III- Dış Çevre Analizi: Fırsat ve Tehditler

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İŞLETMELERİN ÇEVRESİ VE ÇEVRE FAKTÖRLERİ
Advertisements

Mal ve Faktör Piyasaları
Strateji Tasarımı İlker acar.
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
Global Pazar Analizi 1. adım: Organizasyonun U/A’laşmaya ne derece hazır olduğunu incele. Finansal ve fiziksel kaynaklar, ilgili beceri ve yetenekler,
İŞLETMELERİN ÇEVRESİ VE ÇEVRE FAKTÖRLERİ
PAZARLAMA YÖNETİMİ.
ÖRGÜT VE ÇEVRESİ RAQİF QASIMOV.
Bölüm 3 Dış Çevre Analizi
“PAZARLAMA PLANI” ESASLARI Prof. Dr. İsmail Üstel.
Müşteri-Sektör-Rekabet
Monopolde Üretim ve Fiyatlandırma
GİRİŞİMCİ SUNUMU.
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
Lojistik Yönetimi Ders – I
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
+ + + ENDÜSTRİYEL ALICILAR MAL VE HİZMET ÜRETİCİLERİ
YENİ TİCARET TEORİLERİ
ENDÜSTRİYEL PAZARLAR ve ENDÜSTRİYEL SATIN ALMA DAVRANIŞI
STRATEJİK YÖNETİMDE DIŞ ÇEVRE ANALİZİ
Yrd. Doç Dr. Ozan BÜYÜKYILMAZ
12. Stratejik yönetim.
PAZARLAMA ÇEVRESİ.
EMLAK PAZARLAMA STRATEJİLERİ VE UYGULAMALARI
6.Bölüm Endüstriyel Pazarlar ve Uluslararası Pazarlar
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
ENDÜSTRİYEL PAZARLAR ve ENDÜSTRİYEL SATIN ALMA DAVRANIŞI
Ö.Yavuz KARAGÖZ Mevlüt BALTA Hasan AKKOÇ
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
İŞLETMELERİN KURULUŞ SORUNLARI
İşletmeyi neden kurarız ?
Pazarlama Çevresi ve Pazar Fırsatlarının İzlenmesi
Pazarlama ve Temel Kavramlar
İŞLETMELERİN KURULUŞU
Pazarlama Çevresi Prof. Dr. Remzi ALTUNIŞIK.
Öğr.Gör.SEDA AKIN GÜRDAL
Mühendislik Ekonomisi
VI: STRATEJİ OLUŞTURMAK
VII- ŞİRKET DÜZEYİNDE STRATEJİ- ÇEŞİTLENDİRME-BÜYÜME STRATEJİLERİ
Mobil Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatları
VI: STRATEJİ OLUŞTURMAK
Toplu pazarlık gücü.
IV: İç (Mikro) Çevre: Firmanın Üstünlük ve Zayıflıkları
VİZYON MİSYON Fırsatlar Tehditler Üstünlükler Zayıflıklar
Pazar Fırsatları ve Pazar Çevresi
İşletme Çevreleri, Büyüme, Küçülme ve Analizler
Doç. Dr. Yusuf KARACA Afyon Kocatepe Üniversitesi
İŞLETMENİN EKONOMİK YAPI İÇİNDEKİ YERİ VE İŞLETMENİN ÇEVRESİ
ŞİRKET-DÜZEYİNDE STRATEJİ: BÜYÜME/PÖRTFOY STRATEJİ GELİŞTİRME Gelen Stratejiler Maliyet Liderliği Farklılaştırma Odaklaşma Alternatif Yönetim Geri Çekilme.
Doç. Dr. Mahmut BİLEN ENDÜSTRİEL EKONOMİ. ENDÜSTRİDE GİRİŞ VE ÇIKIŞLAR 2 Bu konuyu çalıştıktan sonra :
Tutundurma, iletişime dayanır ve ikna edici yanı vardır. Doğrudan satışları kolaylaştırma amacına yönelik olduğu kadar, tutum ve davranışlara da yöneliktir.
Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL
Uzaktan Erişim İşletme Yüksek Lisans Programı MAN519T STRATEJİK YÖNETİM 2. Hafta Dış Çevre Analizi Yrd. Doç. Dr. Pınar FALCIOĞLU.
Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatlarının İzlenmesi
Milli Gelir ve Fiyatların Genel Düzeyi: Toplam Talep ve Toplam Arz
İŞLETMELERİN KURULUŞ SORUNLARI
Bölüm 4 Fizibilite Analizi Gerçekleştirmek ve Kazançlı Bir İş Planı Oluşturmak.
TEMEL MİKROEKONOMİ 1.GİRİŞ.
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
ÜRÜN ve FİYATLANDIRMA ÜRÜN KAVRAMI ve ÇEŞİTLERİ ÜRÜN GELİŞTİRME SÜRECİ
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
İŞLETME BİLİMİ VE İŞLETMEYİ TANIYALIM
BCG Pazarın Büyüme Oranı/Göreli Pazar Payı Matrisi
2. PİYASA EKONOMİSİNE GENEL BİR BAKIŞ
ISL 561 PAZARLAMA YÖNETİMİ
ENDÜSTRİYEL PAZARLAR ve ENDÜSTRİYEL SATIN ALMA DAVRANIŞI
1960lardan 1980lere kadar işletme stratejileri genel olarak ürün-pazar seçimi konuları ile ilişkili idi. Ama bu durum pazarlama akademisyenlerinden kaynaklanmıyordu.
GAS 208 PAZARLAMANIN TEMEL İLKELERİ ve HİZMET PAZARLAMASI
Küresel Pazar Seçme Kararları ve Giriş Stratejileri
Sunum transkripti:

III- Dış Çevre Analizi: Fırsat ve Tehditler “Şeyler her zaman farklıdır- burada sanat, hangi farklılığın önemli olduğunu kestirebilmektir” 1 1

Örgüt Çevreleri Genel Çevre Makro Uluslararası Çevre Küresel Çevre Ekonomi Hukuk Teknoloji Tedarikçiler İkameler Doğal Çevre İÇ Çevre Mikro Rakipler Alıcılar Recai Coşkun Muhtemel Rakipler Sosyal Politik  Endüstri Çevresi Meso 2 2

Makro Çevre/PESTEL Analizi Siyasi Faktörler seçimler, siyasi iktidarın tutumu kamu bütçesi siyasi kültür siyaset belirleyici kurumlar Yönetim biçimi (demokrasi, totaliter) Ekonomik Faktörler milli gelir, faiz oranları, kurlar, ithalat-ihracat enflasyon. istihdam Recai Coşkun 3 3

Makro Çevre (devam) Teknolojik Faktörler teknolojik yenilikler. ülkenin genel teknolojik altyapsı, ar-ge kapasitesi, mühendislik kalitesi… Sosyal Faktörler gelenekler değerler toplumsal gelişmeler dini inançlar toplumsal bütünleşme düzeyi Recai Coşkun 4 4

Makro Çevre (devam) Hukuki Faktörler Doğal Çevre Faktörleri Kanunlar Yargı sistemi Yargının bağımsızlığı Uluslararası yargı standartları Doğal Çevre Faktörleri Madenler Yerüstü zenginlikleri Çevre koruma düzenlemeleri Toplumun çevre bilinci Recai Coşkun 4 4

Endüstri Çevresi Porter’in Beş Güç Modeli İkame ürünler Rekabet Recai Coşkun Tedarikçilerin pazarlık gücü Müşterilerin pazarlık gücü Muhtemel rakiplerin giriş tehdidi

Endüstri Güçleri: Rekabet Endüstri analizinde en önemli güçtür. Firmalar rekabeti şu faktörlere dayandırırlar… Fiyat Kalite Performans özellikleri Müşteri hizmetleri Garantiler Reklam-tanıtım Satış ağının genişliği Yeni ürün geliştirme TARTIŞMA: Rekabet aynı zamanda rakiplerin sayılarına ve güçlerine bağlıdır. Tartışınız! Recai Coşkun

Endüstri Güçleri: Potansiyel (Muhtemel) Rakipler Endüstriye giriş ne denli zor? Aşağıdaki ve benzeri nitelikler bir endüstriye girişi zorlaştırır: Ölçek ekonomisi Ürün farklılaştırma Sermaye ihtiyacı Öğrenme eğrisi etkisi Dağıtım kanallarına ulaşım Hükümet politikaları, stratejik endüstriler var mı? Ana hammadde üzerinde kontrol (Cargill, mısır) Gerekli teknolojiye ulaşamama… Recai Coşkun

Endüstri Güçleri: İkame Mallar İkame ürünler müşterilerin başka bir endüstrideki firmanın ürettiği ürüne geçme riski anlamına gelir Örnekler Gözlük-Lens Şeker-Yapay tatlandırıcı Plastik-Cam-Metal Gazete-TV-İnternet Recai Coşkun

Endüstri Güçleri: Tedarikçiler Şu durumlarda tedarikçiler güçlüdür: Sattıkları ürün-maddenin üretim için çok önemli bir parça olması durumunda Alıcıların başka bir tedarikçiye geçmelerinin yüksek maliyet getirmesi durumunda İyi bir itibarları ve artan talep olduğu zaman Endüstrideki firmaların ürettiklerinden daha ucuza ürettikleri zaman Sattıkları ürünün ikamesi olmadığı zaman Alıcı firma önemli bir müşteri olmadığı zaman Recai Coşkun

Endüstri Güçleri: Alıcılar Şu durumlarda alıcılar güçlüdür: Büyük ve endüstrinin girdilerinin önemli kısmını satın aldıkları zaman Yüksek miktarda satın aldıkları zaman Geriye doğru bütünleştikleri zaman (Pınar-Besi Çiftliği) Endüstri ürünleri standart ise Başka bir ürün veya ikame ürüne geçmelerinin maliyeti düşük olduğunda Bir çok satıcıdan satınalma imkanı olduğunda Recai Coşkun

Beş Güç Değerlendirmesinin Stratejik Yorumu Şu durumlarda endüstri iyi bir kar getirmeyeceğinden çekici değildir: Güçlü bir rekabet Giriş engelleri düşükse, muhtemel rakipler fazla İkame ürünlerin rekabeti yüksekse Tedarikçilerin ve alıcıların pazarlık güçleri yüksekse Recai Coşkun

Beş Güç Değerlendirmesinin Stratejik Yorumu Şu durumlarda endüstri kar elde etme bakımında çekicidir: Rekabet ılımlıysa Giriş engelleri yüksek ve muhtemel rakiplerin giriş riski yoksa İkame ürünler az veya yoksa Tedarikçi ve alıcılar zayıf konumda ise TARTIŞ: Hangi endüstride iş yapmak isterdiniz/istemezdiniz? Niçin? Recai Coşkun

Tartışma Soruları Makro faktörlerin işletmeleri etkileme gücü endüstriye ve işletmenin büyüklüğüne göre değişir mi? Örneklerle açıklayınız. Soda, su gibi görece düşük teknolojiye ve az yatırıma gerek olan endüstrilerde rekabet edebilmenin dayanakları neler olabilir? Aşağıdaki ürün-hizmetlerden hangisinde ikame malların tehdidi yüksektir: gazete, kola, ayakkabı, araba, üniversite, deterjan, ekmek Aşağıdaki endüstrilerden hangisinin giriş engelleri yüksektir? Engellerin kaynağı nedir? otomotiv, zincir mağaza, bakkal, halı saha, lokanta, kola, petrol istasyonu Recai Coşkun