Danışman
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
Üniversite öğrencilerinin video oyunlarına olan alışkanlıkları
GRUP DEM Durna Özer Esma Aydınoğlu Merve Yurttaş
MEASUREMENT *Nazan SONDAÇ *Didem ATASEVEN *Halise ARGUÇ.
5.GRUP Şule Şahin Tuğba Karakuş Gizem Osan
Amaç: Organ yetmezliği insidansı (toplumdaki hastalık sayısı oranı) tüm dünyada artmakta olup, organ nakli olmayı bekleyen hastalar da uygun organ beklerken.
BİR ÖZEL HASTANEDE ÇALIŞAN HEMŞİRELERİN
  İLKÖĞRETİM BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ Hasan KARAL a*; İlknur REİSOĞLU b; Ebru GÜNAYDIN a a Karadeniz Teknik Üniversitesi,
İLERİ ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ DERSİ MAKALE SUNUMU
Cinsiyete Göre Sınav Dönemi Kaygı Düzeyi
ADSIZ 2. Grup Üyeleri  Nurmelek NURLU  Gülten TAFLIO Ğ LU.
TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNDE DEPRESYON BELİRTİLERİ TAŞIMA DURUMU
Neden İki Faktörlü Anova Yapıyoruz?
Ölçüm Geçerliği Murat Coşar Afyon Kocatepe Üniversitesi
MESLEKİ OLGUNLUK ÖLÇEĞİ
İLKÖĞRETİM ÇAĞI ÇOCUKLARINDA OKUL İÇİ ŞİDDETİN İRDELENMESİ: BİR ANKET ÇALIŞMASI Sözen S 1, Baysal SU 2, Ekizoğlu O 1, Tüzün B 1, Tüzün Ü 3 1 İstanbul Üniversitesi.
SERVQUAL BEKLENTİ ANKETİNDE GEÇMİŞ DENEYİM SORGULANMALI MIDIR?
Bölüm Dili İngilizce ve Türkçe Olan Öğrencilerin İnternet Ortamında İngilizce Kullanma Alışkanlıkları ve Tutumları.
MELİKŞAH ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİNİN OKUDUKLARI KİTAP MİKTARI İLE KİTAP TÜRÜNÜN AKADEMİK BAŞARI ÜSTÜNE ETKİSİ NUTELLA ESRA SİVAS HABİBE NUR AMARATLICAN.
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
Grup Kaygısızlar Fevzi Yeni Ahmet Karamermer. LİTERATÜR Melikşah Üniversitesi orta anadoluda olduğu için bu çevredeki öğrenciler genelde üniversite hayatında.
Grup Adı: ZAMBAK Sümeyra Nur Beştepe Merve Okandan
NOKTA ŞEYMA ARPACIKTAŞ – İSMAİL BÜYÜK
Araştırma Başlığı: Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Kalite Seviyelerinin Sağlık Durumlarına Göre İncelenmesi.
Araştırma Başlığı: İlköğretim öğrencilerinde matematik kaygısı ile matematik başarısı arasında bir ilişki olup olmadığının incelenmesi Grup Adı: M&M’S.
Araştırmanın Konusu Melikşah Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Öğrencilerinin Yaşlı Bireylere Karşı Tutumları ve Onlar ile Birlikte Yaşama Düşünceleri.
LUCID GRUBU Ekim YAPAR Hilal Nur CAN. ROMANTİK İLİŞKİLERDE KALIP YARGILARIN İLİŞKİ İSTİKRARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ.
Benlik Saygısı ve Akademik Başarı arasındaki ilişki
POLATLILILAR FER İ YA NUR TA Ş KAYA-EZG İ M İ HR İ BAN TARHAN.
AROMAT İ K KEK İ K YA Ğ I KOKUSUNUN DERS TUTUMU ÜZER İ NE ETK İ S İ N İ N İ NCELENMES İ.
Grup 101 Berat Duman Salih Yartunç.   Bu çalışmanın temel amacı Melikşah Üniversitesi öğrencilerinin sosyal kaygı düzeyleri, kaygı duyarlılıkları ve.
GRUP ADI LAST SEEN.
Hazırlayan Abdulkadir KOÇ Serdar AVŞAR
ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL AĞ KULLANIM DÜZEYİYLE YALNIZLIK DÜZEYİ ARASINDAKİİLİŞKİ MİNYONLAR MERVE ÜÇOK SELMA DURU.
KafaDark Özge Eymur Aşkın Mezgitli
MOR FETHİYE ALATAŞ MAHAMAT MAHAMAT MOUSTAPHA. ÜNİRVESİTE ÖĞRENCİLERİNİN STRESLE BAŞA ÇIKMA STİLLERİ İLE POZİTİF VE NEGATİF DUYGU ARASINDAKİ İLİŞKİ.
Araştırmanın Başlığı Kayseri Melikşah Üniversitesi psikoloji bölüm öğrencileri ile diğer bölüm öğrencilerinin empati yapma eğilimlerinin incelenmesi.
Grup Tek Burcu Ketencioğlu
Öğrencilerin Utangaçlık Düzeylerinin Benlik Saygılarına Etkisi
YURTTA KALAN ÖĞRENCİLERİN KAYGI DÜZEYİNİN DEPRESYONA ETKİSİ NEDİR ?
Grup adı : Şizoid grup üyeleri : Barış POLATTAĞ, Emine serap YILMAZ problem cümlesi: Melikşah Üniversitesi öğrencilerinin bağlanma stillerinin bazı değişkenlere.
Lisede okuyan öğrencilerin Bağlanma stilinin cinsiyete göre incelenmesi.
ÖĞRETMENLERİN ERGEN ALGILAYIŞI Psi. Dan. Selen Demirtaş-Zorbaz Psi. Dan. Tuğba Kurt Psi. Dan. Mehmet Osman Çetiner.
INBOUND PAZARLAMADA SOSYAL MEDYA VE KADIN TÜKETİCİLERDE SATIN ALMA DAVRANIŞINA OLAN ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Pınar Bacaksız.
GİRİŞ Bağlanma doğumdan itibaren gelişen ve yaşam boyu devamlılık gösteren bir fenomendir. Bowbly bağlanmayı özellikle gerilim yaratan durumlarda bakım.
İstatistiksel Analizler
Kadınlarda iç grup yanlılığı ve iç grup yanlılığının demografik değişkenlere göre incelenmesi H.Halil Babacan1, Aleyna Nur Kaş1, Ömer Demir1, Tuğçe Erdoğru1,
Araş. Gör. Meryem Berrin BULUT ve Doç. Dr. Nuri BALOĞLU
GÜMÜŞHANE ÜNİVERSİTESİ MERKEZ KAMPÜSÜNDE EĞİTİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN TEMEL AFET BİLGİ DÜZEYLERİNİN ÖLÇÜLMESİ Uğur YAYLA, Nurçin KÜÇÜK KENT, Ünal YAPRAK,
GÜNEŞTEN KORUNMA DAVRANIŞ ÖLÇEĞİNİN TÜRK ADÖLESAN TOPLUMUNDA GEÇERLİLİK VE GÜVENİRLİLİĞİ Özcan Aygün1, Ayşe Ergün2 1 Sakarya İl Sağlık Müdürlüğü, Adapazarı-SAKARYA.
PANSİYONLU OKULLARDA ÇALIŞAN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN KARAR VERMEDE ÖZ SAYGI ve KARAR VERME STİLLERİ Yasin DEMİRCAN, Vedat AYAN Tekışık Anadolu.
Aquatic Baby Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları Tesislere Yönelik Tatmin Düzeylerin İncelenmesi ” Aquatic Baby ” Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları.
Ezel Nur KORUR1 Erman ÖNCÜ2
Deniz Tekin Ersan Şükran Alan
Yrd.doç.dr.h.denİz GÜlleroĞlu
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ÖĞRETMENLERİNİN İLETİŞİM BECERİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ Emine Ayça CEYLAN Didem KILIÇ MOCAN.
Özlem Aslan1, Canan Yaranoğlu2, Betül Tosun2, Gülcan Bağcivan2
URAL, A. ve KELEŞ, Y. (2011). Türkiye’deki Üniversitelerde Çalışan Öğretim Elemanlarının Akademik Özgürlüklerine İlişkin Görüşleri. V. Lisansüstü Eğitim.
Likert Tipi Ölçek Geliştirme Aşamaları
1.Hafta Haftalık Çizelge Temel Kavramlar SPSS’ e giriş
TÜRKİYE'DE ERGEN PROFİLİ
Sunum transkripti:

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE BAĞLANMA STİLLERİ VE ÖZGECİLİK DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ Grup Adı : CANİKOLAR Grup Üyeleri : Eda DENLİ Rabiye Merve HAYRAN Problem Cümlesi : Üniversite öğrencilerinde bağlanma stilleri ile özgecilik düzeyleri arasında bir ilişki var mıdır? Araştırmanın Amacı : Bu araştırmanın temel amacı üniversite öğrencilerinin bağlanma stilleriyle özgecilik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir.

Bağlanma stilleri ve özgecilik düzeyleri hakkında ayrı ayrı bir çok araştırma yapılmıştır fakat bağlanma stilleri ile özgecilik düzeyleri arasındaki ilişkiyi inceleyen hiç Türkçe çalışma bulunmamaktadır. Özgecilik ve bağlanma stilleri ile ilgili Türkçe çalışmalara; https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYen i.jsp Adresinden ulaşabilirsiniz

Yapılan bir örnek çalışma ”Attachment, Caregiving, and Altruism: Boosting Attachment Security Increases Compassion and Helping “ başlığındadır.Çalışmaya; http://greatergood.berkeley.edu/images/uploads/367.pdf adresinden ulaşabilirsiniz.

YÖNTEM Örneklem Araştırmanın örneklemi; 2015-2016 eğitim öğretim yılında Melikşah Üniversitesi’nin çeşitli fakültelerinde okumakta olan 27 kız 23 erkek toplam 50 öğrenciden oluşmaktadır.

Veri Toplama Süreci Araştırmacı tarafından geliştirilen Demografik Bilgi Formu, Griffin ve Bartholomew (1994) tarafından geliştirilen İlişki Ölçekleri Anketi ve London ve Robert Bower (1968) tarafından geliştirilen Özgecilik Ölçeği paket halinde çeşitli fakülte ve bölümlerde okumakta olan 50 katılımcıya verilmiş ve cevaplanmaları istenmiştir.

Demografik Bilgi Formu; Bu form geliştirilirken katılımcıların genel özelliklerini veren soruların yanında bağlanma stillerini ve özgeci davranışı etkileyebilecek bağımsız değişkenlerin sorulmasına özen gösterilmiştir. Örneğin; bağlanma stillerini etkileyebileceği düşünülen anne ve baba ile ilişki tarzı veya özgecilik düzeyini etkileyebileceği düşünülen yetişme yeri gibi sorular bulunmaktadır. Forum toplam 12 sorudan oluşmaktadır.

Araştırmamızda kullandığımız ölçekler likert tipi ölçektir.

İlişki Ölçekleri Anketi; Orijinal adı Relationships Scale Questionnaire (RSQ) olan ilişki ölçekleri anketi Griffin ve Bartholomew tarafından geliştirilmiştir (Griffin ve Bartholomew, 1994). Dörtlü bağlanma prototipini ölçen bu ölçek 30 maddeden oluşmaktadır. Shaver’in bağlanma ölçümlerindeki paragraflardan, Bartholomew ve Horowitz’in İlişki Anketi’nde ve Collins ve Read’in (1990) Yetişkin Bağlanma Ölçeği ’inden yararlanılarak oluşturulmuştur.

Ölçeğin Türkçe geçerlilik-güvenilirlik çalışması Sümer ve Güngör tarafından yapılmıştır. Test tekrar güvenilirlikleri .54 ile .78 arasında değişmektedir. İç tutarlılık katsayısı .27 ile .61 alfa değerleri arasında değişmektedir (Sümer ve Güngör, 1999). Ölçek; güvenli, kaygılı, kayıtsız ve korkulu olmak üzere 4 bağlanma stilini ölçmektedir. https://lirias.kuleuven.be/bitstream/123456789/2 61525/2/BaglanmaStilleri_SumerGungor_TPD_2 009.pdf

7 boyutlu likert tipi olan ölçekte bağlanma stilleri şu şekilde bulunur; Her bir bağlanma stili ile ilgili alt sorulardan alınan puanlar toplanır ve ilgili kategorideki soru sayısını bölünür. 4 kategoriden en yüksek puanın alındığı kategori kişinin bağlanma stilini verir.

Örnek Soru; 1. Başkalarına kolaylıkla güvenmem. 5.Başkalarıyla çok yakınlaşırsam incitileceğimden korkuyorum. 4.Bir başka kişiyle tam anlamıyla kaynaşıp bütünleşmek isterim. Ölçek toplam 30 sorudan oluşmaktadır. http://rrl.psy.metu.edu.tr/resources/attachmentTR. html

Özgecilik Ölçeği; Özgecilik ölçeği, London ve Robert Bower (1968) tarafından özgeci davranışları ölçmek amacıyla geliştirilmiştir (Akbaba,1994). Türkçeye uyarlanması ve standartizasyonu Cantez, Aşkın ve Akbaba (1991) tarafından yapılmıştır. Özgecilik ölçeğinin Türk örneklemi üzerindeki güvenirliği; yapılan işlemler sonucunda toplam puan için Cronbach alfa iç tutarlık katsayısı 0.85, iki-yarı test güvenirlik katsayısı 0.90 ve tüm ölçek için test-tekrar test güvenirlik katsayısı 0.92 olarak belirlenmiştir. Akbaba, S. (2001). Özgecilik ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Atatürk Üniversitesi Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi(3), 85-95.

Bu ölçek; Aile Kategorisi Sosyal Kategori Yardımseverlik Kategorisi Sorumluluk Kategorisi Olmak üzere toplam 4 alt kategoriden oluşmaktadır.

5 boyutlu likert tipi bir ölçek olan bu ölçekten alınan toplam puan özgecilik puanını vermektedir.

Aile bireyleri birbirlerine ne ölçüde yardım eder? Örnek Soru; Aile bireyleri birbirlerine ne ölçüde yardım eder? Çevrenizdeki kulüp, cami, hayır kurumu gibi kuruluşların yönetiminde ne ölçüde etkinlik gösterirsiniz? Ölçek toplam 20 sorudan oluşmaktadır.

Veri Analizi; Araştırma verileri toplandıktan sonra SPSS 17.0 programına girilerek gerekli analizler yapılmıştır. Analizlerde İlişkisiz Örneklemler İçin t Testi, İlişkisiz Örneklemler için ANOVA Testi ve korelasyon testi kullanılmıştır.

SONUÇLAR, BULGULAR VE YORUM

Yapılan analizler sonucunda anne ile ilişkiler daha fazla çok yakın baba ile ilişkiler daha fazla yakın olarak ve güvenli bağlanma geliştiren bireylerin büyük çoğunluğu anne ile ilişkilerini çok yakın olarak tanımladığı görülmüştür. Araştırmamızın sonucunda bağlanma stilleri ile özgecilik düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir sonuç çıkmamış olsa dahi bireylerin bağlanma stillerinde anne ile ilişkilerinin daha çok etkili olduğu söylenebilir.

Analizler sonucu kadınlarda en çok kayıtsız bağlanma, erkeklerde ise en çok güvenli bağlanma stilinin olduğu görülmektedir. Birçok araştırma farklı sonuçlardan bahsetse de bu araştırmadaki örneklemin yeterli sayıda olmaması ve evreni yansıtmaması bu sonucun çıkmasına neden olmuş olabilir.

Sınıf düzeyine ve son 6 aydır hissedilen duygu durumuna göre bağlanma stilleri farklılaşmamaktadır. Bunun nedeni ise bağlanma stillerinin yaşam boyu kararlılık gösterme eğiliminde olmasıdır.

Cinsiyete, sınıf düzeyine ve fakültelere göre özgecilik düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olmadığı görülmektedir. Bunun nedeni ise sınıf düzeyi ve fakülteye göre bireylerin yardım davranışında farklılık olması beklenilen bir durum olmaması olabilir çünkü bir bireyin özgeci olması yaşa göre değişmez. Cinsiyete göre faklılık olmamasının nedeni ise yardım severlik düzeyinden ziyade kadın ve erkeklerin yardım davranış tarzlarının birbirinden farklı olmasıdır.

Özgecilik düzeyleri ile evlenilmek istenen bireylerin dindarlık düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Bununla birlikte en çok özgecilik davranışında bulunan bireylerin orta derecede dindar seçeneğini seçtikleri görülmektedir. Bunun nedeni ise dindarlık kavramının öznel olması, ölçülebilir olmaması ve özellikle bizim toplumumuz gibi doğu toplumlarında dindar olmanın önemli olması etkili olmuş olabilir.

Özgecilik düzeyleri ile bir yardım kuruluşunda görev alma davranışı arasında negatif bir ilişki olduğu görülmektedir. Bunun nedeni soruda kullanılan yardım kuruluşu kalıbından kaynaklı olabilir. Bireyler herhangi bir yardım kuruluşundan bağımsız olarak yardım davranışında bulunuyor olsalar da üye olmadıkları ya da kuruluşa bağlı yardımda bulunmadıkları için hayır cevabı vermiş olabilirler.

Araştırmanın temel sorusu olan bağlanma stilleri ile özgecilik düzeyleri arasındaki ilişkiye bakıldığında;

Güvenli bağlanma ile özgecilik düzeyi arasında pozitif bir ilişki olduğu görülmektedir. Bunun nedeni güvenli bağlanan bireylerin kendilerini ve dünyayı olumlu görmeleri, insanlara yakınlaşmada problem yaşamamaları, diğer bireyleri de değerli görerek diğer bağlanma stillerine göre daha çok sıcak ve samimi davranışlarda bulunmaları neden olmuş olabilir. Korelasyon katsayısının 0.28 gibi zayıf bir ilişkiyi göstermesinin sebebi ise örneklem azlığından kaynaklı olabilir.

Kayıtsız bağlanma ile özgecilik düzeyi arasında anlamlılık değerinin Kayıtsız bağlanma ile özgecilik düzeyi arasında anlamlılık değerinin .05’ten büyük olması nedeniyle anlamlı bir ilişki bulunmamıştır.

Saplantılı bağlanma ile özgecilik düzeyi arasında arasında anlamlılık değerinin .05’ten büyük olması nedeniyle anlamlı bir ilişki bulunmamıştır.

Korkulu bağlanma ile özgecilik düzeyi arasında arasında anlamlılık değerinin .05’ten büyük olması nedeniyle anlamlı bir ilişki bulunmamıştır.

ÖNERİLER Araştırmacılar İçin Öneriler Araştırma yapılırken konu ile ilgili yapılmış geçmiş çalışmalarda kullanılan bağlanma stilleri ölçeği, kültürel olarak başka manalara gelebilir olduğundan kendi kültürümüz için başka bir ölçek geliştirilmesi uygun olduğu düşünülmektedir.

Bununla birlikte araştırma yapılırken konu ile ilgili yapılmış geçmiş çalışmalarda kullanılan özgecilik ölçeği kültürel olarak yanlı bir test olabileceği ve bireylerin yardım davranışının toplum tarafından beklenilen olumlu bir davranış olması sebebiyle yanlı cevap vermiş olma ihtimallerinden dolayı bu olumsuz faktörleri elimine edebilecek bir ölçek geliştirmesinin uygun olduğu düşünülmektedir. Yapılan birçok çalışma bireylerin özgecilik testlerinde özgeci çıkmış olmalarına rağmen daha az yardım davranışında bulunduklarını göstermektedir.

Araştırmanın daha geçerli ve güvenilir sonuçlar verebilmesi için örneklemin evreni temsil edebilecek sayıda ve çeşitlilikte olması gerekmektedir.

Uygulayıcı İçin Öneriler Bağlanma stilleri bireyin sadece kendisi ile ilgili bir süreç değil aynı zamanda bir sonraki nesilleri etkileyen bir süreçtir. Güvensiz bağlanan bireyler bir sonraki nesillere bu bağlanma stilini aktarabilmektedirler. Bu konuda insanların bilinçlendirilmesi sağlanabilir, bu da aile ile çalışan çeşitli kurumlara yönelik olarak bağlanma stillerini içeren bir takım müfredatları barındıran eğitimler verilmesi ile mümkün olur.

Bireyselliği korumanın yolu toplumsalı korumaktan geçer ve bireysel refah için toplumsal refah şarttır. Bu sebeple toplumsal yaşamın önemli faktörlerinden biri olan özgeci davranışın arttırılması adına bu davranışı etkileyen faktörlerin belirlenerek gerekli ortamların oluşturulması önemlilik arz etmektedir.

TEŞEKKÜRLER…