ÇİTA-T (Çocuk İstismarı Tanılama Anketi -Tarama Formu)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA SEMİNERİNE HOŞGELDİNİZ
Advertisements

KELİME TÜRLERİ ZARFLAR.
ÜÇ FİLTRE SOKRATES. ÜÇ FİLTRE SOKRATES SOKRATES (M.Ö ) “Kendi kendini tanı" özdeyişinin felsefesinin temel kuralı olduğuna inanmış, “Hiç bir.
Bu sözleri hiç duydunuz mu?
Voli ve Loli bugün çok önemli bir konuyu öğrenecek
Öğretmen okulun ilk gününde, 5
Yabancı! Ben doğmadan birkaç ay önce, babam Tennessee’de bizim küçük kasabamıza gelen bir yabancı ile tanışmış. Babam, ilk gördüğü andan itibaren bu yabancıya.
Bir süre önce, başka bir kadınla çıkmaya başladım ve bu aslında
Tanrı, melek ve bebek:.
ADILLAR(ZAMİRLER) Bunu siz mi aldınız? Burası çok sıcak.
ZÜBEYDE HANIM ANAOKULU
BİR YETİŞKİNİN BİR ÇOCUĞA SÖYLEDİĞİ EN GÜZEL 30 SÖZ
Araştırma ve Değerlendirme Formu
Hayatın Ortağı Olmak... Erdal ATABEK Remziye Örselli/11 Şubat 2009.
“ Hayatın Ortağı Olmak …” ''günümüz ergenleri” ile erişkinler arasındaki uzaklık daha da artacaktır. Günümüzün ''ergen dünyası'' nı, bu dünyada geçerli.
İletişim Kaynak Mesaj Kanal Alıcı Kim Ne Söyledi Hangi Yolla Kime
Meslek Nedir? Kişinin geçimini sağlamak üzere yapmış olduğu sürekli işe meslek denmektedir. Hayatımızda en önemli seçimlerden birisi de uygun bir meslek.
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve AİLE İÇİ İLİŞKİLER
BÜYÜYEN TEHLİKE: SİBER ZORBALIK
Şiddetle itiraz ettim: "Ama ben seni seviyorum!!!"
ÇOCUKLAR İÇİN BEŞ SEVGİ DİLİ
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
Past tense ● Time expressions
“Hayatın Ortağı Olmak…”
RİSKLİ DAVRANIŞLAR NEDİR?
HAYIR DİYEBİLMEK LÜLEBURGAZ REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
İnternetin Güvenli Kullanımı
Ş ÜKRAN ÖZTÜRK PS İ KOLOJ İ K DANI Ş MAN ET İ HOLD İ NG İ LKÖ Ğ RET İ M OKULU PDR SERV İ S İ
TOPLUM HİZMETLERİ PROGRAMI
Lütfen okuyun (5 dakikanızı alır)
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
YEDİEYLÜL İLKOKULU Kişisel Sınırlarımız
Kendimizi Koruma Yolları ve Güvenli Yaşam
ÇOCUK VE AİLE İÇİ ŞİDDET
EDATLAR.
Ş.S * Okulun ilk gününde 5. sınıfın önünde dururken, öğretmen çocuklara bir yalan söyledi. Çoğu öğretmen gibi, öğrencilerine baktı.
ŞİDDET VE SONUÇLARI.
GAZİ MUSTAFA KEMAL İLKOKULU-REHBERLİK SERVİSİ
ETKİLİ İLETİŞİM.
ŞİDDET NEDİR ? Şiddet, güç ve baskı uygulayarak insanların bedensel veya ruhsal açıdan zarar görmesine neden olan bireysel veya toplu hareketlerin tümüdür.
ÇOCUK İSTİSMARINI ÖNLEME
AMAÇ BELİRLEME.
MAHREMİYET EĞİTİMİ Hatice ARAN Rehber Öğretmen
ÇOCUK İZLEM MERKEZİ DİYARBAKIR ERDAL KARALAR SOSYAL HİZMET UZMANI.
Fatih İlkokulu Rehberlik Servisi
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
ÇOCUK İSTİSMARI HAKKINDA BİLGİLENDİRME.
ÇOCUKLARINIZ DİYOR Kİ;
1 CANSAN İLKÖĞRETİM OKULU. 2 “Dünyanın en güzel insanlarına” Sevgili anneme ve babama mektup.
 Attack on itan adlı japon dizisinde insaların titalara karşı verdiği savaşı anlatıyor, Eren adlı ana karakter 40 metrelik duvarlar arasındaki bir.
4. Kendimize Karşı Sorumluluklarımız :
İnsan İradesi ve Kader İnsanı diğer varlıklardan ayıran en temel özellikler, -akıl -irade AKIL, iyiyi kötüden, güzeli çirkinden, doğruyu yanlıştan ayırt.
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
İnternet Okur Yazarlığı
ÇOCUKTA CİNSEL GELİŞİM VE SAĞLIKLI BESLENME
GRUP ADI LAST SEEN.
ÇOCUKLARDA CİNSEL EĞİTİM
ÇOCUK İZLEM MERKEZİ DİYARBAKIR ERDAL KARALAR SOSYAL HİZMET UZMANI.
Rasathane Ortaokulu Rehberlik Servisi
Çocuklar gibi sevindi kadıncağız. (durum zarfı) Nermin gibi güzel bir kızım var benim de. (sıfatın zarfı) Küçük kızım dün hasta gibiydi. (yüklem) Senin.
ÇOCUKLARDA CİNSEL GELİŞİM
Keloğlan ve Kuyu Bir varmış, bir yokmuş. Evvel zaman içinde, kalbur saman içinde, bir Keloğlan’la ninesi varmış. Bunlar çok yoksul insanlarmış. Keloğlan’ın.
SERVET AKAYDIN ORTAOKULU
servet akaydın ortaokulu rehberlikservisi
HOŞGELDİNİZ.
Mahremiyet.
AİLELER ÇOCUKLARINI NASIL DESTEKLEYEBİLİR?
BİLİNÇLİ ÇOCUKLAR. YENİŞEHİR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ ‘YENİŞEHİR RAM SENİNLE’ PROJESİ.
Vücudumuzu nasıl koruyabiliriz ?
Haklarımı Biliyorum Vücudumu Koruyorum
Sunum transkripti:

ÇİTA-T (Çocuk İstismarı Tanılama Anketi -Tarama Formu)

ÇİTA-T ÇİTA-T, çocuk istismarı ve ihmalinin beş türünü, tanılamak amacıyla geliştirilmiş, 39 ve 41 maddelik iki versiyonu bulunan bir ölçektir. tanılama amacıyla sorgulanan çocuk istismarı ve ihmalinin beş türü: Cinsel İstismar Fiziksel İstismar Duygusal istismar İhmal Ekonomik sömürü

Hedef Yaş Grubu 4. sınıf öğrencilerinden itibaren maddeler çocukların tek başlarına da okuyup anlayabilecekleri biçimdedir. FORM 2: 4. ve 5. sınıf öğrencileri için, FORM 3: 6., 7. ve 8. sınıf öğrencileri için düzenlenmiştir. Uygulama rehber öğretmenin soruları yüz yüze öğrenciye sorması şeklindedir.

Demografik bilgi Ankete başlarken, öğrencinin yaşı, cinsiyeti, kaçıncı sınıf olduğu, okulu uygun boşluklara mutlaka kaydedilmelidir. Kimliği ve verdiği bilginin onun haberi olmadan ailesine söylenmeyeceği belirtilmelidir.

Puanlama 0 1 2    hiçbir zaman zaman zaman her zaman Ölçekte her bir sorunun altındaki skaladan uygun cevap, uygulayıcı tarafından işaretlenmelidir.

Uygulamada dikkat edilmesi gerekenler Görüşme odasının, (idealde) çocuğun dikkatini dağıtabilecek seslerden uzak, görüşme süresince rahatsız edilmeyecek bir konumda seçilmesi önemlidir. Görüşme esnasında, çocukla aynı seviyede, bir masa etrafında, doksan derece oturulması uygundur.

Uygulamada dikkat edilmesi gerekenler Görüşmenin başında çocuğa yönerge sözlü olarak iletilmeden önce, çocuğun görüşme odasını tanımasına ve rahatlamasına zaman tanımak gerekir. Özellikle küçüklerle görüşmede söz konusu süre biraz daha uzatılabilir.

Uygulamada dikkat edilmesi gerekenler Yönergeyi vermeden, anlamadığı bir şey olursa “anlamadım” diyebileceği belirtilmelidir. Anlaşılmayan maddeleri tekrar okumak gerekir, ancak açıklama yapmak için farklı cümleler ve örnekler kullanılması taramanın güvenilirliğini bozacağından önerilmez.

Uygulamada dikkat edilmesi gerekenler Çocuğun aslında anlamadan cevap verdiği düşünülürse, anket formuna çocuğun cevabını kaydettikten sonra, ilgili maddenin yanına “?” konulmalıdır. Hiçbir zaman, çocuğun verdiği cevapları teşvik edici sözler veya sesler kullanılmamalıdır.

Uygulamada dikkat edilmesi gerekenler Ölçeğin uygulanması esnasında ara vermemek ve çocuğun ortamdan ayrılmasına izin vermemek gereklidir. Bunun için, çocuğa tuvalet ihtiyacı vb. sorulduktan sonra başlanılmalıdır. Uygulama sona erdiğinde soruları yanıtladığı için öğrenciye teşekkür edilmelidir.

Yönerge “Şimdi sana bazı ailelerde, bazı çocukların yaşadığı bazı olayları tek tek okuyacağım. Her birisini senin de yaşayıp yaşamadığını bana söylemeni istiyorum. Böyle bir şeyi hiç yaşamadıysan “hiç”, arada sırada oluyorsa “zaman zaman”, çok defalar başına geldiyse veya her zaman yaşadığın bir şeyse “her zaman” diye cevap vermeni istiyorum. Sadece doğruları söylemen gerekiyor. Sana sorduğum soruların cevaplarını ben bilmiyorum, sadece sen biliyorsun. Sormak istediğin bir şey var mı?.............Hazırsan başlayalım.”

FORM 2 4. ve 5. Sınıflar için düzenlenmiştir Duygusal istismar maddeleri 1- Annem-babam bana şu sözleri söylediler: -- “seni döverim, evden atarım” -- “bodruma / kömürlüğe / karanlık bir yere kapatırım” -- “canını yakarım, kemiklerini kırarım, öldürürüm” -- “hiç doğmasaydın” -- “seni sevmiyorum, senden nefret ediyorum’’ gibi kırıcı, üzücü sözler

2-Annem-babam benim önümde birbirlerine küfür ederler. 3-Annem-babam benim önümde birbirlerine vururlar, birbirlerini itip kakarlar. 4-Annem-babam beni bodrum, kömürlük, karanlık oda gibi bir yerlere kapatırlar.

5- Annem-babam dışında değişik kişilerin yanında yaşadım (değişik yakınlarımla ya da evlatlık verildiğim ailelerin yanında) 6- Ailemde bana bağırıp-çağıran biri var. 7- Ailemde bana kötü isimler takan birileri var. 8- Genelde büyüklerin yaptığı işleri (çamaşır yıkamak, temizlik yapmak, yemek yapmak) benim yapmam beklenir.

Cinsel İstismar Maddeleri (FORM 2 - 4. ve 5. sınıf öğrencileri için) 9- Ailemden birisi vücudumun özel yerlerine (cinsel bölgeler, göğüsler gibi) dokundu. 10- Ailemden birisi beni büyüklerin öpüştüğü gibi öptü. 11- Ailemden birisi bana açık saçık resimler veya film gösterdi.

12- Ailemden birisi beni soyunurken-giyinirken, tuvaletimi yaparken, banyo yaparken izledi. 13- Ailemden birisi çıplakken fotoğrafımı çekti. 14- Ailemden birisi bana kendi özel yerlerini gösterdi. 15- İznim olmadan bana cinsel olarak yaklaşan birisi oldu.

Fiziksel İstismar Maddeleri (FORM 2- 4. ve 5. sınıf öğrencileri için) 16- Ailemden birisi beni o kadar kötü dövdü ki; -- çürüklerin ve yaraların izi uzun süre geçmedi -- öğretmenimin veya komşuların, tanıdıkların dikkatini çekti. -- doktora ya da hastaneye gitmek zorunda kaldım 17- Annem-babam beni arada sırada cezalandırmak için çimdikler, saçımı çeker veya itekler.

18- Annem-babam beni yumruklar veya tekmeler. 19- Annem-babam bana kızınca terlikle, sopayla veya başka bir şeyle vurur. 20- Ailemde kendimi dövüşerek, ona vurarak ya da ondan kaçarak korumak zorunda olduğum birileri var. 21- Kemer, sopa, oklava veya benzeri sert cisimlerle dövülerek cezalandırılırım. 22- Ailemdeki kişiler beni itip-kakar.

İhmal Maddeleri (FORM 2- 4. ve 5. sınıf öğrencileri için) 23- Annem-babam benim nerede ve kimlerle olduğumu bilmek ister. 24- Annem-babam okulu kırmamı (kaçmamı, gitmememi) umursamaz. 25- Annem-babam okul durumumu, öğretmenlerimi, notlarımı bilmek isterler.

26- Zayıf notlar alsam da ailem umursamaz. 27- Mevsim ve hava durumuna uygun giyeceklerim vardır. 28- Annem-babam bana banyo yaptırır, yapmamı sağlar. 29- Annem-babam içki veya sigara bulmama veya kullanmama karışmaz. 30- Gece yatacak yerim vardır.

31- Annem-babam eve geç gelsem de fark etmezler. 32- Ailem için önemli olduğumu hissediyorum. 33- Ailemde beni koruyan kollayan birileri vardır. 34- Annem-babam sık sık sarhoştur. 35- Annem-babam akşamları eve ben yattıktan sonra gelirler.

Ekonomik Sömürü Maddeleri (FORM 2- 4. ve 5. sınıf öğrencileri için) 36- Zaman zaman karnımı doyurmak, ihtiyaçlarımı karşılamak için çalışmam gerekir. 37- Okul dışındaki zamanlarımda ve tatillerde para karşılığı çalışırım. 38- Ailemden birileri, benim okula gitmek yerine, çalışarak eve para getirmemi istiyor.

39- Bir işte çalıştırıldığımda, bana verilmesi gereken parayı ailemden birisi alır.

FORM 3 6. , 7. ve 8. sınıf öğrencileri için düzenlenmiştir FORM 3 6., 7. ve 8. sınıf öğrencileri için düzenlenmiştir. Duygusal İstismar Maddeleri 1- Annem-babam bana şu sözleri söylediler: -- “geri zekâlı, aptal” gibi aşağılayıcı sözler -- “seni döverim, evden atarım” -- “bodruma / kömürlüğe / karanlık bir yere kapatırım” -- “canını yakarım, kemiklerini kırarım, öldürürüm” -- “hiç doğmasaydın” -- “seni sevmiyorum, senden nefret ediyorum” gibi kırıcı, üzücü sözler

2- Annem-babam benim önümde birbirlerine küfür ederler. 3- Annem-babam benim önümde birbirlerine vururlar, birbirlerini itip kakarlar. 4- Annem-babam beni bodrum, kömürlük, karanlık oda gibi bir yerlere kapatırlar. 5- Ailemde bana bağırıp-çağıran biri var.

6- Kardeşlerimi dövülürken ya da onlara vurulurken gördüm.  Kardeşim yok.

Cinsel İstismar Maddeleri (FORM 3- 6.,7. ve 8. sınıf öğrencileri için) 7- Ailemden birisi vücudumun özel yerlerine (cinsel bölgeler, göğüsler gibi) dokundu. 8- Ailemden birisi beni büyüklerin öpüştüğü gibi öptü. 9- Ailemden birisi bana açık saçık resimler veya film gösterdi. 10- Ailemden birisi bana kendi özel yerlerini gösterdi.

11- Ailemden birisi kendi özel yerlerine dokunmamı istedi. 12- Ailemden birisi benimle büyüklerin yaptığı gibi sevişmek istedi. 13- İznim olmadan bana cinsel olarak yaklaşan birisi oldu. 14- Birisi beni kendisiyle cinsel ilişkim olmazsa hakkımda yalanlar söylemekle tehdit etti.

15- Birisi beni cinsellik içeren bir şeyler yapmayı kabul etmezsem canımı yakmakla tehdit etti. 16- Birisi beni cinsellik içeren bir şeyler yapmayı kabul etmezsem annemin, babamın ya da başka yakınlarımın başına kötü şeyler geleceğini (hapse atılacak, evden gidecek, boşanacak gibi) veya onlara zarar vereceğini söyleyerek korkuttu.

Fiziksel İstismar Maddeleri (FORM 3- 6. ,7. ve 8 Fiziksel İstismar Maddeleri (FORM 3- 6.,7. ve 8. sınıf öğrencileri için) 17- Ailemden birisi beni o kadar kötü dövdü ki; -- çürüklerin ve yaraların izi uzun süre geçmedi -- öğretmenimin veya komşuların, tanıdıkların dikkatini çekti. -- doktora ya da hastaneye gitmek zorunda kaldım -- bir yerlerim kırıldı.

18- Annem-babam beni kaynar suyla veya kızgın bir şeyle yaktı. 19- Annem-babam beni tokatlar. 20- Annem-babam beni arada sırada cezalandırmak için çimdikler, saçımı çeker veya itekler. 21- Annem-babam beni yumruklar veya tekmeler.

22- Annem-babam bana kızınca terlikle, sopayla veya başka bir şeyle vurur. 23- Ailemde kendimi dövüşerek, ona vurarak, ya da ondan kaçarak korumak zorunda olduğum birileri var. 24- Kemer, sopa, oklava veya benzeri sert cisimlerle dövülerek cezalandırılırım. 25- Ailemdeki kişiler beni itip-kakar.

İhmal Maddeleri (FORM 3- 6.,7. ve 8. sınıf öğrencileri için) 26- Annem-babam okulu kırmamı (kaçmamı, gitmememi) umursamaz. 27- Zayıf notlar alsam da ailem umursamaz. 28- Giyecek temiz çamaşır-kıyafet bulamadığımdan üstüm-başım kirlidir.

29- Annem-babam içki veya sigara bulmama veya kullanmama karışmaz. 30- Annem-babam eve geç gelsem de fark etmezler. 31- Üzüldüğümde, sıkıldığımda, ağladığımda ailemde benimle ilgilenen birisi olur. 32- Yaşadığım evde sevildiğimi hissediyorum. 33- Ailemde bana güvenen birileri var.

34- Ailem için önemli olduğumu hissediyorum. 35- Ailemde beni koruyan kollayan birileri vardır. 36- Annem-babam diğer kardeşlerime benden daha fazla ilgi gösterir.  Kardeşim yok.

Ekonomik Sömürü Maddeleri (FORM 3- 6.,7. ve 8. sınıf öğrencileri için) 37- Zaman zaman karnımı doyurmak, ihtiyaçlarımı karşılamak için çalışmam gerekir. 38- Okul dışındaki zamanlarımda ve tatillerde para karşılığı çalışırım. 39- Ailemden birileri, benim okula gitmek yerine, çalışarak eve para getirmemi istiyor.

40- Bir işte çalıştırıldığımda, bana verilmesi gereken parayı ailemden birisi alır. 41- Bana para karşılığı çok zor, gücümün yetmediği işler yaptırıyorlar.

ÇİTA-T Faktör Yapısı, Yapı Geçerliliği ve Güvenirliği FORM 2’nin yapı geçerliliği her bir alt-ölçek için şu şekildedir: Duygusal istismar alt-ölçeği: % 72. Fiziksel istismar alt-ölçeği: % 73 Cinsel istismar alt-ölçeği: % 80 İhmal alt ölçeği: % 68 Ekonomik sömürü alt-ölçeği: % 90

İki-yarım Güvenirliği= .68 olarak tespit edilmiştir. FORM 2’nin güvenirliği, Cronbach’s α= .73 İki-yarım Güvenirliği= .68 olarak tespit edilmiştir.

FORM 3’ün yapı geçerliliği her bir alt-ölçek için şu şekildedir: Duygusal istismar alt-ölçeği: % 72. Fiziksel istismar alt-ölçeği: % 77 Cinsel istismar alt-ölçeği: % 72 İhmal alt ölçeği: % 72 Ekonomik sömürü alt-ölçeği: % 74

İki-yarım Güvenirliği= .86 olarak tespit edilmiştir. FORM 3’ün güvenirliği, Cronbach’s α= .82 İki-yarım Güvenirliği= .86 olarak tespit edilmiştir.

ÇİTA-T, faktör yapısı yoluyla yapı geçerliliği; yarım-test yolu ve iç-tutarlılık katsayısı yoluyla güvenirliği incelenmiş, hem 4.ve 5. sınıf düzeyinde hem de 6.,7. ve 8. sınıf öğrencileri düzeyinde geçerli ve güvenilir bir ölçektir.