İLK ÇAĞ UYGARLIKLARI Konu 3: HEPTATONİK SCALA Konu 4: MOD

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
H01S09
Advertisements

YAYLI ÇALGILAR.
ALTIN ORAN Yeşim Matara.
ÇOKGENLER.
TELLİ ÇALGILAR.
Günay GEÇKİN Fen Bilgisi Öğretmeni
? 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, … ? ? ?.
SIFATLAR.
MÜZİK PERFORMANS ÖDEVİ
BARAJ AÇIŞLARI Baraj açışlarının amacı rakiplerin işlerini güçleştirmektir. Tek renkli ve prensip olarak bu rengin dışında defansif lövesi, yani yan as.
PUAN HESABI Puan hesabı, bir konuşma yapmaya hazırlanan her oyuncunun vazgeçilmez silahıdır. Pierre Albarran tarafından ortaya atılıp yaygınlaştırılmış.
TEMEL MÜZİK BİLGİLERİ.
HAZIRLAYAN: Ece BAŞYAZICI
Matematik Ve Müziğin İlgisi
ARUZ ÖLÇÜSÜ.
DNA (Deoksiribo Nükleik Asit)
SPOR SOSYOLOJİSİ. SOSYOLOJİ: Kelime anlamı toplumbilimidir. Latince toplum anlamına gelen Socius ile Yunanca bilgi demek olan logos sözcüklerinin birleşmesinden.
©2006 Fauré Gabriel Fauré (1845 – 1925)
RAST MAKAMI Rast, Klasik Türk müziğinde bir makam. Çıkıcı bir makamdır. Durağı SOL sesi, güçlüsü beşinci derecesindeki RE sesidir. Dizisi şu şekildedir:
Birazdan okuyacağınız yazılar bir Kızılderili kitabesinden alınmıştır.
BÜTÜN YARIM ÇEYREK bütün yarım yarım çeyrek bütün.
Barok Dönemi Etkileyen Müzik Özellikleri
TEMEL MÜZİK EĞİTİMİ Oğuzhan AKKUZU.
Erciyes Eğitim Fakültesi Türkçe Öğretmenliği 2. sınıf
SÖZCÜKLERDE ANLAM İLİŞKİSİ
Eski Mısırda bulunan ilk belgeler papirüs üzerine yazılan tapınak kayıtlarını içeriyordu. Sosyal hayatı içine alan, din ve dinle ilgili törenleri, felsefe,
Tema : Rakamları Tanıyorum (Rakamları Oluşturan Çokluk Parçaları)
Biz uygarlıktan,bilimden ve fenden güç alıyor ve ona göre yürüyoruz.
-Yalın Hali -E Hali -İ Hali -De Hali -Den Hali
KONYA ÇİMENTO GÜZEL SANATLAR LİSESİ
Birlik, onluk ve yüzlüklerden oluşmuştur.
MADDENİN HALLERİ.
Karanlık çağ İlk çağ Orta çağ Yakın çağ
İTİKADÎ MEZHEPLER İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar arasında itikadi konularda herhangi bir şüphe ve farklı düşünce bulunmuyordu.
GENEL DE Ğ ERLEND İ RME si.com.
BAZI TASARIM ÖRNEKLERİ
Doç. Dr. Cemil Öz SAÜ Bilgisayar Mühendisliği Dr. Cemil Öz.
ÜNİTE İLK ÇAĞ DÖNEMİ 2.KONU: UYGARLIKLAR
BATI MÜZİĞİ TARİHİ İLK ÇAĞ UYGARLIKLARI.
BATI MÜZİĞİ TARİHİ 2. Ünite: Orta Çağ Dönemi Müziği
BATI MÜZİĞİ TARİHİ 3. Ünite: RÖNESANS DÖNEMİ MÜZİĞİ
BATI MÜZİĞİ TARİHİ 2. Ünite: ORTA ÇAĞ DÖNEMİ MÜZİĞİ
BATI MÜZİĞİ TARİHİ GOTİK DÖNEM.
Romen Rakamları Bu şablon bir grup ayarında eğitim malzemesi sunmak için başlangıç dosyası olarak kullanılabilir. Bölümler Bölüm eklemek için slaydı sağ.
BATI MÜZİĞİ TARİHİ 3. Ünite: Rönesans Dönemi Müziği
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
İslami Dönemde İlk Dil ve Edebiyat Ürünleri
Klasik Batı Müziği.
SIFATLAR.
Tümce (Cümle) Bilgisi Bir duyguyu, bir düşünceyi, bir haberi, bir isteği tam olarak anlatan sözcük veya sözcük dizisine tümce (cümle) denir. Soru: “Okuma.
Istatistik.
Hazırlayan: Fatma Usta Günsever
Ölçme Sonuçları Üzerinde İstatistiksel İşlemler
Op.Dr. Ö.Faruk Demir Erciyes Üniversitesi Tıp Fakültesi Göğüs Cerrahi
ŞİİRDE AHENK UNSURLARI ÖLÇÜ HECE ÖLÇÜSÜ
PİYANODA NOTALAR Do ( C ) Notası Re ( D ) Notası Mi ( E ) Notası
Sayılar Ve Müzik Dr. Vural Yiğit
Yazı Sistemleri.
MTK 409 ÇALIŞMA METHODLARI MÜZİK VE MATEMATİK
Saz Nota. Yaz bana gönder Re mi fa, re mi fa. Re fa fa mi mi re re mi do Do re mi, do re mi. Do mi mi re re do do re si Si do re, si do re. Si re re do.
ÇALGI TOPLULUKLARI. Bir kısmı ağızla çalınan, bir kısmı da dövülerek ses çıkaran çalgılardan meydana getirilen en çoğu kırk elli parçadan ibaret müzik.
MAKAMLAR. MAKAM NEDIR ? Türk musikisinde, kullanılan ses dizilerinin(gam) belli kurallar çerçevesinde kullanılmasıdır. Makamların dizileri, aralıkları.
KONUSU : HİCAZ MAKAMI HAZIRLAYAN: ŞEVİN KOÇ SINIF:10/B NO:31.
İleri Bir Medeniyet: Sümerler Mezopotamya, Yunancada "nehirler arasında" anlamına gelir. Bu bölge, dünyadaki en verimli topraklardan.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
 Müziğin alfabesi notalardır:  Nota: Seslerin yüksekliklerini (incelik/kalınlık) ve sürelerini göstermeye yarayan işaretlerdir.  Müziğin alfabesini,
G ITARıN T ARIHÇESI. Gitar ın kökeninin eskiye dayandığı konusunda bir çok varsayım var. Avrupa’ya geliş öyküsünde İran ve Arap adlarına rastlıyoruz.
ANAHTARLAR VE SES DEĞİŞTİRİCİ İŞARETLER
ESKİ ALFABELER Emirhan çolak 8/A 105 Öğretmen:Sevinç Sarı.
Karşılaştırmalı Hukukun Tarihçesi
Sunum transkripti:

İLK ÇAĞ UYGARLIKLARI Konu 3: HEPTATONİK SCALA Konu 4: MOD BATI MÜZİĞİ TARİHİ İLK ÇAĞ UYGARLIKLARI Konu 3: HEPTATONİK SCALA Konu 4: MOD

İÇERİK Dizi Diyatonik Dizi Kromatik Dizi Anarmonik Dizi Pentatonik Dizi Heptatonik Scala Mod

Dizi Gam, scala, dizi. Seslerin belirli kurallara göre ard arda sıralanmasına dizi denir. Tarih boyunca doğu ve batı müziklerinde farklı şekillerde kullanılmıştır. Antik Yunanda kullanılan diziler, tam perde dizileri, on yedi sesli Arap dizileri, Hint sa-grama dizileri, pentatonik diziler bu gün kullanılan dizilere kaynak olmuştur.

Diyatonik Dizi Avrupa müziğinin temeli Antik Yunan’da kullanılan dizilere dayanır. Majör ve minör sistemin temeli olan diyatonik dizi’dir. Bir sekizli içinde belirli bir sırayla tam ve yarım perdelerden oluşmuştur. Yunanca Dia: yoluyla, Tonos: ses anlamına gelir.

Kromatik Dizi Yarım perdelerin sırasıyla inerek ve ya çıkarak ilerlemesiyle oluşan dizilere kromatik dizi denir. Yunanca choroma (kroma): renk demektir. Kromatik dizi 16. yy. da kullanılmaya başlanmıştır.

Anarmonik Dizi Anarmonik diziler yapısında bir küçük ikilinin bölünmesiyle iki çeyrek perdenin kullanılmasına dayanır. Bu perdeler her ne kadar sesteş olsalar da isimleri farklıdır. Yunanca enharmonios: armoniye uyarlanmış demektir.

Pentatonik dizi Doğu müziklerinde özellikle Çin uygarlığında kullanılan pentatonik dizilerde beş perde vardır. Yunancada penta: beş anlamına gelmektedir. Pentatonik ezgi beş sesten herhangi biriyle başlayıp herhangi bir sesle bitebilir. Pentatonik dizi re, mi, sol, la, do sesleri oluşturur. Bu dizi içinde küçük ikililer kullnılmamaktadır.

Heptatonik Scala Batı müziğinin dayanağı olan yedi perdeden oluşan diziye Heptatonik Scala adı verilir. Yunancada Hepta: yedi demektir. Antik Yunan uygarlığında müziğin fiziksel ve duygusal yönünü araştıran Phytagoras, Thales ve daha sonra gelen felsefecilerin ses fiziği üzerine yaptıkları araştırmalar sonucu bu gün kullanılan aralıklar hesaplanarak tam ve yarım aralıklar belirli bir düzene göre dizilmiş ve yedi nota dizisi ortaya çıkmıştır.

Yedi sesli diyatonik Phytagoras dizisinde sesler arda arda altı tane tam beşli aralık alınmasıyla elde edilir. Tam beşli zinciriyle elde edilen bu sesler bir oktav içinde sıralanarak yedi sesli heptatonik dizi elde edilir. Do-sol, sol-re, re-la, la-mi, mi- si, si-fa.

Mod Mod dizi demektir. Müzik tarihçilerinin yaptıkları araştırmalara göre Antik Yunan uygarlığındaki müzik sistemi tetrakord(dört ses) adı verilen iki tam ve bir yarım aralıktan oluşan dört perdeli dizilere dayanır. Eski Yunan müziğinin temelini oluşturan tetrakordların yerlerinin değiştirilmesiyle birçok dizi elde edilmiş ve bu dizilere yeni adlar verilmiştir.

Yedi ya da sekiz sesli eski Yunan dizileri iki dörtlünün ortak ya da ayrık olarak birleştirilmesi ile oluşmuştur. Tetrakordların baş ve sonundaki sesler değişmeyen seslerdir. Aradaki seslerindeğişmesiyle diatonik, kromatik ve anarmonik olmak üzere üç çeşit dörtlü elde edilmiştir. Modlar, yalnızca dizi değil aynı zamanda her biri makamsal birer ezgidir. Besteciler modları kullanırken bu kalıplara göre söz yazmaya çalışmışlardır.

Modlar isimlerini Antik Yunan şehirlerinden alır. Mi, re, la, si, la, sol, fa seslerinden başlarlar ve inici özellik taşırlar. Orta çağ kilise müziğini düzenleyen din adamı Ambrosius, dizileri re, mi, fa, sol seslerinden başlatmış dorien, phrygien, lydien ve mixolidien isimlerini verdiği bu dört diziyi ana modlar olarak biçimlendirmiştir.

Gregorius kilise modlarına dört mod daha eklemiştir. Gregorius’un düzenlediği bu modlara plagal modlar denir. Alt anlamına gelen hypo ekini alan modlar, ana modların beşinci sesi üzerine kurulur ve ana modların dört ses altından başlar ve biterler. Kilise modları Yunan modlarının aksine çıkıcıdır.

Yunan ve Kilise Modları Dorien: mi inici Phrygien: re inici Lydien: do inici Mixolidien: si inici Hypodorien: la inici Hypofrigien: sol inici Hypolydien: fa inici Dorien : re çıkıcı Frigyen: mi çıkıcı Lidyen :fa çıkıcı Miksolidien: sol çıkıcı Hipodoryen: la çıkıcı Hipofrigyen:si çıkıcı Hipolidyen: do çıkıcı

Modların son hali On altıncı yy. sonlarına doğru müzikteki gelişmelerle yedi mod son halini almıştır. İonyen modu MAJÖR, eolyen modu ise MİNÖR dizinin oluşmasına yol açmıştır. İonyen : Do çıkıcı * miksolidyen : sol çıkıcı Doryen : re çıkıcı * eolyen : la çıkıcı Frigyen : mi çıkıcı * lokrien : si çıkıcı Lidyen: fa çıkıcı