Araştırmalarda Ölçme ve Ölçekler

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Araştırmalarda Ölçme ve Ölçekler Mustafa ALTUNEL
Advertisements

İLİŞKİLERİ İNCELEMEYE YÖNELİK ANALİZ TEKNİKLERİ
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
ARAŞTIRMADA ÖLÇME VE ÖLÇEKLER
SPORDA GÖZLEM ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
İstatistik Kavramı İstatistik; kesin olmayışlığın ışığı altında karar verme tekniğidir. Ana kitle hakkında örneklem yardımıyla tahmin çalışmalarıdır. Kitle.
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER
Ölçme Düzeyleri Ölçeklerin Kullanılması
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -2-
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
GEÇERLİLİK ve GÜVENİLİRLİK
Araştırma Yöntemleri.
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Nitelikler
GEÇERLİLİK Kapsam Geçerliliği
PSİKİYATRİDE ÖLÇEK KULLANIMI
Yard.Doç.Dr. Sertel Altun
Deneysel Yöntem İstatistiksel Yöntemler
Ölçme Nedir ? “Bir niteliğin gözlenerek gözlem sonuçlarının sayı veya sembollerle gösterilmesine ÖLÇME denir.” Ölçmenin en az üç aşaması vardır: ölçülecek.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
ISL314 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE BİLİMSEL YAZIM
Konya n. Erbakan Üniversitesi
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -2-
Ölçüm Geçerliği Murat Coşar Afyon Kocatepe Üniversitesi
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
ÖLÇME ARAÇLARININ NİTELİKLERİ
Ölçme ve Değerlendirmede Temel Kavramlar
21 - ÖLÇME SONUÇLARI ÜZERİNE İSTATİSTİKSEL İŞLEMLER
2 - ÖLÇME ARAÇLARININ TAŞIMASI GEREKEN NİTELİKLER
Madde (soru istatistikleri)
ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
DERS KİTABINI DEĞERLENDİRME YOLLARI
İSTATİKSEL KAVRAMLAR İstatistik Doç. Dr. Şakir GÖRMÜŞ SAÜ| e-FEK.
ÖLÇME ve ÖLÇEKLER Bilimsel çalışmalarda bilimselliğin temel şartı, araştırmalarda kullanılan kavramların, konuların veya değişkenlerin ÖLÇÜLEBİLİR nitelikte.
DEĞİŞKEN TİPLERİ ve SPSS’ de VERİTABANI HAZIRLANMASI.
ÖĞRENME AMAÇLARI Kişi, yer ve nesnelerin ölçümüne ilişkin temellerin anlaşılmasın Pazarlama araştırmacıları tarafından kullanılan üç tür ölçeği.
İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
ARAŞTIRMAYA GİRİŞ Doç.Dr Halim Kazan.
Araştırma Başlığı: İlköğretim öğrencilerinde matematik kaygısı ile matematik başarısı arasında bir ilişki olup olmadığının incelenmesi Grup Adı: M&M’S.
İSTANBUL GELİŞİM ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME DOKTORA PROGRAMI ÇAĞDAŞ YÖNETİM YAKLAŞIMLARI VE TEORİLERİ SOSYAL BİLİMLERDE NİTEL NİCEL.
Nicel Analizlere Giriş
Benlik Saygısı ve Akademik Başarı arasındaki ilişki
AROMAT İ K KEK İ K YA Ğ I KOKUSUNUN DERS TUTUMU ÜZER İ NE ETK İ S İ N İ N İ NCELENMES İ.
GRUP ADI LAST SEEN.
BİLİMSEL ARAŞTIRMALARDA VERİ
Ölçme BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan. Ders İçeriği Nicel araştırma adımları Araştırma sorusu ve hipotez oluşturma Ölçme Kavramsallaştırma, İşletimselleştirme.
ANALİZE VERİ HAZIRLAMA SÜRECİ
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Verilerin Toplanması ANKET
Yrd. Doç. Dr. Eren Can Aybek Haziran, 2017
VERİLERİN TOPLANMASI Doç. Dr. Ender DURUALP.
PSİKOLOJİK TESTLER.
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI
Bölüm 5: Araştırmalarda Ölçme ve Ölçekler
ÖLÇEK Bazı ölçme araçlarına verilen ad.
Havacılıkta İnsan Kaynakları Eğitimde 4. hafta, fiilen 3
MAN-557 Araştırma Yöntemleri
EĞİTİMDE KULLANILAN ÖLÇME ARAÇLARI
Değişkenler Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme ile İlgili Genel Kavramlar
Ölçme BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
EĞİTİMDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Likert Tipi Ölçek Geliştirme Aşamaları
Verilerin Toplanması I
GRS751 ARAŞTIRMA METODOLOJİSİ
Güvenirlik Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Sunum transkripti:

Araştırmalarda Ölçme ve Ölçekler Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI

Ağırlık, mesafe, yağ oranı ölçmek kolay. Yaş, cinsiyet, gelir durumu ölçmek kolay. TUTUM DEĞER ALGIYI ÖLÇMEK KOLAY DEĞİLDİR…. Çünkü subjektif değerlendirme söz konusu. Objektif değil.

MOTİVASYON VE PERFORMANS ARASINDAKİ İLİŞKİ…????????? Motivasyonu nasıl belirleriz…

Ölçme: önceden tespit edilen belirli kurallara göre nesnelerin ve kişilerin özelliklerine sayılar veya semboller atamaktır. Ölçek: deneklerin belli veriler baz alınarak sınıflandırıldıkları araç veya mekanizmalardır.

Ölçüm seviyeleri Nominal (Sözde) Ölçüm: Sıralama yapmak mümkün değildir. Ölçümler niteliklerine göre isimlendirilir ya da sınıflandırılır. Sorulan sorunun ya da herhangi bir ifadenin cevabı net bellidir. Soruya verilen cevap bir kimlik işlevi görür. Örneğin; göz renginiz nedir? Mavi, yeşil, kahverengi vb. Cevap bunlardan birisidir, nettir. Başka bir örnek verirsek; öğrencileri bölümlere göre sınıflandırmak ya da cinsiyetiniz nedir? tarzı sorular. Ordinal (Sıralı) Ölçüm: Bu ölçüm türünde, bir nesnenin belirli bir özelliği az mı yoksa çok mu taşıdığını söylemek mümkündür. Nesneler arasında sıralama söz konusudur. Sıralananların birbirleri arasındaki farkları konusunda bir şey söylemek imkansızdır. Tıp alanında oldukça sık kullanılan bir ölçektir. Örnek vermemiz gerekirse; ünvan kıyaslamaları (prof,doçent,yard.doçent,arş.gör gibi), hastanın iyileşme durumu (tam iyileşti, biraz iyileşti, iyileşmedi), eğilim durumu (çok destekliyorum, destekliyorum, fikrim yok, desteklemiyorum, hiç desteklemiyorum) vb. örnekler. Interval (Aralıklı) Ölçüm: Nesnelerin sıralanmasında kullanılır. Eşit aralıkların eşit mesafelerini temsil ettiği bir ölçek türüdür. Ordinal ölçümün bütün özelliklerini taşır. Nesneler arasındaki farkın mukayesesine imkan tanır. Başlangıç noktası sorunu vardır. Araştırmacı kendi yaptığı çalışmaya göre bir başlangıç noktası belirler. Sıfır noktası sabit olmadığı için başlangıç noktası görecelidir. Sıfır noktası sayısallaştırmayı kolaylaştıran bir başlangıç noktasıdır. Örneklere bakalım; tansiyon ölçümleri (küçük ve büyük tansiyon belirlenerek kişinin tansiyonunun bu değerler arasında olacağı açıklanır), kan pH’ı 7.1 ile 7.5 arasında olması, vücut sıcaklığını ölçmek için kullanılan termometreler, likert ölçeği (tutum ve davranışları ölçmek için 1 ile 5 arasında değer vermek gibi, ya da kötü—harika tarzı anlamsal dizilimler). Rasyo (Oranlı) Ölçüm: İlk üç ölçüm türünün özelliklerini taşır. Aynı zamanda mutlak sıfır noktasına da sahiptir. En üst ölçüm tekniğidir, her türlü istatiksel ve matematik işleme imkan tanımaktadır. Cevaplayıcı sıfırdan herhangi bir sayıya kadar cevap verebilir. Oransallık söz konusudur. Örnek vermemiz gerekirse; yıllık kazancınız ne kadar, kaç çocuğunuz var, sağlık alanında ağırlık ölçümü, boy ölçümü, fizik bilimindeki ölçümler ağırlık, alan, hacim gibi, ölen hastalanan yaralanan hakkındaki veriler vb.

Ölçek Türleri

Sürekli ölçekler Sürekli Ölçekler •Bu ölçeklerde cevaplayıcı iki uç arasında uzanmakta olan bir çizgi üzerindeki uygun bir yere işaret koyar. •Değerlendirme aşamasında araştırmacı cevap çizgisini gereken sayıda aralığa böler ve cavaplayıcının cevabını rakamsal olarak ortaya koyar. •Oluşturulması kolay fakat skorların belirlenmesi zor ve güvenilir değildir.

Tekli Ölçekler Tek madde veya sorudan ibarettir. Kategorili ölçekler Sıralama ölçekleri Sabit-Toplam ölçekler Grafiksel / Şekilsel ölçekler İkili-karşılaştırmalı ölçekler

Kategorili Ölçekler Cevap seçenekleri kategoriler halinde verilmektedir. Kategoriler arasında çakışma olmamalıdır yani her denek sadece bir seçeneğe ait olmalıdır. Kategori sayıları genelde 2,3,5,7,9 olabilir. Formatına bağlı olarak bazı araştırmacılar karşılaştırmalı ölçekler olarak da tanımlar.

Sıralama Ölçekleri Deneklere inceleme konusuyla ilgili özellikler listesi verilir ve onlardan listedeki özellikleri tercih, önem sırası veya başka bir ölçüte göre sıralaması istenir.

Sabit-Toplam Ölçekleri Deneklerden, kendilerine verilen 100 tam puanın önem derecesi veya hoşlanma seviyesine göre listede verilen özelliklere dağıtılması istenir. Verilen puanların toplamı tam olarak 100 olmak durumundadır.

Grafiksel şekilsel ölçekler Özellikle okuma yazma bilmeyen ve küçük çocuklar üzerinde yapılan bu anketlerde cevaplar kelime halinde değil şekiller ve skeçlerle verilmektedir.

İkili-karşılaştırmalı Ölçekleri Deneklerden ikililer arasında seçim yapması istenmektedir.

Çoklu Ölçekler Birden çok maddeden meydana gelen ve maddelerin aynı ölçeğe göre değerlendirildiği ölçeklere denir. Tek boyutlu olarak ölçülmesi mümkün olmayan çok boyutlu kavramların ölçülmesinde kullanılır. Likert ölçeği Semantik farklılıklar ölçeği

Likert Ölçeği Geliştirici (Rennis Likert). Sosyal bilimler alanında yaygın olarak kullanılmaktadır. Deneklere çeşitli yargılar ve ifadeler yöneltilir ve bu yargılara katılıp katılmama derecelerini belirtmeleri istenir. Likert ölçeğinde cevaplar Katılıyorum- Katılmıyorum şeklindedir. Daha çok kişilerin tutum ve eğilimlerini ölçme amaçlı kullanılır. En önemli dezavantajı doldurma için gerekli sürenin uzunluğudur. Kategori sayısı olarak 5,7,9 ve 11’li olabilir. En sık kullanılanı 5’li olanıdır. Değerlendirmede iki alternatif bulunmaktadır. Ölçekte yer alan her ifade ayrı ayrı değerlendirilir. İfadeler arası korelasyon ve ilişki incelenebilir. Skorların toplamı üzerinden değerlendirme yapılabilir.

Örnek Likert Ölçeği

Semantik Farklılıklar Ölçeği Mamul, marka ve firma imaj çalışmalarında yaygın olarak kullanılır. İncelenen nesne/marka/ürüne ait çeşitli özelliklere ilişkin nitelendirmeler zıt kutuplara gelecek şekilde yedi noktalı bir doğru üzerine yerleştirilmiştir. Denek kendine uygun bir yere işaret koyar. Bu ölçek ile aralık seviyesinde ölçüm yapmak amaçlanmıştır. 1-7 şeklinde veya -3-+3 şeklinde ölçeklendirilebilir

Stapel ölçeği Deneklerin nesnelerin özelliklerine ait değerlendirmelerini pozitif veya negatif olarak değerlendirebileceği bir ölçek türüdür.

Ölçeklerle ilgili önemli noktalar Kategori sayısı; Ölçekte kullanılan kategori sayısı artıkça, incelenen konuya ilişkin olarak gruplar arasındaki farklılıkların ayırt edilmesi kolaylaşmaktadır. Ayrıca veri normal dağılıma yaklaşmaktadır. Kategori sayısı 5-9 arası olabilir. Ölçekte denge; Olumlu ve olumsuz kategori sayısı eşit olmalıdır. Tek veya çift sayıda kategori; karasız sayısını azaltmak için ölçeğin çift olarak belirlenmesi gerekir. Zorlanmış veya Zorlanmamış ölçek; bir fikrim yok, şıkkı konmamış ise zorlanmış anket, aksi durumda ise zorlanmamış ölçek olur. Kategorilerin yapısı ve yazılı gösterimi; ölçek kategorilerinin sayısal, kelime veya resimlerle ifade edilmesidir. Ölçeğin fiziksel formu; Kategorilerin anket kağıdı üzerindeki yerleşimini ifade etmektedir. Şekiller, resimler, kutucuklar. Kesinlikle katılıyorum gibi kesin mi yoksa genellikle katılıyorum gibi daha yumuşak mı. Ölçeğin fiziksel formu; yatay yada dikey konumlandırma, gülen yüzler, kutucuklar vs.

VERİLERİN İNANDIRICILIĞI Bilimsel araştırmaların temel amacı araştırmacının cevabını aradığı soru veya probleme doğru cevap verebilmektir. Bunun için araştırmalarda iki noktaya özel önem verilmektedir. Geçerlilik Güvenilirlik

Geçerlilik Bir test veya ölçeğin ölçülmek istenen şeyi ölçme derecesidir. Bunun için, “ölçekte yer alan sorularla gerçekten ölçmeyi amaçladığımız şeyi ölçebilir miyiz” sorusunu yöneltmek gerekir. Bunun için değişik geçerlilik testleri geliştirilmiştir. Bunlardan bir tanesi içerik geçerliliğidir. İçerik geçerliliği; anketin yeterli sayıda ve ölçülmek istenen olguyu temsil edebilecek soruları içerdiğinden emin olmak için yapılır. Yapısal geçerlilik; ölçeğin hangi kavram ve özellikleri ölçtüğünün belirlenmesini incelemektedir. Yakınsak geçerlilik; Sözkonusu ölçeğin aynı yapıyı ölçen diğer ölçütlerle ne derece örtüştüğünü gösterir. Diğerleriyle yüksek korelasyonun olması beklenmektedir Ayırt edici geçerlilik; ise farklı yapıları ölçen ölçekler ile zayıf ilişkinin (düşük korelasyon) olması anlamına gelmektedir.

Güvenilirlik Bir testin veya ölçeğin ölçmek istediği şeyi tutarlı ve istikrarlı bir biçimde ölçme derecesidir. Güvenilir bir test veya ölçek, benzeri şartlarda tekrar uygulandığında benzeri sonuçlar verir.

GÜVENİRLİĞİ BELİRLEMEK Ölçeğin güvenilirliğini ölçmede çeşitli yaklaşımlar kullanılmaktadır. Test-yeniden test yaklaşımında benzer anket iki farklı zamanda aynı denekler ve mümkün olan aynı şartlar altında tekrarlanır. Alternatif formlar yaklaşımında anketin eşdeğer iki formatı iki-dört hafta arayla deneklere uygulanır. İçsel tutarlık analizinde çok sayıda maddeden oluşan Likert bir ölçek kullanılarak, ölçekte yer alan maddeler arasındaki korelasyon değerine bakılır. İçsel tuttarlılık için İkiye ayırma güvenilirliği ve alfa katsayısı en yaygın kullanılan yöntemlerdir.

Ölçmede Hata Kaynaklar Denek hatası (iş yerine bağlılık için nötr bir günde veri alınmalı. Pazartesi yada Cuma değil). Denek önyargısı: Örneğin amirini memnun etmeye yönelik cevap verme. Gözlemci hatası: Örneğin mülakatta birçok mülakatçının olması ve farklı yöntemlerle mülakat yapması. Gözlemci önyargısı: araştırmacının veriyi önyargılı yorumlaması.

SORULAR