Bölüm 7: Fiyat ve Fiyatlandırma Kararları

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Talep Esneklikleri.
Advertisements

Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
Strateji Tasarımı İlker acar.
PAZARLAMAYA GİRİŞ PAZARLAMANIN TANIMI
Global Pazar Analizi 1. adım: Organizasyonun U/A’laşmaya ne derece hazır olduğunu incele. Finansal ve fiziksel kaynaklar, ilgili beceri ve yetenekler,
PERAKENDECİLİK VE TOPTANCILIK
PAZARLAMA STRATEJİLERİ
Pazarlama karmasında firmanın özellikle ilgilendiği eleman fiyattır
Fiyat nedir? Fiyat; Mal ve hizmetler için talep edilen (alınan) parasal bedel.
fiyat ve fiyat kararları
PAZARLAMA YÖNETİMİ.
PAZARLAMA KARMA ELEMANLARI FİYAT
REKLAMCILIK Hafta 5.
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 6
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
“PAZARLAMA PLANI” ESASLARI Prof. Dr. İsmail Üstel.
ÖZEL EMEKLİLİK SİSTEMLERİ:
HAVAYOLU PAZARLAMASI, YOLCU TALEBİNİN ÖNEMİ VE TALEP TAHMİNİ
YENİ ÜRÜN GELİŞTİRME ve ÜRÜN YAŞAM SÜRECİ STRATEJİLERİ
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
FİYATLANDIRMA STRATEJİLERİ
OHT 2.1 Griffiths and Wall: Economics for Business and Management, 2nd edition© Pearson Education Limited 2008 Talep, Gelir ve Tüketim Davranışları.
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
Dağıtım Kanalları PAZARLAMA İLKELERİ
PAZARLAMA KARMASI ders 12
Başabaş ve Kaldıraç Analizi
YATIRIM PROJELERİ ANALİZİ DERSİNİN KAPSAMI
EMLAK PAZARLAMA STRATEJİLERİ VE UYGULAMALARI
9. Bölüm FİYATLANDIRMA.
Pazarlama Yönetimi Süreci
5 Esneklik BÖLÜM İÇERİĞİ Talebin Fiyat Esnekliği
MAKRO EKONOMİ POLİTİKALARI VE TARIM SEKTÖRÜ İLİŞKİLERİ
Fiyatlandırma ve Ödemeler
Pazarlama Kanalları ve Dağıtım Politikaları
BİRAZ DÜŞÜNELİM! PAZARLAMA NE DEĞİLDİR? PAZARLAMA NEREDE BAŞLAR?
Konumlandırma.
Fiyat ve Fiyatlandırma
Pazarlama Denetimi ve Performans Değerleme
Pazarlama ve Temel Kavramlar
TÜKETİMİ DİĞER ETKİLEYEN FAKTÖRLER
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
2.BÖLÜM NİHAİ Tüketici, Örgütsel Tüketici, Tüketici Satınalma Karar Süreci ve Tüketici Davranışlarını Etkileyen Faktörler Nihai pazarlar ve Nihai tüketici.
Pazarlama İletişimi Altunışık-Özdemir-Torlak.
Bölüm 7: Fiyat ve Fiyatlandırma
1 İşletmeye Giriş Konu 12: İşletmelerde Pazarlama Yönetimi - II Yrd.Doç.Dr. Yıldırım Osman Çetmeli Yaşar Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
Fiyat Karması.
Fiyat ve Fiyatlandırma
Pazarlama Kanalları ve Dağıtım Politikaları
Alacak ve Stok Yönetimi
PAZARLAMA TEMEL BİLGİLER 2 Fiyat nedir? Fiyat;  mal ve hizmetler için talep edilen (alınan) parasal bedel  tüketicilerin bir malı almak için ödemek.
Fiyat ve Fiyatlandırma
PORTFÖY ANALİZLERİ ve Diğer Stratejik Araçlar
Tutundurma, iletişime dayanır ve ikna edici yanı vardır. Doğrudan satışları kolaylaştırma amacına yönelik olduğu kadar, tutum ve davranışlara da yöneliktir.
Tedarik ziNCİRLERİ yÖNETİmi
Pazarlama Kontrolü ve Sosyal Sorumluluk
ARZ VE TALEP.
Fiyat ve Fiyatlandırma
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
SAĞLIK HİZMETLERİNDE FİYATLANDIRMA
FİNANSAL YÖNETİM.
ÜRÜN ve FİYATLANDIRMA ÜRÜN KAVRAMI ve ÇEŞİTLERİ ÜRÜN GELİŞTİRME SÜRECİ
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Bölüm 12. İşletmecilik İşletme, ürün piyasalarındaki ekonomik birim olup, üretim faaliyeti için üretim faktörleri bir araya getirilir. İşletmelerde örgütsel.
Bölüm 6. Pazarlama karması (stratejiler)
HEDEF PAZAR.
BCG Pazarın Büyüme Oranı/Göreli Pazar Payı Matrisi
FİYATLANDIRMA STRATEJİLERİ
Sunum transkripti:

Bölüm 7: Fiyat ve Fiyatlandırma Kararları

Fiyat nedir? Fiyat; mal ve hizmetler için talep edilen (alınan) parasal bedel tüketicilerin bir malı almak için ödemek zorunda oldukları para miktarıdır.

Fiyatlandırma neden önemlidir? Bir mal veya hizmete sahip olma veya kullanmaktan kaynaklanan fayda karşılığında tüketicilerin ödediği değerler toplamı olan fiyat; Başarı veya başarısızlığı belirleyen faktörlerin başında geldiği için Karlılığı etkileyen en önemli faktör olduğu için İmaj oluşturmada son derece etkin olduğu için Yeni rakiplerin pazara girişini engelleyebileceği için Alışverişte bir değişim standardı olduğu için Rekabette ilk başvurulan esnek ve hassas, stratejik bir silah olduğu için Aracıların kazanacakları kar miktarlarını belirleyen bir motivasyon aracı olduğu için önemlidir.

Fiyatlama Amaçları Satış hacminin maksimizasyonu Hedeflenen pazar payı ya da satış hacmine ulaşmak Kâr maksimizasyonu Yatırımın geri dönüş süresinin kısaltılması Nakit akışının maksimizasyonu Rekabeti azaltmak İşletmenin diğer mallarının satışını artırmak İmaj oluşturmak Pazar fiyatını belirlemek

Fiyat Kararlarında Etkili Olan Faktörler Alıcılar Aracı kuruluşlar Rakipler Üretim faktörleri ve sahipleri Hükümet İşletmenin diğer bölümlerinin yöneticileri Genel ekonomik durum

Fiyatlandırma Göz Önüne Alınması Gereken Başlıca Konular Düşük fiyat Yüksek fiyat Ürün maliyeti Rakip fiyatlar ve diğer iç ve dış etkenler Tüketicinin algıladığı değer Bu fiyat seviyesinde kar mümkün değil Bu fiyat seviyesinde talep yok

Fiyatlandırma Kararlarını Etkileyen Faktörler

Fiyatlandırma amaçları Var olabilme Masrafları karşılama Finansal Maksimum kâr Nakit akışı Yatırımın geri dönüşü Pazarlama Pazar payı ve konumu Satış hacmi Statükoyu koruma

Üretim Miktarı-Fiyat İlişkisi Birim Birim 1 Maliyet Maliyet 2 3 4 Kısa dönem ortalama Uzun dönem ortalama birim birim maliyet eğrisi maliyet eğrisi 1000 1000 2000 3000 4000 Üretim miktarı Üretim miktarı a) Sabit üretim miktarında birim maliyet b) Farklı üretim seviyelerinde birim maliyetteki değişim

Talebin Fiyat Esnekliği Fiyat indirme de ve yükseltmede talebin fiyat esnekliği önemlidir Tüketicilerin fiyat değişikliklerine tepkileri talebin fiyat esnekliği ile ölçülür Talepteki nispi değişmenin buna sebep olan fiyattaki nispi değişmeye oranlanması ile hesaplanır Etkin fiyat politika ve stratejileri için bu oranın hesaplanması gerekir Talebin fiyat esnekliğini bir çok faktör belirler, bunlar; ikame mallarının varlığı tüketici ihtiyaçlarının tatmin olma derecesi malın dayanıklılığı tüketici ihtiyacının şiddeti fiyat düzeyi gelir tutundurma nüfus

Fiyata Karşı Hassasiyeti Etkileyen Faktörler ve Tüketici Tepkileri Muhtemel tüketici tepkisi Ürünün özel olması Ürün farklılaşması arttıkça, fiyat hassasiyeti düşer İkame ürünlerin bilinirliği İkame ürün sayısı arttıkça, fiyat hassasiyeti artar Ürün maliyetinin toplam aile harcamaları içindeki payı Toplam harcamalar içinde ürünün payı artarsa, fiyat hassasiyeti artar Ürünün tüketici için önemi Tüketici için ürünün önemi ve değeri arttıkça, fiyat hassasiyeti azalır Fiyat-kalite ilişkisi Ürün kalitesi ve imajı arttıkça, fiyat hassasiyeti azalır Ürünler arası karşılaştırma zorluğu Karşılaştırma zorlaştıkça, fiyat hassasiyeti azalır

Temel Fiyatlandırma Yöntemleri 1- Maliyet Odaklı Fiyatlandırma Maliyet artı (Kar Marjı) usulü Alış maliyeti esaslı: Alış fiyatının birim fiyatının üzerine kâr eklenerek oluşturulan fiyat. Toptancı ve perakendeciler sık kullanır. Tam maliyet esaslı: Ortalama maliyete belirli bir kâr eklenir. Daha çok üreticiler kullanır. Hedef kar amaçlı fiyatlandırma Belirli bir satış hacminde elde edilecek kâr hedeflenerek fiyat belirlenir. Miktarın önceden tahmin edilmesi gerekir.

Temel Fiyatlandırma Yöntemleri (devam) 2- Talep (Değer) Odaklı Fiyatlandırma Tüketiciye sunulan malın pazardaki değerini hesaplamada, tüketicinin ona ne değer biçtiğini tahmin etmeye dayanır. 3- Rekabete Odaklı Fiyatlandırma Cari usulde fiyatlandırma Sektörde görülen ortalama fiyat baz alınır, kolaydır, rekabeti kızdırmaz, fiyata rakiplerin ve tüketicilerin tepkisi bellidir, maliyetleri hesaplama zorluğu olduğunda kullanışlı olabilir, kolayda mallar için kullanılır Teklif usulü fiyatlandırma

Başabaş noktası Toplam Masraflar/Gelirler Toplam gelir 500 mil. Hedeflenen kâr Ba şabaş 400 mil. noktası Toplam maliyet 300 mil. 200 mil. 100 mil. Sabit maliyet 0 mil. 1000 2000 3000 4000 5000 Sat ış (üretim) miktarı (adet) x 1000

Başabaş noktası (formül) Sabit maliyetler Fiyat –Birim değişken maliyet Belli bir hedef kara ulaşmak istendiğinde satış miktarı ise Hedeflenen satış miktarı= Sabit maliyetler + Hedeflenen kâr miktarı (Fiyat – birim değişken maliyet)

Fiyat Belirleme Süreci

Fiyatlandırma Süreci Rakiplerin fiyatları Tecrübe Mevcut durumu koru Maliyetler Talep Stoklar Kapasite kullanımı Yönetimin öncelikleri TAHMİNLER Tecrübe Tahminler Uzmanların fikri Satış gücünden veriler Pazarlama araştırmaları Pazarlama Bilgi Sistemi SEÇENEKLER Mevcut durumu koru Fiyatı yükselt Fiyatı düşür Lideri İzle Fiyatta İndirim yap Gelecekteki fiyatı duyur ANALİZLER Müşteri tepkisi Rakiplerin tepkileri Satış hacmi etkisi Satış hasılatı etkisi Pazar payı etkisi Kazanç etkisi Fiyatlanndırma kararı Sonuçları değerlendir

Yeni Ürünlerin Fiyatlandırma Stratejileri Pazarın Kaymağını Alma Mamul hayat eğrisinin ilk aşamalarında talep esnek değilse, Mamule yüksek fiyat ödemeye hazır tüketicilerin miktarı yeterli görülüyorsa, Rakiplerin pazara girişleri kısa vadede zor ise, Kamu yönetimi yüksek fiyata tepki göstermeyecek ise uygulanabilir. Pazara Nüfuz Etme Tüketiciler fiyata karşı duyarlı, yani talep esnek ise, Satışların artması sonucu maliyetler düşüyorsa, Mamulün taklit edilmesi güç ya da rakiplerin pazara girişleri beklenmiyorsa uygulanabilir.

Kaymağını Alma ve Nüfuz Etme Stratejileri Kriter Pazara Nüfuz Etme Kaymağını alma Amaç Risk alarak uzun dönemde pazar payı artırma veya koruma Riskten kaçınma ve kısa dönemde kârlılık Talep yapısı Fiyat elastik olup, birden fazla pazar hedef olarak seçilir Fiyat elastikiyeti oldukça inelastik ve bir çok pazar bölümü hedef alınır Ürün özellikleri Prestij önemli değil fakat ürün hayat seyri uzun İmaj önemli ve ürün hayat seyri kısa Fiyat Fiyatlar düşme baskısı altındadır ve hızlı hareket gerektirir Fiyatlar korunabilir ancak birden çok baskı mevcut Promosyon Mamul bilinen bir ürün Ürünler pek tanınmıyor Dağıtım Mevcut dağıtım kanalı Yeni ve farklı dağıtım kanalı Rekabet durumu Düşük fiyat ile pazara sınırlı giriş engeli Yeni rakipler pazara girebilir ancak pazara giriş engelleri yüksek Finansman Yüksek yatırım ve yavaş geri ödeme Düşük yatırım ve hızlı geri ödeme

Malın Kalitesi ve Fiyat Stratejileri Premium (pahalı) strateji Yüksek Düşük K A L İ T E Yüksek Premium (pahalı) strateji İyi değer stratejisi Düşük Aşırı fiyatlama (soyma) stratejisi Ekonomi stratejisi

NİHAİ FİYATTA YAPILAN AYARLAMALAR Fiyat İndirimleri (İskonto) Psikolojik Fiyatlandırma Referans fiyatlandırma Küsuratlı fiyatlandırma Prestij fiyatlandırma Sabit fiyat Değer Fiyatlama Coğrafi Fiyatlandırma Promosyon Fiyatlandırması Ayrımcı Fiyatlandırma Tutsak Ürün Fiyatlandırması İki Kısımlı Fiyatlandırma Yan Ürün Fiyatlandırması Paket Fiyatlandırma

FİYATLANDIRMADA PSİKOLOJİK FAKTÖRLER Fiyatta küsürat kullanma Fiyatlamada referans kullanma Algılama farkı yaratarak fiyatlama Halo (diğer fiyatlardan etkilenme) etkisi Risk vurgulama Kolaylık etkisi Etiksel konular Fiyat aralığı verme

Teşekkürler...